Autor Wątek:  Błędy w sterowaniu lokomotyw EP09  (Przeczytany 36202 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline czyznaszmnie

  • Wiadomości: 14
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« dnia: 16 Listopada 2014, 12:51:13 »
Witam, chciałbym opisać parę(naście?) błędów które znalazłem przy pierwszej jeździe lokomotywą EP09 w symulatorze Maszyna. Chodzi głównie o sterowanie, uzależnienia i trochę błędów w logice działania.

Zacznę może od początku proces uruchomienia lokomotywy:
1. Załączenie baterii - po załączeniu baterii w wersji 104Eb (taka jak w symulatorze) załącza się i czuwak i EDA (SHP) powinny się zapalać wszystkie 4 lampki, więc i skasowanie powinno być na 2 razy a nie na raz, jak obecnie. Dodatkowo przycisk kasowania SHP/CA działa tylko po załączonym kierunku, w tej chwili owszem, skasować SHP się nie da, jednak po przytrzymaniu przycisku załącza się CA, co jest błędem (CA powinno być załączone od początku i nie powinno być możliwości skasowania go). I jeszcze jedno, ponieważ wciśnięcie spacji powoduje wciśnięcie przycisku dłoniowego CA/SHP a nie nożnego, powinno wyłączać buczek na czas trzymania (także przy wyłączonym kierunku) Załączenie CA sprawdzę jeszcze z jakąś wersją Eb bo w tej chwili sam już nie jestem pewien.
2. Załączenie lampek, na EP09 następuje po załączeniu kierunku (dotyczy także kontrolek maźnic) nie WS.
3. Podniesienie pantografu jest zdecydowanie za szybkie (potrafi trwać 5-10s), ale pomińmy to ze względu na to, że nie jest to rzeczywistość.
3. Załączenie Wyłącznika Szybkiego. Największy chyba problem w tej chwili.
Najpierw należy odblokować przekaźniki różnicowe (główny i pomocniczy, [lampki powinny świecić przed załączeniem WS] {póki w grze nie ma czegoś takiego jak załączenie rozrządu jest OK, gdyby jednak ktoś się pokusił, to przekaźnik różnicowy główny można skasować bez załączonego rozrządu, natomiast przekaźnik różnicowy obwodów pomocniczych tylko po załączeniu rozrządu}).
Aby załączyć WS, dźwigienka od utrzymania WS musi być w pozycji ZAŁĄCZ (w tej chwili tylko podnosi się i opada w chwili gdy naciskamy wyłączenie WS) po podniesieniu dźwigienki naciskamy impuls załączenia WS (ten zielony przycisk palcowy pod dźwigienką) dopiero wtedy WS powinien się załączyć i zapalić się lampka Wyłącznika szybkiego (ta bezpośrednio nad dźwigienką, zielona z opcją przyciemnienia w czasie jazdy).
4. Załączenie sprężarek powinno powodować załączenie przetwornic wirowych na czas załączenia sprężarki (do 10bar). lampka sprężarki ma być zielona, niebieska jest od ogrzewania pociągu.
5. Załączenie przetwornic powoduje wzrost napięcia w okolice 110V (jest ok) + zapalenie lampki zielonej przyciemnianej nad dźwigienką przetwornic (brak)
6. Załączenie ogrzewania pociągu - lampka niebieska, nie czerwona, przyciemniana
7. Przy wyłączonej baterii pociąg ma popełniony przewód główny (niewykonalne)
8. Po uruchomieniu lokomotywy (przed popełnieniem przewodu głównego) powinna świecić lampka HAMOWANIE (czerwona, przyciemniana, między JAZDA a Styczniki liniowe Wyłączone) oraz lampka Przekaźniki nadmiarowe silników trakcyjnych (pierwsza czerwona od góry i lewej na dolnym pulpicie)
9. po popełnieniu przewodu głównego (konieczne wrzucenie kierunku, skasowanie SHP, przytrzymanie luzowania do osiągnięcia około 3,5-4 atm [później podtrzymanie automatyczne]) należy skasować nadmiarowe silników trakcyjnych, lampka hamulca ED gaśnie, załącza się lampka jazdy po ok 4s.
10. Każde zrzucenie kierunku powoduje sytuację opisaną wyżej, zrzucenie powietrza z przewodu głównego + konieczność skasowania nadmiarowych silników po powrotnym przełączeniu na kierunek.
11. Opuszczenie pantografów realizowane jest poprzez wciśnięcie przycisku "wyłącznik awaryjny pantografów" w rzeczywistości jest to osobny przycisk którego wciśnięcie powoduje opadnięcie i brak możliwości ponownego podniesienia pantografów aż do odblokowania tego przycisku (w grze jest zupełnie inaczej, wcisnąć można go tylko raz, chyba że ja czegoś nie potrafię)
12. JAZDA
a) lampka jazdy na oporach powinna być pomarańczowa/przyciemniana
b) pierwsze załączenie CA występuje najpóźniej po 16s od osiągnięcia prędkości 10%Vmax tj 16km/h (jest minuta)
c) jazda równoległa ma chyba 31 pozycję, a nie 30, ale to sprawdzę jeszcze sprawdzone
d)możliwość wrzucania pozycji nastawnikiem bocznikowania gdy jesteśmy na pozycjach oporowych (blokada mechaniczna)
e) bardzo nisko ustawione nadmiarowe silników (rzeczywista wartość od 800-900 A, przeważnie w okolicy 900)
f) skasowanie nadmiarowych po wybiciu gdy nastawnik jest na pozycji 1 powoduje odblok przekaźników i załączenie 1 pozycji jazdy oporowej
g) podobnie z hamulcem dodatkowym, jego użycie nie powoduje zapalenia lampki HAMOWANIE, natomiast wyluzowanie go na pierwszej pozycji (spadek ciśnienia poniżej 0,8 lub 1,2atm spowoduje wrzucenie pozycji jazdy.
h) na EP09 brak jest ręcznego wyzwalania przyhamowania przy poślizgu (przycisk ENTER) (jest sterownik który robi to automatycznie)
13. drobne błędy w grafice:
a) lokomotywy dostępne w grze to EP09-005 i 016, w kabinie na naklejce jest 014, niezależnie od pojazdu
b) podświetlenie zegara w rejestratorze jest zielone, nie białożółte
c) przed załączeniem WS powinna świecić lampka Przetwornica statyczna wyłączona (pomarańczowa, nieprzyciemniana) gaśnie kilka sekund po załączeniu WS. Na pewno jest tak z przetwornicami medcom, do sprawdzenia z wersją na przetwornicy statycznej eniki (na zewnątrz lokomotyw nie widać podwieszonych przetwornic statycznych)
d) brak opisów nad lampką Awarii wentylatorów oporowych, przełącznikiem oświetlenia kabiny, manometrem cylindrów hamulcowych
e) brak rączki hamulca awaryjnego (chyba się to pisze Ackermann) po prawej stronie nastawnika jazdy
f) w kabinie A (drzwi do przedziału maszynowego za fotelem pomocnika) Drzwi zewnętrzne od strony pomocnika są zamontowane odwrotnie (zawiasy po stronie okna, klamka przy drzwiach do kabiny), dodatkowo na ścianie tylnej w kabinie A znajduje się umywalka, oraz przełącznik pakietowy do załączania bojlera

Na razie więcej błędów nie znalazłem, jakby były jakieś pytania to śmiało, jeśli znam odpowiedź to odpowiem.
Pozdrawiam, i liczę że ktoś to uzupełni, gdyż sam się na programowaniu nie znam :)

EDIT
« Ostatnia zmiana: 17 Listopada 2014, 08:07:14 wysłana przez Benek »

Offline Wokulski

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2237
  • Izabela Łęcka była...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 58
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #1 dnia: 16 Listopada 2014, 13:31:42 »
Nie widzę sensu czepiania się o kolor lampek bo to jest wola maszynisty. Sam byłem świadkiem, jak sobie maszynista zmienił kolory szkieł, żeby go nie raziło.
Były Cargul, aktualny tramwajarz w Kolejach Śląskich.
PKPc 2016 - 2022
Koleje Śląskie 2022 - nadal

Offline czyznaszmnie

  • Wiadomości: 14
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #2 dnia: 16 Listopada 2014, 13:41:19 »
Jeśli chodzi o kolory lampek, ok, może się czepiam, podobnie czepiają się komisarze IC na odbiorach. Zwracam tylko uwagę że taki kolor lampek jest domyślny dla danej funkcji. Nie wiem, może dla Was nie ma znaczenia czy symulator działa zgodnie z rzeczywistością, czy nie. Dla mnie by miało :)

Benek
« Ostatnia zmiana: 16 Listopada 2014, 13:42:49 wysłana przez Benek »

Offline Wokulski

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2237
  • Izabela Łęcka była...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 58
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #3 dnia: 16 Listopada 2014, 13:44:58 »
Że tak zapytam, kolega tylko i wyłącznie na temat EP09 ma taką wiedzę, czy z reszty taboru też byłby w stanie wypisać błędy?
Były Cargul, aktualny tramwajarz w Kolejach Śląskich.
PKPc 2016 - 2022
Koleje Śląskie 2022 - nadal

Offline czyznaszmnie

  • Wiadomości: 14
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #4 dnia: 16 Listopada 2014, 13:51:23 »
Nt EP09 na pewno wiem najwięcej (a jak nie wiem to się dowiem), bo mam je na bieżąco. Ogólnie lokomotywy elektryczne z którymi miałem do czynienia, tj et22, et21, skoda182, eu/ep07, + parę loków na asynchronach których tu nie ma. Na byku i skodzie też parę błędów już znalazłem, najmniej chyba jest na siódemkach. Ale to może opiszę w innym poście i kiedy indziej, bo dzisiaj już mi się nie chce. Za kible się nawet nie biorę, bo tam wszystko zawsze jeździ popodpierane i chyba nikt nie wie jak to od początku do końca powinno działać :p

Offline janek32

  • Wiadomości: 567
  • EMIT Ghp400M4C
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #5 dnia: 16 Listopada 2014, 14:05:06 »
Przeczytałem. Część tych błędów (zwłaszcza niektórych lampek) powinna być w miarę prosta do poprawienia, część (zwłaszcza te związane z logiką sterowania, kolejnością załączania) w obecnej chwili są nie do zrobienia.
Wiem, że w ET22 na pewno problem jest z załączaniem WS (też trzeba najpierw heblem i chyba odblokować przekaźniki), możliwością ruszenia nastawnika bocznikowania na oporowych,  brakiem pozycji NAPRZÓD 1 kierunkowego i coś tam jeszcze. Tyle, że dopóki kod odpowiedzialny za to będzie się znajdował bezpośrednio w EXE symulatora, lepiej się za to nie brać. Jakiś czas temu ruszyły pracę nad symulacją logiki obwodów za pomocą LD (Ladder Diagram), ale nie wiem, na jakim etapie są obecnie.

Szybkość podnoszenia pantografów (i w ogóle współpraca odbieraka z siecią, powodowanie spadków napięcia przez inne pojazdy) jest już zrobiona i dostępna w postaci patchy w dziale Na warsztacie, jak wszystkie prace (m. in. poprawianie sieci trakcyjnej na sceneriach) zostaną ukończone, zostanie wydana nowa paczka całościowa.
-Środa 844012.
-Zgłaszam się.
-Zapytaj energetykę, czy zapłacili rachunki, luzem ciągniemy i jest 2900.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #6 dnia: 16 Listopada 2014, 14:07:06 »
To może napiszę tak: Symulator EU07 powstał i jak w nazwie najpierw ten elektrowóz się pojawił, więcej, dla niego było pisane exe. To, że w symulatorze jest inny tabor to "zasługa" parcia użytkowników na zwiększenie ilości pojazdów trakcyjnych.
Witam, chciałbym opisać parę(naście?) błędów które znalazłem przy pierwszej jeździe lokomotywą EP09 w symulatorze Maszyna. Chodzi głównie o sterowanie, uzależnienia i trochę błędów w logice działania.
Nie jesteś pierwszy i nie jedyny, który zna i potrafi wyliczyć błędy związane z różnicami sterowania pojazdów trakcyjnych i to od początku istnienia symulatora. Mamy na forum wielu którzy doskonale znają różnice między realnym a symkowym taborem. Byłoby fajnie gdyby symulator odzwierciedlał stan faktyczny, tyle, że na ten moment jest to niemożliwe. Czy nam to przeszkadza? Ano jest wątek gdzie każdy może zagłosować czego mu brakuje, polecam tę lekturę.
http://eu07.pl/forum/index.php/topic,26226.0.html
« Ostatnia zmiana: 16 Listopada 2014, 14:08:52 wysłana przez Krzysiek626 »

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2610
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #7 dnia: 16 Listopada 2014, 14:12:43 »
Byłbyś w stanie załatwić/rozrysować schematy obwodów wraz ze sterowaniem i pneumatyką choćby dla dziewiątki? Symulacje obwodów nadal są w fazie koncepcyjnej, ale bez pełnych zależności choćby dla najpopularniejszych lokomotyw nic z tego nie wyjdzie.
Mój kanał youtube

Offline Wokulski

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2237
  • Izabela Łęcka była...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 58
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #8 dnia: 16 Listopada 2014, 14:13:53 »
Najgorsze jest to, że każdy błędy wytyka, mówi, że to jest złe, a nikt nie jest w stanie poprawić tych błędów albo chociaż spróbować je poprawić/naprawić/wyeliminować. No cóż...
Były Cargul, aktualny tramwajarz w Kolejach Śląskich.
PKPc 2016 - 2022
Koleje Śląskie 2022 - nadal

Offline dodulec

  • Wiadomości: 163
  • Zgłaszacz błędów - i nie tylko
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #9 dnia: 16 Listopada 2014, 14:19:50 »
To najlepiej powiedzieć od razu, że EP09 nie ma tej czy tej włączonej kontrolki/funkcji. I wtedy nie będą się czepiać.

Offline czyznaszmnie

  • Wiadomości: 14
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #10 dnia: 16 Listopada 2014, 14:57:31 »
Byłbyś w stanie załatwić/rozrysować schematy obwodów wraz ze sterowaniem i pneumatyką choćby dla dziewiątki? Symulacje obwodów nadal są w fazie koncepcyjnej, ale bez pełnych zależności choćby dla najpopularniejszych lokomotyw nic z tego nie wyjdzie.

Chyba kompletny schemat jest tutaj:
http://chomikuj.pl/ep08/LOKOMOTYWY+ELEKTRYCZNE/EP09/schematy/ep09_-_schemat_ideowy_obwodow_rozrzadu,3182615490.pdf
(nie ja wrzucałem, ale tabela załączania styczników jest, inne podstawowe obwody też)
Stąd też wynika, że pozycji jednak jest 31.

Jeśli chodzi o pneumatykę, to nie kojarzę w ogóle żeby były jakieś schematy do tego. Ogólnie co z pneumatyki chciałbyś wiedzieć? Może będę w stanie opisać zasadę działania

Reg. zakazy 10.
Proszę poprawić interpunkcję. Zdania rozpoczynamy wielką literą.
Benek
« Ostatnia zmiana: 16 Listopada 2014, 17:28:53 wysłana przez czyznaszmnie »

Offline Joachimowicz

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 1701
  • Nazywam się N'Avoie
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1950
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #11 dnia: 16 Listopada 2014, 15:00:20 »
To najlepiej powiedzieć od razu, że EP09 nie ma tej czy tej włączonej kontrolki/funkcji. I wtedy nie będą się czepiać.

Jeżeli tak mamy do tego podchodzić, to readme zajmowałoby najmniej kilkadziesiąt mega, z czego 98% to informacje dotyczące tego co nie działa.
| Z maszyną od 20 Kwietnia 2010! |

Offline czyznaszmnie

  • Wiadomości: 14
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #12 dnia: 16 Listopada 2014, 15:17:18 »
Dodam tylko że tym postem nie miałem zamiaru wywoływać wojny, mówić jacy jesteście beznadziejni itd, więc chyba nie ma o co się obrażać. Uważam tylko, i głównie to mną kierowało, że jeżeli nazywamy coś symulatorem, to powinno oddawać rzeczywistość jak najlepiej. Rozumiem, że nie każdy z Was posiada dostęp czy wiedzę na ten czy inny temat (ja np nie potrafię programować), dlatego też chciałem POMÓC. Jeżeli kogoś tym postem uraziłem to przepraszam, więcej pisał nie będę :)

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #13 dnia: 16 Listopada 2014, 15:46:56 »
Nie widze mozliwosci obrazania sie. Niestety ilosc rzeczy do poprawienia jest wieksza niz mozliwosci osob dzialajacych przy symulatorze. Wiekszosc rzeczy dotyczy zmian w exe, tych osob mamy 5, i tu tez sa priorytety.

Offline janek32

  • Wiadomości: 567
  • EMIT Ghp400M4C
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #14 dnia: 16 Listopada 2014, 16:41:44 »
Dobra, a teraz konkretne pytanie - gdzie są jakieś aktualne pliki (t3d+tga) dla twórców? Szarą kabinę EU07 robiłem na plikach z MaSzyny 01_13, od tego czasu sporo się zmieniło (08_13 + patche), a chciałbym trochę podłubać przy tej EP09 i potrzebuję T3D kabin (wersji 104Eb).
-Środa 844012.
-Zgłaszam się.
-Zapytaj energetykę, czy zapłacili rachunki, luzem ciągniemy i jest 2900.

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2610
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #15 dnia: 16 Listopada 2014, 16:43:17 »
Obecnie mamy zasymulowane dwie sprężarki, kurek między nimi, dwa krany, pantografy, zdaje się wspólnie i układ hamulcowy. Jak będziemy robić symulację obwodową, to wypadałoby również dodać wszystkie zawory na instalacji pneumatycznej. Odcięcia kranów, piasecznic, pantografów i.t.d. Nie mam koncepcji jak to powinno wyglądać programistycznie ani wiedzy o działaniu lokomotywy, więc o szczegóły mnie się nie dopytuj. Jak powstanie rozwiązanie, to nauczę się w miarę możliwości konwertować elektrykę na skrypty LD i tyle.
Mój kanał youtube

Offline czyznaszmnie

  • Wiadomości: 14
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #16 dnia: 16 Listopada 2014, 17:44:25 »
Dobra, a teraz konkretne pytanie - gdzie są jakieś aktualne pliki (t3d+tga) dla twórców? Szarą kabinę EU07 robiłem na plikach z MaSzyny 01_13, od tego czasu sporo się zmieniło (08_13 + patche), a chciałbym trochę podłubać przy tej EP09 i potrzebuję T3D kabin (wersji 104Eb).
Mów do mnie jeszcze, tym razem po polsku :)

Obecnie mamy zasymulowane dwie sprężarki, kurek między nimi, dwa krany, pantografy, zdaje się wspólnie i układ hamulcowy. Jak będziemy robić symulację obwodową, to wypadałoby również dodać wszystkie zawory na instalacji pneumatycznej. Odcięcia kranów, piasecznic, pantografów i.t.d.

Jeżeli chodzi o elektrozawory to na EP09 jest ich stosunkowo niewiele, może z 20 w sumie (poza tymi od obsługi styczników, PHJ, OS, nawrotnika i WS). Większość z nich macie już obsłużoną, pozostaje zautomatyzowanie piasek/przyhamowanie/luzowanie przy poślizgu (nie udało mi się jeszcze złapać poślizgu w symulatorze, więc nie wiem czy to w ogóle działa, jeśli nie, to przycisk enter można dla ep09 wyłączyć i po zawodach). Jeżeli dobrze rozumiem to chcecie stworzyć ramę pneumatyczną lokomotywy z możliwością przekręcenia zaworów ręcznie w przedziale maszynowym? Raczej bym sobie to odpuścił. Większość zaworów jest chyba bardzo rzadko używana, jeżeli nie w ogóle. Odcinanie pantografów/piasecznic itd jest przydatne tylko jeżeli się to zepsuje, czego nie doświadczyłem w symulatorze (no chyba, że w Waszej opinii ma to być aż tak rozbudowany program). Wskazałem tylko błędy, które wpływają na pracę maszynisty, pomijam że szafa WN jest kompletnie pusta, i taka lokomotywa nie miałaby prawa się ruszyć z miejsca bez popychu:p Część zaworów odcinających jest umieszczona pod pulpitami (głównie pod kranem), nie wiem czy jest sens się w to bawić. Po co kurek między sprężarkami? Czy chodzi o przełącznik do wyboru sprężarki? I jakiego typu będą to sprężarki? GAR+SK czy GAR+Knorr ?
Wiadomość raportowana. Reg, obowiązki 11a. Proszę poprawić.
Sawi
« Ostatnia zmiana: 18 Listopada 2014, 18:46:52 wysłana przez czyznaszmnie »

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2610
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #17 dnia: 16 Listopada 2014, 18:27:14 »
Miałem na myśli kurek trójgłowy do odcinania zbiornika pomocniczego, czy jak on tam się zwał. Sprężarkę to mamy jedną. Jak jest w rzeczywistości-nie mam pojęcia.
Jeśli będziemy mieli schemat elektryczny z możliwością obejścia każdego stycznika, to dlaczego nie zrobić też zaworów na pneumatyce? Podobny stopień zagłębiania się na mój gust. To wszystko jednak odległa pieśń przyszłości. Pomysł krąży od lat i dopiero niedawno wypłynęły ogólne koncepcje rozwiązań.
Mój kanał youtube

Offline czyznaszmnie

  • Wiadomości: 14
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #18 dnia: 16 Listopada 2014, 20:25:27 »
Na EP09 nie ma kurka do przełączania między sprężarką pomocniczą(pantografów) a sprężarką główną. Jest tylko zawór zwrotny, mała sprężarka załącza się przyciskiem w przedziale na ramie pneumatycznej, który trzeba trzymać aż do uzyskania 4,5-5atm na manometrze obwodów rozrządu. Potem można podnieść patyk, załączyć szybki i sprężarki. Dodatkowo mała sprężarka ma uzależnienie od załączenia WS. WS załączony, nie chodzi, WS wyłączony-chodzi :p

Co do schematów elektrycznych, to tam wyżej podałem wszystko. Nie wiem jednak o jakie "obejście" styczników Ci chodzi.. mam nadzieję że nie planujesz stworzyć kompletnej EP09 w wersji cyfrowej, bo ilości uzależnień jakie posiada obwód elektryczny dziewiątek nie powstydziłby się niejeden sejf w banku. Panowie z bombardiera próbujący zainstalować ETCS na dziewiątkach mogą potwierdzić :p
« Ostatnia zmiana: 16 Listopada 2014, 20:30:01 wysłana przez czyznaszmnie »

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2610
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #19 dnia: 16 Listopada 2014, 21:08:06 »
Narzekałeś, że skoro to symulator, to wszystko musi być zasymulowane. Ja tego nie zrobię, bo mój mały móżdżek tego nie ogarnie, ale ogólny plan na przyszłość tak mniej więcej wygląda. Na jakieś uproszczenia pewnie będzie trzeba pójść, ale to co w tej dokumentacji zamieściłeś z pewnością musiałoby się znaleźć.
Mój kanał youtube

Offline janek32

  • Wiadomości: 567
  • EMIT Ghp400M4C
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #20 dnia: 16 Listopada 2014, 22:26:36 »
Dobra, a teraz konkretne pytanie - gdzie są jakieś aktualne pliki (t3d+tga) dla twórców? Szarą kabinę EU07 robiłem na plikach z MaSzyny 01_13, od tego czasu sporo się zmieniło (08_13 + patche), a chciałbym trochę podłubać przy tej EP09 i potrzebuję T3D kabin (wersji 104Eb).
Mów do mnie jeszcze, tym razem po polsku :)
To było pytanie do użytkowników zajmujących się składaniem paczek całościowych i poprawek, odpowiednie pliki już dostałem :-).
Na początek spróbuję odpalić lampkę od przetwornicy i przenieść załączanie kontrolek maźnic pod przestawienie nastawnika kierunkowego.
-Środa 844012.
-Zgłaszam się.
-Zapytaj energetykę, czy zapłacili rachunki, luzem ciągniemy i jest 2900.

Offline djuzi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 144
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #21 dnia: 16 Listopada 2014, 22:35:34 »
Większość błędów w działaniu EP09 w MaSzynie jest znana. Jednakże ze względu na stopień skomplikowania obwodów EP09 - w chwili obecnej realizacja prawidłowego działania symulacji, zgodnego z rzeczywistością jest niemożliwe, przynajmniej do czasu obsługi symulacji obwodów LD.

Offline czyznaszmnie

  • Wiadomości: 14
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #22 dnia: 17 Listopada 2014, 08:02:55 »
To było pytanie do użytkowników zajmujących się składaniem paczek całościowych i poprawek, odpowiednie pliki już dostałem :-).
Na początek spróbuję odpalić lampkę od przetwornicy i przenieść załączanie kontrolek maźnic pod przestawienie nastawnika kierunkowego.
Wszystkie lampki są po kierunku! W tej chwili prowadzi się do tego, że dopóki maszynista nie załączy WS'a nie wie kompletnie co się dzieje na jego pojeździe. Wyobrażacie sobie zadziałanie przekaźnika różnicowego (który wyzwala WS) i w tym momencie nikt nie wie co się stało? Trzeba ponaciskać wszystko, żeby załączyć znowu WS'a, w ten sposób nigdy nie dowiedzielibyście się możliwej przyczyny wyzwolenia WS, a trochę opcji jednak jest...

Narzekałeś, że skoro to symulator, to wszystko musi być zasymulowane. Ja tego nie zrobię, bo mój mały móżdżek tego nie ogarnie, ale ogólny plan na przyszłość tak mniej więcej wygląda. Na jakieś uproszczenia pewnie będzie trzeba pójść, ale to co w tej dokumentacji zamieściłeś z pewnością musiałoby się znaleźć.

No jeżeli ktokolwiek kiedykolwiek zbuduje wersję cyfrową dziewiątki, która będzie się zachowywała identycznie jak ta rzeczywista, to konia z rzędem takiej osobie. EP09 jest chyba lokomotywą o największym stopniu skomplikowania obwodów elektrycznych, z jaką przyszło mi się spotkać. Dzisiaj funkcje wielu przekaźników można by zamienić na jeden prosty sterownik PLC, i zmieścić 3/4 szafki NN w kilku modułach in/out. Jeżeli ktoś zna się nieco na elektryce to polecam przeanalizowanie obwodów rozrządu w trakcie przejścia z pozycji szeregowej bezoporowej na pierwszą równoległą. Można pół dnia stracić i nie dojść do tego jak to się dzieje :) No ale chętnie zobaczę wynik takich prac, więc śmiało, pracujcie nad tym :)
« Ostatnia zmiana: 17 Listopada 2014, 08:13:30 wysłana przez czyznaszmnie »

Offline Krzysiek1982

  • Wiadomości: 52
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #23 dnia: 18 Listopada 2014, 11:03:33 »
Ja wpadłem w poślizg EP09 w symku i działa tylko odcięcie zasilania, chyba nie sypie piaskiem po wciśnięciu S, ani nie hamuje po enter.

Offline czyznaszmnie

  • Wiadomości: 14
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #24 dnia: 18 Listopada 2014, 18:53:20 »
Jeżeli EP09 zrzuca pozycje (do zera) w trakcie poślizgu, to również jest to błąd.
Dziewiątka zrzuca tylko niektóre styczniki (tabela łapania styczników w trakcie poślizgu w części z obwodami głównymi w linku tam wyżej) + przyhamowuje wszystkie cylindry lokomotywy ciśnieniem 1bar. Przy poślizgu w trakcie hamowania wyłącza ED + odhamowuje wózek który złapał poślizg na około 3s. Możesz powiedzieć w którym miejscu/scenariuszu Ci się to udało? Ja ruszam mając prąd po 800A i nawet na moment nie złapie poślizgu:(

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2610
Odp: Błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #25 dnia: 18 Listopada 2014, 19:29:46 »
Zmniejsz tarcie w torach na TD, wrzuć trochę masy na hak i będzie się ślizgać. Parametry toru masz rozpisane w scenery.doc.
Mój kanał youtube

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6306
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #26 dnia: 18 Listopada 2014, 19:41:38 »
W TD ostatnio jest już współczynnik tarcia 0.15, ale w innych sceneriach bywa 0.25. Można też sobie pomóc parametrem friction 0.5 dopisanym w eu07.ini. Tylko proszę nie zmieniać tego mnożnika na 0. ;)
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Krzysiek1982

  • Wiadomości: 52
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #27 dnia: 18 Listopada 2014, 22:53:57 »
czyznaszmnie

Mówię o zmniejszeniu napięcia przez obrócenie koła nastawnika jazdy o kilka pozycji lub do pozycji 0, a nie o tym, że lokomotywa sama to robi. W poślizg wpadłem ruszając ze składem 7 wagonów typu 154 na scenerii I053 Cargo part1, gdzie też EP09 przegrała w czasie przelotu z rozjazdem krzyżowym przy 130km/h.

Offline czyznaszmnie

  • Wiadomości: 14
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #28 dnia: 20 Listopada 2014, 19:48:18 »
Udało mi się nieco poślizgać dziewiątką [dzięki Ra :)] (w jeździe, bo w hamowaniu nadal nie chce, może przez to że jeżdżę ze składem) i niestety muszę stwierdzić, że układ przeciwpoślizgowy nie działa na niej w ogóle:( Brak jest ograniczenia prądu który wynika z pracy styczników, brak jest przyhamowania, brak jest piaskowania. Samo przyhamowanie ręczne z przycisku enter cośtam daje, choć czasami w cylindry wchodzi mi 1, a czasami 1,5 atm (nie wiem z czego to wynika), ale poślizgu w zasadzie nie likwiduje, piasek (S) działa nieco inaczej niż w rzeczywistości (przede wszystkim za szybko), ale na potrzeby symulatora może być.
Przy okazji udało mi się zauważyć jeszcze kilka błędów:
13. Hamowanie
a) w trakcie hamowania elektrodynamicznego zapala się lampka awarii wentylatorów (ta bez opisu obok ogrzewania pociągu, czerwona)
b) w trakcie hamowania ED, niezależnie od zadawanej siły hamowania (ciśnienie w przewodzie głównym) prąd silników jest jednakowy (postaram się znaleźć charakterystykę prądu i ciśnienia w cylindrach hamulcowych w zależności od ciśnienia PG)
c) sama wartość prądu podawanego na silniki w trakcie hamowania ED jest za wysoka (sterownik ED odłącza hamowanie w przypadku przekroczenia wartości 450A, wyłącza sterownik w ogóle jeżeli przekroczy 500A, w symulatorze pokazuje ciągle ponad 500A)
d) po kilkukrotnym przełączeniu przełącznika wyboru hamulca (tow/osob/pocieszny) [działał jako tako], lok w ogóle przestał hamować z kranu głównego, popełnianie falą nic nie dało, działało tylko nagłe
e) taka w sumie pierdółka, jeżeli hamujemy kranem zespolonym, wdroży się elektrodynamika, i wyłączymy przetwornice voila! nadal hamujemy ED :) (jeżeli wyłączymy je przed hamowaniem, ED nie wchodzi, czyli jest ok)




Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« Odpowiedź #29 dnia: 20 Listopada 2014, 20:34:32 »
Fizyka hamowania ED została w międzyczasie trochę zmieniona. W którymś z patchy do MaSzyny (przyznaję, że nie pamiętam już, w którym dokładnie). Są tam jeszcze pomniejsze nieścisłości (jest zrobiony pełny blending hamulca pneumatycznego i ED, podczas gdy w rzeczywistości ciśnienie w cylindry idzie dopiero poniżej 30). Inna rzecz, że każda EP09 jest trochę inaczej ustawiona w tym względzie, ale tak już było od nowości ;)

b) w trakcie hamowania ED, niezależnie od zadawanej siły hamowania (ciśnienie w przewodzie głównym) prąd silników jest jednakowy (postaram się znaleźć charakterystykę prądu i ciśnienia w cylindrach hamulcowych w zależności od ciśnienia PG)
W ogóle jest coś takiego? Wszystkie znane mi opisy i relacje świadków mówią, że hamowanie ED w EP09 jest jednostopniowe.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.