Autor Wątek:  Hamulec pomocniczy  (Przeczytany 25375 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Hamulec pomocniczy
« Odpowiedź #30 dnia: 08 Kwietnia 2010, 23:33:03 »
Chyba upuscic... 1MPa, nie za duzo? Powietrze w PG z kranem na pozycji 'jazda' wynosi 0,5MPa...
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Hamulec pomocniczy
« Odpowiedź #31 dnia: 09 Kwietnia 2010, 04:32:39 »
W kolejnictwie stosowany jest hamulec pneumatyczny. Jest tak skonstruowany aby w przypadku rozerwania składu, nastapiło hamowanie. Hamulec elektropneumatyczny stosowany w EZT musi być komptabilny z hamulcem pneumtycznym. W przypadku jak zajdzie potrzeba podpięcia lokomotywy spalinowej np. Dlatego w EZT jest taki sam hamulec pneumatyczny, do którego dodano dodatkowe sterowanie elektryczne.
A że PKP jest beton, to nadal istnieje przepis według którego podstawowym hamulcem jest pneumatyczny. Próbę hamulca lub hamowanie kontrolne, wykonuje się hamulcem pneumatycznym. Nawet jak by był inny.
Na innych kolejach można spotkać wagony z hamulcem EP.

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Hamulec pomocniczy
« Odpowiedź #32 dnia: 09 Kwietnia 2010, 07:48:47 »
Hamulec pneumatyczny jest słusznie hamulcem zasadniczym w EZT dlaczego?
A dlatego że hamując hamulcem pneumatycznym mamy niemal 100% pewność że zadziała i skład nam zahamuje, natomiast jeśli chodzi o hamulec elektropneumatyczny nie mamy tej 100% pewności, że akurat w momencie, gdy rozpoczynamy hamowanie nie zaskoczy nam cewka na cylindrze np w silnikowym i wtedy ratuje nas tylko obniżenie ciśnienia w PG.
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline Piotrek

  • Wiadomości: 888
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Hamulec pomocniczy
« Odpowiedź #33 dnia: 09 Kwietnia 2010, 10:01:22 »
Więc jak dokładnie wygląda próba hamulca w EZT? Maszynista najpierw hamuje hamulcem na pozycji hamowania elektropneumatycznego, luzuje a następnie hamuje na pozycji hamowania pneumatycznego?

Nie, najpierw pneumatyk, potem EP.


   « Dodano: 09 Kwietnia 2010, 10:02:03 »
Z tego co obserwowałem w kabinie EN57 to wykonuje się próbę tylko pneumatykiem. Wystarczy nabić trochę powietrza, tak gdzieś 1mpa wystarczy.

Skąd takie ciśnienie wziąłeś :-) ? Ani w przewodzie, ani też w cylindrach takowego nie ma! Próbę się robi tak jak napisałem wyżej - pneumatyk i EP. Podobnie na składach z hamulcami magnetycznymi także robi się dwie próby - normalna oraz nagłe, żeby sprawdzić, czy płozy opadają.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Hamulec pomocniczy
« Odpowiedź #34 dnia: 09 Kwietnia 2010, 11:01:58 »
Być może chodziło o 1 bar/at/atm ;-)
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline tomekilawa

  • Wiadomości: 258
  • na służbie...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Hamulec pomocniczy
« Odpowiedź #35 dnia: 09 Kwietnia 2010, 12:04:14 »
Być może chodziło o 1 bar/at/atm ;-)

No sorki, jednostki ciśnienia mi się pomyliły. :P

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Hamulec pomocniczy
« Odpowiedź #36 dnia: 09 Kwietnia 2010, 16:47:58 »
A tak w ogóle proponowałbym zacząć od właściwego nazewnictwa, bo to "coś" z kołem nazywa się fachowo hamulcem postojowym. Hamulce ręczne stosowane były niegdyś w kolejnictwie do zatrzymania pociągu, przez pracowników nazywanych konduktorami hamulcowymi. Na sygnał podany przez maszynistę konduktorzy hamulcowi kręcili korbami. Takie rodzaje hamulców stosowano w pojazdach kolejowych nie wyposażonych w hamulec pneumatyczny :). Niektórzy nazywają nieraz hamulec bezpieczeństwa hamulcem ręcznym, tylko dlatego, że uruchamia się go ręcznie :D
Proponuję zapoznać się zainteresowanym z terminologią pojęć na pierwszych stronach instrukcji Cw-1 (Mw-56), gdzie znajduje się właściwa definicja hamulca ręcznego.
« Ostatnia zmiana: 09 Kwietnia 2010, 16:59:26 wysłana przez EU40 »
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline dila en57

  • Wiadomości: 89
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Hamulec pomocniczy
« Odpowiedź #37 dnia: 09 Kwietnia 2010, 19:51:53 »
Teraz może pytanie z innej beczki ale podobne: Czy długie pozostawienie kranu w pozycji luzowanie zwiększa ciśnienie w PG? Bo w lokomotywie tak, a kibel?
Pozdrawiam, Piotr

Offline tom_21_pl

  • Wiadomości: 57
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Hamulec pomocniczy
« Odpowiedź #38 dnia: 09 Kwietnia 2010, 19:56:30 »
Luzowanie? Chyba chodziło ci o popełnienie.

Offline dila en57

  • Wiadomości: 89
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Hamulec pomocniczy
« Odpowiedź #39 dnia: 09 Kwietnia 2010, 19:57:00 »
Tak, pomyłka :)
Pozdrawiam, Piotr

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Hamulec pomocniczy
« Odpowiedź #40 dnia: 09 Kwietnia 2010, 19:57:24 »
Kran Oerlikona po początkowym przebiciu i tak po pewnym czasie redukuje ciśnienie do nieco tylko wyższego niż zadane i trzymane na pozycji "jazda".
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Hamulec pomocniczy
« Odpowiedź #41 dnia: 09 Kwietnia 2010, 20:12:47 »
Ale @ dila en57 chodzi chyba o kran z kibla tam nie ma popełaniania. Tam na wszystkich położeniach związanych z hamulcem EP, PG jest zasilany przez reduktor (utrzymujący 0,5MPa) tak samo chyba jest na położeniu luzowania pneumatycznego.

Offline dila en57

  • Wiadomości: 89
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Hamulec pomocniczy
« Odpowiedź #42 dnia: 09 Kwietnia 2010, 20:51:12 »
jest zasilany przez reduktor (utrzymujący 0,5MPa)

O to mi chodziło :) Możesz coś o tym więcej powiedzieć o tym reduktorze.....
Pozdrawiam, Piotr

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Hamulec pomocniczy
« Odpowiedź #43 dnia: 10 Kwietnia 2010, 08:24:56 »
Pomocny będzie rysunek 3.33 z tej strony: http://www.trakcja.rail.pl/readarticle.php?article_id=17 .
Reduktor jest oznaczony cyfrą 9 redukuje on ciśnienie ze zbiornika głównego do wartości 0,5 MPa (Reduktor zasadą działania przypomina zawór FD1 tylko ma na stałe nastawioną wartość wyjściową ciśnienia.). Powietrze z reduktora podawane jest do kranu który ma dwa zawory 4 i 5.
4 jest otwarty w obszarze pozycji hamulca EP i pozycji luzowania pneumatycznego.
5 jest otwarty na pozycji hamowania pneumatycznego.
na pozycji odcięcia oba są zamknięte.

Offline lokomotywfan

  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Hamulec pomocniczy
« Odpowiedź #44 dnia: 13 Maja 2010, 16:27:38 »
Czyli wychodzi na to, że w EN57 najwyraźniej jest "niewidzialny hamulec pomocniczy" :).

Profeta
« Ostatnia zmiana: 13 Maja 2010, 16:55:18 wysłana przez Profeta »