Powiem tak, szkoła bardzo fajna, atmosfera git, nauczyciele przedmiotów zawodowych to czynni lub emerytowani pracownicy kolei potrafiący dobrze przekazać wiedzę popartą doświadczeniem, organizują również liczne wyjścia w teren podczas zajęć. Praktyki cały maj w trzeciej klasie do wyboru w: PLK (automatyka i prowadzenie ruchu), Przewozach Regionalnych (drużyny konduktorskie), PKP Cargo (utrzymanie taboru i drużyny trakcyjne), lub można załatwiać we własnym zakresie w wybranej firmie. Od tego roku, jeśli dobrze pójdzie, dojdą do praktyk załatwianych przez szkołę spółki CTL Maczki - Bór oraz PKP Intercity. W tym roku zdawalność egzaminu zawodowego na poziomie 80%, czyli całkiem dobrze, z przygotowaniem do matury też nie ma problemu. Poza tym szkoła realizuje projekty unijne przewidujące zajęcia dodatkowe z przedmiotów maturalnych oraz szkolenia z obsługi różnych urządzeń, czy kursy prawa jazdy.
Jeśli chodzi o pracę - nie trzeba mieć obaw, co do jej zdobycia. W szkole działają dwa programy stypendialne dla uczniów klas kolejowych - pierwszy z PLK, drugi z PKP Cargo. Jeśli chodzi o PLK, stypendium jest wypłacane w klasach 2-4 (w graniach 300-400 zł miesięcznie), po szkole otrzymuje się pracę jako dyżurny ruchu lub automatyk, zaś jeśli chodzi o PKP Cargo stypendium wypłacane jest w klasie 4 (ok. 700 zł miesięcznie), po szkole rozpoczyna się drogę do zawodu maszynisty w Śląsko-dąbrowskim Zakładzie Spółki (najpierw 3 miesiące na warsztacie na stanowisku mechanik, potem szkolenie na pomocnika maszynisty). Kilka osób z tegorocznych absolwentów, którzy w ubiegłym roku szkolnym pobierali stypendium rozpoczęli od września pracę przy utrzymaniu taboru w lokomotywowni Jaworzno Szczakowa. Prawdopodobnie jeszcze przed końcem tego roku rozpoczną szkolenie na pomocników w Czechowicach-Dziedzicach.
Ciekawą opcją jest to, że po wejściu w życie poprawki do ustawy o transporcie kolejowym, m.in. po tym kierunku (Technik Transportu Kolejowego) nie będzie wymagane szkolenie na licencję maszynisty, będzie można podejść do egzaminu eksternistycznie (podobnie jak kiedyś po Trakcji Elektrycznej), więc z zatrudnieniem również u innych przewoźników nie powinno być problemu (nawet bez tego absolwenci tej szkoły pracują jako maszyniści m.in. w PKP Cargo, PKP Intercity, CTL, DB, Rail Polska). Nie wspominając o tym, że pewnie PKP Cargo zacieśni współpracę ze szkołą w kwestii stypendiów, gdyż będzie można oszczędzić jeszcze więcej pieniędzy i czasu.
Także ze swojej strony z pełnym przekonaniem polecam tą szkołę, na początku również miałem wątpliwości, czy dobrze wybrałem, chcąc docelowo pracować jako maszynista, ale z czasem nabrałem przekonania, że dobrze postąpiłem.
Może niech wypowiedzą się również inni Forumowicze uczęszczający do Technikum nr 4, bo ostatnio ich trochę przybyło. Absolwenci też są na Forum. ;-)