Autor Wątek:  Nastawnik NTA-303E z... drewna.  (Przeczytany 37130 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marcin S

  • Wiadomości: 170
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« dnia: 09 Lutego 2012, 12:36:29 »
Witam. :)

Ze względu na to, iż zdobycie nastawnika od siódemki jest dość nazwijmy to trudne, postanowiłem go zrobić od zera. Niestety, mieszkam w bloku, nie mam warsztatu, o tokarce czy innych tego typu maszynach mogę zapomnieć, więc pozostało mi drewno. Jest bardzo łatwe w obróbce i nie wymaga jakiś specjalistycznych maszyn. Mi wystarcza póki co: wyrzynarka, wiertarka, różnego kształtu tarniki, pilnik, itd... Oczywiście będą też elementy metalowe, ale tylko takie jakie mogę w domu sam obrobić. Główny schemat całego nastawnika sporządziłem przy pomocy DTR'ki z 303E. Obecnie zaokrąglam krawędzie górnej "kopuły". Wątek ten zakładam główne na celach pomocniczych tzn gdyby ktoś miał jakieś porady, uwagi czy sugestie to bardzo proszę. :) Również zdjęcia poglądowe z zewnątrz czy od strony bebechów jak są ułożone łożyska czy zębatki będą mile widziane. A najlepiej jak ktoś miałby do sprzedania kierownicę, dźwignię bocznikowania czy gniazdo nastawnika kierunkowego to było by fajnie. ;)

Wpadłem na pomysł robienia zdjęć tego projektu przed chwilą, dlatego też te zdjęcia przedstawiają obecny stan prac, a jak to było jeszcze rozrysowane na drewnie to nie mam.

Zapraszam do komentowania :)

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #1 dnia: 13 Lutego 2012, 13:00:48 »
Fajnie to wygląda. Jak to mówią -jak się nie ma, co się lubi - to się lubi, co się ma ;). Powiem Ci, że sam przez to przechodziłem swego czasu. Obecnie mój niedoszły nastawnik robi za dodatkowy stolik techniczny koło biurka ;). W kwestii układu mechanicznego to polecam wycieczkę do Castoramy i zakup pręta gwintowanego M20 o długości 1m. Do tego zestaw nakrętek M20 na klucz 30 i podkładki duże kwadratowe. Z moich doświadczeń konstrukcyjnych wynika, że taka średnica wału głównego nastawnika jest optymalna. Przy średnicach mniejszych rzędu 8, 10, 15mm potrafi dojść do ukręcenia wału albo tworzą się na tyle duże luzy że operowanie nastawnikiem jazdy jest utrudnione. Do tego przydałyby się zestaw łożysk pod pręt 20. Ułożyskowanie jest proste i nie wymaga jakiegoś szczególnego tłumaczenia. Ważne aby konstrukcja była jak najsztywniejsza. Dzięki temu nie będziemy mieli zwiększonych oporów wałka na łożyskach. Ja do budowy wykorzystałem części z małej palety -belki szerokie na 90 i grube na 40. Podstawa jak i góra wykonana z blatu 30. Na zakończenie dodam linki do filmików z budowy. Może coś Ci przyjdzie do głowy w kwestii rozwiązań. W wolnej chwili też poszukam resztek z mojego pulpitu ET22 (jak zrobiłem pozycje od bocznikowania).
http://www.youtube.com/watch?v=GhPDVJM08b0
http://www.youtube.com/watch?v=PLgosvRb1wM
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Marcin S

  • Wiadomości: 170
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #2 dnia: 13 Lutego 2012, 14:12:23 »
Cholera, a właśnie mam pręt M15 na wał nastawnika jazdy i M8 na nastawnik kierunkowy i bocznik.
Jaką średnicę ma otwór w kierownicy do osadzenia go na wał?
Coś czuję, że może być ciężko ze zdobyciem gniazda nast. kierunkowego czy dźwigni bocznikowania. Są gdzieś jakieś schematy tych dwóch elementów? Dokładnie chodzi mi o wymiary, bo chyba też będzie je trzeba zrobić z drewna... :/
Z pierwszego filmiku widzę, że zrobiłeś zębatkę ustalającą pozycję, czy jest tam jakaś blokada, aby nie przekroczyć pozycji 0 lub R?

Oczywiście te filmiki bardzo się przydadzą, dzięki :)

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #3 dnia: 13 Lutego 2012, 14:34:18 »
Już spieszę z odpowiedzią. M8 będzie w sam raz na wał od bocznikowania oraz na wał nastawnika kierunku jeśli nie planujesz nic spawać. Ja tam zawsze wolę toporniejsze rozwiązania bo oznacza to mniej problemów no i łatwiej przyspawać coś do M20 niż do M8 ;). Odnośnie osadzenia kierownicy na wale to mocowana jest na wieloklinie i zabezpieczona nakrętką z podkładką. Średnica zewnętrzna wieloklina to około 18mm. Z gniazdem kierunkowego to żaden problem. idziesz na złom, kupujesz wałek ~45 nacinasz go po bokach i wykańczasz pilnikiem a całość spawasz do pręta (dlatego polecam M20 a nie M8 ;) ). Natomiast rękojeść bocznikowania robisz sam. Potrzebny jest również wałek, tym razem 40 i kawałek płaskownika ok 150x20x10. Płaskownik wykańczasz, polerujesz drobnym papierem (mnie wykończenie zajęło 3 dni pracy) a następnie spawasz pod kątem do wałka. Wałek spawasz natomiast do wału bocznikowania ;).
Wracając do mojego nastawnika. Ograniczenie 0 i R było jak najbardziej. Wystarczą 2 nakrętki M20, i podkładka M20 prostokątna. Na wał nakręcasz nakrętkę (na dole), nad nią dajesz podkładkę a wyżej nakrętkę. Wszystko skręcasz (robisz coś na wzór przeciwnakrętki). Do podkładki spawasz wałek stalowy i do podstawy przykręcasz albo dwa kątowniki albo jakieś pionowe ograniczniki tam gdzie ma Ci blokować 0 albo R. W kwestiach zębatki to pamiętam ją dobrze bo wywaliłem ponad 50zł za nią ;). Muszę poszukać czy jej gdzieś jeszcze nie mam.
« Ostatnia zmiana: 13 Lutego 2012, 14:37:18 wysłana przez mechatronik »
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Marcin S

  • Wiadomości: 170
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #4 dnia: 13 Lutego 2012, 15:29:40 »
Jedyny problem jaki mi się teraz nasuwa to kwestia spawania, bo takowej możliwości nie mam. Będzie trzeba z chłopakami z kotłowni pogadać. ;) Co do tych wałków 45 i 40 na jaką wysokość "odstają" od obudowy? I czy te wałki oraz płaskownik muszą być ze stali czy może to być aluminium? Natomiast w kwestii przedniej osłony wału, jakiej jest grubości blacha?
« Ostatnia zmiana: 13 Lutego 2012, 15:38:07 wysłana przez Marcin S »

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #5 dnia: 13 Lutego 2012, 15:38:56 »
Wysokość to dla kierunkowego około 45mm, a dla bocznikowania ~40. Co do materiału to ja polecam stal bo pręta gwintowanego z aluminium nie zespawasz. Stal moim zdaniem jest lepsza bo jest tańsza, trwalsza i da radę ją łatwo zespawać. Aluminium natomiast łatwiej obrabiać ręcznie (pilnik itp) ale za to jak trzeba ja połączyć ze stalą albo Al z Al to są problemy, a tu de facto będziesz musiał jakoś połączyć wałek aluminiowy z prętem ze stali. No chyba, że w wałku nawiercisz centralny otwór, nagwintujesz i go przykręcisz. Z tym, że należałoby wtedy przewiercić się na wylot przez wałek i pręt w wałku żeby móc wbić tam bolec zabezpieczający przed odkręceniem.
Blacha wysłaniajaca to bodaj 1 albo 1,5 czymś oklejona (filc, i inne rzeczy)

  Dodano: 13 Lutego 2012, 20:06:29
http://allegro.pl/przelacznik-wieloobrotowy-45-cio-pozycyjny-i2104348532.html do EU07 jak znalazł :)
« Ostatnia zmiana: 13 Lutego 2012, 20:06:29 wysłana przez mechatronik »
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #6 dnia: 13 Lutego 2012, 21:37:19 »
@Marcin powiedz mi kolego czy wymiary na których się opierałeś przy tworzeniu obudowy nastawnika są zgodne z rzeczywistością?

Offline Mytnik

  • Wiadomości: 576
  • Administrator
    • Zobacz profil
    • Mój kanał na YT
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #7 dnia: 13 Lutego 2012, 21:42:41 »
Sam się zastanawiam nad zastosowaniem takiego przełącznika obrotowego w hamulcu do EN57.
Chodzi mi np. o coś takiego:
http://allegro.pl/przelacznik-obrotowy-6poz-0-5a-250vac-0995-i2067156209.html
Tylko nie wiem czy to zadziała, ponieważ jak wiadomo w klawiaturze np. do klawiszy 2,5,8,4 itd. prowadzą inne ścieżki.
Chodzi mi o to, czy taki przełącznik jak np. podany w linku wyżej, ma dla każdej pozycji poprowadzone osobne piny.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6166
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 871
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #8 dnia: 13 Lutego 2012, 21:47:18 »
Zawsze można zwierać styki dla danego klawisza tranzystorem :)
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Mytnik

  • Wiadomości: 576
  • Administrator
    • Zobacz profil
    • Mój kanał na YT
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #9 dnia: 13 Lutego 2012, 21:53:14 »
Możesz rozwinąć bardziej swoją myśl? Jak miało by to wyglądać ?

Offline Marcin S

  • Wiadomości: 170
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #10 dnia: 13 Lutego 2012, 22:48:13 »
@Marcin powiedz mi kolego czy wymiary na których się opierałeś przy tworzeniu obudowy nastawnika są zgodne z rzeczywistością?
Główny schemat całego nastawnika sporządziłem przy pomocy DTR'ki z 303E.

Obecnie "kopuła" która jest na zdjeciach z pierwszego posta, jest już gotowa i czeka na malowanie, ale to dopiero po zrobieniu reszty. Wymiary są identyczne jak w orginale, jedynie mogą być wychylenia do ~3mm. Póki co robota zostaje wstrzymana z braku części i surowców. Nie wiem czy będzie gdzieś możliwość zdobycia oryginalnego gniazda nast. kierunkowego i dźwigni bocznikowania, jeśli nic nie znajdę to będę musiał zrobić tak jak kolega @mechatronik podpowiada z wałków i płaskowników rzeźbić...

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #11 dnia: 13 Lutego 2012, 23:50:23 »
Cytuj
Możesz rozwinąć bardziej swoją myśl? Jak miało by to wyglądać ?
Kolektor - Emiter - Baza :) piny danej pozycji zastosować jako sterujące. Jest tylko jeden problem: w jaki sposób zamienić wyjście jako jeden impuls, czyli zasymulowanie jednorazowego wciśnięcia ,,+"? Jednakże powstaje problem z działaniem układu w drugą stronę (na ,,-"). Najlepszym rozwiązaniem byłoby uzależnienie pozycji nastawnika jazdy (na przełączniku), od tego w symulowanej kabinie. Łatwiejsze to było do wykonania na MECHANIKU, gdzie było ścisłe uzależnienie pozycji nastawnika jazdy od przycisków na klawiaturze.
Obecnie jestem w trakcie opracowania schematu do nastawnika jazdy. Podpowiem tylko, że zamierzam wykorzystać 2 przekaźniki czasowe z nastawą na 1-ną sekundę ;)
http://www.relpol.pl/pl/Oferta/Nasza-oferta/Przekazniki/przekazniki-czasowe/Przekazniki-czasowe-w-obudowach-przemyslowych/PIR15
Oczywiście poszukuję czasowego na jak najniższe napięcie.
« Ostatnia zmiana: 14 Lutego 2012, 00:11:40 wysłana przez EU40 »
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #12 dnia: 14 Lutego 2012, 00:24:54 »
Ludzie kochani! :D Wy chcecie to wszystko robić za pomocą przecinaka i młota jak macie pod ręką młot pneumatyczny? To wszystko jest proste jak budowa cepa. @EU40 przekaźniki czasowe to są dobre jak rozruch silnika 3~ robisz ale nie do sterowania klawiaturą ;) Nie popadajmy w skrajności ;). Jest sobie taki układzik 74123 -dajesz długi impuls na wejście a na wyjściu impuls pojawia się raz i to o takiej długości jakiej chcesz (stała RC). Nie ma problemu z drganiami na stykach jak jest w przypadku przekaźników i nie ma innych problemów. Rozwiązanie tanie i proste.
Nie ma co noc cudów dzisiaj. Odtajniam część moich konstrukcji ;P. W załącznikach budowa nastawnika bocznikowania. Kwestia do tego podpiąć zasilanie i podłączyć się do płytki z układem wykrywającym kierunek na + lub na -. Dalej to już tylko wyjście na transoptory i wszystko gra. Wybaczcie, że element taki brudny ale dosłownie 10min temu przyniosłem go z piwnicy po kilku latach leżakowania ;). Jeśli będzie jakieś zainteresowanie to opiszę dokładnie jak wygląda wykrywanie kierunku i jak to wszystko działa. Postaram się też zrobić jakieś schematy co i jak.

  Dodano: 14 Lutego 2012, 15:37:09
Nagrane w nocy ;)
« Ostatnia zmiana: 14 Lutego 2012, 15:37:09 wysłana przez mechatronik »
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #13 dnia: 14 Lutego 2012, 20:16:28 »
Jestem na to za głupi, zresztą jak pozostała większość czytająca ten wątek :) Jak na razie próbuję z przekaźnikiem czasowym. Zamierzam podłączyć Symka pod prawdziwy nastawnik, i nie bardzo widzę w takim układzie rozwiązanie impulsowe. A czy nie można dostosować wersji exe w taki sposób, aby pozycje nastawnika jazdy nie były sterowane impulsowo klawiszem ,,+" ; ,,-" ? Czyli tak jak w MECHANIKU.. Wówczas podłączenie byłoby dziecinnie proste :P Byłby tylko problem, bo na klawiaturze, w przypadku nastawnika EU07, nie starczyłoby klawiszy na każdą pozycję + boki.
« Ostatnia zmiana: 14 Lutego 2012, 20:18:59 wysłana przez EU40 »
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #14 dnia: 14 Lutego 2012, 20:25:47 »
W kwestii prawdziwego nastawnika polecam sprawdzone rozwiązanie z zamianą aktualnej pozycji wału głównego (oraz wałów nastawnika bocznikowania i nastawnika kierunkowego) na postać binarną. Możliwości jest kilka. Albo przerabiamy nastawnik, albo sygnały ze styków puszczamy na uK, zamieniamy to na binarkę a dalej robimy programik który przy zwiększaniu  lub zmniejszaniu wartości pozycji wykrywa czy idzie na + czy na -. Można też pokusić się o zrobienie przetwornika A/C poprzez podłączenie potencjometru (abo dekady oporowej sterowanej nastawnikiem) a następnie zamianę sygnału analogowego (napięcia) na system binarny. Opcji jest sporo jednak ja twardo obstaję przy przerobieniu nastawnika i zamianie pozycji na wartość binarną. Eliminuje to problemy z rozrzutem czasowym załączania się styków (poprzez krzywki) oraz nie występują drgania styków, które musielibyśmy programowo i elektronicznie eliminować.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Marcin S

  • Wiadomości: 170
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #15 dnia: 15 Lutego 2012, 17:56:46 »
Nastawnik, zaczyna już prezentować swoje kształty ;) Pozostała już praktycznie kwestia kosmetyki i przygotowania do malowania, ale to już na końcu. Przednia osłona "bebechów" najprawdopodobniej będzie z arkusza blachy 1mm. Natomiast teraz "pod nóż" leci wał bocznikowania i nastawnika kierunkowego. Co do nastawnika jazdy, muszę czekać na kierownicę... :/

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #16 dnia: 15 Lutego 2012, 19:05:37 »
Moim zdaniem troszkę za delikatne mocowanie tylnej ścianki do podstawy. Dorzuć tam z 2 kątowniczki od wewnętrznej strony i będzie ok. To białe na boku to co to jest? To jakaś szpachlówka? Ogólnie polecam do takich konstrukcji tzw warstwę sczepną produkcji np Atlasu. Jest bardzo mocna i świetnie daje się szlifować. Później na nią można kłaść inne warstwy wykańczające i tak to nie pęka. Co do kierownicy to idź na jakiś szrot i znajdź żuka do pocięcia. Kierownica będzie w sam raz ;).
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Marcin S

  • Wiadomości: 170
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #17 dnia: 15 Lutego 2012, 19:40:59 »
To białe na boku to co to jest? To jakaś szpachlówka?
Niestety tak... A przez kilkukrotne uderzenie obok młotkiem zaczęło się kruszyć... :/ Będzie trzeba to zdrapać i na nowo.
Ogólnie polecam do takich konstrukcji tzw warstwę sczepną produkcji np Atlasu. Jest bardzo mocna i świetnie daje się szlifować.
Jak mniemam szykuje się wycieczka do castoramy? ;) A jak się przedstawia to cenowo?
Co do kierownicy to idź na jakiś szrot i znajdź żuka do pocięcia. Kierownica będzie w sam raz ;).
Chętnie bym się przeszedł gdzieś na jakiś szrot gdzie mogą być żuki, ale czy jest gdzieś taki w okolicach Warszawy lub w samej Warszawie? Bo w necie nic nie mogę znaleźć, albo tak szukam... :P

Offline siodemkanaoporach

  • Wiadomości: 295
  • EU07
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #18 dnia: 15 Lutego 2012, 21:17:20 »
Ewentualnie poszukaj na alledrogo, kierownicę od Żuka można nabyć za ok. 30 zł.

EDIT:
http://allegro.pl/listing.php/search?string=%C5%BCuk+kierownica
« Ostatnia zmiana: 15 Lutego 2012, 21:18:36 wysłana przez siodemkanaoporach »
quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 444
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #19 dnia: 16 Lutego 2012, 08:44:58 »
Słabo szukałeś tego szrotu. Popatrz tu:
http://panoramafirm.pl/autoz%C5%82om/mazowieckie,,warszawa
Z mojego doświadczenia, najlepiej zadzwonić przed wyprawą, zapytać o towar i cenę.
Na alegro za drogo.

Offline Marcin S

  • Wiadomości: 170
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #20 dnia: 17 Lutego 2012, 14:35:59 »
Kierownica już zamówiona, teraz wystarczy tylko czekać... ;)
Póki co przysiadłem nad gniazdem nastawnika kierunkowego i dźwigni bocznikowania. Niestety z opcji metalowej musiałem zrezygnować z braku odpowiednich maszyn, pozostało mi drewno. Efekt jest całkiem nie zły ;) Jeszcze tylko wykończyć rączkę dźwigni bocznikowania, zrobić ostrze wskaźnika danej pozycji, pomalować i gotowe.

1. Potrzeba, matką wynalazków. :) Prowizoryczna tokarka, ale swoją funkcję elegancko spełniała.
2-3. Gniazdo nastawnika kierunkowego.
4. Dźwignia bocznikowania.
5. Wstępny efekt jak to wygląda.
« Ostatnia zmiana: 17 Lutego 2012, 17:13:55 wysłana przez Marcin S »

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #21 dnia: 17 Lutego 2012, 18:55:34 »
Cóż, możesz opatentować pierwszy w pełni ekologiczny nastawnik :D

Offline MasterYoda

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 839
  • Mistrz ściemy, Pan Andrzej.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 71
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #22 dnia: 17 Lutego 2012, 20:44:25 »
Ty się nie nabijaj:P Zrobił kolega coś z niczego :)

Proszę przestać nabijać posty /ShaXbee
« Ostatnia zmiana: 18 Lutego 2012, 05:12:06 wysłana przez ShaXbee »
Panie Darku, my też możemy prosić?

Offline Marcin S

  • Wiadomości: 170
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #23 dnia: 18 Lutego 2012, 07:01:39 »
Tak to jest jak obudzę się o 2 w nocy.. ;D Gotowa rączka dźwigni bocznikowania, tylko już pomalować.

  Dodano: 20 Lutego 2012, 19:44:43
Mam prośbę do osób, które mają dostęp do orginału tego nastawnika, lub go posiadają. Potrzebne mi są wymiary tarcz (średnica wew., zew.) z oznaczeniami pozycji, dla wału nastawnika jazdy (0 |||||| S |||||| R) oraz wału bocznikowania (0...6).
« Ostatnia zmiana: 20 Lutego 2012, 19:44:43 wysłana przez Marcin S »

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #24 dnia: 20 Lutego 2012, 19:52:22 »
Tarczka dźwigni bocznikowania: średnica wewnętrzna- 35  średnica zewnętrzna- 75
Tarczka nastawnika jazdy: średnica wewnętrzna- 105  średnica zewnętrzna- 150
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Marcin S

  • Wiadomości: 170
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #25 dnia: 20 Lutego 2012, 20:11:53 »
Super, podziękował :)

A przy okazji takie pytanie, a w sumie może i zagadka...
Przejrzałem ostatnio kilkadziesiąt zdjęć kabin siódemek i 4E i 303E. Uwagę przykół mi mały szczegół, a mianowicie. Dosłownie w jednostokowych przypadkach gniazdo kierunkowego było wyposażone w małe ostrze wskazujące aktualne położenie wału na jakiejś pozycji. Jednak, że na żadnym ze zdjęć nastawnik nie był wyposażony w tarczkę dla wału kierunkowego. I tu pytanie, czy kiedy kolwiek taka tarczka wogóle była stosowana na tego typu nastawnikach? Jeśli tak to jak ona wyglądała? Natomiast jeśli nie, to po co był ten wskaźnik? Moje przypuszczenia są takie, że gniazdo mogło być "zapożyczone" z innych lokomotyw, ale nie mam pewności dlatego się pytam. ;) Na nie których nastawnikach są za to strzałki.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #26 dnia: 20 Lutego 2012, 20:29:24 »
Pokaż może te zdjęcia o których mówisz to coś ustalimy ;). Podejrzewam, że kierunkowy mógł być zapożyczony z ET22 gdzie masz dostosowanie sił w kierunkowym (N2-N1-0-T).
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Marcin S

  • Wiadomości: 170
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #27 dnia: 20 Lutego 2012, 20:51:15 »
Akurat jedno mam ze swoich zbiorów :P Tam parę innych co widziałem to znalezione przypadkowo w necie, ale gdzie to było to nie pamiętam. ;D

Offline szogun

  • Wiadomości: 5632
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 568
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #28 dnia: 21 Lutego 2012, 09:55:39 »
W ET22 masz tak, także pewnie jak pisał @mechatronik pożyczyli sobie z byka.
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline Marcin S

  • Wiadomości: 170
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Nastawnik NTA-303E z... drewna.
« Odpowiedź #29 dnia: 27 Lutego 2012, 18:51:45 »
Po kilku dniowym oczekiwaniu, wreszcie dotarła kierownica :) W związku z tym mam kolejną prośbę o wymiary.
Tym razem są mi potrzebne od "stopki" pod kierownicą, tzn.:
A: Górna krawędź (obwód).
B: Dolna krawędź (obwód).
C: Wskaźnik pozycji ([długość prostych] można go podzielić na 4 odcinki).
D: Wysokość, licząc od dolnej krawędzi końca wspornika wskaźnika.
E: Długość i szerokość wspornika.
F: Wysokość, licząc od dolnej krawędzi usytuowania wskaźnika.

Mam nadzieje, że nie przedstawiłem tego dość chaotycznie... ;)