Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - jaras

Strony: 1 ... 5 6 [7] 8
181
Poszukuję, chcę zrobić / Stworzyć nową paczke?
« dnia: 11 Stycznia 2005, 09:56:37 »
@ ZT-POZNAN:

Ty jeszcze nie wiesz, jakiego ja mam asa w rękawie, jeśli chodzi o "zapomniane" pliki na forum ;-).

Ale jeszcze dzisiaj się dowiesz :-).

Pozdrawiam Cię.

182
Poszukuję, chcę zrobić / Stworzyć nową paczke?
« dnia: 10 Stycznia 2005, 23:46:15 »
Cytat: "admineu07"
Takich plików dużo nie znajdziesz
I to nawet chyba nie wiesz, Panie Dzieju ;-), ile takich plików jest...

Pozdrawiam Cię.

183
Poszukuję, chcę zrobić / Stworzyć nową paczke?
« dnia: 10 Stycznia 2005, 23:15:52 »
Witam.

Cytat: "Vasilkov"
Na stronie znajduje się wiele plików, których nikt już nie ściąga a na forum tematy, które od dawna nie są czytane.
Jest w tym i trochę racji. Przejrzałem sobie dziś dział "Pomoc" (który jest pod moją jurysdykcją) od pierwszego posta i pomyślałem, że przydałby się tam porządek. Niektóre tematy pousuwać (całkiem, nie na "Bocznicę"), niektóre poprzenosić do innych działów, a niektóre połączyć z innymi. Z pytań zaś (choćby nie wiem, jak starych) dałoby radę zmontować jakieś FAQ.

Oprócz tego, poprzeglądałbym forum w poszukiwaniu wszelkich plików udostępnianych w postach (a to jakiś model, a to jakaś trasa, a to co innego), a następnie pozbierałbym to "do kupy" i też zrobił z tego jakąś paczkę.

Oczywiście, ja nie mam do tego uprawnień, ale może jakiś mode lub admin by mógł to zrobić - to tylko taka moja propozycja.

Co do paczki całościowej zaś - nie wiem, nie mam zdania.

Pozdrawiam wszystkich serdecznie.

184
Bieżące Symulatorowe / wpisy
« dnia: 08 Stycznia 2005, 20:34:48 »
@ Tomi:

Damy radę, zobaczysz :-).

A mój post-tutorial jest tutaj.

Pozdrawiam Cię.

185
Poradniki / [CTR] Scenerie, wpisy, składy, zdarzenia - warto zajrzeć
« dnia: 08 Stycznia 2005, 17:49:45 »
Plik scenerii jest plikiem tekstowym, zawierającym różne komendy całkowicie definiujące wygląd scenerii, wszelkie obiekty poruszające się po torach, a także działanie tzw. zdarzeń (zjawisk, które mogą następować w ustalonej kolejności, a także w wyniku reakcji na inne zdarzenia). Szczegółowy opis tych komend czytelnik znajdzie w pliku:

http://rainsted.com/pl/Symulator/MaSzyna/Scenery.doc

Jednak co wpisać do scenerii, aby nie jechać składem zdefiniowanym przez jej autora, lecz zdefiniowanym przez siebie?

Otwórzmy plik *.scn z wybraną scenerią. Jest to główny plik, gdyż może on za pomocą komendy "include" dołączać też inne pliki. Ale nas interesuje w tym momencie tylko ten główny plik. Jeśli nie jest on zbyt duży objętościowo, można go otworzyć nawet w systemowym Notatniku. Jeśli jest większy, polecam np. WordPad z Windows 98 albo też MS Word - wówczas trzeba pilnować, aby przy późniejszym zapisie zapisać ten plik w postaci czysto tekstowej - bez żadnego formatowania, a nie jako dokument Word (który nie jest już plikiem czysto tekstowym).

Poszukajmy w tym pliku ciąguFirstInitsamotnie stojącego w jakimś wierszu tego pliku. W kolejnych wierszach, poniżej tego ciągu znajdują się już wpisy wszelkich obiektów ruchomych w scenerii. Nie tylko pociągów, ale też i tzw. "przeszkadzajek" czyli np. samochodów na ulicach (w scenerii "Quarkowo" po peronie łazi sobie sokista - to też jest obiekt ruchomy zdefiniowany za pomocą takich wpisów).

No, to przyjrzyjmy się tym wpisom:trainset none zwrotnicowo_f03 0.0 0.0
//$o Pociąg osobowy - wpierw manewruj zgodnie z semaforami Tm (wypchaj skład na boczny tor ale nie odczepiaj go). Po wyciągnięciu składu na peron odczep loka i manewruj zgodnie z Tm aby doczepić loka z drugiej strony. No a potem ..... ciuch ciuch ... uuuuuu..... uuuuuu !!! ;)
node -1 0 EU07-424 dynamic PKP\EU07 eu07-424 303E 0.0 reardriver 3 0 enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Adu none 112a 0.0 nobody 3 2 Passengers enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Bdhpumn none bdhpumn 0.0 nobody 3 20 Passengers enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Bdhpumn none bdhpumn 0.0 nobody 3 25 Passengers enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Bdhpumn none bdhpumn 0.0 nobody 3 10 Passengers enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Bdhpumn none bdhpumn 0.0 nobody 0 21 Passengers enddynamic
endtrainset
Tutaj podałem przykładowy wpis ze scenerii "Zwrotnicowo". Co my tu mamy?

Należy pamiętać, że cała definicja składu musi się zawierać w obrębie komendy "trainset". Komenda ta składa się z tzw. ograniczników:trainset ...
...
endtrainset
Komenda ta posiada swoje parametry:
    [*]TrainName - jest to nazwa pociągu. W przykładzie mamy tutaj "none", co oznacza, że nie definujemy jej. Jeśli jednak występuje, symulator przy wczytywaniu scenerii będzie próbował wczytać też plik (o takiej nazwie jak zdefiniowana i rozszerzeniu .txt) z rozkładem jazdy tego pociągu. Brak tego pliku zasygnalizowany zostanie komunikatem błędu (dobrze znany Error @-8).

    [*]Track - nazwa toru, na którym zostanie ustawiony skład. W naszym przykładzie jest to tor o nazwie "zwrotnicowo_f03". W scenerii niektórym torom można nadawać nazwy (odsyłam tutaj do pliku Scenery.doc). Nazwa w tym parametrze musi odpowiadać istniejącemu w scenerii torowi, gdyż inaczej symulator nie będzie mógł ustawić składu (wszak pociągi jeżdżą po torach, nie? ;-) i pojawi się wówczas komunikat błędu.

    [*]Dist (ang. distance - odległość) - odległość od początku toru. Każdy tor w scenerii ma swój początek i koniec - zdanie to wydawałoby się banalne, gdyby nie to, że w przypadku naszego symulatora, tor nie jest kijem (który zawsze ma dwa końce ;-), zatem tutaj początek nie jest tym samym co koniec (znowu odsyłam do Scenery.doc - opis parametrów komendy "node ... track ... "). A parametr ten określa odległość pojazdu od początku toru w metrach. W powyższym przykładzie skład będzie stał na samym początku toru (odległość 0.0 m). Oczywiście ten parametr jest wymagany, gdyż symulatorowi musi być znana dokładna lokalizacja składu.

    [*]Vel (ang. velocity - prędkość) - prędkość początkowa składu. Tutaj mamy wartość 0.0. Za pomocą tego parametru można zdefiniować skład, który zaraz po załadowaniu scenerii od razu porusza się z podaną prędkością wyrażoną w km/h. Jasne chyba jest to, że wartość 0.0 tutaj powoduje, że skład nie porusza się.[/list]To wszystko, jeśli chodzi o parametry komendy "trainset". A co mamy w jej "wnętrzu"?

    W przytoczonym przykładzie napotykany na taki oto zapis://$o Pociąg osobowy - wpierw manewruj zgodnie z semaforami Tm (wypchaj skład na boczny tor ale nie odczepiaj go). Po wyciągnięciu składu na peron odczep loka i manewruj zgodnie z Tm aby doczepić loka z drugiej strony. No a potem ..... ciuch ciuch ... uuuuuu..... uuuuuu !!! ;)Z uważnej lektury pliku Scenery.doc wynika, że w kolejnych wierszach pliku scenerii wszystko, co znajduje się za znakami "//" stanowi tylko komentarz i jest ignorowane przez symulator. Wszystko się zgadza - powyższy zapis również jest ignorowany przez symulator. Jednak, gdy zechcemy wystartować symulator za pomocą dołączonego startera (start.exe), to po zaznaczeniu w jego okienku tej scenerii zobaczymy taki oto opis:
    Cytat: Autor trasy 'Zwrotnicowo' w opisie jednego ze składów
    Pociąg osobowy - wpierw manewruj zgodnie z semaforami Tm (wypchaj skład na boczny tor ale nie odczepiaj go). Po wyciągnięciu składu na peron odczep loka i manewruj zgodnie z Tm aby doczepić loka z drugiej strony. No a potem ..... ciuch ciuch ... uuuuuu..... uuuuuu !!! ;)
    Wygodnie zatem jest tutaj, po znakach "//$o " umieścić opis, który potem pozwoli przypomnieć sobie podczas startu symulatora, jaki jest wybierany w okienku startera skład i jaką "misję" nalezy nim wykonać. Opis ten powinien być w jednym wierszu, choćby nie wiem, jak by był długi - nie można go kontynuować w wierszu następnym.

    Po wpisie definiujemy już skład. Mogą to być samotnie stojące gdzieś na bocznicy wagony, może to być lokomotywa "luzem", a może to być też cały pociąg (także z więcej niż jedną lokomotywą i tzw. sterowaniem ukrotionym).

    Przytoczę tutaj dwie pierwsze jednostki z przykładu "Zwrotnicowa" - lokomotywę i wagon:node -1 0 EU07-424 dynamic PKP\EU07 eu07-424 303E 0.0 reardriver 3 0 enddynamic
    node -1 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Adu none 112a 0.0 nobody 3 2 Passengers enddynamic
    Jak widzimy, jest to zwykła komenda "node ... dynamic ... " służąca do umieszczenia w scenerii obiektu ruchomego. W zależności od tego, czy komenda ta jest albo nie jest w kontekście komendy "trainset" - istnieją dwie, nieco od siebie się różniące wersje tej komendy.

    Tutaj jednak mamy ją w kontekście "trainset". Zatem parametry tej wersji komendy "node ... dynamic ... " zostaną omówione poniżej:
      [*]Najpierw są parametry wchodzące w skład każdej komendy "node" bez względu na jej rodzaj:

        [*]MaxDistance - parametr ten określa maksymalną odległość, z jakiej obiekt będzie widoczny. Wartość -1 nie określa tej odległości - obiekt będzie widoczny wówczas z każdej odległości. Polecam do przeczytania rozpoczęty przez mnie wątek o tym parametrze i jego wpływie na wydajność grafiki w symulatorze.

        [*]MinDistance - jest to najmniejsza odległość, z jakiej obiekt będzie widoczny. Nie widzę sensu dawać tutaj innej wartości, niż 0.0, aby obiekt ten (tu: jednostka) był widoczny też z bardzo bliska.

        [*]Name - nazwa obiektu. Można tutaj wpisać nazwę pojazdu, np. EU07-424. Nie ma ona zbyt wielkiego znaczenia, jednak program start.exe robi z niej użytek taki, że potrafi w swoim oknie, przy pomocy małych obrazków wyświetlić poszczególne pojazdy w składzie. Dobrze jest więc każdej jednostce nadać nazwę.

        [*]Type - tutaj następuje ciąg "dynamic" określający, że chodzi o obiekt ruchomy.[/list]
        [*]Dalej są już właściwe parametry komendy:

          [*]Directory - podkatalog w obrębie podkatalogu dynamic katalogu z symulatorem (a konkretnie, z plikiem eu07.exe), w którym znajduje się definicja obiektu zawarta np. w plikach *.mmd. Zapewne trochę zamieszałem, więc już spieszę z wyjaśnieniami. W przykładzie ze "Zwrotnicowa" lokomotywa ma tutaj wpisane "PKP\EU07". Oznacza to, że definicji obiektu reprezentującego lokomotywę EU07 w tym składzie należy szukać (symulator ma szukać) w podkatalogu dynamic\PKP\EU07 katalogu z symulatorem.

          [*]ReplacableSkin - ten parametr sprawia użytkownikom taki kłopot, że po niewłaściwym jego ustawieniu często mamy białe (bez tekstur) wagony lub lokomotywy. A sprawa jest bardzo prosta. O ile w pliku określającym budowę modelu pojazdu (plik *.t3d w katalogu określonym w wyżej omówionym parametrze Directory) tekstury z nadwoziem pojazdu określone są przy pomocy zapisu "replacableskin.bmp", można (a właściwie trzeba) wówczas w tym parametrze podać nazwę pliku z teksturą, która ma stanowić elementy nadwozia pojazdu. W przypadku, gdy plik z tą teksturą jest typu *.bmp, można już nie pisać tego rozszerzenia, dla np. *.tga - trzeba ją wpisać. Jeśli zaś w pliku *.t3d tego pojazdu "na sztywno" zostały podane tekstury nadwozia, wówczas ten parametr niczego nie zmieni i można tutaj wpisać "none". Autorzy modeli pojazdów coraz częściej odchodzą od tego, by ustawiać te tekstury na stałe w modelu. Na przykład tutaj mamy podane "eu07-424". Wszak różnych lokomotyw EU07 jest cała masa - mają inne malowanie, inne szczegóły nadwozia itp. Jednak autorowi scenerii "Zwrotnicowo" chodziło konkretnie o lokomtywę EU07-424, dla której tekstura nadwozia zawarta jest w pliku dynamic\PKP\EU07\eu07-424.bmp. Zatem ten parametr służy rozróżnieniu wyglądu tych pojadów od siebie.

          [*]Type - charakterystyka pojazdu. Jest to nazwa pliku o rozszerzeniu .chk zawartego w podkatalogu określonym parametrem Directory omówionym powyżej. Ważne: samego rozszerzenia (.chk) nazwy tego pliku nie piszemy. W naszym przykładzie dla lokomotywy EU07, jej charakterystyka będzie wczytana z pliku dynamic\PKP\EU07\303E.chk.

          [*]Dist - odległość od początku toru (według dokumentacji w pliku Scenery.doc). Mam jednak tutaj pewne wątpliwości co do sensu istnienia albo funkcjonalności tego parametru (przecież istnieje już taki parametr w komendzie "trainset"). Nie jestem pewny, czy nie chodzi tutaj o odległość danego pojazdu od pojazdu bezpośrednio go poprzedzającego. W każdym razie, jak zauważyłem, zawsze ten parametr ma wartość 0.0.

          [*]CabOccupancy - tutaj określamy, jaką w danym pojeździe funkcję może pełnić użytkownik tego składu. Na przykład w lokomotywie można być maszynistą, a w wagonie pasażerem. Implementacja tego parametru prawdopodobnie jest wciąż jeszcze nie dokończona. W każdym jednak razie może on przyjmować następujące wartości:
            [*]nobody - brak jakiejkolwiek obsługi tego pojazdu;[*]headdriver - maszynista w tej kabinie lokomotywy, która skierowana jest w kierunku początku toru (co to jest początek i koniec toru - opisałem przy okazji omawiania parametru "Dist" komendy "trainset");[*]reardriver - maszynista w drugiej kabinie (czyli tej, która skierowana jest w kierunku końca toru);[*]passenger - pasażer (można sobie po prostu jechać w wagonie);[*]conductor - (wg Scenery.doc) konduktor - znaczenie tego również nie jest dla mnie jasne.[/list]Jedna sprawa: gdy startujemy symulator za pomocą programu start.exe, na skutek błedu, nie uwzględnia on obsługi (definiowanej tym parametrem) innej niż pierwsza jednostka - "daje" on symulatorowi tylko pierwszy taki możliwy pojazd. Konsekwencją tego błędu jest to, że nie można np. jechać sobie jako pasażer ("passenger") w wagonie pociągu, który ma być sterowany przez maszynistę ("headdriver" lub "reardriver"), gdyż przecież lokomotywa jest przed wagonem. Jeśli jednak umieścimy odpowiedni wpis w pliku eu07.ini, będzie można sobie jechać w dowolnej zdefiniowanej jednostce.

            [*]Coupler - typ sprzęgu z następną jednostką. Wartość ta jest liczbą, lecz będącą tzw. kombinacją bitową. Ustalamy więc najpierw, czym nasz pojazd będzie sprzężony z kolejną jednostką w składzie. Wybrać można spośród następujących pozycji:
              [*]1 - hak spinający z sobą jednostki;[*]2 - przewód pneumatyczny (służący do hamowania składu);[*]4 - przewód do sterowania ukrotnionego;[*]... - ten dokument defniuje jeszcze inne rodzaje sprzęgów, jednak pierwsze trzy są najczęściej używane;[/list]a potem dodajemy do siebie liczby stojące przy wybranych pozycjach. Na przykład w "Zwrotnicowie" w omawianym składzie lokomotywa EU07-424 połączona będzie ze stojącym za nią wagonem Adu przy pomocy haka i przewodu pneumatycznego (3=1+2). Nie jestem pewny, ale nie widzę sensu ustawiać tego parametru na wartość inną niż 0 (co oznacza brak sprzęgu) dla ostatniej jednostki w składzie - nie wiem, czy nie jest to przyczyną kłopotów z ruszeniem "kibelkiem" (EN57) w niektórych seceneriach (wykorzystują one sprzęg ukrotniony - wartość 7=1+2+4, a wtedy ostatni człon jest połączony z... niczym i symulator nie może nim sterować - to taka moja nie sprawdzona hipoteza).

              [*]Load - ładunek dla danej jednostki. Jest to ilość ładunku w tej jednostce wyrażona w jednostkach określonych w pliku *.chk (określonym w parametrze Type wymienionym wcześniej - patrz: opis parametru LoadType poniżej). Oczywiście 0 określa, że jednostka jest pusta (nie załadowana) - wówczas nie ma też kolejnego parametru: LoadType. Dla pasażerów ("Passengers" w LoadType) w pierwszym wagonie składu w "Zwrotnicowie" ustawiona została wartość 2 (zatem w tym wagonie jedzie dwóch pasażerów), a dla drugiego wagonu - wartość 20 (dwudziestu pasażerów); dla lokomotywy zaś jest 0 - nie ma ona więc żadnego ładunku (przyjmując, że maszynisty nie uwzględniamy jako "ładunek" ;-). Parametr ten jest o tyle ważny, że symulator na jego podstawie może wyliczyć wagę składu i zastosować wszystkie wynikające z tej wagi konsekwencje w fizyce ruchu tego składu. Inaczej przecież prowadzi się cięższy skład, a inaczej lżejszy.

              [*]LoadType - określamy tutaj typ ładunku. Bardzo ważnym jest to, że ten parametr nie występuje, gdy wartość parametru Load równa jest 0. Jako typy ładunku można podawać zwykle: "Passengers" (pasażerowie), "Coal" (węgiel), "Lumber" (drewno) itp. A konkretnie, to co można podawać w tym parametrze, zależy od definicji z pliku *.chk, określonego w parametrze Type (omówiłem go wcześniej). W tym pliku trzeba odszukać linijkę rozpoczynającą się od "Load:", a dalej wpisane są w niej, po kolei:
                [*]MaxLoad= maksymalna wielkość ładunku;[*]LoadQ= jednostka dla ilości ładunku (z moich obserwacji: "pieces" - sztuki, np. pasażerowie, "tonns" - tony, np. węgiel);[*]LoadAccepted= wymienione wszystkie rodzaje ładunku, oddzielone od siebie przecinkami;[*]LoadSpeed= szybkość załadunku (w jednostkach z "LoadQ=" na sekundę);[*]UnLoadSpeed= szykość rozładunku (j. w.).[/list]Dzięki temu łatwo zorientować się, jakimi dopuszczalnymi typami oraz wielkościami ładunków można załadować daną jednostkę.[/list]
                [*]Na końcu jest ciąg "enddynamic" oznaczający koniec komendy "node ... dynamic ... ".[/list]Oto wymieniłem wszystkie parametry komendy "node ... dynamic ... " użytej w kontekście komendy "trainset". W kolejnych wierszach pomiędzy "trainset" a "endtrainset" podajemy więc wpisy dla kolejnych jednostek naszych składów, oczywiście może być ich wiele.

                Plik ze scenerią zapisujemy i... w drogę :-).

                Pozdrawiam wszystkich serdecznie i życzę zielonego na szlaku ;-).

                186
                Bocznica / Jest mi po prostu smutno-temat od razu do zamknięcia.
                « dnia: 08 Stycznia 2005, 14:07:28 »
                Nie, no, @ McZapkie! Tylko nie to! Błagam!

                Wiesz, jak dla mnie jesteś (i zawsze byłeś) tutaj dużym autorytetem. Zawsze z wielką ciekawością czytałem Twoje posty, bo były treściwe, kulturalne i wyczerpujące temat.

                Nie piszę tego, żeby Ci "cukrować" czy podlizywać się.

                Piszę to, bo myślę, że jeśli forum utraci taki autorytet, jak Ty, to rzeczywiście jego poziom niedługo żałośnie spadnie.

                @ McZapkie - ratuj! A my (przynajmniej niektórzy z nas) na pewno Tobie w tym pomożemy. Na dowód tego, że jednak forum nie ma ambicji utracić swojego poziomu, poczytaj sobie ten wątek.

                No, to jak Panie Administratorze - pomożecie? ;-)

                Pozdrawiam Cię serdecznie.

                187
                Bocznica / Jest mi po prostu smutno-temat od razu do zamknięcia.
                « dnia: 08 Stycznia 2005, 05:46:02 »
                ... @ jarasem, jeśli już ;-).

                Dzięki za Twoje dobre zdanie o mnie, ale... ja tak naprawdę jestem też tylko "zwyklakiem", a całego symka poznałem właśnie przez wnikliwe czytanie informacji zawartych na naszym forum. Nie pytałem "jak uruchomić?", "jak ruszyć?", tylko poszukałem, poczytałem doce i już. A i tak wciąż nie wiem wszystkiego i sam czasami też pytam o to, czego nie wiem.

                Mam nadzieję, że już niedługo w końcu tutaj zapanuje porządek. A przynajmniej w dziale "Pomoc". ;-)

                Postaramy się o to, prawda, @ Mutopompka?

                188
                Bocznica / Jest mi po prostu smutno-temat od razu do zamknięcia.
                « dnia: 08 Stycznia 2005, 05:09:42 »
                @ RiZoNe:

                Nie w tym rzecz, aby banować kogo popadnie. Forum, to przecież otwarte medium dla wszystkich.

                Lecz w każdej "społeczności" (także i tutaj), oprócz pracy Moderatorów i Administratorów potrzebna jest też współpraca Userów.

                Jeśli Userzy zaczęliby pisać same posty o d... Maryni, to i forum przestałoby być cokolwiek warte. OK, ja rozumiem, że nie wszystkie posty tutaj są o d... Maryni. Jednak wielokrotne pisanie postów na tematy, które też już po wielokroć były poruszane sprawia, że właśnie zaczyna tu panować wspomniany przez Ciebie burdel.

                Zatem, zarówno Administratorzy, Moderatorzy, jak i zwykli Userzy powinni pilnować tego porządku.

                A jeśli uczestnicy go nie pilnują? Wtedy po prostu ich wypowiedzi albo też samych autorów wyklucza się z tej "społeczności". To są jednak już środki ostateczne.

                Przecież chcemy tutaj rozmawiać o symulatorze, prawda? I nie chcemy tutaj bajzlu, prawda? Zatem pilnujmy porządku wszyscy!

                Pilnujmy także kultury naszych wypowiedzi. Już nie tak bardzo chodzi o to, aby nie przeklinać (przynajmniej nie nadużywać), lecz o to, by zachowywać się na forum, jak w towarzystwie ludzi, którzy też coś mają do powiedzenia, którzy mają prawo do swoich poglądów i upodobań. Nie obrażajmy naszych rozmówców, nie wytykajmy im niewiedzy. O tzw. netykiecie napisał już @ ShaXbee tutaj.

                Forum przecież służy wymianie informacji i doświadczeń.

                Nie do końca się jednak zgodzę z Tobą, co do wyszukiwarki. Tak naprawdę, wiele razy z niej korzystałem i zawsze znajdowałem co mi było potrzebne. I znajdowałem potrzebne mi informacje nawet na forach, na których większy bałagan panował, a które używają tego samego interfejsu użytkownika co to forum (phpBBforum).

                Rzecz w tym, że w każdej wyszukiwarce (także w Google) trzeba wpisać odpowiednie zapytanie. I wtedy wszystko da się znaleźć :-).

                Pozdrawiam Cię.

                189
                Bocznica / Re: Maszyna - działanie
                « dnia: 08 Stycznia 2005, 04:11:02 »
                Cytat: "Grand"
                Witam. Chcialbym zapytac o jedna rzecz. Dlaczego gry z duzo lepsza grafika chodza lepiej niz Maszyna ?

                ps.Kompletnie sie nie znam na robieniu gier / symulatorow

                Witaj, @ Grand.

                To nic, że się nie znasz ;-).

                Postanowiłem jednak odpowiedzieć Ci na Twoje pytanie, bo NIKT w tym topicu nie raczył tego zrobić (sorry, @ Mat_EU).

                Takie "dzieła" jak MSTS czy inne symulatory i gry są robione przez rzeszę fachowców. Zobacz sobie, ilu ludzi robiło "głupiego" Excela (który przecież grą nie jest ;-). Programy te są dopracowywane do najmniejszego szczegółu, a firmy zajmujące się ich wydawaniem zatrudniają profesjonalnych betatesterów.

                MaSzyna, z kolei, jest owocem pracy kilku zapaleńców. Wcale to oczywiście nie oznacza, że nie jest wykonana profesjonalnie (co zresztą widać!), lecz nie jest tak dokładnie dopracowana jak wspomniane programy. A betatesterzy? Hm... może nie będę komentował... mimo, że sam nim jestem ;-).

                Mówimy tutaj na przykład o wydajności grafiki. Programiści biorący udział w tworzeniu symulatora nie są z wykształcenia informatykami, lecz fizykami. Nie zdołali więc na tyle zoptymalizować kod procedur wyświetlających grafikę, aby uzyskać doskonałą wydajność. Pamiętaj, że wszelkie programy z grafiką 3D wymagają albo "mocnego" procesora (CPU) albo "mocnego" sprzetu graficznego (karta, GPU itp.) i jednocześnie dobrze przemyślanego kodu procedur obsługujących grafikę. Czasami przy pisaniu takich procedur siedzi się bardzo długo.

                Właśnie to forum zostało założone w celu udoskonalania symulatora EU07. Każdy, kto na komputerach zna się więcej, niż tylko klikanie w ikony może wnieść coś nowego do tego projektu.

                Pozdrawiam Cię serdecznie i życzę, abyś i Ty mógł się pochwalić jakimkolwiek pomysłem w ulepszaniu i rozwijaniu symulatora MaSzyna :-).

                PS. Nie wiesz, jak zobaczyć, kto brał udział przy pracy nad Excelem? To uruchom Excel, utwórz nowy, pusty arkusz i przejdź ("Edycja"->"Przejdź do..."; skrót Ctrl+G) do zakresu X97:L97 (a w Excelu 2000 do X2000:L2000), następnie naciśnij klawisz Tab, co spowoduje wskazanie komórki w kolumnie "M" i na końcu, przytrzymując klawisze Ctrl+Shift kliknij w ikonę "Kreator wykresów" na pasku narzędzi. Taaak... trochę sporo tam ludzi ;-).

                190
                Forum / Wyciągamy rękę do nowych użytkowników
                « dnia: 08 Stycznia 2005, 02:00:23 »
                A dlaczego, @ Marcin E2rD, tak uważasz?

                Ja myślę, że forum na razie nie grozi samorozwiązanie się. Wręcz, mam wrażenie, że w odróżnieniu od innych forów (które zresztą opisałem gdzie indziej), tutaj administratorzy jednak chcą, aby panował porządek, a dyskusje były konkretne i rzeczowe.

                I bardzo dobrze.

                Na forum Webhelp.pl zajmującym się tworzeniem stron internetowych, oprócz Administratorów i Moderatorów istnieją też tzw. Zgredzi.

                Zgred jest tam czymś w rodzaju Moderatora, ale o ograniczonych w stosunku do tego ostatniego prawach. Ot, właśnie oni są zobowiązani do pomagania początkującym, odpowiadania na pytania, które pozostają bez odpowiedzi, bo żaden z użytkowników jej nie znał czy nawet do upominania użytkowników za jakieś złe zachowanie.

                @ ShaXbee, czy domyślam się, że rola Pomocnika u nas chyba będzie polegać na czymś podobnym. Czy mam rację?

                Jeśli tak, to myślę, że poradzę sobie z tym zadaniem.

                Pozdrawiam Was.

                191
                Forum / Wyciągamy rękę do nowych użytkowników
                « dnia: 07 Stycznia 2005, 23:44:07 »
                Witaj, @ ShaXbee.

                Uważam to za dobry pomysł.

                Hmm... ostatnio, co prawda nie zajmuję się symulatorem zbyt często, ale na forum staram się być często. Nie po to, żeby (jak to ktoś określił) "czyhać" na nowe traski czy modele, tylko po to, by się być może dowiedzieć czegoś interesującego.

                Ale czemu nie? Mógłbym się podjąć bycia takim pomocnikiem.

                Jednak chciałbym współpracować z kimś mi bliskim na tym forum. Tym kimś jest @ Mutopompka. Uważam go za swojego Przyjaciela i mam z nim dobry kontakt na GG.

                Tomku, proszę, napisz co o tym sądzisz. Jeśli chciałbyś wraz ze mną spełniać taką rolę na forum, to i ja się zgadzam.

                Zatem czekam na Twoją odpowiedź, @ Mutopompka. Ewentualnie obgadamy to na GG.

                Pozdrawiam wszystkich serdecznie.

                192
                Bocznica / Jest mi po prostu smutno-temat od razu do zamknięcia.
                « dnia: 05 Stycznia 2005, 03:56:07 »
                Ech...

                Pisałem już o tym :-(. Tu i tu.

                Panowie, czy naprawdę musi forum MaSzyny zmienić się tak, że będzie przypominało Techtronic?

                Na marginesie: już od ponad miesiąca (jeśli nie dłużej) nie wchodziłem na tamto forum - kiedyś maniacy komórek dyskutowali sobie na bardzo ciekawe tematy - dziś, jak dla mnie "śmierdzi" ono komercją, jest pełno kłótliwych "trolli", a dyskusje na mądre tematy szybko się kończą albo pozostają bez odpowiedzi. Najwięcej postów chyba gromadzi tamtejszy dział "Inne", gdzie można znaleźć różne kawały, zagadki, tematy typu "Moja furka", byle tylko nie telefony komórkowe. A w pozostałych działach? Tylko posty typu: "nie działa mi fon <typ>, co mam zrobić?". Okazuje się, że nawet tak wychwalany przeze mnie Regulamin nie do końca sprawdza się. Podobnie zresztą jest na news:pl.misc.kolej, a także news:pl.misc.telefonia.gsm.

                Ale przecież nie chcemy mieć tutaj takich rzeczy, prawda? Niech więc sobie maniacy kolei i symulatora rozmawiają na o wiele ciekawsze tutaj tematy, aniżeli o d... Maryni!

                Na to żaden, nawet najlepiej skonstruowany regulamin nic nie pomoże. Forum, to przede wszystkim ludzie. Bądźmy więc dla siebie nimi!

                I jeszcze słowo do Ciebie, @ Sierakowiczanin. Niniejszy wątek (i inne, tego typu), pomijając już, że w ogóle nie powinien znaleźć się na forum (to nie księga skarg i zażaleń), powinien znaleźć się w dziale "Forum". Tam podobno dyskutuje się o samym forum. Prawdę mówiąc, gdybym ja był administratorem, to przeniósłbym od razu ten wątek tam właśnie (jeśli nie od razu na "Bocznicę").

                Proszę Was, sami wszyscy pilnujmy porządku - to i forum będzie porządne.

                Pozdrawiam wszystkich serdecznie i życzę szybkiego pogodzenia się.

                193
                Na warsztacie / Lxd2
                « dnia: 05 Stycznia 2005, 03:06:54 »
                Ooo! :-)

                Dzięki, @ sq1mhv :-).

                Czekam tylko na trochę cieplejszą pogodę (a co za tym idzie, lepsze waruki do robienia zdjęć), a także na to, bym miał trochę wolnego czasu.

                Na pewno więc pogadamy sobie o tym :-).

                Pozdrawiam Cię.

                194
                Symulator / Eureka! Więcej FPS?
                « dnia: 05 Stycznia 2005, 03:00:58 »
                Cytat: "dj_awj"
                Co mam zrobić z plikami w folderze scenery, np w pliku SBL3-pierwszy (...)

                Witaj @ dj_awj.

                Oczywiście, można tak również postąpić ze wszystkimi plikami w całym drzewie katalogów symulatora. Przecież semafory, wskaźniki, zwrotnice, sieć trakcyjna i wszelkie inne pierdoły ;-) przytorowe i "natorowe" także używają wpisów "node". Tych obiektów zwykle ich jest najwięcej, a każdy z nich składa się z wielu polygonów.

                Można by zrobić nawet taki eksperyment. Przy użyciu jakiegoś (nie wiem jeszcze jakiego - mam na myśli takie coś jak odpowiednik "grep" z systemów *nixowych) programu, który potrafi w wielu plikach na raz zamieniać ciągi znaków, zamienić wszystkie wpisy:node -1 0 ...
                endnode
                nanode N 0 ...
                endnode
                gdzie N - to wybrana odległość MaxDistance, o której dyskutujemy w tym wątku. Nie wydaje mi się, żeby groziło to jakimiś kłopotami, ale być może się mylę.

                Jeszcze raz powtarzam: przecież jakiekolwiek widoczne obiekty (definiowane właśnie wpisem node) nie muszą być przez symulator renderowane z odległości klikunastu kilometrów, skoro i tak ich nie będzie widać. Czy @ pROSiAczek jednak nie przesadza ustawiając tą odległość na 2000...3000 m? Wszak przepisy WTB-E10 (Rozdział 2, §9, pkt. 2.) mówią tak:
                Cytat: "Autor WTB-E10"
                Widoczność sygnałów (W) w metrach przy największcj dozwolonej prędkości (V) zbliżania się pociągu do sygnalizatora w km/h powinna wynosić:

                1) dla semaforów wjazdowych:
                a) na liniach magistralnych i pierwszorzędnych - co najmniej 400m przy prędkościach do 120 km/h i co najmniej (10*V)/3 [m] przy prędkościach większych od 120 km/h,
                b) na liniach drugorzędnych - co najmniej 300m,
                c) na liniach znaczenia miejscowego - co najmniej 100m.

                2) dla semaforów wyjazdowych (wyjazdowych grupowych) i drogowskazowych przy torach głównych zasadniczych i głównych dodatkowych. po których odbywają się przebiegi bez zatrzymania oraz dla semaforów odstępowych obsługiwanych i samoczynnych (10*V)/4 [m], jednak nie mniej niż 200m,

                3) dla semaforów wyjazdowych przy torach, po których nie odbywają się przebiegi bez zatrzymania, dla semaforów zaporowych oraz dla wszystkich semaforów na liniach znaczenia miejscowego - nie mniej niż 50m.

                4) dla tarcz ostrzegawczych (10*V)/4 [m], jednak nie mniej niż 200m,

                5) dla pasów świetlnych wskaźników wyświetlanych zainstalowanych na semaforach (10*V)/5 [m], jednak nie mniej niż 200m

                6) dla tarczy manewrowej - nie mniej niż 50m.

                7) wskazania tarczy rozrządowej powinny być widoczne wzdłuż całej drogi spychania składu, poprzez zastosowanie odpowiedniej ilości tarcz rozrządowych.
                Zatem już nawet ze 1000 m powinno wystarczyć. Objęłaby bowiem ta odległość nawet największą odległość W określającą widoczność sygnałów.

                Pozostaje tylko pytanie: czego nie zmieniać, by nie psuć widoku? Ano, np. wielkich gór, bardzo wysokich budowli - jednym słowem, wszelkich obiektów, które mogą być widoczne z daleka. Zwykle góry, to tylko kilka, kilkanaście polygonów (czy mam rację?), a budynki - kilkadziesiąt; mało tego, często nie ma takich obiektów (np. bardzo wysokich budowli) zbyt dużo - nie powinno więc to zmierzalnie wpłynąć na wydajność symulatora.

                A co sądzą o tym inni?

                Pozdrawiam Ciebie i pozostałych uczestników forum.

                195
                Na warsztacie / Lxd2
                « dnia: 01 Stycznia 2005, 02:44:01 »
                Witajcie.
                Cytat: "dj_awj"
                W koszalinie na ulicy kolejowej (koło stacji pkp) jest stacja wąskotorowa
                stoi tam międzyinnymi lokomotywa MBxd2-303 (kliknijcie
                 tu)
                Świetne zdjęcia. Zerknijcie sobie jeszcze na moje zdjęcia stacji Koszalin Wąskotorowy umieszczone tutaj (Wspaniała strona z Bazą Kolejową). Wpiszcie tam w wyszukiwarce: "Koszalin" i pokażą się stacje na terenie Koszalina, w tym Koszalin Wąsk. Fakt faktem, że moje zdjęcia też są stare.

                Cytat: "sq1mhv"
                Nie lokomotywa a jej wybebeszony wrak!! Tam już jest wszystko rozkradzione i zniszczone, a zdjęcia z tego linku są stare.
                A tory urywają sie zaraz za Koszalinem (był to szlak Koszalin-Świelino-Bobolice)
                Nie do końca jest to prawda. Nie wszystko jest jeszcze tak beznadziejnie zniszczone. Tory zaś nie urywają się zaraz za Koszalinem. Owszem, zdarza się, że są rozkradane, a na ulicy Połczyńskiej zostały zalane asfaltem, ale linia, gdyby trochę ją podreperować wciąż prowadzi przynajmniej do Rosnowa.

                Cóż z tego, że Pan Prezydent Koszalinia, Mirosław Mikietyński obiecał rozpoczęcie remontu kolei wąskotorowej? Cóż z tego, że obiecał, że przywróci do "życia" linię Koszalin-Mielno? Skoro teraz wszystko ucichło, a Pan Prezydent wydaje się mieć to wszystko w d... :-(

                Cytat: "dj_awj"
                myśle rzeby zrobić trasę koszalin i koszalin wąskotorowy
                (te dwie stacje są obok siebie)
                tory wąskotorówki idą do Rosnowa
                Kiedy zrobi się cieplej, mam zamiar wziąć się za zebranie jak największej ilości materiałów zarówno na trasie Koszalin-Kołobrzeg (również polecam moje zdjęcia w Kołobrzegu na stronie Bazy Kolejowej) - kolej normalnotorowa, jak też Koszalin Wąsk.-Rosnowo - kolej wąskotorowa.

                Szczytem moich marzeń jest powstanie tych tras w symulatorze i to według rozkładowo kursujących pociągów (w przypadku wąskotorówki wziąłbym jakiś stary rozkład). Mam już dużo zdjęć, map (materiały z jesieni 2004 r.), rozpoczęty układ torowy stacji Kołobrzeg (można go zobaczyć tutaj). Planuję zrobić rozpiski tras, układy torowe, zdjęcia i inne notatki. Gorzej z narzędziami do pracy - pisałem o tym tutaj :-(. Ale wierzę, że będzie dobrze. Gdyby tak było - zmotywowałoby mnie to do dalszych prac: Koszalin-Białogard, Koszalin-Sławno... Ech...!

                Czy ktoś zechciałby mi może w tym pomóc? Już teraz dziękuję Ci, @ Mutopompka za zaoferowanie swojej pomocy. Szkoda, że Ty... mieszkasz tak daleko ode mnie :-). A może jest jeszcze ktoś z moich "rejonów"?

                Cytat: "Mutopompka mi na GG"
                FPS-ów byłoby 0.00000000000000001
                Niekoniecznie :-).

                Tylko się Wam tak wydaje, że nic mi się nie chce robić ;-).

                A na koniec, jak zwykle wszystkich podrawiam.

                196
                Bieżące kolejowe / Z Nowym Rokiem :-)
                « dnia: 01 Stycznia 2005, 01:40:50 »
                Witajcie.

                Z okazji Nowego Roku życzę wszystkim kolejarzom, MK-owcom i symkarzom ;-), aby mieli siły do tworzenia nowego stuffu do MaSzyny, do jego ulepszania i rozwijania.

                Aby na naszym forum porozumiewali się bez kłotni i obrażania.

                Aby dzięki Wam, kolej, choćby ta symulowana tętniła życiem.

                Życzę Wam Szczęśliwego Nowego Roku!!!

                Pozdrawiam wszystkich bardzo mocno i serdecznie.

                197
                Inne niekolejowe / www.nicolass.eu07.pl
                « dnia: 21 Listopada 2004, 23:03:00 »
                Witajcie.

                Ja również byłem na tej stronie... I wiecie co? Miałem wrażenie, że to wszystko co się tam znajduje nie dotyczy w ogóle "symka" i pracy nad jego rozwojem. Gdyby nie screeny, to by ktoś mógł powiedzieć: "aaa, jacyś goście sobie założyli stronkę ze stuffem do jakiegoś symulatora kolejowego". Zapewne znowu przesadzam, ale po prostu nie podoba mi się to.

                Może i można by było zrobić osobną stronę, ale przede wszystkim:
                  [*]za zgodą autorów i w porozumieniu z nimi opisywać na niej symulator MaSzyna;[*]umieścić na niej mnóstwo banerów prowadzących zarówno do strony WWW, jak i forum dyskusyjnego;[*]wyraźnie podkreślić, że projekt ten nie powstaje "w oderwaniu" od samego symulatora, lecz jest jego integralną częścią.[/list]Pamiętajcie jednak, że symulator MaSzyna, to nie tylko plik eu07.exe oraz ludzie, którzy go utworzyli. To także scenerie, trasy, tekstury, modele i wszystko, co razem z wymienionym plikiem tworzy jedną CAŁOŚĆ oraz też ludzie, którzy je tworzą albo poprawiają.

                  Dlatego nie jestem za tym, aby taka strona powstawała. W zupełności zgadzam się z @ Wingerem. Można na przykład dogadać się z kimś z administracji, aby utworzył dla jakiegoś specjalnego projektu dla "symka" oddzielny dział na forum, aby wyznaczył do tego działu moderatorów, a może nawet, aby utworzył dla Was grupę z odpowiednimi uprawnieniami na forum i wówczas mielibyście swoje małe "państewko w państwie" - wilk syty i owca cała. Ale odwracać się tyłem i robić sobie swoje? To po co jest to forum i cała ta strona WWW? Wygląda to tak, jakby: "eee tam, niech sobie robią z symkiem co chcą, my sobie zrobimy po swojemu". Niedawno napisałem, że według mnie trochę spada poziom postów na forum - chcecie jeszcze go obniżyć odchodząc "na swoje"?

                  Pomyście nad tym.

                  Pozdrawiam Was serdecznie.

                  198
                  Forum / Forum - jakie jest? A jakie by się chciało, aby było?
                  « dnia: 17 Listopada 2004, 01:57:49 »
                  Witajcie.

                  Odwiedzam to forum codziennie (w miarę swoich możliwości) i choć nie zawsze mam czas na napisanie czegokolwiek, to jednak zawsze uważnie czytam wszystkie posty.

                  Kiedy tu przyszedłem na samym początku - panował tu wyjątkowy klimat. Pełno ludzi o podobnych zainteresowaniach: nie tylko symulator, ale także kolej, przepisy kolejowe, dyskusje nad ulepszeniem symulatora itp. Mnóstwo do czytania i zastanawiania się - lektura lepsza, niż niejedna książka na półce w księgarni.

                  Klimat ten zatraciło już dawno nawet wspomniane w moim pierwszym poście forum Techtronic, mimo swojego surowego regulaminu. Jak pisałem, jest to forum o telefonach komórkowych. Kiedyś ludzie tam pisali o różnych ciekawostkach "odkrytych" w komórkach. Byli to sami pasjonaci. Dyskutowało się o wirusach SMS-owych, o sposobie zmiany oprogramowania, dodawaniu melodyjek i innych pierdół do telefonów, które takiej możliwości normalnie nie posiadały itp. Dzisiaj, kiedy tam wchodzę, doznaję uczucia, że jest to teraz takie "targowisko", gdzie jeden pisze:
                  Cytat: "ktoś tam"
                  help mi, pomurzcie, COBBA mi wysiadła, co dalej?
                  a inny:
                  Cytat: "ktoś inny"
                  Nokia 3310 nie wlancza sie - pomocy!
                  i tak dalej. Nie spędzam na tym forum już więcej niż tylko kilka minut tygodniowo (choć wcześniej spędzałem mnóstwo czasu i też się tam udzielałem). Naprawdę, czasami ręce opadają, kiedy czyta się zacytowane wyżej posty. Wiecie, jaką datę ma ostatnio napisany przeze mnie tam post?
                  Cytat: "jarzec posta"
                  "SMS-y aktualizujące stan konta w SIMPlus": 24-09-2004, 22:29.
                  A myślicie, że ktokolwiek (oprócz jednego admina, który w zasadzie nic nowego do dyskusji nie wniósł) na niego odpisał? Nikt. To przykre.

                  Po co ja się tutaj rozwodzę o jakimś innym forum?

                  Bo zauważam podobnie rozwijające się zjawisko, tyle, że na forum MaSzyny. Co z tego, że setny raz komuś tłumaczysz, jak wpisać do scenerii coś tam, aby pojechała "epoka", skoro i tak sto pierwszy raz ktoś inny Cię o to zapyta, bo nie chce mu się użyć szukajki? Co z tego, że tysiąc razy na forum już było pisane o sterownikach i innych rzeczach, na które trzeba zwracać uwagę, aby prawidłowo uruchomić symulator, skoro tysiąc pierwszy raz ktoś o to znowu zapyta?

                  Z całej "populacji forumowiczów" bardzo niewielki procent, jeśli się w ogóle udziela, pisze o jakichś swoich wnioskach lub przemyśleniach, dyskutuje o sposobach ulepszania działania symulatora, czy też pomaga w jakiś sposób w jego rozwoju. Oczywiście nie jest to też mało ludzi potrzebnych projektowi, nawet nie dałbym rady, aby wszystkich wymieniać, ale to wszystko tak mało na tak wielką "społeczność forumową". Większość raczej patrzy na to, aby już wreszcie ściągnąć sobie "nową traskę", a najlepiej, aby już "na tacy" podano Nebulę. A do tego robią to wbrew zasadom dobrego wychowania, kultury, o ortografii nie wspominając nawet.

                  Tu dam tylko drobny przykładzik: na mojego jednego posta, wydawało mi się, że bardzo konstruktywnego, odpisało zaledwie sześciu ludzi, a na drugiego - nie odpisał nikt. Ale, żeby nie było, że się żalę tylko i wyłącznie na siebie, to dam też inne przykłady. Na post o kotwach i bramkach, który napisał @ wasyl, odpowiedziała zaledwie jedna osoba, a na post @ Radka87 o semaforze manewrowym - dwie. To jest szczyt umiejętności "społeczności forumowej"? Nikt, poza włączeniem symulatora (chociaż i to czasami jest dla wielu nie do przeskoczenia) i przejechaniem nowej trasy nie umie/nie chce niczego nowego zaproponować? Ludzie, czy Wam się tak już symulator "przejadł", czy czekacie tylko na Nebulę i już nic w starym "symku" zrobić nie chcecie?

                  Zresztą wystarczy tylko popatrzeć na liczby określające ilości postów w takich działach jak: "Aktualności [Moderowane]", "Na warsztacie", "Propozycje" czy "Tekstury" (działy, w których oczekuje się od userów konstruktywnych postów) - wszędzie tylko liczby w okolicach stu, może stu kilku. Za to w dziale "Pomoc" - aż prawie sześćset! Nikomu nie chce się pomyśleć, a tylko od razu pisze posta, choćby o niczym? Pełno "trolli", którzy tylko psują klimat forum i osoby, które są nastawione do symulatora tylko konsumpcyjnie - oto lwia większość "forumowiczów".

                  Ja się już właściwie nawet nie dziwię administracji, że już przestaje nad tym panować (choć podpowiadałem, jak to można zrobić) - w zasadzie im też już ręce opadają. Nie dość, że mają mało swojego wolnego czasu, że nie mogą go za dużo poświęcić samemu symulatorowi i jego rozwojowi, to jeszcze muszą pilnować różnych "krnąbrnych" userów.

                  To również przykre. Zwłaszcza, że przecież kolej, czy symulator, to nie to samo co telefony komórkowe - są to dziedziny o wiele szersze i pozwalające na większe pole do popisu.

                  Moi drodzy. Zastanówcie się, co o takim podejściu do rzeczy myślą sami autorzy symulatora, którym przecież należy się duży szacunek za ich ciężką pracę, którą włożyli w powstanie i rozwinięcie tego projektu? Czy im ręce nie opadają? Czy nie złoszczą się, kiedy wchodzą na forum, widzą, że "S3" (nowe posty) mrugają obok tak wielu działów, a potem czytają ich treści?

                  A co będzie, kiedy już wreszcie wyjdzie Nebula i nagle pojawi się tysiąc "nowych postów" z pytaniem, jak ją uruchomić?

                  Bo ja już się nad tym zastanawiałem. I także dochodzę do przykrych wniosków.

                  Jedno tylko mnie cieszy, że mimo tego, są tutaj i tacy nieliczni ludzie, którzy coś jeszcze robią i nie mam tu na myśli nowych tras. Szkoda tylko, że @ McZapkie nic nie pisze. To bardzo mądry człowiek i bardzo lubiłem czytać jego treściwe posty. Co się z nim stało?

                  Być może, według kogoś, przesadzam w swoim poście, ale "przesadza się" zwykle wtedy, gdy się chce na coś zwrócić uwagę. Oczywiście, można też tego posta wywalić do śmietnika i niczym się już więcej nie przejmować.

                  Pozdrawiam wszystkich serdecznie.

                  199
                  Pomoc w tworzeniu / problem
                  « dnia: 15 Listopada 2004, 21:37:55 »
                  Cześć.

                  A poczytałbyś dokładnie forum i na pewno byś znalazł :-). Na przykład tutaj - to jest sąsiedni wątek. Oprócz tego jeszcze tutaj i tutaj. Trzeba tylko użyć funkcji "Szukaj" :-).

                  Pozdrawiam Cię.

                  200
                  Pomoc w tworzeniu / Przejazd jednotorowy i krzyż Św. Andrzeja
                  « dnia: 15 Listopada 2004, 17:50:17 »
                  Witajcie.

                  Jeszcze nie tak dawno w jednym z postów (tylko dla Developerów) napisałem:
                  Cytat: "jarzec"
                  (...) Chodzi o krzyż Św. Anrzeja na przejeździe w Myślenicach, przez który przejeżdża "kibelek". Obecnie znajduje się tam krzyż dla linii wielotorowej (...), a powinien być dla linii jednotorowej (...). W końcu nie tylko kolejowe sygnały są istotne, lecz drogowe też.

                  I tak mi to nie dawało spokoju, że postanowiłem zrobić eksperyment, który zakończył się... sukcesem!

                  Mianowicie, grzebiąc sobie po katalogach symulatora, znalazłem tam plik textures\PKP\S_przejazd-KSA1-SD-SS2.tga, który jest teksturą dla modelu wskaźnika przed przejazdem kolejowym jednotorowym. Postanowiłem spróbować go zastosować do przejazdów z plików scenery\PKP\przejazd1tssd.inc i scenery\PKP\przejazd1tssdw.inc w miejsce obecnie tam wykorzystywanego modelu z teksturą z pliku textures\PKP\S_przejazd-KSA2-SD-SS2.tex.

                  Po prostu, skopiowałem plik models\PKP\SP2ccXX.t3d do models\PKP\SP2ccX.t3d, a potem Notatnikiem w tym pliku podmieniłem wszystkie wpisyMap: PKP/S_przejazd-KSA2-SD-SS2.texnaMap: PKP/S_przejazd-KSA1-SD-SS2.tga
                  A na koniec, w plikach scenery\PKP\przejazd1tssd.inc i scenery\PKP\przejazd1tssdw.inc zmieniłem odpowiednio wpisynode 800 0 (p1)_Syg1 model -3.5 0.0 6.0 90 PKP/SP2ccXX.t3d none Lights 1 0 endmodelinode 800 0 (p1)_Syg2 model -3.0 0.0 3.0 90 PKP/SP2ccXX.t3d none Lights 1 0 endmodelnanode 800 0 (p1)_Syg1 model -3.5 0.0 6.0 90 PKP/SP2ccX.t3d none Lights 1 0 endmodelinode 800 0 (p1)_Syg2 model -3.0 0.0 3.0 90 PKP/SP2ccX.t3d none Lights 1 0 endmodelThat's all :-).

                  Wiem, wiem, postąpiłem bardzo naiwnie - wszak model, to zbiór różnych tam werteksów, powierzchni i tekstur, które posiadają przecież swoje współrzędne, ale co tam - mogło najwyżej nie działać. Ale to DZIAŁA! :-)

                  Oto efekt końcowy mojego eksperymentu (@ Winger na pewno dobrze wie, co to za obrazek ;-). Zaś tutaj jest spakowany zestaw, do "zmontowania sobie" przejazdu z krzyżem Św. Andrzeja dla linii jednotorowej. Wewnątrz, w odpowiednich podkatalogach znajdują się już właściwe pliki - archiwum wystarczy zatem rozpakować w katalogu symulatora zastępując obecne już pliki i... już :-).

                  Odtąd wszystkie trasy, które w swojej budowie korzystają z plików scenery\PKP\przejazd1tssd.inc i scenery\PKP\przejazd1tssdw.inc do definicji przejazdów jednotorowych, będą miały prawidłowy wskaźnik.

                  Pozdrawiam Was serdecznie.

                  201
                  Pomoc w tworzeniu / Kawałek prostej
                  « dnia: 14 Listopada 2004, 23:42:31 »
                  Witajcie.

                  Pozwolisz @ Tomi, że Cię poprawię? ;-)

                  Tor powinien się jakoś nazywać, aby dało się na nim postawić lokomotywę. A zatem wpis powinien mieć treść (na przykład):node -1 0 torprosty track normal 100.0 1.435 0.25 25.0 20 0 Flat vis
                  Rail_screw_used1 4 TpBpS-new2.tex 0.2 0.5 1.1
                  -7.30157e-007 0.2 200.0 0.0 //point 1
                  0.0 0.0 0.0 //control vector 1
                  0.0 0.0 0.0 //control vector 2
                  -7.30157e-007 0.2 300.0 0.0 //point 2
                  0
                  velocity 160.0
                  endtrack
                  i wówczas, aby postawić na nim lokomtywę, trzeba będzie do tego dopisać:FirstInit

                  trainset ciuchcia torprosty 20.0 0.0
                  //$o Moja lokomotywa
                  node -1 0 EP08-008 dynamic PKP\EP08 ep08-008 4E1 0.0 reardriver 0 0 enddynamic
                  endtrainset

                  Mam nadzieję, że niczego nie pokiełbasiłem i, że będzie działać :-).

                  Pozdrawiam Was serdecznie.

                  202
                  Bieżące kolejowe / Forum i znajomości
                  « dnia: 12 Listopada 2004, 22:51:33 »
                  Witajcie.

                  Hmm... dawno mnie tu nie było - a tu prosze (osoba zainteresowana, wie o co chodzi ;-).

                  Ja od małego coś zawsze miałem z koleją. Aż do "starego byka" bawiłem się kolejką elektryczną (TT kupiona jeszcze w Görlitz), którą potem trzeba było oddać komuś, bo nie było na nią miejsca :-(. Kiedy byłem mały, (już nieżyjący) Dziadek zabierał mnie w Jeleniej Górze na taki stary dworzec, na którym przetaczane były wagony i przejeżdżały różne pociągi. Na kartkach rysowałem wymyślone przez siebie, skomplikowane torowiska (na podstawie obserwacji dworców np. Gdańska, Kołobrzegu czy innych).

                  Później, gdy byłem w piątej klasie podstawówki, zacząłem interesować się komputerami, a potem informatyką w szeroko rozumianym pojęciu. Niestety, dzieciństwo przeżyłem tylko z Mamą - nie bardzo miała Ona jak rozbudzać w dziecku takich zainteresowań, jak koleje - o informatykę "ocierałem się" w szkole i w Młodzieżowym Domu Kultury, więc było łatwiej. Koleje nieco "poszły w odstawkę". Całkiem niedawno zacząłem się interesować telefonami komórkowymi od strony ich działania i software'u (a właściwie firmware'u).

                  Ale... któregoś dnia, korzystając z faktu, że wreszcie mam już dostęp do internetu, w Google wpisałem zapytanie: "Sygnalizacja kolejowa". Tak trafiłem na grupę dyskusyjną news:pl.misc.kolej. Potem słyszałem coś o "jakiejś" MaSzynie, ale nie zainteresowało mnie to zbytnio: za dużo ściągania na dysk, trochę bałagan z różnymi wersjami symulatora...

                  W międzyczasie moja Przyjaciółka załatwiła mi "E1 - Przepisy sygnalizacji na Polskich Kolejach Państwowych". No, z tego to się bardzo ucieszyłem!

                  Ale, kurczę, jednak bakcyl był silniejszy. Zaparłem się w sobie i ściągnąłem wszystko co potrzeba, ładnie uporządkowałem w katalogach i uruchomiłem.

                  Jasny gwint! To działa! :-)))

                  Normalnie Jaras prowadzi lokomotywę i ciągnie sobie wagony :-).

                  Patrzę dalej... a tutaj forum. Eee... no Jaras lubi dyskusje na forum :-). Zapisałem się i zacząłem się nawet udzielać. Nie wiem, czy moje, czasami przydługie posty cokolwiek wnoszą do symulatora i jego rozwoju, ale ja również poznałem tu Kolegę o podobnych zainteresowaniach.

                  Dziękuję Kolego ;-). (Jak wspomniałem, On wie, o kogo chodzi ;-)

                  Ale przede wszystkim dziękuję Wam, Drodzy Autorzy MaSzyny - jest wspaniała!

                  Pozdrawiam Ciebie Tomku i całą pozostałą "społeczność symulatorową" :-).

                  203
                  Symulator / Eureka! Więcej FPS?
                  « dnia: 12 Listopada 2004, 21:49:11 »
                  Witam wszystkich..

                  Tak sobie ostatnio nad tym rozmyślałem, chociaż nie miałem czasu tego sprawdzić.  Po za tym ja i tak mam bardzo wolny sprzęt, więc u mnie zapewne wydajność podskoczy o 1, może 2 FPS :-).

                  Ale jest to propozycja dla ludzi o "mocnych" kompach.

                  Czytając sobie plik Scenery.doc z opisem wszelkich komend zawartych w pliku ze scenerią, na pierwszej stronie trafiłem na coś takiego (na co wcześniej nie zwróciłem uwagi):
                  Cytat: Autor Scenery.doc
                  1.1 Node

                  Definiuje obiekty widoczne (a ogólniej: obiekty które bierze pod uwagę funkcja Render).

                  Parametry podstawowe:
                    [*]MaxDistance - maksymalna odległość z jakiej obiekt będzie widoczny[*]MinDistance - minimalna odległość z jakiej obiekt będzie widoczny[*]Name - nazwa obiektu, jeśli nie potrzebujemy należy wpisać none[*]Type - rodzaj obiektu[/list]

                    Jak zauważyłem w plikach ze sceneriami, wszędzie, jako wartości parametru MaxDistance używa się -1, co oznacza nieskończoność. Wydaje się to bezsensem, aby symulator do narysowania scenerii miał obliczać również elementy z drugiego jej końca, a nawet z odległości kilku kilometrów, które i tak już nie są przecież widoczne.

                    Jeśli zatem w pliku scenerii (i wszystkich plikach, które są dołączane komendą include) poprawić wpisy:node -1 0 ...
                    endnode
                    nanode 500 0 ...
                    endnode
                    gdzie liczba 500 jest widocznością wyrażoną w metrach i można by ją ustalić eksperymentalnie, to wówczas symulator miałby być może mniej do rysowania, a przez to chodziłby szybciej.

                    Krajobraz będzie wówczas trochę okrojony, bo widać będzie tylko te obiekty, które są w zasięgu (w powyższym przykładzie: 500 m). Zatem trzeba tu użyć kompromisu: albo dalekie, piękne widoki, albo szybsza symulacja.

                    Sama zmiana wpisów nie jest trudna. Można to zrobić w Notatniku:

                    a najlepiej w Wordzie (polecam do szczególnie dużych plików - Notatnik wówczas działa bardzo ślamazarnie):

                    W Wordzie trzeba zaznaczyć w okienku opcję "Użyj symboli wieloznacznych" - wtedy można użyć znaku gwiazdki ("*") dla dowolnego ciągu znaków (nie wszystkie wpisy node mają wartość MaxDistance równą -1).

                    Oczywiście, moje przypuszczenia, to tylko hipoteza - nie twierdzę, że cokolwiek to przyśpieszy, ale może. Z pewnością zauważalne przyśpieszenie będzie widoczne na szybszym sprzęcie.

                    Polecam wszystkim spróbować mojego pomysłu. Pozdrawiam Was serdecznie.

                    204
                    Forum / Avatary (ikony)
                    « dnia: 31 Października 2004, 14:39:29 »
                    Witajcie.

                    W razie konieczności na avatary służę też swoim miejscem pod następującymi adresami:
                      [*]http://jarzec.webpark.pl/avatary - serwer WP - Strony Domowe.
                      Zalety: pliki zawsze są dostępne (gdy serwis WebPark dostępny);
                      Wady: mało miejsca. Stan na dzień pisania tego posta:226 Quotas on: using 2038.71 of 3072.00 kB[*]http://jaras.homeip.net/avatary - mój serwer domowy.
                      Zalety: nieograniczona przestrzeń (oczywiście z rozsądkiem);
                      Wady: pliki dostępne, gdy mój komp jest włączony (nigdy go nie wyłączam, lecz czasami restartuję).[/list]Proszę mi przesłać obrazek w formacie GIF, JPG lub PNG o nazwie takiej jak nick w forum na mój e-mail, podać na jaki serwer mam go wrzucić, ja go wrzucę na ten serwer, a obrazek będzie już dostepny pod jednym z w/w adresów.

                      Przykład: użytkownik @ user (wymyślony) przesyła mi e-mail z plikiem user.jpg i prosi, aby wrzucić go na serwer WebPark. OK, wrzucam plik i będzie on dostępny pod adresem:http://jarzec.webpark.pl/avatary/user.jpg
                      Pozdrawiam wszystkich serdecznie.

                      205
                      Pomoc w tworzeniu / [error] gmax - problem
                      « dnia: 31 Października 2004, 02:07:46 »
                      Witaj @ Mutopompka.

                      Już to zrobiłem: odinstalowałem program i, niczego w rejestrze nie ruszając zainstalowałem go ponownie. Jest dalej to samo.

                      Myślę jednak, że to naprawdę nie jest wina kluczy w rejestrze. Nie jestem może "strażnikiem rejestru", ale zaglądam tam dość często w poszukiwaniu różnych śmieci (choć porządku tam pilnuje m. in. Norton Utilities). I właśnie zauważyłem, że gmax po instalacji i uruchomieniu dodał sobie dwa klucze:HKEY_CURRENT_USER\Software\Autodesk
                      HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Autodesk
                      które wtedy za pierwszym razem, gdy chciałem przeinstalować program, usunąłem wraz z podkluczami. Nie wiem - może jednak nie mam racji.

                      Możliwe jednak, że to jakaś biblioteka jest za to odpowiedzialna. No, to z tym już sobie nie poradzę tak łatwo. Bo, jeśli przeinstalowanie programu nie daje rezultatów, to cóż może je dać...

                      Nie dane jest mi popracować w gmaxie? Trasy mogą sobie rysować tylko wybrańcy ;-)? To chyba odwrotnie: wszyscy mogą sobie rysować trasy, a ja jestem "wybrańcem", który nie może ;-).

                      No, może na jakiś krótki czas zainstaluję 3DSMax, żeby sobie zobaczyć jak działa - ale potem będę musiał go usunąć (zapewne po 30 dniach triala - data u mnie w kompie jest dość ważna, bo zapisywana jest w różnych logach). Tylko, co z tym gmaxem... Byłby idealny, bo darmowy :-).

                      Pozdrawiam Cię.

                      PS. Wiesz... znam takich ludzi, którzy np. mlaskają przy stole, siorbią gorącą herbatę lub dłubią w nosie w miejscu publicznym - jednak nie nazywam tego: "on taki ma już styl", tylko trochę inaczej...
                      Na forum, które opisałem tutaj, nasz kolega zostałby szybko nazwany trollem, a WARN-ów za to miałby już bardzo dużo... albo zmieniłby swój ton wypowiedzi. Dobrze, że tutaj nie ma WARN-ów ;-).
                      Poza tym na określenie czegoś "z przymrużeniem oka" jest inny emotikon: ";-)" lub ";)", a ":-P" i ":P", to pokazanie języka, kiedy mówi się o czymś z przekąsem albo chce się komuś dowalić. Mylę się?
                      OK, kolega @ hejnal już mi napisał odpowiedź na PW. Nie będę już o tym dyskutował ani z nim, ani z nikim innym - nie widzę sensu. Lepiej dyskutować na temat z ludźmi, z którymi ma to sens.

                      206
                      Pomoc w tworzeniu / trochę OT, ale 'hejnal' mnie sprowokował
                      « dnia: 30 Października 2004, 20:53:18 »
                      Cytat: "hejnal"
                      Przepraszam że spytam ale czy ten post to twój życiorys? :P

                      Wiesz, @ hejnal chyba Cię źle oceniłem pisząc w tym poście:
                      Cytat: "jarzec"
                      Z tego co zaobserwowałem, Ty np. jesteś "poprawnym" userem(...)
                      bo jednak zauważyłem, że wciąż się przyczepiasz do wypowiedzi w postach.
                      _____________________________________________________________

                      Po pierwsze: jeśli Ci się moje posty nie podobają - nie musisz ich czytać, a tym bardziej na nie odpowiadać.

                      Po drugie: napisałem tego posta, bo oczekuję pomocy, a nie złośliwych uwag.

                      Po trzecie: zwykle macie pretensje do innych, że słabo określili swój problem. Ja tutaj podałem wszystkie rzeczy, które zrobiłem, aby nikt mi nie zarzucił, że "eee, a tego, to chyba zapomniałeś zrobić".

                      Cytat: "hejnal"
                      Dlaczego nie możesz mieć piratów na swoim komputerze??
                      A dlaczego nie możesz sobie zamontować do swojego służbowego samochodu kradzionych kół? Bo gdyby Cię złapali, Twój szef dostałby po dupie. A moim szefem jest mój Tata. :-P

                      Cytat: "hejnal"
                      (...)moze usuwajac pliki z rejestru(...)
                      W rejestrze nie ma plików - wiem, co mówię - interesuję się komputerami już niecałe 18 lat. Myślę, że nie jestem "blondynką", która się słabo na nich zna.
                      Nie usunąłem za dużo. Usunąłem tylko klucze gmaxa:HKEY_CURRENT_USER\Software\Autodesk
                      HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Autodesk

                      Kiedy Twoje posty w stosunku do mnie będą mniej zgryźliwe - to i moje w stosunku do Ciebie też się takie staną.
                      _____________________________________________________________

                      @ MatEUzs, @ TruckeR, @ Winger: spróbuję zainstalować nowsze sterowniki, choć nie wydaje mi się, że w tym rzecz. Na przykład wcześniej miałem jakąś starą wersję LightWave (to taki stary dobry program przerobiony z wersji amigowej) i chodził on świetnie. Na przykład ten obrazek robiłem właśnie w LW (obracające się moje logo na mojej stronie - również).

                      Kwestia 3DSMax odpada - odpowiedź powyżej. Niestety, mogę tylko używać darmowych programów albo zarejestrowanych (za Total Commander np. zapłaciłem 160zł - jest wart swej ceny). Jednak nie opłaci mi się kupować całego "kombajnu" 3DSMax skoro miałbym go używać dość rzadko, a po za tym spośród całej tej "maszyny" - używać tylko kilku jej części.

                      Może macie jeszcze jakieś sugestie?

                      Pozdrawiam Was serdecznie.

                      207
                      Pomoc w tworzeniu / [error] gmax - problem
                      « dnia: 30 Października 2004, 17:47:20 »
                      Witajcie.

                      Nie mówię, że już mam w zanadrzu jakiś gotowy projekt - owszem, mam swoje marzenia (o tym na razie sza...), ale chciałbym na początek się pobawić i tylko sobie tak próbnie porysować. Rozrysowałem sobie na przykład układ torów stacji Kołobrzeg, robię zdjęcia i notatki z trasy Kołobrzeg-Koszalin, niedługo wybiorę się u siebie (Koszalin) na stację, aby rozrysować tory. Jestem jednak w tym całkowicie początkujący. Ale może by się potem to wszystko przydało do czegoś...

                      Niestety... nie mogę na swoim komputerze trzymać nielegalnych programów, więc 3D Studio Max odpada (kupować go trochę mi się nie chce). Pozostał więc jednynie darmowy gmax.

                      [list=1][*]Ze strony Turbo Squid -- gmax ściągnąłem progam, pomoc, i wszelkie dodatki, a nawet poszukałem różnych tutoriali (znalazłem także u nas na forum skrypty oraz linki do tutoriali dotyczących rysowania tras).
                      OK[*]Zainstalowałem program, pomoc oraz dodatki (także skrypty).
                      OK[*]Uruchomiłem program - poprosił o kod rejestracyjny.
                      Failed (nie miałem kodu)[*]Na stronie rejestracyjnej zarejestrowałem się i podałem swój adres e-mail do mnie.
                      OK[*]Przyszedł e-mail, lecz nie było w nim kodu.
                      Failed[*]Na forum dyskusyjnym znalazłem jakiś crack do "rejestracji" gmaxa. Zainstalowałem. Uruchomiłem program.
                      OK[*]Jednak opamiętałem się (nie mogę mieć nielegalnych programów) i wysłałem e-maila do Supportu z prośbą o wyjaśnienie braku kodu w e-mailu po rejestracji.
                      OK[*]Przyszedł e-mail, tym razem z kodem rejestracyjnym.
                      OK[*]Pousuwałem wszystkie wpisy z rejestru tak, aby gmax na początku znowu zapytał się o kod rejestracyjny. Uruchomiłem program - zapytał o kod. Podałem mój poprawny kod.
                      OK[*]Uff... program działa, czytam sobie pomoc, tutoriale, próbuję rysować.
                      OK[*]Zapisałem swoje wypociny i wyłączyłem program.
                      OK[*]Na drugi dzień uruchamiam gmax, klikam "File"->"Open...", wskazuję swój plik i...

                      FAILED[/list:o]Co jest??? Czy ktoś miał z czymś taki już problem? Plik nie daje się w żaden sposób otworzyć: ani przez "File"->"Open...", ani przez drag-and-drop, ani przez wyeksportowanie go, a potem "File"->"Import..." - zawsze wyskakuje ten sam komunikat, a program bezwarunkowo kończy swe działanie.

                      Odinstalowałem go, znowu pousuwałem wpisy z rejestru, a potem zainstalowałem program ponownie - z tym samym rezultatem.

                      [klik]Tutaj zamieściłem plik gmaxa, w którym jest tylko jakiś torus. On również był przeze mnie zapisywany w tym gmaxie. Jakikolwiek by to jednak nie był plik, nie daje się on otworzyć. Czy Was daje się on otworzyć bez problemu?

                      Zatem ponownie: niestety... nie mogę skorzystać z programu i choćby popróbować swoich sił w rysowaniu. O marzeniach nawet nie wspominając.

                      Szukałem odpowiedzi na mój problem nawet na forum dyskusyjnym Turbo Squid -- Message Forums, ale nigdzie się nie doszukałem. Pozostaje mi tylko liczyć na Waszą pomoc - za co z góry dziękuję.

                      Być może konfiguracja mojego komputera w czymś tutaj pomoże:
                        [*]Procesor:
                        Intel Celeron 1,1 GHz[*]RAM:
                        448 MB (64+128+256)[*]2 × HDD:
                        20 GB
                        40 GB[*]Grafika:
                        ATI RAGE PRO 128
                        Cytat: "gmax w okienku 'About'"
                        Version: 1,2
                        Driver: Direct3D (RAGE128)
                        [*]Dźwięk:
                        - VIA Audio (wbudowana)
                        - Sound Blaster 16 ISA[*]2 × karta sieciowa:
                        - Intel 21041 Based PCI Ethernet
                        - Realtek RTL8139/810X Family PCI Fast Ethernet NIC[*]inne, mniej ważne pierdoły ;-)[*]System:
                        Windows 2000 Professional PL
                        Service Pack 3 PL[*]DirectX: 9.0b[/list]Nie jest to żaden wypas (nawet dla MaSzyny zbyt kiepski), ale swe główne zadania spełnia. Szkoda jednak, że oprócz wykonywania swojej pracy nie mogę na nim np. porysować w gmaxie...

                        Pozdrawiam wszystkich serdecznie.

                        208
                        Trasy / Pomocy w Instalacji trasy Zwrotnicowo
                        « dnia: 21 Października 2004, 12:00:23 »
                        Cześć.

                        W moim poprzednim poście był link bezpośrednio do pliku z aktualizacją...

                        OK, tutaj też jest ;-).

                        Pozdrawiam Was.

                        209
                        Trasy / Pomocy w Instalacji trasy Zwrotnicowo
                        « dnia: 19 Października 2004, 13:44:12 »
                        Witaj.

                        Zwróć uwagę na to, że oprócz tego co jest w dziale Download, np. poprawki z 22.06.2004, jest jeszcze taka nieoficjalna wersja z 16.07.2004.

                        Ja, u siebie wykonałem taką "inteligentną" instalację polegającą na tym, że rozpakowywałem sobie wszystkie aktualizacje do osobnego katalogu, a następnie za pomocą Total Commander'a i jego polecenia "Synchronizuj katalogi" porównywałem zawartości podkatalogów symulatora z odpowiednimi podkatalogami w poprawce, a w czasie tej czynności sprawdzałem zarówno daty ostatniej modyfikacji plików, jak również porównywałem odpowiadające sobie pliki pod względem zawartości. A w niektórych plikach musiałem sam robić odpowiednie, poprawne wpisy (np. brakujące tekstury, błędy w sceneriach itp.). Skutkiem czego mój symulator jest takim zlepkiem wszystkich najlepszych rzeczy, jakie autorzy w nim zaimplementowali.

                        Spróbuj też tak zrobić, ale uprzedzam, że to zajmie Ci baaardzo dużo czasu. Nie mniej jednak, nie żałuj tego czasu, gdyż później będziesz się cieszył ze wspaniale działającej MaSzyny.

                        Pozdrawiam Cię serdecznie.

                        210
                        Trasy / Pomocy w Instalacji trasy Zwrotnicowo
                        « dnia: 19 Października 2004, 07:36:02 »
                        Cześć.

                        No, u mnie to działa dobrze...

                        ...jak by napisało wielu z ludzi tutaj przebywających ;-), ale ja uzupełnię nieco tę wypowiedź, być może w jakimś stopniu udzielając Ci pomocy.

                        Prawdopodobnie Twój problem polega na błędnie wpisanych komendach w trasie "zwrotnicowo.scn" lub w plikach dołączanych komendą include. Nie mam pojęcia dlaczego tak się stało, ale zobaczymy - może się to da naprawić.

                        Będę tutaj opisywał wszystko tak jak się to znajduje u mnie na dysku. Trasy tej nie przerabiałem w żaden sposób - żadnych ręcznych zwrotnic, żadnych zmian w taborze itp. Symulator mam zainstalowany ze wszystkimi poprawkami, a także dodatkowymi plikami dostępnymi na stronie MaSzyny. Zanim zaczniesz czytać dalej, sprawdź czy też masz zainstalowane wszystkie poprawki. Jeśli nie masz, pościągaj odpowiednie pliki i je zainstaluj. Kto wie, czy jednym z powodów Twoich zmartwień nie jest brak jakiegoś potrzebnego pliku.

                        Sceneria trasy Zwrotnicowo w swojej strukturze "symkowej" składa się z następujących plików (podaję lokalizację względem katalogu głównego symulatora):
                          [*]scenery\zwrotnicowo.scn - główny plik, zawierający składy i komendy dołączające poniżej wymienione pliki;[*]scenery\zwrotnicowo\zwrotnicowo.scm - plik z układem torów;[*]scenery\zwrotnicowo\zwrotnicowo_bud.inc - definicje dla budynków i różnych obiektów w scenerii (w tym przejazdów kolejowych);[*]scenery\zwrotnicowo\zwrotnicowo_e.inc - zdarzenia (ang. event) i ich wyzwalacze;[*]scenery\zwrotnicowo\zwrotnicowo_teren.inc - jak sama nazwa mówi: teren scenerii;[*]scenery\zwrotnicowo\zwrotnicowo_tr.inc - układ trakcji elektrycznej.[/list]Zdarzenia "prz_x_zamykaj", gdzie "x", to literki: "a", "b", "c", "d", "e", "f", "g", "h", "i" odnoszą się do przejazdów kolejowych na trasie. Przejazdy, przez które przejeżdżamy, nazywają się "prz_x". Tory na przejazdach "prz_x" nazywają się "prz_xn", gdzie "n" jest cyfrą "1" lub "2" (dla drugiego toru w linii dwutorowej), ale nimi prawie w ogóle się nie będziemy zajmować.

                          Najważniejsze są bowiem te tory, które w swojej definicji zawierają wyzwalanie zdarzeń zamykających przejazdy kolejowe pod wpływem przejeżdżającego pociągu. One akurat nazwy żadnej nie mają, za to mają wpisaną klauzulę "eventk prz_x_zamykaj", gdzie "k", to cyfra "1" lub "2". W pliku scenery\zwrotnicowo\zwrotnicowo.scm są tam one zdefiniowane tak jak dla przykładowego przejazdu "prz_h":node -1 0 none track normal 100.0 1.435
                          0.25 25.0 20 0 Bridge vis
                           Rail_screw_used1 4 TpBpS-new2.tex 0.2 0.5 1.1
                          -8480.51 0.2 -436.399  0.0  //point 1
                          0.0 0.0 0.0  //control vector 1
                          0.0 0.0 0.0  //control vector 2
                          -8580.51 0.2 -436.398  0.0  //point 2
                          0
                          event2 prz_h_zamykaj
                          endtrack
                          To one powodują pokazanie się komunikatu błędu, że zdarzenie "prz_x_zamykaj" nie istnieje (ang. does not exist).

                          A jaki może być tego powód?

                          Zajrzyj do pliku scenery\zwrotnicowo\zwrotnicowo_bud.inc, w którym znajdują się definicje przejazdów kolejowych. Jeśli używasz Notatnika, za pomocą komendy "Edycja"->"Znajdź..." poszukaj ciągu znaków "prz_" (z podkreśleniem na końcu). Notatnik swe poszukiwania powinien zatrzymać w treści komend include dołączających pliki z definicjami kolejnych przejazdów "prz_x".

                          Dla wspomnianego wyżej przejazdu "prz_h" w tym pliku powinien być wpis:include;pkp/przejazd1tRe60ss.inc;prz_h;-9006.28;0.0;-436.427;90.0;prz_h1;;;;endW komendzie tej dołączony zostanie plik z definicjami dla przejazdu strzeżonego z rogatkami drewnianymi 6.0 m o napędzie elektrycznym oraz sygnalizacji swietlnej i dzwiękowej na linii jednotorowej (plik scenery\PKP\przejazd1tRe60ss.inc). Wśród najistotniejszych z punktu widzenia Twojego problemu parametrów tego pliku są:
                            [*]pierwszy parametr - nazwa przejazdu: "prz_h";[*]szósty parametr - nazwa toru przebiegającego przez przejazd: "prz_h1";[*]siódmy parametr - nazwa drugiego toru przebiegającego przez przejazd (tylko dla linii dwutorowej, a więc nie w tym przykładzie).[/list]Jeśli nie ma tych komend, to już jest to jeden z możliwych powodów Twoich kłopotów. Oto lekarstwo na nie. Po prostu uzupełnij plik scenery\zwrotnicowo\zwrotnicowo_bud.inc o te komendy:include;pkp/przejazd2tRe60ss.inc;prz_a;-25026.1;0.0;13882.5;90.0;prz_a1;prz_a2;;;end

                            include;pkp/przejazd2tRe60ss.inc;prz_b;-22500.0;0.0;13882.5;90.0;prz_b1;prz_b2;;;end

                            include;pkp/przejazd2tRe60ss8.inc;prz_c;-19720.5;0.0;13813.4;-59.8103;prz_c1;prz_c2;;;end

                            include;pkp/przejazd1t.inc;prz_d;-23995.0;0.0;10593.7;0.0;prz_d1;;;;end

                            include;pkp/przejazd2tRe60ss.inc;prz_e;-16150.0;0.0;10737.5;90.0;prz_e1;prz_e2;;;end

                            include;pkp/przejazd1tRe60ss.inc;prz_f;-19239.8;0.0;-1258.28;-44.9174;prz_f1;;;;end

                            include;pkp/przejazd1tRe60ss.inc;prz_g;-17908.4;0.0;-2589.7;-44.3291;prz_g1;;;;end

                            include;pkp/przejazd1tRe60ss.inc;prz_h;-9006.28;0.0;-436.427;90.0;prz_h1;;;;end

                            include;pkp/przejazd1tRe60ss.inc;prz_i;-3019.63;0.0;-4359.29;90.0;prz_i1;;;;end

                            Jeśli to nie pomogło albo te komendy już są w wymienionym pliku, to idziemy dalej.

                            Przejazdy używane w scenerii Zwrotnicowo są zawarte w czterech plikach:
                              [*]scenery\PKP\przejazd1tRe60ss.inc
                              Cytuj
                              //-- przejazd strzezony z rogatkami drewnianymi 6.0m o napedzie elektrycznym,
                              // sygnalizacja swietlna i dzwiekowa, linia jednotorowa.
                              [*]scenery\PKP\przejazd2tRe60ss.inc
                              Cytuj
                              //-- przejazd strzezony z rogatkami drewnianymi 6.0m o napedzie elektrycznym,
                              // sygnalizacja swietlna i dzwiekowa, linia dwutorowa.
                              [*]scenery\PKP\przejazd2tRe60ss8.inc
                              Cytuj
                              //-- przejazd strzezony z rogatkami drewnianymi 6.0m o napedzie elektrycznym,
                              // sygnalizacja swietlna i dzwiekowa, linia dwutorowa,
                              // droga o szerokosci 8m.
                              [*]scenery\PKP\przejazd1t.inc
                              Cytuj
                              //-- przejazd niestrzezony na linii dwutorowej.
                              [/list]Jednak istotne są tutaj tylko trzy pierwsze z nich, gdyż ostatni jest przejazdem niestrzeżonym, dla którego nie ma zdarzeń przypisywanych do torów, a samo zdarzenie "zamykania" przejazdu (tzn. ustawiania informacji dla samochodów, które jeżdżą po drogach, aby się zatrzymały przed nim) jest wyzwalane w momencie nadania przez lokomotywę sygnału Rp1 (po naciśnięciu klawisza A) w odległości nie większej niż 300 m od przejazdu.

                              No, to zajmiemy się plikami: scenery\PKP\przejazd1tRe60ss.inc, scenery\PKP\przejazd2tRe60ss.inc oraz scenery\PKP\przejazd2tRe60ss8.inc. Są one w swojej budowie bardzo do siebie podobne, a różnią się tylko tym, że definiują zdarzenia odpowiednio dla jednego lub dwóch torów. To tutaj jest całe "serce" mechanizmu zamykania i otwierania przejazdów "prz_x".

                              Popatrz: w każdym z tych plików jest komenda:event (p1)_zamykaj multiple 0.0 none (p1)_stop (p1)_0_sygn1 (p1)_0_sygn2 (p1)_rog1on (p1)_rog2on endevent
                              Tutaj "(p1)" oznacza pierwszy parametr dołączanego przez scenery\zwrotnicowo\zwrotnicowo_bud.inc przejazdu kolejowego. Jak napisałem wcześniej, pierwszym parametrem jest nazwa przejazdu, więc jeśli plik scenery\PKP\przejazd1tRe60ss.inc zostanie dołączony przykładową komendą:include;pkp/przejazd1tRe60ss.inc;prz_h;-9006.28;0.0;-436.427;90.0;prz_h1;;;;endto wówczas "(p1)"="prz_h", a zatem zdefiniowane zostanie zdarzenie "prz_h_zamykaj" tak, jakby była następująca komenda:event prz_h_zamykaj multiple 0.0 none prz_h_stop prz_h_0_sygn1 prz_h_0_sygn2 prz_h_rog1on prz_h_rog2on endeventi wszystkie pozostałe zdarzenia także odpowiednio.

                              Jednym z wniosków więc, które się nasuwają, jest taki, że jeśli w którymś z tych plików zabraknie komendyevent (p1)_zamykaj multiple 0.0 none (p1)_stop (p1)_0_sygn1 (p1)_0_sygn2 (p1)_rog1on (p1)_rog2on endeventto nie będzie zdarzeń obsługujących zamykanie przejazdów (tutaj "prz_x_zamykaj"). Jest to dość mało prawdopodobne (bo wtedy żadna trasa by nie działała), ale nie wykluczone. Oczywiście, gdyby u Ciebie tak było - wówczas uzupełnij wymienione pliki z przejazdami kolejowymi o tą komendę.

                              Cóż... być może nawet wszystko jest OK, są odpowiednie pliki w odpowiednich folderach, są odpowiednie komendy w odpowiednich plikach, lecz gdzieś w jednym z nich zakradł się błąd. Na przykład: zamiast "prz_x_zamykaj" napisane gdzieś zostało "prz_x_zamykj" albo podobnie. Przyjrzyj się dokładnie i posprawdzaj wszystko, gdyby moje rady zawiodły.

                              Jednak przede wszystkim zadbaj o to, aby mieć wszystkie potrzebne pliki, które znajdują się w najnowszej wersji symulatora.

                              A jeśli ciekawi Cię, jak za pomocą odpowiednich komend możesz sobie zmieniać działanie danej trasy, polecam lekturę tego dokumentu. Ja sam go sobie wydrukowałem i uważnie przestudiowałem, aby wiedzieć więcej ;-).

                              Mam nadzieję, że jeśli Ci się uda zlikwidować ten problem, to napiszesz tutaj cokolwiek, celem wyjaśnienia.

                              Pozdrawiam Cię i życzę powodzenia.

                              Strony: 1 ... 5 6 [7] 8