Autor Wątek:  Jak hamować?  (Przeczytany 40734 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline mixer

  • Wiadomości: 205
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Jak hamować?
« Odpowiedź #30 dnia: 08 Grudnia 2003, 11:10:29 »
Może z nitrogliceryną w bańkach? ;)

Offline Michu.

  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Jak hamować?
« Odpowiedź #31 dnia: 09 Stycznia 2004, 17:52:39 »
Mam takie pytanko do tekstu, który był już dawno zamieszczony:
Cytat: "OlO_EU"
pociagu towarowego jesli ma ponizej 20km/h juz w ogole nie wolno luzowac aby go nie porwac. OlO_EU

Nie znam się aż tak na kolei i nie za bardzo rozumiem o jakie "porwanie" chodzi? Czy chodzi tutaj o fizyczne rozerwanie składu? I dlaczego miałoby się tak stać akurat właśnie przy tej prędkości?

Offline OlO_EU

  • Wiadomości: 219
    • Zobacz profil
    • Outsourcing IT
  • Otrzymane polubienia: 3
Jak hamować?
« Odpowiedź #32 dnia: 10 Stycznia 2004, 00:45:24 »
chodzi oto ze przy tej predkosci sila hamowania jest bardzo wielka (rosnie w miare wytracania predkosci poniewaz rosnie tarcie miedzy klockami a kolem)
 i tylne silnie zahamowane wagony hamowaly by przednie juz calkowicie wyluzowane i jesli tamte by bylo np ladowne isnieje ryzyko szarpania skladem i zerwania jego sprzegow

OlO_EU

Offline mixer

  • Wiadomości: 205
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Jak hamować?
« Odpowiedź #33 dnia: 10 Stycznia 2004, 00:54:56 »
I dlatego na szlaku z górki (gdy jest ograniczenie 20 lub mniej) można mocno nadwyrężyć hamulce lokomotywy.   ...albo za każdym razem hamować do zera. :(

Offline OlO_EU

  • Wiadomości: 219
    • Zobacz profil
    • Outsourcing IT
  • Otrzymane polubienia: 3
Jak hamować?
« Odpowiedź #34 dnia: 10 Stycznia 2004, 00:58:24 »
nie no nie popadajmy w skrajnosci wtedy sie hamuje ale pierwszym stopniem  a lok pelnym pomocniczym i tak sie jedzie. no niestety pocos te hamulce sa klocki i obrecze sie zuzywaja wkoncu to jest poto zeby sie zuzwac no nie ?

OlO_EU

Offline mixer

  • Wiadomości: 205
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Jak hamować?
« Odpowiedź #35 dnia: 10 Stycznia 2004, 01:02:09 »
Nie popadam. Znam paru co schodzą prawie do zera km/h, bo im szkoda jamnika.

Offline OlO_EU

  • Wiadomości: 219
    • Zobacz profil
    • Outsourcing IT
  • Otrzymane polubienia: 3
Jak hamować?
« Odpowiedź #36 dnia: 10 Stycznia 2004, 01:06:37 »
heh no niestety na to nic nie poradzisz.......

Offline Michu.

  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Jak hamować?
« Odpowiedź #37 dnia: 10 Stycznia 2004, 12:17:45 »
Wielkie dzięki.

Offline mw158979

  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Jak hamować?
« Odpowiedź #38 dnia: 05 Maja 2004, 20:11:09 »
Cytat: "OlO_EU"
chodzi oto ze przy tej predkosci sila hamowania jest bardzo wielka (rosnie w miare wytracania predkosci poniewaz rosnie tarcie miedzy klockami a kolem) ...


Czy ktos z was potrafi podac jakis wzor na sile tarcia w zaleznosci od predkosci? Ja zapamietalem ze szkoly jedynie
F = nacisk * wsp_tarcia.


mw158979
http://www.marchewa.alleluja.pl

GUI edytora scenerii (nebula) -

Offline Dżyszla

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
    • mgr inż. Dżyszla Homepage
  • Otrzymane polubienia: 6
Jak hamować?
« Odpowiedź #39 dnia: 05 Maja 2004, 23:30:25 »
Prędkościom znacznie się różniącym odpowiadają różne wartości współczynnika tarcia (przy pozostałych warunkach nie zmienionych). Różnice wiążą się ze zmianą mechanizmu tarcia. Tak np. przy dużych prędkosciach wchodzą w grę sile efekty temperaturowe, mające wpływ na właściwości powierzchni ciał.
W przypadku szyn siła tarcia maleje (jeśli dobrze pamietam) wraz z prędkością (tarcie kinetyczne).
W przypadku tarcia tocznego jest chyba podobnie. Generalnie nie da się opisać wszystkiego jednym wzorem gdyż zależność jest nieliniowa.

***********

Jeszcze jako ciekawostkę podam, że np. tarcie względem powietrza (lub ogulnie - płynów) traktuje się jako wprost proporcjonalne do prędkości dla małych prędkości. Przy większych już jako proporcjonalne do kwadratu prędkości (V>100km/h), przy jeszcze większych - jako proporcjonalne do sześcianu; przy prędkościach rzędu kilku tysięcy (zaledwie!) km/h - jako proporcjonalne do piątej potęgi prędkości.
Ale generalnie tarcie można wyznaczyć praktycznie wyłącznie metodą doświadczalną - nie ma uniwersalnego wzoru.

Offline mw158979

  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Jak hamować?
« Odpowiedź #40 dnia: 06 Maja 2004, 22:18:52 »
Ej, widzialem wzory nieliniowe i to w podstawowce...
(chocby S=a*t^2/2)

A jaki wzor na tarcie klockow przyjeliscie w symulatorze?

mw158979
http://www.marchewa.alleluja.pl

GUI edytora scenerii (nebula) -

Offline McZapkie

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 675
    • Zobacz profil
    • http://www.mczapkie.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Jak hamować?
« Odpowiedź #41 dnia: 07 Maja 2004, 02:54:44 »
u:=60*(0.16*K+100)/((0.8*K+100)*(3*Vel+100));           {wsp. tarcia}
UnitBrakeForce:=u*K*1000;                         {sila na jeden klocek w N}
gdzie K to nacisk klocka w kN.

Tomek

  • Gość
Jak hamować?
« Odpowiedź #42 dnia: 07 Maja 2004, 03:48:27 »
Cytuj
UnitBrakeForce:=u*K*1000; {sila na jeden klocek w N}


Ten UnitBrakeForce wychodzi strasznie wielki.  Czy czasami K nie jest w N zwlaszcza gdy UBF=u*K*1000 (tysiac)??  Albo tak w zaczywistosci jest.  Ciekawe.

Pozdrawiam,

Offline Dżyszla

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
    • mgr inż. Dżyszla Homepage
  • Otrzymane polubienia: 6
Jak hamować?
« Odpowiedź #43 dnia: 07 Maja 2004, 10:34:28 »
Cytat: "mw158979"
Ej, widzialem wzory nieliniowe i to w podstawowce...
(chocby S=a*t^2/2)

A jaki wzor na tarcie klockow przyjeliscie w symulatorze?

mw158979
Źle się wyraziłem. Chodziło mi o charakterystykę, której nie da się opsisać na całej jej długości jednym wzorem.

Offline McZapkie

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 675
    • Zobacz profil
    • http://www.mczapkie.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Jak hamować?
« Odpowiedź #44 dnia: 07 Maja 2004, 10:56:27 »
1. Ten wzór który podałem jest oczywiście fenomenologiczny
(czyli wytrząśniety z rękawa jakiegoś profesora tak aby
pasował do danych doświadczalnych).

2. Tomek, pomyśl czego jest więcej, 1 kN czy 1000 N.

3. Dzyszla, coś kręcisz ;-)

Offline Dżyszla

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
    • mgr inż. Dżyszla Homepage
  • Otrzymane polubienia: 6
Jak hamować?
« Odpowiedź #45 dnia: 07 Maja 2004, 11:36:33 »
Bo nienawidzę fizyki, a czego nie zapytam się babki, to ona i tak nie umie odpowiedzieć. Więc kombinuję zlepiając informacje z książek.

A kurka, mam poprawkowy z promieniowania ciała doskonale czarnego. Po cholerę to komu... Wrrr... A w tym semestrze egzam z fizy... Heh, na samą myśl mnie...

Offline ABu

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 45
Jak hamować?
« Odpowiedź #46 dnia: 07 Maja 2004, 12:04:09 »
Dżyszla: Jakbyś zaglądał do książek tak często, jak na forum,
to nie miałbyś z fizyką żadnych problemów ;)))
ABu

Offline Dżyszla

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
    • mgr inż. Dżyszla Homepage
  • Otrzymane polubienia: 6
Jak hamować?
« Odpowiedź #47 dnia: 07 Maja 2004, 13:36:51 »
To też prawda ;P

Więc może ja pozostanę przy optymalizacji wydajności kodu... Obiecuję, ze fizyki nie ruszę.

Offline McZapkie

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 675
    • Zobacz profil
    • http://www.mczapkie.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Jak hamować?
« Odpowiedź #48 dnia: 07 Maja 2004, 15:53:02 »
Ależ nie, Dzyszla, oczekuję że poprawisz bug np. ze zbyt łatwym poslizgiem. Wiesz, raz że symek będzie lepszy, dwa że sam na tym skorzystasz ;-)

Tomek

  • Gość
Jak hamować?
« Odpowiedź #49 dnia: 07 Maja 2004, 21:00:10 »
McZapkie wiem dokladnie o co tobie chodzi z tymi kN i 1000 N, ale sposub jaki tutaj to przedstawilem mi wyszlo tak (przynajmniej ja tak zrozumialem) ze wstawiasz sile w kN i ja mnozysz jeszcze przez 1000 (1k).  Ale juz nie rozmaiwajmy na ten temat. :-)

Offline mw158979

  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Jak hamować?
« Odpowiedź #50 dnia: 07 Maja 2004, 21:04:29 »
Cytat: "McZapkie"
u:=60*(0.16*K+100)/((0.8*K+100)*(3*Vel+100));           {wsp. tarcia}
UnitBrakeForce:=u*K*1000;                         {sila na jeden klocek w N}
gdzie K to nacisk klocka w kN.


Ops,

faktycznie, jest w fizyka.doc.
A swoja droga to troche zaskakujace (dla mnie), mam na mysli roznice wspolczynnika tarcia dla duzych i malych predkosci. Spodziewalem sie najwyzej 2-krotnego zniejszenia przy duzych predkosciach, a tu sie okazuje, ze roznica moze byc dowolnie duza. Np dla 100 km/h wspolczynnik tarcia wychodzi 4 razy mniejszy niz w okolicy 0 km/h.  8-]

Szacowaliscie droge hamowania przy tych zalozeniach? Chyba V^3...

mw158979
http://www.marchewa.alleluja.pl

GUI edytora scenerii (nebula) -

Offline McZapkie

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 675
    • Zobacz profil
    • http://www.mczapkie.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Jak hamować?
« Odpowiedź #51 dnia: 07 Maja 2004, 21:35:13 »
1. Tomek - nie widze sprzeczności - jak mam siłe wyrażoną w kN to muszę ją przemnozyć przez 1000 żeby były N, czyż nie?
Przez co przemnozysz 5kg żeby wyszło ile jest gramów?
Ale nie przejmuj sie, co drugi student przesuwa separator dziesiętny w niewłaściwą stronę ;-)

2. Marcin - ten wzór się tyczy przypadku klocek żeliwny-obręcz koła.
Mozna go znaleźć w wielu książkach.
W przypadku hamulca tarczowego zależność jest inna, bardziej płaska
(dlatego maszyniści narzekają na Bdhpun bo się nie mogą przyzwyczaić :)
Niestety nie znalazłem wzoru który by to aproksymował, dlatego w symulatorze nie ma rozróżnienia.

Offline mw158979

  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Jak hamować?
« Odpowiedź #52 dnia: 07 Maja 2004, 21:49:50 »
Niestety nie czytam o fizyce i stad moje zaskoczenie.

A Bdhpun'y chyba mozna zmierzyc - rozbujac sklad, zejsc do 4atm i zapisywac predkosc co kilka sekund, to samo dla 3atm i innych cisnien, a potem ekstrapolowac. Ja niestety nie mam ani Bdhpun'ow w okolicy ani wejsciowek do kabiny.

A co do narzekan, to lepiej, ze do splaszczonej charakterystyki nie moga sie przyzwyczaic, gorzej by bylo w druga strone... :)

mw158979
http://www.marchewa.alleluja.pl

GUI edytora scenerii (nebula) -

Offline McZapkie

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 675
    • Zobacz profil
    • http://www.mczapkie.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Jak hamować?
« Odpowiedź #53 dnia: 07 Maja 2004, 22:27:34 »
No właśnie źle jest bo nie wyrabiają przy hamowaniu (w przypadku klocków jest ono pod koniec mocniejsze niż przy tarczach).

Offline mw158979

  • Wiadomości: 209
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Jak hamować?
« Odpowiedź #54 dnia: 08 Maja 2004, 18:35:12 »
No coz,
myslalem, ze jest mocniejsze na poczatku. Zreszta jedno drugiego nie wyklucza.

A czy rowniez w przypadku tarcz wspolczynnik tarcia jest odwrotnie proporcjonalny do predkosci? (nie pytam tu o wzor, bo juz pisales, ze nie masz)

mw158979
http://www.marchewa.alleluja.pl

GUI edytora scenerii (nebula) -

Offline WroGlo

  • Wiadomości: 4
    • Zobacz profil
    • http://www.wroglo.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Jak hamować?
« Odpowiedź #55 dnia: 08 Maja 2004, 18:56:42 »
:)
ja hamuje w ten sposób
whjeżdzam 80 km/h
potem zasadniczy najmocniejszy (klawisz 8)
potem 2 (ja cooś nie tak to nagłym daje ;) )
i staje tam gdzie trzeba
luzuje i ruszam
--
(...)Pociąg osobowy do Głogowa opóźni się o znaczącą ilość czasu(...)

Offline McZapkie

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 675
    • Zobacz profil
    • http://www.mczapkie.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Jak hamować?
« Odpowiedź #56 dnia: 08 Maja 2004, 21:34:40 »
Tak, w hamulcach tarczowych tez wspolczynnik tarcia maleje z predkoscia
i naciskiem, ale w mniejszym stopniu. Inny typ okladzin, inne odprowadzanie ciepla itp.

Offline EU05

  • Wiadomości: 536
  • Tekstury produkuję!
    • Zobacz profil
    • http://www.tgk.rail.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Jak hamować?
« Odpowiedź #57 dnia: 09 Maja 2004, 09:29:17 »
Cytat: "WroGlo"
:)
ja hamuje w ten sposób
whjeżdzam 80 km/h
potem zasadniczy najmocniejszy (klawisz 8)
potem 2 (ja cooś nie tak to nagłym daje ;) )
i staje tam gdzie trzeba
luzuje i ruszam

Pozycja 2 to tak na marginesie hamowanie służbowe :)
Chętnie przyjmę zdjęcia na tekstury lokomotyw serii EU06, EU07, EP07, EP08 a także ET21, ET22, ET40, ET41 i ET42.

Kontakt mailowy.

Offline Dżyszla

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
    • mgr inż. Dżyszla Homepage
  • Otrzymane polubienia: 6
Jak hamować?
« Odpowiedź #58 dnia: 09 Maja 2004, 10:27:42 »
Cytat: "WroGlo"
:)
ja hamuje w ten sposób
whjeżdzam 80 km/h
potem zasadniczy najmocniejszy (klawisz 8)
potem 2 (ja cooś nie tak to nagłym daje ;) )
i staje tam gdzie trzeba
luzuje i ruszam
I ludzie lecą do przodu, potem trochę ich szarpnie do tył, a na końcu pasek pod nóżki, silny odrzut w momencie zatrzymania, a przy wysiadaniu luzujesz i ludziom perony uciekają spod nóg :D

Rzaczej polecałbym w przypadku, gdy mamy zapas czasu wcześniej operować służbowym i jazdą, a w przypadku większej dynamiki, można trochę mocniej na początku, ale potem zmniejszamy siłe pod koniec. No i broń Boże nagłym! jeszcze ktoś spodnie sobie na peronie spali!

Offline Winger

  • Administrator
  • Wiadomości: 1466
    • Zobacz profil
    • http://www.winger.eu07.pl
  • Otrzymane polubienia: 25
Jak hamować?
« Odpowiedź #59 dnia: 09 Maja 2004, 12:38:15 »
80 km/h to mozna wjezdzac w perony, ale jednostkami.
No i peron musi byc w miare dlugi, poza tym odpada robienie tego np. przy drzewac w jesieni, albo jak trawa wysoka przy szynach.

Elektrykiem ze skladem 80 km/h? Nigdy.
No, nie licze tych kilku stacji w polsce gdzie w peronie sie po trzy cale sklady mieszcza :)))
Pozdrawiam,
Winger