Exe i maacius piszą, że jazda na tylnym pantografie daje maszyniście większą szansę na opuszczenie go przed przeszkodą. Oczywiście, na pewno szansa jest większa, ale czy wystarczająco, aby miało to znaczenie? Odległość pomiędzy pantografami w eu07 to na oko 10 metrów. Żeby ta odległość miała duże znaczenie, to odległość od przeszkody w momencie jej zauważenia musiałaby by być z nią porównywalna.
Powiedzmy, że przy zauważeniu przeszkody w odległości mniejszej niż 100m, znaczenie czy podniesiony był pantograf przedni czy tylny jest wystarczająco duże. Jak często się to zdarza w porównaniu do zauważenia przeszkody w odległości większej niż 100m? Warto przy tym zaznaczyć, że maszynista po zauważeniu przeszkody musi zareagować, a pociąg jadący z prędkością 120km/h pokonuje ponad 30m w ciągu sekundy, więc jest też dolna granica, przy której jest jakakolwiek szansa na reakcję.
Nie jestem maszynistą, ani nie znam statystyk mówiących o tym w jakiej odległości zazwyczaj maszyniści zauważają takie przeszkody, ale moim zdaniem więcej czasu na opuszczenie pantografu tylnego niż przedniego ma bardzo nikłe znaczenie dla unikania przeszkód w rzeczywistości. Jeśli ktoś ma jakieś informacje, które by temu przeczyły, to z chęcią się dowiem.