Wg rysunku załączonego do
rozporządzenia z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie, przekrój przez podtorze zawiera 14 do 26 punktów dla nasypu i 18 do 30 punktów dla przekopu. Ponieważ wątpię, żeby komuś się chciało ustawiać pozycje tylu punktów co każde 100m trasy (albo gęściej), proponuję przekrój oparty na 12 punktach. Sprowadza się to do rezygnacji z punktów dla ukopu, rowu górnego i odwału, a także uproszczenia skarpy do 2 punktów (zamiast 4).
Rysunek w załączniku zawiera proponowany profil narysowany zieloną linią i definiowalne punkty przekroju zaznaczone na czerwono. Oczywiście nie wszystkie punkty muszą wystąpić, jeśli nie ma takiej potrzeby. Punkty kończące zieloną linię są połączeniem z trójkątami terenu.
Możliwych będzie kilka wariantów teksturowania wygenerowanego edytorem przekroju.
1. Pokrycie całego
triangle_strip (22 trójkąty) jednolitą teksturą (typu
grass.bmp), z mapowaniem wynikającym z XY punktów.
2. Pokrycie
triangle_strip (22 trójkąty) specjalną teksturą, przystosowaną do długości 100m i określonej szerokości podtorza i wysokości lub głębokości. Poszczególne pasy tekstury zawierałyby wnętrze rowu i brzeg skarpy. Rozmiary rowów i wysokość skarpy można by zmieniać w pewnych granicach, ich przekroczenie wymagałoby użycia tekstury o innych proporcjach szerokości pasów.
3. Dwa
triangle_strip (po 12 trójkątów) ze specjalną teksturą j.w., po jednym na każdą stronę.
4. Cztery
triangle_strip (po 6 trójkątów), oddzielnie rowy i oddzielnie skarpy dla każdej strony.
Przekroje poprzeczne będą standardowo umieszczane co 100m (łącznie ze słupkiem hektometrowym), przy czym istnieje możliwość ich zagęszczenia w miarę potrzeby. W szczególności, dodatkowe przekroje poprzeczne będą musiały być wstawione przy wiaduktach i mostach, w celu uformowania przyczółków.