Wpadł mi w ręce projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Nie znalazłem go na stronach MI. Nie będę go tutaj całego wklejał, a jedynie opiszę główne zmiany.
1. Usunięto zapis o kolejności malowania pasów czerwono-białych na masztach semaforów półsamoczynnych.
W uzasadnieniu jest napisane, że jest to uregulowane w przepisach wewnętrznych PLK-i, a w związku z tym umieszczanie tego zapisu w akcie rangi rozporządzenia nie jest zasadne.
2. Sygnał Z 1p zmienia oznaczenie na Z 1n.
3. Dodano nowy wskaźnik W 6b umieszczany przed niektórymi przejazdami kolejowymi. Są to praktycznie dwa wskaźniki W 6a umieszczane jeden pod drugim. Zobowiązuje on maszynistę do wielokrotnego podawania sygnału Rp 1 „Baczność” przed przejazdem lub przejściem. W uzasadnieniu jest napisane, że „wskaźnik ten podnosi bezpieczeństwo […] w przypadkach długotrwałych awarii systemów przejazdowych”.
4. W przypadku zmniejszenia prędkości szlakowej, przed wskaźnikiem zmiany prędkości W 27 w odległości drogi hamowania będzie się umieszczać wskaźnik W 8.
Czyli analogicznie jak w przypadku stałych ograniczeń prędkości.
5. Wskaźnik zmiany prędkości W 27 zmienia barwy na negatyw dotychczasowego W 27. Czyli białe tło, czarna czcionka. W uzasadnieniu wspomniano, że jest to podyktowane wprowadzeniem uprzedzania wskaźnikiem W 8 i że oba wskaźniki - W 27 i W 8 będą teraz wykonane według jednakowych zasad kolorystyki, różniąc się kształtem.
Oprócz tego 2 kosmetyczne zmiany, które pominę.
Jeśli zmiany wejdą w życie, to należałoby zaktualizować sporo scenerii. :-)