Autor Wątek:  Cel zastosowania przechyłki w łukach.  (Przeczytany 15185 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline kwiatek3

  • Wiadomości: 206
  • Nowe wcielenie Gagarina
    • Zobacz profil
    • Punkt informacyjny symulatora (Pomoc z uruchomieniem itd.)
  • Otrzymane polubienia: 0
Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« dnia: 16 Stycznia 2013, 19:37:41 »
Mam z infrastruktury kolejowej dokładnie opisać cel zastosowania przechyłki w łukach.
Pomoże ktoś?
Potrzeba mi pełnej definicji.
Pozdrawiam załogę eu07.pl
Profil: Technik Transportu Kolejowego

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 876
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #1 dnia: 16 Stycznia 2013, 19:46:52 »
Przechyłkę w łukach stosuje się w celu zrównoważenie przyspieszenia odśrodkowego działającego na tabor jadący po łuku. Dzięki temu zmniejsza się zużycie taboru i infrastruktury oraz poprawia komfort podróży. Z drugiej strony, umożliwia to też zwiększenie szybkości przejazdu przez łuk (im większa przechyłka, tym większa prędkość przy tym samym przyspieszeniu bocznym).

Pomoże ktoś?
Nie, Mazofsze :D
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline kwiatek3

  • Wiadomości: 206
  • Nowe wcielenie Gagarina
    • Zobacz profil
    • Punkt informacyjny symulatora (Pomoc z uruchomieniem itd.)
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #2 dnia: 16 Stycznia 2013, 19:48:24 »
Dziękuję bardzo, temat można zamknąć. :)

Edit: Wróć! Jeszcze jedno mam zagadnienie:
W jakim celu stosujemy poszerzenie torów i w jakich łukach to się wykonuje.
« Ostatnia zmiana: 16 Stycznia 2013, 19:56:13 wysłana przez kwiatek3 »
Pozdrawiam załogę eu07.pl
Profil: Technik Transportu Kolejowego

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6343
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 374
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #3 dnia: 16 Stycznia 2013, 20:10:24 »
Nie możesz sobie sam poszukać i poczytać?
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #4 dnia: 16 Stycznia 2013, 20:14:03 »
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline ShaXbee

  • Administrator
  • Wiadomości: 1984
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #5 dnia: 17 Stycznia 2013, 04:53:01 »
Mam z infrastruktury kolejowej dokładnie opisać cel zastosowania przechyłki w łukach.
Pomoże ktoś?
Potrzeba mi pełnej definicji.

Kolego, z zadaniami domowymi zapraszam do Wujka Google lub Cioci Biblioteki.

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #6 dnia: 18 Stycznia 2013, 03:20:56 »
Pamiętaj @youBy, że coś takiego jak przyspieszenie odśrodkowe nie istnieje... ;-)
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #7 dnia: 18 Stycznia 2013, 10:27:52 »
Pamiętaj @youBy, że coś takiego jak przyspieszenie odśrodkowe nie istnieje... ;-)
Napisz precyzyjniej, bo w tym momencie rzucasz niepoprawne twierdzenia.

Offline pol102

  • Wiadomości: 959
  • Geoinformatyk kolejowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #8 dnia: 18 Stycznia 2013, 11:50:08 »
Pewnie Tolein przerzuci odpowiedzialność na niewystarczającą siłę dośrodkową ;)

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #9 dnia: 18 Stycznia 2013, 22:47:59 »
Pamiętaj @youBy, że coś takiego jak przyspieszenie odśrodkowe nie istnieje... ;-)
Napisz precyzyjniej, bo w tym momencie rzucasz niepoprawne twierdzenia.
Skąd takie przekonanie?

Pewnie Tolein przerzuci odpowiedzialność na niewystarczającą siłę dośrodkową ;)
Może po prostu współczynnik związany z kątem nachylenia względem toru siły wypadkowej działającej na pojazd.
« Ostatnia zmiana: 18 Stycznia 2013, 22:49:51 wysłana przez Tolein »
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #10 dnia: 18 Stycznia 2013, 22:53:29 »
Skąd takie przekonanie?
Z wykładów fizyki.

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #11 dnia: 18 Stycznia 2013, 22:56:11 »
Sugerujesz, że w ruchu jednostajnym po okręgu występuje coś takiego, jak siła odśrodkowa?
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #12 dnia: 18 Stycznia 2013, 22:59:10 »
Nie sugeruję, tak po prostu już jest w nieinercjalnym układzie odniesienia, że się pojawiają siły bezwładności.

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #13 dnia: 18 Stycznia 2013, 23:04:54 »
Spróbuj rozpatrzeć ten ruch po okręgu w inercjalnym układzie odniesienia, być może to będzie wskazówką.
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #14 dnia: 18 Stycznia 2013, 23:10:58 »
A Ty spróbuj znaleźć sprzeczność w tych dwóch wypowiedziach (być może to będzie wskazówką):
Przechyłkę w łukach stosuje się w celu zrównoważenie przyspieszenia odśrodkowego działającego na tabor jadący po łuku.
Pamiętaj @youBy, że coś takiego jak przyspieszenie odśrodkowe nie istnieje... ;-)
No chyba że to zdanie sobie napisałeś, żeby sobie popisać. Ja je odebrałem jako uwagę, sprostowanie do youBy. Na Twoje niestety youBy ma rację.

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #15 dnia: 18 Stycznia 2013, 23:15:25 »
Ciekaw jestem co sam @youBy ma do powiedzenia w tej kwestii.
Tzn. ja rozumiem w całej rozciągłości dlaczego miałby swoją myśl sformułować w ten sposób, koncept przyspieszenia odśrodkowego (czy raczej siły odśrodkowej) jest prosty do zrozumienia i poznajemy go gdzieś w okolicach podstawówki, dlatego ta definicja prostsza jest do przetrawienia, być może również z punktu widzenia kogoś, kto ma przedmiot "infrastruktura kolejowa".
Z ciekawości spytam, to technikum/inna forma szkoły ponadgimnazjalnej, czy może pięterko wyżej?
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #16 dnia: 18 Stycznia 2013, 23:16:59 »
Skoro nie do mnie pytanie, wymazuję.
« Ostatnia zmiana: 18 Stycznia 2013, 23:23:11 wysłana przez Benek »

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #17 dnia: 18 Stycznia 2013, 23:19:55 »
To pytanie nie było akurat skierowane do Ciebie.
Inna wskazówka: zastanówmy się, jeśli rozpatrujemy ruch np. rozpędzonego ciężarka, zaczepionego przy pomocy sznurka w stałej odległości od jakiegoś punktu, to co się stanie w momencie przecięcia sznurka? Analogicznie: co się dzieje z rozpędzonym samochodem na łuku, który wpada w poślizg? Jaką drogą się porusza?
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 876
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #18 dnia: 18 Stycznia 2013, 23:23:04 »
Prościej, szybciej i łatwiej jest napisać o sile odśrodkowej niż o sile oddziaływania koło-szyna powodującej odchylenie toru jazdy pojazdu.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #19 dnia: 18 Stycznia 2013, 23:27:30 »
Inna wskazówka:
Próbujesz kogoś nauczyć? Bo jak tak, to nie zadawaj takich pytań, skoro wg Ciebie jest to jasne.
Jeśli pytasz poważnie, to po odcięciu sznurka ciężarek przestaje być w układzie nieinercjalnym, jeśli zaniedbać ciążenie powszechne.

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #20 dnia: 18 Stycznia 2013, 23:31:35 »
Ciążenie powszechne, czy po prostu przyspieszenie grawitacyjne?
Czasami się tak własnie zastanawiam, co jest prostsze do pojęcia, pełny i prawdziwy obraz sytuacji, czy te wszystkie bajeczki z podstawówki.
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #21 dnia: 18 Stycznia 2013, 23:37:21 »
Ciążenie powszechne, czy po prostu przyspieszenie grawitacyjne?
Tolein, jedno implikuje drugie. Odbiegasz od istoty zagadnienia przez co umykają Ci najważniejsze wnioski.

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #22 dnia: 19 Stycznia 2013, 03:34:06 »
Dla pasażerów ruch po okręgu odczuwany jest jako siła odśrodkowa, która stara się wyrzucić ich na zewnątrz. Siła ta ma wartość:
F = m*v2/r
Jak jest sila, to musi być też przyspieszenie:
a = F/m
a = v2/r
Dla tego jak będziemy obracać kamień przywiązany do sznurka i sznurek się zerwie. Przestanie na kamień działać siła zmieniająca kierunek prędkości i kierunek prędkości prędkości będzie styczny do kręgu.
Siła która zmienia kierunek prędkości w ruchu po okręgu jest siłą dośrodkową. W przypadku jak przestanie działać przedmiot porusza się po prostej prostopadłej do promienia.

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #23 dnia: 19 Stycznia 2013, 03:38:19 »
Brawo, rozwiązałeś zagadkę tysiąclecia.
Ciekawość: co wygrałeś?
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."

Offline ShaXbee

  • Administrator
  • Wiadomości: 1984
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #24 dnia: 19 Stycznia 2013, 03:59:18 »
@Tolein: Nie będę tolerował takiego odszczekiwania się na forum. Jeszcze jeden taki wyskok i dostaniesz muted.

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
« Odpowiedź #25 dnia: 19 Stycznia 2013, 04:10:29 »
Ok.
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."