Przy okazji testowania
zwrotnika zrobionego przez
@ youBy potrzebowałem malutkiej sceneryjki, w której mógłbym sobie testować położenia rozjazdu za pomocą klawiszy. Nie chciałem tracić czasu na wykonywanie misji na trasie z takim rozjazdem. Zabrałem się więc do tego, aby za pomocą łatwodostępnego narzędzia (tj. programu
Jet 1.0 beta) zrobić taki rozjazd.
Nie było tak prosto, bo wszystkiego trzeba tu pilnować - nie tak, jak w skryptach
3D Studio Max. Jeden krok zrobiony nie tak i całą zwrotnicę trzeba robić od nowa :-(.
O sposobie zainstalowania programu
Jet 1.0 beta napisałem w
poprzednim poście.
OK, uruchamiamy program. Ustawiamy punkt bazowy (klikając na uchwyt jakiegoś toru albo przez
Edycja ->
Punkt bazowy) w miejscu, gdzie ma być jedna z odnóg rozjazdu krzyżowego. Ustawiamy skalę obrazu na
1:1.
W dalszej częsci zakładam, że robimy rozjazd, zaczynając od prawego bliższego toru. Dla potrzeb poniższego opisu ustawiłem punkt bazowy na współrzędnych
[0.0, 0.0, 0.0] i kątach
(0°00'00", 0°00'00"), a więc tak, jakby był tor prowadzący "w górę" pionowego rzutu scenerii na ekranie programu
Jet.
[list=1][*]Na palecie "narzędzi" w okienku klikamy na "
rozja...", a w okienku dialogowym podajemy parametry rozjazdu:
[*]
Nazwa: "
zw1_a",[*]
Długość (tor zasadniczy i zwrotny):
8,000,[*]
Promień:
300,000,[*]
Rozjazd:
Prawy (radiobutton),[*]
Uchwyt wspólny (zakładka
Uchwyty).
[/list]
[*]Zaznaczamy kliknięciem uchwyt na torze zasadniczym (prostym) w tej zwrotnicy - tak jak na poniższym rysunku.
[*]Na palecie "narzędzi" klikamy "
inne" w kolumnie torów prostych, a w okienku dialogowym podajemy parametr toru:
[*]
Długość:
1,000.
[/list]
[*]Mając zaznaczony uchwyt tego krótkiego toru prostego klikamy na palecie "narzędzi" "
rozja...", a w okienku dialogowym podajemy parametry rozjazdu:
[*]
Nazwa: "
zw1_c",[*]
Długość (tor zasadniczy i zwrotny):
8,000,[*]
Promień:
300,000,[*]
Rozjazd:
Prawy (radiobutton),[*]
Tor zasadniczy (zakładka
Uchwyty).
[/list]
[*]Zaznaczamy kliknięciem uchwyt na torze zwrotnym (łukowym) tej zwrotnicy - tak, jak na poniższym rysunku.
[*]Na palecie "narzędzi" klikamy "
inne" w kolumnie torów łukowych, a w okienku dialogowym podajemy parametry toru:
[*]
Długość:
1,000,[*]
Promień:
300,000,[*]
Skrętność:
Prawy (radiobutton).
[/list]
[*]Mając zaznaczony uchwyt tego krótkiego toru łukowego klikamy na palecie "narzędzi" "
rozja...", a w okienku dialogowym podajemy parametry rozjazdu:
[*]
Nazwa: "
zw1_b",[*]
Długość (tor zasadniczy i zwrotny):
8,000,[*]
Promień:
300,000,[*]
Rozjazd:
Lewy (radiobutton),[*]
Tor zwrotny (zakładka
Uchwyty).
[/list]
[*]Zaznaczamy kliknięciem uchwyt na torze zasadniczym (prostym) tej zwrotnicy - tak, jak na poniższym rysunku.
[*]Na palecie "narzędzi" klikamy "
inne" w kolumnie torów prostych, a w okienku dialogowym podajemy parametr toru:
[*]
Długość:
1,000.
[/list]
[*]Mając zaznaczony uchwyt tego krótkiego toru prostego klikamy na palecie "narzędzi" "
rozja...", a w okienku dialogowym podajemy parametry rozjazdu:
[*]
Nazwa: "
zw1_d",[*]
Długość (tor zasadniczy i zwrotny):
8,000,[*]
Promień:
300,000,[*]
Rozjazd:
Lewy (radiobutton),[*]
Tor zasadniczy (zakładka
Uchwyty).
[/list]
[*]Teraz dość trudny krok: użycie tzw.
flexa do wstawienia brakującego toru łukowego pomiędzy torami zwrotnymi (łukowymi) zwrotnic
zw1_a i
zw1_d. Trudny jest o tyle, że pomiędzy uchwytami na zwrotnicach są bardzo niewielkie odległości i ciężko jest trafić we właściwe uchwyty.[list=1][*]Na palecie "narzędzi" klikamy "
guma".[*]Zaznaczamy zwrotnicę, z której chcemy poprowadzić
flexa (klikamy samą zwrotnicę!) - np.
zw1_a.[*]Zaznaczamy uchwyt z toru zwrotnego (łukowego) na tej zwrotnicy.[*]Zaznaczamy drugą zwrotnicę, do której chcemy poprowadzić
flexa (klikamy na samą zwrotnicę!) - np.
zw1_d.[*]Klikamy na uchwyt z toru zwrotnego (łukowego) na tej zwrotnicy.[*]Gotowe.[/list:o]
Jeśli nam nie wyszło, nie ruszamy niczego, tylko naciskamy klawisz
Delete, co usunie dopiero co wstawiony
flex i powtarzamy próbę. Przyznam, że nie jest łatwo i nawet ja do tego tutorialu musiałem kilka razy próbować.[/list:o]Do zrobionego właśnie rozjazdu dorobiłem cztery tory proste po
50 m odchodzące od każdej zwrotnicy. Jeden z tych torów nazwałem "
start", aby móc postawić na nim lokomotywę.
Posługując się
pierwszym moim postem tutaj możemy sobie na tor "
start" wstawić lokomotywę. Np. tak:
trainset none start 10.0 0.0
//$o Test rozjazdu krzyżowego.
node -1 0 EU07-424 dynamic PKP\EU07 eu07-424 303E 0.0 headdriver 0 0 enddynamic
endtrainset
Warto też pamiętać o pozostałych elementach pliku ze scenerią, opisanych w
poprzednim poście (np.
atmo ... endatmo czy
light ... endlight).
Teraz opiszę jak na swoim rozjeździe zrobić zwrotnik. Po uruchomieniu bowiem teraz tej scenerii, przez rozjazd będzie można przejeżdżać tylko na wprost, po torze zasadniczym.
Będzie do tego potrzebna paczka dostępna
tutaj. Zawiera ona model zwrotnika oraz plik
scenery\rozkrz34R150.inc sterujący zwrotnicami rozjazdu. W paczce tej jest również przykładowa sceneria testowa z tym rozjazdem do testowania jest za pomocą klawiszy
Shift wraz z cyframi od
1 do
4. Polecam też do przeczytania
ten wątek, w którym jest parę informacji o modelu zwrotnika autorstwa
@ youBy.
Zaznaczamy jeden z krótkich torów prostych łączących zwrotnice w rozjeździe krzyżowym.
Klikamy
Edycja ->
Właściwości, aby wyświetlić okno dialogowe
Własności toru.
Zaznaczyłem tu na czerwono pola, z których weźmiemy dane do obliczenia współrzędnych zwrotnika. Są to współrzędne
[x, y, z] punktów końcowych. Sprawa jest prosta, trzeba obliczyć współrzędne środka rozjazdu, można do tego wykorzystać systemowy
Kalkulator.
Liczymy więc średnią arytmetyczną:
x
śr =
x1 + x2 2
y
śr =
y1 + y2 2
z
śr =
z1 + z2 2
Mamy więc współrzędne
[xśr, yśr, zśr] środka rozjazdu krzyżowego. Sam zwrotnik jednak nie może być ustawiony w tym punkcie, bo będzie stał idealnie na środku toru :-). Trzeba go zatem przesunąć. Jeśli tor biegnie pod kątem
0° lub
180°, to można zastosować przesunięcie
[2.1, -0.2, 0.0] (czyli dodać/odjąć odpowiednie wartości do obliczonych współrzędnych środka rozjazdu), wówczas zwrotnik będzie stał obok toru. To
-0.2 jest po to, żeby zwrotnik nie "wisiał w powietrzu" - torowisko przez
Jet domyślnie umieszczane jest na wysokości (
y)
0.0, a same tory mają wysokość właśnie
0.2.
Potrzebny jest jeszcze kąt obrotu zwrotnika. Jeśli w trakcie wstawiania jednej ze zwrotnic
zw1_c lub
zw1_d będziemy o tym pamiętali, to wykonamy sobie takie czynności:[list=1][*]Klikamy na wspólny uchwyt zwrotnicy.[*]Wybieramy
Edycja ->
Punkt bazowy.
[*]Odczytujemy kąt z pola
Alfa (na rysunku zaznaczyłem na czerwono).[*]Korzystając z systemowego
Kalkulatora zmieniamy wyświetlone tam stopnie/minuty/sekundy na wartość dziesiętną stopni (
Inv ->
dms w
Kalkulatorze w widoku profesjonalnym).[*]Dla zwrotnicy
zw1_c dodajemy, a dla zwrotnicy
zw1_d odejmujemy liczbę
1.623 (jest to połowa kąta między zwrotnicami
zw1_c a
zw1_d rozjazdu).[/list:o]Kiedy już mamy potrzebne dane, możemy w scenerii umieścić potrzebny wpis:
include;rozkrz34R150.inc;zw1;2.1;-0.2;8.5;1.623;end
Niestety, plik
scenery\rozkrz34R150.inc nie posiada informacji o teksturach podsypki rozjazdu. Proponuję jednak poeksperymentować z innymi plikami
*.inc jakie są w katalogu
scenery:
krzyzowy8R150L.inc oraz
krzyzowy8R150P.inc mają w środku wpisane oteksturowanie torów podsypką. Prawdopodobnie mogą być też inne parametry (długości, promienie) zwrotnic, chociaż, z tego co zauważyłem wszystkie chyba mają długość
8 m, tylko nie jestem pewny co do promienia (
300 m lub
150 m). Proszę nie pisać o tym w tym wątku - w razie czego zapraszam na priv.
Jeśli chodzi o nazwę rozjazdu: ja, na potrzeby tego opisu nadałem mu nazwę "
zw1" - oczywiście można sobie wymyślić sobie inną nazwę. Jednak bardzo ważne jest, żeby zwrotnice składające się na cały rozjazd miały następujące nazwy:
[*]
<nazwa>_a - dla toru prawego z przodu rozjazdu,[*]
<nazwa>_b - dla toru lewego z przodu rozjazdu,[*]
<nazwa>_c - dla toru lewego z tyłu rozjazdu,[*]
<nazwa>_d - dla toru prawego z tyłu rozjazdu.[/list]
<nazwa>, to wybrana nazwa dla całego rozjazdu (ta
<nazwa> wtedy musi się pojawić jako parametr w komendzie
include w scenerii). Wtedy dobrze będzie działał plik
*.inc, a zwrotnik będzie pokazywał prawidłowe sygnały.
Aby do tej naszej scenerii dodać możliwość sterowania rozjazdem ręcznie, można posłuzyć się następującymi zdarzeniami:
event KeyCtrl01 multiple 0 none zw1ac endevent
event KeyCtrl02 multiple 0 none zw1ad endevent
event KeyCtrl03 multiple 0 none zw1bc endevent
event KeyCtrl04 multiple 0 none zw1bd endevent
Podobnie zrobiłem w scenerii testowej zawartej w
pliku do ściągnięcia. Dzięki temu można sobie przestawiać rozjazd na różne położenia:
[*]
Shift+1 - położenie "
ac",[*]
Shift+2 - położenie "
ad",[*]
Shift+3 - położenie "
bc",[*]
Shift+4 - położenie "
bd".[/list]To wszystko. Rozjazd powinien działać jak należy, na co dowodem jest załączona sceneria testowa.
Miłego układania tras :-).