Autor Wątek:  Odchylenie ramiączka klocka hamulcowego  (Przeczytany 6653 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Tyrystor

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 530
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odchylenie ramiączka klocka hamulcowego
« dnia: 16 Września 2012, 00:32:32 »
Czy wagon może zostać zatwierdzony technicznie przez rewidenta, jeżeli odchylenie ramiączki klocka hamulcowego od osi będzie większa niż 5○, a nie przekracza 10○? Dodatkowo w jaki sposób dochodzi do takich odchyleń?

EDIT: Fotografię z odchyleniem dołączę dziś, aby było wiadomo o co mi chodzi.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Odchylenie ramiączka klocka hamulcowego
« Odpowiedź #1 dnia: 16 Września 2012, 01:31:36 »
Nie mówi się "zatwierdzony" a "dopuszczony do ruchu", i co to znaczy "ramiączki klocka hamulcowego"? Pokaż jakieś konkretne foto bo tak naprawdę nie do końca wiadomo o co Ci chodzi. Wstawka może być z ukosowana, obsada może być przekrzywiona itd
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Odchylenie ramiączka klocka hamulcowego
« Odpowiedź #2 dnia: 16 Września 2012, 10:24:47 »
Mi też to zdjęcie niewiele mówi. Czy kolega Tyrystor napisałby w szerszym zakresie o co kaman? Skąd podane wymiary 50, 100? Przypominam również, że nie tylko rewident taboru może dopuszczać go do ruchu. Każdy w swoim zakresie:
1. Komisarz Odbiorczy wagonów (najwyższa hierarchia) - zakres poziomu utrzymania P4,5.
2. Odbiorca techniczny, starszy rewident - zakres poziomu utrzymania P2,3.
3. Rewident taboru - zakres poziomu utrzymania P1.
Należy pamiętać również o tym, że w ograniczonym zakresie, oględzin technicznych może dokonywać drużyna pociągowa.
« Ostatnia zmiana: 16 Września 2012, 10:27:17 wysłana przez EU40 »
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Tyrystor

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 530
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Odchylenie ramiączka klocka hamulcowego
« Odpowiedź #3 dnia: 16 Września 2012, 15:37:55 »
Zgodnie z zapowiedzią załączam foto z odchyleniem.

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Odchylenie ramiączka klocka hamulcowego
« Odpowiedź #4 dnia: 16 Września 2012, 16:38:48 »
Na moje oko, to jest efekt utrzymywania się wysokiej temperatury par ciernych w zbyt długim czasie.
1. Klin hamulcowy porządnie jest wypchnięty w górę (oczywiście świadczy to o braku zabezpieczenia klina przez warsztat).
2. Sworznie są pordzewiałe i przegrzane (brak konserwacji przez warsztat). To jednak po takim przypadku jest trudne do udowodnienia.
3. Obsady musiały zostać odgięte od kół, prawdopodobnie łomem, co świadczy o porządnym zakleszczeniu układu dźwigniowego hamulca.
4. Problem z hamulcem musiał powstać znaczny czas temu. Oprócz śladów przegrzania, są oznaki znacznej korozji elementów par ciernych.
Tak przeważnie wyglądają urządzenia hamulcowe, jak trafi nam się w kabinie miłośnik przeładowań. Taka usterka może powstać również na skutek wady zaworu rozrządczego (pneumatycznie), jak również zaniedbania układu mechanicznego (konserwacja SAB, sworzni, wymiarów wieszaków, tulei).
Stwierdzenie, że to wina rewidenta nie jest do końca słuszne. Jedynie na warsztacie można dopatrzeć się nieprawidłowości, które niestety wychodzą dopiero w praniu. Inna sprawa, jeżeli już po zaistnieniu stanu hamulca, jak na zdjęciu rewident dopuści wagon do drogi, jest pierwszym kandydatem do wypełnienie formularza: Wezwanie do złożenia wyjaśnień. Trzeba nieprawidłowość jednak udowodnić na gruncie (bezpośrednio po oględzinach technicznych), bo gdy wagon przejedzie kawał drogi, karanie rewidenta za coś takiego zasługuje na miano mobbingu.
« Ostatnia zmiana: 16 Września 2012, 16:59:09 wysłana przez EU40 »
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Odchylenie ramiączka klocka hamulcowego
« Odpowiedź #5 dnia: 16 Września 2012, 19:04:52 »
To co jest widoczne na zdjęciu jest efektem braku należytej regulacji przekładni hamulcowej. Jest to dość często spotykane w wagonach towarowych gdzie w miarę zużywania się wstawek hamulcowych nie reguluje się przekładni. Między innymi przez to dochodzi do z ukosowania się wstawek. Kolejną przyczyną takiego stanu rzeczy bywa niepoprawnie działający SAB. Ma on pewien zakres działania i niestety nie jest on wstanie zrównoważyć luzów wynikających z nieodpowiedniego ustawienia przekładni na sworzniu. Przegrzanie się wstawek w tym konkretnym przypadku wygląda właśnie na uszkodzenie SABa. Osobiście miałem dziesiątki takich przypadków gdzie brak "doglądania" przekładni doprowadził do uszkodzenia się SABa. Było to o tyle nieciekawe, że praktycznie w 90% nie dało rady skręcić SABa i należało wybić sworzeń łączący przekładnię z trójkątem hamulcowym.
Częściowo wyciągnięty klin jest tu bardziej dowodem na to, że ktoś próbował wyjąć z ukosowaną wstawkę hamulcową ale sobie odpuścił. Niejednokrotnie bywa tak, że młotkiem nie da rady go wybić. Wtedy bardzo pomocna bywa płoza.
@Tyrystor, przydałby się też zdjęcia przekładni. Możliwe, że ktoś próbował wyjąć wstawki hamulcowe bo SAB nie chciał puścić. Najłatwiej kliny wybija się w stanie zahamowanym bo klocek nie lata na prawo i lewo. Jednak jako, że klin widać jest w nie najlepszym stanie może ktoś wybił sworznie w przekładni -skutek będzie identyczny jak na zdjęciu.
btw ze zdjęcia wynika, że wagon przejechał kawałek lekko przyhamowany. Tutaj trzeba wyraźnie zaznaczyć, że lekko bo gdyby był mocno to by wstawka zaczęła się rozpadać. Pytanie czy na powierzchni tocznej są jakieś oznaki zaczynających się nalepów czy nie.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Odchylenie ramiączka klocka hamulcowego
« Odpowiedź #6 dnia: 16 Września 2012, 19:25:02 »
Wózek wywiązany spod wagonu, więc wątpliwe, że uda się zdiagnozować źródło problemu. Ja spotkałem się z 4-ma przypadkami wywalania klinów w górę, ale przyznam, że wstawki były wtedy popękane. Generalnie górne kliny nie są zabezpieczane, gdyż jest to nie lada problem, przy nie wywiązanym wózku spod wagonu. Tak dla ciekawości - klin hamulcowy doskonale nadaje się jako ,,klucz do rozkręcania SAB-a".
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Tyrystor

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 530
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Odchylenie ramiączka klocka hamulcowego
« Odpowiedź #7 dnia: 17 Września 2012, 17:07:45 »
@mechatronik-u dla mnie załatwieniem zdjęć przekładni oraz innych dupereli tego typu :) Zastanawiało mnie właśnie ta usterka, dorzucę te fotki później :).