Autor Wątek:  Lokomotywa RZD GT1-001 napędzana LNG  (Przeczytany 2940 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline adzik

  • Wiadomości: 58
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Lokomotywa RZD GT1-001 napędzana LNG
« dnia: 14 Lipca 2011, 21:53:19 »
Przeglądając jakiś czas temu znalazłem taką oto informację na gazeo.pl,

Cytuj
Wyprodukowany w zakładach RZD „ciągnik” jest pojazdem dwuczłonowym. W jednej części zamontowano turbinę gazową typu NK-361 generującą moc 8,3 MW, wyprodukowaną w instytucie badawczym w Samarze, drugą natomiast zajmuje zbiornik skroplonego gazu ziemnego, mieszczący 17 ton paliwa. Choć taka ilość wydaje się trudna do ogarnięcia umysłem, zwłaszcza w kontekście pojazdu lądowego, wystarcza 300-tonowej lokomotywie pokonanie przed następnym tankowaniem dystansu 750 km, oczywiście z ładunkiem.

(...)

Eksperymentalna gazowa lokomotywa typu GT1-001 została z pozytywnym wynikiem przetestowana w grudniu 2010 r. na trasie Bekowka-Bekasowo. Plany zakładają wprowadzenie pierwszych seryjnych egzemplarzy do służby na mroźnej i surowej Syberii, gdzie zresztą gaz ziemny (zwłaszcza skroplony, przechowywany w zbiorniku kriogenicznym) powinien sprawdzać się lepiej niż podatny na działanie niskich temperatur olej napędowy, z którego podczas mrozu wytrąca się parafina, zatykając przewody paliwowe i utrudniając lub wręcz uniemożliwiając rozruch. Pojazdy szynowe na gaz to potencjalnie dobre rozwiązanie nie tylko dla regionów trudno dostępnych lub takich, w których panują ekstremalne warunki pogodowe. Ze względu na własności ekologiczne, równie dobrze sprawdziłyby się w krajach o umiarkowanym klimacie, obniżając przy okazji koszty przewozu towarów. Jak na razie, podobne rozwiązania nie zdobywają szturmem popularności, ale być może rosnące i niestabilne ceny ropy naftowej skłonią operatorów kolejowych do rozważenia takiej opcji.
http://www.gazeo.pl/swiat_lpg_cng2_z_kraju_i_ze_swiata.php?news_id=1371

Ciekawe jak sprawdza się jako towarówka z troszkę lżejszym bruttem... :)