Autor Wątek:  Transport drogowy vs. transport kolejowy - dyskusja  (Przeczytany 35566 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline KubaPKP

  • Wiadomości: 172
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Transport drogowy vs. transport kolejowy - dyskusja
« dnia: 24 Marca 2011, 21:24:32 »
Witam!
Czy ktoś wie ile kosztuje utrzymanie lokomotywy spalinowej lub elektrycznej? Chodzi mi głównie o spalanie paliwa i pobór prądu.
« Ostatnia zmiana: 29 Marca 2011, 20:45:13 wysłana przez KubaPKP »

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1048
Odp: Koszt utrzymania lokomotywy
« Odpowiedź #1 dnia: 24 Marca 2011, 21:34:56 »
Pobór prądu w elektryku łatwo jest obliczyć: z Wikipedii wyczytujesz moc silników elektrowozu, bierzesz długopis z kartką i w drogę! A tak z ciekawości - po co Ci to wiedzieć?
PKP Intercity BZW | 12 lat z MaSzyną! (eu07-160110) | Skrypty 3dsMAX

Offline kalapi

  • Wiadomości: 56
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Koszt utrzymania lokomotywy
« Odpowiedź #2 dnia: 24 Marca 2011, 21:59:52 »
Pociąg EIC CHROBRY 1803 na odcinku Poznań - Szczecin "pobrał" 10150 kWh. Przyjmując, że 1 kWh - 40 gr, wychodzi ponad 4000 PLN.
Ale jaką stawkę ma Energetyka to nie wiem.

Offline jaszczur666

  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Koszt utrzymania lokomotywy
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Marca 2011, 22:07:53 »
Pobór prądu w elektryku łatwo jest obliczyć: z Wikipedii wyczytujesz moc silników elektrowozu, bierzesz długopis z kartką i w drogę!
Ale tak to tylko maksymalne zużycie da się policzyć. Ile wyniesie zużycie w normalnej eksploatacji zależy od wielu czynników.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1048
Odp: Koszt utrzymania lokomotywy
« Odpowiedź #4 dnia: 24 Marca 2011, 22:10:59 »
Stawki - http://www.pkpenergetyka.pl/pl/strona/218 - 275,40 zł / MWh (megawatogodzinę), czyli 0,27 zł za kWh. Dobrze?
PKP Intercity BZW | 12 lat z MaSzyną! (eu07-160110) | Skrypty 3dsMAX

Offline KubaPKP

  • Wiadomości: 172
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Koszt utrzymania lokomotywy
« Odpowiedź #5 dnia: 26 Marca 2011, 12:50:06 »
A tak z ciekawości - po co Ci to wiedzieć?
Próbuje dowieść że kolej jest lepsza od transportu drogowego.
Sam znalazłem kwestię zużycia paliwa przez lokomotywę ST43. Wynosi ona 367,5 kg paliwa/godzinę.
Znalezione na http://replay.waybackmachine.org/20050604234751/http://www.pkp.pl/ w dziale "portrety", link "zobacz i porównaj."
« Ostatnia zmiana: 26 Marca 2011, 13:06:22 wysłana przez KubaPKP »

Offline przem710

  • Wiadomości: 600
  • Tczew miasto kolejarzy :)
    • Zobacz profil
    • ForumKolejowe.pl
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Koszt utrzymania lokomotywy
« Odpowiedź #6 dnia: 28 Marca 2011, 12:08:03 »
Próbuje dowieść że kolej jest lepsza od transportu drogowego.

Powinieneś uwzględnić jeszcze stawki za dostęp do torów, oraz utrzymanie obsługi pociągu.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1166
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 26
Odp: Koszt utrzymania lokomotywy
« Odpowiedź #7 dnia: 28 Marca 2011, 12:15:25 »
Lokomotywie trzeba zrobić przegląd wymieniać niektóre rzeczy. A i czasem coś się popsuć lubi.

Offline kamils

  • Wiadomości: 137
  • Wydział SPT
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Koszt utrzymania lokomotywy
« Odpowiedź #8 dnia: 28 Marca 2011, 12:53:51 »
Infrastruktura drogowa i kolejowa są finansowane w Polsce podobnie (głównie z podatków), ale koszt dostępu do niej jest zupełnie inny.

@KubaPKP --- co tak na prawdę chcesz udowodnić? Czy to, że przewoźnik kolejowy jest w Polsce obecnie tańszy/lepszy od przewoźnika drogowego, czy to, że przewozy koleją są w ogólności tańsze/lepsze od drogowych? Bo sam koszt paliwa i przeglądów siły pociągowej to faktycznie niewiele w porównaniu z kosztem infrastruktury. Co więcej koszt tej ostatniej w przeliczeniu na jednostkę przewiezionych towarów zmienia się w zależności od stopnia jej wykorzystania.

Offline MaSzynowicz

  • Wiadomości: 162
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Koszt utrzymania lokomotywy
« Odpowiedź #9 dnia: 28 Marca 2011, 13:09:59 »
Lokomotywie trzeba zrobić przegląd wymieniać niektóre rzeczy.
Ciężarówce tak samo.

Offline KubaPKP

  • Wiadomości: 172
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Koszt utrzymania lokomotywy
« Odpowiedź #10 dnia: 28 Marca 2011, 14:17:26 »
@kamils Chcę udowodnić że lepiej wybrać transport kolejowy niż drogowy.


   « Dodano: 28 Marca 2011, 14:20:12 »
I gdyby ktoś potrzebował cennika za tory. http://www.plk-sa.pl/fileadmin/Oferta/Cennik_2010_2011/Cennik_2010-11_w2.pdf

Offline chyzy17

  • Wiadomości: 240
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Koszt utrzymania lokomotywy
« Odpowiedź #11 dnia: 28 Marca 2011, 14:33:58 »
Chcę udowodnić że lepiej wybrać transport kolejowy niż drogowy.

Zarówno transport drogowy ma swoje plusy i minusy, tak samo transport kolejowy. Udowadnianie tu czegokolwiek nie ma sensu z tego powodu.

Offline kamils

  • Wiadomości: 137
  • Wydział SPT
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Koszt utrzymania lokomotywy
« Odpowiedź #12 dnia: 28 Marca 2011, 18:11:44 »
@kamils Chcę udowodnić że lepiej wybrać transport kolejowy niż drogowy.

Gdybym chciał udowodnić coś takiego, to zacząłbym od porównania kosztów budowy infrastruktury kolejowej i drogowej. Tu dla przykładu napisali, że planowany koszt 1 km szybkiej kolei jest w polskich warunkach niższy od kosztu 1 km autostrady.

Przy obliczaniu kosztów trzeba też wziąć pod uwagę operacje typu załadunek, prace manewrowe i rozrządowe, koszty postojów, transport lokalny (nie w każdej firmie i nie w każdym domu jest bocznica kolejowa). Przy wykazywaniu "lepszości" mamy też trudne do  porównania problemy ochrony środowiska (hałas, zanieczyszczenia, etc.), bezpieczeństwa (a to przekłada się np. na koszty związane z opieką medyczną, coś co wydaje się nie mieć bezpośredniego związku z koleją), itd.

Podsumowując, odpowiednio dobierając punkt widzenia można próbować udowodnić zarówno, że lepiej wybrać kolej, jak i, że lepiej wybrać transport drogowy. Ale żaden z dowodów nie będzie pełny. Proponuję więc ograniczyć zakres problemu, bo pełnego dowodu na to, że lepiej wybrać kolej raczej nie uzyskasz. Próbuj np. udowodnić, że kolej (lub fragment jej działalności) może być opłacalna.

Parę lat temu spędziłem kilka godzin na analizie, czy opłaca się założyć prywatną spółkę oferującą przewozy podmiejskie na nieczynnej obecnie dla ruchu pasażerskiego trasie Wrocławsko-Jelczańskiej. Policzyłem koszty dostępu do infrastruktury, amortyzację szynobusów, koszty robocizny i paliwa (więc nie wszystkie koszty). Wyszło mi, że nawet gdyby szynobusy jeździły zawsze pełne, to bilety musiałyby być droższe niż bilety autobusowe... Sprawa rozbijała się głównie o koszty dostępu do infrastruktury --- właściciel autobusu płaci za użytkowanie dróg publicznych o wiele mniej, niż przewoźnik kolejowy za przejazd torami. Ja już nie mówię o tym, że akurat te tory są w kiepskim stanie i czas jazdy byłby również odstraszający dla  potencjalnych klientów.

Offline KubaPKP

  • Wiadomości: 172
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Koszt utrzymania lokomotywy
« Odpowiedź #13 dnia: 29 Marca 2011, 17:52:32 »
W porównaniu cen biletów Przewozy Regionalne wypadają wiele razy lepiej niż PKS lecz są porównywalne z cenami w spółka prywatnych prowadzących przewozy busami typu Mercedes Sprinter lub podobnymi co przekłada się na mniej przewiezionych ludzi przez kolej z powodu szybkości transportu drogami. Jednakże patrząc na znacznie większą ilość wypadków zdarzających się na drogach lepiej wybrać bardziej bezpieczną kolej.

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 120
Odp: Transport drogowy vs. transport kolejowy
« Odpowiedź #14 dnia: 29 Marca 2011, 18:32:19 »
Ja bym wziął jeszcze pod uwagę wygodę podróży. Nawet en57 jedzie się wygodniej niż sprinterem. Po prostu inna charakterystyka jazdy pojazdu szynowego powoduje, że w pociągu bez problemu poczytasz, pośpisz czy to co tam chcesz, a w sprinterze to już raczej nie. Gdy jeszcze jeździłem na uczelnię regularnie to nigdy nie wybierałem autobusu pomimo, że był tańszy niż kolej.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4500
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 11
Odp: Transport drogowy vs. transport kolejowy
« Odpowiedź #15 dnia: 29 Marca 2011, 19:04:03 »
Dużym plusem jest też toaleta w pociągu, choć może to się wydawać troszkę śmieszne.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1166
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 26
Odp: Transport drogowy vs. transport kolejowy - dyskusja
« Odpowiedź #16 dnia: 30 Marca 2011, 14:31:45 »
Dobrze mówisz Benek i to wcale nie jest śmieszne. Jak to mówią :"D--a zawsze wygra"

Offline przem710

  • Wiadomości: 600
  • Tczew miasto kolejarzy :)
    • Zobacz profil
    • ForumKolejowe.pl
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Transport drogowy vs. transport kolejowy - dyskusja
« Odpowiedź #17 dnia: 30 Marca 2011, 14:57:47 »
Może oprzyj swoje porównanie na rzecz wpływu transportu kolejowego i drogowego na środowisko naturalne. Na przykład przewóz węgla ze Śląska do Portów, koleją wyjdzie jeden skład czyli 40 węglarek, drogowy to dla porównania nawet 80 tirów.     

Offline Darth Luk

  • Wiadomości: 367
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Transport drogowy vs. transport kolejowy - dyskusja
« Odpowiedź #18 dnia: 30 Marca 2011, 23:59:28 »
No dobrze @przem710, ale popatrz też na to z drugiej strony - jeden pociąg to praca dla czterech osób prowadzących, a osiemdziesiąt tirów to praca dla osiemdziesięciu ludzi prowadzących pojazdy.
Zapraszam na Mgławicę Mocy http://mglawicamocy.pl

Offline przem710

  • Wiadomości: 600
  • Tczew miasto kolejarzy :)
    • Zobacz profil
    • ForumKolejowe.pl
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Transport drogowy vs. transport kolejowy - dyskusja
« Odpowiedź #19 dnia: 31 Marca 2011, 06:54:46 »
Może spójrz na to z innej perspektywy. Ile szkody może wyrządzić te 80 tirów przejeżdżając przez miasta, a ile szkody może wyrządzić zwarty skład 40 węglarek. Jakie rozwiązanie byś nie wybrał zawsze będzie ktoś poszkodowany. Ważniejsze jest dobro ogółu.

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 120
Odp: Transport drogowy vs. transport kolejowy - dyskusja
« Odpowiedź #20 dnia: 31 Marca 2011, 09:00:08 »
No dobrze @przem710, ale popatrz też na to z drugiej strony - jeden pociąg to praca dla czterech osób prowadzących, a osiemdziesiąt tirów to praca dla osiemdziesięciu ludzi prowadzących pojazdy.
Nie zgodzę się. Jeden pociąg to praca dla czterech osób obsługujących bezpośrednio pociąg, oraz iluś tam osób obsługujących przejazd tego pociągu, bez których pociąg ten nie pojedzie.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline Darth Luk

  • Wiadomości: 367
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Transport drogowy vs. transport kolejowy - dyskusja
« Odpowiedź #21 dnia: 31 Marca 2011, 12:11:18 »
Nie zgodzę się. Jeden pociąg to praca dla czterech osób obsługujących bezpośrednio pociąg, oraz iluś tam osób obsługujących przejazd tego pociągu, bez których pociąg ten nie pojedzie.

Tak, tylko że ludzie obsługujący przejazd tego pociągu pracują tam od x czasu i zapewne będą tam jeszcze pracować przez następne kilka lat. Więc w razie czego kierowców ciężarówek tam nie wciśniesz. Bo uruchomienie większej liczby pociągów to zlikwidowanie połowy dobrze płatnych posad dla kierowców tirów, a tym samym zwiększenie bezrobocia.
@Przem710: owszem, jak przejeżdżają przez miasto to tak, ale czy to wina właścicieli firm przewozowych, że nie ma obwodnic?
Wiesz, nie można faworyzować kolei, bo jesteśmy miłośnikami, a spojrzeć na to też z drugiej strony. Co innego, jak by ten transport był zintegrowany tak jak w UK, że w co większych miastach masz porty przeładunkowe z pociągów na tiry.
Zapraszam na Mgławicę Mocy http://mglawicamocy.pl

Offline JONIN_EZT

  • Wiadomości: 919
  • Dalej student. Linia 202 maker
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Transport drogowy vs. transport kolejowy - dyskusja
« Odpowiedź #22 dnia: 31 Marca 2011, 13:14:21 »
Prawda jest taka, że to właśnie każdego rodzaju ciągniki i tego typu pojazdy samochodowe najwięcej szkód na nawierzchnię drogową wyrządzają. Przejazd takiego jednego odpowiada średnio około 10 tysięcy zwykłych samochodów osobowych. Nie mówiąc już o zanieczyszczeniach, gdzie samochodowy wydziela tego najwięcej. Tyle paliwa czy oleju napędowego co zużyją to w kolei tego paliwa wystarczy na wiele wiele dłużej z korzyścią dla środowiska.

Samochody mają tylko wtedy sens, jeżeli to są bliskie odległości i jak tego ładunku jest rzeczywiście mniej, a już największy jeżeli współpracują z koleją.
Fakt kolej miała by więcej poparcia gdyby nie opłaty za infrastrukturę, co już zdążyliście skazać.
(Przykładowo: spedytorom się nie opłaca wozić ładunków koleją bo za drogo).

Kolej zawsze wygra jeżeli chodzi o masowość przewozów i czas przewozu takiej partii materiału (to jest też względne jeżeli chodzi o nasz kraj, ale za granicą się sprawdza).

Po tym co ostatnio się u nas w rządzie dzieje, jak próbują faworyzować transport samochodowy, to w życiu sytuacja na kolei się nie poprawi, chociaż już te modernizacje głównych korytarzy jest już sporą bądź zaraz będą sporą poprawą. Zresztą popatrzmy jeszcze w taki sposób. Łatwiej i szybciej jest zmodernizować linie kolejowe, które przeżyją (pod warunkiem, że będą w czasie poprawnie eksploatowane i okresowo badane) dłużej od nawierzchni drogowej. Mimo tego nadal w drogownictwie się próbuje rozbudowywać obwodnice, czy jakieś drogi, które mają wychudzić ruch w miastach, a nadal nie można tego skończyć mimo upływu lat. Spójrzmy nawet na ostatnie nasze modernizacje. Potrwało to 3/4 lata, ale efekty są.
Też i sama zajętość terenu w kolei wygrywa.

Dużym plusem jest też toaleta w pociągu, choć może to się wydawać troszkę śmieszne.

Żeby jeszcze te toalety spełniały jakieś wymagania czystości :P Fakt w ICkach to przynajmniej zamknięty obieg jest i zwykle środki zapachowe są rozpylane, zaś w PRach TLKach i nawet SKMkach (gdzie otwarta toaleta to jest rzadkość, a jak już jest to wydziela się na cały człon) to pozostaje wiele do życzenia, ale jednak istnieją i chwała za to.

No dobrze @przem710, ale popatrz też na to z drugiej strony - jeden pociąg to praca dla czterech osób prowadzących, a osiemdziesiąt tirów to praca dla osiemdziesięciu ludzi prowadzących pojazdy.

Myślę, że nikt by się nie przejmował w wypadku gdyby tymi samochodami firma z roku na rok traciła, gdzie na kolei by tylko zyskała. Za to popatrz tak, nie dość, że sam pociąg prowadzi jedna osoba, to jednak na bocznicach też są ludzie, którzy muszą ten pociąg obsłużyć: manewrowi, rewidenci, no i większa ilość mechaników niż w drogowym.. Fakt, że jest ich o wiele mniej, ale jest to efektywne. Opłata za pracownika dla przedsiębiorcy to też wydatek (już nie mówię o tym, że trzeba wynagrodzenie dać, ale i składki ZUSowe, chorobowe, pracownicze czy jeszcze tam jakieś itd)
Linia 202
Układ torowy (tory główne) - 100%
Układ torowy (reszta) - 15%

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 120
Odp: Transport drogowy vs. transport kolejowy - dyskusja
« Odpowiedź #23 dnia: 31 Marca 2011, 17:37:04 »
Kolej przegrywa, gdyż ma całkowicie zapuszczony łańcuch logistyczny. Do tego nałożyła się likwidacja wielu lokalnych linii wraz z siecią wąskotorówek.

Jak działają spedytorzy: bierzesz swojego lublina na którego pakujesz towar, wieziesz do jakiegoś spedytora. On to przeładowywuje do swojego magazynu, potem ładuje na ciężarówkę, ta jedzie do innego centrum, tam jest przerzucana na inną ciężarówkę, tam jest składowane aż przyjedzie eurocargo i jedzie do firmy docelowej.

To działa tak samo jak przewozy rozproszone. Tylko szybciej. Nigdy nie zostały na kolei zbudowane lokalne centra dystrybucyjne, na których dokonywałoby się przeładunku z wagonów wprost do dostawczaków.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline KubaPKP

  • Wiadomości: 172
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Transport drogowy vs. transport kolejowy - dyskusja
« Odpowiedź #24 dnia: 31 Marca 2011, 18:16:06 »
Czy wąskotorówki podlegały/podlegają pod PKP?

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 46
Odp: Transport drogowy vs. transport kolejowy - dyskusja
« Odpowiedź #25 dnia: 31 Marca 2011, 18:53:31 »
Podlegały.
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline KubaPKP

  • Wiadomości: 172
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Transport drogowy vs. transport kolejowy - dyskusja
« Odpowiedź #26 dnia: 31 Marca 2011, 18:59:17 »
A czy jeszcze podlegały po podziale PKP? Jeśli tak, to do jakiej spółki?

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 46
Odp: Transport drogowy vs. transport kolejowy - dyskusja
« Odpowiedź #27 dnia: 31 Marca 2011, 19:41:51 »
Z tego co wiem, pod PKP SA, pod Dyrekcję Kolei Dojazdowych (obecnie już nie funkcjonującą). Proszę mnie poprawić jeżeli się mylę.
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline borys_q

  • Wiadomości: 273
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Transport drogowy vs. transport kolejowy - dyskusja
« Odpowiedź #28 dnia: 08 Kwietnia 2011, 14:54:19 »
Taryfa Lotos kolej:
1000 kilometrów 211.69pln za tonę (uwzględnia zwrot wagonów) czyli pewnie jakieś 106 pln/tone bez zwrotu wagonów (zapewnienie ładownych przejazdów w dwie strony.

106*50ton=5300

tir 3,50 za kilometr 1000 kilometrów = 3500
50 ton = 2 tiry czyli 7000

Wniosek: przy ładunku 50 ton na odcinku 1000 kilometrów bardziej się opłaca przewieść towar koleją, przy założeniu zorganizowania ładownego biegu powrotnego dla wagonu. Drugi warunek to, że koszt przewiezienia ładunku do i z terminala kolejowego wyniesie mniej niż 1700 pln (prawdopodobnie ten warunek decyduje o wyborze transportu drogowego).

Druga sprawa to kwestia ile papierologi oraz czasu potrzeba na wysłanie przesyłki koleją, a ile cieżarówką.


Offline gruha_EU

  • Wiadomości: 170
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Transport drogowy vs. transport kolejowy - dyskusja
« Odpowiedź #29 dnia: 08 Kwietnia 2011, 23:11:14 »
Taryfa Lotos kolej:
1000 kilometrów 211.69pln za tonę (uwzględnia zwrot wagonów) czyli pewnie jakieś 106 pln/tone bez zwrotu wagonów (zapewnienie ładownych przejazdów w dwie strony.
106*50ton=5300
tir 3,50 za kilometr 1000 kilometrów = 3500
50 ton = 2 tiry czyli 7000
Wniosek: przy ładunku 50 ton na odcinku 1000 kilometrów bardziej się opłaca przewieść towar koleją, przy założeniu zorganizowania ładownego biegu powrotnego dla wagonu. Drugi warunek to, że koszt przewiezienia ładunku do i z terminala kolejowego wyniesie mniej niż 1700 pln (prawdopodobnie ten warunek decyduje o wyborze transportu drogowego).
Druga sprawa to kwestia ile papierologi oraz czasu potrzeba na wysłanie przesyłki koleją, a ile cieżarówką.
Wyliczenia wyliczeniami a przecież wiadomo, ze na średnie i duże odległości i przy przewozach masowych kolej zawsze będzie tańsza od samochodu.