Gagarin po remoncie
Gagarin - tak nazywa się wyremontowana lokomotywa tarnowskiej spółki KOTAR. Jej remont kosztował sporo, bo 800 tysięcy złotych. Teraz jest bardziej ekologiczna, mniej pali. Piotr Golemo prezes zarządu planuje modernizacje kolejnych dwóch lokomotyw.
Wywiad - plik mp3, rozmiar 409KBKOLTAR to spółka wchodząca w skład Grupy Azoty Tarnów, która zajmuje się transportem kolejowym.
"Gagarin" jak nowy - zobacz krótki film"Ekologiczne" lokomotywy
Modernizację wykonała PESA Bydgoszcz S.A. W jej ramach lokomotywa potocznie zwana "Gagarinem" przeszła remont, gdzie podstawowy silnik został wymieniony na nowy czterosuwowy 12-cylindrowy rosyjskiej produkcji KZ (Zakłady w Kołomnie), o tej samej mocy jak w oryginale. Zmienione zostały również układy sygnalizacji i gaszenia pożaru. Pulpit maszynisty został unowocześniony, a kabinę wyposażono m.in. w klimatyzację. W modernizowanym parku maszynowym PTK "KOLTAR" Sp. z o.o. M62-1331 z silnikiem o mocy 2000 KM jest obecnie najmocniejszą lokomotywą.
Na te modernizacje uzyskaliśmy 70-procentowe preferencyjne pożyczki z możliwością umorzenia 30 procent ich wysokości z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - mówi prezes Piotr Golemo. Krakowski WFOŚiGW przyznał dofinansowanie, bo po modernizacji lokomotywy będą miały nowoczesny silnik spalinowy spełniający europejskie normy emisji spalin. W porównaniu do obecnie eksploatowanych silników poziom emisji spalin będzie o wiele niższy.
źródło:
Strona radia:
Na stronie spółki
możemy zobaczyć zdjęcia lokomotyw w nowym malowaniu:
(w celu powiększenia kliknij na zdjęcie)
Jak podaje
Rynek Kolejowy:Realizacja zakupów i modernizacji taboru kolejowego w PTK „Koltar” należącej do Grupy Azoty Tarnów nabiera tempa. 27 maja na terenie bocznicy Zakładów Azotowych w Tarnowie - Mościcach S.A. dokonano odbioru lokomotywy spalinowej TEM2-017 po przeprowadzonej naprawie głównej i modernizacji w zakładach PESY Bydgoszcz. TEM2-017 wróciła do Tarnowa nie tylko unowocześniona, ale też dostosowana do nowej wizualizacji PTK „Koltar”.
Tym samym jest ona pierwszą lokomotywą w nowych barwach. W obecnym roku planowana jest modernizacja jeszcze dwóch lokomotyw tego typu w bydgoskich zakładach.
Ponadto rozstrzygnięty został również przetarg na gruntowną modernizację dwóch lokomotyw serii SM42, z których pierwsza pojedzie do modernizacji jeszcze w czerwcu. Zwycięzcą przetargu jest firma Newag z Nowego Sącza, która dokona gruntownych modernizacji lokomotyw SM42 do typu 6Dg. Szereg zmian wykonanych podczas modernizacji pozwoli na eksploatację praktycznie nowej lokomotywy z nowoczesnym i ekonomicznym silnikiem przy stosunkowo niskim nakładzie finansowym.
Modernizacje pojazdów trakcyjnych związane są bezpośrednio z założonym planem rozwoju spółki Koltar, w którym duży nacisk położony jest na rozwój przewozów licencjonowanych dla Grupy Azoty Tarnów i odbiorców zewnętrznych.
w innym,
równie ciekawym artykule możemy znaleźć następujące zdjęcia:
(Fot. Rynek Kolejowy)
Jak łatwo zauważyć spółka intensywnie się rozwija. Być może wkrótce na polskich torach częściej będziemy widywać lokomotywy tej spółki, wszak Grupa Azoty Tarnów staje się właścicielem kolejnych firm, a wymianę produktów między nimi będzie obsługiwał Koltar.
edit: zmieniono za duże(KiB) zdjęcie.