Autor Wątek:  Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp  (Przeczytany 74747 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #30 dnia: 18 Listopada 2014, 16:44:28 »
Ciężko określić jaką dokładność mają haslery, ale to zależy np. od grubości obręczy, po rewizji jak lok. ma "grube buty", hasler potrafi trochę zaniżać prędkość ;)
Przy ustawianiu Haslera przyjmuje się połowę grubości obręczy. Dokładność wskazań zawiera się w ~2-3km/h.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline borys_q

  • Wiadomości: 320
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #31 dnia: 18 Listopada 2014, 17:09:40 »
Dokładność wskazań samego prędkościomierza +/- 2,5 km/h, do tego trzeba doliczyć poprawkę na dokładność druku taśmy (często kontrola nie patrzy po  kratkach tylko suwmiarką mierzy odległość od zera), błąd paralaksy, oraz różnice wskazań między kabiną A i B, spokojnie około 5 km/h się uzbiera do tego różnica wynikająca z grubości obręczy ale to maszynisty nie bardzo dotyczy.

Offline PiterCC

  • Wiadomości: 211
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #32 dnia: 18 Listopada 2014, 17:32:39 »
Nie jestem maszynistą więc tego ci nie powiem, ale wiem że na pewno Hasler może co najwyżej zawyżać prędkość, gdyż nie powoduje to niebezpieczeństwa. Natomiast musi być wykluczone zaniżanie prędkości, gdyż może to mieć niebyt dobre konsekwencje.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #33 dnia: 18 Listopada 2014, 17:42:59 »
@borys_q:
Dokładność wskazań zawiera się w ~2-3km/h.
Zarówno na plus, jak i minus.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 320
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #34 dnia: 18 Listopada 2014, 20:26:33 »
Cytuj
Natomiast musi być wykluczone zaniżanie prędkości, gdyż może to mieć niebyt dobre konsekwencje.

Dlatego wszelkie ograniczenia prędkości są z 50% zapasem ustalane, np rozjazdy na 40 muszą wytrzymać przejazd 60-tką itd.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4107
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1260
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #35 dnia: 18 Listopada 2014, 21:02:12 »
Czyli rozjazdy z Vmax=130km/h w kierunku zwrotnym wytrzymają 130+65=195km/h?
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline borys_q

  • Wiadomości: 320
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #36 dnia: 18 Listopada 2014, 21:14:06 »
Nie wiem czy przy wyższych szybkościach jest taki sam zapas, ale z tego co wiem to do 100 na godzinę tak.

Offline dymus

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1046
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 274
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #37 dnia: 18 Listopada 2014, 21:33:49 »
Dlatego wszelkie ograniczenia prędkości są z 50% zapasem ustalane, np rozjazdy na 40 muszą wytrzymać przejazd 60-tką itd.
Rozjazdy o promieniu 300m czyli popularne u nas gdzie jest jazda na 40km/h w bok, to są rozjazdy przez które można bezpiecznie przejechać 50km/h. W Czechach na takich rozjazdach praktykuje się bardzo często jazde właśnie z 50km/h (odpowiednie wskaźniki i wskazania semaforów). Wiec jak by przy tych 50km/h pojechać o 10 więcej to też możliwe że by się nic nie stało. Oczywiście pomijając inne warunki. Ale jaki jest konkretny zapas przed wykolejeniem jeszcze powyżej bezpiecznej granicy to nie wiem..

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #38 dnia: 18 Listopada 2014, 22:41:14 »
Radzę zajrzeć do Ie-1. Nigdzie tam nie ma zapisu o jeździe z najwyższą prędkością.
Ale nie jest też napisane z jaką prędkością mam jechać, za semaforem wyświetlającym sygnał S5. Napisałem z maksymalną dozwoloną. Tarcza ostrzegawcza podaje sygnał Os1. Na wjazdowym masz podany S1, zatrzymujesz się. Zmienia się sygnał na semaforze wjazdowym na S5. To z jaką prędkością możesz jechać?

Reg. obowiązki 11a.
Proszę przyciąć cytat.
Benek
« Ostatnia zmiana: 19 Listopada 2014, 00:41:38 wysłana przez Anrej »

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4107
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1260
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #39 dnia: 18 Listopada 2014, 23:03:55 »
Cytuj
Zmienia się sygnał na semaforze wjazdowym na S5. To z jaką prędkością możesz jechać?
V=< najwyższej dozwolonej.
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline borys_q

  • Wiadomości: 320
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #40 dnia: 19 Listopada 2014, 09:10:58 »
Cytuj
Czyli rozjazdy z Vmax=130km/h w kierunku zwrotnym wytrzymają 130+65=195km/h?
Ktoś zna parametry rozjazdów po których Niemcy jeżdżą 160 na bok? Nie są może one identyczne jak nasze 130 tki?

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #41 dnia: 19 Listopada 2014, 11:09:09 »
Ale jaki jest konkretny zapas przed wykolejeniem jeszcze powyżej bezpiecznej granicy to nie wiem..
Praktyka pokazała, że nowy rozjazd 40 wytrzyma wjazd dwuczłonowym SZT Bydgoskiej produkcji 80km/h na bok. Co ciekawe EZT tego samego producenta wszedł w dość leciwego anglika 90km/h na bok i prócz tego, że ludźmi rzuciło nie wyskoczył... Komisje były pod wrażeniem...
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline borys_q

  • Wiadomości: 320
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #42 dnia: 19 Listopada 2014, 11:56:59 »
Tak generalnie jak wjedziesz 5 km/h szybciej w ograniczenie to nic nie powinno się stać niestety jak się stanie (może to być nie związane np usterka mechaniczna toru lub wózków) to maszynista ma przerąbane. Czasami jest tak, że wczoraj po jakiejś dziurze jechałeś 160 a dzisiaj 70 postawili, wbrew pozorom nie jest tak łatwo wykoleić sprawny skład.
« Ostatnia zmiana: 19 Listopada 2014, 12:04:14 wysłana przez borys_q »

Offline dymus

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1046
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 274
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #43 dnia: 19 Listopada 2014, 15:44:54 »
Ktoś zna parametry rozjazdów po których Niemcy jeżdżą 160 na bok? Nie są może one identyczne jak nasze 130 tki?
Z tego co znalazłem to jest promień 3700m i skos 1:32,5 na jazdę 160km/h w bok.

guest4368

  • Gość
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #44 dnia: 19 Listopada 2014, 16:39:07 »
Rozjazdy o promieniu 300m czyli popularne u nas gdzie jest jazda na 40km/h w bok...
Zwykle przy jeździe na bok 40km/h stosuje się rozjazdy o promieniu 190 m, rozjazdy R 300m stosowane były tam, gdzie jazda na bok odbywała się z prędkością 50 km/h (np. łącznice). Tak przynajmniej mówi któraś ze starszych książek kolejowych (niestety nie pamiętam, która). Z tego co zauważyłem, na modernizowanych stacjach daje się rozjazdy o większym promieniu niż 190m.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #45 dnia: 19 Listopada 2014, 17:27:26 »
Hm, z mojej wiedzy, większość rozjazdów zwyczajnych w Polsce to rozjazdy o R=300 m . Rozjazdy o R=190 m i R=300 m pozwalają jechać w kierunku zwrotnym z szybkością 40 km/h.

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #46 dnia: 20 Listopada 2014, 11:47:20 »
Tak, dokładnie, tak jest. Dopiero powyżej tego stosuje się inne prędkości.
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline borys_q

  • Wiadomości: 320
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #47 dnia: 28 Listopada 2014, 09:12:26 »
Cytuj
Sygnał zastępczy Sz zezwala na:
a) jazdę do następnego semafora, tarczy zaporowej, miejsca
ustawienia tarczy zatrzymania D 1,

A jak z sygnalizatorem Sz? Dostaję wjazd na sygnał zastępczy i zbliżam się do kolejnego sygnalizatora sygnału zastępczego (nie jest to semafor, stoi na szarej nodze i ma jedną  komorę) zwyczaj jest taki, że wszystkie po kolei podają przynajmniej u nas na północy. Czy jakbym przewalił przypadkiem taki sygnalizator to co wtedy?

Edit: Nie mówię o wyjeździe na szlak, tylko o jakimś sygnalizatorze osłaniającym kolejne okręgi zwrotnicowe.
« Ostatnia zmiana: 28 Listopada 2014, 09:13:42 wysłana przez borys_q »

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #48 dnia: 28 Listopada 2014, 09:19:12 »
(nie jest to semafor, stoi na szarej nodze i ma jedną  komorę)

A są takie w stacji? Ja kojarzę kilka sygnalizatorów Sz, ale wszystkie mają słupki czerwono-białe oraz dwie komory. Te o których piszesz widywałem tylko przy wjeździe.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline borys_q

  • Wiadomości: 320
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #49 dnia: 28 Listopada 2014, 11:24:54 »
Zdarzają się, przykładem jest Smętowo. Tam są karzełki białe i sygnalizatory wysokie w stacji. Wg Ie-4 z biało-czerwonym słupem to jest semafor, wiec tu wszystko pasuje. Rzadko kiedy biorą takim przebiegiem, że ten dylemat się pojawia ale może tak być.

Popraw ten słowotok. Dodaj przecinki, skróć to pierwsze zdanie używając również kropki.
Rozi
« Ostatnia zmiana: 28 Listopada 2014, 11:52:05 wysłana przez borys_q »

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #50 dnia: 28 Listopada 2014, 11:26:44 »
W Smętowie? Masz na myśli sygnalizator jadąc po 1 od Gdyni?
« Ostatnia zmiana: 28 Listopada 2014, 11:41:11 wysłana przez mechatronik »
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline borys_q

  • Wiadomości: 320
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #51 dnia: 28 Listopada 2014, 11:50:45 »
Po jedynce wyjazd w Stronę Twardej góry oraz karzełek po jedynce w kierunku parzystym przed środkowym okręgiem zwrotnicowym w stacji. Kwestia praktyki jest jasna, ostatnio mnie naszły wątpliwości natury przepisowej, przy okazji wyjazdu z 31 w Stronę Twardej góry.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #52 dnia: 28 Listopada 2014, 12:00:28 »
Wjeżdżając od Gdyni na Sz jedziesz do następnego sygnalizatora Sz. Równie dobrze mogłoby go tam nie być co zobowiązywałoby do jazdy na wysokość wyjazdowego po 1, ew góra do ukresu (choć znając życie wykonawcza już by machała na stój ;) ). No i dalsza jazda byłaby tam na rozkaz "z toru nieposiadającego semafora wyjazdowego". Karzeł przed peronami nie uprawnia do wyjazdu po za granice posterunku ruchu. Natomiast z 31 fakt sprawa dyskusyjna. Nie jestem pewien ale z 31 semafor chyba nie posiadał W24 co by oznaczało, że na lewy nie wyjedziesz. Podobnie ten pod Sm1 jednokomorowy nie ma W24. Będę miał kiedyś czas to jeszcze zadzwonię do dyżurnego i podpytam się jak to u nich dokładnie wygląda z przebiegami i sygnałami. Druga sprawa po cichu liczę, że trafię na wymianę krzyżownika w rozjeździe nr 2 i wtedy będą musieli puszczać po lewym do Twardej Góry.
« Ostatnia zmiana: 28 Listopada 2014, 12:02:49 wysłana przez mechatronik »
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline borys_q

  • Wiadomości: 320
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #53 dnia: 28 Listopada 2014, 12:11:49 »
Cytuj
Wjeżdżając od Gdyni na Sz jedziesz do następnego sygnalizatora Sz.
Zgadza się, tylko sygnalizator Sz to nie semafor, więc mamy tu niezgodność z przepisem Ie-1. Jeśli jazda na Sz może odbywać się do następnego semafora to teoretycznie, jakbyś dostał Sz na wjazdowym mógłbyś po jedynce jechać aż pod wyjazd, pomijając karzełka po drodze. Prawdopodobnie dlatego  w kierunku parzystym po jedynce stacyjnej nie biorą. Co do wyjazdu na lewy to jedziesz na Sz z 31 i potem Sz na jedynce lub z 2 na Sz, W-24 wyświetla  grupowy na szlaku.
« Ostatnia zmiana: 28 Listopada 2014, 15:08:55 wysłana przez borys_q »

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Semafory - przepisy, ograniczenia prędkości itp
« Odpowiedź #54 dnia: 20 Grudnia 2014, 21:21:02 »
Stare E-1 obejmowało również przypadek Sz na osobnym urządzeniu  w stacji dla podawania zezwolenia na wyjazd z toru bez semafora ale razem z sygnałem zezwalającym na semaforze wyjazdowym grupowym. Nie ma tego już w Ie-1, ale jednak podaje Ir-1 w §60 ust. 2 pkt 2. Nie ma tu spójności, a szkoda.