Autor Wątek:  EU07 - kilka wniosków dotyczących sterowania lokomotywą  (Przeczytany 9875 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline EU07-331

  • Wiadomości: 12
  • Lubellak :)
    • Zobacz profil
    • http://bana.xt.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
EU07 - kilka wniosków dotyczących sterowania lokomotywą
« dnia: 25 Grudnia 2011, 20:57:21 »
Witam!

Dawno nie było mnie na tym forum i tak samo dawno dłużej nie bawiłem się "maszyną".
Troszkę się pobawiłem, jeżdżąc EU07 i doszedłem do kilku wniosków (od razu zaznaczam, że nie chcę się wymądrzać, tylko dzielę się spostrzeżeniami wychodząc z założenia, iż symulator powinien jak najlepiej oddawać rzeczywistość):

I. przy uruchamianiu lokomotywy - jeśli załączymy hebelki przetwornicy + sprężarki przed zamknięciem WSa i dopiero potem go zamkniemy to zaczną one pracować. W rzeczywistości nie jest to możliwe. Poza tym sprężarka uruchamia się równocześnie - w realu po załączeniu hebelka przetwornicy trzeba chwilę odczekać. Jeśli zrobi się to równocześnie, zadziała przekaźnik nadmiarowy sprężarki
II. przy wyborze wysokiego zakresu prądu - działa on na I układzie, jednak, żeby przejść na drugi układ musimy ręcznie zmienić zakres prądu na niski - w innym razie nie będziemy mieli II układu
III. jeśli chodzi o status lokomotywy po uszkodzeniu silników - w "maszynie" puszcza WS, w realu (o ile nie trafi się jakiś prewet) powinien zadziałać tylko przekaźnik różnicowy
IV. po odłączeniu w maszynowni grupy silników (shift+e) lokomotywa wolniej się rozpędza, nawet na II układzie - natomiast w realu po odłączeniu grupy mamy do dyspozycji mułowaty rozruch tylko na I układzie.
V. moim (i nie tylko zdaniem) zbyt głośne są odgłosy zaworu FV4a. Fakt - na wielu lokomotywach (szczególnie ET22) faktycznie dosyć głośno spuszcza powietrze, jednak jest wiele lokomotyw, na których tylko cichutko sobie syczy. Myślę, że tak było by przyjemniej.
VI. w symulatorze przy hamowaniu zaworem FD1 jest głośny dźwięk powietrza. Natomiast w rzeczywistości przy hamowaniu nim właściwie jest cicho, natomiast przy powrocie w "luz" jest dosyć głośny dźwięk powietrza.
VII. przy hamowaniu zaworem FV4a możemy nacisnąć przycisk "poślizg" (enter) - wtedy w cylindrach hamulcowych lokomotywy powinno zwiększyć się ciśnienie, dohamowując ją

Póki co to tyle moich uwag - jeszcze raz proszę, żeby nie traktować tego jako wymądrzania się, tylko jako zbiór uwag - mam nadzieję, że uda się je wdrożyć.

Pozdrawiam,
Marcin Purc

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: EU07 - kilka wniosków dotyczących sterowania lokomotywą
« Odpowiedź #1 dnia: 25 Grudnia 2011, 21:25:07 »
Cześć Marcin!

I. przy uruchamianiu lokomotywy - jeśli załączymy hebelki przetwornicy + sprężarki przed zamknięciem WSa i dopiero potem go zamkniemy to zaczną one pracować. W rzeczywistości nie jest to możliwe. Poza tym sprężarka uruchamia się równocześnie - w realu po załączeniu hebelka przetwornicy trzeba chwilę odczekać. Jeśli zrobi się to równocześnie, zadziała przekaźnik nadmiarowy sprężarki
Nie jest to możliwe, bo nie zadziałają przekaźniki czasowe blokujące zadziałanie przekaźników nadmiarowych na czas rozruchu. Moim zdaniem to pierdoła. No ale racja - nie jest to zgodne z oryginałem.

II. przy wyborze wysokiego zakresu prądu - działa on na I układzie, jednak, żeby przejść na drugi układ musimy ręcznie zmienić zakres prądu na niski - w innym razie nie będziemy mieli II układu
Słusznie - po przestawieniu na 29 pozycje nic się nie będzie działo.
III. jeśli chodzi o status lokomotywy po uszkodzeniu silników - w "maszynie" puszcza WS, w realu (o ile nie trafi się jakiś prewet) powinien zadziałać tylko przekaźnik różnicowy
A przekaźnik różnicowy poprzez swoje styki bierne zasili cewkę przekaźnika PPS1, ta swoim stykiem biernym przerwie obwód zasilania cewki trzymającej wyłącznika szybkiego i nastąpi niezamierzone otwarcie WS-a.

mułowaty rozruch tylko na I układzie.
Rozruch jest mułowaty i tylko na pierwszym układzie, ale dzięki odłączeniu pary pozwala rozpędzić lokomotywę lepiej niż na 4 silnikach przy jednym układzie.

V. moim (i nie tylko zdaniem) zbyt głośne są odgłosy zaworu FV4a. Fakt - na wielu lokomotywach (szczególnie ET22) faktycznie dosyć głośno spuszcza powietrze, jednak jest wiele lokomotyw, na których tylko cichutko sobie syczy. Myślę, że tak było by przyjemniej.
Sprawa indywidualna. Są lokomotywy które syczą, są takie co nawet nie pisną. I seria nie ma tu znaczenia.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline EU07-331

  • Wiadomości: 12
  • Lubellak :)
    • Zobacz profil
    • http://bana.xt.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: EU07 - kilka wniosków dotyczących sterowania lokomotywą
« Odpowiedź #2 dnia: 25 Grudnia 2011, 21:45:23 »
Cześć Borys!
Jakoś się spodziewałem, że Ty jako pierwszy odpowiesz:)
Jeśli chodzi o hamulec - oczywiście, że nie ma reguły, ale jednak na ET22 często się tak zdarza;)
Ale myślę, że warto by ten kranik na naszej "maszynie" wyciszyć;)

Pozdrowienia z Lublina

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: EU07 - kilka wniosków dotyczących sterowania lokomotywą
« Odpowiedź #3 dnia: 25 Grudnia 2011, 23:55:22 »
Pytanie do punktu pierwszego, ile trzeba poczekac, by moc zalaczyc sprezarke? 3 sekundy? Gdy nie odczekam, wlacze sprezarke i zapali sie lampka, to czy ma to jakis wplyw na dzialanie przetwornicy (czy sie wylaczy)?
Odnosnie drugiego - zalozmy mam taka sytuacje: wysoki rozruch zalaczony, po 28 pozycji wszedlem sobie na 35. Co sie stanie, gdy wylacze wysoki rozruch?
« Ostatnia zmiana: 26 Grudnia 2011, 00:01:32 wysłana przez hunter »
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline ET22_RULZ

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 592
  • User #13
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 24
Odp: EU07 - kilka wniosków dotyczących sterowania lokomotywą
« Odpowiedź #4 dnia: 26 Grudnia 2011, 00:10:08 »
Pytanie do punktu pierwszego, ile trzeba poczekac, by moc zalaczyc sprezarke? 3 sekundy? Gdy nie odczekam, wlacze sprezarke i zapali sie lampka, to czy ma to jakis wplyw na dzialanie przetwornicy (czy sie wylaczy)?
Przy zadzialaniu przekaznika nadmiarowego przetwornic wylaczy sie wylacznik szybki oraz wylacza sie styczniki zalaczania przetwornic.
Odnosnie drugiego - zalozmy mam taka sytuacje: wysoki rozruch zalaczony, po 28 pozycji wszedlem sobie na 35. Co sie stanie, gdy wylacze wysoki rozruch?
Przejscie na R nie powinno byc mozliwe poniewaz przekaznik jazdy rownoleglej dostaje zasilanie tylko na pozycji 29 zdaje sie.
« Ostatnia zmiana: 26 Grudnia 2011, 00:15:18 wysłana przez ET22_RULZ »
"Nudzą Jacka takie sprawy, ciągła praca, brak zabawy"
Pozdrawiam,
Bartosz "ET22_RULZ" Wojciechowski

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: EU07 - kilka wniosków dotyczących sterowania lokomotywą
« Odpowiedź #5 dnia: 26 Grudnia 2011, 00:16:39 »
Przy zadzialaniu przekaznika nadmiarowego przetwornic wylaczy sie wylacznik szybki oraz wylacza sie styczniki zalaczania przetwornic.
Odnosnie przekaznika nadmiarowego przetwornicy to wiem, chodzilo mi o przekaznik nadmiarowy sprezarki.

Przejscie na R nie powinno byc mozliwe poniewaz przekaznik jazdy rownoleglej dostaje zasilanie tylko na pozycji 29 zdaje sie.
Czyli prad idzie tak jak na 29 pozycji?
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline ET22_RULZ

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 592
  • User #13
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 24
Odp: EU07 - kilka wniosków dotyczących sterowania lokomotywą
« Odpowiedź #6 dnia: 26 Grudnia 2011, 00:19:48 »
Odnosnie przekaznika nadmiarowego przetwornicy to wiem, chodzilo mi o przekaznik nadmiarowy sprezarki.
No wlasnie jezeli nie odczekasz tych 3-4 sekund to zadziala przekaznik nadmiarowy przetwornicy.
Czyli prad idzie tak jak na 29 pozycji?
ZTCW w ogole nie nastapi przejscie na uklad rownolegly.
"Nudzą Jacka takie sprawy, ciągła praca, brak zabawy"
Pozdrawiam,
Bartosz "ET22_RULZ" Wojciechowski

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: EU07 - kilka wniosków dotyczących sterowania lokomotywą
« Odpowiedź #7 dnia: 26 Grudnia 2011, 00:22:24 »
No wlasnie jezeli nie odczekasz tych 3-4 sekund to zadziala przekaznik nadmiarowy przetwornicy.
Kolega wyzej napisal, ze zadziala przekaznik nadmiarowy sprezarki. Wiec jak jest w koncu?
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline ET22_RULZ

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 592
  • User #13
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 24
Odp: EU07 - kilka wniosków dotyczących sterowania lokomotywą
« Odpowiedź #8 dnia: 26 Grudnia 2011, 00:29:02 »
Kolega wyzej napisal, ze zadziala przekaznik nadmiarowy sprezarki.
Mozliwe, ze mial na mysli przekaznik nadmiarowy przetwornicy; przekaznik nadmiarowy sprezarki jest blokowany na czas jej rozruchu.
"Nudzą Jacka takie sprawy, ciągła praca, brak zabawy"
Pozdrawiam,
Bartosz "ET22_RULZ" Wojciechowski

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: EU07 - kilka wniosków dotyczących sterowania lokomotywą
« Odpowiedź #9 dnia: 26 Grudnia 2011, 11:37:39 »
Okej. Teraz zalozmy taka sytuacje. Mam podniesiony hebelek sprezarki, a opuszczony przetwornicy. Czy w takiej sytuacji wybije przekaznik, gdy podniose hebelek przetwornicy? Zaprogramowalem juz ten przekaznik, lecz czekam na szczegoly. :]

Jeszcze male pytanko - kiedy zapala sie lampka od ogrzewania? Po podniesieniu hebla, gdy jest napiecie w sieci, po podniesieniu hebla, gdy nie ma napiecia w sieci (lub jest), po podniesieniu hebla przy podlaczonym sprzegu ogrzewania, czy tez po samym podlaczeniu sprzegu ogrzewania?
« Ostatnia zmiana: 26 Grudnia 2011, 12:58:26 wysłana przez hunter »
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline ET22_RULZ

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 592
  • User #13
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 24
Odp: EU07 - kilka wniosków dotyczących sterowania lokomotywą
« Odpowiedź #10 dnia: 26 Grudnia 2011, 13:50:18 »
Jeszcze male pytanko - kiedy zapala sie lampka od ogrzewania? Po podniesieniu hebla, gdy jest napiecie w sieci, po podniesieniu hebla, gdy nie ma napiecia w sieci (lub jest), po podniesieniu hebla przy podlaczonym sprzegu ogrzewania, czy tez po samym podlaczeniu sprzegu ogrzewania?
Zalaczenie ogrzewania powinno byc uzaleznione od hebla ogrzewania i od wylacznika szybkiego. Napiecie na lampke jest podawane przez styk pomocniczy stycznikow ogrzewania pociagu.
"Nudzą Jacka takie sprawy, ciągła praca, brak zabawy"
Pozdrawiam,
Bartosz "ET22_RULZ" Wojciechowski

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: EU07 - kilka wniosków dotyczących sterowania lokomotywą
« Odpowiedź #11 dnia: 27 Grudnia 2011, 00:49:17 »
Marcin, takich "pierdółek" jest znacznie więcej. Spróbuj chociażby na prawdziwej lokomotywie załączyć przetwornicę, wyłączyć ją i dosłownie po bardzo krótkiej chwili od wyłączenia załączyć ją ponownie. Popełnianie przewodu głównego od zera bez przytrzymania przycisku odluźniacza też jest w rzeczywistości niemożliwe. Do tego jeśli nie będziesz miał załączonych piasecznic nie będzie podtrzymania ciśnienia w przewodzie głównym. A propos sprężarek i przetwornic - jeśli podczas pracy sprężarki wyłączysz przetwornicę sprężarka będzie jeszcze chwilę (2-3 sekundy) pracować. Zmieniając kabinę (bez opuszczania pantografów i wyłączania WS-a w kabinie, w której byliśmy) powinniśmy ustawić tylko kran w pozycję jazdy, nastawnik kierunkowy na odpowiedni kierunek i jazda...tutaj musimy uruchamiać się od nowa. W rzeczywistości problemy są jedynie na EU07-15xx, gdzie po przekroczeniu 10 km/h nie skasujesz CA bądź SHP - działa tylko w kabinie, w której jest załączony rozrząd...zatem jak widzisz "niuansików" jest o wiele więcej. Ale może to i dobrze, że zasygnalizowałeś rozbieżności na linii symulator - oryginał.

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: EU07 - kilka wniosków dotyczących sterowania lokomotywą
« Odpowiedź #12 dnia: 27 Grudnia 2011, 11:57:12 »
Witam!


I. przy uruchamianiu lokomotywy - jeśli załączymy hebelki przetwornicy + sprężarki przed zamknięciem WSa i dopiero potem go zamkniemy to zaczną one pracować. W rzeczywistości nie jest to możliwe. Poza tym sprężarka uruchamia się równocześnie - w realu po załączeniu hebelka przetwornicy trzeba chwilę odczekać. Jeśli zrobi się to równocześnie, zadziała przekaźnik nadmiarowy sprężarki


Blokowanie nadmiarowych przetwornicy trwa 4-5s, a sprężarki 1,5-2s, załączenie jednocześnie powoduje że przetwornica ma rozruch oraz  wzbudzenie  pod obciążeniem, dlatego nie wystarczy jej czasu na osiągniecie nominalnego prądu i powoduje zadziałanie nadmiarowego przetwornicy po czasie blokowania. Można do tego spalić regulator przetwornicy.

Styczniki WN przetwornicy dostają masę z drabinki WS (a z styczników jest blokowanie nadmiarowych), więc w realu jeśli załączymy hebelek styczników przetwornicy a dopiero potem naciśniemy przycisk załączenia WS i chwilę przytrzymamy to styczniki będą trzymać od razu mimo że nie są zasilane wysokim napięciem (styk WS zamyka się dopiero po puszczeniu przycisku załączenia WS). Po puszczeniu przycisku załączenia WS nastąpi zadziałanie nadmiarowych przetwornicy.

Okej. Teraz zalozmy taka sytuacje. Mam podniesiony hebelek sprezarki, a opuszczony przetwornicy. Czy w takiej sytuacji wybije przekaznik, gdy podniose hebelek przetwornicy? Zaprogramowalem juz ten przekaznik, lecz czekam na szczegoly. :]


Też zadziała nadmiarowy przetwornicy (czasami sprężarki i przetwornicy) zależy jak szybko wzbudzi się przetwornica.

Odnosnie drugiego - zalozmy mam taka sytuacje: wysoki rozruch zalaczony, po 28 pozycji wszedlem sobie na 35. Co sie stanie, gdy wylacze wysoki rozruch?

Układ przejdzie na jazdę równoległa i zamkną się styczniki oporowe do pozycji nastawionej na kole. W realu skończy się zadziałaniem nadmiarowych.
Taką samą sytuację masz gdy na szeregu dasz boki, a koło przekręcisz do końca i cofniesz boki to wejdzie równoległa i zamkną się wszystkie oporowe.

Pozdrawiam Ryszard