Autor Wątek:  Sygnalizacja z lat 50 i wskaźniki W2, W21, W26  (Przeczytany 11845 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Sygnalizacja z lat 50 i wskaźniki W2, W21, W26
« dnia: 26 Czerwca 2013, 11:13:14 »
Witam,

Kiedy w przepisach sygnalizacji obecny był sygnał "trzy zielone", względnie trzy uniesione ramiona semafora kształtowego, jako stały/przejściowy? Sygnał ten wszędzie opisywany był jako stosowany wyjątkowo (nawet w literaturze sprzed wojny), ale został przewidziany np. w sygnalizacji świetlnej zaprojektowanej w latach międzywojennych i zastosowanej w węźle warszawskim. Czy rzeczywiście kiedykolwiek był stosowany? Sygnał ten stosowano do sygnalizacji wyjazdów, czy wjazdów?

Następna rzecz to wskaźniki:

W2 - wskaźnik kierunku (litera) - gdzie był/jest stosowany? Słyszałem o Czachówku i Poznaniu Głównym (przed modernizacją), ale nigdy nie widziałem żadnych zdjęć które by to potwierdziły. Czy był to raczej martwy przepis stosowany wyjątkowo, czy kiedyś stosowany był częściej?

W21 - wskaźnik prędkości - w sygnalizacji z lat 50 przewidziany jako sposób na uzyskanie innych stopni prędkości niż 40 km/h, po wprowadzeniu pasów świetlnych wypchnięty do stosowania jedynie na semaforach kształtowych, w 2005 r. przywrócony z powrotem do sygnalizacji świetlnej. Pojawia się na modernizowanych stacjach - wiadomo mi o Pszczółkach. Gdzie jeszcze można go spotkać? Czy wcześniej był stosowany czy był to kolejny wskaźnik-widmo?

W26 - przejazd na grupę P/D. Czy stosowany jest wyłącznie na stacjach Warszawa Wschodnia/Zachodnia?

Pozdrawiam,
Paweł
« Ostatnia zmiana: 26 Czerwca 2013, 22:10:52 wysłana przez Paul »
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

Online matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6250
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2168
Odp: Sygnalizacja z lat 50 i wskaźniki W2, W21, W26
« Odpowiedź #1 dnia: 26 Czerwca 2013, 11:59:15 »
Kiedy w przepisach sygnalizacji obecny był sygnał "trzy zielone", względnie trzy uniesione ramiona semafora kształtowego, jako stały/przejściowy? Sygnał ten wszędzie opisywany był jako stosowany wyjątkowo (nawet w literaturze sprzed wojny), ale został przewidziany np. w sygnalizacji świetlnej zaprojektowanej w latach międzywojennych i zastosowanej w węźle warszawskim. Czy rzeczywiście kiedykolwiek był stosowany? Sygnał ten stosowano do sygnalizacji wyjazdów, czy wjazdów?
Na stronie covalus opisany jest jako "Wolna droga w dalszą odnogę". Wynika, że od ~1926r stosowany jest przy istniejących usrk. "Wolna droga w dalszą odnogę" może chodzi o zjazd ze szlaku posterunku odgałęźnym/bocznicy szlakowej. http://covalus.ovh.org/psygnalizacji1926t/spispsygnalizacji1926.html
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 320
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Sygnalizacja z lat 50 i wskaźniki W2, W21, W26
« Odpowiedź #2 dnia: 26 Czerwca 2013, 21:00:00 »
W-26 masz na linii SKM w Gdyni okolice wzgórza św. Maksymiliana.

Pisz po polsku.
adsim
« Ostatnia zmiana: 26 Czerwca 2013, 23:30:30 wysłana przez adsim »

Online matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6250
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2168
Odp: Sygnalizacja z lat 50 i wskaźniki W2, W21, W26
« Odpowiedź #3 dnia: 27 Czerwca 2013, 07:20:03 »
@borys_q Czy tam na SKMce granica okręgów nastawniczych jest "w połowie" przebiegu?
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 320
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Sygnalizacja z lat 50 i wskaźniki W2, W21, W26
« Odpowiedź #4 dnia: 27 Czerwca 2013, 08:40:26 »
Cytuj
@borys_q Czy tam na SKMce granica okręgów nastawniczych jest "w połowie" przebiegu?

Nie wiem czy dobrze cię zrozumiałem, ale od Gdańska do Sopotu obsługuje Gdańsk (GG-Skm), a od Gdyni do Orłowa obsługuje Gdynia (G-Skm).

Online matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6250
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2168
Odp: Sygnalizacja z lat 50 i wskaźniki W2, W21, W26
« Odpowiedź #5 dnia: 27 Czerwca 2013, 09:09:26 »
Chodzi mi czy tam też jest taka sytuacja, jak tu:
Cytuj
Sytuacja z blokadami stacyjnymi na WW i WZ jest o tyle nietypowa, że granica okręgów ma miejsce w środku drogi zwrotnicowej (chyba jedyny taki przypadek w PL). Wskaźniki "P", "D" zastosowano zapewne nie tylko w celach informacyjnych, ale też jako potwierdzenie przygotowania drogi przebiegu przez dyżurnego ruchu okręgu przyjmującego pociąg, zwłaszcza przy jeździe na Sz (według instrukcji wskaźnik ma podświetlać się także podczas wyświetlania Sz). Podejrzewam, że w takim przypadku wskaźnik podświetla się samoczynnie gdy podano Sz po otrzymaniu zgody, podobnie jak W24 podświetla się gdy użyty zostanie przycisk NO. Pewnie dlatego zastosowano je tylko na tych stacjach - przykładowo Pruszków posiada tylko jedną nastawnię przy każdej głowicy. Analogicznie funkcjonują jazdy pomiędzy WZD i WZS, jednak na semaforach nie ma wskaźników.
(Forum isdr.pl)
« Ostatnia zmiana: 27 Czerwca 2013, 09:10:34 wysłana przez matek123 »
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 320
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 31
Odp: Sygnalizacja z lat 50 i wskaźniki W2, W21, W26
« Odpowiedź #6 dnia: 27 Czerwca 2013, 09:29:41 »
Dokładnie jak kwestie jazd miedzy G-Skm a GO wyglądają od strony nastawni to ci nie powiem, ale prawdopodobnie  granicą okręgu są odcinki między semaforem wjazdowym G-Skm a wjazdowym GO. Wyjazd w stronę Chyloni też może być po Dalekobieżnych (chwilowo zamkniętych), albo z GO do G-Skm i dalej po linii 250, ale w tym kierunku w-26 nie zastosowano (tu prawdopodobnie granicą jest semafor wyjazdowy na linię 250).  W-26 jest zastosowane tylko od strony Wzgórza św Maksymiliana i tylko na lini 250.
« Ostatnia zmiana: 27 Czerwca 2013, 09:33:52 wysłana przez borys_q »