Autor Wątek:  Zadajniki przy silnikach asynchronicznych  (Przeczytany 21513 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline UAZownik

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Zadajniki przy silnikach asynchronicznych
« Odpowiedź #30 dnia: 01 Listopada 2014, 22:22:04 »
Może tak trochę zboczę z tematu, ale zastanawia mnie jedna kwestia.

Jakie dokładniej silniki są w TraXX-ach itp.? Wikipedia coś milczy o tym. Zwyczajowo mówi się o nich asynchrony, więc zapewne są to asynchroniczne silniki klatkowe. Tylko że nie ma w nich prądu wzbudzenia. Tak więc co to za silniki? Synchroniczne? Komutatorowe AC obcowzbudne? Asynchroniczny pierścieniowy z wzbudzeniem na wirniku?


Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Zadajniki przy silnikach asynchronicznych
« Odpowiedź #31 dnia: 01 Listopada 2014, 22:55:58 »
ASIA7065, takie 4 silniki podaje jedna ze stron.  Silniki asynchroniczne, klatkowe. Reszta opisu jest do odnalezienia w sieci.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Zadajniki przy silnikach asynchronicznych
« Odpowiedź #32 dnia: 01 Listopada 2014, 23:36:12 »
Może w takim rozumieniu, jak w maszynach prądu stałego, ale coś zbliżonego jest. Jedna z popularnych (o ile nie najpopularniejsza obecnie) z metod sterowania silnikami asynchronicznymi polega na przeliczeniu prądów fazowych na dwa prądy (Id, Iq), które można rozumieć jako prąd wirnika i prąd magnesujący (ten drugi odpowiada za generowane w sinliku pole). Z drugiej strony, patrząc na schemat zastępczy silnika klatkowego widać, że jest on zbliżony do transformatora i jest w nim gałąź (rezystancja i indukcyjność) odpowiadająca uzwojeniu stojana i odpowiedzialna za generowanie pola magnetycznego i prąd jałowy. Podobnież można przyjąć, że pobierana przez silnik asynchroniczny moc bierna jest powiązana właśnie ze wzbudzaniem silnika (generowaniem pola).
Być może powyższe wytłumaczenie nie jest do końca elektrotechnicznie poprawne, natomiast jak do tej pory doskonale wystarcza mi do modelowania tych silników.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Zadajniki przy silnikach asynchronicznych
« Odpowiedź #33 dnia: 02 Listopada 2014, 13:59:23 »
A nie silniki asynchroniczne pierścieniowe. W silniki te na wirniku mają uzwojenie połączone w gwiazdę. Układ rozruchowy silnika pierścieniowego http://dle.edu.pl/~zbych/mechatronika/mech7_pliki/image017.jpg Po rozruchu szczotki są odsuwane pierścienie zwierane, tworzy się silnik klatkowy. Przy takich mocach silnik klatkowy ma za duży prąd rozruchu. Hamowanie elektrodynamiczne możliwe jest tylko w silniku pierścieniowym, dostarczenie napięcia wzbudzenia do wirnika.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Zadajniki przy silnikach asynchronicznych
« Odpowiedź #34 dnia: 02 Listopada 2014, 14:11:13 »
Nie.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline kruger

  • Wiadomości: 362
  • Maszynista metra
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Zadajniki przy silnikach asynchronicznych
« Odpowiedź #35 dnia: 02 Listopada 2014, 14:27:57 »
Przy takich mocach silnik klatkowy ma za duży prąd rozruchu.

I dlatego ktoś wymyślił coś takiego jak falownik żeby można było m.in. ograniczyć prąd rozruchu.

Hamowanie elektrodynamiczne możliwe jest tylko w silniku pierścieniowym.

Hmm, to ciekawe dlaczego składy które prowadzę mają silniki klatkowe i hamowanie ED.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 349
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 241
Odp: Zadajniki przy silnikach asynchronicznych
« Odpowiedź #36 dnia: 02 Listopada 2014, 15:18:25 »
Witam :) Przejrzałem trochę zasobów i tak: Prądy magnesowania rosły wraz z prędkością i przy prędkości w ok. 30 km/h wynosiły ok. 38 amper, a przy v=20km/h ok. 33 ampery. Przy prędkości zero i nastawniku na 100% mocy lokomotywa wytwarzała 293 kN i pobierała z sieci maksymalnie 53 ampery przy 3,2 kV (na czeskim prądzie z dość stabilnym napięciem 3,3 kV). Zrobiłem w wakacje pomiar z kilkusekundowym akcentowaniem kilku stopni zadanej i rozwijanej siły pociągowej. Przy 0 kN ~19 A. Przy 60 kN ~20 A, 111 kN ~24 A, 150 kN ~28 A, 165 kN ~30 A, 194 kN ~33 A, 211 kN ~36 A, 236 kN ~41 A...
Pozdrawiam
Edit: Na stronach Z.E.P. Enika można przeczytać - odnośnie asynchronicznego napędu tramwaju -  taki tekst: "Algorytm rozruchu napędu rozpoczyna faza wzbudzania strumienia w silniku. Realizowany jest wtedy wektor prądu poruszający się synchronicznie z wirnikiem (w przypadku postoju jest to prąd stały). Po zakończeniu wzbudzenia (po ok. 2 s) silnik rozwija moment i zaczyna się obracać." Więcej wraz z rysunkami tu: http://enika.nazwa.pl/pliki/aktualnosci/pdfy/prasa3.pdf oraz tu: http://enika.nazwa.pl/pliki/aktualnosci/pdfy/prasa2.pdf
« Ostatnia zmiana: 02 Listopada 2014, 15:48:58 wysłana przez biovital1 »