Autor Wątek:  Radiołączność pociągowa  (Przeczytany 11992 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Radiołączność pociągowa
« dnia: 02 Października 2012, 19:57:45 »
Interesuje mnie, jak jest zorganizowana radiołączność pociągowa w naszym kraju, bo jak słyszę jest z tym różnie.
Można spotkać dwa różne kanały radiołączności pociągowej dla przeciwnych kierunków na tym samym szlaku, jak też
różne rozwiązania tej organizacji na szlakach przyległych do stacji węzłowych, czy też na szlakach wielotorowych (zbieg dwóch linii kolejowych). Również w zeszytach można spotkać odmienne zapisy w zależności od zakładów które je wydają. Podobnie z ustawieniami wskaźników W28. Czym taka sytuacja jest umotywowana, bo wg przepisów Ie-14 (E-36) oraz Ir-5 (R-12) nie ma wyjątków i zasada jest jedna. A może to przepisy są przestarzałe? Jak powinno być aby było dobrze? Różnorodność w tym zakresie chyba nie sprzyja pracy maszynisty?

Poprawiony błąd w tytule.
ABu
« Ostatnia zmiana: 04 Października 2012, 15:33:13 wysłana przez ABu »

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6281
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2203
Odp: radołączność pociągowa
« Odpowiedź #1 dnia: 02 Października 2012, 20:03:13 »
W służbowym rozkładzie jazdy jest określone na jakim kanale dana stacja pracuje w formie Rx, gdzie x to cyfra z zakresu 1-7.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: radołączność pociągowa
« Odpowiedź #2 dnia: 02 Października 2012, 20:17:43 »
Na podg następuje zmiana kanału, jeżeli pociąg wjeżdża na nową linię.
Często maszyniści o tym zapominają i ich można wywoływać....

Raczej dla przeciwnych kierunków nie ma osobnych kanałów. (ja tego nie kojarzę)
Jeżeli posterunek jest węzłowy - no to wiadomo, ile kanałów na przyległych szlakach, tyle radiotelefonów pociągowych na posterunku.
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: radołączność pociągowa
« Odpowiedź #3 dnia: 02 Października 2012, 20:19:53 »
Można spotkać dwa różne kanały radiołączności pociągowej dla przeciwnych kierunków na tym samym szlaku, jak też
Z ciekawości zapytam gdzie coś takiego występuje? Bo zważywszy na sprawy bezpieczeństwa jest to zaprzeczenie idei radiostopu.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: radołączność pociągowa
« Odpowiedź #4 dnia: 03 Października 2012, 02:48:58 »
...
Przykład:
p.o. Gołąbki - P.odg. Józefinów
Po przejechaniu p.o. Gołąbki od WOC do Józefinowa obowiązuje kanał 2.
Po minięciu Józefinowa w kierunku p.o Gąłąbki i WOC (pod wiaduktem z torem 1 Skierniewickim) obowiązuje kanał 3. Podobna sytuacja plasuje się pomiędzy WG i WZS (R1 i R2). To tak na biegu.
« Ostatnia zmiana: 03 Października 2012, 02:50:02 wysłana przez Interesant »
Interesant.

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: radołączność pociągowa
« Odpowiedź #5 dnia: 03 Października 2012, 19:32:33 »
Takich przypadków (dwa kanały na jednym szlaku) jest więcej. Nawet w RT dz. 1 można spotkać zapisy o dwóch kanałach na jednym i tym samym szlaku, np. Łódź Kaliska. Ponoć jest to powszechne dla szlaków przyległych do dużych stacji węzłowych. Są też przypadki gdzie w zeszytach są wykazane kanały jakie będą obowiązywać po wyjeździe z danej stacji (dla linii z przeciwnej strony), a przecież powinien być kanał na jakim drużyna pociągowa ma mieć łączność z dyżurnym ruchu stacji do której pociąg zmierza. Gdzie jest powiedziane (zapisane), że dana stacja pracuje na tak zwanym kanale na którym pracuje (podstawowy). O kanale podstawowym mówi Ie-14 (E-36) par.6 ust.5 w przypadku wymiany informacji z abonentem innej sieci radiołączności pociągowej (kanał z innej linii, np. po wjeździe poc. na st. węzłową) po czym należy powrócić na kanał podstawowy (własny). Warto popytać osób odpowiedzialnych za taką organizację, ale możemy stać się niewygodni z takimi pytaniami. Gdzie są regulacje, na bazie których przypisano kanały do danej linii kolejowej, a może linie kolejowe mogą mieć więcej kanałów niż jeden?
« Ostatnia zmiana: 03 Października 2012, 19:34:33 wysłana przez marzena »

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6281
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2203
Odp: radołączność pociągowa
« Odpowiedź #6 dnia: 03 Października 2012, 20:03:49 »
Gdzie jest powiedziane (zapisane), że dana stacja pracuje na tak zwanym kanale na którym pracuje (podstawowy).
Powtórzę co raz już napisałem, w służbowym rozkładzie jazdy.
     ________________________________________________________________
     [ Rodzaj i numer pociągu                         |  ME2417       ]
     [________________________________________________|_______________]
     [                                                | Bałtyk Plaża  ]
     [ Relacja pociągu                                |  Alakowice    ]
     [________________________________________________|_______________]
     [ Wymagany % ciężaru hamującego                  | 112%          ]
     [________________________________________________|_______________]
     [ Seria i obciążenie lokomotywy                  | EU07 129      ]
     [________________________________________________|_______________]
     [ 14.3  |     | Bałtyk Plaża                     2        |      ]
     [       |     |      R1,RT,OT,SS                 2  10.30 |      ]
     [       |     |----------------------------------2--------|------]
     [  9.8  |     | Bałtyk Miasto                    2  10.33 |   3  ]
     [       | 70  |      R1,RT,OT,SS                 2  10.34 |      ]
     [       |     |----------------------------------2--------|------]
     [  5.3  |     | Całkowo                          2  10.42 |   8  ]
     [       |     |      R1,RT,OT,SS                 2  10.43 |      ]
     [       |     |----------------------------------2--------|------]
     [  1.8  |     | Bałtyk Główny                    2  10.46 |   3  ]
     [       |     |      R1,RT,OT,SS                 2  10.47 |      ]
     [       |     |----------------------------------2--------|------]
     [  0.0  |     | Alakowice                        2  10.56 |   9  ]
     [       |     |      R1,OT,SS                    2        |      ]
     [_______|_____|__________________________________2________|______]

  Dodano: 03 Października 2012, 20:04:46
Gdzie jest powiedziane (zapisane), że dana stacja pracuje na tak zwanym kanale na którym pracuje (podstawowy).
Powtórzę co raz już napisałem, w służbowym rozkładzie jazdy. Pod nazwą stacji w tym przypadku jest kanał nr 1, więc jest skrót R1.
     ________________________________________________________________
     [ Rodzaj i numer pociągu                         |  ME2417       ]
     [________________________________________________|_______________]
     [                                                | Bałtyk Plaża  ]
     [ Relacja pociągu                                |  Alakowice    ]
     [________________________________________________|_______________]
     [ Wymagany % ciężaru hamującego                  | 112%          ]
     [________________________________________________|_______________]
     [ Seria i obciążenie lokomotywy                  | EU07 129      ]
     [________________________________________________|_______________]
     [ 14.3  |     | Bałtyk Plaża                     2        |      ]
     [       |     |      R1,RT,OT,SS                 2  10.30 |      ]
     [       |     |----------------------------------2--------|------]
     [  9.8  |     | Bałtyk Miasto                    2  10.33 |   3  ]
     [       | 70  |      R1,RT,OT,SS                 2  10.34 |      ]
     [       |     |----------------------------------2--------|------]
     [  5.3  |     | Całkowo                          2  10.42 |   8  ]
     [       |     |      R1,RT,OT,SS                 2  10.43 |      ]
     [       |     |----------------------------------2--------|------]
     [  1.8  |     | Bałtyk Główny                    2  10.46 |   3  ]
     [       |     |      R1,RT,OT,SS                 2  10.47 |      ]
     [       |     |----------------------------------2--------|------]
     [  0.0  |     | Alakowice                        2  10.56 |   9  ]
     [       |     |      R1,OT,SS                    2        |      ]
     [_______|_____|__________________________________2________|______]
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Charlie89

  • Wiadomości: 669
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: radołączność pociągowa
« Odpowiedź #7 dnia: 03 Października 2012, 21:51:14 »
Na podg następuje zmiana kanału, jeżeli pociąg wjeżdża na nową linię.
Często maszyniści o tym zapominają i ich można wywoływać....

To radiotelefony nie mogą nasłuchiwać kilku kanałów jednocześnie?
Z miasta gdzie początek swój bierze Warta a kończy się CMK :)

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: radołączność pociągowa
« Odpowiedź #8 dnia: 03 Października 2012, 22:03:56 »
Zrób skaner ze starego, poczciwego Radmora.

Offline 201E-003

  • Wiadomości: 252
  • Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: radołączność pociągowa
« Odpowiedź #9 dnia: 03 Października 2012, 22:47:49 »
To radiotelefony nie mogą nasłuchiwać kilku kanałów jednocześnie?
Po kilku minutach takiego słuchania bolałaby Cię głowa, poza tym nic byś nie zrozumiał, bo rozmowy nakładałyby się. U siebie słyszę wszystko od Błotnicy Strzeleckiej aż do Olkusza i Mikołowa. Huk na radiu jak pieron. A jakby mi ktoś "dorzucił" jeszcze Tarnowskie Góry, Gliwice i inne Rybniki, to bym (cenzura).

Co proszę?
10 punktów za takie słownictwo.
Rozi
« Ostatnia zmiana: 03 Października 2012, 23:54:44 wysłana przez Rozi »

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6340
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 369
Odp: radołączność pociągowa
« Odpowiedź #10 dnia: 03 Października 2012, 23:05:35 »
Na FM się nakładają? Czy to jako AM idzie?
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: radołączność pociągowa
« Odpowiedź #11 dnia: 03 Października 2012, 23:54:46 »
...
Nakładanie się rozmów jest określeniem na wyrost, ale wtedy pojawiają się intermodulacje, pierdzenie i bełkot.
Na podg następuje zmiana kanału, jeżeli pociąg wjeżdża na nową linię.
Często maszyniści o tym zapominają i ich można wywoływać....
To radiotelefony nie mogą nasłuchiwać kilku kanałów jednocześnie?
Zrób skaner ze starego, poczciwego Radmora.

Nie ma takiej możliwości aby radiotelefony kolejowe skanowały kanały na okoliczność nasłuchu.
W załącznikach instrukcje przewoźnego Kolibra, F-747/F-747S i nasobnego VX-180.
« Ostatnia zmiana: 04 Października 2012, 00:55:41 wysłana przez Interesant »
Interesant.

Offline stone

  • Wiadomości: 65
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: radołączność pociągowa
« Odpowiedź #12 dnia: 04 Października 2012, 14:02:12 »
Interesuje mnie, jak jest zorganizowana radiołączność pociągowa w naszym kraju, bo jak słyszę jest z tym różnie.
Można spotkać dwa różne kanały radiołączności pociągowej dla przeciwnych kierunków na tym samym szlaku

Z czymś takim się osobiście nie spotkałem, może na większych węzłach faktycznie jest coś takiego stosowane. Na pewno swego czasu (obecnie już nie) były 3 grupy wywołania selektywnego. Dwie dla maszynistów pojazdów kolejowych (1 i 2), kierunek parzysty i nieparzysty oraz dyżurni ruchu, grupa 3. Obecnie maszyniści obu kierunków są w grupie 1, natomiast dyżurni w grupie 3. Grupa 2 i jej przycisk na radiotelefonach typu Radmor (nie wiem jak jest na innych, na Pyrylandii jest chyba podobnie) jest nieaktywna. W związku z czym jest tutaj pewna nieścisłość z instrukcją Ir-5, bowiem ona nie uwzględnia 3 grup, a 2, nie precyzując że grupa wywołania selektywnego 2 wg instrukcji jest na przyciskach radiotelefonów grupą 3.

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: radołączność pociągowa
« Odpowiedź #13 dnia: 04 Października 2012, 14:34:28 »
...
W radmorze jak najbardziej F2 jest aktywny, lecz przypisany ton jest taki sam jak przy F1 (1160 Hz).
« Ostatnia zmiana: 04 Października 2012, 14:38:07 wysłana przez Interesant »
Interesant.

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #14 dnia: 05 Października 2012, 21:18:08 »
Co znaczy skrót "R1" wyjaśnia jego definicja w zeszytach. Ale stacje węzłowe chyba mają więcej radiotelefonów z odpowiednimi kanałami stosownie do przyległych linii kolejowych z odrębnymi kanałami radiołączności pociągowej. Rozumiem, że w zeszytach jest wykazany tylko ten kanał linii na którym znajduje się dany pociąg i dyżurny ruchu komunikuje się z dr. pociągową. Więc z każdej linii kolejowej dana stacja węzłowa powinna mieć wykazany inny kanał. Ale czy na pewno. Stacja Opole, czy Ostrów Wielkopolski mają wykazany tylko i wyłącznie jeden i ten sam kanał dla pociągów wjeżdżających z każdej przyległej linii. Czy to jest norma, czy jakiś wyjątek?

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #15 dnia: 05 Października 2012, 21:49:55 »
Jeden posterunek pracuje tylko na jednym kanale. Szlaki przyległe do takiego posterunku mogą mieć inne kanały, dla których dyżurny ma osobne radiotelefony, ale porozumiewanie się w granicach posterunku odbywa się na jednym kanale wyznaczonym w WRJP.

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #16 dnia: 06 Października 2012, 19:29:05 »
Skoro posterunek ruchu ma inne kanały radiołączności pociągowej to chyba po to aby na nich też pracować, bo wyłączać ich nie wolno. Jeżeli wrjp st. węzłowa ma mieć wykazany tylko jeden i ten sam kanał dla każdego kierunku skąd pociągi są przyjmowane, to może to wprowadzić w błąd kierowników pociągów. Bo ten na podstawie zapisu w wrjp przełączy się na ostatnim posterunku na kanał stacji węzłowej a maszynista nie, bo nie będzie tam wskaźnika zmiany kanału W28, chyba że będzie taka organizacja radiołączności pociągowej, jak w Opolu czy w Ostrowie Wielkopolskim, gdzie dyżurni ruchu mają na wyposażeniu jedno radio w sieci radiołączności pociągowej. Wykazanie w wrjp innego kanału na stacji następnej jest interpretowane, że na tej bieżącej stacji, za ostatnim rozjazdem jest ustawiony wskaźnik W28. Wskaźnik ten może być ustawiony tylko na st. węzłowych i na posterunkach odgałęźnych, gdzie jest możliwość przejazdu na inną linię kolejową z innym kanałem. Tak przynajmniej stanową przepisy dot. sygnalizacji. Mam wrażenie, że przepisy sobie a życie sobie, czyli bałagan organizacyjny. Jakie więc zapisy winne być w wrjp. Często widać, że stacje węzłowe mają wykazany kanał, który będzie obowiązywał, ale po wjeździe i wyjeździe pociągu, czyli z linii następnej, a pociąg jest przed tą stacją na innym kanale. W przeciwną stronę jest odwrotnie. Chyba coś jest nie tak.
« Ostatnia zmiana: 06 Października 2012, 19:36:22 wysłana przez marzena »

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #17 dnia: 07 Października 2012, 00:44:50 »
...
W takim wypadku ostatnia mijana nastawnia przypomina maszyniście o zmianie kanału.
Interesant.

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #18 dnia: 07 Października 2012, 06:27:53 »
Chyba nikt nie kontroluje zapisów w wrjp w zakresie wykazanych kanałów radiołączności pociągowej. Co kraj (zakład) to obyczaj. Niektóre stacje mają wykazane dwa kanały i dla szlaku skąd pociąg jest przyjmowany i szlaku na który wyjedzie (np. Zabrze), ale to jest rzadkość i czy właściwe?

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #19 dnia: 07 Października 2012, 11:58:08 »
Bałagan organizacyjny to by był, jakby dla jednego posterunku obowiązywał więcej niż jeden kanał. Wyobraźmy sobie sytuację, gdzie maszyniści z różnych kierunków głoszą się na radiu, każdy na innym kanale, a dyżurny nie wie na jakim radiotelefonie kto się głosi. Mało tego funkcja radiostopu nie mogłaby być używana poprawnie. Jeżeli szlak przyległy ma inny kanał niż posterunek, to W28 stoi najczęściej przy wjeździe na dany posterunek. Jeżeli dyżurny potrzebuje się skontaktować z pociągiem, który znajduje się na szlaku, na którym obowiązuje inny kanał, wywołuje go na radiotelefonie pracującym na odpowiednim kanale.
Co do zapisów w WRJP, owszem, zdarzają się błędy, sam raz jadąc z mechanikiem bez znajomości szlaku, musiałem go poinformować, że teraz jest zmiana kanału, bo w rozkładzie zmiana była ujęta dopiero na kolejnym posterunku.
« Ostatnia zmiana: 07 Października 2012, 12:00:21 wysłana przez Niebugoclaw »

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Radiołączność pociągowa
« Odpowiedź #20 dnia: 08 Października 2012, 05:37:09 »
Wskaźnik W28 jeżeli stoi na wjeździe do posterunku (st. węzłowa lub post. odgałęźny) to już błąd patrząc na przepisy sygnalizacji, gdzie jest mowa o jego ustawieniu za ostatnim rozjazdem wyprowadzającym pociąg na szlak a nie przed pierwszym na wjeździe. Poza tym nie róbmy z dyżurnych idiotów. Przy przestrzeganiu elementarnych zasad prowadzenia rozmów na urządzeniach radiołączności simpleksowej jeden drugiemu nie powinien przeszkadzać i w jednym czasie winna odbywać się jedna rozmowa na jednym urządzeniu, co jest sygnalizowane na pulpicie manipulatora. Radiotelefony nie są ułożone jeden na drugim, ale chyba odpowiednio ze sztuką ergonomii stanowiska pracy, tak aby dyżurny ruchu nie miał wątpliwości skąd pochodzi wywołanie. I od niego zależy z którym pociągiem podejmie rozmowę, a innym każe czekać (bo zgłosić się musi - powinien). Zgłaszający winien się przedstawić z godnie z zasadami i dyżurny będzie wiedział z kim rozmawia i gdzie dany pociąg się znajduje, przecież to on prowadzi ruch pociągów, więc wie na jakim szlaku (linii z odrębnym kanałem) wywołujący się znajduje, czy na jaki tor ten pociąg przyjmuje (prowadzi dokumentację w tym zakresie). Stacja ma tyle radiotelefonów ile ma przyległych szlaków z odrębnymi kanałami i na tylu pracuje a nie na jednym. Dzięki temu maszynista i dyżurny ruchu zawsze mają z sobą  łączność, w tym w tył dla zgłoszenia nieprawidłowości, celem ostrzegania kolejnych pociągów. Chyba stare przyzwyczajenia trudno "wykorzenić". Wrjp winien dla danego pociągu wskazywać właśnie ten obowiązujący kanał na danym szlaku dla współpracy z dr. pociągową  pociągu przyjmowanego i w ten sposób też drużyna ta wie, gdzie następuje zmiana kanału, gdy w wrjp następny posterunek ma wykazany inny kanał.