Autor Wątek:  Kiedy opuścić przedni pantograf?  (Przeczytany 23793 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline ic_kolobrzeg

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 536
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 51
Kiedy opuścić przedni pantograf?
« dnia: 10 Lutego 2013, 21:13:44 »
Witam.
Na pewno wszyscy wiemy, że 2patyki w górze powinny być podczas postoju, ruszania, ogrzewania pociągu podczas postoju, czy podczas jazdy po oblodzonym drucie trakcyjnym. A kiedy pierwszy pantograf powinien być opuszczony? Czy należy dojść kołem do pozycji szeregowej, albo wystarczy kilku ruchów i patyk w dół? A może po osiągnięciu danej prędkości należy patyk pierwszy opuścić?
Będę wdzięczny za odpowiedzi i pomoc. 
Zasubskrybuj mój kanał YT--> https://www.youtube.com/channel/UCAlVu9PI4F9bbKKffC5Eu3Q
Zestawienia pociągów Spółki PKP IC ->http://bocznica.eu/
PKP Polskie Linie Kolejowe, Zakład Linii Kolejowych  Szczecin, Sekcja Eksploatacji Koszalin

Offline CovaluS

  • Wiadomości: 92
  • STK S.A. & Majkoltrans S.A. dwa bratanki :D
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #1 dnia: 10 Lutego 2013, 21:16:10 »
Opuścić przedni pantograf możesz, gdy poczujesz, że lok nie potrzebuje dodatkowej mocy pobieranej z drugiego patyka.

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #2 dnia: 10 Lutego 2013, 21:39:24 »
Opuścić przedni pantograf możesz, gdy poczujesz, że lok nie potrzebuje dodatkowej mocy pobieranej z drugiego patyka.
Nie zabardzo to rozumiem. Co to znaczy nie potrzebuje dodatkowej mocy pobieranej z drugiego patyka? Jak ruszysz, nie jest to określone kiedy, nastawnik na zero, pantograf w dół. Nie możesz opuszczać pantografu przy poborze prądu.

Offline stasiu112

  • Wiadomości: 26
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #3 dnia: 10 Lutego 2013, 21:51:14 »
Może z amperomierza trzeba to odczytać sam mam z tym problemy.

Offline szogun

  • Deweloper
  • Wiadomości: 5583
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 422
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #4 dnia: 10 Lutego 2013, 21:51:44 »
Zależy od maszynisty, jak będzie kręcił pod kreskę to wiadomo że powinien ruszyć na dwóch badylach i opuścić pierwszy gdy pobór prądu będzie niższy. 
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline CovaluS

  • Wiadomości: 92
  • STK S.A. & Majkoltrans S.A. dwa bratanki :D
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #5 dnia: 10 Lutego 2013, 21:52:13 »
Wiadomo, że nie opuszczasz obydwu pantografów przy ruszaniu ;)

edit: @szogun chyba, że nadmiarowe są podparte to można cisnąć powyżej 800A.
« Ostatnia zmiana: 10 Lutego 2013, 21:55:56 wysłana przez CovaluS »

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2301
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 157
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #6 dnia: 10 Lutego 2013, 23:38:18 »
Nie możesz opuszczać pantografu przy poborze prądu.

Dlaczego?
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline Mytnik

  • Wiadomości: 576
  • Administrator
    • Zobacz profil
    • Mój kanał na YT
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #7 dnia: 11 Lutego 2013, 08:29:44 »
Łuk elektryczny? Ale to chyba na postoju bo przy jeździe łuk szybko zgaśnie.

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #8 dnia: 11 Lutego 2013, 09:02:25 »
Pierwsze prawo Kirchhoffa się kłania, "suma prądów wpływających do węzła, równa się sumie prądów wypływających z węzła" O ile drugi pantograf nie ma uszkodzonego ślizgu (wkładki grafitowej) i dobrze pracuje z siecią, to opuszczanie pierwszego patyka na rozruchu nie zainicjuje pojawienia się łuku i efektu prądu spawania.
« Ostatnia zmiana: 11 Lutego 2013, 09:08:14 wysłana przez Interesant »
Interesant.

Offline Mytnik

  • Wiadomości: 576
  • Administrator
    • Zobacz profil
    • Mój kanał na YT
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #9 dnia: 11 Lutego 2013, 12:46:37 »
To wiem. Ale miałem na myśli sytuację w której jest tylko jeden patyk w górze i wtedy opuszczamy przy poborze prądu

Offline grzechu_k

  • Wiadomości: 87
  • kolega z pracy MKaczego ;)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #10 dnia: 11 Lutego 2013, 14:20:42 »
Opuszczenie pantografów zadziała na ciśnieniowy pantografu lub na zanikowo napięciowy (wg mnie pierwszy powinien zadziałać ciśnieniowy) i rozłączy WS.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2301
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 157
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #11 dnia: 11 Lutego 2013, 14:25:28 »
To wiem. Ale miałem na myśli sytuację w której jest tylko jeden patyk w górze i wtedy opuszczamy przy poborze prądu
Chyba nie czytałeś tematu postu. Przynajmniej taką mam nadzieję...

Opuszczenie pantografów zadziała na ciśnieniowy pantografu lub na zanikowo napięciowy (wg mnie pierwszy powinien zadziałać ciśnieniowy) i rozłączy WS.
Ciśnieniowy będzie szybszy i to znacznie (kilka dobrych sekund).
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline 201E-003

  • Wiadomości: 252
  • Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #12 dnia: 11 Lutego 2013, 15:19:13 »
Czyli rozumiem, że przy spadku ciśnienia odpowiedni odłącznik powinien wyłączyć WS? Jeśli tak to wiele zależy chyba od sprawności maszyn. Przykładowo taka ET42-020 miała u mnie niedawno problem z "ciśnieniem w patykach", efektem czego ten nie dolegał zbyt pewnie do sieci - nad lokomotywą była ładna spawarka pomimo tego, że wielkiego obciążenia nie było (lok luzem na postoju, więc co najwyżej jakieś wentylatory i sprężarka).

Offline grzechu_k

  • Wiadomości: 87
  • kolega z pracy MKaczego ;)
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #13 dnia: 11 Lutego 2013, 21:18:11 »
Pantograf "trzymany" jest przy sieci za pomocą sprężyn (w położeniu opuszczony także). Ciśnienie powietrza jedynie pokonuje opór tych sprężyn, żeby pantograf "przeskoczył" w inne położenie. Przepraszam, że tak łopatologicznie.

Ciśnieniowy będzie szybszy i to znacznie (kilka dobrych sekund).
Oczywiście. Nie wiem skąd mi się wzięły jakieś wątpliwości.
« Ostatnia zmiana: 11 Lutego 2013, 21:22:29 wysłana przez grzechu_k »

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #14 dnia: 12 Lutego 2013, 00:16:44 »
Nie możesz opuszczać pantografu przy poborze prądu.
Dlaczego?
Ze względu na mozliwość powstania łuku elektrycznego.
Opuszczenie pantografów zadziała na ciśnieniowy pantografu lub na zanikowo napięciowy (wg mnie pierwszy powinien zadziałać ciśnieniowy) i rozłączy WS.
W takie niaanse to nie wnikałem. Poprostu moglem nie wiedzieć, że wyłącznik ciśnieniowy rozłączy napięcie.

Pewni znawcy tematu mnie tutaj wytłumaczyli. Jeśli ruszę to odrazu mogę opuścić jeden z pantografów. Przy jeździe solowej jest to przedni pantograf. Przy jeździe ukrotnionej w pierwszej lokomotywie tylni pantograf. W drugiej lokomotywie przedni pantograf. Oczywiście pobór prądu potem może wzrastać.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2301
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 157
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #15 dnia: 12 Lutego 2013, 12:25:47 »
Ze względu na mozliwość powstania łuku elektrycznego.

Taka możliwość nie istnieje - prąd zawsze płynie 'łatwiejszą' drogą - więc po prostu cały prąd pobierany przez lokomotywę popłynie tylnym pantografem.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #16 dnia: 12 Lutego 2013, 13:07:35 »
Dla potwierdzenia tej tezy, rozłóż kolejkę, zasil tor i przyłóż pojazd silnikowy tak, aby koła jednej osi cały czas miały kontakt z szynami, a koła drugiej osi, przykładaj i odsuwaj. Sam zaobserwujesz czy pojawiają ci się iskry.
« Ostatnia zmiana: 12 Lutego 2013, 13:13:28 wysłana przez Interesant »
Interesant.

Offline selsyn

  • Wiadomości: 253
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #17 dnia: 12 Lutego 2013, 13:09:36 »
Nie wiem jak to jest praktykowane w Polsce i jakimi przesłankami podyktowane, mogę powiedzieć jak jest w Hiszpanii. Tu praktycznie zawsze jedzie się z jednym patykiem, niezależnie czy ogrzewanie działa czy nie itp. Jedynie ciężkie składy towarowe jadą na dwóch.



[ Invalid YouTube link ]&NR=1      (ruch na stacji, dużo dizli, przejazdy z opuszczonymi pantografami też)


Offline AtapiCl

  • Administrator
  • Wiadomości: 4419
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 198
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #18 dnia: 12 Lutego 2013, 16:11:56 »
Rodzaj zasilania tez ma znaczenie. Prad staly ma to do siebie, ze trudniej jest ugasic luk. Zreszta widac to po charakterystykach... Ba, nawet po komorach gaszeniowych i ich rozmiarach dla pradu stalego i przemiennego. Komora gaszeniowa stycznikow DC bywa nawet wieksza od samego stycznika.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2301
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 157
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #19 dnia: 12 Lutego 2013, 16:48:43 »
Pantograf "trzymany" jest przy sieci za pomocą sprężyn (w położeniu opuszczony także). Ciśnienie powietrza jedynie pokonuje opór tych sprężyn, żeby pantograf "przeskoczył" w inne położenie. Przepraszam, że tak łopatologicznie.

Sprężone powietrze równoważy siłę sprężyny opuszczającej, dzięki czemu sprężyny podnoszące (2 sztuki) unoszą pantograf i zapewniają docisk. W pantografie typu DSA-150 podnoszenie i docisk realizowany jest tylko za pomocą sprężonego powietrza.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline 201E-003

  • Wiadomości: 252
  • Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #20 dnia: 12 Lutego 2013, 17:37:39 »
W tamtym przypadku był to jednak zwykły, stary, pantograf nożycowy. Wiedziałem, że patyki zasadniczo "trzymane" są przez sprężyny a jedynie sterowane powietrzem, jednakże tak jak mówię, spotkałem się z taką sytuacją. Lokomotywa stała kilka dni, zimna, bez powietrza - podczas próby uruchomienia działy się takie jaja. W końcu się udało, a mechanik, po tym jak w końcu się zgłosił na radiu (po maratonie między kabinami i maszynownią) poinformował mnie, że powodem tej "spawarki" było słabe ciśnienie powietrza "w patykach". Wcisnął mi wała, czy rzeczywiście, pneumatyka pomaga dodatkowo sprężynom?

Offline ic_kolobrzeg

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 536
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 51
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #21 dnia: 12 Lutego 2013, 17:47:11 »
Zależy od maszynisty, jak będzie kręcił pod kreskę to wiadomo że powinien ruszyć na dwóch badylach i opuścić pierwszy gdy pobór prądu będzie niższy.

Reasumując całą naszą dyskusję, przedni patyk opuszczam po wejściu na pozycję szeregową, tak?
A jak to jest w kiblu?
Zasubskrybuj mój kanał YT--> https://www.youtube.com/channel/UCAlVu9PI4F9bbKKffC5Eu3Q
Zestawienia pociągów Spółki PKP IC ->http://bocznica.eu/
PKP Polskie Linie Kolejowe, Zakład Linii Kolejowych  Szczecin, Sekcja Eksploatacji Koszalin

Offline PanMechanik

  • Wiadomości: 838
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #22 dnia: 12 Lutego 2013, 19:42:20 »
Reasumując całą naszą dyskusję, przedni patyk opuszczam po wejściu na pozycję szeregową, tak?
A jak to jest w kiblu?

Nie, reasumując Waszą dyskusję - na to nie ma reguły, nie jest to opisane w żadnych instrukcjach i nikt nie nakłada żadnego wymogu odnośnie momentu opuszczenia przedniego patyka (no może poza producentem pantografu), Z tej dyskusji jednoznacznie wynika, że jest to kwestia indywidualna, zależna od upodobań mechanika.

Edit: Duże znaczenie ma również stan techniczny pojazdu, bo jak pisali koledzy wcześniej, jedna lokomotywa ma nadmiarowe "popodpierane", inna jest zaś bardzo czuła i delikatna, jest to też kwestia wyczucia pojazdu, jego zachowań podczas jazdy na jednym/dwóch badylach.
« Ostatnia zmiana: 12 Lutego 2013, 19:52:05 wysłana przez PanMechanik »

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1166
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 26
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #23 dnia: 12 Lutego 2013, 19:51:41 »
Jeżeli nie ma szronu na trakcji to opuszczasz w momencie jak skład zaczyna się toczyć. Po to podnosi się dwa pantografy na postoju żeby nie nagrzewać punktowo drutu, wiec  jeśli ruszysz z miejsca możesz od razu opuszczać pantograf.
I opuszczając przedni pantograf nie przerywa się żadnego obwodu wiec te całe wywody o łuku są bez sensu.
Żeby powstał łuk musi być różnica napięcia miedzy w tym przypadku ślizgiem a przewodem trakcyjnym, a taka nie istnieje bo ślizg jest cały czas pod potencjałem sieci zasilany z drugiego pantografu. Co innego gdyby maszyniście się pomyliło i by opuścił dwa na raz wtedy mogło by być wesoło.
« Ostatnia zmiana: 12 Lutego 2013, 19:52:53 wysłana przez MichałŁ »

Offline AtapiCl

  • Administrator
  • Wiadomości: 4419
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 198
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #24 dnia: 12 Lutego 2013, 19:56:07 »
bo ślizg jest cały czas pod potencjałem sieci zasilany z drugiego pantografu

Dokładnie. O ile pantograf nie jest odcięty odłącznikiem na dachu, to nawet opuszczony jest pod napięciem. Na kiblu jest tak samo.

Offline pol102

  • Wiadomości: 959
  • Geoinformatyk kolejowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 34
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #25 dnia: 13 Lutego 2013, 18:55:44 »
Tu nie ma wielkiej sztuki. Prawa Kirchoffa, Ohma i trochę wiedzy o łącznikach NN i WN.

Pierwsze prawo Kirchhoffa się kłania, "suma prądów wpływających do węzła, równa się sumie prądów wypływających z węzła" O ile drugi pantograf nie ma uszkodzonego ślizgu (wkładki grafitowej) i dobrze pracuje z siecią, to opuszczanie pierwszego patyka na rozruchu nie zainicjuje pojawienia się łuku i efektu prądu spawania.
Pisanie takiego argumentu to nabijanie postów. Innego pomysłu nie mam.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 308
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 211
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #26 dnia: 14 Lutego 2013, 20:40:10 »

Ja przykładowo opuściłem na tym filmie w 2'45'' czyli dość późno jak na mnie, ale pamiętam z pouczeń okresowych, że mogę to uczynić nawet na końcu  rozruchu, czyli na pozycji bezoporowej i nikt nie powinien się doczepić jakby co.
Zawsze staram się opuszczać drugi pantograf, gdy tylko skład pociągu/lokomotywa luzem zacznie się toczyć i również staram się podnieść drugi pantograf, tuż przed zatrzymaniem składu lub lokomotywy luzem. Nie mam szczególnego zaufania do grafitu ;) z grafitem trzeba ostrożnie, a najbardziej widoczna różnica zachowań pantografowych nakładek grafitowych do miedzianych,  daje o sobie znać na postoju.

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1694
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #27 dnia: 14 Lutego 2013, 20:54:05 »
Mi zapadło w pamięci, że pantograf zazwyczaj opuszcza się po osiągnięciu pierwszej pozycji bezoporowej.
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 308
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 211
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #28 dnia: 14 Lutego 2013, 20:58:45 »
Co innego gdyby maszyniście się pomyliło i by opuścił dwa na raz wtedy mogło by być wesoło.

Wyłączniki ciśnieniowe stoją na straży i w razie czego przerywają obwód utrzymania wyłącznika szybkiego.
Potężne łuki (bardzo wydłużone) widziałem tylko w sytuacji, gdy zachciało się komuś zmienić pantograf
i za wcześnie użył przycisku opuszczania tzn. opuścił dotychczasowy zanim podnoszony pantograf zbliżył się do sieci. Wyłącznik ciśnieniowy podnoszonego pantografu jest błyskawicznie wysterowany (sam pantograf ma dużo większe opóźnienie w działaniu). Przekaźnik podnapięciowy "puszcza" tzn. wyzwala wyłącznik szybki dopiero poniżej 2000 V, czyli w normalnych  i zazwyczaj standardowych warunkach,
gdzie w sieci mamy 3600 V, możemy wydłużyć łuk elektryczny do takiego poziomu, który spowodowałby przekroczenie - na nim samym - spadku napięcia powyżej 1600 V .

Offline borys_q

  • Wiadomości: 273
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Kiedy opuścić przedni pantograf?
« Odpowiedź #29 dnia: 14 Maja 2013, 21:38:09 »
Cytuj
Mi zapadło w pamięci, że pantograf zazwyczaj opuszcza się po osiągnięciu pierwszej pozycji bezoporowej.

Przy rozruchu ciężkiego pociągu towarowego, przy rozruchu osobówki lub pośpiecha po ruszeniu, chyba że postój trwa 2 - 5 minut nie jest za zimno to wtedy drugiego w ogóle nie ma co podnosić.