Autor Wątek:  Hamowanie?:>  (Przeczytany 11226 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

mariooo17

  • Gość
Hamowanie?:>
« dnia: 03 Maja 2004, 13:40:34 »
Mam male pytanko odnosnie hamowania a raczej zmniejszania predkosci, dajmy na to ze jade z predkoscia 100 km/h i chce zredukowac predkosc do 20km/h. Jak to zrobic? Prosilbym o opis "krok po kroku". Z gory dziekuje

Offline EU05

  • Wiadomości: 536
  • Tekstury produkuję!
    • Zobacz profil
    • http://www.tgk.rail.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Re: Hamowanie?:>
« Odpowiedź #1 dnia: 03 Maja 2004, 14:02:54 »
Cytat: "mariooo17"
Mam male pytanko odnosnie hamowania a raczej zmniejszania predkosci, dajmy na to ze jade z predkoscia 100 km/h i chce zredukowac predkosc do 20km/h. Jak to zrobic? Prosilbym o opis "krok po kroku". Z gory dziekuje

1. Dajesz hamulec na pozycję hamowania służbowego, czyli naciskasz 3
2. Zaczyna syczeć - to znaczy, ze hamulce się zaciągają. W przypadku dużego redukowania prędkości możesz zaciągnąć hamulec na pozycję hamowania 2
3. Gdy jedziesz 30 km/h (o 10 km/h szybciej, niż chcesz jechać) dajesz hamulec na pozycję 0 (klawisz 4) i chwilę na niej trzymasz, a potem na pozycję -1 na której popełniasz. Podczas popełniania powinieneś trzymać hamulec na pozycji -1 około 8 sek.
 Ale na hamowanie nie ma teorii - hamuje siena wyczucie.
Chętnie przyjmę zdjęcia na tekstury lokomotyw serii EU06, EU07, EP07, EP08 a także ET21, ET22, ET40, ET41 i ET42.

Kontakt mailowy.

Offline Dżyszla

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
    • mgr inż. Dżyszla Homepage
  • Otrzymane polubienia: 6
Hamowanie?:>
« Odpowiedź #2 dnia: 03 Maja 2004, 17:10:35 »
Dokładnie. Na początku hamujesz z intensywnością uzależnioną od drogi hamowania, a następnie dajesz "jazda" i czekasz, aż ciśnienie w cylindrze hamulcowym spadnie. Podczas tego pociąg stopniowo zmniejsza hamowanie, jednak dlaej zwalnia. Tuż "przed" zamierzoną prędkością dajesz popełnienie.
Wszystko tu uzależnione jest od sługości składu. W przypadku krótkiego popełnienie daje się dużo później.

Nie dawaj jednak popełnienia w momencie, gdy trwa jeszcze dość silne hamowanie (wysokie ciśnienie w cyl. ham. / niskie w PG) gdyż grozi to rozerwaniem pociągu.

Podobną procedurę propouję stosować także przy zatrzymywaniu się (z pominięciem punktu ostatniego o popełnianiu) szczególnie w pasażerach. Trzaymanie hamulca do końca spowoduje w momencie zatrzymania się bardzo niemiły odrzut. Poza tym ściśniesz skład, a lepiej wtedy go nie luzować, gdy ludzie wsiadają. Tak więc będzie trzeba sporo czasu na odhamowanie go przed dalszą jazdą.

Offline EU05

  • Wiadomości: 536
  • Tekstury produkuję!
    • Zobacz profil
    • http://www.tgk.rail.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Hamowanie?:>
« Odpowiedź #3 dnia: 03 Maja 2004, 17:20:41 »
Cytat: "Dżyszla"
Dokładnie. Na początku hamujesz z intensywnością uzależnioną od drogi hamowania, a następnie dajesz "jazda" i czekasz, aż ciśnienie w cylindrze hamulcowym spadnie. Podczas tego pociąg stopniowo zmniejsza hamowanie, jednak dlaej zwalnia. Tuż "przed" zamierzoną prędkością dajesz popełnienie.
Wszystko tu uzależnione jest od sługości składu. W przypadku krótkiego popełnienie daje się dużo później.

Nie dawaj jednak popełnienia w momencie, gdy trwa jeszcze dość silne hamowanie (wysokie ciśnienie w cyl. ham. / niskie w PG) gdyż grozi to rozerwaniem pociągu.

Masz rację. Ale w przypadku, gdy chcemy się dokładnie zatrzymać na stacji, to zwalniamy do 20 km/h i potem do 10 już przy pomocy ham pomocniczego, potem nim hamujemy. Hamulec pomocniczy ma to do siebie, że można dokładniej nim zahamować i szybciej się luzuje, a przy luzowaniu nie tracimy ciśnienia :)
Chętnie przyjmę zdjęcia na tekstury lokomotyw serii EU06, EU07, EP07, EP08 a także ET21, ET22, ET40, ET41 i ET42.

Kontakt mailowy.

Offline Dżyszla

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
    • mgr inż. Dżyszla Homepage
  • Otrzymane polubienia: 6
Hamowanie?:>
« Odpowiedź #4 dnia: 03 Maja 2004, 17:26:31 »
Ja tam w symku w na lokach (bo na EN57 nie mam tego wyczucia) prawie nigdy nie używam pomocniczego, a zawsze zatrzymuję skład +-20m od miejsca zatrzymania. W momencie zatrzymania praktycznie hamowanie jest tak znikome, że można by spokojnie za raz ruszyć bez odhamowywania.
Z tego, co zauważyłem, to w realu chyba także rzadko używają pomocniczego.

Offline EU05

  • Wiadomości: 536
  • Tekstury produkuję!
    • Zobacz profil
    • http://www.tgk.rail.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Hamowanie?:>
« Odpowiedź #5 dnia: 03 Maja 2004, 17:33:24 »
Cytat: "Dżyszla"
Ja tam w symku w na lokach (bo na EN57 nie mam tego wyczucia) prawie nigdy nie używam pomocniczego, a zawsze zatrzymuję skład +-20m od miejsca zatrzymania. W momencie zatrzymania praktycznie hamowanie jest tak znikome, że można by spokojnie za raz ruszyć bez odhamowywania.
Z tego, co zauważyłem, to w realu chyba także rzadko używają pomocniczego.

Czasem używają. Ja też raczej używam głównego, ale zawsze podciągam (taki przepis :)
Chętnie przyjmę zdjęcia na tekstury lokomotyw serii EU06, EU07, EP07, EP08 a także ET21, ET22, ET40, ET41 i ET42.

Kontakt mailowy.

RPK-74

  • Gość
Hamowanie?:>
« Odpowiedź #6 dnia: 04 Maja 2004, 00:43:32 »
A ja sobie zawsze hamuję najpierw głównym, a gdy zwolnie gdzieś tak do 20 km/h to daje na popełnienie i zaciągam pomocniczy i ładnie mi staje. (tylko bez skojarzeń :))

Offline |andy|

  • Wiadomości: 960
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Re: Hamowanie?:>
« Odpowiedź #7 dnia: 04 Maja 2004, 08:35:44 »
Cytat: "mariooo17"
Mam male pytanko odnosnie hamowania a raczej zmniejszania predkosci, dajmy na to ze jade z predkoscia 100 km/h i chce zredukowac predkosc do 20km/h. Jak to zrobic? Prosilbym o opis "krok po kroku". Z gory dziekuje


Ustawiasz kran hamulca zasadniczego na pierwszą lub drugą pozycję (lub którą lubisz), i obserwujesz jak zachowuje się skład. Jeśli widzisz, że nie zatrzymasz się przed końcem peronu to dociskasz (czyli wciskasz 3), jeśli widzisz, że zatrzymasz się wśrodku peronu, lub nie zwolnisz do początku ograniczenia to troche luzujesz. Poćwicz, to nie jest trudne.
Piszecie, że używacie hamulca pomocniczego. Ja pomocniczego używam tylko przy dociskaniu do składu. A podczas zatrzymywania się w peronach staram się zacząć luzować wcześnie skład, żeby w wagonach nie było charakterystycznego i niezbyt przyjemnego szarpnięcia. Nie chce, żeby pasażerowie rozlali sobie kawę, czy coś w tym stylu ;-)

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Hamowanie?:>
« Odpowiedź #8 dnia: 13 Maja 2004, 23:43:12 »
Ale na hamowanie nie ma teorii - hamuje siena wyczucie.


Cytat: "Dżyszla"
(bo na EN57 nie mam tego wyczucia)


W EN57 przy hamulcowaniu bardzo pomaga manometr cylindrów hamulcowych (ten całkiem z lewej). Jazda na klawiszu 4, hamowanie 3 iszybko 4. odhamowanie ".".

Offline Radkos07

  • Wiadomości: 297
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Hamowanie?:>
« Odpowiedź #9 dnia: 14 Maja 2004, 15:34:03 »
Cytuj
Gdy jedziesz 30 km/h (o 10 km/h szybciej, niż chcesz jechać) dajesz hamulec na pozycję 0 (klawisz 4) i chwilę na niej trzymasz, a potem na pozycję -1 na której popełniasz. Podczas popełniania powinieneś trzymać hamulec na pozycji -1 około 8 sek.
Cytuj


To opisałeś ogólnie zachodzącą procedurę. A jak się postępuje w przypadku 2 lub 3 wagonów za sobą??
Ciężka praca i brak rozrywek sprawią,
ze bedziesz cholernym nudziarzem,
a twoja żona bogatą wdową

Offline Radkos07

  • Wiadomości: 297
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Hamowanie?:>
« Odpowiedź #10 dnia: 14 Maja 2004, 15:37:44 »
Cytuj
Gdy jedziesz 30 km/h (o 10 km/h szybciej, niż chcesz jechać) dajesz hamulec na pozycję 0 (klawisz 4) i chwilę na niej trzymasz, a potem na pozycję -1 na której popełniasz. Podczas popełniania powinieneś trzymać hamulec na pozycji -1 około 8 sek.

Opisałeś tutaj ogólnie zachodzącą procedurę postepowania.
A jak się postępuje jeśli mamy za sobą 2 lub 3 wagony??
Ciężka praca i brak rozrywek sprawią,
ze bedziesz cholernym nudziarzem,
a twoja żona bogatą wdową

Offline EU05

  • Wiadomości: 536
  • Tekstury produkuję!
    • Zobacz profil
    • http://www.tgk.rail.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Hamowanie?:>
« Odpowiedź #11 dnia: 14 Maja 2004, 15:44:38 »
Cytat: "Radkos07"
Cytuj
Gdy jedziesz 30 km/h (o 10 km/h szybciej, niż chcesz jechać) dajesz hamulec na pozycję 0 (klawisz 4) i chwilę na niej trzymasz, a potem na pozycję -1 na której popełniasz. Podczas popełniania powinieneś trzymać hamulec na pozycji -1 około 8 sek.

Opisałeś tutaj ogólnie zachodzącą procedurę postepowania.
A jak się postępuje jeśli mamy za sobą 2 lub 3 wagony??

Dajesz 4 gdy jedziesz ok. 6 km/h szybciej wtedy luzujesz.
Chętnie przyjmę zdjęcia na tekstury lokomotyw serii EU06, EU07, EP07, EP08 a także ET21, ET22, ET40, ET41 i ET42.

Kontakt mailowy.

Offline Radkos07

  • Wiadomości: 297
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Hamowanie?:>
« Odpowiedź #12 dnia: 14 Maja 2004, 16:00:40 »
No nie musisz mi opisywać w formie numeracji klawiszy. Chodziło mi tylko o to,że w przypadku małej liczby wagonów nie powinno się używać popełnienia, bo wiadomo czym to grozi. Luzowanie - daje sie tylko na pozycję "jazda".
Pozdrawiam...
Ciężka praca i brak rozrywek sprawią,
ze bedziesz cholernym nudziarzem,
a twoja żona bogatą wdową

Offline Piotrek

  • Wiadomości: 888
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Hamowanie?:>
« Odpowiedź #13 dnia: 14 Maja 2004, 18:37:35 »
Ja zawsze jade na  pozycji 0 (klawisz 4), bo jak jade na -1 ( klawisz .) to strasznie przwod syczy glosno...

Offline Sm42

  • Wiadomości: 134
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Hamowanie?:>
« Odpowiedź #14 dnia: 14 Maja 2004, 19:49:06 »
Cytuj
Ja zawsze jade na pozycji 0 (klawisz 4), bo jak jade na -1 ( klawisz .) to strasznie przwod syczy glosno...
 


Aha, i wszystko jasne ;)))
Sm42

Offline |andy|

  • Wiadomości: 960
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Hamowanie?:>
« Odpowiedź #15 dnia: 14 Maja 2004, 21:18:57 »
Cytat: "piotrek"
Ja zawsze jade na  pozycji 0 (klawisz 4), bo jak jade na -1 ( klawisz .) to strasznie przwod syczy glosno...


Myślałem, że na pozycji zero (lub jak kto woli: jazda) jeździ się dlatego, że służy ona do jazdy, a nie dlatego, że nie syczy. Ale ja głupi jestem i mogę się mylić...

Offline Piotrek

  • Wiadomości: 888
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Hamowanie?:>
« Odpowiedź #16 dnia: 14 Maja 2004, 21:24:40 »
Bo z tego co zrozumialem czytajac to forum to sie jezdzi na -1...

Offline |andy|

  • Wiadomości: 960
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Hamowanie?:>
« Odpowiedź #17 dnia: 14 Maja 2004, 21:29:04 »
Cytat: "piotrek"
Bo z tego co zrozumialem czytajac to forum to sie jezdzi na -1...


-1 (czyli del na numerycznej) to jest napełnianie uderzeniowe, którego używasz, kiedy chcesz wyluzować skład,  0 (czyli 4 na numerycznej) to pozycja do jazdy i na niej należy jechać jeżeli nie hamujesz, nie luzujesz, nie jesteś ciągnięty jako druga lokomotywa.