Autor Wątek:  SBL jednokierunkowa, 3-stawna  (Przeczytany 10859 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4094
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1228
SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« dnia: 13 Maja 2014, 22:53:03 »
Szlak dwutorowy, pomiędzy SBL trzystawna jednokierunkowa.

1. W jaki sposób odbywa się wjazd do posterunku z toru przeciwnego do zasadniczego? Semafor z możliwością wyświetlenia Sz?
2. W jaki sposób odbywa się wyjazd na tor przeciwny do zasadniczego? Na podstawie jakiego sygnału / rozkazu?
I pytanie dodatkowe: odległości semaforów SBL przy prędkości drogowej = 80km/h - jakie? Gdzieś wyczytałem, że 700 metrów jest odległością wystarczającą.
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline PiterCC

  • Wiadomości: 211
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #1 dnia: 14 Maja 2014, 00:01:41 »
Tak szczerze to na własne oczy nigdy nie widziałem blokady jednokierunkowej, może ktoś kto pracuje na niej mnie ewentualnie poprawi.

Na pulpicie przy takiej blokadzie powinny być przyciski niewłaściwego odjazdu i przyjazdu, dzięki czemu można wyświetlić Sz + W24. Sz w takim wypadku obowiązuje na całej długości szlaku i wtedy jedziesz 20 km/h. Dodatkowo te przyciski mają liczniki i  trzeba odpisać ich użycie.
Z drugiej strony zawsze można pojechać na rozkaz. Mogą być z tym różne kombinacje. To obojętne czy wjedziesz/wyjedziesz na zastępczy czy rozkaz, przynajmniej w teorii. Ale jeśli znajdzie się ktoś kto pracuje na takiej stacji, to na pewno będzie wiedział jak to sie robi zawzwyczaj.

A co do długości odstępów SBL - w zasadzie te 700m jest według przepisów. Z tym że to też zależy od prędkości maksymalnej dla składów towarowych na linii. Jeśli ciężki towar może jechać tam 70 km/h, gdyż taka prędkość wynika np. z ciasnych łuków ale tor dobry i taki ciężki pociąg może śmigać, to może się to okazać za mało. Wynika to z niedawno powstałej komplikacji, że pociąg musi hamować na jednym odstępie. Z racji tego we wszystkich nowych blokadach robionych w Polsce, które są raczej montowane na liniach o Vmax przynajmniej 120 km/h, semafory są co 1300m, nawet jeśli prędkość na jakimś ich odcinku wynosi 100 km/h. To wszystko jest tak jakby "dla zasady".
Z tym, że na tej linii która ma 80 km/h towary w pewnie mają Vmax=60 km/h, więc odstęp 700m powinien wystarczać.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #2 dnia: 14 Maja 2014, 00:57:55 »
1) To zależy od urządzeń stacyjnych. W teorii może być semafor (sygnał zezwalający), tarcza zaporowa Sz, lub rozkaz pisemny N.
2) Obowiązkowo rozkaz pisemny N + sygnał zezwalający z W24 lub Sz + W24 lub Sz lub sam rozkaz jako potwierdzenie wyjazdu.
w takim wypadku obowiązuje na całej długości szlaku i wtedy jedziesz 20 km/h.
Oczywiście totalna bzdura. Rozkaz N zawiera w sobie informację o prowadzeniu ruchu w odstępie posterunków następczych i o tym, że szlak jest wolny, dzięki czemu obowiązuje nas Vmax.
« Ostatnia zmiana: 14 Maja 2014, 01:12:03 wysłana przez Niebugoclaw »

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #3 dnia: 14 Maja 2014, 01:07:47 »
Tak szczerze to na własne oczy nigdy nie widziałem blokady jednokierunkowej, może ktoś kto pracuje na niej mnie ewentualnie poprawi.

Na pulpicie przy takiej blokadzie powinny być przyciski niewłaściwego odjazdu i przyjazdu, dzięki czemu można wyświetlić Sz + W24. Sz w takim wypadku obowiązuje na całej długości szlaku i wtedy jedziesz 20 km/h.

Blokada jednokierunkowa to codzienność. Czasem, nawet nie wiesz, że jest. Nie raz mi się wydawało, że pomiędzy danymi posterunkami jest dwukierunkowa, bo przy lewym stała TO i sem, a jak się okazało, jest jednokierunkowa. Generalnie, są nawet przypadki, że mamy SBL 1 kierunkową, a pod "prąd" półsamoczynną. Więc, jeżeli jest SBL 1 kierunkowa, to jest szansa po lewym lecieć na zezwalający, przy czym nie mamy odstępów, a "To" i sem wjazdowy.

Co do jechania "20tką" to nie prawda. Jedziesz ostrożnie ;) Mech ma wiedzieć, kiedy w razie "W" hamować, żeby przed wjazdem po lewym zahamować.
« Ostatnia zmiana: 14 Maja 2014, 01:11:00 wysłana przez jageer »
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #4 dnia: 14 Maja 2014, 10:12:17 »
Oczywiście totalna bzdura. Rozkaz N zawiera w sobie informację o prowadzeniu ruchu w odstępie posterunków następczych i o tym, że szlak jest wolny, dzięki czemu obowiązuje nas Vmax.
Oczywiście totalna bzdura ;) Rozkaz "N" nie zawiera takich informacji i nie możesz ich wpisać do rubryki inne. Polecam §57 z Ir1.

Cytuj
1. W jaki sposób odbywa się wjazd do posterunku z toru przeciwnego do zasadniczego? Semafor z możliwością wyświetlenia Sz?
W zależności od urządzeń SRK zabudowanych na posterunku wjechać możemy na R306, Sz lub sygnał zezwalający.

Cytuj
2. W jaki sposób odbywa się wyjazd na tor przeciwny do zasadniczego? Na podstawie jakiego sygnału / rozkazu?
Jeżeli w rozkładzie jazdy mamy pojedyńcze S to zasada jest taka sama jak przy jednokierunkowej blokadzie półsamoczynnej. Sygnał zezwalający+W24+R307 z informacją o zamknięciu toru szlakowego/wprowadzeniu ruchu dwukierunkowego lub Sz+W24/R306 z informacją o zamknięciu toru szlakowego/wprowadzeniu ruchu dwukierunowego. Jeżeli Mamy SP to wyjazd na tor lewy na sygnał zezwalający+W24.

Cytuj
odległości semaforów SBL przy prędkości drogowej = 80km/h
Do predkosci drogowej 100km/h wystarczajaca jest droga hamowania 700m chociaż mało linii w Polsce jest zaprojektowanych dla takiej prędkości.
« Ostatnia zmiana: 14 Maja 2014, 10:13:36 wysłana przez uetam »

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #5 dnia: 14 Maja 2014, 10:39:10 »
Oczywiście totalna bzdura ;) Rozkaz "N" nie zawiera takich informacji i nie możesz ich wpisać do rubryki inne. Polecam §57 z Ir1.
Dobra Panie dyżurny, pomyliło mi się z R-305. Jeżeli w rozkładzie mam "S", to w rozkazie N dostaję informację w działce 1 lub 6 o wprowadzeniu ruchu dwukierunkowego lub jednotorowego dwukierunkowego. A wyjeżdżam na sygnał zezwalający lub Sz (nie musi być z W24), lub na podstawie działki 2 R-306.

Offline PiterCC

  • Wiadomości: 211
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #6 dnia: 14 Maja 2014, 11:06:40 »
O pardon, ale wybaczcie, nie mam zbyt dużego pojęcia o rozkazach, tak to jest kiedy laik się wypowiada.

Proszę się następnym razem nie wypowiadać, jeśli nie masz pewności, czy przekazujesz wiarygodne informacje.
Benek
« Ostatnia zmiana: 14 Maja 2014, 11:08:16 wysłana przez Benek »

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4094
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1228
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #7 dnia: 14 Maja 2014, 18:59:14 »
Dziękuję za odpowiedzi. Jeszcze jedna sprawa. Do semafora wjazdowego z toru przeciwnego do zasadniczego należy dołączyc po prostu Tarczę Ostrzegawczą?
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #8 dnia: 14 Maja 2014, 19:13:43 »
Tak. Jeżeli postawisz Tz a nie semafor, to nie musisz stawiać przed nią To.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 318
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #9 dnia: 15 Maja 2014, 11:52:23 »
Jeśli wjazd jest na cokolwiek innego niż semafor z tarczą ostrzegawczą (Sygnalizator zastępczego, semafor bez tarczy ostrzegawczej, "Do mnie", kolejny rozkaz N) to informacja o tym musi być umieszczona na rozkazie pisemnym na wyjazd z poprzedniego posterunku.

Offline djuzi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 144
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #10 dnia: 15 Maja 2014, 21:05:57 »
Od kiedy to tarcze zaporowe stawia się na szlaku?

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #11 dnia: 15 Maja 2014, 21:36:28 »
Nie wiem ale jezeli chodzi o semafor wjazdowy (cz+b) z toru lewego ktory moze podac tylko "Sz" to przed nim jak najbardziej powinna byc jednokomorowa tarcza ostrzegawcza.

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #12 dnia: 15 Maja 2014, 22:05:00 »
Nie wiem ale jezeli chodzi o semafor wjazdowy (cz+b) z toru lewego ktory moze podac tylko "Sz" to przed nim jak najbardziej powinna byc jednokomorowa tarcza ostrzegawcza.

Jak się nie zmieniły przepisy, to z tego co wiem to nie.
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #13 dnia: 15 Maja 2014, 22:21:59 »
Przed sygnalizatorem "Sz" który jest umieszczony na szarym słupie rzeczywiście nie umieszcza się tarcz ostrzegawczych.
Przed semaforami wjazdowymi dwukomorowymi które mogą podać tylko "Sz" już jak najbardziej powinno sie ustawiac.
« Ostatnia zmiana: 15 Maja 2014, 22:42:25 wysłana przez uetam »

Offline borys_q

  • Wiadomości: 318
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #14 dnia: 16 Maja 2014, 20:51:33 »
Nie ma takiej potrzeby. Przed semaforem wjazdowym od strony lewego toru nie ma potrzeby stawiania tarczy, nawet nie ma potrzeby stawiania takiego semafora (oczywiście nie mówimy o szlakach modernizowanych).

Cytuj
Od kiedy to tarcze zaporowe stawia się na szlaku?

W starym nazewnictwie tak nazywano dwukomorowe sygnalizatory SZ-ta.
« Ostatnia zmiana: 16 Maja 2014, 20:55:25 wysłana przez borys_q »

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #15 dnia: 16 Maja 2014, 21:50:23 »
Cytuj
Od kiedy to tarcze zaporowe stawia się na szlaku?
W starym nazewnictwie tak nazywano dwukomorowe sygnalizatory SZ-ta.
W których latach? W E1 z 1976 sygnalizator Sz to jedno, a tarcza zaporowa to drugie. Sygnalizator Sz nadaje S1 "Stój" wraz z sygnałem zastępczym lub sam sygnał zastępczy. Tarcza zaporowa natomiast Zs1 "Stój" i Zs2 "Jazda dozwolona".
 W E1 z 1958 występuje tarcza zaporowa świetlna wyświetlająca sygnał Zs1 "Stój tor jest zamknięty" lub Zs2 "Zamknięcie toru uchylone". Nie znalazłem w tej instrukcji sygnalizatora Sz.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #16 dnia: 16 Maja 2014, 22:21:03 »
Nie ma takiej potrzeby. Przed semaforem wjazdowym od strony lewego toru nie ma potrzeby stawiania tarczy, nawet nie ma potrzeby stawiania takiego semafora (oczywiście nie mówimy o szlakach modernizowanych).
Ja nie mówię o tym czy jest potrzeba stawiania czy nie tylko o tym, że gdy już taki semafor jest postawiony to przepisy wymagają aby przed nim była tarcza ostrzegawcza.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 318
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #17 dnia: 17 Maja 2014, 18:04:32 »
To ja ci mowie ze nie wymagają. Zwracam uwagę, że coś co jest nazwane sz1n na przykład nie jest semaforem tylko sygnalizatorem sygnału zastępczego (słup biało czerwony)./

Prawdopodobnie pomyłka z tarczą zaporową wynika z istnienia w WTBE10 pojęcia Semaforów zaporowych.
« Ostatnia zmiana: 17 Maja 2014, 20:18:22 wysłana przez borys_q »

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #18 dnia: 17 Maja 2014, 20:50:10 »
…pomyłka z tarczą zaporową wynika z istnienia w WTBE10 pojęcia Semaforów zaporowych.
Wskaż proszę gdzie w Ie-4 (WTB-E10) masz pojęcie "semafor zaporowy".
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #19 dnia: 17 Maja 2014, 21:37:19 »
To ja ci mowie ze nie wymagają. Zwracam uwagę, że coś co jest nazwane sz1n na przykład nie jest semaforem tylko sygnalizatorem sygnału zastępczego (słup biało czerwony)./
I taki sygnalizator o którym piszesz powinien mieć zaślepiona komorę światła czerwonego i słup pomalowany na szaro.

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #20 dnia: 18 Maja 2014, 00:35:10 »
Czy twierdzisz że większość szlaków na PLK jest o sygnalizowana nie zgodzie z przepisami?
95% sygnalizatorów "Sz" na sieci które widziałem mają właśnie szary pas (lub są karzełkowe) i jedną lub dwie komory z których czynna jest tylko komora ze światłem białym.
Pozostałe przypadki to semafory wjazdowe dwukomorowe które są oznaczone normalnymi literami alfabetu, mają możliwość podania tylko sygnału zastępczego i są poprzedzone tarczami ostrzegawczymi.
Nie twierdzę, że na sieci nie można spotkać przypadków gdzie semafor (wskazujący stale S1) z toru lewego jest oznaczony SzXN i nie ma przed nim tarczy ostrzegawczej bo parę razy coś takiego widziałem ale są to raczej odstępstwa od normy niezgodne z obowiązującymi przepisami.
Cytuj
Poproszę o dokładna podstawę prawna twoich stwierdzeń? Ty piszesz że powinno to na pisz mi proszę gdzie jest tak napisane też się chcę się dokształcić.
Nowa instrukcja Ie-4  + Ie-1 + zarządzenia biura bezpieczeństwa PLK.
Cytuj
W WTBe10 starej, to jest rozdział 2 dział 14 w nowej jak znajdę to napiszę
Nie znajdziesz gdyż w obowiązujących instrukcjach nie ma już takiego pojęcia.
« Ostatnia zmiana: 18 Maja 2014, 01:46:12 wysłana przez uetam »

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #21 dnia: 18 Maja 2014, 00:59:59 »
W WTBe10 starej, to jest rozdział 2 dział 14 w nowej jak znajdę to napiszę…
To Cię wyręczę żebyś czasu nie tracił - nie ma takiego pojęcia w obowiązującej WTB-E10.
…stąd niektórzy szn-y zwyczajowo nazywają zaporowymi.
Trzymajmy się więc fachowego nazewnictwa. Tak jak w kabinie lokomotywy nie mamy bocznika, tak nie ma semaforów zaporowych.
Pozostałe przypadki to semafory wjazdowe dwukomorowe które są oznaczone normalnymi literami alfabetu i mają możliwość podania tylko sygnału zastępczego i są poprzedzone tarczami ostrzegawczymi.
Taki mały przykładzik. Wjazdowy z lewego do Inowrocławia od Mogilna -> http://youtu.be/0gQLuGca1hI?t=1m9s
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: SBL jednokierunkowa, 3-stawna
« Odpowiedź #22 dnia: 18 Maja 2014, 10:23:53 »
Trzymajmy się więc fachowego nazewnictwa. Tak jak w kabinie lokomotywy nie mamy bocznika, tak nie ma semaforów zaporowych.

Przeczytaj rozdz. 2, par. 4, ust. 9. (semafory ze względu na miejsce i funkcję dzielą się na wjazdowe, wyjazdowe, drogowskazowe, odstępowe), następnie definicje tych semaforów w par. 10-13 i powiedz mi, jakim semaforem jest semafor z układem czerwone-białe, stojący na końcu toru przyjazdowego? Albo samo czerwone, na końcu toru zakończonego kozłem? Drogowskazowy, określa drogę przebiegu pociągu? Na upartego pasuje, ale drogowskazowe dotąd były czymś innym. Jak dla mnie to jest błąd, lub co najmniej nieścisłość w "Wytycznych".

Inną sprawą, akurat związaną z tematem, jest zrównanie pojęć "blokada jednoodstępowa" i "blokada półsamoczynna" (oraz "blokada wieloodstępowa" i "blokada samoczynna"). Z tego by wynikało, że np. na szlaku Czechowice Dziedzice - Most Wisła, Ochodza - Zabrzeg mamy blokadę półsamoczynną typu Eac.
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com