Autor Wątek:  Sprawność lokomotywy  (Przeczytany 9284 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4095
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1231
Sprawność lokomotywy
« dnia: 27 Czerwca 2011, 23:01:46 »
Witajcie, ostatnio nasłuchiwałem rozmów na radiu i usłyszałem rozmowę między mechanikiem a kimś (dyspozytorka?). W każdym razie ta pani powiedziała, że mechanik ma jechać gdzieś jeszcze, a maszynista odpowiedział coś na wzór tego:
-No ale ja nie mogę, proszę pani. Za dwie godzinki lokomotywa nie będzie sprawna, odstawić muszę...
Pytam krótko - o co chodziło?
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline Makrov

  • Wiadomości: 110
  • ET41-105
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Sprawność lokomotywy
« Odpowiedź #1 dnia: 27 Czerwca 2011, 23:06:10 »
Może chodziło mu o PK. (Przegląd kontrolny).
Pesymista widzi ciemny tunel. Optymista widzi światełko w tunelu. Realista widzi światła pociągu. Maszynista widzi trzech debili na torach.

Online ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2958
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 319
Odp: Sprawność lokomotywy
« Odpowiedź #2 dnia: 27 Czerwca 2011, 23:14:33 »
Pomiędzy kolejnymi Przeglądami Kontrolnymi lokomotywa ma za zadanie przejechać 72 godziny. Faktycznie, wychodzi na to, że lokomotywa musiała mieć 70 godzin w tym momencie wypracowanych.

Offline chemik35

  • Wiadomości: 154
  • Stacja Płock Trzepowo
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Sprawność lokomotywy
« Odpowiedź #3 dnia: 27 Czerwca 2011, 23:15:44 »
A ja bym powiedział najprędzej, że to maszynista miał jeszcze tylko 2 godziny roboty przed sobą i nie chciał brać tego kursu. :) A może  była to lokomotywa spalinowa i silnik się jej już ostro grzał. (Przy okazji, czy są jakieś normy określające ilość godzin, po których spalinówka musi ostudzić silnik?)

Offline ET21-622

  • Wiadomości: 287
  • Dźwiękowiec
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Sprawność lokomotywy
« Odpowiedź #4 dnia: 27 Czerwca 2011, 23:24:22 »
Było kiedyś w czasie oblodzenia trakcji, że SM42 ( prawdopodobnie ) musiała odczekać ileś tam minut, aby pracować dalej, bo silnik się przegrzewał.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Sprawność lokomotywy
« Odpowiedź #5 dnia: 27 Czerwca 2011, 23:27:37 »
Nie spotkałem się z czymś takim. Jeśli lokomotywa ma sprawny układ chłodzenia, to nie ma takiej potrzeby. Powinien on zapewnić możliwość odprowadzenia odpowiednich ilości ciepła, bez potrzeby zatrzymywania pracy. Poza tym jest jeszcze jedna rzecz — jeśli silnik chodzi, to może chodzić z rzadkimi przerwami. Najtrudniejsze jest odpalenie, choć i tak lokomotywy mają trochę łatwiej (grzanie płynów, pompowanie oleju).
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Sprawność lokomotywy
« Odpowiedź #6 dnia: 27 Czerwca 2011, 23:31:03 »
Pomiędzy kolejnymi Przeglądami Kontrolnymi lokomotywa ma za zadanie przejechać 72 godziny. Faktycznie, wychodzi na to, że lokomotywa musiała mieć 70 godzin w tym momencie wypracowanych.
Obawiam się, iż ten czas został wydłużony do bodaj 107 godzin. Przynajmniej w Cargo.
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline Wokulski

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2237
  • Izabela Łęcka była...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 58
Odp: Sprawność lokomotywy
« Odpowiedź #7 dnia: 28 Czerwca 2011, 09:56:21 »
Gagariny (przynajmniej te niebieskie) mają normę 48 godzin PK + 10% w razie gdyby maszyna musiała pracować. Dla mnie to jest chory pomysł, bo stare miały 90 godzin PK.
Były Cargul, aktualny tramwajarz w Kolejach Śląskich.
PKPc 2016 - 2022
Koleje Śląskie 2022 - nadal

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Sprawność lokomotywy
« Odpowiedź #8 dnia: 28 Czerwca 2011, 15:29:00 »
Wynika to pewnie z warunków gwarancji na silniki, wiem że do przeglądów przyjeżdżają firmy zagraniczne.

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Sprawność lokomotywy
« Odpowiedź #9 dnia: 28 Czerwca 2011, 18:00:01 »
Obawiam się, iż ten czas został wydłużony do bodaj 107 godzin. Przynajmniej w Cargo.

Do 102 godzin.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Sprawność lokomotywy
« Odpowiedź #10 dnia: 01 Lipca 2011, 18:12:19 »
Nie spotkałem się z czymś takim. Jeśli lokomotywa ma sprawny układ chłodzenia, to nie ma takiej potrzeby. Powinien on zapewnić możliwość odprowadzenia odpowiednich ilości ciepła, bez potrzeby zatrzymywania pracy. Poza tym jest jeszcze jedna rzecz — jeśli silnik chodzi, to może chodzić z rzadkimi przerwami. Najtrudniejsze jest odpalenie, choć i tak lokomotywy mają trochę łatwiej (grzanie płynów, pompowanie oleju).
No to akurat jest dość często spotykane ;). Układy chłodzenia w lokomotywach typu SM42, M62, TEM2,… są już dość mocno wyeksploatowane a części zamiennych często brakuje. Miałem kiedyś przypadek gdy jechałem gagarinem a on miał zaślepionych bodaj 7 segmentów chłodzących bo przeciekały… Druga sprawa. Nie wolno przerywać pracy silnika spalinowego w celu schłodzenia lokomotywy gdy osiągniemy już wysokie temperatury wody chłodzącej. Grozi to popękaniem tulei albo nawet pęknięciem bloku silnika. Gdy po dość intensywnej pracy pod obciążeniem zatrzymuje się silnik spalinowy, zatrzymują się także inne układy w tym układ chłodzenia. Woda znajdująca się wtedy w okolicy tulei w ułamku sekundy zaczyna wrzeć tworząc poduszki powietrzne. Wtedy może dojść do jej wyrzucenia. Wtedy popękanie odsłoniętych od czynnika chłodzącego tulei mamy jak w banku. Po pracy pociągowej gdy temperatury mamy stosunkowo wysokie (nie podaję konkretów bo to zależy od serii maszyny) należy "schłodzić maszynę" przez utrzymywanie silnika spalinowego na biegu jałowym. Na gagrinie np najpierw chłodzimy, a po schłodzeniu ponownie lekko podnosimy temperaturę o ok 10oC (zależy jeszcze czy mamy wodę czy glikol w układzie. Na SPT trzeba przykładać sporą wagę do temperatur bo gdy przekroczymy maksymalną temperaturę wody chłodzącej a silnik pracuje pod dużym obciążeniem lokomotywa sama zruca obciążenie i wtedy mamy niemal pewne uszkodzenie silnika… Zimą jest lepiej bo chłodzenie mamy znacznie lepsze. Co do rozruchu silnika to jak podgrzewacz nie działa to jest kicha ale i na to są sposoby. Natomiast zimnego oleju lepiej nie pompować bo można spalić silnik pompy.
Gagariny (przynajmniej te niebieskie) mają normę 48 godzin PK + 10% w razie gdyby maszyna musiała pracować. Dla mnie to jest chory pomysł, bo stare miały 90 godzin PK.
Z tymi godzinami PK to jest różnie. Jak się przewoźnik uprze to może zrobić nawet PK co 12h… Z tym, że wtedy będzie z tego rozliczany. Typowo (na tych co ja jeżdżę) jest 60h +/-12h czyli od PK do PK max 72h. Niektórzy jeszcze przewoźnicy ustalili, że godziny lokomotywie naliczają się tylko wtedy gdy kręcą się koła. Czyli silnik pracuje, lokomotywa nie jeździ (np grzanie) to godzinki do PK nie lecą. Dla mnie to jest bzdura bo maszyny (silnik, sprężarka, itp) się zużywają i środki eksploatacyjne (oleje, smary,…) też. Ale co mi tam… Jak dbają tak mają… ;)
« Ostatnia zmiana: 02 Lipca 2011, 12:03:59 wysłana przez mechatronik »
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76