Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - jaras

Strony: 1 ... 6 7 [8]
211
Pomoc w tworzeniu / zwrL34R300M.inc
« dnia: 17 Października 2004, 17:34:02 »
Dzień dobry.

Cytat: "Stach L."
Czy wystarczy zamienić zwr*34R300.inc poprzez zmianę nazwy zwr*34R300M na tą pierwszą?

Można tak, a można też w pliku scenerii (*.scn lub *.scm) w miejscach żądanych wpisów:include;ZwrP34R300.inc;Bruchniewo_zwr1;6219.66;-12.2;3395.84;225.0;zwrot34R300pods-new.tex;enddopisać jedną literkę "M" uzyskując wpisy typu:include;ZwrP34R300M.inc;Bruchniewo_zwr1;6219.66;-12.2;3395.84;225.0;zwrot34R300pods-new.tex;endMożna to zrobić dla każdej zwrotnicy w scenerii (choć nie jestem za tym, żeby aż tak "psuć" scenerię), a można to zrobić tylko dla wybranych, niektórych zwrotnic.

Jak znaleźć te właściwe zwrotnice?

Można się tutaj posłużyć dowolnym programem, który pozwala na wyświetlenie trasy z góry (Szopa Viewer czy Jet 1.0). W programie należy włączyć pokazywanie nazw torów. Szukamy interesującej nas zwrotnicy, a jej nazwę zapisujemy sobie np. na kartce.

OK, teraz włączamy "najlepszy" (ekhm... no, też bym tutaj na ten temat polemizował ;-) edytor do tras jakim jest Notatnik, wczytujemy do niego plik scenerii i szukamy ciągu znaków zapisanej nazwy zwrotnicy. Taka nazwa powinna w scenerii wystąpić przynajmniej dwa razy (o ile zwrotnica w scenerii działa):
    [*]w definicji obiektu, np.:node -1 0 Bruchniewo_zwr1 track switch 34.0 1.435 0.24 15.0 20 2 flat vis Rail_screw_used1 4 Rail_screw_used1 0.2 2.75 2.5
    6219.66 -12.0 3395.84  0.1  //point 1
    0.0 0.0 0.0  //control vector 1
    0.0 0.0 0.0  //control vector 2
    6195.62 -12.0 3371.79  -0.1  //point 2
    0
    6219.66 -12.0 3395.84  0  //point 1
    -8.01514 0.0 -8.01514  //control vector 1
    7.05713 0.0 8.87012  //control vector 2
    6197.03 -12.0 3370.49  0  //point 2
    -300.0
    endtrack
    [*]w komendzie include, np.:include;ZwrP34R300.inc;Bruchniewo_zwr1;6219.66;-12.2;3395.84;225.0;zwrot34R300pods-new.tex;end
    [/list]Jak więc wspomniałem na początku posta, należy dopisać we wskazanym miejscu literkę "M" i już w tym miejscu mamy ręczną zwrotnicę. Nadanie zwrotnicy "charakteru" ręcznej nie zmienia niczego w jej działaniu w systemie event scenerii.

    Cytat: "piozus"
    no dobra ale jak laik może zmienić zasięg działania t/T?

    Ja również miałem z tym problem, że zasięg był zbyt mały. Denerwowało mnie, że muszę stawać na zwrotnicy, kiedy chcę ją przestawić. Poradziłem sobie z tym w następujący sposób.

    W plikach zwrP34?300M.inc jest następujący wpis://sterowanie zwrotnica za pomoca klawiszy t,T
    node -1 0 (p1) eventlauncher (p2) (p3) (p4) 3.0 t 0 (p1)- (p1)+ end
    Jeśli teraz poprawimy:
      [*]liczbę 3.0 na inną, np.:node -1 0 (p1) eventlauncher (p2) (p3) (p4) 5.0 t 0 (p1)- (p1)+ endwówczas zwiększy się odległość, z jakiej będzie można nią sterować (w przykładzie: z 3.0 m do 5.0 m);

      [*]literę t na inną (a nawet cyfrę), np.:node -1 0 (p1) eventlauncher (p2) (p3) (p4) 3.0 4 0 (p1)- (p1)+ endwówczas zwrotnicę tą będzie można przestawiać klawiszami:[list=1][*]klawisz - na wprost (w przykładzie 4);[*]SHIFT+klawisz - w bok (w przykładzie SHIFT+4).[/list]Radzę w tym wypadku uważać na ewentualne kolizje z klawiszami symulatora. Z odległością z jakiej zwrotnica będzie reagowała na jej przstawianie także radzę nie przesadzać, gdyż oprócz niej, będą też reagowały zwrotnice sąsiednie.[/list:o]Mam nadzieję, że wytłumaczyłem wszystko tak, że nawet laik będzie potrafił wszystko zrozumieć ;-).

      Na koniec ciekawostka.[list=1][*]Uruchom scenerię quarkmce.scn z pojazdem EU07-424
      Cytuj
      Dojechać na żeberko, po przyjeździe i odczepieniu SU45 podczepić się i doprowadzić PE1301 do Koniewic. Tam po otrzymaniu Ms2 na wyjazdowym wypchać skład na żeberko, odczepić i manewrując przyczepić do innego pospiesznego, wrocić do macierzystej stacji.
      [*]Powoli podjedź do semafora manewrowego z toru postojowego, poczekaj na Ms2.[*] przejeżdżając przez zwrotnicę rozgałęziającą tor postojowy od toru do ??? (zapomniałem nazwy - no... tam jest taka fabryczka, a zwrotnica nazywa się "zwrMD01") przestaw ją na pozycję w bok (standardowo klawiszami SHIFT+T).[*]Dalszą część misji spróbuj wykonać, jak podano w opisie.[/list:o]Nie uda Ci się to, dlaczego?

      Bo, kiedy SU45 przyjedzie na stację, odczepi skład i będzie chciała zjechać do lokomotywowni, pojedzie przez przestawioną zwrotnicę zwrMD01 do ???, a ponieważ nie jedzie ona w trybie pociągowym, tylko manewrowym, na granicy szlaku (oznaczonej znakiem W5) zawróci i... wróci swoim torem na stację. Nie będzie ona nawet pruć żadnej ze zwrotnic, bo wszystkie one będą ustawione tak, jak w drodze w tamtą stronę (bo zdarzenia przełączają się dopiero wtedy, gdy lokomotywa zjedzie już do szopy - a tutaj przecież nie zjeżdża do niej). A zatem SU45 po prostu przyjedzie na stację i będzie pchała (bez sprzęgu) wagony, które w misji należało doczepić do EU07 i wywieźć w trasę. Niestety (sprawdzałem) nie da się zdążyć podjechać szybko do tych wagonów, przyczepić je i uciec na szlak - SU45 bardzo szybko wraca i blokuje tor, a potem i naszą lokomotywę zaczyna spychać.

      Jak poprawić ten błąd w scenerii? Dopisać "zwrMD01-" do zdarzenia ustawiającego drogę SU45 do lokomotywowni://zjazd su45 do szopy
      event tor_6_szopa multiple 90.0 odczepiaj_mem duza_zwrot_zeberko+ duza10+ duza18- duza12- zwrMD01- zwrMD02- zwrMD03+ duza6end_Ms2 Wielki_Kac_Tm7_Ms2 condition memcompare Shunt 0 0 endevent

      To jeszcze nie wszystko (choć tego akurat nie nazwałbym błędem, a konsekwencją pierwszego z nich). Jeśli szybko zdąży się odhamować wagony i uciec (mi się raz udało :-), wówczas SU45 pchając wagony pojedzie po tym torze linii dwutorowej, który jest w dalszej części "przerwany". Jasne jest to, że kiedy "skład" (bo chyba składem tego nie można nazwać, kiedy lokomotywa nieprzyczepiona do wagonów pcha je ;-) wjedzie na ten "przerwany" tor - symulator wysypie się.

      Aby temu zapobiec, można do jednego z torów na tej trasie dopisać zdarzenie, np.:node -1 0 none track normal 100.0 1.435 0.15 25.0 20 2 flat vis Rail_screw_used1 4 TpBpS-new2.tex 0.2 0.5 1.1
      1615.15 0.199921 -5905.68  0.5  //point 1
      0.0 -7.10785e-006 119.146  //control vector 1
      0.0 0.0 -119.146  //control vector 2
      1578.32 0.199986 -5550.15  0.0  //point 2
      0
      eventall1 awaria
      eventall2 awariaoff
      endtrack
      Powyższy wpis będzie oznaczał, że wjeżdżając na ten tor w kierunku "przerwy" zwrotnice przed nią przestawią się tak, aby można było ją ominąć drugim torem (zdarzenie "awaria"), zaś przejeżdżając przezeń w drugim kierunku zwrotnice ustawią się prznajmniej tak, że nie będzie się dało wjechać na "przerwany tor" (najwyżej rozpruje się zwrotnicę "aw3"), a po drugim torze komunikacja będzie przebiegała normalnie. Ja sobie analogiczne zdarzenia dopisałem również do toru z drugiej strony tej "przerwy", dzięki czemu można jechać po tym torze z obojętnie jakiego kierunku i nigdy nie wyląduje się "w krzakach", a po ominięciu przeszkody, zwrotnice ją otaczające przestawiają się tak, aby umożliwić normalne kursowanie po trasie.

      Aby tak się stało, w pliku quarkmce.scn należy odszukać definicję zdarzenia "awaria":event awaria multiple 1.0 none aw1+ aw2+ aw3+ aw4+ endevent
      i dopisać poniżej niej drugą definicję - zdarzenia "awariaoff":event awariaoff multiple 1.0 none aw1+ aw2- aw3- aw4+ endeventWówczas SU45 z pchanym składem wyląduje gdzieś na koźle oporowym na stacji Skwarki i tam się po prostu zatrzyma.

      Nie wiem czy i jak lepiej można by było jakoś poprawić te błędy, ale dzięki moim poprawkom w scenerii (pozmieniałem sobie też niektóre kluczowe zwrotnice, aby dało się jeździć po wszystkich trasach jednym pojadzem) jest ona teraz bardziej użyteczna, szczególnie do testów. No cóż rzeczywiście niskie FPS nie pomaga w nich, ale co mam gadać mając tak słabego kompa z kartą graficzną ATI RAGE 128 ;-).

      Pozdrawiam wszystkich.

      212
      Forum / [OT] jarzec, Jaras, Jarosław ;-)
      « dnia: 15 Października 2004, 01:38:35 »
      Witajcie.

      Ja tylko tak na chwileczkę... w kwestii mojego nicku.

      Ponieważ na wielu forach, grupach, kontach nick 'jaras' jest już zwykle zajęty, przeto posługuję się nickiem innym: 'jarzec'. Post ten piszę tylko dlatego, że zauważyłem, że @ McZapkie i/lub @ Mutopompka mają problem z odmianą tegoż nicka.

      Proponuję więc po prostu takie sposoby:
        [*]Jeśli piszesz:
        Cytuj
        @ jarzec
        wtedy już nic nie odmieniaj, najwyżej napisz:
        Cytat: "Propozycja, aby postowicz"
        pomysłów od @ jarzec / kolegę @ jarzec


        [*]Jeśli zaś nie wiesz, jak odmienić mój nick - użyj innego:
        Cytuj
        @ jaras
        wówczas możesz napisać:
        Cytat: "Druga propozycja, aby postowicz"
        pomysłów od @ jarasa / kolegę @ jarasa
        [/list]
        OK, nie będę tutaj już nikogo zanudzał - to tylko takie małe sugestie, jak się porozumiewać ;-).

        Pozdrawiam wszystkich serdecznie.

        PS. Z mojej strony, jeśli chodzi o propozycje zmian na forum - również EOT. Nie mam zamiaru ani narzucać swoich pomysłów nikomu (tylko sugerowałem), nie jestem tutaj administratorem (tylko userem), ani też poświęcać czasu na dyskusje o forum (bo mam zupełnie inne zainteresowania: informatyka, kolej, komórki, a nie forum jako forum ;-).

        213
        Forum / Bocznica
        « dnia: 14 Października 2004, 09:22:48 »
        Dziękuję, @ McZapkie :-).

        Nie, no słuchajcie :-). Oczywiście ja tutaj jestem w zasadzie nikim - jakimś tam Jarasem, który interesując się między innymi koleją, po prostu także lubi się udzielać w forum. Ale w swoim poście
        Forum - Symulator EU07 - Strona Główna -> Forum -> Moje propozycje co do forum dyskusyjnego.
        rzeczywiście zaproponowałem kilka ciekawych rozwiązań utrapień moderatorów, a w szczególności administratorów.

        Skoro jeden z pomysłów spodobał się jednemu z administratorów, to w zasadzie ja, jako jeden z użytkowników muszę jemu podziękować ;-), gdyż od tej pory śmieci będą się znajdowały w śmietniku (zepchniętym na "bocznicę" :-), a forum - być może będzie funkcjonowało lepiej, ku zadowoleniu wszystkich (nie tylko mnie).

        Proponuję pomyśleć także nad pozostałymi pomysłami - myślę, że naprawdę nie są one trudne do wprowadzenia i egzekwowania, a na pewno mogą poprawić co nieco ;-).

        Zatem jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam Was.

        214
        Trasy / Problem z pasażererem...
        « dnia: 10 Października 2004, 23:28:44 »
        Witajcie!

        Hehe! Faktycznie! Działa! :-)

        Wystarczyło tylko zrobić sobie plik BAT o następującej treści:eu07.exe -s quarkmcebt.scn -v 505120-00256-1dla następującego wpisu w scenerii:node -1 0 505120-00256-1 dynamic PKP\Bd Bdu-0.tga 111a 0.0 passenger 0 5 Passengers enddynamic

        Po dłuższym zastanowieniu się, myślę, że było to winą programu start.exe, który "czytając" plik ze scenerią po prostu bierze pierwszy pojazd, w którym jest inny wpis niż nobody. Przed wagonem, którym jedziemy jako pasażer jest przecież lokomotywa, a w niej... wpis headdriver. Z kolei dla lokomotywy nie może być nobody, bo pociąg nie będzie wcale prowadzony przez AI.

        Dla przykładu, u mnie w pliku ze scenerią jest taki wpis://osobowy Skwarki->Koniewice (dolna trasa niezelektryfikowana)
        trainset MM1301 start1p 0 0
        //$o tym pociagiem mozna jechac tylko jako pasażer
        node -1 0 SU46-010 dynamic PKP\SU46 SU46-010 303Ddumb 0.0 headdriver 3 0 enddynamic
        node -1 0 505120-00256-5 dynamic PKP\Bd Bdu-0.tga 111a 0.0 nobody 3 10 Passengers enddynamic
        node -1 0 505120-00256-3 dynamic PKP\Bd Bdu-0.tga 111a 0.0 nobody 3 10 Passengers enddynamic
        node -1 0 505120-00256-1 dynamic PKP\Bd Bdu-0.tga 111a 0.0 passenger 0 5 Passengers enddynamic
        endtrainset
        Zatem nic dziwnego, że przy uruchomieniu symulatora programem start.exe, jedziemy "w lokomotywie". Wszak ona pierwsza ma przecież wpis inny, niż nobody!

        Ot, sprawa prosta ;-). Dzięki @ Tomi! Wiesz... może nie uważam się za jakiegoś tam durnia, ale takie łopatologiczne tłumaczenie jest czasami najlepsze ;-).
        Cytat: "Tomi"
        Program odpal plikiem eu07.exe a nie start.exe!
        To jest bardzo cenna uwaga.

        Jednak nie ma tak w życiu różowo, jak by się chciało...

        Pojechałem sobie tym pociągiem, kręciłem się troszkę po wagonie (Home i End), czasami włączałem sobie flymode (F4), aż tu nagle... wywałka symulatora. Najpierw pokazał się ten komunikat:

        a potem (standardowy - dobrze znany ;-) ten:

        Nie mam pojęcia, czym one zostały spowodowane, bo nic nie "zawiniłem". Wtedy akurat czaiłem się gdzieś przy torze czekając na mój pociąg, bo chciałem sobie zrobić jakiegoś screena. No, to zrobiłem screena, tylko, że komunikatów błędów ;-). No tak, zawiniłem... powinienem przecież usiąść wygodnie na swoim siedzeniu i rozkoszować się widokami zza okna, a nie łazić po pociągu lub latać, niczym duch, po planszy :-))).

        Ale to już i tak dobrze, że choć trochę sobie pojeździłem jako pasażer :-).

        Dziękuję za pomoc i pozdrawiam Was serdecznie.

        215
        Trasy / Problem z pasażererem...
        « dnia: 08 Października 2004, 23:56:52 »
        Witajcie.

        Ja w zasadzie mam z tym problem od samego początku. Najpierw uruchomiłem MaSzynę tak, jak była ona dostępna po zwykłym ściągnięciu (a zatem w jej pierwotnej wersji). Potem stopniowo dodawałem różne łaty i poprawki, uwzględniając oczywiście różne wpisy tu i ówdzie w plikach ze scenami lub innych. Ściągnąłem chyba wszystko co było można ze strony MaSzyny. Wymienionego w tym topicu problemu jednak nie udało mi się rozwiązać.

        Cytat: "vampirek1"
        (...)wywala błąd "Player train init failed."

        U mnie komunikat jest ten sam, lecz sceneria się uruchamia, pociąg sterowany przez AI sam jedzie, zatrzymuje się na przystankach, lecz jadę nie w wagonie, ale w lokomotywie, która nie ma po prostu kabiny i całego nadwozia - cały pociąg więc składa się z wagonów ciągniętych przez podwozie lokomotywy. Ja mogę się tylko obracać myszą, nawet tryb flymode nie działa - klawisz F4 powoduje tylko wyśrodkowanie obróconej myszą pozycji obserwatora.

        Próbowałem (bo myślałem, że cały sęk tam tkwi) poprawiać pliki dynamic.dat oraz quarkmc28.scm, zaglądać do plików .mmd i .t3d (nie bardzo zajarzyłem składnię wewnątrz nich), lecz do niczego nie doszedłem.

        Screen z tej mojej "lokomotywy" SU46 jest dostępny tutaj.

        Pozdrawiam Was serdecznie.

        216
        Forum / Moje propozycje co do forum dyskusyjnego.
        « dnia: 01 Października 2004, 21:21:16 »
        Cytat: "Mutopompka"
        (...)A co do Twoich czterech propozycji to(...)

        Witaj.

        Już mówię:[list=1][*]Regulamin jest regulaminem i muszą go przestrzegać wszyscy użytkownicy. To tak jak w życiu rzeczywistym: nieznajomość prawa nie usprawiedliwia nikogo w popełnianiu przez niego przestępstw. Nowi userzy? No, trudno, muszą czytać i stosować się do regulaminu. Niech w każdym dziale, na samej górze (pod semaforkiem Ms1 lub Ms2) będzie ogłoszone:
        Cytuj
        to lub to się stanie z Twoim postem lub z Tobą, jeśli nie będziesz przestrzegał regulaminu (tu oczywiście link do niego)
        W jakiejś wersji phpBBforum jest nawet coś takiego: przy każdym poście w jego prawym górnym rogu (obok "Cytuj") niebieski przycisk "Zgłoś posta do moderacji" - może to jest dla kogoś "kablowaniem", ale wtedy każdy wie, co go może spotkać i to, że musi się w swoich wypowiedziach pilnować.[*]Kary w postaci punktów ostrzeżeń byłyby przyznawane w ilości od 1 do 3 punktów (w zależności od "ciężaru przestępstwa"). Dojście w ilości ich posiadania przez "delikwenta" do jakiegoś maksimum byłoby równoznaczne z banem albo przynajmniej usunięciem mu konta. A ban jako kara? No, jak to ban - user zostaje "banitą" i koniec ;-).[*]Hierarchia - czasami, w niektórych forach moderatorzy czują się bezkarni, bo myślą, że jak już moderator, to wszystko mu wolno. Administratorzy czasami dostają białej gorączki na widok ich pracy. I w tym forum widziałem już posty pisane przez administrację, która wkurzała się na moderatorów. Któryś z adminów nawet odebrał prawa do moderacji kilku osobom. A to nie tak - on teraz ma więcej roboty na głowie, bo musi robić teraz też za moderatorów. Tymczasem niech moderatorów będzie więcej, bo oni też są potrzebni, ale powinni również podlegać punktom regulaminu (jak pisałem: musi on być starannie przemyślany). Równie dobrze mogą oni "obrywać" od admina wspomniane punkty karne, jak zwykli userzy.[*]Śmietnik mógłby być po prostu osobnym działem, do którego moderatorzy przenosiliby "tfurczosc" niektórych userów - można by się wtedy umówić, że moderatorzy oznaczają w tytule każdego tematu (np. w nawiasach kwadratowych, np.: "[Aktualności] tytuł topicu"), skąd został on przeniesiony do śmietnika. Sam dział "Trash" mógłby być read-olny, aby nie dało się w nim pisać postów, albo przynajmniej, żeby się nie dało tam zakładać nowych tematów. "Gdzie się podział mój post?" - poszukaj sobie: "Szukaj". Kiedy okaże się, że znalazł się w śmietniku - znaczy, że był nikomu nieprzydatny - na drugi raz nie będziesz pisał takich postów. Dość prosta zasada.[/list:o]
        No, cóż - zasady bardzo proste i nie powinny nastręczać problemów ani adminom, ani moderatorom, ani nawet zwykłym userom - co najwyżej oni sami mogą sobie narobić problemów nieumiejętnym korzystaniem z forum. (Jakżeś sobie narobił bigosu, Panie, to teraz musisz go sobie zeżreć ;-).

        Pozdrawiam wszystkich serdecznie.

        PS. Widzę, że w czasie, gdy pisałem swojego posta, wypowiedział się jeden z adminów. @ McZapkie, czy poczytałeś sobie regulamin forum, o którym mówiłem w swoim pierwszym poście? Tam (i tu też ;-) jest link i do samego forum, i do jego regulaminu (tylko kolory linków u Was się jakoś kiepsko wyróżniają ;-). Jako administrator może sam wykumasz jaką oni mają tam wersję phpBBforum, bo ja, prawdę mówiąc, niewiele się na tym znam.

        Jeszcze raz pozdrawiam.

        217
        Forum / Moje propozycje co do forum dyskusyjnego.
        « dnia: 01 Października 2004, 12:13:40 »
        Cytat: "hejnal"
        Wolność zawsze stwarza konflikty. Pokój to brak wolności.


        Cześć.

        Zgadzam się z Tobą. Znam jeszcze jedno powiedzenie: Tam, gdzie zaczyna się wolność jednego człowieka, kończy się wolność innego. Z tego co zaobserwowałem, Ty np. jesteś "poprawnym" userem, ale nie wszyscy nimi są.

        Cytat: "hejnal"
        Nie chcę żeby to forum startowało w jakiś rankingach i z tego powodu wprodzano tu terror.

        Wcale nie chodzi o to, żeby wprowadzać terror. We wspomnianym przeze mnie forum wcale nie mam poczucia bycia sterroryzowanym. Niemniej jednak czuję ten ład i spokój, w którym nie ma przepychanek, forumowych "trolli" i durnowatych postów. A w samym forum też jest mnóstwo informacji całkowicie na temat, na który jest ono przeznaczone.

        Dyskutujmy tu sobie o kolei, ale wszystko niech ma swoje miejsce. A nie, że pięćdziesiąty już post w stylu
        Cytuj
        jak mam zrobić nową trasę
        znajduje się np. w dziale "Aktualności" lub innym, wcale do tego nie przewidzianym.

        Pozdrawiam serdecznie Ciebie i pozostałych użytkowników.

        218
        Forum / Moje propozycje co do forum dyskusyjnego.
        « dnia: 01 Października 2004, 00:28:50 »
        Witajcie!

        Chociaż jest to mój pierwszy post na tym forum, śledzę je (wraz z całym projektem MaSzyny) już od dość długiego czasu. Przeczytałem chyba wszyskie posty napisane przez użytkowników. Jak w każdym miejscu, gdzie udostępniona została możliwość publicznego wypowiadania się - wszędzie są podobne problemy. Problemy te, w większości stawarzają bezmyślni użytkownicy.

        Całkowicie zgadzam się z administracją tegoż forum pod wieloma względami. Graficzne emotikony, animowane i tandetne GIF-ki, bajery i wodotryski - to tylko drobiazgi przeszkadzające normalnie czytać wiadomości. A już zmorą wielu forów są takie posty jak:
        Cytuj
        cze. mam sprawe, niemoge wpisac pinu bo fon mi sie wiesza, pomuzcie!!!
        czy też (na potrzeby tego forum):
        Cytuj
        no kiedy wreszcie bedzie nebula bo sie niemoge jurz doczekac!
        Błędy ortograficzne i skróty myślowe, niechęć do korzystania z systemu wyszukiwawczego - to są kolejne rzeczy, które przeszkadzają w normalnym funkcjonowaniu każdego forum czy grupy dyskusyjnej (przykłady? choćby tam: news:kolej.misc.pl).

        Uczestniczę w wielu innych forach dyskusyjnych. Dla mnie forum o największym poziomie jest Techtronic.pl. Jest to forum dyskusyjne na temat telefonów komórkowych, ich tuningowania, rozbudowy itp. Nie chodzi mi oczywiście teraz o to, żeby je reklamować tutaj - to nie ma sensu. Ale pozwólcie, że opowiem co nieco na jego temat, co być może ułatwi Wam "zaprowadzenie należytego porządku" tutaj.

        Forum Techtronic.pl jest tak skonstruowane, że nie można napisac ani jednego posta nie będąc tam zarejestrowanym. Ten mechanizm istnieje także tutaj. Ciekawostką jest też to, że niektórych tematów nie daje się nawet czytać nie będąc tam zarejestrowanym (pokazuje się tylko "Liczba postów: 0"). Ale...

        Ale samo zarejestrowanie się tam nie wystarczy, żeby założyć swój własny temat i pisać w nim byle bzdury. Trzeba mieć wymaganą ilość postów (wystarczy 10) jako odpowiedzi na pytania innych userów w ich tematach. Nie myślcie jednak, że to takie proste - przecież można by było napisać 10 bez sensu jakichś odpowiedzi typu: "zgadzam się z przedmówcą" i już. Nie, nie - nie tędy droga. Nawet nie w każdym z podforum pisane posty powodują zwiększanie liczby potrzebnej do założenia nowego topicu (np. jest dział, gdzie można pisać dowcipy i tam się nie dolicza postów). Mało tego, za posty łamiące regulamin, można użytkownikom zmniejszać ilość napisanych postów (jak jeszcze można na tamtym forum za karę "oberwać", napiszę za chwilkę).

        Nad całością porządku bowiem czuwają administratorzy, moderatorzy (podobnie jak i tutaj), lecz nie tak całkowicie bezprawnie - tam swoistym "kodeksem karnym" jest Regulamin, który dość surowymi zasadami określa ład i porządek w całym forum. Polecam Wam lekturę, a szczególnie kilku jego punktów (np. 2 - wszystkie podpunkty, 6, 15, 17). Być może niektórym z Was wyda się on zbyt rygorystyczny, ale cóż poradzić na "niesfornych" użytkowników, którym próżno tłumaczyć to lub tamto? Lepszy taki regulamin (i jego pilnowanie przez moderatorów, a egzekwowanie tego pilnowania przez administratorów), niż zszargane nerwy.

        Pierwsza propozycja zatem: starannie przemyślany regulamin forum dyskusyjnego oraz ograniczenie wypowiedzi userów do odpowiedzi na czyjeś posty, a powyżej pewnej ich ilości - dopiero zezwolenie na zakładanie nowego tematu.

        Skoro więc regulamin na Techtronic.pl jest, jak to określiłem, "kodeksem karnym" - musi też istnieć system kar dla użytkowników nie stosujących się do niego. Tamtejszy system kar składa się z ostrzeżeń (WARN) i zablokowania dostępu do forum (BAN). Przy każdym poście użytkownika, pod jego nickiem, emblematem i podstawowymi danymi w topicu jest taki czerwony paseczek pokazujący, ile ostrzeżeń dostał już dany user. Punkty ostrzeżenia wahają się od 1 do 3. Maksymalnie można mieć 15 punktów, jeśli ktoś przekroczy tą ilość - dostaje bana. Punkty ostrzeżeń ubywają po 90 dniach (każdy punkt osobno od momentu jego przyznania), więc nie można sobie tam za dużo nabroić. Oczywiście, większe "przestępstwa" grożą natychmiastowym otrzymaniem bana - wszystko jest oczywiście ujęte szczegółowo w regulaminie.

        Druga więc moja propozycja: kary dla użytkowników w postaci punktów WARN albo otrzymaniem BANA z forum.

        W tamtejszym forum (podobnie jak i w tym), aby administracja nie została "zarżnięta" przez nawał pracy, jaki grozi już przez samo tylko zarządzanie forum, istnieje pewna hierarchia. Jak wcześniej napisałem, zadanie administratorów ogranicza się w zasadzie do pilnowania nie zwykłych użytkowników, lecz pracy moderatorów. Zatem moderator na tamtym forum, to też nie jest taki sobie "człowieczek wyjęty spod prawa" (oczywiste jest, że i jego obowiązuje regulamin) - równie dobrze, za swoją kiepską pracę może on także otrzymywać punkty karne. Moderatorzy dobierani są tam nadzwyczaj starannie, a w przypadku źle spełnianej tam funkcji - szybko mogą ją stracić.

        Trzecia zatem propozycja: zmienić hierarchię z takiej:

        (Administrator & Moderator) -> User

        na taką:

        Administrator -> Moderator -> User

        Następną kwestią są posty i tematy wątpliwego sensu lub treści. Niekiedy usuwanie ich może rodzić frustracje ze strony moderatorów (jeśli kilku obsługuje jedno podforum): "no co? przecież tam były ciekawe posty! dlaczego je usunąłeś?!". W Techtronic.pl zostało to rozwiązane bardzo prosto: założone zostało podforum o nazwie "Trash" (ang. śmietnik), do którego zarówno administratorzy, jak i moderatorzy mogą przenosić bezsensowne tematy. Czasami jednak można znaleźć tam i ciekawe rzeczy (no, cóż, grzebanie w śmieciach ma swoje i dobre strony ;-), ale generalnie znajdują się tam posty o zacytowanej przeze mnie na samym początku treści.

        Czwarta propozycja do usprawnień: "Trash" - śmietnik, do którego można wyrzucać... (jak sama nazwa mówi) śmiecie.

        Mam nadzieję, że nie będziecie mieli mi za złe, że tak wiele na Waszym forum opowiedziałem o jakimś innym, ale powtarzam: nie zrobiłem tego w celu jego reklamowania (jak można zresztą reklamować forum o komórkach na forum o symulatorze lokomotywy?), tylko po to, żeby Wam przybliżyć, a być może ułatwić pracę nad porządkiem tu panującym. Tamtejsze forum ma ambicję być najlepszym w Polsce - chcecie, aby Wasze forum też takie było? Zastanówcie się więc nad moimi propozycjami.

        No, cóż... rozpisałem się... Na koniec napiszę tylko, że jestem pełen podziwu zarówno dla autorów całego pomysłu symulatora (sam sobie namiętnie jeżdżę tymi wirtualnymi pociągami - wolę tym, niż samochodami ;-P), twórców strony WWW, oraz wszytkich ludzi, którzy przyczyniają się do rozwoju całości. Stanowi to dla mnie przykład wspaniałej pracy zespołowej (mimo, że miejscami kulejącej). Dziękuję Wam za to wszystko!

        Pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie.

        Strony: 1 ... 6 7 [8]