Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - jaras

Strony: 1 2 [3] 4 5 ... 8
61
Witam.

Może być semafor kształtowy wraz z tarczą ostrzegawczą albo semafor kształtowy wraz z tarczą manewrową - ale wszystko razem na pewno nie.

Przesuń tarczę manewrową (oczywiście zachowując odpowiednie, przepisowe odległości) w przód albo w tył i będzie dobrze.

Jest jeszcze jedna sprawa. Tarcza ostrzegawcza świetlna umieszczona pod semaforem kształtowym (tzw. tarcza ostrzegawcza przelotowa) nie może wskazywać żadnego sygnału, gdy na semaforze jest sygnał Sr1 "Stój" (powinna być wygaszona). Bowiem w nocy jej sygnał (np. pomarańczowe światło Os1 lub, co gorsza, zielone Os2!) mógłby zostać pomylony z latarniami semafora. Taka tarcza podaje sygnał tylko przy sygnale "Wolna droga" na semaforze.

Źródła: instrukcje E1 oraz WTB-E10.

Pozdrawiam serdecznie.

62
Poradniki / Jak zrobić w Jet 1.0 beta rozjazd krzyżowy?
« dnia: 06 Sierpnia 2005, 17:43:49 »
Przy okazji testowania zwrotnika zrobionego przez @ youBy potrzebowałem malutkiej sceneryjki, w której mógłbym sobie testować położenia rozjazdu za pomocą klawiszy. Nie chciałem tracić czasu na wykonywanie misji na trasie z takim rozjazdem. Zabrałem się więc do tego, aby za pomocą łatwodostępnego narzędzia (tj. programu Jet 1.0 beta) zrobić taki rozjazd.

Nie było tak prosto, bo wszystkiego trzeba tu pilnować - nie tak, jak w skryptach 3D Studio Max. Jeden krok zrobiony nie tak i całą zwrotnicę trzeba robić od nowa :-(.

O sposobie zainstalowania programu Jet 1.0 beta napisałem w poprzednim poście.

OK, uruchamiamy program. Ustawiamy punkt bazowy (klikając na uchwyt jakiegoś toru albo przez Edycja -> Punkt bazowy) w miejscu, gdzie ma być jedna z odnóg rozjazdu krzyżowego. Ustawiamy skalę obrazu na 1:1.

W dalszej częsci zakładam, że robimy rozjazd, zaczynając od prawego bliższego toru. Dla potrzeb poniższego opisu ustawiłem punkt bazowy na współrzędnych [0.0, 0.0, 0.0] i kątach (0°00'00", 0°00'00"), a więc tak, jakby był tor prowadzący "w górę" pionowego rzutu scenerii na ekranie programu Jet.
[list=1][*]Na palecie "narzędzi" w okienku klikamy na "rozja...", a w okienku dialogowym podajemy parametry rozjazdu:
    [*]Nazwa: "zw1_a",[*]Długość (tor zasadniczy i zwrotny): 8,000,[*]Promień: 300,000,[*]Rozjazd: Prawy (radiobutton),[*]Uchwyt wspólny (zakładka Uchwyty).
    [/list]
    [*]Zaznaczamy kliknięciem uchwyt na torze zasadniczym (prostym) w tej zwrotnicy - tak jak na poniższym rysunku.


    [*]Na palecie "narzędzi" klikamy "inne" w kolumnie torów prostych, a w okienku dialogowym podajemy parametr toru:
      [*]Długość: 1,000.
      [/list]


      [*]Mając zaznaczony uchwyt tego krótkiego toru prostego klikamy na palecie "narzędzi" "rozja...", a w okienku dialogowym podajemy parametry rozjazdu:
        [*]Nazwa: "zw1_c",[*]Długość (tor zasadniczy i zwrotny): 8,000,[*]Promień: 300,000,[*]Rozjazd: Prawy (radiobutton),[*]Tor zasadniczy (zakładka Uchwyty).
        [/list]
        [*]Zaznaczamy kliknięciem uchwyt na torze zwrotnym (łukowym) tej zwrotnicy - tak, jak na poniższym rysunku.


        [*]Na palecie "narzędzi" klikamy "inne" w kolumnie torów łukowych, a w okienku dialogowym podajemy parametry toru:
          [*]Długość: 1,000,[*]Promień: 300,000,[*]Skrętność: Prawy (radiobutton).
          [/list]


          [*]Mając zaznaczony uchwyt tego krótkiego toru łukowego klikamy na palecie "narzędzi" "rozja...", a w okienku dialogowym podajemy parametry rozjazdu:
            [*]Nazwa: "zw1_b",[*]Długość (tor zasadniczy i zwrotny): 8,000,[*]Promień: 300,000,[*]Rozjazd: Lewy (radiobutton),[*]Tor zwrotny (zakładka Uchwyty).
            [/list]
            [*]Zaznaczamy kliknięciem uchwyt na torze zasadniczym (prostym) tej zwrotnicy - tak, jak na poniższym rysunku.


            [*]Na palecie "narzędzi" klikamy "inne" w kolumnie torów prostych, a w okienku dialogowym podajemy parametr toru:
              [*]Długość: 1,000.
              [/list]


              [*]Mając zaznaczony uchwyt tego krótkiego toru prostego klikamy na palecie "narzędzi" "rozja...", a w okienku dialogowym podajemy parametry rozjazdu:
                [*]Nazwa: "zw1_d",[*]Długość (tor zasadniczy i zwrotny): 8,000,[*]Promień: 300,000,[*]Rozjazd: Lewy (radiobutton),[*]Tor zasadniczy (zakładka Uchwyty).
                [/list]


                [*]Teraz dość trudny krok: użycie tzw. flexa do wstawienia brakującego toru łukowego pomiędzy torami zwrotnymi (łukowymi) zwrotnic zw1_a i zw1_d. Trudny jest o tyle, że pomiędzy uchwytami na zwrotnicach są bardzo niewielkie odległości i ciężko jest trafić we właściwe uchwyty.[list=1][*]Na palecie "narzędzi" klikamy "guma".[*]Zaznaczamy zwrotnicę, z której chcemy poprowadzić flexa (klikamy samą zwrotnicę!) - np. zw1_a.[*]Zaznaczamy uchwyt z toru zwrotnego (łukowego) na tej zwrotnicy.[*]Zaznaczamy drugą zwrotnicę, do której chcemy poprowadzić flexa (klikamy na samą zwrotnicę!) - np. zw1_d.[*]Klikamy na uchwyt z toru zwrotnego (łukowego) na tej zwrotnicy.[*]Gotowe.[/list:o]
                Jeśli nam nie wyszło, nie ruszamy niczego, tylko naciskamy klawisz Delete, co usunie dopiero co wstawiony flex i powtarzamy próbę. Przyznam, że nie jest łatwo i nawet ja do tego tutorialu musiałem kilka razy próbować.[/list:o]Do zrobionego właśnie rozjazdu dorobiłem cztery tory proste po 50 m odchodzące od każdej zwrotnicy. Jeden z tych torów nazwałem "start", aby móc postawić na nim lokomotywę.


                Posługując się pierwszym moim postem tutaj możemy sobie na tor "start" wstawić lokomotywę. Np. tak:trainset none start 10.0 0.0
                //$o Test rozjazdu krzyżowego.
                node -1 0 EU07-424 dynamic PKP\EU07 eu07-424 303E 0.0 headdriver 0 0 enddynamic
                endtrainset
                Warto też pamiętać o pozostałych elementach pliku ze scenerią, opisanych w poprzednim poście (np. atmo ... endatmo czy light ... endlight).

                Teraz opiszę jak na swoim rozjeździe zrobić zwrotnik. Po uruchomieniu bowiem teraz tej scenerii, przez rozjazd będzie można przejeżdżać tylko na wprost, po torze zasadniczym.

                Będzie do tego potrzebna paczka dostępna tutaj. Zawiera ona model zwrotnika oraz plik scenery\rozkrz34R150.inc sterujący zwrotnicami rozjazdu. W paczce tej jest również przykładowa sceneria testowa z tym rozjazdem do testowania jest za pomocą klawiszy Shift wraz z cyframi od 1 do 4. Polecam też do przeczytania ten wątek, w którym jest parę informacji o modelu zwrotnika autorstwa @ youBy.

                Zaznaczamy jeden z krótkich torów prostych łączących zwrotnice w rozjeździe krzyżowym.


                Klikamy Edycja -> Właściwości, aby wyświetlić okno dialogowe Własności toru.


                Zaznaczyłem tu na czerwono pola, z których weźmiemy dane do obliczenia współrzędnych zwrotnika. Są to współrzędne [x, y, z] punktów końcowych. Sprawa jest prosta, trzeba obliczyć współrzędne środka rozjazdu, można do tego wykorzystać systemowy Kalkulator.

                Liczymy więc średnią arytmetyczną:

                xśr = x1 + x2
                             2

                yśr = y1 + y2
                             2

                zśr = z1 + z2
                             2

                Mamy więc współrzędne [xśr, yśr, zśr] środka rozjazdu krzyżowego. Sam zwrotnik jednak nie może być ustawiony w tym punkcie, bo będzie stał idealnie na środku toru :-). Trzeba go zatem przesunąć. Jeśli tor biegnie pod kątem lub 180°, to można zastosować przesunięcie [2.1, -0.2, 0.0] (czyli dodać/odjąć odpowiednie wartości do obliczonych współrzędnych środka rozjazdu), wówczas zwrotnik będzie stał obok toru. To -0.2 jest po to, żeby zwrotnik nie "wisiał w powietrzu" - torowisko przez Jet domyślnie umieszczane jest na wysokości (y) 0.0, a same tory mają wysokość właśnie 0.2.

                Potrzebny jest jeszcze kąt obrotu zwrotnika. Jeśli w trakcie wstawiania jednej ze zwrotnic zw1_c lub zw1_d będziemy o tym pamiętali, to wykonamy sobie takie czynności:[list=1][*]Klikamy na wspólny uchwyt zwrotnicy.[*]Wybieramy Edycja -> Punkt bazowy.
                [*]Odczytujemy kąt z pola Alfa (na rysunku zaznaczyłem na czerwono).[*]Korzystając z systemowego Kalkulatora zmieniamy wyświetlone tam stopnie/minuty/sekundy na wartość dziesiętną stopni (Inv -> dms w Kalkulatorze w widoku profesjonalnym).[*]Dla zwrotnicy zw1_c dodajemy, a dla zwrotnicy zw1_d odejmujemy liczbę 1.623 (jest to połowa kąta między zwrotnicami zw1_c a zw1_d rozjazdu).[/list:o]Kiedy już mamy potrzebne dane, możemy w scenerii umieścić potrzebny wpis:include;rozkrz34R150.inc;zw1;2.1;-0.2;8.5;1.623;endNiestety, plik scenery\rozkrz34R150.inc nie posiada informacji o teksturach podsypki rozjazdu. Proponuję jednak poeksperymentować z innymi plikami *.inc jakie są w katalogu scenery: krzyzowy8R150L.inc oraz krzyzowy8R150P.inc mają w środku wpisane oteksturowanie torów podsypką. Prawdopodobnie mogą być też inne parametry (długości, promienie) zwrotnic, chociaż, z tego co zauważyłem wszystkie chyba mają długość 8 m, tylko nie jestem pewny co do promienia (300 m lub 150 m). Proszę nie pisać o tym w tym wątku - w razie czego zapraszam na priv.

                Jeśli chodzi o nazwę rozjazdu: ja, na potrzeby tego opisu nadałem mu nazwę "zw1" - oczywiście można sobie wymyślić sobie inną nazwę. Jednak bardzo ważne jest, żeby zwrotnice składające się na cały rozjazd miały następujące nazwy:
                  [*]<nazwa>_a - dla toru prawego z przodu rozjazdu,[*]<nazwa>_b - dla toru lewego z przodu rozjazdu,[*]<nazwa>_c - dla toru lewego z tyłu rozjazdu,[*]<nazwa>_d - dla toru prawego z tyłu rozjazdu.[/list]<nazwa>, to wybrana nazwa dla całego rozjazdu (ta <nazwa> wtedy musi się pojawić jako parametr w komendzie include w scenerii). Wtedy dobrze będzie działał plik *.inc, a zwrotnik będzie pokazywał prawidłowe sygnały.

                  Aby do tej naszej scenerii dodać możliwość sterowania rozjazdem ręcznie, można posłuzyć się następującymi zdarzeniami:event KeyCtrl01 multiple 0 none zw1ac endevent
                  event KeyCtrl02 multiple 0 none zw1ad endevent
                  event KeyCtrl03 multiple 0 none zw1bc endevent
                  event KeyCtrl04 multiple 0 none zw1bd endevent
                  Podobnie zrobiłem w scenerii testowej zawartej w pliku do ściągnięcia. Dzięki temu można sobie przestawiać rozjazd na różne położenia:
                    [*]Shift+1 - położenie "ac",[*]Shift+2 - położenie "ad",[*]Shift+3 - położenie "bc",[*]Shift+4 - położenie "bd".[/list]To wszystko. Rozjazd powinien działać jak należy, na co dowodem jest załączona sceneria testowa.

                    Miłego układania tras :-).

                    63
                    Publikacje / zwrotnik rozjazdu krzyżowego
                    « dnia: 06 Sierpnia 2005, 11:33:25 »
                    Cytat: "EP08_015"
                    (...) w sceneriach nocnych nie widać ustawień zwrotnika. Zmieniłem pare parametrów w pliku t3d i o to efekt :

                    http://members.lycos.co.uk/ep08/zwrotnik.bmp

                    Zmieńcie parametry strzałek zapalonych z:SelfIllum: false na:SelfIllum: trueDzieki temu w dzień ładnie je widać i w nocy tak samo.
                    OK, Szefie, zmieniłem według Twoich wytycznych :-).

                    Plik do ściągnięcia jest pod tym samym adresem:

                    >> Download << (WzK.zip, 4275 bajtów)

                    Pozdrowienia.

                    64
                    Publikacje / zwrotnik rozjazdu krzyżowego
                    « dnia: 06 Sierpnia 2005, 11:21:38 »
                    Cytat: "youBy"
                    (...) a w paczce są ince czy nie i czy jest dzisiejszy model z pozamienianymi Ligh_*02 i 03, bo były na odwrót ustawione?
                    @ youBy, przeczytaj proszę dokładnie mojego posta i plik WzK_info.txt w paczce :-).

                    W razie wątpliwości pytaj (ale najpierw czytaj ;-).

                    Pozdrowienia.

                    65
                    Publikacje / zwrotnik rozjazdu krzyżowego
                    « dnia: 06 Sierpnia 2005, 05:09:43 »
                    OK, хорошо, ready ;-).

                    @ youBy zrobił nowy model zwrotnika, który teraz prawidłowo pokazuje sygnały z obu swoich stron, ja go nieznacznie poprawiłem (w Notatniku :-), bo dwie strzałki były źle ustawione i przy pewnych położeniach nie było widać tych "zgaszonych". Dodatkowo zamieniłem z sobą miejscami dwie strzałki, tak, że teraz zgadzają się one z obecnymi plikami *.inc dla rozjazdów krzyżowych. Przetestowałem ten zwrotnik na obecnych plikach *.inc (np. na trasie @ Wingera) i działa dobrze.

                    Uwaga: proszę ściągnąć paczkę ode mnie, gdyż po skopiowaniu kodu z ostatniego postu @ youBy zwrotnik nadal będzie źle działał!

                    Następnie zrobiłem (w Jet'cie 1.0 beta) małą sceneryjkę testową, w której można sobie dowolnie ustawiać położenie rozjazdu:
                      [*]Shift+1 - położenie "ac",[*]Shift+2 - położenie "ad",[*]Shift+3 - położenie "bc",[*]Shift+4 - położenie "bd".[/list]W paczce utworzone są odpowiednie katalogi, a w nich umieszczone są odpowiednie pliki. Paczkę należy rozpakować do katalogu z symulatorem (tam, gdzie jest plik EU07.exe), zastępując stare pliki nowymi, w razie zapytania.

                      Pozostałe informacje w pliku WzK_info.txt wewnątrz paczki.

                      >> Download << (WzK.zip, 4273 bajty)

                      Mile widziane sugestie, podziękowania czy wyzwiska ;-).

                      Ja również dziękuję @ youBy za model. Jeśli zostanie przetestowany, to możesz wrzucić paczkę do tego prawdziwego "Dowlandu" ;-) na stronie głównej.

                      Pozdrawiam serdecznie.

                      66
                      Publikacje / zwrotnik rozjazdu krzyżowego
                      « dnia: 05 Sierpnia 2005, 23:54:50 »
                      Cytat: "Mateu"
                      Mhm, A u mnie to zamiast jazdy na wprost pokazuje jazde w bok ;-)
                      A kto Ci kazał to ściągać, skoro jest to jeszcze nie dokończone? :-P

                      Napisałem, że jak będzie gotowe, to wystawię paczkę do pobrania.

                      67
                      Publikacje / zwrotnik rozjazdu krzyżowego
                      « dnia: 05 Sierpnia 2005, 18:55:58 »
                      OK, świetnie.

                      Cytat: "youBy"
                      (...) jest jeden problem. W incach do krzyżowych przy BC jest Wz8 a przy AD jest Wz7. Pamiętam, że jak kiedyś bawiłem sie krzyżowymi, to jak coś miało jechać AD to dawałem BC, żeby był odpowiedni wskaźnik. Tak więc w incach powinno być odwrotnie.
                      Wszystko się zrobi, Panie Kolego ;-).

                      Cytat: "youBy"
                      Strzałki zostawiłem normalnie (świecą na biało, gasną na czarno), żeby nie dewastować inców i działa dobrze. Ale trzeba w incachWz7 na Wz8 zmienic i odwrotnie.
                      nie widzę sensu kombinowania z dwoma światłami, skoro łatwiej działa i się robi na cztery. Ja bym to zostawił.
                      Na razie zrobię tylko tak jak powinno być, a potem już sam sobie pokombinuję - może coś wymyslę. Ale może i masz rację z tymi światłami, zobaczymy.

                      Cytat: "youBy"
                      i jeszcze na koniec zastanawia mnie jedno. Dużo użytkowników narzekało na zły zwrotnik, ale czemu nikt ię tym wcześniej nie zajął?
                      Bo po prostu wszyscy mają to chyba w dupie, jak im wskaźnik na rozjeździe wskazuje. O sposobie poprawienia tego pisałem już daaawno, daaawno temu przy okazji testowania pewnej trasy. Nikt się nawet tym nie zainteresował.

                      Cytat: "lagerkvist"
                      Bo to zadanie było wprost idealne dla Ciebie! Świetna robota.
                      Taaa? A może Ty byś się chciał z tym pobawić? Zapewniam, że nie jest to takie proste, jak Ci się wydaje. I dlatego chociaż słowo "dziękuję" należałoby się dla @ youBy.

                      Cytat: "EP08_015"
                      Kolego Youby a nie bedzie ci łatwiej umieścić gotowy plik do pobrania? z instrukcja gdzie go podmienic.
                      Spokojnie, Epek, nie gorączkuj się ;-).

                      Na razie nie wystawiam na swoim serwie tego pliku, bo równocześnie z poprawieniem WzK.t3d, trzeba będzie popoprawiać pliki *.inc sterujące rozjazdem (jeśli dobrze zrozumiałem posta @ youBy). I właśnie, kiedy to wszystko zrobię, wtedy wystawię gotową paczkę.

                      Dzięki, @ youBy i pozdrawiam Cię.

                      PS.: Mam tylko do Ciebie prośbę. Czy mógłbyś przeedytować tamte poprzednie posty i wywalić z nich treść tego "złego" pliku WzK.t3d? Wtedy łatwiej by się czytało wątek. Z góry dziękuję :-).

                      68
                      Bocznica / Re: klawiszologia
                      « dnia: 05 Sierpnia 2005, 18:42:05 »
                      Witam.

                      Cytat: "Mutopompka"
                      (...) A co do klawiszologii: http://www.eu07.pl/modules/xoopsfaq/index.php?cat_id=1#17
                      Kiepski z Ciebie Pomocnik, Tomciu ;-). Już zapomniałeś o tym topicu co gościu niby nie miał klawisza Insert? ;-)

                      Cytat: "swider"
                      ja prosilem gdzie jest plik gdzie mozna zmieniac przeznaczenie klawiszy a nie gdzie jest opis!!!!      Mirek
                      Ja co prawda nie jestem już Pomocnikiem (na własne życzenie), ale pomogę :-). To znaczy nie dam ryby, ale dam wędkę, by rybę złowić ;-).

                      Polecam do przeczytania ten wątek, jesli chodzi o zmianę klawiszy jako taką. Ale w szczególności, co do konkretnej zmiany klawiszy w tej wersji symka - przeczytaj ten wątek.

                      I na koniec napiszę tradycyjny ;-) już w tym dziale tekst:
                      Używaj "szukajki"! :-)

                      Pozdrawiam serdecznie.

                      69
                      Publikacje / zwrotnik rozjazdu krzyżowego
                      « dnia: 05 Sierpnia 2005, 10:15:44 »
                      Eee tam...

                      Widzę, jak dokładnie zapoznałeś się z moim postem i tak starannie zrobionym rysunkiem :-(. Gdzie tam było o rozpisywaniu ośmiu świateł w *.inc?event (p1)_Wz5 lights 0.8 (p1)_Wz 0 0 endevent
                      event (p1)_Wz6 lights 0.8 (p1)_Wz 1 1 endevent
                      event (p1)_Wz7 lights 0.8 (p1)_Wz 0 1 endevent
                      event (p1)_Wz8 lights 0.8 (p1)_Wz 1 0 endevent
                      Tylko może nie tak dokładnie te "0" i "1" jak w przytoczonym kodzie - trzeba by było dobrze popatrzeć.

                      Jesli nie chcesz tego robić, to zrób tylko ten model *.t3d, ale dokładnie tak, jak pokazuje rysunek (no i żeby numerki przy strzałkach się zgadzały) i ja się zajmę resztą (plikami *.inc).

                      Też EDIT zatem ;-):

                      OK. :-)

                      Pozdrowienia.

                      70
                      Publikacje / zwrotnik rozjazdu krzyżowego
                      « dnia: 04 Sierpnia 2005, 21:24:55 »
                      @ EP08_015, a zanalizowałeś to ostatnie ustawienie? Bo tylko napisałeś, że jest źle i nikt, kto dokładnie czyta wątek już sam teraz nie wie, która wersja jest zła.

                      Przecież sam napisałem, że pomyliłem się we wcześniejszym ustawieniu. Epek, czemu nie czytasz dokładnie wątku?

                      Ja, w każdym razie jestem już PEWIEN NA 100%, że ta ostatnia wersja (opisana w poście z tym potrójnym rysunkiem) jest dobra. Zresztą, jeśli ma się trochę wyobraźni, wystarczy popatrzeć na mój rysunek i wszystko jest jasne.

                      Pozdrowienia.

                      71
                      Publikacje / zwrotnik rozjazdu krzyżowego
                      « dnia: 04 Sierpnia 2005, 17:50:18 »
                      Cytat: "youBy"
                      należy pamiętać, że dwa różne światła, np. Light_Off00 i Light_on01 nie powinny się nakładć, bo wtedy wychodzą dziwne rzeczy gdy 00 jest zgaszone a 01 świeci
                      Ale tu, Proszę Pana nic się nie musi nakładać :-).

                      Muszę się tylko uczciwie przyznać do pomyłki, jaką popełniłem wskazując Ci prawidłowe ustawienie strzałek. Kiedy rozrysowałem sobie to wszystko jeszcze raz na kartce, okazało się, że tamto ustawienie strzałek jest złe i zwrotnik też przy tym pokazywałby niewłaściwie drogę przez zwrotnicę.

                      Spójrz na poniższy rysunek - przypatrz się uważnie strzałkom i cyferkom na nich:

                      Oczywiście obie strzałki oznaczone np. "1.", to ten jeden zestaw połączony z sobą, podobnie dla "2.", "3." i "4.". Rysunek z prawej pokazuje to dla jednej pary strzałek oznaczonych "4." analogicznie jak w moim poprzednim poście, tylko, że teraz nareszcie prawidłowo :-).

                      Zatem, skoro są cztery zestawy, to dwa z nich będą "świecić" dla "1" i będą "zgaszone" dla "0" (dla "event ... lights ... " w pliku *.inc), a dwa - odwrotnie: będą "świecić" dla "0" i będą "zgaszone" dla "1". Ot, proste.

                      Oczywiście na obrazku powinny być oznaczenia "Light_Onnn" oraz "Light_Offnn", a nie "Lightnn_On" oraz "Lightnn_Off" (takie moje przeoczenie), ale na pewno będziesz wiedział o co chodzi :-).

                      Ja mówię, że to się DA ZROBIĆ i nie powinno być żadnych dziwnych rzeczy :-).

                      A jeśli Ty nie chcesz tego zrobić, to ja to zrobię na Twoim pliku, potem poprawię pliki scenery\krzyzowy8R150*.inc, wrzucę do paczki i wystawię (oczywiście jako Twojego autorstwa, ale poprawione). Tylko, że nie mając modelu z pliku *.max będzie mi ciężko grzebać w tym WzK.t3d i przez to zajmie mi to o wiele więcej czasu. Dlatego lepiej i szybciej by było, abyś Ty to zrobił.

                      Pozdrawiam Cię.

                      72
                      Pomoc w tworzeniu / Pożeranie tras
                      « dnia: 04 Sierpnia 2005, 13:05:56 »
                      Witam.

                      event start multiple -60 none kl2_s2 endevent

                      //wjazd warczawa
                      event warczwj multiple -60 none warH_s2 endevent
                      manewry warczawa
                      event man1 multiple -900 none warC_ms2 warH_s1 endevent
                      event man2 multiple -1020 none warA_ms2 wr3+ warC_s1 endevent
                      A czemu dałeś ujemne Delay w event ... multiple ...?

                      Cytat: "Autor [b
                      Scenery.doc[/b]"]
                        [*]Delay - opóźnienie przy uruchamianiu zdarzenia
                        może byc ujemne, wtedy wywoływane jest cyklicznie, ale to jest nieprzetestowane[/list]
                        Radziłbym Ci z tego nie korzystać - może to właśnie jest przyczyną...

                        I jeszcze jedno:manewry warczawaDomyślam się, że jest to komentarz, ale wtedy powinien być poprzedzony przez "//". Jeśli tak jest - trzeba dopisać.

                        No nie wiem, co by mogło być jeszcze przyczyną - sprawdź to co opisałem i najwyżej znowu napisz.

                        Pozdrowienia.

                        73
                        Pomoc w tworzeniu / [pomoc] problemy z semaforami
                        « dnia: 04 Sierpnia 2005, 12:14:39 »
                        :-)

                        Cytat: "Helmutt"
                        Ale wtedy juz bedziemy pewnie szalec na nebuli (tm) :)
                        Hehe, żebyś tylko się nie zdziwił ;-).

                        Cytat: "Helmutt"
                        Masz racje, jakby bylo w scenery.doc to nie mialbym klopotow - "nie bydlem przeciech, i wlasne pomyslenie mam" :)
                        A, ze przydalaby sie dokumentacja z prawdziwego zdarzenia a nie "jak ruszyc lokomotywa" to juz kazdy chyba wie.
                        Zapewniam Cię, że nie każdy o tym wie - z ludźmi za dokumentację odpowiedzialnymi włącznie :->.

                        I od razu, żeby przypadkiem @ ShaXbee nie złościł się, że to do niego ten tekst. Nie, @ ShaXbee, to nie o Ciebie chodzi - Ty przecież nie przygotowujesz i aktualizujesz Scenery.doc.

                        A co ja tu zresztą będę się rozpisywał. Powiem tylko tak, że "dzięki" brakowi zaktualizowanego Scenery.doc sam mam problemy np. ze składami połączonymi z sobą za pomocą "connected" itp. Też postępuję metodą prób i błędów, ale ch... wie jak to zrobić :-/ (podobno przy pomocy tego można w "kibelku" zmieniać kabinę).

                        Ot, tyle - nie chcę się już więcej złościć na to, dlatego też zrezygnowałem z Pomocnika i moderatora. A "biedny" @ Marcin_EU teraz się żali:
                        Cytat: "Marcin_EU gdzieś tam"
                        Pewnie nie wyjdzie [nebula] ze wzgledu na brak sensownych wspolpracownikow.
                        Mnie zaś wcale nie dziwi ten brak współpracowników - kto by tam chciał współpracować z takim upartym "naczalstwem"...

                        No, nic - tak trzymaj, @ Helmutt: przy braku Scenery.doc możesz teraz polegać tylko na "własnych przemyśleniach" oraz "próbach i błędach" :-/.

                        Powodzenia i pozdrawiam Cię serdecznie.

                        74
                        Publikacje / zwrotnik rozjazdu krzyżowego
                        « dnia: 04 Sierpnia 2005, 11:56:11 »
                        Witam.

                        Zmieniłem zawartość pliku WzK.t3d u siebie na serwerze - według Twojego drugiego posta. Proszę: oto on do ściągnięcia.

                        Nie wiedziałem, że można zrobić bez łączników - myślałem, że jeden obiekt w 3D Studio Max składa się z jednego detalu (połączonych z sobą vertex'ów). Świetnie :-).

                        Cytat: "youBy"
                        (...) a i chyba nie mogą być dwie strzałki(zestawy strzałek), ale jeszcze pomyślę
                        Na pewno mogą :-). To znaczy, w modelu zwrotnika musiałyby być rzeczywiście cztery pary takich strzałek, ale także parami połączone z sobą (a więc nie dokładnie tak jak wczoraj pisałem). "Połączeniem" tych par z sobą byłby fakt, że jedna "świeci", a druga jest "zgaszona" - opisuję to trochę dalej.

                        Ja już pomyślałem wcześniej, rozrysowałem sobie to na kartce i zanalizowałem - nie miałem czasu tylko wykonać rysunków do tego posta.

                        To, że można z sobą zamienić stany "świecenia" elementów modelu, wykorzystane zostało w sygnalizatorach przejazdowych dla ruchu drogowego (to są te dwa czerwone światełka nad krzyżem Św. Andrzeja, które mrugają na przemian) - tam właśnie jedno światełko ma ustawione odwrotnie tekstury "świecenia". Gdyby bowiem oba światełka miały ustawione tak samo tekstury - tak samo też by mrugały, a przecież mrugają na przemian.

                        Podobnie więc sprawę można by było rozwiązać i tutaj.

                        Zauważ, że przy zaproponowanym przeze mnie układzie strzałek: z jednej strony latarni zwrotnika jedna ze strzałek (prawa lub lewa) np. pokazuje u dołu, z którego toru jest wjazd na zwrotnicę, a z drugiej strony ta sama, odpowiednia strzałka (u góry, tym razem lewa lub prawa) pokazuje, który tor jest wyjazdem ze zwrotnicy. Tor, którym wjeżdżamy na tą zwrotnicę, powiedzmy lewy, jest tym samym (ale już prawym) torem, którym wyjeżdża się ze zwrotnicy patrząc na nią z drugiej strony. Wiem, że to trochę pogmatwane, ale jak sobie rozrysujesz to na kartce, to Ci się rozjaśni :-).

                        I teraz, gdyby w każdym z tych zestawów (czyli lewa+prawa strzałka) pozamieniać w jednej ze strzałek tekstury "świecenia", to dla stanu "0" "świeciłaby" jedna strzałka (powiedzmy lewa dolna - oczywiście z drugiej strony zwrotnika to by była prawa górna), a druga by była "zgaszona" (w tym przykładzie prawa dolna - a po drugiej stronie lewa górna), zaś dla "1" - ta pierwsza by była "zgaszona", a druga by "świeciła". I to samo z drugim zestawem par strzałek, czyli w tym przykładzie lewą górną, a po drugiej stronie prawą dolną ORAZ prawą górną, a po drugiej stronie lewą dolną.

                        Wiem, że rysunek pewnie by to dobrze zilustrował, ale nie bardzo mam czas, żeby go zrobić - ale, jak wspomniałem, sam rozrysuj wszystko na kartce i na pewno zobaczysz, że tak MOŻNA zrobić :-).

                        Oczywiście, wtedy już nie obędzie się bez opisanych przeze mnie w poprzednim poście poprawek w plikach scenery\krzyzowy8R150*.inc.

                        Pozdrawiam Cię serdecznie.

                        75
                        Publikacje / Re: zwrotnik rozjazdu krzyżowego
                        « dnia: 03 Sierpnia 2005, 22:04:47 »
                        Witaj.

                        Cytat: "youBy"
                        (...)
                        a) nie mam serwera żeby umieścić plik
                        (...)
                        Proszę bardzo, plik o treści, jaką podałeś w poście jest tutaj. Należy kliknąć prawym i wybrać "Zapisz element docelowy jako...".

                        Pozdrawiam serdecznie.

                        EDIT:

                        Wszystko fajnie, tylko, że @ EP08_015 właśnie zdążył przetestować ten zwrotnik i... niestety on źle wskazuje drogę przejazdu przez zwrotnicę. O ile przejazd "po łuku" z obu stron zwrotnik pokazuje dobrze, o tyle przejazd "na wprost" przez zwrotnicę nie jest dobrze pokazywany z obu stron.

                        Prawdopodobnie, w swoim modelu strzałki z obu stron zaprojektowałeś w poniższy sposób, choć nie wynika to moje przypuszczenie z analizy Twojego pliku WzK.t3d (na rysunku pokazałem tylko jedną parę strzałek):


                        Natomiast, aby wskaźnik na zwrotniku pokazywał dobrze, należałoby te strzałki zaprojektować nieco inaczej. Nie znam się na trójwymiarowych obiektach w 3D Studio Max, więc podaję dwie możliwości, z których można skorzystać w miarę ich wykonalności. Oczywiście narysowałem tutaj znowu jedną parę strzałek - drugą trzeba umieścić analogicznie z drugiej strony. OK, rysunki:[list=1][*]Sposób pierwszy:


                        [*]Sposób drugi:
                        [/list:o]Teraz słów parę o pliku *.inc, który miałby sterować tym modelem.

                        W plikach, które mam w swoim katalogu, a więc w scenery\krzyzowy8R150*.inc powtarza się następujący fragment kodu:event (p1)_Wz5 lights 0.8 (p1)_Wz 0 1 1 0 endevent
                        event (p1)_Wz6 lights 0.8 (p1)_Wz 1 0 0 1 endevent
                        event (p1)_Wz7 lights 0.8 (p1)_Wz 0 1 0 1 endevent
                        event (p1)_Wz8 lights 0.8 (p1)_Wz 1 0 1 0 endevent
                        Zatem, w obecnym modelu zwrotnika są po prostu cztery strzałki niezależnie od siebie sterowane. Korzystając zaś z mojego sposobu wystarczyłoby w modelu zwrotnika umieścić DWIE pary takich strzałek (według pokazanych rysunków), przy czym poustawiać tekstury dla "świecących" strzałek tak, żeby:
                          [*]w jednej, dla "Light_Onnn" była jasna tekstura, a dla "Light_Offnn" - ciemna,[*]w drugiej, odwrotnie: dla "Light_Onnn" - ciemna, a dla "Light_Offnn" - jasna.[/list]Wówczas sterowanie tymi strzałkami w plikach scenery\krzyzowy8R150*.inc można by było zakodować w sposób podobny do tego:event (p1)_Wz5 lights 0.8 (p1)_Wz 0 0 endevent
                          event (p1)_Wz6 lights 0.8 (p1)_Wz 1 1 endevent
                          event (p1)_Wz7 lights 0.8 (p1)_Wz 0 1 endevent
                          event (p1)_Wz8 lights 0.8 (p1)_Wz 1 0 endevent
                          Przecież na dwóch kombinacjach cyfr "0" i "1" można zapisać cztery możliwości.

                          Ot, wszystko. Zatem popraw te strzałki, potem porób odpowiednie poprawki w plikach scenery\krzyzowy8R150*.inc i... gotowe :-).

                          Pozdrawiam Cię.

                          76
                          Pomoc w tworzeniu / [pomoc] problemy z semaforami
                          « dnia: 03 Sierpnia 2005, 20:23:16 »
                          Echhh...

                          Cytat: "Mateu"
                          Zly sposob. Przy wiekszej ilosci tarcz niz jedna ;-)
                          Lepiej semafory nazywaj Stacja_A, tarcze do nich Stacja_ToA itd.
                          Jest takie powiedzienie: "ja o chlebie, a Ty o maszcie" :-P.

                          Ty mówisz o nazwach sygnalizatorów, a ja mówię o tabliczkach pod nimi.

                          Patrzę, patrzę sobie do pliku TS2zpI.inc i widzę tam:// tarcza ostrzegawcza swietlna: (p6) symbol tarczy (np. ToA)oraznode -1 0 (p1) model 0 0 0 0 PKP/head2-gy.t3d (p6) Lights 0 1 endmodel //glowica
                          Następnie patrzę ja sobie na wpis podany przeze mnie @ Helmuttowi:include;TS2zpI.inc;ts22_A;59.8288;0.0;2157.04;0.0;ToA;endi widzę tam następujące parametry "(pn)":[list=1][*]ts22_A - OK, jest to nazwa modelu i TUTAJ można wpisać sobie "Stacja_ToA";[*]59.8288 i...[*]0.0 i...[*]2157.04 - wpółrzędne [x, y, z] dla punktu odniesienia dla sygnalizatora;[*]0.0 - wartość kąta dla obrócenia sygnalizatora;[*]ToA - nazwa pliku z teksturą tabliczki pod sygnalizatorem: textures\ToA.bmp.[/list:o]@ Mateu, pomyśl chwilkę, zanim napiszesz, bo wpuszczasz kolegę w maliny. Sam robisz scenerie i chyba nie zdarza Ci się taki babol, żeby w tarczy ostrzegawczej wpisywać jako "(p6)" np. "Stacja_ToA", bo przecież nie miałbyś tabliczki pod nią.

                          Ale to właśnie wszystko powinno być dokładnie opisane w Scenery.doc :-/. Nie sądzisz?

                          Pozdrowienia.

                          77
                          Pomoc w tworzeniu / [pomoc] problemy z semaforami
                          « dnia: 03 Sierpnia 2005, 16:59:08 »
                          Cześć.

                          Cytat: "Helmutt"
                          No no wypraszam sobie. Scenery.doc czytalem i czesto do niego siegam jesli chodzi o sprawy techniczne, ale akurat tam o samych semaforach jest najmniej. Tylko tyle pisze ze mozna je wstawiac, ale jak - to juz nic o tym nie ma. W koncu od tego jest forum, zeby sie zapytac bardziej obznajomionych kolegow...

                          Helmutt
                          Ale ja nie "piję" do Ciebie - nic do Ciebie nie mam i doskonale rozumiem to co napisałeś. Domyślam się, że czytałeś Scenery.doc - ja też czytałem, a nawet sobie wydrukowałem :-). Ale mi właśnie chodzi o to, co także napisałeś, że nie ma tam nic o tym, jak wstawiać semafory, o ich parametrach. A to już jest "sprawką" ludzi, którzy się "opiekują" (lub nie) dokumentacją :-/.

                          I przyznaj mi rację, że gdyby Scenery.doc zawierał te wszystkie informacje, to nie byłoby potrzeby zadawania takich pytań tutaj.

                          Ale teraz pozostaje Ci rzeczywiście "czytanie inców" (czyli plików *.inc), w których, w komentarzach wszystko jest tak sobie opisane. Nawet parametry, jakie trzeba wstawiać dla konkretnych semaforów oraz zdarzenia, którymi ustawia się sygnały na sygnalizatorach.

                          I tak, w pliku TS2zpI.inc, jako pierwszy jest tam umieszczony taki oto komentarz:// tarcza ostrzegawcza swietlna: (p6) symbol tarczy (np. ToA)Nie ma nic o "(p7)", ani też gdzieś wewnątrz pliku taki parametr nie jest wykorzystywany. A tu właśnie wpis "ts22" jest siódmym parametrem (czyli "(p7)"), który NIC nie robi :-). A przynajmniej mi nic o tym nie wiadomo :-).

                          Teraz słów parę, o tym szóstym ("(p6)"), parametrze. Jest tu umieszczone "A". Jest to nazwa pliku z teksturą, na której jest narysowana tabliczka z oznaczeniem tarczy (gdy nie jest podane rozszerzenie, to przyjmowane ".bmp"). A więc, w pliku textures/A.bmp jest takie oznaczenie.

                          Niestety, w instrukcji WTB-E10 nie ma mowy o takim oznaczeniu pod tarczą ostrzegawczą. Po prostu nie ma takiego oznaczenia pod tarczą ostrzegawczą, jak "A", zatem pod tarczą określoną przytoczonym przez Ciebie wpisem:include;TS2zpI.inc;ts22_A;59.8288;0.0;2157.04;0.0;A;ts22;endbędzie nieprawidłowe oznaczenie.

                          W katalogu textures/ są za to takie pliki jak: ToA.bmp, ToA1.bmp, ToA2.bmp, ToB.bmp, ToC.bmp itd., i jak wynika z WTB-E10, pod tarczami ostrzegawczymi to one powinny się tam znajdować ("ToA", "ToB", "ToC" itd.).

                          Czyli poprawnym wpisem tam powinno być na przykład:include;TS2zpI.inc;ts22_A;59.8288;0.0;2157.04;0.0;ToA;enddla tarczy z tabliczką "ToA" (bez żadnego "ts22" na końcu).

                          Pozdrawiam Cię.

                          78
                          Pomoc w tworzeniu / [pomoc] problemy z semaforami
                          « dnia: 02 Sierpnia 2005, 14:53:53 »
                          Witam.

                          Cytat: "Helmutt"
                          czyzby "pies byl pogrzebany" w czym takim? (przyklad)

                          include;SS5zpcpbI.inc;sww_A;59.8288;0.0;2438.1;0.0;A;ts22_A;end
                          include;TS2zpI.inc;ts22_A;59.8288;0.0;2157.04;0.0;A;ts22;end

                          czyli: tarcza ostrzegawcza, "ts22_A", odnoszaca sie do semafora "A" (dlatego sem. ma ten wpis na koncu "ts22_A"), tylko nie rozumiem dlaczego tarcza ma na koncu wpisu "ts22"?
                          ...na początku wpisu...
                          Cytat: "Helmutt"
                          moze jest to event sterujacy nia? ale w pliku przykladowej scenerii (Kpp2.scn) nie ma takiego eventa...
                          Tak, właśnie pies jest w tym pogrzebany ;-).

                          Przykładowa nazwa "ts22_A" mogłaby być jak najbardziej dowolna (także np.: "czarna_krowa_w_kropki_bordo", choć nie jestem pewny co do maksymalnej długości takiej nazwy ;-), lecz twórcy tras wymyślają ją zwykle tak, by wiedzieć, gdzie dany obiekt się znajduje (najczęściej jest to nazwa toru, przy którym jest sygnalizator), a także, żeby odrózniać od siebie poszczególne obiekty. Wszak tarcz ostrzegawczych w scenerii może być całe morze ;-).

                          Cytat: "Helmutt"
                          w ogole jak to jest z tymi eventami od sygnalow? czy trzeba pisac calego eventa sterujacego swiatlami, czy wystarczy np. dac cos takiego "helmutowo_A_s2" (sem. A na st. helmutowo) i bedzie ok.

                          Helmutt
                          Tak, będzie OK :-).

                          Jeśli dla jakiegoś sygnalizatora (powiedzmy sygnalizatora To) damy nazwę "choinka_z_lampkami" ;-), to aby zapalić na tej "choince" żarówkę zieloną, trzeba będzie wywołać zdarzenie "choinka_z_lampkami_os2", a jak dodatkowo ta żarówka ma jeszcze mrugać, to "choinka_z_lampkami_os3". Wszystkie zdarzenia, niezbędne do sterowania danym sygnalizatorem zdefiniowane są w jego pliku *.inc.

                          Cytat: "Mateu"
                          Nazwa tarczy ostrzegawczej. Gdybys czytal inca, to bys wiedzial, ze trzeba pod taki semafor podpiac ts2zpx.inc x=i,y,lub,yn...
                          :-P
                          Gdyby wraz z rozwojem symulatora pamiętano o rozwoju dokumentacji do niego (np. plik Scenery.doc - o którym pisałem już tysiące razy), to nie trzeba by było "czytać inców", ani widywać takich głupich pytań :-/.

                          Pozdrawiam serdecznie.

                          79
                          Pomoc w tworzeniu / Re: Jak zmienic swiatlo na semaforze
                          « dnia: 17 Lipca 2005, 23:03:56 »
                          Cześć.

                          Cytat: "pr_3"
                          Witam Kolejarzy

                          Problem mam nastepujacy
                          lok stoi na torze o nazwie 01 mam semafor ss4zcpbl swieci sie stój
                          jak zrobic zeby np po 30 sec zmienil sie na "jazda"
                          jesli ktos bylby mi w stanie to wyjasnic w prosty sposub to bylbym bardzo wdzieczny.
                          dziekuje
                          Cytat: "pr_3"
                          scenery doc czytalem nad inc. sie modlilem i nic nie wymyslilem

                          tutaj napisales mi jak to zrobic klawiszem
                          dziekuję bo tez bym nie wymyslil

                          ale chcialbym to zrobic stojaca lokomotywa na torze 01
                          probowalem za keyctrl01 podstawic event z toru 01 ale nie dziala
                          czy musze do takiej sytuacji okkreslac memcell przypisywac predkosci itp
                          Zajrzyj do tego wątku, a szczególnie do drugiego posta. Może Ci się coś rozjaśni ;-).

                          Pozdrawiam serdecznie.

                          80
                          Bieżące Symulatorowe / Bizon ma do Was wiadomość: >>> Linia 546
                          « dnia: 17 Lipca 2005, 22:58:02 »
                          Cześć, Tomku.

                          Cytat: "Mutopompka"
                          Cytat: "jaras"
                          ...A dziś, ku swojej uldze, nie jestem już tutaj moderatorem, bo nie chcę mieć nic wspólnego z jednym z ludzi "czapki" rządzącej na tym forum. Zatem poddaję powyższe jako propozycję dla obecnych modów. Co Ty na to, Tomciu?
                          Hmm... Możesz mi napisać o co chodzi z tym?
                          No, nie śledziłeś ostatnich wydarzeń w dziale "Devs"? To looknij tutaj. :->

                          Ale też mnie ciekawi, co Ty o tym sądzisz. No, z tym, że to już raczej na priv ;-).

                          Chodziło mi zaś o to, aby blokować tematy po spełnieniu przez nie pewnych warunków - opisanych w moim, cytowanym przez Ciebie poście. Na przykład: po podziękowaniach za pomoc napisanych przez autora wątku, po upływie jakiegoś czasu bezczynności userów w wątku itp.

                          Cytat: "Mutopompka"
                          Cytat: "jaras"
                          bo nie chcę mieć nic wspólnego z jednym z ludzi "czapki" rządzącej na tym forum
                          Jak nie tu to na PW. Bo nie rozumiem?
                          Heh, przecież nie o Ciebie tu chodzi - wszak Ty "czapką" nie jesteś ;-). Mam jednak nadzieję, że nie jesteś na mnie zły czy coś. A, że ostatnio nie gadamy... no - przecież pisałem, że w wakacje nie bardzo będę miał czas. Żebyś Ty częściej siedział na Skype, to by my se cześciej gadali, bo GG mam prawie zawsze wyłączone.

                          Cytat: "Mutopompka"
                          A co do "sprzątania" -> to masz na myśli to, co robiliśmy z działem POMOC????
                          Tak. I z pewnością wiesz, że mógłbym Ci w tym pomóc tak samo, jak wtedy razem robiliśmy tamto sprzątanie.

                          Chyba, że nie chcesz mnie już znać... Ale chyba nie masz do tego powodów?

                          Tymczasem pozdrawiam Cię serdecznie.

                          81
                          Bieżące kolejowe / SBL czterostawna
                          « dnia: 17 Lipca 2005, 15:37:18 »
                          Aaa, rozumiem już teraz wszystko :-).

                          Zawsze bowiem zastanawiałem się, po co w ogóle jest ten wskaźnik W1. Teraz więc po wytłumaczeniu sprawy przez @ EU07-457 wydaje mi się już wszystko jasne :-).

                          Wygląd wskaźnika W1 (przypomnę definicję z E1: "(...) dwa czarne kąty - jeden nad drugim, stykające się wierzchołkami") jest podobny do wyglądu wskaźników W9, tzw. "sierżantów" (z E1: "(...) czarny kąt, zwrócony wierzchołkiem ku dołowi (...) [lub] zwrócony wierzchołkiem ku górze"), które oznaczają miejsce jazdy ze mniejszoną prędkością. Po tym podobieństwie wygląd wskaźnika W1 sugerować by mógł nakaz jazdy z takim wyrachowaniem szybkości, aby móc zatrzymać pociąg przed ewentualnym sygnałem S1 lub Sr1 - "Stój" na semaforze. Szczególnie wówczas, gdy sygnalizacja (semafor SBL albo tarcza ostrzegawcza) jest nieczynna lub z innego powodu nie można brać pod uwagę ich wskazań.

                          Ot, niegłupie te przepisy kolejowe, a i ten Twój maszynista - mądry człowiek ;-).

                          Pozdrawiam Cię serdecznie.

                          82
                          Bieżące Symulatorowe / Bizon ma do Was wiadomość: >>> Linia 546
                          « dnia: 17 Lipca 2005, 11:20:05 »
                          :-)

                          Pisząc "Tomcio" miałem na myśli @ Mutopompkę - jednego z moderatorów na tym forum :-).

                          Sorry za oftopik i pozdrawiam serdecznie.

                          83
                          Bieżące Symulatorowe / Bizon ma do Was wiadomość: >>> Linia 546
                          « dnia: 16 Lipca 2005, 22:49:30 »
                          Witam.

                          Jak dla mnie taką granicą powinno być 30 lub 60 dni, w zależności od aktywności w danym temacie lub ogólnie aktywności wszystkich userów. Po tym okresie topic powinien być blokowany przez moderatora. Tak, wówczas trzeba by było założyć nowy temat. Oczywiście, co już proponowałem Tomkowi, należałoby posprzątać nieco na forum i później też co jakiś czas to robić. To tylko godzinka, może dwie, roboty.

                          Nie mnie jednak o tym wszystkim decydować. Kiedy byłem moderatorem, od razu zamykałem tematy w dziale "Pomoc", które kończyły się podziękowaniami za pomoc od osoby, która dany wątek zaczęła. Myślałem też nad tym, by blokować wątki po zaobserwowaniu braku aktywności w nich przez jakiś czas, ale nie konsultowałem tego z innymi moderatorami i dlatego nie chciałem prowadzić "samowolki".

                          A dziś, ku swojej uldze, nie jestem już tutaj moderatorem, bo nie chcę mieć nic wspólnego z jednym z ludzi "czapki" rządzącej na tym forum. Zatem poddaję powyższe jako propozycję dla obecnych modów. Co Ty na to, Tomciu?

                          Pozdrawiam serdecznie.

                          84
                          Bieżące kolejowe / SBL czterostawna
                          « dnia: 14 Lipca 2005, 23:58:55 »
                          Witam ponownie.

                          Już wiem, gdzie widziałem tę definicję sygnałów podawanych przez semafory SBL: tutaj.

                          Zatem, jeśli problem tego nieszczęsnego S3 i S5 na czterostawnej tak bardzo Cię gryzie ;-), to napisz e-maila do autora tejże strony, skąd ma on takie definicje, przedyskutuj z nim sprawę i po temacie ;-). A o rozwiązaniu problemu napisz też, proszę, tutaj na forum (przydałoby mi się to do dokumentacji). Nawiasem mówiąc, nie jest to jedyne źródło, gdzie z takimi definicjami się spotkałem.

                          I właśnie to mnie zastanawia: skąd się biorą takie opisy sygnałów, skoro nie ma o nich mowy w E1?

                          A co do rozmów z niedouczonymi mechanikami, to ja już ten problem znam też z własnego doświadczenia :-). Kiedy rozwiązywałem pewien kłopot z sygnałem zastępczym w swej dokumentacji, spotkałem się z wieloma przypadkami nieznajomości przepisów nie tylko wśród maszynistów ("aaa, bo ja nigdy takiego sygnalizatora nie spotkałem, jak dwadzieścia pare lat jeżdżę" ;-).

                          Pozdrawiam serdecznie.

                          85
                          Bieżące kolejowe / SBL czterostawna
                          « dnia: 13 Lipca 2005, 12:44:07 »
                          Witam.

                          Cytat: "EU07-457"
                          OK, czyli wg Ciebie gdyby zielone pulsujące pojawiło się na jakimkolwiek semaforze SBL (niekoniecznie przedostatnim), to również przy następnym semaforze jedziemy z prędkością nie przekraczającą 100 km/h? W takim razie jak się to ma do blokady trzystawnej, gdzie obok semafora z wyświetlonym światłem pomarańczowym możesz przejechać 120 km/h? Fakt, droga hamowania jest taka, że bez problemu wyhamujesz ze 120 km/h między semaforami.
                          Tak. Ma się to tak, że zielone pulsujące (S3) pojawia się tylko na czterostawnej, gdzie wtedy przez sygnał S5 na następnym semaforze przejeżdżamy z szybkością nie większą niż 100 km/h. Na blokadzie trzystawnej:
                            [*]nie pojawia się sygnał S3 (tylko S2, S1 i S5),[*]przy sygnale S5 jedziemy nie 100 km/h, lecz z największą prędkością (ale hamujemy przed następnym S1).[/list]
                            Cytat: "EU07-457"
                            OK, zgadzam się z Tobą, że na czterostawnej SBL hamujemy z dwóch odstępów, gdyż droga hamowania jest dłuższa niż odległości pomiędzy semaforami odstępowymi. Dlaczego jednak ostatni semafor SBL ma mijać z prędkością 100 km/h? Skoro jest na nim S5, to wcale nie oznacza, że ma jechać 100 km/h (S5 - następny semafor wskazuje sygnał "Stój"; nie ma nic napisane odnośnie 100 km/h). No i jak się to ma do pociągów jadących po tejże blokadzie nie 160 a 120 km/h? Przecież w takim układzie droga hamowania jest wystarczająca do zatrzymania pomiędzy semaforami.
                            Powtórzę jeszcze raz to co napisałem w poprzednim poście:
                            Cytat: "jaras"
                            Maszynista, widząc sygnał S3 na semaforze SBL ze wskaźnikiem W1 ropocznie hamowanie tak, że ostatni semafor SBL minie z szybkością o wiele mniejszą niż 100 km/h i spokojnie zatrzyma się przed semaforem wjazdowym na sygnale S1.

                            W przepisach WTB-E10 (§6, ust. 2. i 4.) są wymienione odległości między sygnalizatorami:
                            Cytat: "Autor WTB-E10"
                            2. Na liniach z samoczynną blokada liniową czterostawną odległość między trzema kolejnymi semaforami (dwa odstępy blokowe) nie może być mniejsza od drogi hamowania obowiązującej na danym odcinku linii, przy czym odległość między kolejnymi semaforami nie może być mniejsza niż połowa obowiązującej drogi hamowania.

                            (...)

                            4. Uwzględniając obowiązujące na PKP długości dróg hamowania, o których mowa w ust. 3. odległości pomiędzy tarczą ostrzegawczą a semaforem lub między dwoma kolejnymi semaforami. jeżeli poprzedzający semafor spełnia dodatkowo funkcję tarczy ostrzegawczej, nie powinny być mntejsze niż:[list=1][*]1600m przy największej dozwolonej prędkości dla pociągu na danym odcinku linii, wskazanej w służbowym rozkładzie jazdy wynoszącej 160km/h,[*]1300m przy największej dozwolonej prędkości dla pociągu na danym odcinku linii, wskazanej w służbowym rozkładzie jazdy wynoszącej 140km/h,[*]1000m przy największej dozwolonej prędkości dla pociągu na danym odcinku linii, wskazanej w służbowym rozkładzie jazdy wynoszącej 120km/h,[*]700m przy największej dozwolonej prędkości dla pociągu na danym odcinku linii, wskazanej w służbowym rozkładzie jazdy wynoszącej 100km/h, z tym, że na wzniesieniu średnim powyżej 5‰ (Iśr > 5‰) wymagana odległość 700m może być skrócona do 500m,[*]500m przy największej dozwolonej prędkości dla pociągu na danym odcinku linii, wskazanej w służbowym rozkładzie jazdy wynoszącej 60km/h,[*]250m przy największej dozwolonej prędkości dla pociągu na danym odcinku linii, wskazanej w służbowym rozkładzie jazdy wynoszącej 40km/h.[/list:o]Powyższe nie dotyczy odległości pomiędzy semaforami sbl czterostawnej oraz odległości pomiędzy semaforem wyjazdowym a grupowym semaforem wyjazdowym.
                            Zatem semafor z wyświetlonym sygnałem S5 oddalony jest o 500 m (szybkość maksymalna: 120 km/h) od następnego semafora z S1. Odpowiadałoby to odległości dla drogi hamowania z szybkości 60 km/h (gdyby nie brać pod uwagę, że jest to SBL czterostawna). Dlatego napisałem: "Maszynista (...) ostatni semafor SBL minie z szybkością o wiele mniejszą niż 100 km/h" i ciekaw jestem, z jaką faktycznie prędkością mijałby mechanik ten semafor z S5 hamując z szybkości 160 km/h, a także ze 120 km/h, aby zatrzymać się przed S1. Zapytaj o to swoich zaprzyjaźnionych mechaników lub instruktorów.

                            Cytat: "EU07-457"
                            Cytuj
                            Ot, proste ;-)

                            Nie bardzo. Jak już pisałem wyżej, może wyszły na ten temat poprawki ale nie sądzę. W samym E1 też zauważyłem błędy, np.: "Światło czerwone stosuje się tylko ciągłe."
                            Jak wiemy nie stosuje się tylko ciągłego, gdyż można podać sygnał S1a, gdzie na semaforze mamy 2 światła czerwone - dolne pulsujące.
                            Dla mnie nadal jest to proste ;-).

                            Uważam, że we wskazanym miejscu w E1 nie ma błędu, gdyż S1, to zawsze jest jedno czerwone ciągłe światło na semaforze. Sygnał S1a jest wymieniony w załączniku:
                            Cytat: "Autor E1"
                            Załącznik 1

                            Sygnały i wskaźniki, których stosowanie jest dopuszczalne na wyznaczonych liniach i stacjach

                            1. Załącznik 1 zawiera sygnały i wskaźniki, których stosowanie zostało dopuszczone wyłącznie na wyznaczonych liniach i stacjach, wymienionych w odpowiednich punktach załącznika. Stosowanie tych sygnałów na innych liniach i stacjach wymaga każdorazowo zgody Dyrekcji Infrastruktury Kolejowej PKP. Sygnały i wskaźniki zawarte w załączniku 1 mogą w wyjątkowych wypadkach nie odpowiadać ogólnym zasadom, które dotyczą sygnałów i wskaźników zawartych w podstawowym tekście instrukcji sygnalizacji na PKP.
                            w którym, jak wynika z ust. 1, sygnały mogą być nieco inne, niż te, wskazane w głównej części E1. Dla przykładu, ja w swojej dokumentacji o sygnalizacji kolejowej zrezygnowałem z opisywania sygnałów z tych załączników właśnie z tego powodu.

                            Cytat: "EU07-457"
                            @jaras, nie znalazłem w E1 odpowiedzi na to, z pozoru, łatwe pytanie. Maszyniści też twierdzili różnie, zatem dla mnie sprawa jest cały czas otwarta. Po niedzieli zapytam instruktorów, może oni wniosą coś nowego do sprawy.
                            Bo to nie E1 (albo nie tylko E1) reguluje aspekty ruchu pociągów na szlakach. Są jeszcze takie przepisy jak R1 czy WTB-E10. Zagłębiając się odpowiednio w te zawiłości i łącząc je ze wszystkich trzech źródeł w jedno, można już jakieś wnioski wyciągnąć.

                            Nie przejmuj się, ja np. też nie do końca rozumiem, skąd się wziął zapis "jazda z szybkością nie przekraczającą 100 km/h, a na następnym semaforze sygnał S1 - "Stój"" odnoszący się do sygnału S5 na blokadzie czterostawnej - nie rozumiem tego właśnie po analizie powyżej zacytowanych przepisów. Być może i ja szukam w niewłaściwych miejscach? ;-)

                            Jedno jest tylko pewne. Maszynista prowadzący obojętnie jaki pojazd musi jako priorytet przyjąć bezpieczeństwo ruchu. Żaden mech nie będzie na tyle niefrasobliwy, żeby jechać sobie 100 km/h wiedząc, że na następnym semaforze jest S1, a za nim - ewentualna potencjalna przeszkoda na torze.

                            Pozdrawiam Cię serdecznie.

                            86
                            Bieżące kolejowe / SBL czterostawna
                            « dnia: 10 Lipca 2005, 02:24:30 »
                            Witam.

                            Semafor SBL nie jest tarczą ostrzegawczą, mimo, że ma pod słupem wskaźnik W1. Ponieważ SBL czterostawna ma odstępy dwa razy krótsze niż droga hamowania pociągu - wskaźnik W1 umieszczony jest na semaforze w takiej odległości, by maszynista mógł bezpiecznie wyhamować przed semaforem wjazdowym. Jednak semafor SBL, z jakimkolwiek wskaźnikiem, nadal jest semaforem SBL.

                            Dlatego sygnał S3 na takim semaforze nakazywać będzie jazdę z szybkością maksymalną, a przy następnym semaforze - z szybkością nie przekraczającą 100 km/h. Na następnym zatem semaforze SBL (tym ze wskaźnikiem W18) wyświetlony będzie zatem sygnał S5, co jednocześnie będzie ostrzegać przed sygnałem S1 na semaforze wjazdowym.

                            Maszynista, widząc sygnał S3 na semaforze SBL ze wskaźnikiem W1 ropocznie hamowanie tak, że ostatni semafor SBL minie z szybkością o wiele mniejszą niż 100 km/h i spokojnie zatrzyma się przed semaforem wjazdowym na sygnale S1.

                            Ot, proste ;-). Panowie - to wszystko NA PEWNO JEST w E1 - trzeba tylko "dobrze kopać" ;-).

                            Pozdrawiam serdecznie.

                            87
                            Forum / Manewrów kupa
                            « dnia: 29 Czerwca 2005, 17:31:25 »
                            A do któregoż to Jaśnie Pana Admina mam napisać? To on taki ślepy jest, że nie zauważył posta?

                            A co mi tam - najwyżej mnie zbanują. Turlajcie na bocznicę - doturlamy jeszcze. :-P

                            Chciałem być tylko userem, ale skoro nikt już nie chce, to trudno...

                            EOT.

                            PS. Turlamy, turlamy - nie gadamy!

                            88
                            Pomoc w tworzeniu / ZWROTNICE
                            « dnia: 25 Czerwca 2005, 23:58:32 »
                            Witam.

                            Nie wydaje mi się, żeby w połączeniu dowolnych torów z sobą był jakikolwiek inny problem, niż tylko zgodność współrzędnych końców ze współrzędnymi końców sąsiadującyh torów ORAZ zgodność wektorów na jego końcach z wektorami na końcach ich sąsiadów. Niezgodność może spowodować "null track" i wywalenie się symka.

                            Flex, jest to, w wymienionych przeze mnie przedmówców narzędziach (oraz w programie Jet 1.0 beta, który opisałem tutaj), krótki tor służący do połączenia z sobą dwóch innych, których nie da się połączyć zwykłym torem prostym lub łukowym. A w myśl "napisania" go (np. w Notaniku - czyli pod względem składni wpisu) nie różni się on niczym od innych torów.

                            Jak taki "napisać"... hmmm... nie wiem. Popatrz jeszcze raz do Scenery.doc.

                            Pozdrawiam serdecznie.

                            89
                            Bieżące Symulatorowe / <<ZJAZD MIŁOŚNIKÓW MASZYNY>>
                            « dnia: 23 Czerwca 2005, 02:52:44 »
                            Heh :-).

                            No, to i ja mogę w takim razie zaproponować... Koszalin. :-)

                            Czemu - pytasz? Bo...

                            ..."jeeestem taki saaam, jak palec aaalbo coooś tam". ;-)

                            No dobra, a teraz serio:
                              [*]jest linia Gdańsk Główny - Stargard Szczeciński (nr 202 wg D-29) oraz Koszalin - Goleniów (nr 402 wg D-29), a nawet, nieopodal (z Koszalina dojazd autobusem MZK) zdewastowana linia Mścice - Mielno Koszalińskie (nr 427 wg D-29);[*]jest ginąca wąskotorówka, której resztki można by sobie obejrzeć;[*]nie ma tramwajów ;-);[*]niskie koszty pobytu (myślę, że Koszalin jest dość "tanim" miastem);[*]sporo miejsc, gdzie można świetnie spędzić czas jeśli chodzi o "zagadnienia nie-kolejowe" (knajpy, żarcie, browiec itp. ;-);[*]nocleg - schronisko młodzieżowe w Zespole Szkół Samochodowych albo Bursa Międzyszkolna - tanio.[/list]Drugim takim fajnym miejscem jest Kołobrzeg:
                                [*]linie: Koszalin - Goleniów (nr 402 wg D-29) oraz Szczecinek - Kołobrzeg (nr 404 wg D-29);[*]bocznice portowe odgałęziające się i biegnące przez miasto;[*]tramwajów brak ;-);[*]koszty, niestety, mogą być nieco wyższe (to w końcu miasto wczasowe, a mamy przecież sezon), niż w Koszalinie, ale z pewnością nie zawrotne;[*]miejsc "nie-kolejowych" (a przecież także niezbędnych do dobrego spędzenia czasu) "wbród" i jeszcze trochę :-);[*]nocleg - brak danych, ale jestem pewny, że jakieś podobne do naszych schronisko by się znalazło.[/list]
                                Cytat: "Quark-t"
                                Tylko ludzie - konkrety a nie "Uważam, że Pipidówa Wielka, bo tak"...
                                No! Jest konkret? Jest. :-)

                                Tylko, kto wie, czy nie byłyby to dla mnie jedyne możliwości spotkania się z Wami...

                                Pozdrawiam Was gorąco.

                                90
                                Cytat: "Winger"
                                Tylko skad wziasc rysunki z wymiarami taboru (...)
                                Ja tam się nie znam na szczegółach, ale przy odrobinie szczęścia, komu na tym zależy - na pewno znajdzie. Może tutaj (zaś tutaj jest o "alstomach", czy jak kto woli Metropolisach w MW :-), zaś o "ruskach" - może trochę tu, choć też mam z tym problem. Proponuję zacząć poszukiwania tutaj i tutaj. Może być problem z używaniem Google'a, gdyż np. zapytanie o "Wagonmasz" (producenta składów 81-57xP) trzeba wpisać korzystając z windowsowej Tablicy Znaków rosyjskimi "bukwami" czyliВагонмаш
                                Z pewnością mógłby pomóc jeszcze jeden adres, do jakiego się dokopałem w sieci:
                                  [*]Koło Miłośników Metra[/list]na którego stronie jest nawet opis i plan torowiska linii metra oraz wiele, wiele ciekawostek.

                                  Cytat: "Winger"
                                  (...)i co najwazniejsze, odpowiednio zrobione zdjecia, nadajace sie na tekstury? Do tego trzeba rownomiernego, odpowiedniego oswietlenia, a z tym w metrze trudno...
                                  Myślę, że spokojnie można focić na niektórych stacjach. Dla przykładu na Wierzbnie stacja jest dość rzęsiście oświetlona i zapewne niejedna też stacja jest dobrze oświetlona, a nawet jeśli to nie jest wystarczające światło, to myślę, że i tak będzie dobrze. W naszym symku (mówię tu o starym), który nie zupełnie (jeśli nie wcale) nie uwzględnia oświetlenia obiektów - tabor jeżdżący i tak w dość skąpo oświetlonych tunelach wyglądałby dobrze. Na upartego można zrobić zdjęcia taboru na STP (który jest na powierzchni), a nawet znaleźć w internecie (w porozumieniu z ich autorami może dałoby się je wykorzystać).

                                  Cytat: "slimson"
                                  Co to jest jazda na widocznosc elektroniczna??
                                  Nazywa się to SOP (System Ograniczania Prędkości) i jest to mikroprocesorowe urządzenie pokładowe pociągów metra kontrolujące odstęp ochronny od ewentualnej przeszkody na torze (np. stojącego na stacji innego składu). Więcej informacji tutaj (artykuł jest o rosyjskich składach, ale na dole strony jest opis tego urządzenia).

                                  Tak tak, wiem o czym zaraz będzie mowa: pulpit i kabina na tekstury. Na początek proponuję zajrzeć tutaj ;-).

                                  Wystarczy tylko dobrze poszukać i wszystko się znajduje. MW istnieje wszak nie od dziś. :-)

                                  No to co, chopaky - dobrego pomysła zapodałem? ;-)

                                  Pozdrawiam Was serdecznie.

                                  Strony: 1 2 [3] 4 5 ... 8