Autor Wątek:  Dźwięki i wasze propozycje wytycznych  (Przeczytany 14998 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Sawi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 9217
  • O.M.D - Electricity, O.M.D - Enola Gay. 01.09.2012
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 742
Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« dnia: 19 Kwietnia 2015, 19:06:43 »
Słuchajcie wychodząc wam naprzeciw chcę poznać wasze opinie na ten temat. Co według was mogłoby być ulepszone i w jaki sposób. Zapraszam do dyskusji.
« Ostatnia zmiana: 19 Kwietnia 2015, 19:07:51 wysłana przez Sawi »
Życie jest bardzo kruche i w najmniej oczekiwanym momencie tracisz bliskich. Nie widzisz kogoś lata i nagle już tej osoby nie ma :(. Jedynie co tobie zostaje, to wspomnienia http://www.youtube.com/watch?v=Rk_sAHh9s08 "Co mnie nie zabije, to mnie wzmocni".

Offline mk1991

  • Deweloper
  • Wiadomości: 674
  • Niech żyje EU43!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 282
Odp: Dźwięki i wasze propozycje
« Odpowiedź #1 dnia: 19 Kwietnia 2015, 19:24:53 »
Myślę, że można by zrobić parę rzeczy, które poprawiłyby komfort jazdy.

- Podwyższenie jakości tworzonych dźwięków.
Chodzi mi o to, by korzystać z faktycznych możliwości symulatora. Ja u siebie posiadam dźwięki w rozdzielczości do 24/48 stereo. Wszystkie dźwięki, które tworzę mam w takim formacie i to działa. Nie widzę sensu siedzenia w jakości telefonicznej.
- stworzenie efektu Dopplera dla dźwięku syreny lokomotywy.
Myślę, że coś takiego sprawiło by wielką frajdę większości użytkownikom, no i zachowujemy zgodność z zasadami fizyki dźwięku.
- Powszechne korzystanie z dźwięków tła scenerii.
Nie chodzi mi tylko o dźwięki ptaków, ale też.
Dźwięki innych zwierząt [psów, kogutów, krów, świerszczy]. jeśli mijamy większy zbiornik wodny z wodospadem przydał by się dźwięk plusku wody.
Odległe dźwięki miasta. Mówi się o robieniu sygnalizacji świetlnej dla ruchu samochodowego. Miasto wydaje swój charakterystyczny huk, który jest na stacjach nawet małych słyszalny. Na niektórych stacjach widzimy pasażerów, dla czego oni milczą? Myślę, że dobrym pomysłem były by niewyraźne dialogi tych ludzi.
- Przydała by się kolekcja dźwięków gwizdków konduktorskich, sam zamierzam coś takiego wykonać.
- Jeśli mijamy kościół, przydały by się dzwony.
Myślę, że ode mnie tyle na razie. Pozdrawiam.
Prawda jest okruchem lodu.

Offline joey

  • Deweloper
  • Wiadomości: 420
  • the Invisible Man
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 207
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #2 dnia: 19 Kwietnia 2015, 19:35:14 »
  • Na pewno trzeba zwiekszyc rozdzielczosc. 8 bitow to zdecydowanie za malo, sa ogromne szumy, 16 powinno wystarczyc. Czestotliwosc probkowania 22.05kHz to tez zbyt malo, powinno byc moim zdaniem co najmniej 32kHz (slyszalna roznica miedzy 44.1kHz a 32kHz jest znaczaco mniejsza niz miedzy 22.05kHz a 32kHz), dla dzwiekow modulowanych wiecej, zeby spowolnione brzmialy w miare naturalnie.
  • Dla mniej istotnych dzwiekow, np. zapowiedzi stacyjnych mozna uzyc stratnej kompresji, np. Ogg Vorbis.
  • Mozliwosc ustalania w plikach mmd i scenerii jak glosno dany dzwiek ma sie odtwarzac.
  • Jakis standard normalizacji glosnosci, zeby nie bylo przesterowanych dzwiekow, bo "ktos dal glosniej bo w scenerii nie slychac". Mozna probowac normalizacji wg replaygain.
  • Od tworcow wymagac zeby nie bylo klikow przy zapetlaniu (dzwieki silnikow, syren).
  • Tworca dzwieku z dialogiem powinien dostarczyc rowniez stenogram.
« Ostatnia zmiana: 19 Kwietnia 2015, 21:30:52 wysłana przez joey »

Offline kamil.s1.pl

  • Wiadomości: 36
  • ulubiony EZT EW58 :)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #3 dnia: 19 Kwietnia 2015, 20:01:44 »
Ja osobiście proponuję wprowadzić nowe dźwięki dla wagonów. Chodzi mi o takie dźwięki jak podczas przejazdu wagonów Eaos:
, a dla wagonów pasażerskich coś w tym guście:
. Według mnie symulacja bardzo zyskałaby na wiarygodności.

Offline Joachimowicz

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 1701
  • Nazywam się N'Avoie
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1950
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #4 dnia: 19 Kwietnia 2015, 21:31:18 »
Ja chciałbym ze swojej strony dodać, aby nie zawsze dodawać najnowsze dźwięki. Chodzi mi o dźwięki haslera w en57.
| Z maszyną od 20 Kwietnia 2010! |

Offline mareczek

  • Deweloper
  • Wiadomości: 653
    • Zobacz profil
    • Galeria Fotograficzna Mareczka
  • Otrzymane polubienia: 317
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #5 dnia: 19 Kwietnia 2015, 23:45:53 »
Dorzucę jeszcze (kiedyś chyba o tym pisałem nawet), aby dla pracy silnika (spalinki) można było ustawić kilka dźwięków, które dynamicznie przechodziłyby w zależności od obrotów silnika. Temat raczej cięższy do rozwiązania, ale zawsze by to zwiększyło możliwości i realność symulatora.

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2609
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #6 dnia: 20 Kwietnia 2015, 00:04:08 »
W forku z alternatywnymi dźwiękami ruchu jest podział na runningnoise w zależności od prędkości pojazdu. Pewnie identyczne rozwiązanie można by podpiąć pod prędkość silnika, ale to raczej jako element DP2 a nie prowizorka na obecnej fizyce spalinówek.
Mój kanał youtube

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4094
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1228
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #7 dnia: 20 Kwietnia 2015, 01:20:00 »
Rozróżnienie na dźwięk wewnętrzny i zewnętrzny syreny.
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 121
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #8 dnia: 20 Kwietnia 2015, 10:49:43 »
W forku z alternatywnymi dźwiękami ruchu jest podział na runningnoise w zależności od prędkości pojazdu. Pewnie identyczne rozwiązanie można by podpiąć pod prędkość silnika, ale to raczej jako element DP2 a nie prowizorka na obecnej fizyce spalinówek.
I Szociu nie doczekał się żadnych przykładowych dźwięków aby móc to porządnie przetestować. Ja bym chętnie to zintegrował, ale czy jest sens?
« Ostatnia zmiana: 20 Kwietnia 2015, 10:57:56 wysłana przez gfirlejczyk »
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #9 dnia: 20 Kwietnia 2015, 12:30:45 »
Jak dla mnie np. dźwięk przekładanego napędu elektrycznego na gruncie :)
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline Carmelovy

  • Wiadomości: 523
  • W MaSzynie od 2009r. Maszynista IC
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #10 dnia: 20 Kwietnia 2015, 19:17:13 »
Inny dźwięk dla każdej pozycji i przejścia nastawnika w lokomotywach spalinowych. :)

Offline Sawi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 9217
  • O.M.D - Electricity, O.M.D - Enola Gay. 01.09.2012
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 742
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #11 dnia: 29 Kwietnia 2015, 04:20:01 »
Czyli wstępnie podsumowując należy:
- przejść na stereo (obecnie wymagane mono)
- koniecznie zwiększyć częstotliwość próbkowania (najlepiej do 44.1kHz)
- ustalić standard normalizacji
- wymagać od danego twórcy by nie było w miarę możliwości żadnych zapętleń
- jeśli ktoś pokusi się o zrobienie dźwięku z dialogiem koniecznie ma również udostępnić stenogram
- gdy ktoś tworzy dźwięk syreny koniecznie rozgraniczenie na wewnętrzny i zewnętrzny (oczywiście w miarę możliwości) oraz stworzenie efektu Dopplera dla dźwięku syreny lokomotywy
To tak w dużym skrócie oczywiście. To rzeczy, które ja wyłapałem z tych kilku postów, które na obecną chwilę są najbardziej istotne. Pytanie do fachowców, czy wprowadzenie już tych kilku zmian znacznie uprzyjemni wam pracę? Głownie to mam na celu.
Życie jest bardzo kruche i w najmniej oczekiwanym momencie tracisz bliskich. Nie widzisz kogoś lata i nagle już tej osoby nie ma :(. Jedynie co tobie zostaje, to wspomnienia http://www.youtube.com/watch?v=Rk_sAHh9s08 "Co mnie nie zabije, to mnie wzmocni".

Offline joey

  • Deweloper
  • Wiadomości: 420
  • the Invisible Man
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 207
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #12 dnia: 29 Kwietnia 2015, 15:37:20 »
koniecznie zwiększyć częstotliwość próbkowania (najlepiej do 44.1kHz)
Zwiekszenie rozdzielczosci do co najmniej 16 bitow wydaje mi sie tak samo istotne, jesli nie bardziej.

wymagać od danego twórcy by nie było w miarę możliwości żadnych zapętleń
Nie da sie uniknac zapetlania dzwiekow. Ma po prostu nie klikac, stukac, przerywac, strzelac, szarpac itp, tak jak ma to czesto miejsce obecnie (m.in 07]przetw_3-mid.wav, 07]syrena5-mid.wav).

Offline Sawi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 9217
  • O.M.D - Electricity, O.M.D - Enola Gay. 01.09.2012
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 742
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #13 dnia: 03 Maja 2015, 10:44:44 »
W porządku. Jak możesz to przygotuj ostateczną wersję wymogów widzianych waszymi oczami dotyczącą tego tematu. Tak by ułatwiło i uprzyjemniło wam prace.
Życie jest bardzo kruche i w najmniej oczekiwanym momencie tracisz bliskich. Nie widzisz kogoś lata i nagle już tej osoby nie ma :(. Jedynie co tobie zostaje, to wspomnienia http://www.youtube.com/watch?v=Rk_sAHh9s08 "Co mnie nie zabije, to mnie wzmocni".

Offline Lorem

  • Wiadomości: 138
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 11
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #14 dnia: 03 Maja 2015, 22:19:22 »
- przejść na stereo (obecnie wymagane mono)
Myślę, że trzeba to rozdzielić. Dźwięki, których źródłem jest prowadzona lokomotywa - słyszane w kabinie - mogłyby być stereo, jednak dźwięki otoczenia czy też pochodzące od innych pojazdów są emitowane punktowo i jako takie naturalnie powinny być mono. Renderowanie ich odrębnie dla lewego i prawego kanału to osobna kwestia.
A może by tak własny pulpit...

Offline joey

  • Deweloper
  • Wiadomości: 420
  • the Invisible Man
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 207
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #15 dnia: 06 Maja 2015, 17:57:26 »
W porządku. Jak możesz to przygotuj ostateczną wersję wymogów widzianych waszymi oczami dotyczącą tego tematu. Tak by ułatwiło i uprzyjemniło wam prace.
Postaralem sie cos napisac w wolnym czasie, nie wiem na ile to jest kompletne. Staralem sie uwzgledniac i analizowac propozycje innych uzytkownikow, ale w wiekszosci to jest tak jak ja to widze. Nie wiem, czy pisze zrozumiale.

...::: NORMY DOTYCZĄCE DŹWIĘKÓW - PROPOZYCJA ROBOCZA, DO DYSKUSJI:::...

JAKOŚĆ DŹWIĘKU

   1. Jakość docelowa

      a) Rozdzielczość bitowa.

         Przy obecnych standardach najistotniejsze jest moim zdaniem podniesienie rozdzielczości do co najmniej 16 bitów, plus obsługa przez symulator wyższych rozdzielczości.

      b) Częstotliwość próbkowania

         Standardowa częstotliwość próbkowania powinna zostać podniesiona do co najmniej 32000Hz, co wynika z obserwacji, że ludzkie ucho jest mało czułe na częstotliwości powyżej 16kHz; tę samą obserwację wykorzystano w formacie mp3. Nic nie stoi na przeszkodzie aby używać wyższych częstotliwości próbkowania, zwłaszcza dla dźwięków modulowanych, takich jak runningnoise, lub niższych, jeśli po uważnej analizie spektrogramu stwierdzi się, że dźwięk rzeczywiście nie wymaga wyższej częstotliwości próbkowania.

      c) Głośność dźwięku

         Proponuję standaryzację głośności dźwięku na takim poziomie, by po przeskanowaniu ReplayGain, np. w programie foobar2000 uzyskać wartość -5dB. W przypadku trzyczęściowych dźwięków typu start-środek-stop wystarczy przeskanować środkowy dźwięk. Nie jestem pewny, czy algorytm ReplayGain sprawdzi się w przypadku dźwięków zawierających dużo ciszy, np. rozmowy przez radiotelefon.

      d) Dźwięki wewnętrzne, zewnętrzne i stereofonia plików dźwiękowych, czyli pobożne życzenia cz. I

         Po przeanalizowaniu uwag użytkowników mk1991, macius5991 i Lorem dochodzę do wniosku, że warto pokusić się o rozdzielenie dźwięków na wewnętrzne, nagrane w kabinie i zewnętrzne, nagrane z zewnątrz, podlegające efektowi dopplera, można nawet pokusić się o osobny zestaw do przedziału maszynowego. Nie widzę zastosowania dla dźwięków nagranych w stereo, czyli dwoma mikrofonami jednocześnie, gdyż użytkownik ma swobodę rozglądania się i chodzenia po kabinie, co w rzeczywistości wpływało by na zmiany w odbiorze przestrzennym dźwięku.

      e) Dźwięki zapętlane

         Od twórców dźwięków powinno wymagać się, aby dźwięki, które odtwarzane są w pętli (np. silniki, syreny, dźwięki otoczenia), nie przejawiały objawów zapętlenia, to jest klików, stuków, przerw, strzelania, szarpnięć itp. Skopiowanie i odwrócenie w czasie tak, by dźwięk odtwarzał się naprzemiennie tak jak został nagrany i od końca niekoniecznie jest dobrym pomysłem, gdyż nie zapobiega powstawaniu klików lub stuków. Powtarzanie tego samego fragmentu kilkukronie w jednym pliku dźwiękowym jest zdecydowanie złym pomysłem.
         W przypadku trzyczęściowych dźwięków typu start-środek-stop ważne jest by zadbać o brak klików w momentach przejściowych, czyli między częściami start-środek, start-stop oraz środek-środek. Nie ma kontroli nad tym, kiedy użytkownik wyłączy urządzenie, lub puści klawisz sygnału dźwiękowego, co spowodować może klik, wobec czego przejście środek-stop nie jest tak istotne.

   2. Jakość źródłowa

      a) Sprzęt nagrywający

         Warto zadbać by sprzęt, krórym nagrywa się dźwięk, gwarantował dobrą jakość dźwięku. Najlepiej powinny się sprawdzać dedykowane do tego urządzenia, np. dyktafony cyfrowe. Z moich doświadczeń z aparatami cyfrowymi wynika, że często nie gwarantują one wystarczającej jakości dźwięku poprzez niewystarczającą częstotliwość próbkowania, stratną kompresję dźwięku, wbudowany układ automatycznej regulacji głośności (ang. automatic gain control) powodujący zniekształcenia dynamiki nagrania itp. Więcej o kompresji stratnej w podpunkcie c).
         W przypadku nagrywania urządzeń typu skaner nasłuchowy wystarczy komputer z kartą dźwiękową z wejściem liniowym.

      b) Częstotliwość próbkowania

         Częstotliwość próbkowania nagrania źródłowego, z którego tworzy się potem dźwięki powinna wynosić co najmniej 32000Hz, rekomendowane jest co najmniej 44100Hz w przypadku dźwięków niemodulowanych i 48000Hz w przypadku dźwięków modulowanych. Obowiązuje zasada im więcej tym lepiej, oczywiście w granicach rozsądku i możliwości sprzętu nagrywającego.

      c) Rozdzielczość bitowa i kompresja stratna

         Rozdzielczość bitowa nagrania źródłowego powinna wynosić co najmniej 16 bitów w przypadku zapisu bezstratnego. W przypadku stratnej kompresji warto zadbać o to, by nie było słychać charakterystycznego szelestu, dzwonienia, czy jakkolwiek nazwiemy słyszalne efekty stratnej kompresji. Jeśli twórca widzi w spektrogramie "dziury" poniżej 10kHz nie powinien wykorzystywać takiego źródła do tworzenia dźwięku.
         Odtwarzacze mp3 wyposażone w funkcję nagrywania często stosują stratną metodę kompresji, ADPCM, która różni się brzmieniem od kompresji mp3, aac, ogg itp. Wprowadza ona zniekształcenia harmoniczne w postaci szumu lub trzeszczenia. Autor dźwięku powinien ocenić, czy zniekształcenia te są na tyle poważne, że wykluczają tworzenie dźwięku z takiego źródła.
         Odradza się zamieszczanie materiałów filmowych na dźwięki w serwisach typu YouTube, gdyż kompresują one stratnie przesłany materiał, co w najgorszym przypadku skutkuje stratnym kompresowaniem już skompresowanego stratnie materiału pogorszającym dalej jego jakość. W zamian proponuję upload wydzielonego z pliku wideo dźwięku na serwer eu.
         Niedopuszczalne jest przy obecnych standardach nagranie dźwięku w rozdzielczości 8 bitów, a po stwierdzeniu, że jest za cicho, dalsze jego zgłaśnianie. Efektem są np. rozmowy przez radiotelefon w scenariuszu Całkowo SN61, których realna rozdzielczość wynosi mniej więcej 3 bity.

      d) Przesterowanie

         Za wszelką cenę należy unikać przesterowania w materiale źródłowym. Jeżeli jest to możliwe, należy zmniejszyć głośność nagrywania. Jeśli urządzenie nie pozwala na zmianę głośności, lub zmiana głośności odbywa się po konwersji sygnału z analogowego na cyfrowy, nie nadaje się ono do nagrywania tak głośnych dźwięków.

   3. Częstotliwość próbkowania w symulatorze, czyli pobożne życzenia cz. II

      Użytkownik powinien mieć możliwość wyboru, tak jak w wielu programach i grach, częstotliwości próbkowania, do której odbywać będzie się miksowanie, np. z listy 22050Hz, 32000Hz, 44100Hz, 48000Hz, 96000Hz. Dla zachowania jak najlepszej jakości potrzebne będzie zastosowanie algorytmu interpolacji niewprowadzającego zniekształceń harmonicznych.

DŹWIĘK W SYMULATORZE

   1. Głośność odtwarzania, czyli pobożne życzenia cz. III

      a) Parametr głośności

         W plikach mmd oraz w definicji dźwięku w scenerii powinien być parametr odpowiadający za głośność odtwarzania danego dźwięku w skali linearnej, tzn. 1 – głośność jak w pliku, 0.5 – głośność 2 razy mniejsza, 2 – głośność 2 razy większa itd.

      b) Głośność symulatora

         Warto zadbać, by odtworzenie kilku dźwięków jednocześnie nie powodowało przesterowania.

   2. Dialogi, zapowiedzi stacyjne i podpisy

      Autor dźwięku zawierającego dialogi przez radiotelefon, zapowiedzi stacyjne itd. powinien dostarczyć razem z nim plik z podpisami wg standardu z tego postu: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,19326.msg369001.html#msg369001

DŹWIĘKI OTOCZENIA, CZYLI PROPOZYCJA DLA TWÓRCÓW SCENERII

Użytkownik mk1991 proponuje powszechne stosowanie dźwięków otoczenia w sceneriach. Można nagrać i zapetlic np. ruchliwa ulice, rozmowy pasazerow na peronie, brzmienie lasu itp, poustawiać w odpowiednich miejscach scenerii, ustalić z jakiej odległości mają być słyszalne i włączać i wyłączać je eventami.

Offline Pablo

  • Wiadomości: 38
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #16 dnia: 28 Stycznia 2016, 12:55:46 »
Mam taką sugestię, żeby zwrócić też uwagę nad polepszeniem jakości dźwięków i trochę bardziej wyraźnym wyeksponowaniem szumu toczenia i stukotu kół w miejscach łączenia szyn (szczególnie drugorzędne trasy, jak np Całkowo) i przejazd przez rozjazdy zwykłe i angliki. W EU/EP07 praca podwozia jest chyba najlepiej słyszalna, ale w lokach spalinowych np: SM/SP42  niekiedy prawie nie słychać stukotu kół lub jest on bardzo niewyraźny. Wiem że hałas w kabinie może niekiedy zagłuszać pracę podwozia, ale czy aż tak? Na koniec mam pytanie w sprawie poprzednich majowych postów z zeszłego roku. Czy coś ruszyło do przodu w sprawie dźwięków w tych sugestiach i założeniach zmian w przyszłości, które były poruszane w poprzednich postach? 
« Ostatnia zmiana: 28 Stycznia 2016, 15:23:53 wysłana przez Sawi »

Offline Eisenmann

  • Wiadomości: 218
  • Eisenbahn und Maschinen Fan
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 11
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #17 dnia: 28 Stycznia 2016, 20:18:44 »
Ja jestem za tym żeby w maszynie było więcej "spawanych" szyn, tzn. takich co się jedzie spory kawałek i nie słychać stukotu kół, bo np. na takim drawinowie jak sie weźmie EU07 do jazdy 120 km/h przez większość trasy i ten stukot... potrafi być wnerwiający. No bo też nie jest to dźwięk najlepszy delikatnie mówiąc i jest go po prostu za dużo. Jest za częsty przynajmniej i tyle w moim odczuciu.
Na takim drawinowie czy bałtyku "spawane" szyny by pasowały, wiadomo że nie wszędzie, na linii 53 jest to zrobione wręcz idealnie.
.

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2609
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #18 dnia: 28 Stycznia 2016, 20:54:41 »
Masz na warsztacie poprawkę dla Drawinowa na stukot. Nikt od tygodnia się nie wypowiedział czy to działa nawet. :/
Mój kanał youtube

Offline meril

  • Wiadomości: 38
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #19 dnia: 28 Stycznia 2016, 21:31:19 »
Jak już mowa o dźwiękach, to mam pytanie. Czy ET22 powinien zamiast stukotu wydawać dzwonienie jak tamburyn? Moim zdaniem to strasznie nie pasuje...

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #20 dnia: 28 Stycznia 2016, 22:21:52 »
Obawiam się, że tak —
&t=15
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Eisenmann

  • Wiadomości: 218
  • Eisenbahn und Maschinen Fan
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 11
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #21 dnia: 29 Stycznia 2016, 02:26:04 »
Masz na warsztacie poprawkę dla Drawinowa na stukot. Nikt od tygodnia się nie wypowiedział czy to działa nawet. :/
Pobrałem te wszystkie dodatki do drawinowa z warsztatu, przejechałem służbę z EP07 z Włodowic Zach. do Grodziska (tak przy okazji bez problemów). U mnie poprawka na stukot działa wyśmienicie. :) Mała rzecz, a kurde cieszy. Takie "głupoty" czasem dużo dają, widzę drawinowo dostaje drugie życie i dobrze. Ale wracając do stukotu...
Nie licząc stacji i rozjazdów wiadomo, stukot miałem na odcinku ze szlakową 120 za Włodowicami do zjazdu na 160 za tunelem oraz przed Grodziskiem gdzie jest krótki odcinek ze szlakową 80. Czyli wg mnie bardzo dobrze, no można by jeszcze trochę "rozrzedzić" ten stukot na torach do 120 km/h pomiędzy Włodowicami a Grabówkiem, nie go zlikwidować tylko rozrzedzić, no ale jak tam chcecie, dobrze jest. :)

Teraz jeszcze to samo z bałtykiem, mocznikami, quarkiem, tarniowem i gitara (he he).
« Ostatnia zmiana: 29 Stycznia 2016, 06:09:06 wysłana przez Sawi »
.

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2609
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #22 dnia: 29 Stycznia 2016, 08:40:27 »
Czyli rainstedem działa. Jest to proste i szybkie. Wczytujemy scm z torami do edytora scm rainsteda. W zakładce grupy wybieramy opcję "punkt obrotu" i zaznaczamy tory mające stanowić granice grup rozlewnych. Zmieniamy tryb zaznaczenia na "grupa rozlewna" i klikamy na tory między ustalonymi uprzednio granicami zaznaczając wszystkie szlaki, które chcemy zespawać. Klikamy "usuń stukot" i gotowe. Zapisujemy plik (guzik w zakładce debugera), wstawiamy go do testu dodatków i czerpiemy satysfakcję ze zrobienia czegoś do symulatora. :)
Mój kanał youtube

Offline jakol112

  • Szklarz
  • Wiadomości: 215
  • Technik-Elektryk, Student MiBM
    • Zobacz profil
    • PeKaPe
  • Otrzymane polubienia: 56
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #23 dnia: 29 Stycznia 2016, 14:42:20 »
Witam!
 Pozwólcie, ze udzielę się w temacie. Według mnie w MaSzynowych dźwiękach brakuje hałasu otoczenia. Np. jadąc EZT w prawdziwym życiu słyszymy piski, zgrzyty wnętrza pojazdu. Przy toczeniu wagonów brakuje szumu i hałasu jaki wydają przez samą jazdę (wiem o nowych dźwiękach wagonów towarowych i właśnie o to tu chodzi - tak moim zdaniem powinno być). Fajnie byłoby również rozdzielić dźwięk przycisku i hebelka, ale to już chyba z poziomu exe...
« Ostatnia zmiana: 07 Lutego 2016, 15:13:33 wysłana przez jakol112 »

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Dźwięki i wasze propozycje wytycznych
« Odpowiedź #24 dnia: 07 Lutego 2016, 15:23:42 »
Ty to napisałeś z punktu widzenia (słyszenia) maszynisty, pasażera, czy postronnego obserwatora? Mam wrażenie, że każda wypowiadająca się tu osoba ma inne wrażenia słuchowe. Zapewniam, że w takim EN57 inne wrażenia ma maszynista, inne pasażer siedzący w członie A i jeszcze inne w członie S. Inne wrażenia są także, gdy zamkniemy drzwi między członami jednostki. Cóż usłyszy obserwator stojący obok szlaku? Dotyczy to każdego pojazdu w symulatorze i tu uważam, że dźwięki nas obowiązujące, to dźwięki słyszane przez maszynistę. W drugiej kolejności inne dźwięki, jak znajdzie się więcej osób do ogarniania tematów.