Autor Wątek:  Nietypowe sytuacje ruchowe - kwestia przepisów, wyjątki etc.  (Przeczytany 3398 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2958
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 319
Witam.
Jako, że jakiś czas temu, pewne przypadki, wydarzenia i sytuacje (a także "zboczenie zawodowe" niedoszłego maszynisty ;) ) skłoniły mnie do wgłębienia się w przepisy kolejowe oraz poprawną ich interpretację, chciałem założyć wątek, w którym poruszane by były sytuacje nietypowe, specyficzne lub rzadko pojawiające się w sytuacjach ruchowych na naszej kolei. Jako początek i pierwszy przykład chciałbym zaprezentować filmik, na który trafiłem przypadkiem dzisiaj na YT, mianowicie:


gdzie przedstawiony jest przejazd po linii D29-131 na odcinku Subkowy - Pelplin i prowadzony był test sieci trakcyjnej. Uwagę kieruję na to, że EP09 jedzie luzem z prędkością 160 km/h, bez żadnego zabezbieczenia "z tyłu" w postaci wagonu podnoszącego masę hamującą takiego "pociągu". Czy taki przejazd odbywa się ze specjalnym dokumentem pozwalającym przekroczyć prędkość dopuszczalną dla lokomotywy luzem? Jak w takim razie powinno się przeprowadzać hamowanie samej lokomotywy z takiej prędkości?

Drugie moje pytanie dotyczy linii Zakopiańskiej (D29-98), odcinek Kraków Bonarka - Skawina. Jakiś czas temu obowiązywało zamknięcie toru (zarówno 1 jak i 2, wyłączane bezpośrednio po sobie po sukcesywnym zakończeniu prac remontowych) w związku z remontem podmytego mostu przed semaforami wjazdowymi do stacji Skawina. Czy pojazdy torowe, zarówno lokomotywy z tłuczniem, maszyny torowe jak i pojazdy Energetyki dostają "czasowe" pozwolenie na ruch po torze wyłączonym z eksploatacji? Jaka jest wtedy dopuszczalna prędkość poruszania takiego pociągu po takim torze?

W tym miejscu pragnę również wprowadzić drobne wytyczne dla tego wątku: prezentacja materiału filmowego, konkretne pytanie o sytuację, dogłębną analizę problemu ale z konkretnymi i jasnymi odpowiedziami bez zbędnych komentarzy w stylu "bo tak". Wątek nie ma na celu duplikacji wątku "Z kamerą na PKP", jednak jeśli pojawią się jakieś zdjęcia sytuacji nietypowych, również przydało by się je zamieścić.
« Ostatnia zmiana: 13 Grudnia 2013, 22:34:25 wysłana przez ST44-003 »

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Nietypowe sytuacje ruchowe - kwestia przepisów, wyjątki etc.
« Odpowiedź #1 dnia: 13 Grudnia 2013, 22:38:28 »
gdzie przedstawiony jest przejazd po linii D29-131 na odcinku Subkowy - Pelplin i prowadzony był test sieci trakcyjnej. Uwagę kieruję na to, że EP09 jedzie luzem z prędkością 160 km/h, bez żadnego zabezbieczenia "z tyłu" w postaci wagonu podnoszącego masę hamującą takiego "pociągu". Czy taki przejazd odbywa się ze specjalnym dokumentem pozwalającym przekroczyć prędkość dopuszczalną dla lokomotywy luzem? Jak w takim razie powinno się przeprowadzać hamowanie samej lokomotywy z takiej prędkości?
EP09 może jeździć luzem 160. To nie jest EU/EP07 którae mają ograniczenie do 110.
Cytuj
Drugie moje pytanie dotyczy linii Zakopiańskiej (D29-98), odcinek Kraków Bonarka - Skawina. Jakiś czas temu obowiązywało zamknięcie toru (zarówno 1 jak i 2, wyłączane bezpośrednio po sobie po sukcesywnym zakończeniu prac remontowych) w związku z remontem podmytego mostu przed semaforami wjazdowymi do stacji Skawina. Czy pojazdy torowe, zarówno lokomotywy z tłuczniem, maszyny torowe jak i pojazdy Energetyki dostają "czasowe" pozwolenie na ruch po torze wyłączonym z eksploatacji? Jaka jest wtedy dopuszczalna prędkość poruszania takiego pociągu po takim torze?
Jazda po zajętym i zamkniętym torze - 30km/h lub mniej w zależności od tego co ISDR wpisze/podytktuje w rozkazie S.
Jazda po wolnym i zamkniętym torze - Vmax dla danego toru chyba że ISDR w rozkazie S wpisze/podyktuje coś innego.
« Ostatnia zmiana: 13 Grudnia 2013, 22:39:55 wysłana przez uetam »

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2958
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 319
Odp: Nietypowe sytuacje ruchowe - kwestia przepisów, wyjątki etc.
« Odpowiedź #2 dnia: 13 Grudnia 2013, 22:42:19 »
A jeśli dotyczy to toru zamkniętego na którym (powiedzmy) jest sprawna sygnalizacja? Czy wtedy inna prędkość obowiązuje? Niestety ten odcinek linii ma to do siebie że blokada jest strasznie rozkradana i najczęściej są dyktowane rozkazy na odcinku Swoszowice - Skawina, dlatego mamy do czynienia z odcinkiem wyłączonym bez sprawnej sygnalizacji.
« Ostatnia zmiana: 13 Grudnia 2013, 22:43:33 wysłana przez ST44-003 »

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Nietypowe sytuacje ruchowe - kwestia przepisów, wyjątki etc.
« Odpowiedź #3 dnia: 14 Grudnia 2013, 09:14:27 »
Jeszcze do tej EP09.
Jeżeli mamy jakieś jazdy badawcze, doświadczalne itp. to wtedy odbywa się to zwykle na podstawie oddzielnych regulaminów takich jazd więc  wtedy o Ir-1 możemy zapomnieć.

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Nietypowe sytuacje ruchowe - kwestia przepisów, wyjątki etc.
« Odpowiedź #4 dnia: 15 Grudnia 2013, 10:47:31 »
Co do EP 09 - jazdy próbne samym lokiem po naprawie odbywają się z Vmax na zasadzie normalnego rozkładu (zamówionego na próbę), podczas których sprawdza się np drogę hamowania z 160 do zera (ok 1250m). Jedynym ograniczeniem dla EP09 jest do 140 gdy mamy niesprawne ED (bo nie zmieści się w drodze hamowania).