Autor Wątek:  A może zdjęcia na tekstury w formacie .raw?  (Przeczytany 7145 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline marczi-arczi

  • Wiadomości: 65
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
A może zdjęcia na tekstury w formacie .raw?
« dnia: 11 Kwietnia 2014, 10:16:20 »
No właśnie. Zapewne każdy fotograf wie, że zdecydowanie lepszym formatem zdjęć od jpg czy jpeg jest raw. I teraz moje pytanie jest takie: czy można takie fotki robić i czy ktoś próbował już korzystać z takich zdjęć><? Pozdrawiam><!

Reg. zakazy 10.
Po co te spacje przed znakami interpunkcyjnymi w poście i w nazwie tematu? Poprawiłem.
Benek
« Ostatnia zmiana: 11 Kwietnia 2014, 15:43:16 wysłana przez Benek »

Offline up5358

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 649
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: A może zdjęcia na tekstury w formacie .raw ?
« Odpowiedź #1 dnia: 11 Kwietnia 2014, 10:22:06 »
Rób, ja bardzo chętnie w tym formacie biorę zdjęcia. Obróbka bezstratna w porównaniu do jpeg.

Offline Sawi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 9217
  • O.M.D - Electricity, O.M.D - Enola Gay. 01.09.2012
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 742
Odp: A może zdjęcia na tekstury w formacie .raw ?
« Odpowiedź #2 dnia: 11 Kwietnia 2014, 10:23:37 »
Z tego co wiem, to już niejedna osoba robiła tekstury z takich zdjęć i pisała mi, że są zdecydowanie lepsze.
Życie jest bardzo kruche i w najmniej oczekiwanym momencie tracisz bliskich. Nie widzisz kogoś lata i nagle już tej osoby nie ma :(. Jedynie co tobie zostaje, to wspomnienia http://www.youtube.com/watch?v=Rk_sAHh9s08 "Co mnie nie zabije, to mnie wzmocni".

Offline up5358

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 649
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: A może zdjęcia na tekstury w formacie .raw ?
« Odpowiedź #3 dnia: 11 Kwietnia 2014, 10:27:00 »
@Sawi - masz 100%, a nawet 200% rację. W publikacjach opublikowałem po świętach EU07-336 - trapeza, którego wykonałem w całości na RAW-ach. W podpisie mam trzy ET22, pobrane paczki są do zdjęć w rawach. Inaczej bym się pewnie nie zdecydował na nie;)

Offline hanys

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2469
    • Zobacz profil
    • Trainz Download Center
  • Otrzymane polubienia: 1068
Odp: A może zdjęcia na tekstury w formacie .raw ?
« Odpowiedź #4 dnia: 11 Kwietnia 2014, 10:41:00 »
Po co wrzucać ludziom rawy, skoro jak zapiszemy zdjęcie z rawa do jpega (po uprzedniej obróbce) to jakość pozostaje taka sama. Też idzie z automatu przez skrypt przepuścić w Photoshop i jakość pozostaje bez zmian. Poza tym dużo ludzi pracuje w gimpie, a on chyba nie łapie Rawów tak jak Photoshop? Ja cały czas pracuje na rawach, ale czasami bywają tacy co nie umieją posługiwać się formatem raw i im tylko to utrudnia pracę. Tak więc najlepiej przepuścić fotki raw przez skryp w PSie i już.
« Ostatnia zmiana: 11 Kwietnia 2014, 10:46:29 wysłana przez hanys »

Offline up5358

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 649
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: A może zdjęcia na tekstury w formacie .raw ?
« Odpowiedź #5 dnia: 11 Kwietnia 2014, 10:45:20 »
Nie wiem, jak w GIMP-ie ale w PS-ie: raw ->psd -> tga/dds. Jeśli ktoś chce robić to jako: raw -> jpeg -> program graficzny -> tga/dds to rzeczywiście sensu nie ma. Stąd np. @Hadomik robił tak, że dawał paczkę ze zdjeciami jpeg i poniżej z 3-4 paczki z tym samym w *.cr2 (rawy canona).
W PS-ie przepuszczasz przez Camera Raw. Z bezstratnego rawa CR konwertuje do pliku roboczego psd, który też jest bezstratny = brak kompresji, jaki występuje przy przejściu raw -> jpeg. Natomiast z psd bezpośrednio się to konwertuje w PS (wiem, że nie jest zalecany w tym forum) na tga lub dds. Innymi słowy, jak ktoś umie obrabiać raw-y to powinien uzyskać lepszą jakość tekstury, jak z jpeg. Z drugiej strony obróbka zdjęcia robionego w trudnych warunkach atmosferycznych z jpeg, a z rawa to, dla porównania, jak niebo i ziemia - z rawa można zdecydowanie więcej wyciągnąć. W mojej opinii jest więcej możliwości manewru niż z jpeg robionego w identycznych warunkach.
« Ostatnia zmiana: 11 Kwietnia 2014, 11:19:15 wysłana przez up5358 »

Offline adsim

  • Moderator
  • Wiadomości: 3934
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: A może zdjęcia na tekstury w formacie .raw ?
« Odpowiedź #6 dnia: 11 Kwietnia 2014, 11:19:41 »
Już nie jedna osoba wrzucała rawy do tematu ze zdjęciami, wystarczyło sprawdzić. Jak gimp nie otworzy, to np. irfan view sobie poradzi i później wystarczy skopiować. Jedyny problem, to rozmiar paczek ze zdjęciami w tym formacie.
(: ɯɐıʍɐɹpzod

Offline hanys

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2469
    • Zobacz profil
    • Trainz Download Center
  • Otrzymane polubienia: 1068
Odp: A może zdjęcia na tekstury w formacie .raw ?
« Odpowiedź #7 dnia: 11 Kwietnia 2014, 12:00:11 »
W najnowszym Photoshopie CC z JPEGa również idzie obrobić zdjęcia tak jak z poziomu RAW, lecz jak wiadomo czysty JPEG/JPG ma gorszą jakość i średnio o 20% jest bardziej wyostrzona (można to poznać po sieci trakcyjnej). A co do jakości tekstur, czy ja wiem czy lepsza czy gorsza. Przecież tak czy siak zdjęcia zmniejszamy, żeby wstawić je do układu. Dobry grafik nawet z JPEGa wyciągnie co chce.

Offline up5358

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 649
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: A może zdjęcia na tekstury w formacie .raw ?
« Odpowiedź #8 dnia: 11 Kwietnia 2014, 12:09:38 »
Tak, racja. Mając do dyspozycji tylko jpeg w Ps Cloud Creative idzie zrobić dobrą grafikę, ale to się dało nawet na cs4. Innymi słowy tutaj umiejętność odpowiedniej obsługi programu daje sporo. Musiałem to napisać, ponieważ wiele razy na moje priv trafiały wiadomości, w których ktoś sobie zainstalował Ps-a i nie znał nawet interfejsu, a zainstalował, go bo "jak masz photoshop to tekstura będzie lepsza", co moim zdaniem jest nie prawdą, bo to głównie (w tym momencie pomijam kwestię RAWów) umiejętności o tym przesądzają. Jak ktoś nie potrafi się obsługiwać ps-em, gimp-em, czy innym to sam program mu dobrej grafiki/tekstury nie zrobi. Tak dobrze nie ma.
@Hanys napisał: "Dobry grafik nawet z JPEGa wyciągnie co chce". Jak nie mam RAWów to wówczas tak, jak piszesz - trzeba wyciągnąć z jpeg i często efekt jest zadowalający.
« Ostatnia zmiana: 11 Kwietnia 2014, 12:12:32 wysłana przez up5358 »

Offline adsim

  • Moderator
  • Wiadomości: 3934
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: A może zdjęcia na tekstury w formacie .raw ?
« Odpowiedź #9 dnia: 11 Kwietnia 2014, 12:15:37 »
Idąc w drugą stronę, dużo zależy też od umiejętności fotografa i jego aparatu. Chyba każdy z Was zauważył, że zdjęcia z lustrzanek, nawet w formacie jpeg, biją na głowę te ze zwykłych cyfrówek.
(: ɯɐıʍɐɹpzod

Offline up5358

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 649
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: A może zdjęcia na tekstury w formacie .raw ?
« Odpowiedź #10 dnia: 11 Kwietnia 2014, 12:25:48 »
To się zgadza stąd póki była kasa to miałem canona eos450d + canon L 24-105mm f4 IS USM. Kilka "koła" PLN poszło ale jakość była zauważalna. Z resztą wiszą w wątku zdjęć na tekstury, fotografie ode mnie wykonane tym sprzętem ale załączone tylko jpeg. Nikt nie pytał o raw-y to nie dawałem. Nie mniej, bardziej rozbudowanym kompaktem też idzie zrobić zdjęcia, nie będzie to już to samo. Jednak przy dobrych warunkach pogodowych i umiejętnościach fotografa/fotografika można całkiem sporo z tego zrobić. Tak, więc brak lustra w body nie przekreśla samych zdjęć pod kątem tekstur (taka informacja dla tych, którzy mają aparat taki, a nie inny i nie stać na zakup lustra). Z kolei umiejętności fotografującego - czasem mnie denerwuje, bo człowiek ma miejsce za sobą, pojazd nie jest przysłonięty, a ten stanie prawie pod samą lokomotywą, niska wartość ogniskowej, a potem zabawa ze zniekształceniami geometrycznymi. Da się to owszem zrobić, ale jak macie możliwość to zróbcie te 10-20 kroków w tył i "na dłuższej lufie" fotografujcie.
« Ostatnia zmiana: 11 Kwietnia 2014, 12:44:41 wysłana przez up5358 »

Offline Mati_An

  • Wiadomości: 630
  • Trasopisarz i fotograf
    • Zobacz profil
    • Moje Fotki
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: A może zdjęcia na tekstury w formacie .raw ?
« Odpowiedź #11 dnia: 11 Kwietnia 2014, 15:26:16 »
Robić zdjęcia w RAWach to jedno, ale potrafić je jeszcze obrobić to co innego. Ja niejako zostałem zmuszony do robienia w RAWach, bo mój obecny aparat wypluwa z siebie koszmarne pod względem kolorystycznym JPeGi i musiałem sobie poradzić inaczej, na szczęście nauka przyniosła dużo więcej korzyści, niż się spodziewałem.
Bajka o czasie - trza się brać tylko za trasy... a może nie tylko?

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: A może zdjęcia na tekstury w formacie .raw?
« Odpowiedź #12 dnia: 11 Kwietnia 2014, 15:44:32 »
Zalety RAW
  • ogromna ilość informacji o obrazie
  • możliwość zmiany temperatury barwowej zdjęcia po jego wykonaniu
  • możliwość przywrócenia prawie niewidocznych obszarów w światłach i cieniach
Wady RAW
  • duży rozmiar pliku
  • mniejsza liczba zdjęć w serii niż JPG
  • do jego wywołania konieczny jest dedykowany program graficzny
  • różne formaty dla różnych producentów i różnych modeli aparatów
Zalety JPG
  • mały rozmiar pliku
  • większa niż w RAW liczba zdjęć w serii
  • jednolity format pliku obsługiwany przez wiele programów i urządzeń (telefony, telewizory, ramki cyfrowe itd.)
Wady JPG
  • stratna kompresja informacji o obrazie
  • mała rozpiętość bitowa
  • szybsze niż w RAW uzyskanie przepaleń w białych obszarach i zaczernień w cieniach

Źródło: http://fotografiadlaciekawych.pl/index.php/2012/06/22/raw-czy-jpg-co-jest-lepsze-i-do-czego
« Ostatnia zmiana: 11 Kwietnia 2014, 15:49:16 wysłana przez Benek »