Autor Wątek:  Warunki miejscowe we wpisach trainset  (Przeczytany 4704 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6306
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Warunki miejscowe we wpisach trainset
« dnia: 17 Września 2007, 21:21:11 »
Jestem po lekturze instrukcji kolejowych, w których było dużo napisane o uwzględnianiu warunków miejscowych, zarówno podczas projektowania stacji, jak i zestawiania składów...

Proponuję, aby przynajmniej część informacji o warunkach miejscowych scenerii zawrzeć w formie komentarza do wpisu trainset, oznaczonego np. //$w, podobnie jak //$o opisuje misję. Parametry te były by użyteczne pod kątem zmiany składu:
  • Typ pociągu (pasażerski, towarowy, specjalny, lokomotywa luzem itd.). Jazda w misjach pasażerskich z wagonami towarowymi to trochę przesada...
  • Prędkość minimalna (ze względu na rozkład jazdy). Jeśli skład jest zbyt ciężki, a lokomotywa zbyt słaba lub tabor ma ograniczenie prędkości, to nie zdążymy na czas dojechać.
  • Prędkość maksymalna (ograniczenia prędkości na szlaku). Jeśli trasa pozwala na jazdę 160km/h i tyle zamierzamy wykorzystać, to nie ma po co zabierać wagonów z ograniczeniem prędkości 80km/h.
  • Maksymalna długość składu (w metrach lub ilość wagonów). Zasadniczo pociąg powinien mieścić się na stacjach i na mijankach, a pasażerski przy peronie.

Być może są jeszcze jakieś parametry, które warto by było uwzględnić, ale słabo się orientuję w temacie.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Warunki miejscowe we wpisach trainset
« Odpowiedź #1 dnia: 17 Września 2007, 21:42:16 »
Ja tylko dodam, co zauważyłem na exe 664, którego używam. Jeśli postawie jakieś w miarę długie brutto i wartość początkowa V=0 dokładnie, to bardzo ciężko ruszyć tym składem. Jak już ruszy i później zahamuję, ruszę, zahamuję ten problem znika (zachowuje się w miarę naturalnie). Aby się tego (myślę iż to jakiś bug) pozbyć wystarczy składowi nadać wartość początkową V>0 np. 0.1. Skład będzie odhamowany i nie będzie występowało to zjawisko.
Reasumując z punktu widzenia praktycznego albo:
-wszystkie składy będą miały 0>Vp<=0.1
-dobierać ten parametr na podstawie pierwszego ruszenia, przy założeniu iż Vp=0
Ponadto dla wagonów osobowych użytkownik ma możliwość ustalania ilości pasażerów w wagonie, a każdy pasażer w symku dużo waży :)
Dla wagonów towarowych np. eosów też jest możliwość definiowania pusty/pełny
W chk mogą również zdarzać się pomyłki.
Myślę, iż najlepiej nie ograniczać składu, bo będą wychodziły przy obliczeniach prawdopodobnie duże niedokładności.
Jedynym chyba sposobem odzwierciedlenia jak będzie zachowywał się symek, jest skopiowanie wzorów jak to liczy exe.
« Ostatnia zmiana: 17 Września 2007, 22:51:16 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6306
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Warunki miejscowe we wpisach trainset
« Odpowiedź #2 dnia: 20 Września 2007, 00:29:42 »
Gdyby się komuś chciało to wpisywać, to piszę bardziej konkretnie. Opis warunków miejscowych dla składu przypisanego do toru określonego w trainset:
  • jest między trainset a pierwszym node ... dynamic,
  • zaczyna na początku linii od //$w i spacji,
  • zajmuje tylko jedną linijkę,
  • może być przed lub po //$o, nie ma to znaczenia,
  • po spacji następują parametry w postaci <zmienna>=<wartość>, np. a=1,
  • kolejne parametry oddziela się przecinkami.

Na chwilę obecną możliwe parametry:
  • type= typ pociągu, określa jedną literą przeznaczenie składu:
    • type=p - pasażerski,
    • type=t - towarowy,
    • type=s - specjalny,
    • type=l - lokomotywa luzem
    • type=n - zespół trakcyjny (niskie perony)
    • type=w - zespół trakcyjny (wysokie perony)
  • train= zalecana budowa pociągu - określa poszczególne pojazdy w składzie:
    • p - wagon pasażerski,
    • t - wagon towarowy,
    • l - lokomotywa
    • e - lokomotywa elektryczna
    • s - lokomotywa spalinowa
    • z - zespół trakcyjny
    • A..Z - wagony poszczególnych typów
    • {n} - powtórzenie pojazdu n razy,
    • {n,m} - powtórzenie pojazdu n do m razy,
    Przykład train=epppP - lokomotywa elektryczna z 3 wagonami pasażerskimi i wagonem pocztowym (train=ep{3}P oznacza dokładnie to samo),
  • random= zezwolenie na losowanie - dla każdej literki w train=:
    • 0 - nie podmieniać nic,
    • 1 - dozwolona zmiana tekstury w ramach grupy testur (np. jednego przewożnika),
    • 2 - dozwolona dowolna zmiana tekstury
    • 3 - dozwolona zmiana modelu,
    • 4 - dozwolona zmiana na inny rodzaj (np. EP08 na EP09),
    • 5 - dozwolona zmiana trakcji (np. EU07 na SU45),
    • 8 - możliwa podmiana całego składu (z zachowaniem charakteru towarowy/osobowy/specjalny),
    • 9 - można wstawić dowolny skład.
  • vmin= prędkość minimalna w km/h z jaką pociąg musi jechać, żeby zdążyć między stacjami wg rozkładu. Przykład vmin=57. Prędkość tę wyznacza się dzieląc czas przejazdu (bez postoju) między poszczególnymi stacjami przez ilość kilometrów między nimi i wybierając największą z nich.
  • vmax= prędkość maksymalna w km/h. Przykład vmax=140. Prędkość ta określa maksymalną prędkość, jaką pociąg może rozwinąć na trasie wg ograniczeń prędkości i dróg hamowania.
  • lmax= maksymalna długość składu w metrach. Dla pociągów pasażerskich - najmniejsza długość peronów na trasie, dla towarowych - użyteczna długość torów na stacji końcowej ewentualnie mijankach, na których musi coś przepuścić. Przykład lmax=300.
  • u= napięcie zasilające w woltach, jeśli inne niż 3kV. Przykład u=750. u=0 oznacza trasę niezelektryfikowaną lub przebieg z jazdą poza trakcją.
  • d= szerokość toru w [m].
  • rmin= minimalny promień łuków na trasie oraz zwrotnic, na których skład skręca, w [m].

Cytat: Przykładowy wpis
trainset PM1301 tor_start 10 0
//$o Jedziemy osobowym.
//$w type=p,train=epppP,vmin=57,vmax=140,lmax=300,d=1.435
node -1 0 SP45-032 dynamic (...)
oznacza, że podmieniając skład należało by się trzymać tego, że ma być to lokomotywa elektryczna z trzema wagonami osobowymi i jednym pocztowym, nie można włączać w skład taboru z ograniczeniem prędkości poniżej 60km/h, w zasadzie pojazdy powinny pozwalać na jazdę z prędkością 140km/h, a długość składu nie powinna przekroczyć 300m, bo będzie problem stanąć przy peronie.


Kolejne parametry (proszę o PW z propozycjami nazw):
  • maksymalne nachylenie w promilach (do wyliczenia mocy/obciążenia),
  • typ ładunku dla towarowych (w końcu "po coś" to wieziemy).
« Ostatnia zmiana: 30 Grudnia 2007, 03:51:20 wysłana przez Ra »
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Warunki miejscowe we wpisach trainset
« Odpowiedź #3 dnia: 20 Września 2007, 00:55:18 »
Co w przypadku jak mamy do wykonania misję: zaczynamy luzem, podpinamy x wagonów pasażerskich (brakuje ilości pasażerów), max nachylenie x%%, jedziemy gdzieś do X, odpinamy wagony, jedziemy luzem, podpinamy się pod y wagonów towarowych max nachylenie y%%, jedziemy do miejscowości Y... itd.?
Można tam jeszcze komplikować.
Wątpię, aby komuś chciało się to liczyć, wpisywać czy przestrzegać.
« Ostatnia zmiana: 20 Września 2007, 01:16:54 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6306
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Warunki miejscowe we wpisach trainset
« Odpowiedź #4 dnia: 20 Września 2007, 01:16:35 »
Jak zaczynamy luzem, to jest przy lokomotywie wpis, że lokomotywa luzem. Każdy skład wagonów ma osobny trainset i tam trzeba umieścić dane o długości pociągu po odjęciu przeciętnej lokomotywy. Nachylenia są odpowiednio we wpisach wagonów, w zależności jaką drogę przebywają. Dla lokomotywy jest to maksymalne nachylenie ze wszystkich możliwych.

Co do liczenia, mogę w programie zrobić, żeby się policzyło (przynajmniej częściowo) i wpisało samo (ale może to potrwać parę godzin, bo będzie pseudo-symulacja jazdy). Wpisy mają być pod kątem edytora składów. A jak ktoś nie będzie przestrzegać, to najwyżej nie podjedzie pod górę, nie zdąży wg rozkładu, albo się wykolei, albo mu skład będzie wystawał poza peron czy stację. :)
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Warunki miejscowe we wpisach trainset
« Odpowiedź #5 dnia: 20 Września 2007, 01:23:31 »
No dobra, rozumiem, iż każdy trainset będzie tym objęty, myślałem tylko, iż tylko ten niejako startowy, ale jeszcze bardziej skomplikuję, bo teoretycznie jest to możliwe (choć chyba nie pamiętam takiej  takiej scenerii):
jadę z x wagonami i podczepiam gdzieś do składu y wagonów, czyli będziemy mieli x+y, a twój edytor nie będzie o tym wiedział. W innych misjach natomiast wagony x i y nie będą łączone.
Ponadto AI a człowiek, to dwie różne rzeczy. Kiedyś w jednej z scn ETcośtamcośtam jako AI pod górkę nie mógł pociągnąć kilku EAOSóW (ślizgał się), a człowiek bez problemu.

No ta ja wolę ewentuanie nie zdążyć, niż to wpisywać. Co do wykolejenia, to akurat bardziej zależy jak kto prowadzi, a że się nie zmieści w peronach, no cóż, bywają na trasie perony dłuższe, w pipdówkach krótsze, ale kto tam się przejmuje pipidówkami (gdyby chcieć się tym przejmować, to trzeba byłoby szukać najkrótszego peronu na trasie, co byłoby wskazane, gdyż dokładnie podchodzisz do tematu, problem też jak go znaleźć-chyba przeglądać w STV, ale to czasochłonne jest). Jak nie podjedzie, podmieniam ilość wagonów na mniejszą, albo daję silniejszego loka. Nie bardzo tam zrozumiałem jak liczyć nachylenie, ale mniejsza o większa (STV zdaje się, iż podaje nachylenie dla zaznaczonego toru, ale jak to znaleźć max. na trasie) jak również nie wiem jakbym miał znaleźć najmniejsze promienie łuków (chyba przeglądać w STV i tak na oko, ale nawet jak go odnajdę w STV nie wiem jak to policzyć, coś ze wzorów okręgu z geometrii analitycznej, ale ja na ten przykład już nic nie pamiętam).
No ale jak tam sobie chcesz, rób ten bardzo dokładny edytor.
Myślę, iż w praktyce i tak nie będzie się to zgadzało z zachowaniem symka.
Praca jaka jest do wykonania, czyli wpisywanie ręczne tych parametrów do każdego trainseta, we wszystkich scn, hmmm, to ładnych będzie parę setek godzin jak nie tysięcy.
Kto chętny?
« Ostatnia zmiana: 20 Września 2007, 06:16:16 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Warunki miejscowe we wpisach trainset
« Odpowiedź #6 dnia: 21 Grudnia 2009, 01:17:15 »
Witam.
Jakiś czas temu zadałem pytanie @Ra czy dałoby radę umieścić w starterze coś w rodzaju kalkulatora do wyliczania masy hamującej zestawionego przez nas składu. Automatycznie wyliczona wartość byłaby porównywana z wymaganym % masy hamującej na danej trasie (scenerii), i w zależności od wyniku porównania byłaby np obniżana prędkość maksymalna pociągu. Patrząc na prężny rozwój symulatora, rzeczą dość "dziwną" jest to, że na chwilę obecną takiego czegoś jeszcze nie mamy. Sprawa nie jest jednak taka prosta jak by to się wydawać mogło. Stworzenie namiastki tego jak to się w rzeczywistości odbywa wymaga szeroko zakrojonej współpracy pomiędzy zarówno programistami, "taborowcami", jak i twórcami tras. Aby odczytać z tabeli wymagany % masy hamującej musimy znać:
-drogę hamowania na danej scenerii (400v500m, 700m, 1000m,1300m)
-miarodajne pochylenie w ‰
-sposób hamowania (nastawa hamulca)


Następnie potrzebne są nam dane dotyczące:
-rzeczywistej masy hamującej*
-masy składu*


*Szczegóły dotyczące obliczeń zawarte są w instrukcji Cw1
Mając powyższe dane możemy porównać czy rzeczywisty % masy hamującej jest większy/równy/mniejszy od wymaganego % masy hamującej.
Aby mógł powstać "kalkulator" należałoby rozdzielić zadania na kilka grup:
Programiści  : program wyliczający, ewentualne zależności z exe
"Taborowcy": zdobycie danych dot. mas hamujących wagonów/taboru trakcyjnego
Twórcy tras : umieszczenie w pliku *.scn informacji co do pochylenia, drogi hamowania


Oczywiście jest to tylko propozycja, choć uważam, że godna uwagi. Ktoś może powiedzieć, że jest dużo ważniejszych spraw np AI, wydajność symulatora. Ja jednak uważam, że nie wolno skazywać tego "projektu" na niepowodzenie chociażby ze względu na powstające realistyczne scenerie. Przy zaangażowaniu małej grupy osób może powstać bardzo ważna i przydatna rzecz. Jeśli ktoś mi powie, że wyliczanie "% masy hamującej" nie jest ważne to w takim razie ma on nikłe pojęcie o kolei. A skoro tworzymy symulator to musimy dbać o tego typu elementy. Zwłaszcza, że powstanie takiego "kalkulatora" umożliwi nam tworzenie w miarę rzeczywistych rozkładów jazdy. Na sceneriach zaczynają się pojawiać "ludzie", mamy niezły tabor, scenerie a nie mamy systemu wyliczania "masy hamującej" ? Jedyna rzecz jaka może przeszkodzić wszelkim projektom to brak zainteresowania ze strony użytkowników. A w tym wypadku to kwestia zebrania nie tak dużej ilości danych i ich późniejszego przetworzenia. Ale musi być zainteresowanie... Jako, że PC2009 wprowadzi niejako nowy standard, można by było od momentu jej wydania w plikach *.scn nowo tworzonych tras umieszczać dane informacje.
Jeśli pojawi się odzew ze strony przedstawicieli wymienionych grup i użytkowników forum to przedstawię szerszą koncepcję projektu.

Pozdrawiam.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76