Hej!
T-oznacza lokomotywe towarową charakteryzującą się tym że może ciągnąć BAAAAARDZO ciężki pociąg
Niom :)
P-Oznacza lokomotywe pasażerską. W przeciwieństwie do towarowej (jest słabsza) Posiada kocioł parowy do ogrzewania składu parą.
Po pierwsze: lokomotywa typu xP wcale nie musi(ała) ustępować mocą lokomotywom typu xT. Weźmy choćby polskie maszyny diesel-elektryczne. Najsilniejszą polską spalinówką była przecież SP47, która pod względem liczby koni mechanicznych przewyższała "gagary" i "rumuny". Fakt, jej domeną był ruch pasażerski (zwłaszcza ciężkie pospieszne), a cechą charakterystyczną - największa spośród wszystkich "S" prędkość maksymalna - 140 km/h.
Po drugie - xP wcale nie musi posiadać kotła parowego!!! Domyślam się, że chodziło Ci głównie o spalinówki (logiczne, że w elektrykach kocioł byłby nonsensem :)), ale tu też wyjątkiem była SP47, posiadająca prądnicę ogrzewczą.
Wyjatek tu stanowią ostatnie SP45 gdzie po przerobce (miedzy innymi ogrzewania na elektrycze) nie zmieniono oznaczeń na SU (pewnie sie ludziom niechciało) oraz ep07 które są przeróbkami EU07.
Z tego, co piszesz wynika, że EU07 miały kiedyś kocioł parowy. Przecież to nieprawda.
U-oznacza lokomotywe uniwersalną która może służyć do ciągnięcia pociągów towarowych ale przede wszystkim osobowych. Jej charakterystyczną rzeczą jest ogrzewanie elektryczne pociągu.
To fakt. Ale choćby w Olsztynie dość łatwo zobaczyć na przykład EU07 z bruttem, przy pociągach zdawczych do bazy paliw "Orlen" w Gutkowie. Zazwyczaj jest też SM42 na popychu.
Pozdrawiam ciepło!