Autor Wątek:  Radiostop  (Przeczytany 11923 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline blachamc

  • Wiadomości: 203
  • Puławskie Klimaty Kolejowe
    • Zobacz profil
    • Puławskie Klimaty Kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 3
Radiostop
« dnia: 06 Grudnia 2014, 00:53:03 »
Działając pod wpływem dyskusji w innym temacie postanowiłem założyć watek dotyczący radiostopu.
Zawiodę niektórych nie będzie tu instrukcji jak zatrzymać pociąg.
Proponuję dyskusję na temat jak archaicznym systemem jest radiostop skoro ośmiolatek z tanim chińskim radiem w ręku potrafiłby zatrzymać pędzący skład. Dziwi mnie, że PKP nie zabezpiecza w żaden sposób tego bądź co bądź ważnego dla bezpieczeństwa ruchu systemu.
Radiostop powstał kiedy na kolei stosowano Radmory i wywołanie selektywne (tak myślę ale mogę się mylić), które były bardzo prostej konstrukcji. Jednak do tamtego czasu technika poszła do przodu i można by było radiostop zabezpieczyć w różny sposób przed nie uprawnionym wyzwoleniem przez łebka dla zabawy i hecy. Na już przychodzi mi kilka tanich sposobów chociażby wywołanie za pomocą ciągu DTMF. Może skończyły by się wtedy informacje typu "Zatrzymywał pociągi" itp. Ciekaw jestem Waszego zdania na ten temat.
« Ostatnia zmiana: 06 Grudnia 2014, 01:06:48 wysłana przez blachamc »
Nic z koleją mnie nie łączy poza pasją.
www.facebook.com/klimatykolej
www.youtube.com/playlist?list=PLmwojp1jg_bxDYm5UEGPKXQ5fapI-MzAE
CPU: Intel® Core™2 Quad Processor Q9300 3GHz, RAM: 8 GB
NVIDIA GeForce 9600GT 1GB, Win7 HP 64bit

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #1 dnia: 06 Grudnia 2014, 01:01:12 »
Weryfikowanie autoryzacji nadania analogowego sygnału ALARM, może być zgubne z punktu widzenia bezpieczeństwa. Niestety, gdzie się człowiek nie odwróci (w większości przypadków) widzi się Radmory 3006-160.
DTMF jest jeszcze bardziej rozpowszechniony - w latach 90 wydzwanianie na koszt... hmm, Telekomuny Polskiej.
DTMFy i sekwencje syren OC są znane,
Select V też nie jest już przeszkodą
Jedynie jeszcze DSP-50 rodem z PSP jeszcze nie jest rozgryzione do końca.
« Ostatnia zmiana: 06 Grudnia 2014, 01:11:25 wysłana przez Interesant »
Interesant.

Offline blachamc

  • Wiadomości: 203
  • Puławskie Klimaty Kolejowe
    • Zobacz profil
    • Puławskie Klimaty Kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #2 dnia: 06 Grudnia 2014, 01:09:36 »
DTMF może i nie najlepszy przykład. Ale są jeszcze transmisje cyfrowe, Tetry, jakieś inne jeszcze systemy dyspozytorskie. Ostatnio pogotowie ratunkowe przeszło na cyfrę i już ich nie słyszysz tak łatwo i prosto jak w analogu. Da się ale nikt nie będzie wydawał kilku tysięcy zł aby ich słuchać lub im przeszkadzać. Ale jak Kolega pisze najpierw trzeba by się było pozbyć Radmorów "Murzynków" z PKP. Sam chętnie kilka sztuk przyjmę w rozsądnej cenie.
DSP dla radioamatorów już dawno jest rozgryzione patrz TX np. Kenwood z górnej półki cenowej.
« Ostatnia zmiana: 06 Grudnia 2014, 01:14:19 wysłana przez blachamc »
Nic z koleją mnie nie łączy poza pasją.
www.facebook.com/klimatykolej
www.youtube.com/playlist?list=PLmwojp1jg_bxDYm5UEGPKXQ5fapI-MzAE
CPU: Intel® Core™2 Quad Processor Q9300 3GHz, RAM: 8 GB
NVIDIA GeForce 9600GT 1GB, Win7 HP 64bit

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #3 dnia: 06 Grudnia 2014, 01:15:49 »
W pogotowiu co najwyżej MotoTRBO, o ile nie szyfrowane to i posłuchać się da, bez wydawania 2000 Zł za jakieś DMxxxx/DPxxxx.
« Ostatnia zmiana: 06 Grudnia 2014, 01:19:21 wysłana przez Interesant »
Interesant.

Offline blachamc

  • Wiadomości: 203
  • Puławskie Klimaty Kolejowe
    • Zobacz profil
    • Puławskie Klimaty Kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #4 dnia: 06 Grudnia 2014, 01:17:47 »
W pogotowiu co najwyżej MotoTRBO, o ile nie szyfrowane to i posłuchać się da.
Nie wiem co mają ale jeszcze ich słychać:)ale już nie po analogu.
A wracając do tematu istnieją jeszcze subtony CTCSS które dodane do nośnej ograniczają w pewnym stopniu dostęp osobom nie powołanym do kanału. Co z tego, że słyszysz ale bez odpowiedniego CTCSS nic nie zdziałasz czyt. nie wyzwolisz radiostop. Jest to do rozpracowania ale myślę, że na żartownisiów z chinkami wystarczyłoby.
« Ostatnia zmiana: 06 Grudnia 2014, 01:31:29 wysłana przez blachamc »
Nic z koleją mnie nie łączy poza pasją.
www.facebook.com/klimatykolej
www.youtube.com/playlist?list=PLmwojp1jg_bxDYm5UEGPKXQ5fapI-MzAE
CPU: Intel® Core™2 Quad Processor Q9300 3GHz, RAM: 8 GB
NVIDIA GeForce 9600GT 1GB, Win7 HP 64bit

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #5 dnia: 06 Grudnia 2014, 01:27:22 »
Po co wyważać już otwarte drzwi -> ETCS z GSM-Rem.
W analogu można byłoby pozamieniać dwa tony miejscami... hmm, ryzykowną rzeczą byłoby dodanie subtonów (CTCSS/DCS) F747 i Kolibry obsługują obydwie? formy personalizacji.
Wada: Pociąg bez uruchomionego CTCSS/DCS odpowiednio wcześniej będąc dalej od źródła sygnału odbierze sygnał "ALARM" niż pociąg z uruchomionym CTCSS/DCS.
« Ostatnia zmiana: 06 Grudnia 2014, 01:41:17 wysłana przez Interesant »
Interesant.

Offline blachamc

  • Wiadomości: 203
  • Puławskie Klimaty Kolejowe
    • Zobacz profil
    • Puławskie Klimaty Kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #6 dnia: 06 Grudnia 2014, 01:33:02 »
Cytuj
ETCS z GSM-Rem
Czyli co zrezygnowanie z radiostop na rzecz innego systemu?
Ale z tym ERTMS to chyba u nas jeszcze krucho.
« Ostatnia zmiana: 06 Grudnia 2014, 01:41:06 wysłana przez blachamc »
Nic z koleją mnie nie łączy poza pasją.
www.facebook.com/klimatykolej
www.youtube.com/playlist?list=PLmwojp1jg_bxDYm5UEGPKXQ5fapI-MzAE
CPU: Intel® Core™2 Quad Processor Q9300 3GHz, RAM: 8 GB
NVIDIA GeForce 9600GT 1GB, Win7 HP 64bit

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #7 dnia: 06 Grudnia 2014, 01:45:43 »
Choć po przemyśleniu sprawy, jeżeli F747 i Kolibry nadają i odbierają ramki identyfikacyjne FFSK, to by można było ramkami FFSK podsyłać ALARM. Wada, na ucho nie dało by się odróżnić sekwencji identyfikatora od alarmu, drugą wadą jest, ale nie mogę tego napisać, aby aktualnie nie ułatwić zadania "żartownisiom" i "miłośnikom cudzej własności".
« Ostatnia zmiana: 06 Grudnia 2014, 01:59:23 wysłana przez Interesant »
Interesant.

Offline Krzysiek1982

  • Wiadomości: 52
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #8 dnia: 06 Grudnia 2014, 02:19:59 »
Na PKP wprowadza się system łączności GSM-R za 2-3 lat nie będzie analogu, a już teraz lokomotywy przechodzące naprawy mają wydzielane miejsca w kabinach i maszynowniach na system ERTMS.
P.S. Gdyby po katastrofie pod Psim Polem w 1977 wprowadzono Radmory które leżały w magazynach nie doszło by do katastrofy pod Otłoczynem i kilku mniejszych wypadków, ale jak pokazują Szczekociny nawet system RS nie zapewnia pełnego bezpieczeństwa.
U nas KPR-rze są cyfrowe radia Motoroli, ale główną rolę odgrywają tablety sprzężone z systemem dyspozytorskim SWD-RM firmy Wasko.
« Ostatnia zmiana: 06 Grudnia 2014, 02:31:38 wysłana przez Krzysiek1982 »

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #9 dnia: 06 Grudnia 2014, 04:37:07 »
Przemnóż to razy 4.
Interesant.

Offline blachamc

  • Wiadomości: 203
  • Puławskie Klimaty Kolejowe
    • Zobacz profil
    • Puławskie Klimaty Kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #10 dnia: 06 Grudnia 2014, 18:17:56 »
Cytuj
U nas KPR-rze są cyfrowe radia Motoroli, ale główną rolę odgrywają tablety sprzężone z systemem dyspozytorskim SWD-RM firmy Wasko.
Czyli co nie ma już radiostopu w klasycznej formie?
« Ostatnia zmiana: 06 Grudnia 2014, 18:21:10 wysłana przez blachamc »
Nic z koleją mnie nie łączy poza pasją.
www.facebook.com/klimatykolej
www.youtube.com/playlist?list=PLmwojp1jg_bxDYm5UEGPKXQ5fapI-MzAE
CPU: Intel® Core™2 Quad Processor Q9300 3GHz, RAM: 8 GB
NVIDIA GeForce 9600GT 1GB, Win7 HP 64bit

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #11 dnia: 06 Grudnia 2014, 22:00:30 »
Z tym terminem 2/3 lat na zmiane 150 MHz w GSM-R to przesada, bo to sie wydluzy. Ale faktem jest, ze to powiedzmy do tego 2020 roku bedzie stanem dokonanym. A loki z Kolibrami juz sa przystosowane do takiego przejscia, bo kolibry obsluguja gsmr.

Offline Krzysiek1982

  • Wiadomości: 52
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #12 dnia: 06 Grudnia 2014, 22:46:59 »
Cytuj
Czyli co nie ma już radiostopu w klasycznej formie?

W karetce pogotowia raczej radiostop nie jest potrzebny.


Offline blachamc

  • Wiadomości: 203
  • Puławskie Klimaty Kolejowe
    • Zobacz profil
    • Puławskie Klimaty Kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #13 dnia: 07 Grudnia 2014, 05:15:22 »
@Krzysiek1982 nie załapałem do końca o co chodziło ;).
Nic z koleją mnie nie łączy poza pasją.
www.facebook.com/klimatykolej
www.youtube.com/playlist?list=PLmwojp1jg_bxDYm5UEGPKXQ5fapI-MzAE
CPU: Intel® Core™2 Quad Processor Q9300 3GHz, RAM: 8 GB
NVIDIA GeForce 9600GT 1GB, Win7 HP 64bit

Offline janek32

  • Wiadomości: 567
  • EMIT Ghp400M4C
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #14 dnia: 07 Grudnia 2014, 08:45:48 »
Nie rozumiem jednego. O ile dobrze kojarzę zasadę działania GSM-R, to żeby coś powiedzieć, trzeba najpierw zadzwonić albo odebrać połączenie. Jak to miałoby funkcjonować przy manewrach? Czesi mają w tej chwili 2 analogowe systemy łączności + na paru ważniejszych liniach GSM-R, a mimo to na różnych stacjach są wydzielone częstotliwości do manewrów na 150 MHz.
-Środa 844012.
-Zgłaszam się.
-Zapytaj energetykę, czy zapłacili rachunki, luzem ciągniemy i jest 2900.

Offline bprog

  • Wiadomości: 186
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 58
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #15 dnia: 07 Grudnia 2014, 16:43:22 »
Może GSM-R będzie do łączności szlakowej, a do manewrów pozostaną Koliberki na 150 Mhz albo jakieś ręczniaki.

Offline PiterCC

  • Wiadomości: 211
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #16 dnia: 07 Grudnia 2014, 18:49:28 »
W GSM-R masz szeroką paletę rodzajów połączeń, zawiera się w nich także tryb manewrowy.

Nawet PLK wydała niedawno dodatek do Ir-1 w sprawie ETCS-level 1, nawet nie miałem pojęcia :)
Tam jest wszystko ładnie opisane.
http://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Wydruk/zz_29_14_zal.pdf

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #17 dnia: 07 Grudnia 2014, 21:22:47 »
A czy ktoś słyszał o usłudze Naciśnij I Mów np. w Polkomtelu? Przypuszczam że w ten sposób będzie łączność rozwiązana.
Interesant.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 333
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #18 dnia: 07 Grudnia 2014, 23:08:33 »
Cytuj
Dziwi mnie, że PKP nie zabezpiecza w żaden sposób tego bądź co bądź ważnego dla bezpieczeństwa ruchu systemu.

Czy nieuprawnione zatrzymanie pociągu jest zagrożeniem bezpieczeństwa? Takie zatrzymania generują tylko koszty, najwidoczniej zdarzają się na tyle rzadko, że nie jest to istotnym problemem.

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #19 dnia: 08 Grudnia 2014, 18:43:17 »
Wg. oficjalnego stanowiska CNTK/IK (biegli sądowi z CNTK/IK do sprawy karnej z "zabaw" RSem pod Skierniewicami) - Radiostop stwarza zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.
« Ostatnia zmiana: 08 Grudnia 2014, 18:49:09 wysłana przez Interesant »
Interesant.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4116
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1317
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #20 dnia: 08 Grudnia 2014, 20:02:44 »
Czyli system zabezpieczania ruchu kolejowego stwarza zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym?
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #21 dnia: 08 Grudnia 2014, 20:18:11 »
Zagrożenie stwarza jego stosunkowo częste występowanie w postaci głupich żartów, sprowadzając niejako obojętność na te sygnały. To się może w końcu kiedyś zemścić, gdy chociaż jedna osoba to oleje i pojedzie na zasadzie "aaa, znowu jakiś kretyn się bawi" w momencie, gdy akurat ten jeden raz to nie był żart.

Offline Interesant

  • Wiadomości: 376
    • Zobacz profil
    • Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Radiostop
« Odpowiedź #22 dnia: 08 Grudnia 2014, 20:41:04 »
Na PKP dzień bez proceduralnej biurokracji dniem straconym...
Tomek, miałem okazję nieoficjalnie przeczytać skany (nie wszystkich) dokumentów przesłanych oskarżonym (jeden z oskarżonych kiedyś gdzieś je opublikował) w sprawie spod Skierniewic - O obawie z powodu obojętności drużyn trakcyjnych nikt nic o jakimkolwiek zagrożeniu nie wspominał :-).
« Ostatnia zmiana: 08 Grudnia 2014, 20:44:18 wysłana przez Interesant »
Interesant.