Autor Wątek:  Pociąg "Chełmianin" uniknął wypadku pod Garwolinem  (Przeczytany 8331 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline muri

  • Wiadomości: 627
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Pociąg "Chełmianin" uniknął wypadku pod Garwolinem
« dnia: 19 Września 2010, 19:42:49 »
http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80273,8395969,Pospieszny_na_torze_z_towarowym__Maszynista_zdazyl___.html - tym razem maszyniście udało się wyhamować. Wydawało mi się, że na czas prac torowych są zakładane jakieś blokady na pulpicie(takie jak w załączniku - tak więc myślę ze istnieje odpowiednik dla pulpitów kostkowych, czy jaki tam jest w tym Garwolinie) które uniemożliwiały by takie sytuacje? Jak to z tym jest?

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6114
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 751
Odp: Pociąg "Chełmianin" uniknął wypadku pod Garwolinem
« Odpowiedź #1 dnia: 19 Września 2010, 19:50:08 »
Cytat: gazeta.pl
(pociąg jadący 90 km/h zatrzymuje się po przejechaniu ok. kilometra).
Obawiam się, że jednak nie :D
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline taper

  • Wiadomości: 208
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Pociąg "Chełmianin" uniknął wypadku pod Garwolinem
« Odpowiedź #2 dnia: 19 Września 2010, 20:05:09 »
Jednak najlepszy tekst jest pod spodem: kto rekomendował przyjęcie tego młodego na zawiadowcę?

gumini

  • Gość
Odp: Pociąg "Chełmianin" uniknął wypadku pod Garwolinem
« Odpowiedź #3 dnia: 19 Września 2010, 20:06:03 »
Ale czasem nie ustawia się przy robotach D1 tego wskaźnika czerwony prostokąt z białą obwolutą?

Offline AtapiCl

  • Administrator
  • Wiadomości: 4419
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 198
Odp: Pociąg "Chełmianin" uniknął wypadku pod Garwolinem
« Odpowiedź #4 dnia: 19 Września 2010, 21:01:06 »
Wydawało mi się, że na czas prac torowych są zakładane jakieś blokady na pulpicie(takie jak w załączniku - tak więc myślę ze istnieje odpowiednik dla pulpitów kostkowych, czy jaki tam jest w tym Garwolinie) które uniemożliwiały by takie sytuacje? Jak to z tym jest?

Żeby jeszcze były one w komplecie na każdej nastawni... I tak, kostkowy jest w Garwolinie :)

Offline muri

  • Wiadomości: 627
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Pociąg "Chełmianin" uniknął wypadku pod Garwolinem
« Odpowiedź #5 dnia: 19 Września 2010, 21:13:49 »
No ale chyba istnieją jakieś blokady przycisków do pulpitu kostkowego? I tak mi sie jeszcze przypomniało, czy na zjeździe z ostatniej zwrotnicy po której jest już tylko ten tor (który za ileśtam kilometrów jest zamknięty, no ale nie da się już z niego "uciec"),  nie powinien gdzieś w międzytorzu być wbity ten prostokątny czerwony znak z białą obwódką? "Przenośna tarcza zatrzymania "Stój" (sygnał D1)"

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5904
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 427
Odp: Pociąg "Chełmianin" uniknął wypadku pod Garwolinem
« Odpowiedź #6 dnia: 19 Września 2010, 21:23:53 »
Cytat:
Cytuj
Sygnał D1 stosuje się:

1) jeżeli stan toru lub jakakolwiek przeszkoda zagraża bezpieczeństwu ruchu pociągów albo jeżeli część szlaku jest tak uszkodzona, że można po niej przejechać tylko z szybkością mniejszą niż 10 km/h, lub jeżeli z innych względów jazda na szlaku wymaga ograniczenia szybkości poniżej 10 km/h,

2) jeżeli pociąg zostanie zatrzymany na szlaku i wymaga osłony - zgodnie z instrukcją ruchu R1,

3) jeżeli semafora nie można z powrotem nastawić na sygnał "Stój",

4) jeżeli tarcza zaporowa zostanie unieruchomiona w położeniu "Jazda dozwolona",

5) jeżeli czasowo brak semafora,

6) w razie zamknięcia toru stacyjnego lub jego części,

7) dla zabezpieczenia maszyn torowych pozostawionych do postoju na wyznaczonych torach przed najechaniem taborem; w tym przypadku tarczę zatrzymania ustawia się w odległości od 1 do 3 m przed wykolejnicą osłaniającą stojące na torze maszyny torowe.

7. Tarcze zatrzymania (sygnał D1) ustawia się w odległości co najmniej 50 m od miejsca, które ma byc osłonięte, a prócz tego przed tarczą zatrzymania ustawia się przenośną tarczę ostrzegawczą w odległości drogi hamowania zwiększonej o 200 m oraz dodatkowo układa się spłonki przy tarczy ostrzegawczej.

W przypadku gdy przejazd pociągu dozwolony jest z szybkością mniejszą niż 15 km/h, spłonki układa się do czasu powiadomienia sąsiedniej stacji o wprowadzonym ograniczeniu i doręczenia drużynie pociągowej rozkazu szczególnego.

8. Przeszkodę należy osłonić z obu stron, bez względu na to, czy pociąg jest oczekiwany, czy nie. W razie krótkotrwałej przeszkody w ruchu na jednym torze linii dwutorowej osłania się przeszkodę sygnałem D1 "Stój" i przenośną tarczą ostrzegawczą (sygnał DO) tylko z tej strony, z której normalnie nadchodzą pociągi, a po drugiej stronie przeszkody powinien się znajdowac, w odległości równej drodze hamowania zwiększonej o 200 m, pracownik kolejowy z przyborami do dawania sygnałów ręcznych i spłonkami (D2 i D4), aby zatrzymac pociąg, gdyby zbliżał się on po torze niewłaściwym.

9 W razie zastosowania sygnału D1 w obrębie stacji tarczę zatrzymania ustawia się zasadniczo w odległości 100 m przed miejscem, które ma być osłonięte. Gdyby warunki miejscowe nie pozwalały na ustawienie jej we wskazanej odległości, wówczas można ustawic tarczę zatrzymania w odległości mniejszej niż 100 m. Przed tarczą zatrzymania ustawioną w obrębie stacji nie umieszcza się przenośnej tarczy ostrzegawczej.

10. Pracownik kolejowy, który dostrzeże przeszkodę dla ruchu, powinien na linii dwutorowej najpierw osłonić przeszkodę sygnałami z tej strony, z której normalnie odbywa się ruch pociągów po uszkodzonym torze, a na linii jednotorowej, jak też w razie uszkodzenia obu torów linii dwutorowej, z tej strony, z której najpierw oczekuje się pociągu. Jeżeli nie można użyć tarcz lub latarń, należy biegnąc naprzeciw pociągu dawać sygnały "Stój" (D2 i jednocześnie D3).

Po osłonięciu sygnałami uszkodzonego miejsca wymagającego ograniczenia szybkości, nalezy oczekiwac pociągu przy sygnale D1 "Stój", a po zatrzymaniu pociągu przy tym sygnale zawiadomić drużynę trakcyjną o przyczynie zatrzymania i szybkości z jaką można jechać przez miejsce uszkodzenia.

Jeżeli wymagają tego względy bezpieczeństwa, to należy równocześnie osłonić miejsce przeszkody dla ruchu pociągów po sąsiednim torze.

11. Jeżeli tor pomiędzy dwoma stacjami jest zamknięty, należy oprócz tarcz zatrzymania (sygnał D1), osłaniających przeszkodę na szlaku, osłonić ten tor również na obydwóch stacjach tarczą zatrzymania, ustawioną na osi toru poza zwrotnicą wyjazdową, lecz bez tarczy ostrzegawczej.

12. W przypadku żądania pociągu ratunkowego lub lokomotywy pomocniczej zatrzymany pociąg osłania się ze strony oczekiwanej pomocy lub z obu stron, gdy nie wiadomo, skąd przybędzie pomoc.

13. Jeżeli za zatrzymanym pociągiem miał być wyprawiony w odstępie czasu drugi pociąg, to osłony dokonuje się od końca pociągu natychmiast po jego zatrzymaniu.

14. Jeżeli zatrzymany pociąg był wyprawiony w czasie całkowitej przerwy w łączności i za nim przewidziane jest wyprawienie następnego pociągu, wówczas osłania się pociąg od końca, natychmiast po jego zatrzymaniu.

15. Jeżeli semafora nie można z powrotem nastawić na sygnał "Stój", należy ustawic tarczę zatrzymania bezpośrednio przed semaforem. Jeżeli semafor ma tarczę ostrzegawczą, to oprócz tego nalezy ustawić przenośną tarcze ostrzegawczą bezpośrednio przed tarczą stałą.

W razie potrzeby, należy przygotować się do zatrzymania zbliżającego się pociągu sygnałami D2 i D3 "Stój", dawanymi jednocześnie.

Offline AtapiCl

  • Administrator
  • Wiadomości: 4419
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 198
Odp: Pociąg "Chełmianin" uniknął wypadku pod Garwolinem
« Odpowiedź #7 dnia: 19 Września 2010, 21:27:19 »
No ale chyba istnieją jakieś blokady przycisków do pulpitu kostkowego?

Wajchy i tak musi obsługiwać, przycisk sygnałowy semafora również. A że blokada była włączona w kierunku zasadniczym, to wystarczy już tylko nie przełożyć rozjazdów, podać sygnał na semaforze wyjazdowym i nieszczęście gotowe.

Offline muri

  • Wiadomości: 627
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Pociąg "Chełmianin" uniknął wypadku pod Garwolinem
« Odpowiedź #8 dnia: 19 Września 2010, 21:39:10 »
Z tego co zacytował krzysiek, wydaje mi się że na podstawie punktów 8 i 11 musiała gdzieś być ta tablica wbita i to nawet dwa razy (raz na wylocie ze stacji, drugi raz w drodze hamowania + 200m od przeszkody).
Jeżeli by nawet z tej instrukcji nie wynikało,  że w ten sposób osłania się roboty torowe, to jak rozumiem rozkręcony tor musi mieć status "zamknięty", więc pkt. 11 powinien działać.
Fajnie by było jakby się ktoś dowiedział jak to tam było...

Offline MKfifi

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 10
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pociąg "Chełmianin" uniknął wypadku pod Garwolinem
« Odpowiedź #9 dnia: 19 Września 2010, 22:02:54 »
A co to był za lok który jechał z Chełminianem?

Offline Sakorius

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 666
  • KB Serwis - Szczecin Dąbie
    • Zobacz profil
    • Sakorius Home Gallery
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pociąg "Chełmianin" uniknął wypadku pod Garwolinem
« Odpowiedź #10 dnia: 20 Września 2010, 08:54:00 »
No ale chyba istnieją jakieś blokady przycisków do pulpitu kostkowego?

Wajchy i tak musi obsługiwać, przycisk sygnałowy semafora również. A że blokada była włączona w kierunku zasadniczym, to wystarczy już tylko nie przełożyć rozjazdów, podać sygnał na semaforze wyjazdowym i nieszczęście gotowe.
W sumie, w tej sytuacji najlepszym wyjściem byłoby zwieranie toków szynowych IT miedzy semaforem wjazdowym z toru zamkniętego, a pierwszym rozjazdem. Takie rozwiązanie uniemożliwiło by podanie wyjazdu na tor zamknięty. Bo nie zawsze można założyć kapturek na przycisk, lub karteczkę/tabliczkę na tor (na pulpicie).
Pozdrawiam, Sławek

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2164
  • Kochaj myśl twórczą-ćwicz dłoń!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 347
Odp: Pociąg "Chełmianin" uniknął wypadku pod Garwolinem
« Odpowiedź #11 dnia: 20 Września 2010, 09:48:43 »
Jak to dobrze, że w Garwolinie jest zwolnienie do 70 km/h i tory wchodzą w długi łuk, bo inaczej byłaby "mielonka". Pomiędzy Garwolinem a Pilawą jest półsamoczynna blokada liniowa.
Poniżej: widok z końca peronu w kierunku Pilawy (słabo widoczny łuk w prawo w odległości ok. 300m od końca peronu).
TLK 25108 prowadziła EP07-339.
« Ostatnia zmiana: 20 Września 2010, 19:03:01 wysłana przez EU40 »
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Mytnik

  • Wiadomości: 576
  • Administrator
    • Zobacz profil
    • Mój kanał na YT
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pociąg "Chełmianin" uniknął wypadku pod Garwolinem
« Odpowiedź #12 dnia: 27 Września 2010, 10:36:12 »
Z nieoficjalnych źródeł wiem, że w okolicach Tarnowskich Gór doszło do podobnego zdarzenia. Dwie jednostki zostały puszczone na ten sam tor. Dokładniejsze informacje będę miał wieczorem

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Pociąg "Chełmianin" uniknął wypadku pod Garwolinem
« Odpowiedź #13 dnia: 27 Września 2010, 19:24:01 »
W sumie, w tej sytuacji najlepszym wyjściem byłoby zwieranie toków szynowych IT miedzy semaforem wjazdowym z toru zamkniętego, a pierwszym rozjazdem. Takie rozwiązanie uniemożliwiło by podanie wyjazdu na tor zamknięty. Bo nie zawsze można założyć kapturek na przycisk, lub karteczkę/tabliczkę na tor (na pulpicie).

W sumie dobre rozwiązanie, aczkolwiek na upartego wypuści na Sz jak zapomni, że specjalnie tak jest zrobione. Bo pomyśli, że coś się walnęło z izolacją. Kapturek nie jest problemem (końcówka długopisu typu BIC :P).W takiej pracy trzeba przede wszystkim myśleć, a karteczkę zawsze można przykleić mimo wszystko. Domyślam się, że jest tam blokada typu C, ciekawe jak zareagował dyżurny sąsiedniego posterunku, jak ten zablokował blok początkowy (jeżeli zdążył). Chyba, że nie popatrzył, że zablokował nie po tym torze.
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline AtapiCl

  • Administrator
  • Wiadomości: 4419
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 198
Odp: Pociąg "Chełmianin" uniknął wypadku pod Garwolinem
« Odpowiedź #14 dnia: 27 Września 2010, 19:28:39 »
Raczej nie popatrzył, albo zbyt późno się zorientował ;)

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Pociąg "Chełmianin" uniknął wypadku pod Garwolinem
« Odpowiedź #15 dnia: 27 Września 2010, 21:59:20 »
W sumie, w tej sytuacji najlepszym wyjściem byłoby zwieranie toków szynowych IT miedzy semaforem wjazdowym z toru zamkniętego, a pierwszym rozjazdem.

Komu by się chciało cudować w ten sposób...

Takie rozwiązanie uniemożliwiło by podanie wyjazdu na tor zamknięty. Bo nie zawsze można założyć kapturek na przycisk, lub karteczkę/tabliczkę na tor (na pulpicie).

Kapturek nie zawsze, ale tabliczkę - jaki problem?
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

Offline Mytnik

  • Wiadomości: 576
  • Administrator
    • Zobacz profil
    • Mój kanał na YT
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pociąg "Chełmianin" uniknął wypadku pod Garwolinem
« Odpowiedź #16 dnia: 28 Września 2010, 13:58:12 »
Więc tak. W sprawie tego zdarzenia o którym pisałem kilka postów wyżej, jest jak na razie wiele niejasności.
To wyglądało w ten sposób, że jeden EZT jadący po torze niewłaściwym, miał podane na semaforze wjazdowym do nakła S13.
Drugi EZT wyjeżdżał z Nakła w stronę Tarnowskich Gór. I tu jest wiele niejasności. Jedna wersja mówi, że maszynista pomylił sygnał na semaforze, który podawał sygnał dla poc. towarowego jadącego obok, z sygnałem stój na semaforze, który jego dotyczył.
Druga wersja to jakiś błąd urządzeń SRK.
Jeśli będę wiedział coś więcej to napiszę
W tym miejscu doszło już do zderzenia pociągów.
http://www.mmsilesia.pl/10284/2010/5/7/zderzenie-pociagow-w-tarnowskich-gorach?category=naSygnale