Autor Wątek:  Dobór loka do składu  (Przeczytany 18938 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Gumastic

  • Wiadomości: 44
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Dobór loka do składu
« dnia: 20 Lutego 2005, 16:39:13 »
Jakie są zasady doboru loka do składu?
Czy na są to jakieś tabele, wzory, normy? Na jakiej podstawie wiadomo, że np. ten skład może być ciągnięty przez EU07, a do innego potrzebna będzie jakaś mocniejsza maszyna?
Domyślam się, że wpływ na to mają takie czynniki jak: ciężar składu, kąt i długość największego podjazdu oraz prędkość szlakowa. Czy coś pominąłem?

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Re: Dobór loka do składu
« Odpowiedź #1 dnia: 20 Lutego 2005, 16:47:52 »
Cytat: "Gumastic"
Jakie są zasady doboru loka do składu?
Czy na są to jakieś tabele, wzory, normy? Na jakiej podstawie wiadomo, że np. ten skład może być ciągnięty przez EU07, a do innego potrzebna będzie jakaś mocniejsza maszyna?
Domyślam się, że wpływ na to mają takie czynniki jak: ciężar składu, kąt i długość największego podjazdu oraz prędkość szlakowa. Czy coś pominąłem?

Tak, to czy lok ma przewód od ogrzewania elektrycznego czy nie ;]

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Re: Dobór loka do składu
« Odpowiedź #2 dnia: 20 Lutego 2005, 16:55:54 »
Cytat: "Mateu"
Cytat: "Gumastic"
Jakie są zasady doboru loka do składu?
Czy na są to jakieś tabele, wzory, normy? Na jakiej podstawie wiadomo, że np. ten skład może być ciągnięty przez EU07, a do innego potrzebna będzie jakaś mocniejsza maszyna?
Domyślam się, że wpływ na to mają takie czynniki jak: ciężar składu, kąt i długość największego podjazdu oraz prędkość szlakowa. Czy coś pominąłem?

Tak, to czy lok ma przewód od ogrzewania elektrycznego czy nie ;]


Przewód? w lecie? raczej to się przydaje w zimie, a i w SU4*/SP32 musi być sprawna prądnica
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #3 dnia: 20 Lutego 2005, 17:00:23 »
A czy @ Mateu napisał coś o lecie ?
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #4 dnia: 20 Lutego 2005, 17:04:57 »
nie napoisał, że w lecie, tylko napisał ogólnie czy ma przewód ogrzewnia, co jest potrzebne tylko przy niskich temperaturach, i sam przewód nic nie daje, musi być jeszcze sprawna prądnica

a przewód może być nawet w kabinie w dowolnym loku :)
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline |andy|

  • Wiadomości: 960
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Re: Dobór loka do składu
« Odpowiedź #5 dnia: 20 Lutego 2005, 19:15:02 »
Cytat: "youBy"

Przewód? w lecie? raczej to się przydaje w zimie, (...)


To latem się nie grzeje? Oj, żebyś się nie zdziwił. JAk w lipcu w nocy masz ~10-15 stopni to się wsadza sprzęg ogrzewania (tzw. kichę, w całej Polsce tak to się określa?).

Offline Grand

  • Wiadomości: 382
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #6 dnia: 20 Lutego 2005, 20:30:33 »
W lato tez przeciez grzeja, np w nocy , jak jedziesz trasa np Tarnowskich Gory - Hel to naprawde bez ogrzewania trzeba by siedziec w kurtkach :) , sam to wiem po sobie, na szczescie panowie maszynisci zazwyczaj grzeja, czasami az zabardzo :)
/ \  / \  / \

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #7 dnia: 21 Lutego 2005, 09:08:17 »
ja nocą nie jeżdże to nie wiem, że wtedy grzeją.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Gumastic

  • Wiadomości: 44
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #8 dnia: 21 Lutego 2005, 09:58:09 »
Ok, o ogrzewaniu już wiemy co nieco.
A czy ktoś potrafi uzasadnić, dlaczego np. na trasie do Zakopanego niektóre składy pasażerskie ciągnięte są przez ET41? Tak, rozumiem, że jest pod górkę. A jaką największą ilość wagonów mogłaby wciągnąć tam EU07? A jaką np. ET22? Oczywiście nie chodzi mi tu o samą odpowiedź ‘ile’, lecz sposób wyznaczenia tej ilości.
A w symulatorze, np. z Koltomowa pod górkę, ile wagonów Bd jest w stanie wciągnąć EU07? Tutaj mamy ten komfort, że możemy się pobawić i tą ilość spróbować wyznaczyć doświadczalnie, ale w rzeczywistości przecież tak się nie robi, no i nie wiem, jaki należy zachować margines bezpieczeństwa.
Czy ktoś wie coś na ten temat?

Offline mar07

  • Wiadomości: 35
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #9 dnia: 21 Lutego 2005, 10:53:22 »
O tym , jaka lokomotywa jest wyznaczona do prowadzenia pociągu oraz jego dopuszczalny ciężar, ustala służbowy rozkład jazdy pociągów. To z kolei oblicza się na podstawie różnych czynników - możliwości trakcyjnych lokomotywy, dopuszczalnej prędkości szlakowej, możliwości utrzymania czasów jazdy, czy profilu linii itp. Na PKP regułą jest, że do prowadzenia poc. pasażerskich na liniach zelektryfikowanych o prędkości poniżej 125 km/h jest EU07 i to do jej możliwości dobiera się ciężar  pociągu i czasy jazdy. Dlatego też niektórzy się dziwią, dlaczego jeden pociąg pośpieszny jedzie np. z Krakowa do Tarnowa 60 min., a inny 67 min. przy takich samych postojach- jest to spowodowane właśnie różnicą ciężarów pociągów i odpowiednio obliczonych czasów jazdy dla każdego z nich.  Często się zdarza, że z powodu braku potrzebnego ilostanu lokomotyw np. EU07 zastępczo do prowadzenia pociągu wyznacza się lokomotywę o podobnych własnościach trakcyjnych np. ET22 , czy inną, ważne, aby była w stanie utrzymać założone czasy jazdy i posiadała sprzęg ogrzewania.
Pozdrowienia dla wszystkich mk

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #10 dnia: 21 Lutego 2005, 11:28:10 »
Właściwie to EU07 sa remontowane na EP07 i do pociągów z ludźmi są właśnie stosowane te po remoncie
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Kozi

  • Wiadomości: 791
  • Prosto z Serca Europy...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #11 dnia: 21 Lutego 2005, 11:44:53 »
Cytat: "youBy"
Właściwie to EU07 sa remontowane na EP07 i do pociągów z ludźmi są właśnie stosowane te po remoncie


niekoniecznie tylko te jak to ujołeś po remoncie ponieważ stosuje się nie tylko EU07 i EP07 także Et22 i 21 a czasem nawet 41 lub inne dwuczłony

PS.
Cytuj
Podstawową zmianą wewnątrz lokomotywy (bo zewnętrznie - oprócz zmiany oznaczenia - lokomotywy EP07 nie wyróżniają się niczym szczególnym od serii EU07) była zmiana stopnia przełożenia przekładni głównej z 79:18 na 76:21. Ta zmiana miała na celu obniżenie prędkości obrotowej silników trakcyjnych, nie zaś podniesienie prędkości konstrukcyjnej


Cytuj
Drugą podstawową zmianą, zastosowaną w poszczególnych egzemplarzach, była wymiana silników trakcyjnych na nowsze, serii LK535, o lepszej klasie izolacji (oznacza to wyższą dopuszczalną temperaturę pracy)


To sa różnice między EP07 a EU07 więc nie wiem czemu do pasażerskich zwykle stosuje się te po remoncie

zreszta niedługo wszystkie to będą Ep07 :P
"... W Moich Snach Wciąż WŁOSZCZOWA !!!"

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #12 dnia: 21 Lutego 2005, 12:55:23 »
Cytat: "Kozi"

To sa różnice między EP07 a EU07 więc nie wiem czemu do pasażerskich zwykle stosuje się te po remoncie

zreszta niedługo wszystkie to będą Ep07 :P

Ue, chyba tylko te 303E, bo 4E chyba nie beda przerabiac ;]

Offline EP08_015

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4330
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 307
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #13 dnia: 21 Lutego 2005, 13:30:12 »
Kilka 4E przerobiono juz na EP07 ale faktycznie tylko kilka natoiast 303E ciagle przerabiają.

Atlas Lokomotyw mówi:

Do przebudowy wyznaczono zasadniczo lokomotywy z drugiej serii produkcyjnej (numery od 301 wzwyż, typ 303E), jednak poddano jej także część pojazdów starszej budowy (4E). Dwie lokomotywy otrzymały zmodyfikowane silniki LKb353 z łozyskami tocznymi wału drązonego,zmienionym urządzeniem szczotkowym i smarowaniem łozysk.

Pozostałe mają zmiane przekładni z 79:18 na 76:21 ze względu na zbyt wysokie obroty silników trakcyjnych przy wyższych szybkościach - z tego powodu często ulegały uszkodzeniu.

Podejżewam że na EP07 nie pojedziesz z towarowym gdyż rozruchu nie poprowadzisz (za bardzo mułowata no i prądy zbyt duże na rozruchu). Na EP07 masz dłuższy rozruch w stosunku do EU07.
Koniec tworczosci unoffowej i prywatnej.
http://chomikuj.pl/EP08-015

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #14 dnia: 21 Lutego 2005, 14:59:08 »
Cytat: "Gumastic"
Ok, o ogrzewaniu już wiemy co nieco.
A czy ktoś potrafi uzasadnić, dlaczego np. na trasie do Zakopanego niektóre składy pasażerskie ciągnięte są przez ET41? Tak, rozumiem, że jest pod górkę.

Na "zakopiance" obowiązuje zakaz wjazdu dla lokomotyw ET22, (ponieważ są to lokomotywy o układzie Co'Co' z dosyć szerokim rozstawem wózków które dosyć topornie wchodzą w łuki o małym promieniu)  dlatego gdy trzeba pojechać ze składem z którym EU07 nie wyrobi się w czasie rozkładowym puszcza się ET41 lub ET21
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline Grand

  • Wiadomości: 382
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #15 dnia: 21 Lutego 2005, 15:42:55 »
A ET22 luzem , dozwolona jest jazda ?
/ \  / \  / \

Offline EP08_015

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4330
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 307
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #16 dnia: 21 Lutego 2005, 16:03:36 »
Kolego Grand kazdym lokiem możesz jechać luzem. Pozadto niewiem czy byłes kiedyś w kabinie ET22 - zazwyczaj pod sufitem masz tabliczki informujące Cie o szybkości przy jeździe luzem i z pociagiem.
Koniec tworczosci unoffowej i prywatnej.
http://chomikuj.pl/EP08-015

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #17 dnia: 21 Lutego 2005, 16:18:59 »
Cytat: "EP08_015"
Kolego Grand kazdym lokiem możesz jechać luzem. Pozadto niewiem czy byłes kiedyś w kabinie ET22 - zazwyczaj pod sufitem masz tabliczki informujące Cie o szybkości przy jeździe luzem i z pociagiem.

I tu sie mylisz, jest całkowity zakaz, a wiec ET22 nie moze wjechać luzem, jako lokomotywa pociągowa czy nawet lokomotywa popychająca.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline Grand

  • Wiadomości: 382
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #18 dnia: 21 Lutego 2005, 16:24:40 »
EP08_015 , wiem ze kazda mozna luzem, ale EU07-483 napisal o zakazie jazdy et22 na konkretny szlak :]
/ \  / \  / \

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #19 dnia: 21 Lutego 2005, 16:36:15 »
Taka sama sytuacje macie na lini Reda-Hel ;]

Offline Grand

  • Wiadomości: 382
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #20 dnia: 21 Lutego 2005, 17:00:44 »
Cytat: "Mateu"
Taka sama sytuacje macie na lini Reda-Hel ;]


Czyli jaka sytuacje ? bo ile mi wiadomo ta linia jest bez drutow.

Jechalem tamtedy to pociag osobowy ciagnela SU42 :), a z powrotem jak wracalem expres do wawy ciagnela SU46 (oczywiscie w Gdyni zmienili na EP)

Ps Polecam caly polwysep jako miejsce wypoczynku , naprawde super jest.
/ \  / \  / \

Offline maly

  • Wiadomości: 49
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #21 dnia: 21 Lutego 2005, 17:44:00 »
Witam!
 Calkowity zakaz wjazdu na linie 213 Reda-Puck-Hel obowiazuje dla
 ST43,44 SP45,SU45 ze wzgledu na zły stan nawierzchni i brak sprzegu
 miedzywózkowego w tych lokomotywach, natomiast SU46 sprzęg
 miedzywózkowy posiada i zakaz jej nie dotyczy.
 A miejsce naprawde wspaniałe.
 Pozdrawiam!

Offline Grand

  • Wiadomości: 382
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #22 dnia: 21 Lutego 2005, 20:18:48 »
Czyli nie chodzi o ciezar ? Bo SU46 tez jest dosc ciezka.
/ \  / \  / \

Offline maly

  • Wiadomości: 49
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #23 dnia: 21 Lutego 2005, 20:30:39 »
Witam !
 Nie nie chodzi o ciężar loka, generalnie chodzi o sztywność wózków.
Pozdrówka!

Offline Gumastic

  • Wiadomości: 44
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #24 dnia: 22 Lutego 2005, 11:38:25 »
A jak wygląda sytuacja ze składami towarowymi? Tu chyba będzie więcej ograniczeń niż wynikające z dopasowania do rozkładu jazdy.
Sprawdziłem w Koltomowie: na dole ustawiłem 10 sztuk eaos 50 Coal i próbowałem je wciągać pod górkę różnymi lokami. ET22 szybko skapitulował, ET41 walczył dzielnie, ale też nie dał rady, dopiero dwa ET22 wciągnęły te węglarki na górę.
Czy nie powinniśmy wiedzieć coś o tym zanim wyruszymy w daną trasę?

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #25 dnia: 22 Lutego 2005, 14:55:59 »
Cytat: "Gumastic"
A jak wygląda sytuacja ze składami towarowymi? Tu chyba będzie więcej ograniczeń niż wynikające z dopasowania do rozkładu jazdy.
Sprawdziłem w Koltomowie: na dole ustawiłem 10 sztuk eaos 50 Coal i próbowałem je wciągać pod górkę różnymi lokami. ET22 szybko skapitulował, ET41 walczył dzielnie, ale też nie dał rady, dopiero dwa ET22 wciągnęły te węglarki na górę.
Czy nie powinniśmy wiedzieć coś o tym zanim wyruszymy w daną trasę?

W tej trasie pochylenie jest o wiele za duze niz najwieksze dopuszczalne w Polsce ;]

Offline CTL

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 381
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 56
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #26 dnia: 22 Lutego 2005, 16:36:23 »
Z zastosowanie lokomotyw bywa różnie, przede wszystkim zalezy to od aktualnie posiadanego stanu taboru czynnego przez zakładay obsługujące dane pociagi, poniekąd w ruchu osobowym także od obiegu lokomotyw. Wiadomo że szybkie pociągi pasażerskie jeżdża z lokami o predkości Vmax 140-160Km\h, ale róznie to bywa, w skutek braku taboru skład może prowadzić i EU07 lub ET22. Przy braku lokomotyw EU07 dla składów pasażerskich lukę tę wypełnia się lokomotywami ET22, natomiast CM Bydgoszcz podczas defektu lokomotywy na szlaku ratuję nieraz pociągi seriami ET40 czy ET42. Często jest też tak że ruch osobowy obsługują lokomotywy ST43 czy ST44, a przykładowo SP32 były wysyłane do pracy na manewrach lub do ruchu towarowego. Przy składach towarowych też jest róznie pociąg zabiera ta maszyna która jest dostępna, często zdarza się tak że składy lekkie prowadzi ET41 bo akurat była, a poźniej przyjeżdża się na byku i na powrót zabiera brutto 3200T. A więc różnie to bywa z doborem lokomotyw do składu, przecież lognicznie patrząc to jamnikiem powinno się ciagnąć brutto 3200T a nie przykładowo skład pustych platform którego masa nie przekroczy 700T, no ale jednak tak jest.

Offline Piter

  • Wiadomości: 104
  • We8, mordo ty moja!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #27 dnia: 09 Marca 2005, 12:15:44 »
Cytat: "CTL"
często zdarza się tak że składy lekkie prowadzi ET41 bo akurat była, a poźniej przyjeżdża się na byku i na powrót zabiera brutto 3200T.
Nie wiem, czy nie przesadzam, ale wydawalo mi sie, ze max obciazenie dopuszczalne dla helmuta to 3000T.

Offline mar07

  • Wiadomości: 35
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #28 dnia: 09 Marca 2005, 12:24:52 »
Jak najbardziej 3200 T
Pozdrowienia dla wszystkich mk

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Dobór loka do składu
« Odpowiedź #29 dnia: 09 Marca 2005, 18:18:18 »
Cytat: "Piter"
Nie wiem, czy nie przesadzam, ale wydawalo mi sie, ze max obciazenie dopuszczalne dla helmuta to 3000T.

z tego co wyczytałem przy tabelce z obciążeniami dla SM42
Cytuj
przy trakcji podwójnej należy te liczby podwoić, z zastrzeżeniem, że nie mogą one przekroczyć 3000 ton (ze względu na wytrzymałośc sprzęgów)

wysuwam niepotwierdzoną hipotezę, że owe 3000Mg to wytrzymałość robocza sprzęgów

P.S. Dla niewiedzących
zgodnie z układem SI należy używać 1Mg zamiast 1t
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.