Witam was w ten zimowy wieczór, usiądźcie bo to dość długie przemówienie będzie :)
Co nieco o idei projektu:
Celem tego projektu jest ''przeniesienie się" w świat naszych pięknych i klimatycznych kolei wąskotorowych, których jest coraz mniej. Lxd2 to dopiero początek, co dalej będzie? O tym nikt nie wie ;).
Kilka słów o samej Lxd2:
Lxd2 to Polskie oznaczenie lokomotywy wąskotorowej produkcji zakładów Faur w Bukareszcie (Rumunia). Te piękne lokomotywy były produkowane w kilku wersjach, do Polski trafiły lokomotywy typu L45H, w liczbie 165 sztuk.
Pierwsze egzemplarze tej serii trafiły na sieć Górnośląskich Kolei Wąskotorowych gdzie obecnie jeżdżą z pociągami turystycznymi. Lokomotywy te były produkowane też na tor 750mm, 785mm i 1000mm.
Pierwotnie L45H były wyposażone w 6 cylindrowy rzędowy silnik Maybach MB 836Bb o mocy 450 KM. Jego wadą było to, że był bardzo paliwożerny. Jednak niektóre przeszły modernizacje, przez co otrzymały oszczędniejszy i mocniejszy silnik Henschel Wola H-12 o mocy 505 KM (silnik widlasty 12-sto cylindrowy)
Zawrotnej prędkości nie osiągała (36 km/h), ale była to i nadal jest najmocniejsza wąskotorowa lokomotywa w Polsce.
Tu widzimy Lxd2-473 na torze 1000mm, z silnikiem Henschel-a
, a tu z Maybachem na torze 785mm
. Widać różnice w brzmieniu :)
Model Lxd2
Prace nad bryłą modelu dobiegają końca, zostały już tylko drobne poprawki oraz wstawienie sprzęgu orczykowego produkcji @eu07-001 (załącznik 1). Model ma już wstawione nowe wężyki, barierki, trąby i pług. Zostało mi wymodelować wózek i kabinę oraz nałożyć parę ładnych tekstur :). Mam oczywiście do was kilka pytań:
1. Co sądzicie o samej idei projektu?
2. Czy zrobić żaluzje chłodnicy 3D?
3. Jakie macie zastrzeżenia do modelu?