Autor Wątek:  Impulsator i Falotest  (Przeczytany 22130 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6143
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 837
Impulsator i Falotest
« dnia: 05 Października 2013, 23:07:00 »
Przedstawiam do testów i oceny wstępne wersje fizyki nowoczesnych napędów umieszczone w oddzielnych programach.

A) Impulsator — symulacja rozruchu impulsowego z szeregowymi silnikami prądu stałego. Aby uruchomić symulację, należy nacisnąć przycisk „start”. Górnym suwakiem zadaje się prąd rozruchu. Dolny suwak służy do ustalania konkretnej prędkości. Pod nim podawane są parametry: współczynnik przewodzenia układu rozruchowego, napięcie na silnikach trakcyjnych, prąd na silnikach trakcyjnych i współczynnik przewodzenia układu bocznikowania. W polach tekstowych można wpisywać parametry: napięcie zasilania w V, opór pojedynczej gałęzi (2 silniki w szeregu) w Ω, fi — mnożnik SEM (0,621 * wartość z charakterystyki) dla pozycji pełnego (0) i minimalnego (M) wzbudzenia oraz prąd nasycenia Isat (taki sam jak w charakterystyce) dla obu stanów. Po jakiejkolwiek zmianie parametrów należy nacisnąć przycisk „ustaw”.

B) Falotest – symulacja sterowania jazdą i hamowaniem w układzie z falownikami i silnikami klatkowymi. Symulacja uruchamia się samoczynnie. Zadajnikiem można regulować % siły pociągowej (w górę) lub hamującej (w dół). Przycisk zero przywraca pozycję neutralną. W panelu po prawej stronie można wybrać masę pociągu, która wpływa na przyspieszenie. Podawana jest prędkość w km/h, przyspieszenie w m/s2 oraz prąd w A. Poziomy pasek wskazuje aktualną siłę.

Archiwa z programami nie zawierają jakiejkolwiek struktury katalogowej.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #1 dnia: 06 Października 2013, 12:58:29 »
Witam

W paczkach brakuje borlndmm.dll, można ściągnąć dll.zip z paczek całościowych pierwszy na dole (info dla tych którym nie będzie działać).

Mam pytanie dotyczące "Falotest", to jest symulacja jednego silnika?, czy prąd to prąd silnika czy pobierany z sieci i jakie jest napięcie silnika asynchronicznego.

Pozdrawiam

Offline AK2012

  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 150
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #2 dnia: 06 Października 2013, 13:20:07 »
Cytuj
W paczkach brakuje borlndmm.dll
Wystarczy wrzucić zawartość archiwum do folderu z MaSzyną.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6143
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 837
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #3 dnia: 06 Października 2013, 15:56:54 »
Mam pytanie dotyczące "Falotest", to jest symulacja jednego silnika?, czy prąd to prąd silnika czy pobierany z sieci i jakie jest napięcie silnika asynchronicznego.
Teoretycznie miała to być symulacja całej lokomotwy (czterosilnikowej o mocy ok. 5,5 MW), natomiast tak naprawdę nie ma tam rozróżnienia na poszczególne silniki. Można to rozumieć jako jeden silnik z jednym falownikiem. Jako prąd oznaczyłem prąd pobierany z sieci przez układ falownik (bez potrzeb własnych falownika), zaś wartość ujemna jest oddawana przez silnik. Napięcie silnika przyjąłem równe 2800 V.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline MuNiO

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #4 dnia: 07 Października 2013, 10:38:54 »
youBy aby to działało bez potrzeby tego ddl-a to trzeba :

Cytuj
żeby działało musisz zrobić tak:
W Builderze w Menu Project->Options na zakładce Packages odznacz opcje na dole Build with runtime packages
i na zakładce Linker odznacz Use dynamic RTL później daj Menu Project->Build

Offline klimczok_mk

  • Wiadomości: 1313
  • tester
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 19
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #5 dnia: 08 Października 2013, 18:43:39 »
@youBy jak będzie to połączone z exe?

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4502
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 11
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #6 dnia: 08 Października 2013, 18:52:55 »
Kod, który obsługuje te powyższe panele, będzie przepisany do źródeł exe i skompilowany. Tak najogólniej to powinno działać.

Offline AK2012

  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 150
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #7 dnia: 08 Października 2013, 18:59:19 »
Czyli jeśli dobrze rozumiem, można spodziewać się rozruchu impulsowego w MaSzynie? :D

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4422
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 203
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #8 dnia: 08 Października 2013, 19:03:59 »
A co chcesz symulować z rozruchem impulsowym? EM10? Czy EN57KM, które zostało może jedna sztuka?

Offline klimczok_mk

  • Wiadomości: 1313
  • tester
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 19
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #9 dnia: 08 Października 2013, 19:47:25 »
A co chcesz symulować z rozruchem impulsowym? EM10? Czy EN57KM, które zostało może jedna sztuka?
Myślę, @youBy przemyślał wszystko i będzie również fizyka dla reszty lokomotyw z tego typu rozruchem.

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4422
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 203
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #10 dnia: 08 Października 2013, 19:55:55 »
Tego typu? No chyba niezbyt.

(tak, czepiam się terminologii)

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #11 dnia: 08 Października 2013, 20:40:06 »
Tego typu? No chyba niezbyt.

(tak, czepiam się terminologii)

Zapomniałeś o czechach ;) też mają rozruch impulsowy na tyrystorach.

Zdanie kończymy kropką.
Benek
« Ostatnia zmiana: 08 Października 2013, 20:55:03 wysłana przez Benek »

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6143
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 837
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #12 dnia: 08 Października 2013, 20:50:34 »
Ewentualnie może być jeszcze turbojamnik SKMki.

Opracowałem algorytmy sterowania rozruchem w jednym i drugim przypadku. Jest to podstawowa kwestia. Pozostaje jeszcze dorobienie pracy zadajników oraz wyświetlaczy. Czy będą pojazdy do tego, to inna sprawa. Przykładowo EM10 przed modernizacją miała zróżnicowane naciski na wózki: na jednym było 40 ton, na drugim 32. No i oczywiście przydałby się jakiś model z kabiną.

  Dodano: 08 Października 2013, 20:52:16
Zapomniałeś o czechach ;) też mają rozruch impulsowy na tyrystorach
Sęk w tym, że czeska 163 ma silniki obcowzbudne (a nie szeregowe). Nie jest to problem nie do przeskoczenia, no ale zawsze to jakaś inność.
« Ostatnia zmiana: 08 Października 2013, 20:52:47 wysłana przez youBy »
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline klimczok_mk

  • Wiadomości: 1313
  • tester
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 19
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #13 dnia: 08 Października 2013, 22:13:21 »
Reasumując, bo już się pogubiłem, na jakie pojazdy @youBy zrobiłeś rozruch? Traxxa, eurosprintera też?
I wydaje mi się, że pewnie nie ruszymy z testami na lokomotywie dopóki nie będzie kabiny.
« Ostatnia zmiana: 08 Października 2013, 22:21:19 wysłana przez klimczok_mk »

Offline dymus

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1046
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 274
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #14 dnia: 08 Października 2013, 22:45:17 »
Reasumując, bo już się pogubiłem, na jakie pojazdy @youBy zrobiłeś rozruch? Traxxa, eurosprintera też?
I wydaje mi się, że pewnie nie ruszymy z testami na lokomotywie dopóki nie będzie kabiny.
Żeby przetestować model rozruchu nowego systemu w MaSzynie nie będziesz na razie potrzebował wymodelowanej kabiny w 100%. Na testy nowego systemu rozruchu wystarczy prowizoryczna kabina, z ewentualnie niezbędnymi wskazaniami potrzebnymi do jazdy/testów. Wymodelowanie kabiny to sprawa prawie drugorzędna.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6143
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 837
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #15 dnia: 08 Października 2013, 22:57:22 »
EM10, EN57KM, jakieś przeróbki 105Na; TRAXX, Eurosprinter, Gama, Dragon, Griffin, EN57AKM, EN57AKW, EN57AL, Elf, Impuls, Flirt…
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline janek32

  • Wiadomości: 567
  • EMIT Ghp400M4C
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #16 dnia: 26 Października 2013, 20:27:55 »
Sęk w tym, że czeska 163 ma silniki obcowzbudne (a nie szeregowe). Nie jest to problem nie do przeskoczenia, no ale zawsze to jakaś inność.
To już wiem czemu na pulpicie jest amperomierz podpisany BUZENÍ. A w jaki sposób to wzbudzenie jest zasilane, też z tyrystorów?
-Środa 844012.
-Zgłaszam się.
-Zapytaj energetykę, czy zapłacili rachunki, luzem ciągniemy i jest 2900.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6143
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 837
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #17 dnia: 26 Października 2013, 20:48:49 »
Sądzę, że też. Dzięki temu możliwe jest dokładne kontrolowanie prądu wzbudzenia, zwłaszcza w zakresie dużych prędkości, gdy konieczne jest jego obniżanie.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline klimczok_mk

  • Wiadomości: 1313
  • tester
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 19
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #18 dnia: 10 Listopada 2013, 22:32:20 »
A jeśli ustawimy w ''Falotest'' zadajnik siły pociągowej na 100% przy prędkości 0km/h i pasek poziomy przesunie się na maksimum, to wywala nam jakieś zabezpieczenia? Czy możemy przepalić sieć trakcyjną przez duży pobór prądu z sieci trakcyjnej?
No i co do hamowania, to przesunięcie zadajnika na dolny koniec skali, to jest hamowanie silnikami? Takie hamowanie to z prędkości 160km/h przy obciążeniu 1000t trochę trwa. Ale wiadomo, że jeszcze mamy hamowanie pneumatyczne.

Reg. zakazy 10.
Co to jest duł? Staraj się unikać zapożyczeń (full). Proszę poprawić.
Benek
« Ostatnia zmiana: 27 Listopada 2013, 22:30:39 wysłana przez Benek »

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6143
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 837
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #19 dnia: 27 Listopada 2013, 22:28:50 »
W programie Falotest2 całkowicie przerobiłem fizykę działania układu falownik–elektryczny zespół trakcyjny. Dla przypomnienia:
Falotest – symulacja sterowania jazdą i hamowaniem w układzie z falownikami i silnikami klatkowymi. Symulacja uruchamia się samoczynnie. Zadajnikiem można regulować % siły pociągowej (w górę) lub hamującej (w dół). Przycisk zero przywraca pozycję neutralną. W panelu po prawej stronie można wybrać masę pociągu, która wpływa na przyspieszenie. Podawana jest prędkość w km/h, przyspieszenie w m/s2 oraz prąd w A. Poziomy pasek wskazuje aktualną siłę.

Archiwa z programami nie zawierają jakiejkolwiek struktury katalogowej.
Dodatkowo na pasku stanu pojawiły 4 dodatkowe parametry: częstotliwość napięcia zasilającego silnik, częstotliwość napięcia w wirniku, łączny prąd pobierany przez silniki oraz napięcie na silnikach trakcyjnych.

A jeśli ustawimy w ''Falotest'' zadajnik siły pociągowej na 100% przy prędkości 0km/h i pasek poziomy przesunie się na maksimum, to wywala nam jakieś zabezpieczenia? Czy możemy przepalić sieć trakcyjną przez duży pobór prądu z sieci trakcyjnej?
Nie, falownik sam dba o to, żeby nie przekroczyć wartości maksymalnej prądu.

No i co do hamowania, to przesunięcie zadajnika na dolny koniec skali, to jest hamowanie silnikami? Takie hamowanie to z prędkości 160km/h przy obciążeniu 1000t trochę trwa. Ale wiadomo, że jeszcze mamy hamowanie pneumatyczne.
Tak, to jest czyste hamowanie ED.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline klimczok_mk

  • Wiadomości: 1313
  • tester
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 19
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #20 dnia: 27 Listopada 2013, 23:05:20 »
Jeżeli damy zadajnik na samą górę skali to mamy obciążenie rzędu 2500A. To już chyba już zabójstwo da sieci trakcyjnej.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6143
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 837
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #21 dnia: 27 Listopada 2013, 23:11:02 »
Zgodnie z opisem te 2500 A to łączny prąd na silnikach trakcyjnych, za falownikiem jest około 50 A na postoju i rośnie w miarę wzrostu prędkości.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline klimczok_mk

  • Wiadomości: 1313
  • tester
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 19
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #22 dnia: 28 Listopada 2013, 00:10:31 »
Zgodnie z opisem te 2500 A to łączny prąd na silnikach trakcyjnych, za falownikiem jest około 50 A na postoju i rośnie w miarę wzrostu prędkości.
Aha, czyli to tylko prąd na silnikach wynosi 2500A. A tam są silniki asynchroniczne klatkowe?

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6143
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 837
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #23 dnia: 28 Listopada 2013, 07:51:06 »
Naprawiłem błąd polegający na nieutrzymywaniu stałej siły pociągowej powyżej 80 km/h przy zadajniku ustawionym na mniej niż 100%.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline jochand

  • Wiadomości: 862
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 14
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #24 dnia: 28 Listopada 2013, 10:28:20 »
Teraz powyzej 80, utrzymuje sile pociagowa. Przyspieszenie spadlo do 0.00, natomiast prad falownika na 3A.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6143
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 837
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #25 dnia: 28 Listopada 2013, 11:15:58 »
W jakich warunkach?
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline klimczok_mk

  • Wiadomości: 1313
  • tester
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 19
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #26 dnia: 28 Listopada 2013, 20:37:34 »
Teraz powyzej 80, utrzymuje sile pociagowa. Przyspieszenie spadlo do 0.00, natomiast prad falownika na 3A.
Nie potwierdzam. U mnie prąd falownika spadł na 3A dopiero przy prędkości 165km/h. Przy prędkości 162km/h prąd falownika wynosił 1986A.

Online Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 972
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 392
Odp: Impulsator i Falotest
« Odpowiedź #27 dnia: 04 Stycznia 2014, 18:12:59 »
No i co do hamowania, to przesunięcie zadajnika na dolny koniec skali, to jest hamowanie silnikami? Takie hamowanie to z prędkości 160km/h przy obciążeniu 1000t trochę trwa. Ale wiadomo, że jeszcze mamy hamowanie pneumatyczne.
Cytuj
Tak, to jest czyste hamowanie ED.

W nowoczesnych pojazdach, ED jest w pewnym momencie dohamowywane przez EP (nie zawsze, w zależności od siły hamowania) i jest to tzw. "blending", czyli ED jest wtedy wspomagane przez hamowanie elektropneumatyczne. Dzieje się to w jednym nastawniku. Natomiast samo "czyste" hamowanie pneumatyczne jest w innym nastawniku (mam na myśli np. ezt 31WE), ale to już zupełnie co innego.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"