Autor Wątek:  Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a  (Przeczytany 14055 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline wrzesien91

  • Wiadomości: 43
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« dnia: 14 Grudnia 2009, 18:54:26 »
W wakacje przejerzżdżałem przez przejazd w Myśliwcu koło Wąbrzeźna, i widziałem skład z towarowy jadącego w kierunku Torunia z ET22 na czele, i ET22 ciągniętym na końcu składu. Zapamiętałem to bo ciągnięty ET22 miał podniesiony pantograf połówkowy tylniy i miał zapalone czerwone światła. Niedawno mi sie to przypomniało i mnie to zaintrygowało, bo ten skład musiał przejerzżdzać przez Książki gdzie nad przejazdem są właśnie oznaczenia We8a i We9a. I w związku z tym moje pytanie: Czy przez takie miejsce, w tym przypadku ciągnięty ET22, muógł przejechać na podniesionym pantografie? Bo szczerze wątpię żeby ktoś siedział w ciągniętej lokomotywie żeby opuszczać pantograf, a co dopiero zatrzymywać cały skład żeby go opuścić, a na tym łączeniu sieci elektrycznej pantograf według mnie powinien się uszkodzić, bo z tego co widziałem kabel jest połączony grubym łączeniem.....

Krzysiek626
« Ostatnia zmiana: 14 Grudnia 2009, 19:00:18 wysłana przez Krzysiek626 »

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #1 dnia: 14 Grudnia 2009, 19:14:05 »
Z tego co kojarze, to te znaki nie wymagają od maszynisty opuszczenia patyków, a jedynie przejazdu przez odcinek bez poboru prądu....
Czyli nastawnik na zero i chyba ogrzewanie składu też (oczywiście w przypadku towarowych wiadomo....), w byku również sprężarka ciągnie napięcie z wysokiego, ale nie wiem czy ją trzeba na tą chwilę wyłączyć, raczej nie... bo sprężarka cały czas musi być włączona.
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #2 dnia: 14 Grudnia 2009, 19:19:16 »
Ponadto:

Cytuj
ciągnięty ET22 miał podniesiony pantograf

Cytuj
Bo szczerze wątpię żeby ktoś siedział w ciągniętej lokomotywie

Czynna lokomotywa nie może jechać pusta...

Offline wrzesien91

  • Wiadomości: 43
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #3 dnia: 14 Grudnia 2009, 19:23:04 »
Ale czy za czynną lokomotywę można uznać taką, w której są włączone jedynie czerwone światła?

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #4 dnia: 14 Grudnia 2009, 19:24:31 »
Końcówki to nie to samo, co podniesione patyki na tej lokomotywie z tyłu...

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #5 dnia: 14 Grudnia 2009, 19:27:21 »
Czynna lokomotywa to taka która ma (w przypadku lokomotyw elektrycznych) podniesiony patyk(i).
Przy lokach spalinowych za czynną uznaję się lokomotywę z uruchomionym silnikiem spalinowym.
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline wrzesien91

  • Wiadomości: 43
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #6 dnia: 14 Grudnia 2009, 19:29:51 »
Aha. A mogli byście jeszcze wyjaśnić, co to są te końcówki?

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #7 dnia: 14 Grudnia 2009, 19:36:22 »
Aha. A mogli byście jeszcze wyjaśnić, co to są te końcówki?

Sygnały końca pociągu.

Offline MuNiO

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #8 dnia: 14 Grudnia 2009, 19:36:51 »
Aha. A mogli byście jeszcze wyjaśnić, co to są te końcówki?

Sygnały Końca Pociągu w postaci odblaskowych tablic, palących się czerwonych świateł lub przenośnych latarni z czerwonym pulsującym światłem.

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #9 dnia: 14 Grudnia 2009, 19:37:39 »
Aha. A mogli byście jeszcze wyjaśnić, co to są te końcówki?

Końcówki: w przypadku EZetów w członie, który jest ostatni zapalone są czerwone światła, w pociągach pasażerskich w ostatanim wagonie, w towarowych- odpowiednie "tarczki", jeżeli lok jedzie luzem (lub jest jakiś na popychu) również czerwone światła na końcu składu.

Podczas przejazdu pociągu przez posterunek lub wjazdu na stację dyżurny ruchu/nastawniczy lub w przypadku punktu SKP (Stwierdzenie Końca Pociągu) należy sprawdzić czy pociąg wjechał z sygnałami końca. Dopiero wtedy można np zwrócić blok końcowy do posterunku obok....
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline Mannerheim

  • Wiadomości: 106
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #10 dnia: 14 Grudnia 2009, 19:47:40 »
Z tego co kojarze, to te znaki nie wymagają od maszynisty opuszczenia patyków, a jedynie przejazdu przez odcinek bez poboru prądu....
Czyli nastawnik na zero i chyba ogrzewanie składu też (oczywiście w przypadku towarowych wiadomo....), w byku również sprężarka ciągnie napięcie z wysokiego, ale nie wiem czy ją trzeba na tą chwilę wyłączyć, raczej nie... bo sprężarka cały czas musi być włączona.
W Niemczech wskaźnik El 1 (odpowiednik naszego We8a) każdorazowo wymaga odłączenia wyłącznika szybkiego (u nich mówi się na to "wyłącznik główny" - Hauptschalter).

Offline Żuk

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1085
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #11 dnia: 14 Grudnia 2009, 21:34:15 »
Jazda elektrycznych pojazdów trakcyjnych przez sekcjonowanie sieci  musi odbywać się bez poboru prądu gdyż zwierane są dwie niezależne sekcje zasilania - mogą wystąpić różnice potencjałów w obu sekcjach sięgające niekiedy wartości niebezpieczne dla aparatów elektrycznych elektrycznego pojazdu trakcyjnego.
Należałoby wiedzieć co to jest sekcjonowanie sieci:
Sekcjonowanie ma na celu podzielenie sieci na niezależne odcinki zasilania. Zapewnia to wyłączenie zwarć, równomierne obciążenie oraz uniezależnienie prowadzenia ruchu pociągów od uszkodzeń sieci. Rozróżniamy dwa sposoby sekcjonowania sieci trakcyjnej:
- podłużne (zapewnia oddzielenie torów szlakowych od torów stacyjnych, dzieli sieć przy punktach zasilania)
- poprzeczne (zawieszenie sieci na odrębnych konstrukcjach wsporczych)
źródło: http://www.trakcja.rail.pl

Chciałbym jeszcze dodać, że przejazd przez izolatory sekcyjne na rozruchu może doprowadzić do uszkodzenia aparatów elektrycznych na pojeździe trakcyjnym, z powodu że na końcach każdej z dwóch przyległych ( oddzielonych izolatorem ) do siebie sieci trakcyjnych mogą występować spore różnice w wartościach napięcia. Przejazd "z prądem" może spowodować gwałtowne rozłączenie i zasilenie obwodu głównego pojazdu trakcyjnego, co objawia się nagłym szarpnięciem ( można odczuć siedząc w pociągu ). Zróbcie sobie eksperyment, weźcie jakiś silniczek na 12V podłączcie pod źródło zasilania i nagle przerwijcie obwód po czym szybko go włączcie. Silniczek nagle przestaje być zasilany, a za moment otrzymuje napięcie o innej wartości niż wcześniej). Często gęsto wywali nam "bezpieke" na pojeździe bądź też na, którejś podstacji elektrycznej. Podczas takiego przejazdu na sieci powstaje łuk elektryczny, który jest przeciągany przez pantograf po izolatorze. Doprowadza to do uszkodzeń izolatorów i przewodów jezdnych ( a nawet grozi przepaleniem sieci trakcyjnej ).

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #12 dnia: 14 Grudnia 2009, 21:49:02 »
Przejazd "z prądem" może spowodować gwałtowne rozłączenie i zasilenie obwodu głównego pojazdu trakcyjnego, co objawia się nagłym szarpnięciem ( można odczuć siedząc w pociągu ).
Jest na to sposob - przed rozruchem podniesc drugi pantograf (przewaznie przedni), po przejechaniu nad zaba go opuscic.
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline LHS_ST40S

  • Wiadomości: 472
  • OSx86 is the best!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 27
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #13 dnia: 14 Grudnia 2009, 22:00:58 »
Jeśli już mowa o pantografach to się wtrącę z pytaniem(nie ma sensu zakładać po to tematu) w jakim celu gdy np. na przedzie jedzie 182 i za nią ET22(sprzęgnięta ze 182 na sprzęg mechaniczny + wężyk), a potem pełne Eaos'y, w byczku są podniesione patyki? Czy ma on w jakiś sposób jechać czynnie?

Jeszcze co do tych wskaźników jak w temacie, to dlaczego czasem na przewodzie jezdnym za oznaczeniem sekcjonowania trakcji nie ma charakterystycznego izolatora(np. w Bukownie nie ma, zaś w Olkuszu jest)?
Cud zdarza się tylko kiedy nie ma znaczenia.

Offline Żuk

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1085
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #14 dnia: 14 Grudnia 2009, 22:04:45 »
Jeszcze co do tych wskaźników jak w temacie, to dlaczego czasem na przewodzie jezdnym za oznaczeniem sekcjonowania trakcji nie ma charakterystycznego izolatora(np. w Bukownie nie ma, zaś w Olkuszu jest)?

Ponieważ może to być przerwa powietrzna. Proponuję poczytać sobie z czystej ciekawości na temat sieci trakcyjnej na http://www.trakcja.rail.pl.

Offline LHS_ST40S

  • Wiadomości: 472
  • OSx86 is the best!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 27
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #15 dnia: 14 Grudnia 2009, 22:17:15 »
Dobra, z tą przerwą powietrzną to jutro sprawdzę, natomiast czy ktoś wie coś na moje pytanie nr 1 tzn. o te pantografy, tym bardziej mnie to ciekawi, że obie lokomotywy są z różnych serii, a nawet w różnych krajach je robili, bo gdyby to były np. 2 byczki to wiadomo - ukrotnienie, ale co jeśli są to całkiem inne lokomotywy, inny ciekawy przykład który kiedyś widziałem: ET41+ET22+Eaos'y.
Cud zdarza się tylko kiedy nie ma znaczenia.

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #16 dnia: 14 Grudnia 2009, 22:22:07 »
2 byczki to wiadomo - ukrotnienie
Ciekawe teorie wypisujesz, poza numerami 1001 i 1002 byki nie mialy ukrotnienia. Jak drugi pojazd ma podniesione patyki to jest tzw. "popych" albo podsyl - na towarach jest przewaznie to popych. Lokomotywa z przodu ciagnie sklad, a pojazd na popychu jej w tym pomaga. Podsyly z podniesionym patykiem przewaznie jezdza w zime - w pojezdzie dziala przetwornica, by nie zasypalo sniegiem silnikow trakcyjnych.
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline Dolmio89

  • Wiadomości: 1185
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #17 dnia: 14 Grudnia 2009, 22:24:02 »
"popych" to jeśli ta druga lokomotywa jest na końcu składu...

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #18 dnia: 14 Grudnia 2009, 22:28:43 »
Ja spotkalem sie z inna definicja "popychu" - czynna lokomotywa za pojazdem prowadzacym w dowolnym miejscu w skladzie.
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline LHS_ST40S

  • Wiadomości: 472
  • OSx86 is the best!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 27
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #19 dnia: 14 Grudnia 2009, 22:47:15 »
Sorry za ten niewypał z byczkami. Co do brutta CTL, o którym była mowa to pewnie popych ,bo często w takich dziwnych parach można zobaczyć te lokomotywy, a poza tym "kawałek" dalej jest Sędziszów, tam z tego co mi się o uszy obiło popych jest.
 
Jeszcze jedno: czy SM48 może się ukrotnić z gagarinkiem czy też w LHS'owym składzie robi za popych? Nie mam zielonego pojęcia, mnie tylko czasami zdarza się poprowadzić EN57, "wagi ciężkiej" nie "brałem pod lupę".
Cud zdarza się tylko kiedy nie ma znaczenia.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6165
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 870
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #20 dnia: 14 Grudnia 2009, 22:51:29 »
Jeszcze jedno: czy SM48 może się ukrotnić z gagarinkiem czy też w LHS'owym składzie robi za popych?
Nie ma takiej możliwości.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #21 dnia: 15 Grudnia 2009, 09:24:29 »
Ja spotkalem sie z inna definicja "popychu" - czynna lokomotywa za pojazdem prowadzacym w dowolnym miejscu w skladzie.

Ct-1, §1, punkt 6:

"lokomotywa pracująca na popychu" - należy rozumieć czynną lokomotywę pracującą na końcu składu pociągu.

Offline Piotrek

  • Wiadomości: 888
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #22 dnia: 15 Grudnia 2009, 11:21:44 »
w byku również sprężarka ciągnie napięcie z wysokiego, ale nie wiem czy ją trzeba na tą chwilę wyłączyć, raczej nie... bo sprężarka cały czas musi być włączona.

A w siódemce to sprężarka nie ciągnie :-) ? Też ciągnie, tyle że z przetwornicy, która to z kolei ciągnie więcej prądu zasilając właśnie sprężarkę. Sprężarkę można wyłączyć, nie musi być włączona cały czas, tylko trzeba pilnować spadku ciśnienia w ZG.

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #23 dnia: 15 Grudnia 2009, 13:44:05 »
Sprężarkę można wyłączyć, nie musi być włączona cały czas, tylko trzeba pilnować spadku ciśnienia w ZG.

Poza tym samo załączenie sprężarki hebelkiem nie jest równoważne z pracą sprężarki.

Offline Piotrek

  • Wiadomości: 888
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #24 dnia: 15 Grudnia 2009, 14:54:01 »
Poza tym samo załączenie sprężarki hebelkiem nie jest równoważne z pracą sprężarki.

Oczywiście :-) Tak czy inaczej jeśli już ciśnienie spadnie dość mocno, to przy załączeniu hebelka od razu się załączy.

Offline WGA-LG

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 4
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #25 dnia: 21 Grudnia 2009, 17:54:49 »
Może sie wtrące ukrotnienie to kiedy z jednej lokomotywy do drugiej jest taki specjalny wąż podłączony i w drugiej nie musi być człowieka wystarczy w  pierwszej żeby był i wtedy z pierwszej steruje dwiema lokomotywami. Sterowanie ukrotnione może sie odbywać tylko w  lokach tej samej serii.A popych to wtedy gdy lok nie ma ukrotnienia albo jest innej serii niż drugi i w obydwu musi siedzieć człowiek i ten z pierwszej mówi na radiu drugiemu kiedy ma popychać najczęściej przy ruszaniu i pod górke.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #26 dnia: 21 Grudnia 2009, 18:04:30 »
Oj nie zawsze tej samych serii np. W USA mogą spinać różne typy lokomotyw. Teoretycznie nawet u nas można było spiąć SM42 i SP42 ale czy kiedyś do takiego czegoś doszło to nie weim .
Co do tego że w lokomotywie sterowanej nie musi być człowiek. Według przepisu pkp (albo PLK) w lokomotywie sterowanej musi być pomocnik maszynisty ( mi to się wydaje być bezsensowne ale cóż)

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #27 dnia: 21 Grudnia 2009, 18:07:53 »
Na elektryku w drugiej nie musi, na spaliniaku musi (nadzór pracy silnika spalinowego).
Co do amerykańców, oni tam już dawno temu opracowali sobie jakiś uniwersalny system sterowania wielokrotnego. Tylko w Europie każdy producent sobie;]
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline puma2091

  • Wiadomości: 463
  • ...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #28 dnia: 21 Grudnia 2009, 18:09:38 »
Według przepisu pkp (albo PLK) w lokomotywie sterowanej musi być pomocnik maszynisty ( mi to się wydaje być bezsensowne ale cóż)
A gdyby w lokomotywie sterowanej nagle spadło ciśnienie oleju? I nikogo by tam nie było to co by zrobił maszynista gdyby o tym nie wiedział no bo skąd?

PS: El Mecánico mnie wyprzedził.

ZiomalCl
« Ostatnia zmiana: 22 Grudnia 2009, 05:01:25 wysłana przez ZiomalCl »

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Przejazd przez miejsce oznaczone wskaźnikami We8a i We9a
« Odpowiedź #29 dnia: 21 Grudnia 2009, 18:42:47 »
A właśnie by wiedział bo wszystkie lokomotywy jakie znam maja zabezpieczenia że jeśli np. spadnie ciśnienie oleju to wyłączą silnik nawet szybciej niż to byś zobaczył na manometrze jest to zwykle specjalny układ bezpośrednio w regulatorze obrotów albo elektrozawór który jest zasilany przez styki czujnika ciśnienia oleju (jeżeli ciśnienie spadnie to otwierają się styki elektromagnes traci zasilanie i wypuszcza olej z cylindra regulatora obrotów co powoduje zatrzymanie silnika. Oczywiście jeśli wszystko jest sprawne). A takie awarie są sygnalizowane także w lokomotywie sterującej (np. SM42 zapali się lampka "Uszkodzenie silnika spalinowego lokomotywy sterowanej")