Autor Wątek:  Ruch lewostronny  (Przeczytany 11717 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline kamils

  • Wiadomości: 137
  • Wydział SPT
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Ruch lewostronny
« dnia: 08 Kwietnia 2012, 22:46:19 »
W toku wątku o zmianach w stosowaniu Pc2 pojawiła się kwestia ruchu lewostronnego, która zaciekawiła mnie dosyć mocno. W Ir-1 czytam:

1. Z paragrafu 22:
Cytuj
1. Na szlaku dwutorowym pociągi powinny kursować po torze prawym, patrząc w kierunku jazdy pociągu (kierunek zasadniczy). Odstępstwa od tej zasady dopuszczalne są:
   1) [...]
   2) na szlakach dwutorowych, jeżeli urządzenia srk przystosowane są do ruchu zmiennokierunkowego,
   3) [...]
2. Z paragrafu 55:
Cytuj
1. Po torach szlaku dwutorowego, wyposażonych w blokadę liniową przystosowaną do prowadzenia ruchu dwukierunkowego po każdym torze przy czynnych obu torach, jak również po torach szlaku dwutorowego, na których blokada liniowa nie jest dostosowana do ruchu dwukierunkowego − ruch pociągów może być prowadzony:
   1) [...]
   2) dwukierunkowo po każdym torze.
2. W przypadkach wymienionych w ust. 1 obowiązują postanowienia:
   1) gdy blokada samoczynna i półsamoczynna jest przystosowana do ruchu dwukierunkowego po każdym torze przy czynnych obu torach szlakowych, kierunek ruchu po danym torze może być zmieniony tylko wtedy, gdy ten tor szlakowy jest wolny i otrzymano pozwolenie na włączenie żądanego kierunku. Żądanie dania tego pozwolenia odbywa się telefonicznie lub za pomocą specjalnego urządzenia. Czas otrzymania pozwolenia na wyprawienie pociągu przeciwnego kierunku należy wpisać w rubryce 4 dziennika ruchu posterunku zapowiadawczego bez konieczności zapisu telefonogramu wprowadzającego i odwołującego taki ruch,
   2) [...]

Pytanie 1:
Wydaje mi się, że zgodnie z zacytowanymi fragmentami Ir-1 na niektórych liniach dyżurni ruchu, jeśliby tylko chcieli, to mogliby prowadzić ruch lewostronny. Nie znalazłem w Ir-1 niczego, co by ich ograniczało w przypadku sprawnych urządzeń. Czy znawcy mogą wskazać coś takiego?

Pytanie 2:
W kwestii urządzeń blokady liniowej niesprawnych, to wydaje mi się, że interpretacja może być dwojaka. W przypadku użycia SZ przy sprawnej blokadzie, wydaje mi się, że ruch lewostronny jest dopuszczalny jednoznacznie. Czy w Ir-1 jest jasno napisane, że na takiej linii w przypadku uszkodzenia blokady liniowej lub obejścia zabezpieczeń z innego powodu (SZ) obowiązuje ruch prawostronny?

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #1 dnia: 08 Kwietnia 2012, 23:02:02 »
1) Może być prowadzony, chociaż gdzie nigdzie RTS może tego zabraniać.
2)W przypadku uszkodzenia blokady dwukierunkowej nie wprowadza się ruchu dwukierunkowego, wprowadza się jedynie telefoniczne zapowiadanie. Znaczy to tyle, że nadal można używać obu torów w każdym kierunku.
« Ostatnia zmiana: 08 Kwietnia 2012, 23:04:30 wysłana przez Niebugoclaw »

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2959
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 320
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #2 dnia: 09 Kwietnia 2012, 00:09:03 »
1) Tak mogą tak robić i jest to wykorzystywane przy jeździe równoległej, tj. pociąg pasażerski bokiem mija towarowy na szlaku dwutorowym (nie w stacji). Brutto w takim wypadku jest mijane torem lewym. Była taka sytuacja na lini Warszawa-Kraków.
Nadmienię, oba pociągi były w ruchu.
2) Co do tego punktu, nie wiem czy nie stosuje się też sygnału ręcznego "do mnie" podawanego przez drużników przejazdów.
« Ostatnia zmiana: 09 Kwietnia 2012, 00:11:23 wysłana przez ST44-003 »

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #3 dnia: 09 Kwietnia 2012, 00:11:36 »
Nie chodzi o wyprzedzanie, tylko całkowitą zamianę torów.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2959
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 320
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #4 dnia: 09 Kwietnia 2012, 00:16:41 »
Tak, tylko ta całkowita zamiana musi być czymś spowodowana. Logiczne (i oczywistość której chyba raczej nie powinienem pisać) że dyżurni od tak sobie nie puszczają bez przyczyny pociągów po torze lewym.
Dwa, wyprzedzanie to też wprowadzenie ruchu lewostronnego, bo pociąg wyprzedzający brutto nie jedzie swoim torem, tylko właśnie niewłaściwym.

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #5 dnia: 09 Kwietnia 2012, 00:20:29 »
Zgadza się, bo zasadniczo przepis mówi, że prowadzi się ruch prawostronnie. I to jest podstawa. Teoretycznie można pojechać odwrotnie, ale nie jest to praktykowane (bo po co?).

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #6 dnia: 09 Kwietnia 2012, 00:22:40 »
Tak dla ciekawostki dodam, że u mnie na linii pociąg osobowy jadący z Katowic do Oświęcimia już od Mysłowic do Imielina (jakieś 12 kilometrów, mija 2 stacje) jedzie torem lewym rozkładowo i w takich sytuacjach bardzo często się zdarza sytuacja kiedy po obydwu torach jadą pociągi w tym samym kierunku. Czasami jest tak, że jeżeli jedzie osobowy po lewym, to po lewym z przeciwnego kierunku jedzie też towar (ruch lewostronny).
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #7 dnia: 09 Kwietnia 2012, 00:27:12 »
Dwa, wyprzedzanie to też wprowadzenie ruchu lewostronnego, bo pociąg wyprzedzający brutto nie jedzie swoim torem, tylko właśnie niewłaściwym.
Według Ir-1 jest dozwolone prowadzenie ruchu lewostronnego (nie jazdy równoległej) przy blokadzie dwukierunkowej bez obostrzeń i przy jednokierunkowej przy wprowadzeniu po obu torach takiego szlaku ruchu jednotorowego dwukierunkowego.

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #8 dnia: 09 Kwietnia 2012, 10:28:50 »
Laska niewidomego wiadomo do czego służy, ale to nie znaczy, że ma przyzwolenie nią bić na oślep. Tak też jest z przystosowaniem blokady liniowej do ruchu dwukierunkowego. Wyraźnie jest napisane, że dopuszcza się jazdę torem lewym (to nie to samo co wprowadzenie ruchu lewostronnego jako odwrotność ruchu prawostronnego), tzn. kiedy zachodzi taka konieczność (bliżej nie zdefiniowana), np. nagromadzenie się pociągów w jednym kierunku. Na szlakach dwutorowych nie przystosowanych do ruchu dwukierunkowego można wprowadzić ruch dwukierunkowy po jednym torze przy zachowaniu ruchu jednokierunkowego po drugim, a zapisy w Ir-1 par. 22 i 55 są w sprzeczności. To, że w wrjp są zapisy o jeździe torem lewym, to przyzwolenie ze strony Zarządu PKP PLK, sam dyżurny ruchu nie ma takiego prawa (kiedy nie zachodzi konieczność).
   Linie kolejowe buduje się zasadniczo z zachowaniem jednakowych prędkości ale z czasem postępuje ich degradacja i tak mogą być szlaki, gdzie przejazd po jednym i drugim torze znacząco się różni w czasie. W takim przypadku i kiedy mamy do czynienia z opóźnieniami pociągów, wykorzystuje się lukę i możliwości urządzeń blokady dwukierunkowej, ale nie ma nic na ten temat w par. 50 w zakresie regulacji ruchu. Opóźnienia reguluje się tu przez stosowanie skróconych czasów jazdy wg wrjp, skracania postojów a nie przez wprowadzanie ruchu lewostronnego. Poza tym ruch w takich przypadkach reguluje dyspozytor i to on ewentualnie mógłby zezwolić na wprowadzenie takiego ruchu, ale o tym nie ma mowy. Jeżeli byłaby taka dowolność dla szlaków przystosowanych do ruchu dwukierunkowego, to zapisy w wrjp. byłyby zbędne.
Polska i wiele innych krajów stosuje na kolei ruch prawostronny, a ruch lewostronny jest szczególnym przypadkiem, dopuszczalnym kiedy zachodzi taka konieczność i zasadniczo na szlakach przystosowanych do takiego ruchu. Szkoda, że nasze przepisy bliżej tego nie precyzują, skoro to stanowi problem dla wielu kolejarzy nawet z wyższym wykształceniem.


Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #9 dnia: 10 Kwietnia 2012, 09:29:19 »
Tak dyskutujemy o torze lewym, Sz-tach, ale jest jeszcze jedna kwestia, o której nikt nie wspomniał podczas prowadzenia ruchu po torze lewym. Chodzi o prędkość. Dla zobrazowania sytuacji: pomiędzy posterunkami zapowiadawczymi A i B prędkość maksymalna po torze nr 1 wynosi 50 km/h, prędkość po torze nr 2 wynosi 120 km/h. Pociąg o numerze nieparzystym (czyli jadący torem nr 1) na posterunku A wyjeżdża na tor lewy. I teraz rodzi się pytanie (wcale nie retoryczne): z jaką maksymalną prędkością może poruszać się pociąg, który wyjechał na tor lewy (2) pomiędzy posterunkami A i B? Nie ma problemu, o ile są jakieś planowe roboty i w wrjp jest informacja, że od posterunku A do posterunku B jazda jest torem lewym - wówczas prędkość w kolumnie 2 wrjp dotyczy toru lewego. W przeciwnym przypadku prędkość dotyczy toru prawego. Paragraf 62 instrukcji Ir-1 mówi:
- w pkt. 2: "Największa dozwolona prędkość jazdy pociągu, której nie wolno przekroczyć, jest wskazana dla każdego pociągu w rozkładzie jazdy."
- w pkt. 3: "W przypadku jazdy po innym torze niż ten, dla którego opracowano rozkład jazdy, nie należy przekraczać prędkości obowiązującej w torze, po którym odbywa się jazda.".
Czyli poniekąd obydwa punkty są ze sobą w sprzeczności. Problemy z interpretacją są podejrzewam w całej Polsce, szczególnie w sytuacjach, gdzie prędkości pomiędzy dwoma torami znacznie się różnią (np. Kłudna - Poddębice w torze nr 2 wynosi 20 km/h, w torze nr 1 wynosi 100 km/h). Widziałem pisma z PLK do PR i IC z interpretacją, że podczas takiej jazdy obowiązuje prędkość z toru, po którym jedziemy. Rodzi się tylko pytanie: co będzie, gdy podczas takiej jazdy pociąg uderzy w samochód na przejeździe (maszynista łamie pkt. 2)? Nie wiem jak inni przewoźnicy, ale Cargo jeździ wg prędkości obowiązującej w wrjp.

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #10 dnia: 10 Kwietnia 2012, 09:36:11 »
Laska niewidomego wiadomo do czego służy, ale to nie znaczy, że ma przyzwolenie nią bić na oślep. Tak też jest z przystosowaniem blokady liniowej do ruchu dwukierunkowego. Wyraźnie jest napisane, że dopuszcza się jazdę torem lewym (to nie to samo co wprowadzenie ruchu lewostronnego jako odwrotność ruchu prawostronnego), tzn. kiedy zachodzi taka konieczność (bliżej nie zdefiniowana), np. nagromadzenie się pociągów w jednym kierunku. Na szlakach dwutorowych nie przystosowanych do ruchu dwukierunkowego można wprowadzić ruch dwukierunkowy po jednym torze przy zachowaniu ruchu jednokierunkowego po drugim, a zapisy w Ir-1 par. 22 i 55 są w sprzeczności. To, że w wrjp są zapisy o jeździe torem lewym, to przyzwolenie ze strony Zarządu PKP PLK, sam dyżurny ruchu nie ma takiego prawa (kiedy nie zachodzi konieczność).

To wróćmy do czasów blokad jednokierunkowych i niestawiania semaforów po torach w kierunkach niewłaściwych. Zacznijmy dyktować "S" "Po otrzymaniu nakaz jazdy", machajmy chorągiewkami z sygnałami "Do mnie" itp itd.... Dyżurny nie ma prawa, jak pisałem ja nie znam dyżurnego, któremu "A nudzi mi się, to sobie wpuszczę pociąg na tor lewy."

Przepisy są przepisami. Trzeba myśleć, wiele osób, które znam oprócz przepisów (bo wg, nich mamy pracować) stosuje dodatkowe zabezpieczenia, które pozwalają im spokojniej w razie "W" prowadzić ruch.

Zresztą - pokażcie ile katastrof kolejowych w Polsce wynikło z jazdy na tor lewy albo na uwielbiany przez was Sygnał zastępczy.
« Ostatnia zmiana: 10 Kwietnia 2012, 09:37:31 wysłana przez jageer »
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #11 dnia: 10 Kwietnia 2012, 12:42:52 »
- w pkt. 2: "Największa dozwolona prędkość jazdy pociągu, której nie wolno przekroczyć, jest wskazana dla każdego pociągu w rozkładzie jazdy."
- w pkt. 3: "W przypadku jazdy po innym torze niż ten, dla którego opracowano rozkład jazdy, nie należy przekraczać prędkości obowiązującej w torze, po którym odbywa się jazda.".
W drukowanym rozkladzie jazdy masz tabelke z predkosciami szlakowymi dla obu torów. Jedziesz po lewym i nie znasz predkosci po nim - patrzysz w tabelke.

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #12 dnia: 10 Kwietnia 2012, 13:12:54 »
W drukowanym rozkladzie jazdy masz tabelke z predkosciami szlakowymi dla obu torów. Jedziesz po lewym i nie znasz predkosci po nim - patrzysz w tabelke.

Nie za bardzo wiem do czego zmierzasz. Skoro masz znajomość szlaku, to oczywiste jest, że znasz prędkość po torze lewym. Tu chodzi o interpretację, a konkretnie o sytuację, w której jedziesz po torze lewym, który ma prędkość drogową większą niż Ty wskazaną w kolumnie drugiej rozkładu jazdy.

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #13 dnia: 10 Kwietnia 2012, 19:27:01 »
W drukowanym rozkladzie jazdy masz tabelke z predkosciami szlakowymi dla obu torów. Jedziesz po lewym i nie znasz predkosci po nim - patrzysz w tabelke.

Nie za bardzo wiem do czego zmierzasz. Skoro masz znajomość szlaku, to oczywiste jest, że znasz prędkość po torze lewym. Tu chodzi o interpretację, a konkretnie o sytuację, w której jedziesz po torze lewym, który ma prędkość drogową większą niż Ty wskazaną w kolumnie drugiej rozkładu jazdy.
No i ja tu nadal nie widze problemu. Jezeli masz pociag wytrasowany na 70km/h to jezeli predkosc drogowa na to pozwala to jedziesz 70km/h.

Cytuj
Rodzi się tylko pytanie: co będzie, gdy podczas takiej jazdy pociąg uderzy w samochód na przejeździe (maszynista łamie pkt. 2)?
Cały czas będzie to wina kierowcy i nie, nie lamie -  mowi o tym pkt nr 3 ;)

Cytuj
ale Cargo jeździ wg prędkości obowiązującej w wrjp.
A potem leca WCJ-ty.

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #14 dnia: 11 Kwietnia 2012, 14:11:26 »
Cały czas będzie to wina kierowcy i nie, nie lamie -  mowi o tym pkt nr 3 ;)

Który jest w sprzeczności z punktem drugim...
Cytuj
Cytuj
ale Cargo jeździ wg prędkości obowiązującej w wrjp.
A potem leca WCJ-ty.

I tutaj się mylisz, bo jak możesz zrobić WCJ skoro masz czas jazdy wytrasowany na niższą prędkość, a Ty chcesz jechać szybciej? Niedawno na przejeździe poc. pasażerski uderzył w samochód przy otwartych rogatkach. Pociąg jechał torem lewym z prędkością większą niż wskazaną w rozkładzie jazdy (z racji większej prędkości w torze lewym). Dróżnik się tłumaczył, że rogatek nie zamknął, bo pociąg przyjechał za szybko. Maszynista miał z tego tytułu nieprzyjemności. Niby wszystko jasne, ale...

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #15 dnia: 11 Kwietnia 2012, 14:18:03 »
Bo skrajnym idiotyzmem jest trasowanie pociągów torem lewym.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #16 dnia: 11 Kwietnia 2012, 14:52:39 »
Bo skrajnym idiotyzmem jest trasowanie pociągów torem lewym.

Zgadza się. W przypadkach dłuższych zamknięć torowych to niestety norma.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #17 dnia: 11 Kwietnia 2012, 14:55:57 »
Pod Krakowem remontów jeszcze nie ma, a od dobrych paru miesięcy pociągi trasowane są po lewym. problem jest, że po jednym torze masz 70 i 60, a po drugim 100 i 50. Więc można się przejechać...
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #18 dnia: 11 Kwietnia 2012, 14:56:51 »
Który jest w sprzeczności z punktem drugim...
Ja tam nadal nie widzę sprzeczności miedzy punktem 2 a 3 ;). W rozkładzie jazdy masz np 42/60/#, 42 wymagany%, 60km/h maksymalna rozkładowa i #jakieś tam przesyłki nadzwyczajne/TWR. W RJ masz od Kłudnej do Poddębic 20km/h po dwójce. Jest decyzja, żebyś jechał po jedynce gdzie drogowa jest większa i nadrobisz trochę czasu. Sprawa jest prosta (jeśli nie ma innych obostrzeń) jedziesz 60km/h. Nawet gdyby drogowa była 120 to i tak w RJ masz 60km/h maksymalną i szybciej Ci nie wolno. A to, że w rozkładzie jazdy miałeś 20km/h dla dwójki to już nie ma nic do rzeczy (za wyjątkliem tej maksymalnej 60) bo zapis wyraźnie mówi:
Cytuj
- w pkt. 2: "Największa dozwolona prędkość jazdy pociągu, której nie wolno przekroczyć, jest wskazana dla każdego pociągu w rozkładzie jazdy."
Skro wiec nie masz rozkładu dla jazdy po torze lewym obowiązuje Cię punkt 3:
Cytuj
- w pkt. 3: "W przypadku jazdy po innym torze niż ten, dla którego opracowano rozkład jazdy, nie należy przekraczać prędkości obowiązującej w torze, po którym odbywa się jazda."
Zaznaczam, że piszę jak to wygląda u mnie gdzie nie mam stałego rozkładu jazdy a jedynie jeździ się na indywidualne RJ. Przedwczoraj jechałem po lewym od Kłudnej do Poddębic i była informacja od odcinkowego, że maksymalna prędkość jazdy jaka nas obowiązuje to 70km/h i żebyśmy nawet nie kombinowali jak CARGO gdzie po jedynce 20km/h jadą. Fakt, faktem ledwo 60 uzyskaliśmy ale czasu nadrobiliśmy.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #19 dnia: 11 Kwietnia 2012, 15:44:45 »
Ja tam nadal nie widzę sprzeczności miedzy punktem 2 a 3 ;). W rozkładzie jazdy masz np 42/60/#, 42 wymagany%, 60km/h maksymalna rozkładowa i #jakieś tam przesyłki nadzwyczajne/TWR. W RJ masz od Kłudnej do Poddębic 20km/h po dwójce. Jest decyzja, żebyś jechał po jedynce gdzie drogowa jest większa i nadrobisz trochę czasu. Sprawa jest prosta (jeśli nie ma innych obostrzeń) jedziesz 60km/h. Nawet gdyby drogowa była 120 to i tak w RJ masz 60km/h maksymalną i szybciej Ci nie wolno. A to, że w rozkładzie jazdy miałeś 20km/h dla dwójki to już nie ma nic do rzeczy[...]

Marcel, ale masz wyraźnie napisane, że nie możesz przekroczyć prędkości z rozkładu jazdy, a w tym momencie przekraczasz prędkość zapisaną w kolumnie drugiej ;)
Borys, jak to wygląda u Was? Tak jak w Cargo (czyli wychodzi na to, że nienormalnie)?


Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #20 dnia: 11 Kwietnia 2012, 15:48:04 »
Marcel, ale masz wyraźnie napisane, że nie możesz przekroczyć prędkości z rozkładu jazdy, a w tym momencie przekraczasz prędkość zapisaną w kolumnie drugiej ;)
Nie mogę jej przekroczyć skoro rozkład jazdy w ogóle nie uwzględnia jazdy tym drugim torem ;) 20km/h obowiązuje po torze numer 2 a tor nr 1 w ogóle nie widnieje w RJ. I dlatego dorzucili punkt 3 do instrukcji. Gdybym miał adnotacje w uwagach po RJ, że od Kłudnej do Poddębic jazda torem lewym to zgoda ale RJ nie przewiduje takiej sytuacji i prędkości ma rozpisane dla 2.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #21 dnia: 11 Kwietnia 2012, 16:04:32 »
Borys, jak to wygląda u Was? Tak jak w Cargo (czyli wychodzi na to, że nienormalnie)?
Wariant bezpieczniejszy, wariantem lepszym. Zawsze.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #22 dnia: 11 Kwietnia 2012, 16:39:40 »
Borys, jak to wygląda u Was? Tak jak w Cargo (czyli wychodzi na to, że nienormalnie)?
Wariant bezpieczniejszy, wariantem lepszym. Zawsze.

Z tego samego założenia wychodzą u nas.

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #23 dnia: 14 Kwietnia 2012, 17:03:44 »
     Jagger, nie popadaj w skrajność. Nie chodzi o zakaz ruchu lewostronnego (jednoczesnych jazd torem lewym) ale zasady jego prowadzenia znane i przekazane zgodnie z przepisami obu stronom, tj. pracownikom zarządcy infrastruktury i przewoźnika. Maszynista ma prawo wiedzieć (żądać) a dyżurny ruchu - obowiązek informować drużynę pociągową o wszystkim, co ma wpływ na prawidłowe i bezpieczne prowadzenie pociągu. Maszynista nie może być zaskakiwany na szlaku, np. jadąc torem lewym, widzi sygnał Pc1 z przeciwnej strony i nic nie wie o pracy poc. sieciowego na torze sąsiednim w porze nocnej. A dyżurny ruchu na szlakach z blokadą liniową dwukierunkową nie poczuwa się do przekazania informacji, którą posiada, bo przepisy nie zobowiązują go do tego w sposób bezpośredni. Z Rozporządzenia MI nr 1444 z 18.07.2005r ws ogólnych zasad prowadzenia ruchu i sygnalizacji nie wynika nic o takim zakazie, mówi się w nim o nie informowaniu o wprowadzeniu ruchu dwukierunkowego na szlakach przystosowanych do takiego ruchu. Jest to zrozumiałe, bo zeszyty wrjp. taką informacje przekazują maszyniście, ale dlaczego PKP PLK połączyło nieinformowanie o zamknięciu i wprowadzeniu ruchu dwukierunkowego jest niezrozumiałe.
     Odnośnie, prędkości jazdy pociągu po torze lewym, kiedy jest on wyznaczonym wrjp prędkości w kol. 2 pochodzą z tabeli o prędkościach w kierunku przeciwnym do zasadniczego. W przeciwnym razie (wyznaczony tor prawy) skierowanie pociągu na tor lewy z powodu konieczności zezwala maszyniście na jazdę z prędkością nie większą jaka jest wskazana w ww. tabeli (drogowa w kierunku przeciwnym do zasadniczego). Dla zachowania maksymalnej przepustowości maszynista powinien tą prędkość wykorzystać z zachowaniem znanych mu ograniczeń w tym pojazdów w składzie pociągu i max. dla tego pociągu. Problem dróżnika jest problemem dyżurnego ruchu, który powinien powiadomić go o wszystkim co ma wpływ na bezpieczeństwo, a jazda pociągu po torze lewym, do tego z odbiegiem krótszym, do takich elementów należy, bo dyżurny po to wyprawia pociąg, np. opóźniony, torem lewym aby skrócić opóźnienie i wykorzystać przepustowość szlaku.

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #24 dnia: 16 Kwietnia 2012, 10:17:18 »
Marzena, uważam, że ktoś robi przysłowiową wodę z mózgu drużynom trakcyjnym. Skoro w listopadzie - po oficjalnym wystąpieniu przewoźnika do PLK z prośbą o interpretację zapisu dotyczącą jazd po torze lewym - PLK oficjalne zajmuje stanowisko i pisze, że maszyniście nie wolno przekraczać prędkości wskazanej w wrjp w kolumnie drugiej, a po trzech miesiącach (w lutym) ta sama instytucja przysyła kolejne pismo, które mówi, że jednak nie chodziło o kolumnę drugą, a o wiersz trzeci, to coś jest chyba nie tak.. Cóż takiego istotnego się zmieniło od listopada do lutego, że PLK zmienia podejście o 180 stopni?

Offline marzena

  • Wiadomości: 95
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #25 dnia: 30 Kwietnia 2012, 11:17:13 »
Gdyby przepisy Ir-1 (w tym powiązane) były bardziej precyzyjne, nikt nie miałby możliwości dowolności interpretacji i nie dorabiałby teorii do własnej logiki nawet całkiem poprawnej. Przepisy w zakresie bezpieczeństwa ruchu powinny być jednoznaczne w zasadniczych sprawach o charakterze ogólnie obowiązującym. W wielu miejscach stanowią wytyczne, bo nie da się opisać wszystkie przypadki i uwarunkowania dla różnych linii z różnymi urz. srk, dla różnie skonfigurowanych posterunków ruchu.
Kiedyś można było spotkać się z interpretacją, że pociąg może wyprzedzić inny pociąg na szlaku dwutorowym tylko po torze lewym przy czynnych obu torach. Ale to było kiedyś. Maszynista musi mieć jasność sytuacji, co musi wynikać z jednoznacznych przepisów.

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Ruch lewostronny
« Odpowiedź #26 dnia: 04 Maja 2012, 18:23:28 »
Cóż takiego istotnego się zmieniło od listopada do lutego, że PLK zmienia podejście o 180 stopni?
Zapewne na pismo odpowiadal ktos kto nie mial pojecia o czym pisze. Czesta sprawa w PLK...

Cytuj
Borys, jak to wygląda u Was? Tak jak w Cargo (czyli wychodzi na to, że nienormalnie)?
W IC nikt narazie takich numerow nie odwala ale w PR coraz czesciej mozna sie z czyms takim spotkac ;0)
« Ostatnia zmiana: 04 Maja 2012, 18:25:54 wysłana przez uetam »