Autor Wątek:  Efekty krzywych torów  (Przeczytany 5386 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline mk1992

  • Wiadomości: 435
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Efekty krzywych torów
« dnia: 23 Grudnia 2008, 12:48:41 »
Witam. Moje pytanie kieruję przede wszystkim do tych osób, które są zaawansowane w tworzeniu scenerii. Otóż chciałbym się dowiedzieć, czy znacie jakiś "tajemniczy" sposób na uzyskanie takiego efektu krzywych torów, jak na tym zdjęciu: http://www.bocznice.eu/cpg1410/displayimage-search-0-6.html ?

Z góry dziękuję za odpowiedzi!

Pozdrawiam!
« Ostatnia zmiana: 23 Grudnia 2008, 12:59:01 wysłana przez mk1992 »

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 337
Odp: Efekty krzywych torów
« Odpowiedź #1 dnia: 23 Grudnia 2008, 12:51:32 »
Pod tym linkiem jest napis: Brak pliku do wyświetlenia.

Może chodziło Ci o takie:
http://img.wklej.org/images/697564225SPOX8034.JPG

Odświeżanie przeglądarki nic nie zmienia. Może u Ciebie działa, bo masz zapisane cookie z wyszukiwania. W takim razie wklej to cookie.

Tory trzeba podzielić na krótkie odcinki i delikatnie je poprzesuwać na boki, do tego dołożyć niewielkie zmiany przechyłki, żeby kiwało na boki.
« Ostatnia zmiana: 23 Grudnia 2008, 12:57:10 wysłana przez Ra »
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline mk1992

  • Wiadomości: 435
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Efekty krzywych torów
« Odpowiedź #2 dnia: 23 Grudnia 2008, 12:53:13 »
Dziwne, ponieważ u mnie zdjęcie ładuje się bez problemów. Spróbuj odświeżyć przeglądarkę, może wtedy pomoże.

Edit: No coś w tym stylu, jednak nie aż tak krzywe jak na Twoim zdjęciu, ale rozchodzi mi się o podobny efekt.

Edit2:
Cytat: Ra
Tory trzeba podzielić na krótkie odcinki i delikatnie je poprzesuwać na boki, do tego dołożyć niewielkie zmiany przechyłki, żeby kiwało na boki.

O ile cm. mniej więcej mam przesunąć te tory, aby efekt był w miarę realny?
« Ostatnia zmiana: 23 Grudnia 2008, 13:00:30 wysłana przez mk1992 »

Offline Żuk

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1085
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Efekty krzywych torów
« Odpowiedź #3 dnia: 23 Grudnia 2008, 13:24:32 »
Daleko nie trzeba szukać z pewnością chodzi o taki efekt jak w Całkowie.

Offline JONIN_EZT

  • Wiadomości: 918
  • Dalej student. Linia 202 maker
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Efekty krzywych torów
« Odpowiedź #4 dnia: 23 Grudnia 2008, 13:36:05 »
Ja taki efekt uzyskuje przy przesuwaniu końcówek [punktów] linii toru o +-0,2m.
Proponuje zbudować 5 lub więcej torów 10 metrowych i opcją vertex przesuwać punkty, tak do max +-0,4 metra.
Jak nabierzesz wprawy to sobie skracaj tory z 10 metrów do mniejszych (5 metrów)
Linia 202
Układ torowy (tory główne) - 100%
Układ torowy (reszta) - 15%

Offline mk1992

  • Wiadomości: 435
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Efekty krzywych torów
« Odpowiedź #5 dnia: 23 Grudnia 2008, 13:36:10 »
@Żuk dokładnie o to mi chodzi!
@JONIN_EZT dzięki za wskazówkę! Zobaczę co mi z tego wyjdzie i pokażę efekt prac.

EDIT: Chyba coś zrobiłem nie tak jak trzeba: http://eu07.pl/userfiles/4209/krzywe_tory.JPG
« Ostatnia zmiana: 23 Grudnia 2008, 13:50:07 wysłana przez mk1992 »

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Efekty krzywych torów
« Odpowiedź #6 dnia: 23 Grudnia 2008, 14:01:08 »
Bardzo krótkie tory z r=300 i takie cos jak w calkowie jest do osiagniecia.

Offline mk1992

  • Wiadomości: 435
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Efekty krzywych torów
« Odpowiedź #7 dnia: 23 Grudnia 2008, 14:28:38 »
Cytat: uetam
Bardzo krótkie tory

1 czy 2 metrowe?

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Efekty krzywych torów
« Odpowiedź #8 dnia: 23 Grudnia 2008, 16:29:23 »
Cytat: uetam
Bardzo krótkie tory

1 czy 2 metrowe?
Sprawdz i zobacz. Sam juz nie pamietam.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 337
Odp: Efekty krzywych torów
« Odpowiedź #9 dnia: 23 Grudnia 2008, 17:25:28 »
Najlepiej, jakby każdy odcinek był nieco innej długości. Wydaje mi się, że "krzywość" nie powinna przekraczać 3-5cm, a przechyłka 2°. Jakoś trudno mi sobie wyobrazić tor przemieszczony o 40cm.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline pol102

  • Wiadomości: 959
  • Geoinformatyk kolejowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Efekty krzywych torów
« Odpowiedź #10 dnia: 23 Grudnia 2008, 18:27:53 »
Bardzo fajnie zrobił to w którejś scenerii Bohun, do tego stopnia fajnie że przy 20km/h targa mechem po całej kabinie :D Efek realistyczny na miarę PLK ;) To było czikenowo albo quark albo linia 61 :)

Jestem pewien, iż Bohun wam zdradzi jak osiągnąć taki efekt ;)

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Efekty krzywych torów
« Odpowiedź #11 dnia: 23 Grudnia 2008, 19:14:36 »
Bujanie w jednej ze scenerii. Kawałek torów:
node -1 0 none track normal 10.0 1.435 0.25 30.0 20 2 Bridge vis
 Rail_screw_used1 4 tpb-oil5.tex 0.2 0.5 1.1
-7141.37 0.15 22004.9 0.0  //point 1
0.0 0.0 0.0  //control vector 1
0.0 0.0 0.0  //control vector 2
-7151.37 0.25 22004.9 -0.1  //point 2
0
velocity 20.0
endtrack

node -1 0 none track normal 10.0 1.435 0.25 20.0 20 2 Bridge vis
 Rail_screw_used1 4 tpb-oil5.tex 0.2 0.5 1.1
-7151.37 0.25 22004.9 -0.1  //point 1
0.0 0.0 0.0  //control vector 1
0.0 0.0 0.0  //control vector 2
-7161.37 0.15 22004.9 0.1  //point 2
0
velocity 20.0
endtrack

node -1 0 none track normal 10.0 1.435 0.25 20.0 20 2 Bridge vis
 Rail_screw_used1 4 tpb-oil5.tex 0.2 0.5 1.1
-7161.37 0.15 22004.9 0.1  //point 1
0.0 0.0 0.0  //control vector 1
0.0 0.0 0.0  //control vector 2
-7171.37 0.2 22004.9 0.0  //point 2
0
velocity 20.0
endtrack

Widać, że długość ~10 m i przechyłki od -0.1 do 0.1 i w płaszczyźnie Z różnice w wysokości.
« Ostatnia zmiana: 23 Grudnia 2008, 19:26:39 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 337
Odp: Efekty krzywych torów
« Odpowiedź #12 dnia: 23 Grudnia 2008, 19:27:16 »
Przechyłka 0.1°, to jest 0.00175 radiana, czyli 1.75mm na każdy metr długości (tangens można przybliżyć funkcją liniową y=x dla małych wartości x). Dla toru 1435mm daje to 2.5mm różnicy poziomów między szynami. Jeśli lokomotywa ma 4.5m wysokości, to bujnie się o 8mm. Na 10 metrach długości nie będzie to odczuwalne. Wątpię, żeby na krzywych torach była tak mała różnica w przechyle...

Myślę, że przechyłkę rzędu ±0.2° można dawać na normalnych trasach dla zwiększenia wrażeń z ruchu.
« Ostatnia zmiana: 23 Grudnia 2008, 19:30:49 wysłana przez Ra »
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3926
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 279
Odp: Efekty krzywych torów
« Odpowiedź #13 dnia: 23 Grudnia 2008, 20:31:18 »
Porobiłem eksperymenty, tutaj bujanie jest "wzdłużne", tzn., iż buja góra-dół. Czyli kluczowym elementem bujającym jest różnica wysokości.
Krótka sceneria:
http://eu07.pl/userfiles/1278/priv-b.rar

Jeśli chce się osiągnąć tak jak jest np. w Całkowie, to wystarczy przypatrzeć się jak tam jest to zrobione.