Autor Wątek:  Nowy wymiar podsypki  (Przeczytany 5931 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6301
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 330
Nowy wymiar podsypki
« dnia: 06 Marca 2009, 21:16:26 »
Jako że kolega @Paul był miły zapodać stronę z książki z przekrojem torowiska, postanowiłem skorygować nieco profil podsypki. Obecnie w Symulatorze najczęściej jest to 0.5m od końca szyny do pochylenia i 1.1m pochylenia o wysokości 20cm. Łącznie wychodzi 2.435m szerokości górnej powierzchni.

Z podanej książki wynika, że same podkłady mają 2.6m, a cała górna powierzchnia to 3.5m (0.45+2.6+0.45). Pochylenie nie zostało zwymiarowane, poza podaniem tangensu kąta 1:1.5. Natomiast podana jest odległość od osi toru do słupa, wynosząca 2.7m, którą przyjąłem za postawę podsypki (5.4m). Po zaokrągleniu wartości wyszło mi: od szyny do pochylenia - 1m, szerokość pochylenia - 1m, wysokość podsypki - 0.67m. Na szybko zrobiłem kawałek toru. Niestety, okazało się, że standardowa tekstura TpBpS-new2oil.tex wyświetla się nieprawidłowo.

Z teksturą zrobiłem następującą operację. Wycięty został środkowy fragment, mniej więcej taki, by końce podkładów były około połowy pomiędzy szyną a brzegiem wycięcia (132 piksele z 256). Następnie środkowy fragment został skurczony do 86 pikseli, a zewnętrzne rozszerzone z 62 do 85.

Przykładowy tor:node -1 0 testz track normal 100.0 1.435 0.25 25.0 20 3 flat vis
 Rail_screw_uNused1 4 Poil1 0.67 1 1
0 0.67 0  0
-33.333 0 33.333
0 0 -33.333
0 0.67 100 0
160
endtrack

Wygląda to tak:

Pewnie teksturę można by zrobić dokładniej, żeby podkłady miały równo 2.6m, ale myślę, że i tak jest nieźle.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Nowy wymiar podsypki
« Odpowiedź #1 dnia: 04 Maja 2009, 15:05:51 »
Jest tylko jeden mały problem - to jest profil podsypki na jednotorowym szlaku. Na stacjach i szlakach wielotorowych podsypka powinna mieć kształt płaskiej powierzchni, załamującej się dopiero za skrajnymi torami. Ze szlakami można by sobie jeszcze dać spokój, ale ponad 60-centymetrowe dziury między torami stacyjnymi wyglądają fatalnie - trzeba by jakoś generować dodatkowe powierzchnie z teksturą podsyki żeby to wyrównać.
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6301
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 330
Odp: Nowy wymiar podsypki
« Odpowiedź #2 dnia: 04 Maja 2009, 16:00:42 »
Zgadza się. Dla torów na stacjach trzeba by podkładać trójkąty bezpośrednio pod tor i pokrywać je teksturą dobraną do ostępu między torami. Powinno to poprawić FPS, bo automatyczna podsypka na dużej ilości równoległych torów jest mało wydajna. Ewentualnie można spróbować generować podsypkę bez pochyleń.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Paul

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 523
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Nowy wymiar podsypki
« Odpowiedź #3 dnia: 09 Maja 2009, 12:36:13 »
Jeszcze co do wymiarów - z tego co wygrzebałem grubość warstwy podsypki pod podkładem powinna wynosić ok. 30 cm (±5 cm, zależnie od natężenia przewozów). Wysokość podkładów to ok. 15 (drewniane) lub 20 (betonowe) cm, przy czym przy betonowych grubość warstwy podsypki zwiększa się o 5 cm. Czyli wysokość podsypki wychodziła by średnio 50 cm.
automatyka sterowania ruchem kolejowym rox
www.isdr.pl | www.bsk.isdr.pl | pokrzesik.wytnij@gmail.com

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6301
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 330
Odp: Nowy wymiar podsypki
« Odpowiedź #4 dnia: 13 Marca 2010, 15:36:30 »
Tak gwoli uzupełnienia…

Rysunek dotyczy linii magistralnej, dla linii mniejszego znaczenia dopuszczalne są wartości nieco mniejsze od podanych na nim. Podkłady mają długość 2.6m, plus 0.45m podsypki za podkładem, co daje łącznie 3.5m górnej powierzchni. Po odjęciu rozstawu szyn wychodzi 1.0325 na stronę, ja przyjąłem nieco "zużytą" wartość 0.9m. Wartość 0.5m dotyczy minimalnej grubości podsypki d (plus grubość podkładu), ale na rysunku jest ona zaznaczona w miejscu, gdzie grunt jest najwyżej pod szyną. Ze względu na spadek 5% w celu odprowadzania wody spod podsypki, po przeciwnej stronie grunt jest niżej. Można przyjąć, że obniżenie 10cm jest do zaakceptowania, co daje wysokość 0.6m na brzegu podsypki. Pozostaje szerokość pochylenia, którą przyjąłem też jako "zużytą" na 0.9m, co pasuje ładnie współczynnikiem 1:1.5 do wysokości 0.6m.

Rysunek jest ilustracją w treści rozporządzenia z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni