Autor Wątek:  Droga przebiegu na "Sz" ?  (Przeczytany 11378 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Kipek von Chojna

  • Wiadomości: 139
  • Kiperancki Kipek
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Droga przebiegu na "Sz" ?
« dnia: 13 Stycznia 2010, 18:41:22 »
Widziałem ostatnio taką sytuację, że na stację wjeżdżał pociąg, a na semaforze przy torze w kierunku przeciwnym do wjazdu pociągu wyświetlony był Ms2. Jak się okazało dyżurny przyjął pociąg na "Sz". Powiedział mi, że to "Ms2" - to utwierdzenie drogi przebiegu. Ok.
Pytania:
1. Czy to jest standardowa procedura?
2. Czy po wjeździe pociągu trzeba rozwiązać drogę przebiegu manewrowego zrywając plomby na przyciskach pulpitu?
3. Jeżeli 2 = Tak, to ktoś z zabezpieczenia musi być ciągle przy dyżurnym, czy tylko "rano przyjdzie i założy" ?

Pozdrawiam.
:)

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6345
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 377
Odp: Droga przebiegu na "Sz" ?
« Odpowiedź #1 dnia: 13 Stycznia 2010, 18:50:29 »
Gdzieś już ktoś pisał na forum, że zdarza się tak robić, że układają na przebieg manewrowy w przeciwną stronę i podają wjazd na Sz. Może się nie znam, ale moim zdaniem jest to procedura awaryjna, bo nie zawsze urządzenia chcą prawidłowo działać, a na kolei liczy się efektywność i bezpieczeństwo.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2207
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Droga przebiegu na "Sz" ?
« Odpowiedź #2 dnia: 13 Stycznia 2010, 19:07:16 »
Ale i przestrzeganie przepisów a ja nie przypominam sobie, aby Instrukcje Ir-1 i Ie-1 dopuszczały jazdę pociągową na sygnał Ms-2. Jazda w sytuacjach awaryjnych, kiedy nie można podać sygnału zastępczego powinna odbywać się na podstawie Rozkazu szczególnego. W takich sytuacjach będzie to Rozkaz "S".
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Kipek von Chojna

  • Wiadomości: 139
  • Kiperancki Kipek
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Droga przebiegu na "Sz" ?
« Odpowiedź #3 dnia: 13 Stycznia 2010, 19:10:13 »
Gdzieś już ktoś pisał na forum, że zdarza się tak robić, że układają na przebieg manewrowy w przeciwną stronę i podają wjazd na Sz. Może się nie znam, ale moim zdaniem jest to procedura awaryjna, bo nie zawsze urządzenia chcą prawidłowo działać, a na kolei liczy się efektywność i bezpieczeństwo.

Że awaryjna to na pewno, bo jak kojarzę to w normalnych warunkach nie przyjmuje się pociągu na wjazdowym podająć "Sz". Cóż, śniegu lekko za kolana było... ;)

Ale i przestrzeganie przepisów a ja nie przypominam sobie, aby Instrukcje Ir-1 i Ie-1 dopuszczały jazdę pociągową na sygnał Ms-2. Jazda w sytuacjach awaryjnych, kiedy nie można podać sygnału zastępczego powinna odbywać się na podstawie Rozkazu szczególnego. W takich sytuacjach będzie to Rozkaz,, S".

EU40 sytuacja wyglądała tak:

-------Tor stacyjny-------(Sem=>)Ms2------------(<=Tm)Ms1-------(<=Sem)"Sz"------<= Pociąg------Tor szlakowy------
:)

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6345
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 377
Odp: Droga przebiegu na "Sz" ?
« Odpowiedź #4 dnia: 13 Stycznia 2010, 19:11:53 »
To nie jest jazda pociągowa na Ms2, tylko przebieg manewrowy jest utwierdzony w przeciwną stronę, niż wjeżdża pociąg na Sz.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline 201E-003

  • Wiadomości: 252
  • Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Droga przebiegu na "Sz" ?
« Odpowiedź #5 dnia: 13 Stycznia 2010, 19:15:39 »
Rozumiem, że ta sytuacja miała miejsce na urządzeniach przekaźnikowych?
Podczas praktyki w PLK sam byłem świadkiem takiej sytuacji. Dyżurny właśnie w taki sposób zabezpieczył sobie drogę przebiegu. Tak więc zdarza się - szczególnie, gdy droga przebiegu jest długa a i ruch na stacji duży.

Offline Kipek von Chojna

  • Wiadomości: 139
  • Kiperancki Kipek
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Droga przebiegu na "Sz" ?
« Odpowiedź #6 dnia: 13 Stycznia 2010, 19:18:53 »
Rozumiem, że ta sytuacja miała miejsce na urządzeniach przekaźnikowych?

Zgadza się. Zwyczajny pulpit kostkowy.
:)

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Droga przebiegu na "Sz" ?
« Odpowiedź #7 dnia: 13 Stycznia 2010, 19:22:46 »
Pytania:
1. Czy to jest standardowa procedura?
2. Czy po wjeździe pociągu trzeba rozwiązać drogę przebiegu manewrowego zrywając plomby na przyciskach pulpitu?
3. Jeżeli 2 = Tak, to ktoś z zabezpieczenia musi być ciągle przy dyżurnym, czy tylko "rano przyjdzie i założy" ?

AD 1. Nie nie jest to wymagane, jedyne podczas sygnału zastępczego wymagane jest odłączenie napięcia nastawniczego (tak, aby w trakcie wjazdu nie przestawić zwrotnicy przez przypadek), jednak czasem tak się stosuje (droga jest utwierdzona)

AD 2. W tym wypadku tak- przebiegi manewrowe są zorganizowane, a więc droga jest utwierdzona, w niektórych sytuacjach można rozwiązać przebieg manewrowy wygaszając tarcze.

AD 3. Jeżeli zerwie się plombę nie trzeba od razu zakładać nowej. Wpis w książce, a jak się zjawią zabezpieczeniowcy to założą. Czasem jest tak, że jeżeli często jakieś urządzenie się sypie to nawet nie zakładają, tylko wpisuje się zawsze brak. Nie koniecznie "rano" bo można np zadzwonić do kogoś z tzw "turnusu" i jak mu się nudzi to podjedzie założy.

Sygnał zastępczy podawany jest niezależnie od stanu innych urządzeń, a więc ułożenia zwrotnic, wykolejnic, stanu bloków blokad itp...
« Ostatnia zmiana: 13 Stycznia 2010, 19:28:11 wysłana przez jageer »
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2207
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Droga przebiegu na "Sz" ?
« Odpowiedź #8 dnia: 13 Stycznia 2010, 20:41:05 »
-------Tor stacyjny-------(Sem=>)Ms2------------(<=Tm)Ms1-------(<=Sem)"Sz"------<= Pociąg------Tor szlakowy------
:) Zbaraniałem..
Po tym samym torze: od strony toru szlakowego tarcza manewrowa wskazuje jazdę zezwalającą, a z drugiej strony od toru szlakowego na semaforze wjazdowym miga sobie, jak gdyby nigdy nic sygnał zastępczy..
Nie za bardzo jarzę po co wyczynia się takie numery, ale wiem jedno: nie jest to sytuacja bezpieczna.
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Sakorius

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 666
  • KB Serwis - Szczecin Dąbie
    • Zobacz profil
    • Sakorius Home Gallery
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Droga przebiegu na "Sz" ?
« Odpowiedź #9 dnia: 13 Stycznia 2010, 20:50:40 »
Nie za bardzo jarzę po co wyczynia się takie numery, ale wiem jedno: nie jest to sytuacja bezpieczna.
Jest to sytuacja bezpieczna. Na chłopski rozum, zabezpiecza się w ten sposób rozjazdy przed przypadkowym przełożeniem podczas przejazdu pociągu.
Pozdrawiam, Sławek

Offline Kipek von Chojna

  • Wiadomości: 139
  • Kiperancki Kipek
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Droga przebiegu na "Sz" ?
« Odpowiedź #10 dnia: 13 Stycznia 2010, 21:19:08 »
-------Tor stacyjny-------(Sem=>)Ms2------------(<=Tm)Ms1-------(<=Sem)"Sz"------<= Pociąg------Tor szlakowy------
:) Zbaraniałem..
Po tym samym torze: od strony toru szlakowego tarcza manewrowa wskazuje jazdę zezwalającą

A xs1 to nie czasem - najbardziej_bezpieczne_ze_wszystkiego - "stój" ? ;)
:)

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2207
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Droga przebiegu na "Sz" ?
« Odpowiedź #11 dnia: 13 Stycznia 2010, 21:47:08 »
Cytuj
Jest to sytuacja bezpieczna. Na chłopski rozum, zabezpiecza się w ten sposób rozjazdy przed przypadkowym przełożeniem podczas przejazdu pociągu.
No chłop jestem, ale nie bardzo rozumiem w jaki sposób zabezpiecza się rozjazd przed przypadkowym przełożeniem. Czy chodzi o to, że podaje się "lipnie" sygnał manewrowy Ms2 na uprzednio ułożoną drogę przebiegu dla manewru, przeciwnie do toru, po którym ma przejechać pociąg na Sz? Gdy dyżurny ruchu nie może podać sygnału zezwalającego na jazdę pociągu, podaje sygnał zastępczy Sz, nie mając 100% pewności, że z rozjazdami jest wszystko o.k.
O to chodzi?
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Droga przebiegu na "Sz" ?
« Odpowiedź #12 dnia: 13 Stycznia 2010, 22:01:30 »
Cytuj
Jest to sytuacja bezpieczna. Na chłopski rozum, zabezpiecza się w ten sposób rozjazdy przed przypadkowym przełożeniem podczas przejazdu pociągu.
No chłop jestem, ale nie bardzo rozumiem w jaki sposób zabezpiecza się rozjazd przed przypadkowym przełożeniem.

Sz nie utwierdza mu drogi przebiegu (na tym polega jego bajer - na gruncie może dziać się cokolwiek a Sz i tak się wyświetli), jeśli poda przebieg manewrowy ma pewność ze do momentu przejechania pociągu nie nastąpi przełożenie rozjazdu itp.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2207
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Droga przebiegu na "Sz" ?
« Odpowiedź #13 dnia: 13 Stycznia 2010, 22:11:59 »
Czyli dobrze się domyślałem o co chodzi. Skoro ma to pomóc w bezpiecznym prowadzeniu ruchu-niech pomaga, ale czy jest taka praktyka dozwolona przepisami?
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Sakorius

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 666
  • KB Serwis - Szczecin Dąbie
    • Zobacz profil
    • Sakorius Home Gallery
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Droga przebiegu na "Sz" ?
« Odpowiedź #14 dnia: 13 Stycznia 2010, 22:13:56 »
(...)Czy chodzi o to, że podaje się "lipnie" sygnał manewrowy Ms2 na uprzednio ułożoną drogę przebiegu dla manewru, przeciwnie do toru, po którym ma przejechać pociąg na Sz? Gdy dyżurny ruchu nie może podać sygnału zezwalającego na jazdę pociągu, podaje sygnał zastępczy Sz, nie mając 100% pewności, że z rozjazdami jest wszystko o.k.
O to chodzi?
Tak, o to chodzi. Bo jak podasz Sz, to z rozjazdami możesz robić co chcesz, możesz przekładać na wszystkie strony. Więc jakoś tą ewentualność trzeba wykluczyć, a to jest jeden z kilku sposobów.
Pozdrawiam, Sławek

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Droga przebiegu na "Sz" ?
« Odpowiedź #15 dnia: 14 Stycznia 2010, 17:19:47 »
(...)Czy chodzi o to, że podaje się "lipnie" sygnał manewrowy Ms2 na uprzednio ułożoną drogę przebiegu dla manewru, przeciwnie do toru, po którym ma przejechać pociąg na Sz? Gdy dyżurny ruchu nie może podać sygnału zezwalającego na jazdę pociągu, podaje sygnał zastępczy Sz, nie mając 100% pewności, że z rozjazdami jest wszystko o.k.
O to chodzi?
Tak, o to chodzi. Bo jak podasz Sz, to z rozjazdami możesz robić co chcesz, możesz przekładać na wszystkie strony. Więc jakoś tą ewentualność trzeba wykluczyć, a to jest jeden z kilku sposobów.

Jesteś tego pewien ?? Podczas podania Sz trzeba wyłączyć  napięcie nastawnicze i w tym momencie już sobie nie "pomajstrujesz" zwrotnicami- chyba że dyżurnemu się nie chce. Ale faktycznie jeżeli odcinek jest długi, ruch na stacji duży to zamiast odłączyć NN to lepiej utwierdzić drogę z drugiej strony manewrową. Prosta sytuacja i całkiem normalna....
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline Sakorius

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 666
  • KB Serwis - Szczecin Dąbie
    • Zobacz profil
    • Sakorius Home Gallery
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Droga przebiegu na "Sz" ?
« Odpowiedź #16 dnia: 14 Stycznia 2010, 17:37:34 »
(...)Jesteś tego pewien ?? Podczas podania Sz trzeba wyłączyć  napięcie nastawnicze i w tym momencie już sobie nie "pomajstrujesz" zwrotnicami- chyba że dyżurnemu się nie chce.(...)
Tak, jestem pewien - z punktu widzenia automatyki kolejowej oczywiście, bo obwód sygnału zastępczego nie ma praktycznie żadnych zależności. Jedynymi stykami w obwodzie, są styki przycisków, styk przekaźnika SSz w celu samo-podtrzymania oraz styk przekaźnika czasowego. Bo głównym założeniem Sz jest to, by działał, gdy wszystko inne padnie ;-)

A to o czym Ty piszesz, jest jednym z kilku sposobów, wykluczenia przełożenia rozjazdu w niezorganizowanej drodze przebiegu;-) Podobnie zresztą, jak w urządzeniach mechanicznych, blokuje się dźwignie zwrotnicowe przy podaniu Sz, poprzez przełożenie drążka przebiegowego, dla przebiegu przeciwnego, do tego po którym będzie jechał pociąg na Sz (jeżeli takowy przebieg istnieje) ;-)
Pozdrawiam, Sławek

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Droga przebiegu na "Sz" ?
« Odpowiedź #17 dnia: 14 Stycznia 2010, 18:07:23 »
A to o czym Ty piszesz, jest jednym z kilku sposobów, wykluczenia przełożenia rozjazdu w niezorganizowanej drodze przebiegu;-) Podobnie zresztą, jak w urządzeniach mechanicznych, blokuje się dźwignie zwrotnicowe przy podaniu Sz, poprzez przełożenie drążka przebiegowego, dla przebiegu przeciwnego, do tego po którym będzie jechał pociąg na Sz (jeżeli takowy przebieg istnieje) ;-)

Dokładnie tak ;) tak jak napisałeś Sz nie ma żadnych zależności :) A co do wyłączenia NN no to też się zgadza.... (jest to wymagane)
Chyba pasuje lepiej czytać posty :D  albo się wyspać. Co do mechanicznych to chyba nie musi być z przeciwnej strony.... tylko po prostu nie utwierdza się blokiem "Pu" i nie podaje semafora
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...