Autor Wątek:  Budowa czuwaka pod Symulator.  (Przeczytany 26331 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline firefoxfan

  • Wiadomości: 244
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #30 dnia: 28 Czerwca 2011, 12:56:37 »
Wydaje ci się:
strzałki: chodzenie po kabinie
PgUp/PgDn: chodzenie po kabinie (góra/dół)
Home/End: zmiana kabiny
Insert/Delete: sprzęganie/rozsprzęganie.
Jak widać, klawisze przy wyłączonym NumLock mają już zastosowanie.

Offline TAO

  • Wiadomości: 7
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #31 dnia: 28 Czerwca 2011, 16:16:01 »
Mi nie chodzi o klawisze, tylko o wykorzystanie jeszcze jednej lampki NUMLOCK! A jeśli byłby wtedy problem z odczytywaniem statusu klawiszy z klawiatury numerycznej, to odczytywać stan ich wciśnięcia niezależnie od statusu NumLock i to wszystko.

Te klawisze które podałeś (Insert/Delete, Home/End, Page Up/Down) mamy w części numerycznej i obok, nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystywać te obok i problem rozwiązany. Wiem, że można odczytywać kody klawiszy, normalnie było by fajnie by móc korzystać z trzech lampek, a nie tylko z dwóch. Dzięki za zrozumienie.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 337
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #32 dnia: 28 Czerwca 2011, 16:39:44 »
Może najpierw poczytaj coś na temat wysyłania kodów przez klawiaturę, to pogadamy. Zapalanie diodek w klawiaturze to prowizorka i "bajer", bo jest ich za mało, żeby efektywnie wykorzystać np. do budowy pulpitu.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline TAO

  • Wiadomości: 7
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #33 dnia: 28 Czerwca 2011, 17:13:05 »
Czy piszę niezrozumiale? Jeśli czegoś nie rozumiesz w moim pytaniu, powiedz, a nie wytykasz mi brak wiedzy. Nie interesuje mnie to jak działa klawiatura, chce tylko dowiedzieć się, czemu nie wykorzystać wszystkich trzech diód dostępnych w każdej klawiaturze, a nie tylko dwóch. Jesteście w stanie to zrobić, czy nie?

I proszę o nie wytykanie mi braku wiedzy, itp, bo wydaje mi się, że nie o to tu chodzi. Dziękuję.

Kolor czerwony zarezerwowany jest dla administracji. Proszę poprawić.

ABu
« Ostatnia zmiana: 28 Czerwca 2011, 17:52:54 wysłana przez TAO »

Offline Lorem

  • Wiadomości: 138
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 11
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #34 dnia: 28 Czerwca 2011, 17:37:07 »
Skoro wiesz, jak czyta się kody klawiatury, to porównaj sobie np. kod PageUp i kod Num9 przy wyłączonym Num Locku.
A może by tak własny pulpit...

Offline TAO

  • Wiadomości: 7
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #35 dnia: 28 Czerwca 2011, 17:51:07 »
Ok, sprawdziłem, PageUp to 33, Num9 to 105, przy wyłączeniu NumLock oba klawisze wysyłają to samo = 33. Ale to sa kody wypluwane z języka wysokiego poziomu, pytałem o to, czy nie dało by się np. za pomocą wstawki asemblerowej odczytywać ten kod z niskiego poziomu, czy klawiatura naprawdę wysyła ten sam kod i nie da się odróżnić naciśnięcia tych dwóch różnych klawiszy? Ok, być może będzie tak samo, więc kolejna sprawa, czy nie dało by się z poziomu asemblera, czy ustawienia jakiejś komórki zapalać/gasić diodę NumLock bez zmieniania stanu klawiatury numerycznej? Kiedyś takie rzeczy robiłem na komputerach ośmiobitowych i można było w ten sposób robić różne sztuczki.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 337
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #36 dnia: 28 Czerwca 2011, 17:53:03 »
Który komputer ośmiobitowy ma klawiaturę z mikrokontrolerem wysyłającym kody?

Cytuj
Ale to sa kody wypluwane z języka wysokiego poziomu

Nie są. Klawiatura sama obsługuje Num Lock i wynika to z jej trudnego dzieciństwa. Kiedyś klawiatury nie miały oddzielnych klawiszy kursora itp., dlatego przy ich używaniu wirtualnie wyłączany jest Num Lock na poziomie kodów wysyłanych kablem do peceta.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline surgeon

  • Wiadomości: 659
  • Zmierzły, opryskliwy, czepialski i mądrala :D
    • Zobacz profil
    • SCN
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #37 dnia: 28 Czerwca 2011, 17:58:00 »
Chyba C64 mógł sterować choinką.
Ra: Ostatnio dochodzę do wniosku, że cybernetycznie to kura ma podobne skomplikowanie, co obecne komputery. A jest tańsza, zdrowsza, a jak się zepsuje, to wywalić na kompost można.

Offline TAO

  • Wiadomości: 7
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #38 dnia: 28 Czerwca 2011, 18:13:10 »
Robiłem to na atarynce i chodziło o obsługę klawiszy funkcyjnych (start, select, option itd), oraz programowania portów joysticków by je wykorzystywać trochę inaczej. A jak to było obsługiwane w środku? Z pewnością obsługiwał to jakiś kontroler, tylko jaki? Jeśli to wiedziałem, to w tej chwili już dawno tego nie pamiętam! Jak na tamte czasy, komputerki były bardzo elastyczne i dawały z sobą robić dosłownie wszystko.

Jeśli jest z tym problem, to trudno, nie ma sensu walczyć z czymś, jeśli praca ma być droższa od samego efektu. Wykonaliście niesamowitą robotę i chciałem tylko podpowiedzieć kilka rzeczy, może te diody to żadne rozwiązanie, jednak lepszy rydz niż nic, prawda? Poszukam czy nie dałoby rady odczytywać tych klawiszy w jakiś inny sposób, jakoś nie za bardzo mi się chce wierzyć w to, by nie można było tych kilku klawiszy rozróżnić, czy jakoś przeprogramować działanie tego kontrolera, by móc sterować diodą bez zmiany stanu tej klawiaturki, odgórnie ustawiając ją w tryb Numeryczny. Jak znajdę to się podzielę. Dziękuję za rozmowę, pozdrawiam.

Offline kamils

  • Wiadomości: 137
  • Wydział SPT
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #39 dnia: 29 Czerwca 2011, 09:24:37 »
W dawnych czasach na 8-bitowych komputerach nie było przeszkadzającego we wszystkim wieloprocesowego i wieloużytkownikowego systemu operacyjnego. Pierwszy z brzegu wynik wyszukiwania w Google: http://www.codeguru.com/cpp/misc/misc/keyboard/print.php/c337 --- Num Lock dostępny obecnie dla programu jest abstrakcją bardzo odległą od tego co w rzeczywistości jest ustawione w kontrolerze klawiatury.

Offline LHS_ST40S

  • Wiadomości: 472
  • OSx86 is the best!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 27
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #40 dnia: 29 Czerwca 2011, 20:07:18 »
Ta dioda Num Lock raczej jest potrzebna, by znać status włączenia / wyłączenia klawiatury numerycznej. Może @TAO nie widzisz problemu, bo masz pewnie desktopa. Problem widać jak na dłoni w notebookach, które mają poniżej 17 cali (bo w nich klawiatura numeryczna jest "nałożona" na zwykłą, a nie jest osobnymi klawiszami).
Cud zdarza się tylko kiedy nie ma znaczenia.

Offline tom_21_pl

  • Wiadomości: 57
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #41 dnia: 29 Czerwca 2011, 20:18:27 »
Problem widać jak na dłoni w notebookach, które mają poniżej 17 cali (bo w nich klawiatura numeryczna jest "nałożona" na zwykłą, a nie jest osobnymi klawiszami).
Ja mam Asusa 15,6 cala i jakoś mam numeryczną mam osobno.

Co ma piernik do wiatraka? To nie jest temat o chwaleniu się swoimi laptopami.
Kolejne ostrzeżenie, jeszcze jeden bezsensowny post i będzie moderacja.
Winger
« Ostatnia zmiana: 30 Czerwca 2011, 02:00:57 wysłana przez Winger »

Offline ET21-622

  • Wiadomości: 287
  • Dźwiękowiec
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #42 dnia: 20 Października 2011, 21:11:50 »
Witam! Odnosząc się do rysunku w załączniku wykonanego przez @mechatronika. Zamiast żarówki podłączyłbym wyświetlacz led 4x4, oraz zamiast zasilacza 12volt, użył 9voltowego zasilacza Creativa, oraz czy potrzebne by były przekaźniki?

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 337
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #43 dnia: 20 Października 2011, 21:53:25 »
A jakie jest napięcie zasilania diod? Jaki prąd (moc) pobierają? Czy chcesz mieć izolację galwaniczną obwodów?
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline ET21-622

  • Wiadomości: 287
  • Dźwiękowiec
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #44 dnia: 20 Października 2011, 23:26:53 »
A jakie jest napięcie zasilania diod? Jaki prąd (moc) pobierają? Czy chcesz mieć izolację galwaniczną obwodów?
Akurat nie wiem jakie jest. trudno jest mi powiedzieć. Ogólnie to tak, 16 diod na SHP oraz 16 diod na czuwak. Owy wyświetlacz czy też matryca jest 4x4 gdy podłączam pod zasilacz 9volt. świecą i to dość mocno. Bez żadnych zwarć i przepięć. A nie mam jak zmierzyć poboru mocy, gdyż nie posiadam takiego narzędzia. Też wole się zapytać czy przekaźnik musi być, czy też spróbować podłączyć bez niego. Dane zasilacza: INPUT: 230V - 50Hz 30mA  OUTPUT 9V - 400mA

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 337
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #45 dnia: 20 Października 2011, 23:48:47 »
Zwykła dioda świecąca świeci przy napięciu 2V. Jeśli napięcie jest większe, to muszą być jakieś rezystory ograniczające prąd. Kilka diod można by pewnie podłączyć równolegle bez większego problemu pod klawiaturę, zwłaszcza starszego typu. Ale 16 diod to już jest znacznie większy prąd i przydało by się podłączyć jakieś bramki z opcją poboru większej mocy. Jeżeli transoptor uciągnie przekaźnik, to również spokojnie uciągnie diody.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline kamils

  • Wiadomości: 137
  • Wydział SPT
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #46 dnia: 21 Października 2011, 00:37:12 »
Cytuj
Jeżeli transoptor uciągnie przekaźnik, to również spokojnie uciągnie diody.
Nie tak łatwo. Zrobiłem szybkie zapytanie googlowe o parametry urządzeń o których pisał Mechatronik --- LU12 (prąd cewki przy zasilaniu 12V to 16.7mA) i PC123 (maksymalny prąd kolektora 50mA; typowy prąd kolektora przy I_f = 5mA i V_ce=5V to 20mA). Wynika z tego, że wszystko hula, jeśli jest zrobione zgodnie z obrazkiem Mechatronika. Ale z danych ET21-622 nie wynika, że jego diody ciągną w sumie mniej niż 50mA, więc może się okazać, że akurat PC123 bez przekaźnika ich nie uciągnie.

@ET21-622 --- zmierz prąd jaki pobierają diody z zasilacza --- wtedy będzie można powiedzieć coś więcej. Jeśli nie masz jak zmierzyć, to po prostu zastosuj przekaźnik i będziesz miał wszystko jak trzeba.
« Ostatnia zmiana: 21 Października 2011, 17:38:15 wysłana przez kamils »

Offline ET21-622

  • Wiadomości: 287
  • Dźwiękowiec
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #47 dnia: 21 Października 2011, 08:30:25 »
Czy taki przekaźnik wystarczy? http://allegro.pl/przekaznik-pcb-12v-10a-g5ce-1dc-omron-i1879545856.html
Bo taki jak przedstawił kolega @mechatronik nie ma na allegro, albo źle szukam..

Oraz, czy jest potrzeba abym na jedną "diode z klawiatury" podłączał aż 2 przekaźniki? Znalazłem przekaźnik. Może być transoptor PC817C?
« Ostatnia zmiana: 21 Października 2011, 08:51:25 wysłana przez ET21-622 »

Offline kamils

  • Wiadomości: 137
  • Wydział SPT
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #48 dnia: 21 Października 2011, 17:36:42 »
1. PC817C jest bardzo podobny do PC123, powinien bez problemu wysterować przekaźnik podobny do LU12.
2. LU12 może przełączać 2A DC 24V --- pojedynczy przekaźnik powinien starczyć z dużym nadmiarem na wszystkie diody.

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #49 dnia: 22 Października 2011, 12:13:50 »
Do matrycy LED proponuję zamiast przekaźnika dać tranzystor jakiś mocniejszy w układzie Darlingtona z tranzystorem transoptora.
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline matfre96

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 594
  • m-sta
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 40
Odp: Budowa czuwaka pod Symulator.
« Odpowiedź #50 dnia: 08 Listopada 2011, 18:38:51 »
Cześć. Też mam zamiar stworzyć model czuwaka i mam pytanie. Czy jak mam klawiaturę na USB to jak odetnę od płytki z diodami klawiaturę, to czy taki układ zadziała? Wtedy można obudować ten układ i stworzyć to jako oddzielne urządzenie które będzie można podłączać i odłączać w zależności czy będziemy lub nie, grać w Maszynę.
Autoryzacja: EU07, EP07, EP08, EP09, EU160, ED160, ED161, ED250, SM42, 18D, 6Dh-1, 15D, E6ACTd, E6ACTadb, T448p, 6Dg