Autor Wątek:  OSM i tworzenie nowych map do symulatora  (Przeczytany 5758 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Maliniorz

  • Wiadomości: 2
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
OSM i tworzenie nowych map do symulatora
« dnia: 27 Stycznia 2014, 09:38:45 »
Witam Szanownych Użytkowników forum eu07.pl, zarazem graczy oraz twórców związanej z nim gry.

Występuję tutaj zarówno z pytaniem, jak i propozycją, która może mieć dla niektórych duże znaczenie.

Kiedyś wciągnąłem się za namową kolegi do tworzenia map do projektu OpenStreetMap. W skrócie jest to coś na rodzaj bazy tworzonej przez samych użytkowników, zawierającej cyfrowe dane na podstawie których tworzona jest mapa. Dane te zamieszczone są na licencji Open Data Commons Open Database License (ODbL), takiej samej jak Wikipedia a więc każdy może korzystać z jej zasobów w dowolnym celu pod warunkiem, że poda źródło.

Elementy w OSM mogą być oznaczane za pomocą dowolnej liczby kluczy i wartości, które mogą oznaczać budynek, infrastrukturę, pokrycie terenu i wiele innych obiektów. Mogą definiować również szczegółowe dane takie jak ilość pięter w budynku, liczbę pasów na drodze, szerokość torów itd. Do edytowania dostępnych jest kilka edytorów ale szczególnie polecanym jest JOSM (podobny do CAD) którego z powodzeniem używają doświadczeni maperzy.

Mianowicie, mam na myśli przełożenie obiektów z OSM na obiekty w edytorze do tworzenia map MaSzyny, co pozwoliłoby na utworzenie w dość krótkim czasie podstawy pod tworzoną trasę w postaci tego, co zostało zinterpretowane z bazy danych OSM. Wydaje się to z pewnością trudną i ciężką sprawą do realizacji, aczkolwiek analogicznie do tego, jak twórca Rainsteda zapewnił możliwość pobierania podkładów mapy z geoportalu i przełożeniu ich na mapę w symulatorze MaSzyna, tak też mógłby, o ile taka chęć by tylko istniała, stworzyć coś podobnego. Również polegałoby to na przeniesieniu wcześniej wspomnianych obiektów do tego silnika, tym samym ułatwiając pracę maperom, tworząc niemal całokształt konkretnej linii kolejowej.

Toteż, opisawszy konkretny problem, chciałbym powrócić do rzekomych pytania i propozycji postawionych na początku. Czy myślicie, że byłoby to czymś przyszłościowym dla rozwoju tego symulatora, pozwalając objąć swym zasięgiem całą Polskę, a zarazem przyspieszając tworzone prace? Czekam na konstruktywne opinie oraz argumenty za i przeciw, zarówno twórców, jak i użytkowników.

Poniżej zamieszczam także przydatne linki, do których sprawdzenia serdecznie zachęcam.

Przykładowa stacja (Rzeszów Główny):
http://www.openstreetmap.org/#map=18/50.04338/22.00678&layers=N

Przykładowe strony w Wiki OSM:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Pl:Key:railway
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Pl:Map_Features
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Railway_Signals

Najczęściej używane tagi kolejowe:
http://taginfo.openstreetmap.org/keys/railway#values

OSM 3D:
http://osm-3d.org/map.htm
http://osmbuildings.org/

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6340
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 368
Odp: OSM i tworzenie nowych map do symulatora
« Odpowiedź #1 dnia: 29 Stycznia 2014, 18:44:21 »
Z OSM nie korzystałem, natomiast próbowałem adoptować dane UMP-pcPL na potrzeby tworzenia scenerii. Podstawowe problemy, jakie wymagają rozpracowania.
1. Dokładność danych. W przypadku UMP-pcPL przesunięcia potrafią sięgać 30m, co jest zbyt dużo jak na tworzenie scenerii. Spotkałem się z zaleceniem zaokrąglania współrzędnych geograficznych do 4 czy 5 cyfr dziesiętnych, co dawało dokładność rzędu 10m albo 1m. Pewnie do rysowania map jest to wystarczające. Tymczasem do budowy scenerii wskazana jest dokładność rzędu 10cm, czyli co najmniej 6 cyfr dziesiętnych (chodzi o ułamek stopnia). Jeśli dane wektorowe nie zgrywają się z ortofotomapą, to mogą być używane jedynie poglądowo, np. do automatycznego pobrania ortofotomapy, czy niewielkiego przyspieszenia budowy (wystarczy przesuwać odcinki, jedynie nie trzeba ich dodawać).
2. Istotna jest również wysokość nad poziomem morza, której w danych wektorowych nie ma, a którą również trudno pozyskać w inny sposób. Dane SRTM mają dokładność w pionie rzędu 10m, niewielką rozdzielczość i np. doliczona jest wysokość lasu. Pozyskanie modeli geodezyjnych, np. TIN, jest dosyć kosztowne (ok. 20zł do 50zł za arkusz ok. 20km2).
3. Niezależnie od pochodzenia danych potrzebne są rozwiązania generujące poprawne obiekty 3D z danych wektorowych, np. skrzyżowania dróg, przejazdy kolejowe, pobocze z rowami, chodniki, bariery itp. Na drogach również trzeba by powstawiać znaki (chociaż są głosy, że skoro prowadzi się lokomotywę, to drogi nie muszą mieć znaków).
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Maliniorz

  • Wiadomości: 2
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: OSM i tworzenie nowych map do symulatora
« Odpowiedź #2 dnia: 30 Stycznia 2014, 18:21:17 »
Witam ponownie. Postaram się rozwiać powyższe wątpliwości.

Obecnie OSM posiada zgodę na korzystanie z danych geoportalu (głównie ortofotomapy, której dokładność jest już na tych lepszych zdjęciach równa rzędowi 10 cm), dzięki którym możemy poprawiać wcześniej zmapowane elementy, a także dodawać zupełnie nowe, wcześniej dla nas niedostępne. Przedtem mapowaliśmy do Binga, którego dokładność (około 10m) oraz jakość (rozdzielczość, przesunięcia poszczególnych kafelków - nieraz sięgające 50m), pozostawiały wiele do życzenia. Wiele danych pozyskujemy również od miast i gmin, np. mapy zasadnicze gdzie obrysy budynków to pomierzone w wyniku geodezyjnego pomiaru powykonawczego przyziemie, punkty adresowe a także zarysy chodników, dróg i inne.

Polecam popatrzeć na część linii kolejowej nr 71 - odcinek od Rzeszowa Głównego do Komorowa Podmuria. Ten fragment, liczący sobie 42km, jest już poprawiony - dodane są wszystkie stacje (w tym przystanki i perony), przejazdy (wraz z typami sygnałów, szlabanów), mosty i przepusty wodne. Pozostało jeszcze 24 km do poprawienia, do zebrania słupki pikietażowe i dokończenie oznaczenia terenu kolejowego (nasypu). W OSM bez problemu można oznaczać znaki drogowe (link poniżej) więc to też nie problem. Głównie wykorzystywane jest to do routingu (nawigacje samochodowe).

Na jakość SRTM nic nie poradzę, czego tu oczekiwać za darmo? Teoretycznie jest coś lepszego, nazywa się EU-DEM, 25m rozdzielczość pozioma. W jakim celu potrzebne są te dane? Do nachylenia toru czy ogólnie terenu? W pierwszym przypadku można byłoby zbierać dane z użyciem wysokościomierza barometrycznego jadąc np. pociągiem po danej linii.

Kwestię silników 3D pozostawiam programistom. Jeśli udałoby się to zrobić, MaSzyna mogłaby szczycić się tytułem pierwszego symulatora kolejowego, który korzysta z danych OSM. Tym bardziej zasługuje na uwagę fakt, że używałby szczegółowych danych, a nie samych ulic i budynków w porównaniu do dwóch symulatorów lotniczych, gdzie taka szczegółowość nie jest wymagana.

Poprawiona linia:
http://www.openstreetmap.org/#map=18/50.34916/21.73381

Dokładność danych z bazą kolejową:
http://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=6163&okno=polozenie&zoom=14&lat=6495416.18433&lon=2422866.2866&layers=T00B0000T

Porównanie do innych map:
http://tools.geofabrik.de/mc/?lon=21.78537&lat=50.24511&zoom=16&num=4&mt0=mapnik&mt1=google-map&mt2=bing-map&mt3=google-satellite

Linie kolejowe spięte są w relacje:
http://www.openstreetmap.org/relation/319284#map=16/50.2451/21.7858

Znaki drogowe:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Pl:Road_signs_in_Poland

Symulatory korzystające z OSM:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Simulators