To się nazywa "próbne hamowanie". Robi się to przy prędkości o połowę mniejszą od rozkładowej, ale nie przekraczając 60km/h.
Przykład:
-prędkość rozkładowa 60km/h -> prędkość przy próbnym hamowaniu 30km/h
-prędkość rozkładowa 120km/h -> prędkość przy próbnym hamowaniu 60km/h
-prędkość rozkładowa 140km/h -> prędkość przy próbnym hamowaniu 60km/h
Jest to hamowanie kontrolne. Wiecej szczegółów (cyt. z Cw1 (Mw-56)):
Hamowanie kontrolne pociągu wykonuje się w następujących okolicznościach
a) po wyjeździe pociągu ze stacji początkowej,
b) po każdej próbie hamulców,
c) po zmianie drużyny trakcyjnej.
Hamowanie wykonuje się na pierwszym odcinku toru po osiągnięciu prędkości nie większej jak 60 km/h, w taki sposób, aby maszynista wyraźnie odczuł hamowanie pociągu, ale jednocześnie tak, aby w miarę możności nie spowodować zatrzymania pociągu. Hamowanie należy wykonać przy pomocy hamulca zespolonego (pneumatycznego), stosując hamowanie służbowe.
Na pierwszym odcinku, na którym prędkość rozkładowa pociągu wynosi co najmniej 130 km/h hamowanie kontrolne należy przeprowadzić z prędkości 130 km/h, tak aby zmniejszyć prędkość do 90 - 100 km/h. Nie wykonuje się tego hamowania, jeśli wcześniej przeprowadzano hamowanie pociągu z prędkości co najmniej 100 km/h