Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - jaras

Strony: [1] 2 3 ... 8
1
Poradniki / [TEX] - Zdjęcia, tekstury, tabor - tutorial
« dnia: 10 Sierpnia 2005, 22:06:25 »
Witam.

Na podstawie rozmowy @ Barta z @ EP08_015 na GG (z upoważnienia obu kolegów :-P) postanowiłem złożyć do kupy kolejny tutorial. Tym razem opiszę, jak prostować zdjęcia przeznaczone na tekstury.

Często początkujący "fociści taboru" wskutek niedoskonałości swojego sprzętu albo też swoich umiejętności, a może też wskutek niemożności (bo nie można dobrze się ustawić do zdjęcia) robią fotografie, na których jest perspektywa.

A przecież w symku jeździ tabor prościutki jak struna ;-) - w końcu między innymi tacy fachowcy, jak @ Bart to robią. Nie jest jednak wielkim problemem, aby każdy stał się takim fachowcem.

Jak to zrobić?
  • Odpal zdjęcie w Paint Shop Pro 8 (PSP8).

  • Widzisz menu z narzędziami po lewej? Strzałka, itp. - idź jedną pozycję niżej. Klikasz na rozwinięcie i masz opcje: Deform, Straighten itp.; wybierasz Perspective Correction.

  • Na zdjęciu pojawia się prostokąt i teraz tym właśnie prostujesz.

  • Dolną krawędź ustaw zgodnie z krawędzią wagonu, górną zgodnie np. z końcem żółtej linii [na górze wagonu Adun], a boczne ustaw tak, żeby były równe z krawędziami okien. Te linie ułóż tak, aby były prosto - tak, jak wagon powinien stać. Niech elementy wagonu robią za "linijki".

  • Po tej czynności krawędzie zdjęcia zrobią się powykrzywiane i białe. Tak musi być - nas intersuje środek.


    Bowiem może się tylko wydawać, że wszystko się dobrze wyprostowało. Jeśli te pionowe krawędzie pozostawisz tak jak są - to okna wyjdą wtedy tak:
  _______
 /      /
/______/
    Mogą one wtedy być lekko skrzywione, ale to widać dopiero po pomniejszeniu.

    Po prostu, jak dopasujesz te wszystkie krawędzie, to potem złap za te boczne na środku i przeciągnij na koniec wagonu - powinny się ładnie rozchodzić.

[/li]
[li]Zapisz gotowy plik.
[/li][/list]________________________________________________________________________________

Efekt:

-->

Dzięki, Epek, za screeny, a @ Bart, za upoważnienie ;-).

Pozdrawiam serdecznie.

EDIT by @ Mutopompka
Na prośbę @ jaras -> przyklejam.

2
Bieżące Symulatorowe / KIEDY_PACZKA_CAŁOŚCIOWA_DO_DIABŁA_!!??
« dnia: 05 Listopada 2005, 17:18:31 »
Witam.

Cytat: "Marcin_EU"
nebula sie nie robi
Cytat: "Marcin_EU"
nebuli juz nie ma
To ja może zadam konkretne pytanie - bo chyba tutaj brak jakiejś konsekwencji czy logiki...

Kiedy już wreszcie wyjdzie ta nieszczęsna paczka całościowa, nie masz zamiaru kierować dalszej uwagi na plan Nebuli? Znaczy się, twierdzisz, że paczka całościowa "zabije" Nebulę i już nikt nie będzie nad nią pracował? Bo ja myślałem, że Nebula ma być lepsza niż wszystko co do tej pory w symku się pojawiło (włącznie z paczką calosciową i nowym EXEkiem).

Czegoś tu nie rozumiem.

Skoro Ci tak zależy, żeby teraz (jeszcze przed wydaniem paczki całościowej) skupić się nad Nebulą, to czemu, Panie Administratorze (lub ktoś, komu ufasz i z kim współpracujesz) nie stworzyliście na TYM FORUM osobnego działu (np. "Nebula") - jak najbardziej publicznego, w którym wszyscy mogliby się zapoznać z nowym projektem, poznać różnice pomiędzy tym symkiem a nowym, dostrzec miejsca, w których możnaby się dołączyć do pracy przy tym projekcie itp.?

Owszem, macie jakieś swoje tam forum, zupełnie inne i tajne, ale oczekujecie, że wszyscy nagle rzucą to co tutaj mają (i jest to nietajne i nie ukrywane po kątach), a zaczną się dopytywać o coś, co trzeba nieźle rozpracować, żeby w ogóle zrozumieć jak to działa, a do tego trzeba jeszcze pokonać "tajemne kręgi", bo przecież nie wszystko jest wystawione publicznie.

Marcin, jeśli jesteś poważnym człowiekiem, a nie jakąś "rozhisteryzowaną babą", to weź "sprawy w swoje ręce". Masz przecież swoich najbliższych kumpli, z którymi możecie rozpropagować Nebulę na tym forum. Niech ktoś opisze po kolei, co i jak działa (tak jak to np. zrobiliście w starym symku w Scenery.doc - uważam, że to był świetny pomysł, bo pozwolił wiele rzeczy zrozumieć w działaniu symka), pokażcie istotne fragmenty kodu źródłowego (oczywiście tak, żeby nie można było tego wykorzystać w złym celu), pokażcie jak tworzyć skrypty TCL z różnymi aspektami nowego symka itp.

Wtedy, pomału, po kolei, wszystko dla wszystkich stanie się zrozumiałe - nie oczekuj od ludzi, że wszyscy są takimi geniuszami programistycznymi jak Ty, i, że wszyscy od razu zrozumieją jak działa Nebula. Bo, z pewnością to właśnie jest potrzebne do tego, żeby można było pomagać przy tym projekcie.

W między czasie, także pomału by wyszła paczka całościowa i wówczas byłby "wilk syty i owca cała" - nie zależy Ci na tym?

A jeśli twierdzisz, że Nebuli nie będzie - to po co to całe zawracanie głowy?

I jeszcze jedno - chciałem zwrócić uwagę na coś, co naprawdę przeszkadza w podjęciu z Tobą konkretnej dyskusji. Przeczytaj najpierw cały tekst posta i zrozum go, a dopiero odnieś się w swojej wypowiedzi do całości. Bo, na dzień dzisiejszy robisz coś takiego: cytujesz wybrane, pojedyncze zdania lub akapity rozmówców i tylko te wybrane, pojedyncze zdania lub akapity tylko złośliwie komentujesz. Ciebie, jako zwykłego rozmówcy, nie obowiązuje regulamin forum? No sorry, ale tak się zachowują trolle, a nie poważni rozmówcy - Ty też chcesz mieć taką opinię?

Mimo wszystko pozdrawiam Cię serdecznie.

3
Bieżące Symulatorowe / KIEDY_PACZKA_CAŁOŚCIOWA_DO_DIABŁA_!!??
« dnia: 05 Listopada 2005, 02:22:59 »
Cytat: "Marcin_EU"
Jak na razie to tylko slysze ze ktostam cos podobno robi, ale nikt nie wie kto, gdzie, kiedy i co robi :)
No popatrz, a to chyba tak podobnie jak z Nebulą: też się słyszy, że ktoś tam coś tam podobno robi, ale nie wiadomo kto, kiedy i gdzie ;->.

To może najpierw pozwólcie łaskawie, żeby może jednak kiedyś tam ktoś tam gdzieś tam popracował nad paczką całościową, a potem, kiedyś tam ktoś tam gdzieś tam z pewnością popracuje nad Nebulą.

Bo wiesz... takie teksty i to słyszane od samego twórcy projektu, a ponadto administratora na forum zniechęcają w ogóle do odwiedzin tegoż forum.

Pozdrawiam.

4
Poradniki / Rozbieranie semafora na części ;-)
« dnia: 17 Października 2005, 00:36:07 »
Nie zdążyłem jednak zachować innego ciekawego wątku, w którym pojawił się problem, jak używać plików *.inc z semaforami.

No cóż... trzeba będzie więc to dokładniej opisać. To jak, moi Drodzy, rozbieramy semafor? ;-)

Nie nie, spokojnie, nie namawiam nikogo do niszczenia mienia kolei, lecz do zanalizowania jakiegoś pliku z przykładowym semaforem. :-)

Weźmy sobie dla przykładu plik SS5zpcpbI.inc, zawierający definicję semafora pięciokomorowego, który trzeba połączyć z poprzedzającą go tarczą ostrzegawczą. Taki semafor może zostać użyty np. jako wjazdowy do posterunku ruchu.

Już pierwsze komentarze zawarte w tym pliku:// semafor 5-komorowy: p1=nazwa p2,p3,p4=lokacja, p5=rotacja, p6=symbol, p7=nazwa tarczy ostrzegawczej
//semafor ten stosuje sie jako wjazdowy, UWAGA - (p7) jest nazwa poprzedzającej tarczy ostrzegawczej sprzężonej z tym semaforem!
wiele wyjaśniają, ale wyjaśnimy też pozostałe rzeczy.

Jednak trzeba pamiętać o jednym. Wszędzie tam, gdzie w pliku *.inc pojawia się napis "(pn)" - zostanie on zastąpiony odpowiednim n-tym parametrem podczas wywoływania tego pliku komendą include:include plik.inc par_1 par_2 par_3 ... par_n ... endPamiętajmy też, że do oddzielania od siebie parametrów mogą służyć: spacja, średnik, przecinek lub dowolny tzw. "biały znak" (np. tabulacja).

Zajrzyjmy więc do pliku SS5zpcpbI.inc.

origin (p2) (p3) (p4)
rotate 0 (p5) 0
Komenda origin powoduje, że wszystko co od tej pory zostanie umieszczone w scenerii będzie odnosiło się nie do globalnych współrzędnych w scenerii, lecz do współrzędnych względem parametrów (p2), (p3) i (p4). Zaś komenda rotate powoduje tymczasowy obrót całego układu współrzędnych o zadane kąty. Mogą to być wszystkie trzy płaszczyzny kątów (a więc i osie obrotów) w przestrzeni trójwymiarowej, lecz zwykle (tutaj także) chodzi tylko o obrót wokół osi pionowej.

//model semafora 5komorowego prostego:
node -1 0 (p1) model 0 0 0 0 PKP/head5_gyryw.t3d (p6) Lights 0 0 1 0 0 endmodel            //glowica
node -1 0 none model 0 0 0 0 PKP/post-straight.t3d PKP/pkplight_manpost.tga endmodel       //slup
node -1 0 none model 0 0 0 0 PKP/post-ladder-h56.t3d PKP/#pkplight_board.tga endmodel      //drabinka
Tutaj, w wyznaczonym przez wspomniane parametry (p2), (p3) i (p4) punkcie wstawiany jest model semafora wraz ze wszystkimi jego składnikami. Oczywiście współrzędne teraz odnoszą się do tymczasowo wyznaczonego komendami origin i rotate nowego środka układu współrzednych, dlatego zamiast tych współrzędnych podane są same zera.

node 800 150 none lines 100 50 20 100.0    //linia zeby byl maszt widoczny z daleka
0.0 0.0 0.0 0.0 4.0 0.0
endline
Dodatkowo rysowana jest linia, która zapewni, że przy dalekiej odległości od semafora, mimo, że nie będzie widać jego słupa, bedzie widać choć cienką linię, dzięki czemu wiadomo będzie, że "jakiś" semafor tam stoi i trzeba uważać na sygnał na nim. Zauważmy tutaj parametry MaxDistance i MinDistance określające maksymalną i minimalną odległość, z której ta linia będzie widoczna.

rotate 0 0 0
endorigin
Koniec "rysowania" elementów semafora. Wracamy więc do globalnego układu współrzednych w scenerii, a także likwidujemy obrót i wracamy do pierwotnego położenia.

To były elementy graficzne, jednak w pliku *.inc zdefiniowane są niemniej ważne rzeczy, które sterują całym działaniem semafora i umożliwiają to, że np. pociąg sterowany przez AI bedzie odpowiednio reagował na podawane sygnały, czy też to, że sprzężona z semaforem tarcza ostrzegawcza będzie podawać sygnały odpowiednie do sygnału na tym semku.

Ja może teraz nie będę przedstawiał tych elementów kolejno, jak pojawiają się w pliku SS5zpcpbI.inc, lecz tak, jak będzie lepiej do wytłumaczenia ich działania. Każdy bowiem ma oczy oraz ten plik na dysku i może sobie samodzielnie zlokalizować omawiane przeze mnie sprawy.

//memcell do pamietania predkosci:
node -1 0 (p1)_sem_mem memcell (p2) (p3) (p4) SetVelocity 0.0 0.0 none endmemcell
To właściwie jeden z podstawowych elementów każdego sygnalizatora. Jest to komórka pamięci (o nazwie <nazwa_semafoara>_sem_mem), w której przechowywana będzie komenda dla AI, po której dostosuje on swą prędkość jazdy. Pamiętamy bowiem, że na PKP jest stosowana sygnalizacja prędkościowa, a wszystkie sygnały Sn, to nic innego jak informacje o nakazywanej prędkości jazdy.

Widać tutaj, że początkowo wpisana do tej komórki została komenda dla AI SetVelocity z parametrami: 0.0 i 0.0. Zajrzyjmy teraz tutaj, gdzie dowiemy się, jakie są w ogóle komendy oraz jakie mają parametry. Widzimy, że parametry te określają prędkość przy tym, a także przy następnym semaforze.

A kiedy ta komenda zostanie wydana przejeżdżającemu pojazdowi sterowanemu przez AI?

//odczyt z pamieci (zdarzenie przypisane do toru przy ktorym stoi semafor):
event (p1)_sem_info getvalues 1.0 (p1)_sem_mem endevent
Wtedy, gdy do toru, przy którym stoi semafor przypiszemy zdarzenie <nazwa_semafora>_sem_info. Bowiem zdarzenie typu getvalues, jak podaje Scenery.doc, odczytuje dane z komórki pamięci i wysyła je do obiektu dynamic (czyli pojazdu), który wywołał to zdarzenie.

I to już wszystko? Tak, bo to wystarczy do tego, aby semafor był "widoczny" przez AI.

Zatem pozostają teraz tylko zdarzenia sterujące jego działaniem.

//stany semafora:

event (p1)_s1 multiple 0 none (p1)_sem_ligh1 (p1)_sem_info_stop (p7)_os1 endevent

event (p1)_s2 multiple 0 none (p1)_sem_ligh2 (p1)_sem_info_vmax (p1)_sem_distinfo_vmax (p7)_os2 endevent

event (p1)_s3 multiple 0 none (p1)_sem_ligh3 (p1)_sem_info_vmax (p1)_sem_distinfo_v100 (p7)_os2 endevent

event (p1)_s4 multiple 0 none (p1)_sem_ligh4 (p1)_sem_info_vmax (p1)_sem_distinfo_v40 (p7)_os2 endevent

event (p1)_s5 multiple 0 none (p1)_sem_ligh5 (p1)_sem_info_vmax (p1)_sem_distinfo_stop (p7)_os2 endevent

event (p1)_s10 multiple 0 none (p1)_sem_ligh10 (p1)_sem_info_v40 (p1)_sem_distinfo_vmax (p7)_os4 endevent

event (p1)_s11 multiple 0 none (p1)_sem_ligh11 (p1)_sem_info_v40 (p1)_sem_distinfo_v100 (p7)_os4 endevent

event (p1)_s12 multiple 0 none (p1)_sem_ligh12 (p1)_sem_info_v40 (p1)_sem_distinfo_v40 (p7)_os4 endevent

event (p1)_s13 multiple 0 none (p1)_sem_ligh13 (p1)_sem_info_v40 (p1)_sem_distinfo_stop (p7)_os4 endevent

event (p1)_ms2 multiple 0 none (p1)_sem_lighs2 (p1)_sem_info_shunt2 endevent

event (p1)_sz1 multiple 0 none (p1)_sem_lighz1 (p1)_sem_info_v20 endevent
Te zdarzenia umożliwiają podanie na semforze dowolnego sygnału, jaki może być na nim ustawiony. Jak to się dzieje?

Widzimy, że każde z tych zdarzeń jest typu multiple co oznacza, że jest ono takim jakby zbiorczym wywołaniem poszczególnych zdarzeń składowych. No to popatrzmy z czego się te zdarzenia składają:
    [*](p1)_sem_ligh* - sterowanie światłami w komorach semafora,[*](p1)_sem_info_* - ustawienie informacji o prędkości przy tym semaforze,[*](p1)_sem_distinfo_* - ustawienie informacji o prędkości przy następnym semaforze,[*](p7)_* - ustawienie sygnału na sprzężonej z semaforem tarczy ostrzegawczej.[/list]Oczywiście pojęcie "ustawienie informacji o prędkości" oznacza właśnie omówione już wpisanie odpowiedniej komendy do zdefiniowanej komórki pamięci.

    //zdarzenia wpisujace w memcell predkosci przy tym (info) i przy nastepnym (distinfo) semaforze:
    event (p1)_sem_info_stop updatevalues 10.0 (p1)_sem_mem SetVelocity 0.0 0.0 endevent
    event (p1)_sem_distinfo_stop updatevalues 1.0 (p1)_sem_mem SetVelocity * 0.0 endevent
    event (p1)_sem_info_vmax updatevalues 1.0 (p1)_sem_mem SetVelocity -1 * endevent
    event (p1)_sem_distinfo_vmax updatevalues 0.0 (p1)_sem_mem SetVelocity * -1 endevent
    event (p1)_sem_distinfo_v100 updatevalues 1.0 (p1)_sem_mem SetVelocity * 100 endevent
    event (p1)_sem_info_v40 updatevalues 1.0 (p1)_sem_mem SetVelocity 40 * endevent
    event (p1)_sem_distinfo_v40 updatevalues 0.0 (p1)_sem_mem SetVelocity * 40 endevent
    event (p1)_sem_info_v20 updatevalues 1.0 (p1)_sem_mem SetVelocity 20 0 endevent
    // dziala tylko na pojazdy w trybie manewrowym:
    event (p1)_sem_info_shunt2 updatevalues 1.0 (p1)_sem_mem ShuntVelocity 40 0 endevent
    Tu zaś wpisywane są właśnie te komendy dla odpowiednich sygnałów.

    Pamiętajmy, że w zdarzeniu typu updatevalues ostatnie trzy parametry określają co ma być wpisane do komórki pamięci. Komórka pamięci zaś może zapamiętać trzy wartości: jeden ciąg znaków oraz dwie liczby. Pamiętajmy też, że znak "*" w jednym z parametrów oznacza, że dana wartość już zapamiętana w komórce nie ma być zmieniana. Wszystko to zostało opisane w Scenery.doc.

    Widzimy tutaj też, że dla zdarzenia ustawiającego sygnał Ms2 ("jazda manewrowa dozwolona") zastosowana jest inna komenda ShuntVelocity. Powoduje ona, że pojazdy pracujące w trybie jazdy manerwowej (przełącza je na ten tryb komenda Shunt) będą jechać obok tego semafora z prędkością podaną w pierwszym parametrze komendy. Wszystkie te komendy oraz ich parametry zostały opisane we wspomnianym pliku RFC-commands. Warto więc sobie ściągnąć ten plik i posługiwać się nim przy analizowaniu lub układaniu zdarzeń do scenerii.

    //zdarzenia sterujace swiatlami:
    event (p1)_sem_ligh1 lights 0.0 (p1)  0 0 1 0 0 endevent
    event (p1)_sem_ligh2 lights 0.0 (p1)  1 0 0 0 0 endevent
    event (p1)_sem_ligh3 lights 0.0 (p1)  2 0 0 0 0 endevent
    event (p1)_sem_ligh4 lights 0.0 (p1)  0 2 0 0 0 endevent
    event (p1)_sem_ligh5 lights 0.0 (p1)  0 1 0 0 0 endevent
    event (p1)_sem_ligh10 lights 0.0 (p1) 1 0 0 1 0 endevent
    event (p1)_sem_ligh11 lights 0.0 (p1) 2 0 0 1 0 endevent
    event (p1)_sem_ligh12 lights 0.0 (p1) 0 2 0 1 0 endevent
    event (p1)_sem_ligh13 lights 0.0 (p1) 0 1 0 1 0 endevent
    event (p1)_sem_lighs2 lights 0.0 (p1) 0 0 0 0 1 endevent
    event (p1)_sem_lighz1 lights 0.0 (p1) 0 0 1 0 2 endevent
    Oczywiście sygnały te muszą być widoczne na semaforze, zatem tutaj są zapalane światła w odpowiednich komorach.

    Zdarzenie typu lights powoduje ustawienie świateł w modelu głowicy semafora, to znaczy zmiany ich tekstur na powierzchniach nazwanych w pliku *.t3d jako Light_On00, Lignt_Off00, Light_On01, Light_Off01 itd. Tych parametrów definujących stany świateł powinno być tyle, ile jest takich powierzchni w pliku *.t3d. I teraz:
      [*]parametr o wartości 0 ustawia teksturę zdefiniowaną na powierzchni o nazwie Light_Offnn - czyli zgaszenie światła;[*]parametr o wartości 1 ustawia teksturę zdefiniowaną na powierzchni o nazwie Light_Onnn - czyli zaświecenie światła;[*]parametr o wartości 2 powoduje cykliczne przełączanie raz powierzchni o nazwie Light_Onnn, a raz o nazwie Light_Offnn - czyli migotanie światła.[/list]Oczywiście, jeśli mowa o pliku *.t3d modelu głowicy semafora - ma się na myśli model wstawiany do scenerii przez jedną z podanych na samym początku definicji:node -1 0 (p1) model 0 0 0 0 PKP/head5_gyryw.t3d (p6) Lights 0 0 1 0 0 endmodel
      No, teraz to już wiemy naprawdę wszystko co jest potrzebne. Daruję sobie omawianie zdarzeń które tworzą zależność semafora z SBL-ami, gdyż nie chcę nikomu namieszać w głowie, lecz zachęcam do samodzielnego zanalizowania tego.

      Pamiętamy więc, że do toru przy semaforze przypisujemy zdarzenie <nazwa_semafora>_sem_info. Dodatkowo także warto przypisać do toru za semaforem zdarzenie <nazwa_semafora>_s1, co ustawi sygnał S1 po przejechaniu pociągu. Oczywiście to czy trzeba użyć zdarzenia event1 czy event2 zależy od kierunku jazdy pociągu i kierunku, dla którego obowiązuje semafor, co zostało opisane w poprzednim poście.

      Spróbujmy już sami zanalizować w podobny sposób pliki *.inc dla tarcz ostrzegawczych lub manewrowych i popatrzeć jakie komórki pamięci one definiują, co do nich będzie wpisywane w zależności od sygnału, a także jakie zdarzenia do przypisania ich do toru są tam zdefiniowane.

      Życząc zaś wszystkim przyjemnego rozbierania semaforów, przesyłam serdeczne pozdrowienia ;-).

      5
      Poradniki / event(all)1, event(all)2 i kłopot z ich zapamiętaniem
      « dnia: 16 Października 2005, 20:48:37 »
      Po naprawieniu polskich liter na forum poznikały różne posty. Zaś ja sobie zachowałem wątek o zdarzeniach *_sem_info.

      Cytat: pewien człowiek
      witam
      Tworząc trasę natknąłem się na dziwny problem. SM03 napotykając na war_G_sem_info przejeżdża tak, jakby go nie było. Według programu EU07.exe zdarzenie się wyzwala. Czytałem scenery.doc, ale tam nie opisano tego problemu. Gdy próbowałem wstawić sem_info gdzie indziej to działało bez błędu.
      Czy coś jest nie tak z eventem czy trzeba użyć czegoś jeszcze, żeby się zatrzymał? (war_G pokazuje sr1)
      Są różne sposoby przypisania zdarzenia do toru:
      • event0 - wyzwalany, gdy pojazd z obsługą (np. lokomotywa) stoi na torze;
      • event1 - wyzwalany, gdy pojazd z obsługą wjeżdża na tor od punktu końcowego (Point2) w kierunku punktu początkowego (Point1) toru;
      • event2 - wyzwalany, gdy pojazd z obsługą wjeżdża na tor od punktu początkowego (Point1) w kierunku punktu końcowego (Point2) toru;
      • eventalln - (n=0, 1, 2) - wyzwalany podobnie, jak powyżej, lecz zdarzenie wyzwala dowolny pojazd (zatem także np. wagon).
      Trzeba więc dobrze zwrócić uwagę na to, z której strony ma nadjeżdżać pociąg i, w związku z tym, z której strony ma "działać" zdarzenie.

      Jednak pisząc tamtą odpowiedź pomyliłem z sobą event1 i event2. Scenery.doc zresztą ma to też niezbyt dokładnie wyjaśnione - stąd moja pomyłka.

      Dlatego postanowiłem to sprawdzić doświadczalnie, aby móc to lepiej zapamiętać. Dzięki temu jednak, być może i pozostałe osoby lepiej zrozumieją przypisywanie zdarzeń do toru.

      Wziąłem "pod lupę" plik *.inc pewnej trasy: było tam torowisko, zwrotniki i sygnalizatory. Nie ma sensu mówić co to za trasa, choć jej autor pewnie zaraz pozna, że to jego dzieło ;-).

      Oto co znalazłem.

      node -1 0 none498 track normal 100.0 1.435 0.15 25.0 20 0 flat vis
       Rail_screw_used1 4 TpBpS-new2.tex 0.2 0.5 1.1
      -35781.7 0.2 -3155.37  0.0  //point 1
      -31.0898 0.0 -9.03052  //control vector 1
      32.6016 0.0 5.74976  //control vector 2
      -35877.3 0.2 -3177.6  0.0  //point 2
      900.0
      event1 podgdroginia_E_sem_info
      event2 60n_s1
      endtrack
      To, oczywiście, jest definicja pewnego toru none498 w tej trasie.

      Oto ten tor widoczny w scenerii, w Jet'cie i w symku:

      (zaznaczony na czerwono)

      Jak widać, przypisane są tutaj oba zdarzenia: event1 i event2. Popatrzmy do czego się one odnoszą:include;SS5zpcpbY.inc;podgdroginia_E;-35795.7;0.0;-3156.63;-105.0;E;72;endinclude;SBL3YN-pierwszy.inc;60n;-35785.5;0.0;-3153.02;73.721;A;podgdroginia_d;endZatem, podgdroginia_E jest zwykłym semaforem, a 60n - SBL-em. Widać je nawet na tym drugim screenie.

      Zdarzeniaevent1 podgdroginia_E_sem_info
      event2 60n_s1
      odnoszą się więc do:
      • semafora podgdroginia_E - jest to informacja dla AI o stanie semafora, więc zdarzenie na torze musi się znajdować PRZED semaforem;
      • SBL-a 60n - jest to zdarzenie podające S1 na SBL-u, więc zdarzenie to musi znajdować się ZA SBL-em.
      Wiemy ponadto, że współrzędna x "rośnie" z prawa na lewo scenerii, a kąt określa obrót w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara.

      Po współrzędnych oraz kącie obrotu widać, że:
      • semafor podgdroginia_E jest obrócony w prawo (kąt: -105.0°) i stoi (xsem=-35795.7) bliżej punktu 1 toru none498 (x1=-35781.7);
      • SBL 60n jest obrócony w lewo (kąt: 73.721°) i stoi (xsbl=-35785.5) bliżej punktu 1 toru none498 (x1=-35781.7), i po lewej stronie od semafora podgdroginia_E (xsem=-35795.7).
      Jest tu zatem sytuacja podobna do pokazanej na schemacie:       60n =| |= E
                 | |
      1____________________________________________2
      Zatem, zgodnie z tym co zostało wcześniej napisane i co napisał twórca Scenery.doc, a także z tym, co podpowiada logika:
      • Pociąg wjeżdżający na tor none498 od strony punktu 1 w kierunku punktu 2 powinien uaktywnić zdarzenieevent2 60n_s1Inaczej mówiąc: zjeżdżając z toru po lewej stronie od none498 i wjeżdżając ZA SBL-a 60n powinien zmienić na nim sygnał na S1;

      • Pociąg wjeżdżający na tor none498 od strony punktu 2 w kierunku punktu 1 powinien uaktywnić zdarzenieevent1 podgdroginia_E_sem_infoInaczej mówiąc: wjeżdżając na tor none498 PRZED semaforem podgdroginia_E powinien otrzymać od niego informację o sygnale czyli prędkości jazdy.

      Myślę, że teraz nie powinno być już kłopotów z odróżnieniem od siebie zdarzeń event1 (eventall1) oraz event2 (eventall2).

      6
      Forum / Kodowanie poprawione
      « dnia: 16 Października 2005, 19:51:33 »
      Heh, ja mam problem inny :-).

      Mam bowiem wiadomość, z której chciałbym zrobić kolejnego tutoriala, ale mam ją w postaci HTML, to znaczy takiej, jak wyswietla ją forum, więc muszę teraz pracowicie pozamieniać to na BBcode. :-D

      Ale cieszę się, że udało się naprawić te polskie litery - moim zdaniem to było bardzo ważne. Nawet ważniejsze od tych postów, które zostały później napisane.

      Czy w związku z tym, że "cofnęliście" bazę danych, nie poginęły nicki ludzi, którzy zarejestrowali się później?

      Serdecznie pozdrawiam.

      7
      Poszukuję, chcę zrobić / Pomysł na światła
      « dnia: 26 Września 2005, 14:15:38 »
      Witam.

      Cytat: "Termixmini"
      (...) Jest też kod źródłowy więc można wykorzystać element(y) kodu tego symulatora autobusu w Maszynie.
      Jak już było to wałkowane wiele razy, nie będzie już żadnych zmian w kodzie symka - tak przynajmniej twierdzą autorzy.

      A tymczasem, na moje zapytanie nikt nie zna odpowiedzi?

      Przesyłam pozdrowienia.

      8
      Na warsztacie / Re: Zbieram ludzi do tworzenia trasy
      « dnia: 26 Września 2005, 14:12:41 »
      Witam.

      Biję czołem w ziemię - bardzo chwali Ci się ten pomysł :-).

      Tylko...
      Cytat: "piotpal"
      (...)
      Mniej więcej wyobrażam sobie to tak: buduję układ torowy w jecie, a potem następuje podział prac, tzn. każdy dostałby swoją działkę. Mniej więcej widziałbym takie zadania:
      (...)
      2. Trakcja. [mniemam, że chodzi o sieć trakcyjną]
      (...)
      Jak Ty masz zamiar to zrobić nie używając 3D Studio Max?

      Bo mi się coś to nie widzi. Ale może jakoś...

      W każdym razie życzę powodzenia i pozdrawiam.

      9
      Poszukuję, chcę zrobić / Pomysł na światła
      « dnia: 24 Września 2005, 20:04:59 »
      Tomciu, Ty coś ostatnio masz chyba problemy z czytaniem. ;-)

      Tutaj nie jest mowa o zmianach w kodzie symka, tylko o teksturach rozjaśniających. I tylko problem jest taki: CO musiałoby podlagać tym modyfikacjom i ILE ich by było.

      Czy też wystarczyłoby ściemnić oświetlenie w scenerii? Czy może trzeba byłoby ściemnić oświetlenie i rozjaśniać tekstury? A może w modelach pozmieniać parametry Ambient, Diffuse i Specular?

      Ja tego nie wiem, więc niczego nie twierdzę, tylko pytam. :-)

      Pozdrowienia.

      10
      Poszukuję, chcę zrobić / Pomysł na światła
      « dnia: 24 Września 2005, 19:19:59 »
      Cytat: "wasyl"
      Bo powstanie jeden wielki zamęt i bałagan, a forum zaśmieci się postami w stylu "Co zrobić aby latać samolotem w maszynie?".
      Eeej, eeej, spokojnie, po co się tak denerwować? Może omówimy to przy bezalkoholowym? ;-)

      Kolega @ Termixmini zadał pytanie - dostał i odpowiedź. Po co się od razu złościsz?

      Jak ktoś będzie chciał w symku latać samolotem, to sobie i tak zrobi modele, scenerie, sygnalizację itp. ;-)

      Kod źródłowy jednak powinien być dostępny - ale o tym już nie będę dyskutował. Wszak sam jego właściciel-autor już się wypowiedział. I chyba nawet (choć wcale nie po jego wypowiedziach) teraz rozumiem dokładnie mroczne motywy jego postępowania...

      Jednego tylko jestem pewny: jeśli on myśli, że zatrzymując tylko dla siebie źródła starego symka, zachęci tym do pracy nad nebulą więcej ludzi - to sporo się myli.

      Tymczasem, trzymajmy się głównego tematu wątku: taki pomysł na światła w symku byłby nawet dobry, ale wymagałby chyba dużych zmian w plikach scenerii oraz modeli, ale także i tekstur? Czy też wcale nie?

      Pozdrowienia dla wszystkich.

      11
      Trasy / Re: Moczniki-Kałowo en57
      « dnia: 24 Września 2005, 16:09:28 »
      Witam.

      Cytat: "SzczypPŃ"
      I znów mam problem-niedługo mnie zamordujecie:)
      Poczytaj regulamin. Nikt tutaj nie morduje za samo pytanie się. Masz od tego prawo na forum.

      "Morduje się" zaś userów za powtarzające się kilkadziesiąt razy pytania o wciąż to samo. :-)

      Cytat: "SzczypPŃ"
      Mainowicie wjeżdżam na stacje początkową w misji en57 i czekam bo mam czerwone--->czeka, czekam, czekam a tu ani swiatło sie nie zmienia ani kirowniek pociągu nie daje znaku ze można ruszać - długo tak mam czekać?? Poza tym wszystko chodzi idealnie:)
      Co to jest za misja (nazwa pliku *.scn)?

      Przesyłam pozdrowienia.

      12
      Poszukuję, chcę zrobić / Pomysł na światła
      « dnia: 24 Września 2005, 16:05:33 »
      Witam.

      Ja już kiedyś @ Speedowi o takim czymś mówiłem, ale on stwierdził, że tak się nie da. Tłumaczył to tak obrazowo, że (jeśli dobrze zrozumiałem) jasność określa taki jakby współczynnik od 0.0 do 1.0 i więcej niż 1.0 nie może już być.

      Ale... może się mylę.

      Może ktoś więc ma jakiś pomysł?

      Pozdrowienia.

      13
      WWW / Czy wyjdzie jeszcze kiedyś jak aktualizacja -> wydzielony
      « dnia: 23 Września 2005, 19:26:39 »
      Cytat: "|andy|"
      Wszelka krytyka (nawet ta konstrukcyjna) jest traktowana jako atak na tą osobę (tak Jaras - myślę o Tobie).
      Ja się tylko do tego jednego zdania odniosę, bo właściwie to wcale nie mam zamiaru z Toba dyskutować...

      Wiesz dlaczego tak jest ona przeze mnie traktowana?

      Bo teraz pod @ ShaXbee'go wciąż dostaję opiernicz, że to ja zaczynam z Tobą wciąż kłótnie i przepychanki. Mimo, że przecież napisałem mu, że już dawno dałem sobie "na wstrzymanie" i ignoruję wszystkie Twoje wypowiedzi, żeby nie powodować kłótni. Jakoś nie dociera to do niego.

      Skoro jesteś taki "sprawiedliwy", to napisz mu wyjaśnienie, wcale nie jest Twoim zamiarem powodowanie takich awantur i, że z pewnością chcesz działać w dobrej sprawie. Tak, żeby się @ ShaXbee mógł ode mnie odczepić jeśli chodzi o ten temat. Bo jeśli jeszcze raz mi @ ShaXbee choć wspomni o Tobie, to się już starsznie wkurzę na to.

      Tylko, że... musiałbyś skłamać. Bo ja Ciebie widzę tutaj, jak swój cień. Bo w każdym wątku, w którym się wypowiadam, nagle i Ty masz coś do powiedzenia - obojętnie, czy na temat, czy nie - byle się wypowiedzieć. I to właśnie powoduje kolejną moją złość.

      No, ale, jak napisałem - teraz będę już konsekwentnie IGNOROWAŁ wszystko co napiszesz - choćbyś nawet miał mnie tutaj obrazić czy zwyzywać. I także obojętne mi to będzie czy będziesz pisał na temat czy nie. Tak, że teraz jest to już ostatnia moja wypowiedź do Ciebie.

      To tyle w temacie.

      Odnośnie pozostałych spraw.

      @ Bartek: co do mojego odejścia - Ty chyba nie przeczytałeś jednak dobrze mojego przedostatniego posta, w którym szczegółowo to wyjaśniłem. A ja nie mam zamiaru już drugi raz tego powtarzać - trzeba tylko przeczytać.

      @ Mutopompka: albo ja nie umiem czytać albo nie rozumiem treści tego posta - odwołujesz się do jakichś moich wypowiedzi, a potem sam temu zaprzeczasz.

      Jak już napisałem: nie chce mi się już po raz setny gadać o tym samym (tak, jak Wam się nie chce po raz setny pisać userom tych samych odpowiedzi na te same pytania). Tamtem post napisałem, żebyście sobie refleksyjnie porozmyślali nad sytuacją i zastanowili się co robić dalej. A nie, żebym to ja teraz Wam musiał jeszcze bardziej rozwijać to co tam napisałem (bo inaczej zabrakłoby forum, a mi doby, gdybym miał to zrobić).

      Jak już się nad tym wszystkim pozastanawiacie, to jak postanowicie i postąpicie - tak tutaj będzie. Przecież ja nie mam na to wpływu, bo jestem zwykłym userem. To Wy kreujecie tutaj reguły. Więc jak sobie tutaj pościelecie - tak się wyśpicie. Mam nadzieję tylko, że nie obudzicie się kiedyś z ręką w nocniku.

      Dla mnie ten wątek to już raczej EOT. Chyba, że ktoś zechciałby podyskutować o tym, co by można dalej robić, aby było dobrze.

      Pozdrawiam.

      14
      WWW / Czy wyjdzie jeszcze kiedyś jak aktualizacja -> wydzielony
      « dnia: 23 Września 2005, 16:43:42 »
      OK, to jeszcze raz ja.

      Zdaję sobie sprawę, że na tym forum czasami wzniecam bunty i krzyki...

      Jednak nie ma to na celu pognębienia forum, ani zepsucia jemu reputacji czy coś w tym stylu. Wręcz przeciwnie: dzięki moim pomysłom mam nadzieję poprawić jego funkcjonowanie i pracę.

      Przecież podobała się Wam moja praca jako Pomocnik, podobają się Wam moje tutoriale, spodobał się Wam mój pomysł "Bocznicy" czy podoba się także regulamin (dziękuję, @ Winger, za pochwałę).

      Oczywiście wiem, że nie wszystkim się wszystko podoba - no ale to jest jak najbardziej normalne. Przecież zawsze znajdzie się ktoś, komu coś tam nie pasuje, a zwłaszcza, kiedy chodzi o porządek czy prawidłowe działanie jakiejś grupy ludzi.

      Na początek o tym wątku. Każdy wie, że nie jest on na temat, jaki zaczęty był w tamtym wątku, w którym początkowo on się znajdował. Jednak, moim zdaniem ten temat jest na tyle ważny, że moderator powinien go przenieść od razu właśnie tutaj (choć lepszym działem byłby "Forum", ale zawsze można to jeszcze zrobić). Tylko właśnie mod powinien umieć rozróżnić, kiedy gada się o pierdołach, a kiedy o ważnych rzeczach - tutaj chyba tak właśnie jest.

      Jednak, o ile mnie pamięć nie myli - to forum miało służyć dyskusjom o rozwoju symulatora i ewentualnej pomocy początkującym userom. Tymczasem, dziś niewiele się dyskutuje o rozwoju, o przygotowywaniu dokumentacji, o robieniu nowych tras, modeli czy innych dodatków. Dziś, na tym forum, przede wszystkim podaje się tysięczny raz linki do ISTNIEJĄCYCH tematów, na które po raz tysięczny początkujący userzy zadają pytania.

      Moje bunty i nerwy mają zatem na celu tylko wskazanie ludziom tego, do czego to forum pierwotnie było przeznaczone.

      Przykłady? Nie ma sprawy, proszę:
        [*]@ ShaXbee napisał o dokumentacji - jakoś nie słychać odzewu i masowego jej rozwoju. Jak na razie dokumentację robi pewnie tylko on sam (chyba, że sobie kogoś tam dokoptował) i ja. Jest jeszcze mnóstwo działów nie zaczętych nawet, o skończeniu ich nie wspomniawszy. I nie mam tu wcale na myśli swego doca o sygnalizacji (jego robię i tak sam, botaki miałem zamiar), lecz dokumentację na PmWiki (którą może pisać KAŻDY).

        [*]@ Bart na GG mi wczoraj tłumaczył problem nebuli (rozmawialiśmy m. in. o rozjazdach krzyżowych, jakie on podobno zrobił) i żalił się, że nie ma komu jej robić - jednak nikt z osób, które się nią zajmują nie napisał oficjalnie niczego o tym i nie poinformował, gdzie należy się zgłaszać, żeby wyrazić gotowość pomocy, tudzież na tym forum nie został stworzony dział Nebula, w którym można by zabierać głos na ten temat, a w którym kierownicy tego projektu wskazywaliby dalsze drogi rozwoju.

        [*]@ Bart mi się żali, że wszyscy wolą zajmować się "jakimś durnym starym symkiem" - ja zaś uważam, że projekt należy dokończyć, a dopiero potem zająć się kolejnym. Przytaczałem już tutaj przykład Quake. Stworzyła go, podobnie, jak naszego symka, grupa zapaleńców - tworząc tym samym rewolucję wśród gier komputerowych (podobnie, jak twórcy symka - w dziedzinie symulatorów kolei, bo chyba nikt nie zaprzeczy, że MaSzyna EU07-424 jest najlepsza). Okazało się wkrótce, że Quake jest grą słabą i nie wyczerpującą wymagań ani autorów ani graczy. OK, grupa zabrała się za Quake 2, jednak DOKAŃCZAJĄC poprzedni swój projekt. Podobnie sprawa miała się również z Quake 3. Dzięki temu na przykład ja dziś mogę sobie powiedzieć tak: "OK, nie mam dobrego sprzętu, żeby pograć w Quake 3, ale za to mogę sobie pograć w Quake 2 - wybieram ten drugi wariant.". Chciałbym móc także tak postąpić zajmując się symulatorem MaSzyna.

        [*]Odnosząc to do naszego symka - tu jest taka sytuacja, że:

          [list=1][*]Wszyscy by chcieli "pójść na gotowe" i dostać już do zabawy nową nebulę.[*]Nikt nie chce się zabrać za pomoc przy nowym projekcie.[*]Administracja nebuli nie wskazuje dalszych jej dróg rozwoju.[*]Czuję na sobie presję (np. od @ Barta) tego, aby (znając przecież C++) pomagać przy programowaniu itp.[*]Ja, z kolei mam zamiar na razie pozostać przy starej wersji, bo nawet nie mam wymaganego przez nebulę sprzętu i kasy na ten sprzęt.[*]Zatem, co pozostaje mi ostatniego, namawiam ludzi, aby pomogli przy pracy autorom (np. mój niedawny post na pmk na ten temat).[*]Tymczasem mijają miesiące, czas sobie płynie, życie toczy się dalej: ludzie dojrzewają, dorośleją, pobierają się, podejmują pracę i nie zawsze w związku z tym mają czas zabrać się do projektu ani pomocy przy nim.[*]I, tak w kółko - "GO TO 1" w powyższej liście. Panowie - to jest błędne koło![/list]
          [*]Tymczasem jednak nikt a nikt nie zajmuje się ostatnio tymi sprawami. Nie wątpię, że gdzieś tam zapewne @ Winger w domu dłubie jeszcze nad czymś, @ ShaXbee coś robi, czy inni. Ale zupełnie nie widać tego tutaj, na forum. Zaś na forum widać tylko przepychanki i kłótnie (ten temat, jak razę zauważyć, także nie ja zacząłem). Nikt nic nie mówi o żadnej paczce całościowej, nikt nie mówi o ostatecznej wersji EXEka - no po prostu, jedna wielka stagnacja.

          [*]Jeśli zaś chodzi o starego symka, to dla większości moderatorów temat "Jak ruszyć kiblem oraz co to jest bocznikowanie?" staje się ważniejszy niż nawet niniejszy temat, skutkiem czego ląduje on na Bocznicy. @ Mateu na przykład woli psuć forum, podając userom "rybę" zamiast "wędki" - więc pracowicie woli (za usera) włączyć "szukajkę" i mu podać "na tacy" linki. Oczywiście tego NIKT z moderatorów nie widzi.[/list][/list:o]Zaobserwowałem tu takie zjawisko: kiedy jest spokój i cisza, wszyscy uważają, że wszystko jest OK i nic nie robią, by było jeszcze lepiej - a wręcz nie widzą żadnych problemów.

          A OK nie jest. I trzeba na wszelkie problemy zwracać uwagę. To właśnie dlatego powstał tutaj regulamin oraz mechanizm ostrzeżeń, które miały chyba (w zamierzeniu "władz" forum) regulować porządek i pracę na forum. Jednak, Moi Drodzy - same WARN'y i regulamin nic nie poradzą, jak nie będą ich pilnować LUDZIE. A ludźmi w tym znaczeniu jesteście Wy: moderatorzy i admini.

          Bowiem, kiedy poluzuje się za badzo userom i pozwoli im na wszystko na forum, to za chwilę właśnie będzie tutaj wspomniane przez @ Mateu nowe pmk, a więc jeden wielki bajzel. Wtedy to już, rzeczywiście, nawet najwspanialsza wyszukiwarka nie pomoże, aby cokolwiek tu znaleźć. Tutaj już zaczynają rządzić trolle i neodpowiedzialni moderatorzy - vide: poprzedni post (on w szczególności jest "na temat" wątku :-/).

          Chyba tego nie chcecie. Wszak chyba, jak wspomniałem na początku, stworzyliście to forum do innego celu, niż pmk zostało stworzone.

          Kiedy tutaj pierwszy raz przyszedłem, pisałem o Techtronic.pl i wychwalałem porządek jaki tam panuje. Niedługo potem sam widziałem, że ten porządek nieco uległ zburzeniu - modzi zaczęli sami trollować, był bajzel i też nie można było niczego znaleźć (miałem problem nawet ze znalezieniem swych własnych postów!). Jednak @ Isk (że się tak wyrażę: najgłówniejszy admin tego forum) stanął na wysokości swego zadania i oto, prosze bardzo, dziś tamto forum ma nową szatę graficzną, nowych moderatorów, nowy regulamin. Wróciło znowu dobre imię tego forum i mógłbym teraz, z ręką na sercu powiedzieć, że jest to najlepsze w Polsce forum nt. telefonów komórkowych.

          No, to teraz wracamy na "nasze podwórko".

          Moim zdaniem każdemu forum porzebne są zmiany. Jeśli dane forum rzeczywiście ma być najlepsze spośród innych na dany temat, to:
            [*]nie może być mowy o tym, że moderatorzy nawzajem wchodzą sobie w drogę;[*]nie może być mowy o tym, aby moderatorzy traktowali takie tematy jak ten jako mniej ważne, niż n-te z rzędu zapytanie o ruszanie kiblem (tutaj link do wątku dla zainteresowanych);[*]nie może być mowy o tym, że moderatorzy będą pisać trollposty[*]forum powinno "żyć" i być ciągle modyfikowane, aby nie uległo stagnacji, ani nie zapanował na nim bajzel;[*]co jakiś czas powinny być przeprowadzane porządki (działy "Bocznica" i "Test", co jakiś czas porządkujecie, a inne?).[*]wiele, wiele innych spraw, na które zawsze trzaba być czujnym, aby nie zrobić z forum śmietnika.[/list]Chciałem wszystkim powiedzieć, że nie po raz pierwszy o tym już się wypowiadam - np. tutaj jest mój wcześniejszy post na ten temat. No popatrzcie, a wtedy przyznawaliście mi jeszcze rację...

            Teraz jeszcze o jednej sprawie, bo wydaje mi się, że chyba część ludzi nie jest albo nie chce być świadoma o co chodzi.

            Więc informuję, szanownych kolegów, że odszedłem z grupy Pomocnicy nie tylko przez "swojego focha" na @ Marcina_EU (bo tak większość z Was sądzi). Odsyłam Was zatem do moich postów (tutaj - w końcowym akapicie oraz tutaj i pewnie jeszcze by się w innym miejscu znalazło, ale olałem wyszukiwarkę - inni też tak robią i nic im za to nie grozi), w których napisałem, że jeśli grupa Pomocnicy się nie sprawdzi - wówczas sam odejdę od niej. Pamiętam również SMS-a do @ Wingera, w którym zobowiązałem się do prowadzenia swojej grupy dobrze i przykładnie, a w przeciwnym razie sam złożę swoją "dymisję" z tej funkcji. Staram się nie należeć do ludzi robiących "z gęby cholewę" i dlatego zrezygnowałem ze swojej funkcji - to chyba jest proste.

            Nie chciałem być odpowiedzialny za grupę ludzi, która, podobnie, jak dziś moderatorzy, nic nie robiła, a zamiast pomagać innym userom - tylko przeszkadzała w rozmowach. To tyle. Mam nadzieję, że od tej pory będzie to już jasne dla wszystkich.

            Jak powiedziałem - takie jest forum, jacy są na nim ludzie: userzy, modzi i admini (@ Winger, @ OlO_EU czy @ ShaXbee - bo tylko oni twardo pozostali jeszcze i jakoś się starają). A więc dzielcie i rząźcie. Wtedy będziecie mieli tutaj porządek - w przeciwnym razie będzie "kaszanka" i nic więcej. Ale może Wam to jest potrzebne, abyście lepiej zrozumieli moje intencje. Obyście tylko nie musieli ich rozumieć, gdy będzie już za późno...

            Cokolwiek zaś tutaj odpowiecie - taka Wasza racja będzie. Jak zrobicie i tutaj urządzicie - tak będzie.

            Pozdrawiam wszystkich forumowiczów: i tych, którym zależy na dobrym forum, i tych, który mają to całkiem w dupie.

            15
            WWW / Czy wyjdzie jeszcze kiedyś jak aktualizacja -> wydzielony
            « dnia: 23 Września 2005, 13:01:51 »
            Witam.

            Cytat: "hejnal"
            W dawnych czasach to było bardzo mile widziane. Poczucie humoru. Później jak ktoś zażartował to się robiła nagonka i dwadzieścia postów krytykujących ten jeden że to nie na temat.
            To trzeba zrobić dział Humor, w którym będzie można pisać śmieszne rzeczy. Nawet na bardziej rygorystycznych forach takie działy są, aby właśnie móc rozładować napięcie wywoływane surowym regulaminem, no i po to, żeby się pośmiać. A żadne forum, to nie to samo, co grupa dyskusyjna - choćby przez to, że na grupach nie ma działów, a wszystkie wątki są ułożone po kolei.

            Cytat: "hejnal"
            Panowie, ostatnie posty w tym wątku nie dość że nie są na temat to mam wrażenie że łamią regulamin. Dotyczy to także jego twórców.
            I właśnie od tego powinni być moderatorzy, który kierują rozmowy na "właściwie tory". Jeśli jest ona pozbawiona całkiem sensu - wówczas usuwają, aby nie przeszkadzała w głównym wątku. Jeśli zaś traktuje o problemie ważnym (a ten problem jest niewąpliwie ważny) - to przenoszą ją w inne miejsce forum.

            A skoro te posty łamią regulamin, to po co odpowiadasz na nie i tym samym także łamiesz regulamin?

            Jednak, faktycznie, proponuję przenieść ten temat gdzie indziej, a tamten po prostu zamknąć.

            Cytat: "hejnal"
            Skoro powstała już jakaś dokumentacja to można wywalić wątki, których problem jest opisany w dokumentacji i nie dopuszczać do powstania nowych.
            Heh, napisałem już o tym dwa posty temu i nikt nawet nie zareagował - bo każdy mod ma to pewnie gdzieś :-/.

            Pozdrawiam wszystkich.

            PS. Nie widzę nigdzie w swej stopce przekleństwa - ale... każdy widzi to, co chce widzieć.

            16
            WWW / Czy wyjdzie jeszcze kiedyś jak aktualizacja -> wydzielony
            « dnia: 23 Września 2005, 07:17:18 »
            Cytat: "Mateu"
            Tak, ale jesli ktos robi temat, to ja nie widze zadnego problemu w daniu w odpowiedzi 4 linkow, i zablokowaniu tematu... Bo co to za roznica, czy napisze sie userowi zeby uzywal szukajki, czy tez poda pare linkow.... Mniej-wiecej tyle samo bajtow tekstu wyjdzie ;-)
            To taki wielki tekst musiałeś zacytować, skoro odnosisz się tylko do jednego akapitu?

            @ Mateu, jak masz tyle czasu, żeby wciąż podawać te cztery linki oraz tyle cierpliwości, żeby tysiąc razy podawać te cztery linki - to proszę bardzo.

            Rozpieszczaj tak userów, poluzuj im, a wlezą Ci na głowę - zobaczysz sam. Sam już nawet napisałeś, to o czym ja niedawno z @ ShaXbee'm rozmawiałem: że tu się robi już powoli pmk. A takie działanie, jak proponujesz, to tylko przyśpiesza tę "metamorfozę" naszego forum.

            Tylko nie mam pojęcia, po co jest ta wyszukiwarka, skoro się z niej nie korzysta...

            Pozdrowienia.

            17
            Tabor / Mam problemik z EN57
            « dnia: 23 Września 2005, 01:13:14 »
            Witam.

            Odnośnie EN57.

            Wpisałem z ciekawości w wyszukiwarce "EN57 AND ruszyć" i wiesz ile postów wyskoczyło? Tylko 12. Za to, w każdym ze znalezionych postów są oba słowa: "EN57" oraz "ruszyć".

            I wobraź sobie dalej... w tych postach nawet znalazłem odpowiedź na Twoje pytanie. Ale Ci jej tu nie napiszę, bo jestem już śpiący, a Ty też masz u siebie ten link do wyszukiwarki i skorzystać z niej możesz.

            Bocznikowanie.

            Wiesz, ile wyskoczyło postów, gdy wpisałem do wyszukiwarki zapytanie "bocznik OR bocznikowanie"?

            57. I także wśród nich znalazłem np. posty @ Mateu i @ Dżyszla, bardzo dokładnie wyjaśniające to pojęcie. Oczywiście, także odsyłam do wyszukiwarki.

            Pozdrowienia i miłego szukania.

            18
            WWW / Czy wyjdzie jeszcze kiedyś jak aktualizacja -> wydzielony
            « dnia: 22 Września 2005, 23:01:01 »
            Witam.

            Cytat: "elmo"
            nie jestem upośledzony i nie jest to moje pierwsze forum więc wiem jakie panują zasady zwykle nie odbiegają one dalece od ogólnych standardów zdziwiłem się troche bo to jest pierwsze, które jest tak rygorystycznie nastawione do użytkowników :| boje sie normalnie odezwać już bo zaraz dostane czerwone ostrzeżenie...
            Nikt nie twierdzi, że jesteś upośledzony, ale Ty, proszę Ciebie, nie widziałeś jeszcze rygorystycznego forum :-). Zajrzyj na te fora, które podałem w źródłach do regulaminu i tam zacznij tak robić, jak tu proponujesz w kolejnym fragmencie swej wypowiedzi - zobaczymy, ile czasu będziesz tam użytkownikiem ;-).

            Cytat: "elmo"
            preferuję teorię że czasem lepiej jest zapytać o coś na forum tworząc nowy topic niż szukać odpowiedzi na jakiś skomplikowany problem (w przypadku gdy na forum jest ponad 23 tysiące postów) taka osoba też ma swój (ograniczony) czas i czasami nie ma go na tyle żeby przedzierać się przez dżungle postów a jeden nowy przy takiej ilości nie spowoduje wielkiego zamętu pozatym poto są moderatorzy żeby go przenieśli w odpowiednie miejsce lub poinformowali gdzie jest odpowiedź na forum a nie żeby odrazu kary wlepiali... :D jeżeli nie znajde czegoś w FAQ to nie bede siedział nad search'em aż zobacze każdy z 23 tys postów ;P
            Czyli:
              [*]Skoro jest już 23 tys. postów i ponad 1200 użytkowników, to należy im wszystkim zezwolić, żeby zawsze pytali o coś na forum tworząc nowy topic niż szukali odpowiedzi?[*]Moderatorzy mają za użytownika myśleć, szukać czy przedzierać się przez istniejące tu wątki?[/list]Tak sądzisz?

              Bo ja myślę, że system wyszukiwawczy na tym forum działa świetnie. Tylko trzeba dobrze zadawać zapytania. Jasne, że jak wpiszesz tylko "lokomotywa" albo "karta graficzna", to Ci wyskoczy tysiące postów. Zapytania trzeba uściślać i odpowiednio wpisywać.

              OK - następnym razem napiszę tutorial, jak korzystać z wyszukiwarki ;-).

              I ja się również zgadzam z tym, że na większość pytań tutaj już kiedyś została udzielona odpowiedź - tylko trzeba jej poszukać.

              Cytat: "elmo"
              nie mam zamiaru odpowiadać we wszystkich tematach na forum, które są już niby to wyczerpane więc nie rozumiem o co tak na prawde chodzi według mnie nie trzeba czytać iluś tam postów wstecz żeby sobie przypomnieć o co chodziło i to ja decyduje chyba czy chce coś dodać do wątku czy nie a jak moderator stwierdzi że już nic tu dodawać nie trzeba to niech użyje narzędzia, które nazywa sie zamknięciem tematu...
              Tutaj, choć nie do końca, jednak trochę się zgadzam.

              Ja już nawet pisząc regulamin dla moderatorów także o tym pomyślałem. Napisałem w nim bowiem, że stare tematy trzeba zabezpieczać przed "archeologią" czyli "wykopywaniem trupów", przez zamykanie wątków. Niestety, żaden z moderatorów tego nie robi.

              Jedno co, @ ShaXbee, moim zdaniem źle zrobiłeś - to, że usunąłeś (po jego tutaj wprowadzeniu) tę treść regulamiu, którą napisałem jeszcze "na surowo", gdyż napisałem tam też, jakie działania powinni robić moderatorzy, po ukaraniu usera. Na przykład to, że po stworzeniu wątku nie w tym dziale, moderator powinien przenieść ten wątek. Na przykład to, że w pewnych przypadkach posty powinny być usuwane, a nie przenoszone na "Bocznicę". I wiele innych. No, ale trudno - i tak moderatorzy to powinni sami wiedzieć, a nie że ktoś im to musi w regulaminie napisać.

              Cytat: "elmo"
              Cytuj
              Już lepiej stworzyć nowy wątek: "pomocy nie wiem jak ruszyć" niż odgrzebywać stary, którego nikt nie pamięta bo trzeba by go czytać...

              to raczej niezbyt dobry pomysł bo zaraz taka osoba sie dowie że złamała regulamin i wyląduje na bocznicy... nie chce zostać naznaczony czerwonym kolorem :D
              Ja jednak uważam, że ten pomysł jest bardzo dobry. Lepiej jest założyć nowy wątkek (pod warunkiem, że na pewno, ale to na 100% na pewno nigdzie nie ma odpowiedzi na pytanie), niż robić "ekshumację" i wyciągać wątki sprzed kilku miesięcy czy roku.

              Cytat: "Mateu"
              Zobacz sobie do archiwum, na posty z 2003, poczatku 2004 r. Wtedy bylo na forum w miare "normalnie" a teraz chyba niestety tworzy nam sie drugie pmk...
              A jak myślisz, niedawny Panie Moderatorze - czyja to jest wina? Userów z pewnością też, tylko wtedy jeszcze nie było żadnego regulaminu, więc oni byli trochę bardziej usprawiedliwieni.

              Teraz regulamin jest i nawet jest dla moderatorów - a i tak nie wszystkie jego punkty są przestrzegane.

              I wreszcie jeszcze jedna rzecz: ja już Tomkowi ze dwa razy proponowałem pomoc przy uporządkowaniu forum i oczyszczeniu go ze zbędnych postów (takich, w których nie ma żadnych istotnych rozmów). Niestety - Tomek, w odróżnieniu od niedawnych jeszcze czasów, chyba już przestał być takim pilnym moderatorem i niestety nie zechciał wykonać tej czynności.

              Pamiętam, jak jeszcze sam byłem modem i zrobiliśmy taką "czystkę" - i wtedy wszystko na forum można było bardzo łatwo znaleźć, pamiętasz @ ShaXbee?

              A pamiętasz mojego priva, w którym pisałem Ci o tym, że tu się robi nowe pmk? ;-)

              Teraz Ty tutaj też rządzisz i od Ciebie to także zależy. :-)

              Przesyłam pozdrowienia.

              19
              Publikacje / Lokomotywa EP01 do pobrania
              « dnia: 22 Września 2005, 16:58:36 »
              Witam.

              Cytat: "zbych"
              wszystko to pieknie opisane odnosi sie do symka z Patchem 220204 lub do eu 07 -- 160704!, jezeli ktos uzywa czystego 220204 w pliku dynamic.dat wpisujemy tylko dwie linijki a trzecią zostawiamy wolną?
              Np:
              EL101
              EP01
              //1 linia: nazwa pliku mmd (UpperCase), 2 linia - Nazwa wyświetlana, 3 linia - odstęp, pusta
              tak przynajmniej jest w moim zainstalowanym  220204...ignorujemy tez plik texture/mini... poniewaz nie ma tego folderu!
              Szczerze mówiąc, nie wiedziałem o tym (choć nie wiem, co ma oznaczać ten znak zapytania na końcu pierwszego Twojego zdania :-).

              Swoją zabawę z symulatorem zacząłem bowiem od wersji 220204, a zaraz potem ściągnąłem 160704 i dokonałem takiego jakby "inteligentnego update'u", to znaczy rozpakowując paczkę, porównywałem z sobą pliki do nadpisania (także wzrokowo) i nadpisywałem stary plik nowym tylko wtedy, gdy widziałem, że to konieczne, w przeciwnym razie zostawiałem stary plik. Potem podochodziły różne paczki z taborem, trasami czy teksturami, a także pliki EU07.exe (którym po prostu zmieniałem nazwy).

              Mam teraz na dysku taką przedziwną "zbieraninę", która jednak działa bez zarzutu :-).

              Tylko nie rozumiem jednego, ale może ktoś, kto bawi się symulatorem o wiele dłużej ode mnie, mi to wytłumaczy.

              Co ma piernik do wiatraka? To znaczy: co ma start.exe do EU07.exe (chodzi mi tu o różne wersje)? Czy wraz z wypuszczaniem nowszych wersji symka równocześnie były wypuszczane nowsze wersje start.exe, które uwzględniały coraz to więcej możliwości (np. we wspomnianym pliku dynamic\PKP\dynamic.dat czy odnośnie podkatalogu textures\mini)?

              No, bo jeśli nie, to dlaczego akurat w "czystej" wersji 220204 miałoby być tak, a w następnych inaczej? Przecież to nie EU07.exe, tylko start.exe posługuje się plikiem dynamic\PKP\dynamic.dat.

              Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam wszystkich.

              20
              Publikacje / Lokomotywa EP01 do pobrania
              « dnia: 22 Września 2005, 07:48:31 »
              Witam.

              Cytat: "EP08_015"
              Napisał go jeden z forumowiczów, ktory kiedyś tak jak Wy musial się wiele uczyć i pytać innych "jak to? i jak tamto?"
              Nie, Epciu :-).

              Nie chcę żeby wyszło, że jestem zarozumiały i nieskromny, ale ja prawie wcale nie zadawałem na forum takich pytań, gdyż po prostu korzystałem z dostępnej dokumentacji (np. Scenery.doc, z którego nauczyłem się o wpisach w sceneriach) oraz z wyszukiwarki, dzięki której mogłem odnaleźć wszystko to, co było porzebne.

              Zarejestrowałem się na tym forum (co wskazuje data pod moim nickiem) 28 września ubiegłego roku, ale zanim to zrobiłem, przez kilka miesięcy czasu, jako anonimowy gość przeczytałem większość postów, jakie były tutaj napisane (fakt, że nie było ich wtedy aż tak dużo, ile jest ich dziś).

              Owszem, i ja czasami zadaję tutaj pytania, a także pytam się Was czasami na GG czy Skype - ale są to tylko rzeczy, które naprawdę nie są nigdzie opisane. Przy okazji: dziękuję wszystkim, dzięki którym teraz to wszystko wiem.

              Cytat: "EP08_015"
              Teraz i Wy mozecie się z nim zapoznać, by wiedzieć jak dodać lokomotywę, czy też jak własny skład zbudować i wstawić do scenerii.
              I nie tylko z tym możecie się zapoznać.

              Teraz także opisałem, jak sprawić, aby można było uruchamiać scenerie z wybranymi pojazdami przez program start.exe, gdy do tej pory nie dawało się tego zrobić. Tutorial z postem jest tutaj.

              Wszystkich pozdrawiam serdecznie, zaś @ Oli_EU gratuluję świetnie wykonanej pracy.

              21
              Ostatnio wśród użytkowników pojawił się pewien problem. Dostają oni jakiś nowy pojazd, wykonują sobie w scenerii odpowiedni wpis (być może korzystając z pierwszego mojego posta w tym wątku), uruchamiają program start.exe i... nie można wybrać składu z tą lokomotywą.

              Dlaczego?

              Zacznę może trochę z innej beczki.

              Najczęściej jest tak, że uruchomienie symka z parametrami -s <sceneria> oraz -v <pojazd> daje pożądany rezultat (o ile w pliku ze scenerią pojazd został dobrze wpisany).

              A jak podawać te parametry? Ogólnie postać wywołania programu EU07.exe jest taka:EU07.exe -s <sceneria> -v <pojazd>gdzie:
                [*]<sceneria> - to po prostu nazwa pliku ze scenerią, w jakiej chcemy uruchomić symulator.[*]<pojazd> - nazwa pojazdu, który ma być aktywny po uruchomieniu symka.[/list]Co do parametru -v <pojazd>.

                Celowo piszę tutaj "pojazd aktywny", a nie np. "lokomotywa do prowadzenia", gdyż pojazdem aktywnym może być również wagon, w którym można jechać jako pasażer (o ile taki wagon oczywiście posiada wnętrze). Aktywny pojazd po uruchomieniu symka pozostaje już takim aż do opuszczenia programu - nie można więc zmienić prowadzonej przez siebie lokomotywy albo też przesiąść się z lokomotywy do wagonu czy odwrotnie.

                Jeśli zajrzymy do pliku ze scenerią i znajdziemy wpisy dla składu, w którym jest pojazd jaki chcemy, by był aktywny, to znajdziemy tam omiawiane przeze mnie w pierwszym tu poście komendy node wstawiające do składu kolejne pojazdy, np. to jest wpis dla lokomotywy EU07-424:node -1 0 EU07-424 dynamic PKP\EU07 eu07-424 303E 0.0 reardriver 3 0 enddynamic
                Trzeci parametr tej komendy (Name) zawiera właśnie potrzebną nam do podania w parametrze -v <pojazd> nazwę pojazdu.

                Zatem, aby uruchomić symka z tą lokomotywą jako pojazdem aktywnym, zakładając, że sceneria znajduje się w pliku zwrotnicowo.scn, jako polecenie uruchamiające symulator należałoby podać:EU07.exe -s zwrotnicowo.scn -v EU07-424
                No dobrze, ale dlaczego zatem nie można uruchomić danej scenerii z jakimś pojazdem przez start.exe? Powiem więcej - nie da rady uruchomić przez start.exe żadnej scenerii z tym pojazdem aktywnym. Dlaczego?

                Program start.exe korzysta z pliku dynamic\PKP\dynamic.dat katalogu symka. Bowiem program ten nie posługuje się nazwami pojazdów z parametru Name komend node (poza tym, że tylko wyświetla te nazwy w opisach w prawym dolnym okienku).

                Program start.exe po prostu przeszukuje plik scenerii pod kątem znalezienia tam wpisów trainset ... endtrainset. Kiedy je znajduje, wówczas czyta po kolei zawarte w nich komendy node ... endnode i sprawdza, czy w składzie jest pojazd, który można by zaktywizować. Jeśli w całym składzie nie ma żadnego takiego pojazdu - taki skład nie jest pokazywany, jako możliwy do uruchomienia w scenerii. W przeciwnym razie, w lewym dolnym okienku w jednej linii wypisuje nazwy (Name) wszystkich pojazdów składu oddzielone znakiem "+", co pozwala wybrać taki skład i uruchomić z nim symulator.

                A jak to sprawdza?

                Aby odpowiedzieć na to pytanie muszę przedstawić format wspomnianego pliku dynamic\PKP\dynamic.dat, z którego właśnie korzysta start.exe.

                Plik ten jest tekstowy, co oznacza, że podobnie jak np. pliki *.scn, *.t3d, *.chk czy *.mmd, można go otworzyć np. zwykłym Notatnikiem. Składa się on z kolejnych linijek, w których po kolei wymienieniane są różne pojazdy stosowane w symulatorze.

                Na opis jednego pojazdu składają się tam cztery kolejno po sobie następujące linijki:[list=1][*]Nazwa pliku *.chk/*.mmd pojazdu.
                Każdy pojazd ma swoje pliki definiujące dokładnie ich fizykę (*.chk) oraz model (*.mmd). Pamiętamy już zapewne, że takiej nazwy używamy w siódmym parametrze (Type) komendy node w pliku ze scenerią, gdy chcemy użyć danego pojazdu w składzie.

                [*]Nazwa pojazdu wyświetlana przez program start.exe.
                W prawym dolnym okienku z opisem wybranego składu wyświetlona będzie ta nazwa - zaraz napiszę do czego się to odnosi.

                [*]Liczba:
                  [*]0 - gdy danego pojazdu nie można aktywować (bo np. lokomotywa nie ma kabiny lub wagon wnętrza);[*]1 - gdy pojazd jest lokomotywą z kabiną i można tę lokomotywę prowadzić;[*]2 - gdy pojazd jest wagonem z wnętrzem, w którym można jechać jako pasażer.[/list]
                  [*]Pusta linia.
                  Koniecznie ta pusta linia musi być - tego wymaga program start.exe.[/list:o]Otóż program start.exe dokonuje sprawdzenia, który pojazd w składzie nadaje się do aktywizacji, na podstawie trzeciej linijki z pliku dynamic\PKP\dynamic.dat - tej, w której jest liczba 0, 1 lub 2. Oczywiście brane są pod uwagę tylko pojazdy z ustawioną tam liczbą 1 lub 2 (dla odpowiednio: lokomotyw i wagonów). Pierwszy taki znaleziony pojazd decyduje o tym, czy można tego składu użyć do wyboru w scenerii czy nie. Dalsze takie pojazdy już nie są brane pod uwagę.

                  Jest to, moim zdaniem, dość istotne ograniczenie programu - np. postawmy na torze skład, gdzie jakiś wagon z wnętrzem jest PRZED lokomotywą dającą się prowadzić i zobaczmy co będzie po uruchomieniu start.exe :-).

                  I teraz opiszę krótko tą drugą linijkę: wyświetlaną nazwę pojazdu. Jeśli pierwszy znaleziony przez start.exe pojazd w dynamic\PKP\dynamic.dat ma wpisane:
                    [*]1 - wówczas w prawym dolnym okienku po wybraniu tego składu napisane będzie:
                    Cytuj
                    Prowadzimy <nazwa_z_drugiej_linijki> (<nazwa_z_Name_w_node>)

                    [*]2 - wówczas w prawym dolnym okienku po wybraniu tego składu napisane będzie:
                    Cytuj
                    Możemy jechać jako pasażer w wagonie <nazwa_z_drugiej_linijki> (<nazwa_z_Name_w_node>)
                    [/list]Ot, cała filozofia ;-).

                    Niestety, program ma dość poważny błąd. Polega on na tym, że w przeciwieństwie do sposobu ustalania pojazdu możliwego do aktywizacji jako pierwszego takiego znalezionego w składzie, jako pojazd, z którym rzeczywiście uruchamia scenerię po wybraniu tego składu, wybiera zawsze pierwszy w ogóle pojazd w składzie.

                    Dość łatwo to zauważyć, kiedy zbuduje się skład złożony z lokomotywy, która nie ma kabiny (a w pliku dynamic\PKP\dynamic.dat ma wpisane 0) i z doczepionym do niej wagonem, w którym można jechać jako pasażer (dla którego w pliku dynamic\PKP\dynamic.dat wpisane jest 2). Program, po uruchomieniu, wybraniu scenerii i tego składu poprawnie w prawym dolnym oknie napisze "Możemy jechać jako pasażer w wagonie ...", lecz symulator i tak zostanie uruchomiony z aktywną lokomotywą, a nie wagonem.

                    I tu wychodzi śmieszny babol, gdyż, kiedy lokomotywa nie ma kabiny, to będziemy w niej siedzieć, ale widać będzie tylko jej zestawy kołowe (gdyż nie ma w pliku *.mmd informacji o kabinie), a prowadzić będzie ją AI (przez brak informacji o kontrolkach i urządzeniach sterujących w pliku *.mmd).

                    Aby lepiej zrozumieć, jak należy uzupełnić plik dynamic\PKP\dynamic.dat o potrzebne pojazdy, posłużę się przykładem.

                    Załóżmy, że ktoś z naszych zdolnych twórców wykonał całą (wraz z kabiną) przykładową lokomotywę EX99 (wiem, że takiej nie ma, ale to tylko taki przykład). Załóżmy dalej, że jej fizyka i model opisane są w plikach 99AB.chk i 99AB.mmd (to znowu przykładowe, wymyślone przeze mnie "na teraz" nazwy) w podkatalogu dynamic\PKP\EX99. Oczywiście załóżmy też, że skoro jest to lokomotywa z kabiną, to możliwe jest jej prowadzenie.

                    Po co to ostatnie założenie? Ano dlatego, że ktoś mógłby wykonać lokomotywę niby z kabiną, a jednak niemożliwą do prowadzenia (gdyż w pliku *.mmd nie zawarł żadnych informacji o kontrolkach itp.) - wówczas, de facto taka lokomotywa byłaby niczym innym, jak takim jakby wagonem z wnętrzem. Dlatego właśnie, do naszego przykładu zakładamy, że można ją prowadzić, bo ma ona zdefiniowane wszystko co do tego potrzebne.

                    Przy tych założeniach plik dynamic\PKP\dynamic.dat należałoby uzupełnić tak:99AB
                    EX99
                    1

                    (Pamiętajmy o czwartej pustej linii.)

                    Idźmy dalej za tym przykładem.

                    Powiedzmy, że ktoś inny zrobił przepiękną scenerię i postanowił tam wstawić skład, na czele którego stoi nasza lokomotywa EX99. Lokomotywę tą nazwał EX99-123 (bo wraz z wykonaniem modelu wykonana została, załóżmy, tekstura EX99-123.tga na pokrycie pudła). I powiedzmy też, że cały pociąg z tą lokomotywą ten ktoś nazwał PE123 (a w podkatalogu scenery symka jest plik z rozkładem jazdy PE123.txt).

                    Zatem wykonał on w scenerii następujące wpisy:trainset PE123 tor_pocz 0.0 0.0
                    //$o Opis misji.
                    node -1 0 EX99-123 dynamic PKP\EX99 EX99-123.tga 99AB 0.0 headdriver 3 0 enddynamic
                    node -1 0 ... // dla jakiegoś wagonu
                    ...
                    endtrainset

                    Kiedy uruchomilibyśmy program start.exe, a potem wybralibyśmy tą scenerię i skład z naszą lokomotywą EX99-123, to w prawym dolnym okienku pojawiłby się napis:
                    Cytuj
                    Nazwa składu: PE123
                    Prowadzimy EX99 (EX99-123)
                    Opis misji.

                    Mam nadzieję, że ten przykład wszystko już wyjaśnił.

                    Aby wszelkie otrzymane lub ściągnięte pojazdy można było w ten sposób uruchamiać przy użyciu start.exe - informacje o nich trzeba aktualizować w pliku dynamic\PKP\dynamic.dat. To tak, jak przez autorów podawane są przykładowe wpisy dla pojazdów dla plików scenerii - tak i tutaj też trzeba je uzupełniać, aby móc korzystać z programu start.exe.

                    Myślę, że teraz nie powinno już być problemów z uruchamianiem scenerii z tego programu. Zatem nie pozostaje mi nic innego, jak tylko życzyć wszystkim zielonego światła na szlaku :-).

                    PS. Informacja dla czytelników moich tutoriali: prawie w każdym poście zamieszczam ukryte pod pogrubieniem linki do różnych innych miejsc (na tym forum czy gdzie indziej), które z pewnością są warte uwagi.

                    22
                    Pomoc w tworzeniu / problem z jetem
                    « dnia: 20 Września 2005, 19:33:12 »
                    Witam ponownie.

                    Cytat: "misq"
                    ale dalej dziwi mnie to że żadnego loka bez wagona nie odpale ze start.exe
                    czy to eu07 czy et? o co chodzi...?
                    Nie przeczytałeś chyba dobrze mojego poprzedniego posta :-).

                    Pisałem, żebyś sprawdził w pliku dynamic\PKP\dynamic.dat (według porad wskazanych w tamtym poście) czy masz wpisane lokomotywy, czy wszelkie inne pojazdy, które Ci nie działają. Jest to plik tekstowy, więc możesz go sobie otworzyć np. Notatnikiem.

                    Cytat: "misq"
                    teraz czas nauczyć się robić zwrotki
                    rozjady krzyżowe i zabierem się za robienie scenerii
                    W moich tutorialach też możesz sobie sporo o tym poczytać :-).

                    Pozdrowienia.

                    PS. W tym i w poprzednim poście umieściłem linki do właściwych miejsc - "pojeździj" myszą nad tekstem, jeśli ich nie widzisz.
                    :-)

                    23
                    Na warsztacie / Dokumentacja - reaktywacja
                    « dnia: 20 Września 2005, 17:43:35 »
                    Cześć.

                    @ ShaXbee, a co się stało z moimi wczorajszymi poprawkami? Przeniosłem wszystkie artykuły o sygnalizatorach do podrozdziałów i teraz nic tu nie ma :-(.

                    One chyba zostały na tym starym serwie.

                    Pozdrowienia.

                    EDIT: Dzięki, już wszystko OK :-).

                    24
                    Pomoc w tworzeniu / problem z jetem
                    « dnia: 20 Września 2005, 01:24:54 »
                    Witam.

                    Cytat: "misq"
                    żeby odpalić traske trzeba podpiąć do loka jeszcze wagon
                    wtedy odpaliło mi się przez start.exe
                    nie wiem jednak dlaczego nadal nie dziala odpalanie z
                    szopy
                    Zobacz, czy masz w pliku dynamic\PKP\dynamic.dat w ogóle wpisany pojazd SN61.

                    W tym poście masz objaśnienie, jak dopisać pojazd do tego pliku, choć tamten przykład akurat odnosi się do lokomotywy EP07. Ale powinieneś się bez problemu skapnąć jak to zrobić dla SN61.

                    Tak naprawdę z tego pliku korzysta tylko program start.exe (czy szopa też korzysta - tego nie wiem, ale być może, skoro też się nie chce uruchomić). Symek całkowicie olewa plik dynamic.dat.

                    Domyślam się jednak, że chyba nawet wiem, dlaczego przez start.exe ta trasa się jednak odpala :-).

                    Prawdopodobnie, aby odpalić trasę, po jej wybraniu klikasz na Twój skład (czyli SN61 z wagonem, który doczepiłeś) i wtedy pojawia Ci się w prawym okienku napis:
                    Cytuj
                    Możemy jechać jako pasażer w wagonie <tutaj nazwa wagonu, który doczepiłeś>
                    a, gdy symek odpala się, to i tak prowadzisz SN61 :-).

                    Skąd ja to znam? ;-)

                    Ano, już kiedyś na forum odkryliśmy, że start.exe ma buga polegającego na tym, iż uruchamia symka zawsze z aktywnym pierwszym pojazdem w składzie, niezależnie od tego, czy chodzi o lokomotywę do prowadzenia, czy też wagon do jazdy jako pasażer (ja się szczegółowo wypowiadałem na ten temat w tym poście). A ponieważ, jak mi się wydaje, w pliku dynamic.dat nie masz wpisanego SN61, to start.exe informuje (oczywiście błędnie, skoro i tak nie można w nim jechać wskutek buga) o pierwszym możliwym do aktywacji pojeździe, którym jest... wagon za SN61 (a który zapewne masz wpisany w dynamic.dat). I vice versa... (to już jako ciekawostka, ale oparta na założeniu słuszności moich podejrzeń o braku wpisu SN61 w dynamic.dat) - gdybyś ustawił na torze najpierw wagon, a z tyłu SN61, to uruchamiając trasę, do jazdy dostałbyś... wagon, a nie SN61 :-).

                    Zatem propozycja "na teraz" (o ile nic innego nie jest przyczyną) rozwiązania Twojego problemu, to prawidłowo dopisać pojazd SN61 do pliku dynamic\PKP\dynamic.dat. Wtedy możesz już "odczepić" od SN61 ten wagon i w ogóle wywalić go ze scenerii.

                    Na koniec: naprawdę nie ma to znaczenia, że jest jeden tor. Jeśli robisz scenerię przy pomocy Jet, a czytałeś moje tutoriale, możesz sobie zrobić trasę z dowolną ilością torów (ale przynajmniej jednym). Sam to sprawdzałem już kiedyś: zacytowany przez Ciebie plik ze scenerią, to najkrótszy, ale jednak możliwy do uruchomienia plik ze scenerią w symku :-) - po prostu jeden tor i skład na nim.

                    Pozdrawiam serdecznie.

                    PS. Mam takie offtopiczne pytanie odnośnie Twojego nicka - czy @ misq tutaj, to ten sam @ misq z forum Techtronic.pl? ;-)

                    25
                    Witam.

                    Cytat: "maly"
                    Witam
                    Tego posta napisałeś tak, że trudno go w ogóle zrozumieć...

                    Nie wiem czy wiesz, co to jest BBcode. Jeśli nie, to tutaj masz link, żeby się z nim zapoznać. Wiem, że niektórzy mnie krytykują, że czasami za dużo pogrubiam itp., ale całkiem BBcode też nie można nie używać. Po za tym tekst trzeba pisać tak, żeby miał on czytelną formę graficzną, a także używać znaków interpunkcyjnych, które ułatwiają zrozumienie tekstu.

                    Piszę Ci to jako swego rodzaju ostrzeżenie, gdyż następne takie posty będę zgłaszał do moderacji.

                    OK, ale jakoś w tym słowotoku doczytałem, co mi miałeś do przekazania. Wszak to treść jest zawsze ważna - nie forma. Jednak lepiej by było, gdybyś jednak dbał też o formę.

                    Cytat: "maly"
                    odnośnie (w przodzie dwa odstępy wolne) instrukcja
                    sygnalizacji E1 Zarządzenie Nr 157 Zarządu PKP z dnia 20 lipca 1998r.
                    w sprawie ustalenia "Instrukcji sygnalizacji na PKP"-E1
                    rozdzial II par.3 strona 15
                    Sygnał S3 "Jazda z najwiekszą dozwoloną prędkością,nie wiekszą niż 160km/h-w przodzie dwa odstępy blokowe wolne-a przy następnym semaforze z prędościa nie przekraczającą 100km/h"
                    nic z kosmosu
                    No to już wiem, bo mam to stare wydanie książkowe i natknąłem się na nie, tylko dziwne jest dla mnie to, że takowe określenie nie zostało ujęte w obecnym E1.

                    Zatem trzeba uznać, że jest to "zaszłość" ze starego E1. Ale, oczywiście, ten opis ma jak najbardziej swoje logiczne uzasadnienie - już pisałem o tym wcześniej.

                    Cytat: "maly"
                    a co do tego ze na SBL cztero stawnej semafory są w odległości dwa razy krótszej niż w 3 staw..SBL to sie mylisz np:
                    3staw.SBL droga hamowania to 1200m dla v-120km/h czyli
                    np: S5 1200m S1
                    4staw.SBL droga hamowania to 1600m dla v-160km/h czyli jak napisałeś
                    (dwa razy któtsza) to ma to tak wyglądać?
                    np: S3 600m S4,S5 600m S1 to kolego wychodzi na to ze pociąg ma taka samą droge hamowania jak przy 120km/h na blokadzie 3 stawnej
                    Ja się opieram na przepisach. A tam jest wyraźnie napisane, że odległość między dwoma sygnalizatorami na czterostawnej jest dwa razy krótsza niż droga hamowania. Dodatkowo przepisy też mówią, że można wydłużyć odległość między sygnalizatorami (nie więcej jednak, niż podwójna droga hamowania - w przeciwnym razie daje się tarczę ostrzegawczą), w miarę potrzeby, np. w zależności od miejscowych warunków czy też przeprowadzonych pomiarów.

                    I to wszystko cytowałem w jednym ze swoich obszernych postów tutaj - nie wiem czy czytałeś (radzę to zrobić ;-).

                    Więc to co mi piszesz - wszystko się zgadza.

                    Odległości między semkami są duże, bo to nie jest niezgodne z przepisami. Odległości te także nie przekraczają podwójnej drogi hamowania. Zostały one więc zapewne zwiększone, aby zapewnić lepsze bezpieczeństwo, stosownie do warunków panującyh na tamtym szlaku. Zatem wszystko jest OK, a ja podtrzymuję swoje wcześniejsze zeznania ;-).

                    Cytat: "++ cooky ++"
                    semafory SBL stawia się w takich miejscach, żeby były dobrze widoczne z jakiejś tam określonej w przepisach odległości, gdyby stawiać je uparcie co ileś tam metrów, niektóre byłyby np. zaraz za zakrętem albo za wzniesieniem, albo w innych nieprzepisowych miejscach
                    Właśnie o to chodzi :-).

                    Więc, Drodzy Panowie, myślę, że już nie ma co wałkować w kółko tego tematu, skoro wszystko już w nim zostało wyjaśnione ;-).

                    Cytat: "maly"
                    Dla maszynisty nie ma znaczenia czy to jest semafor z W1 czy z W18
                    maszynista widząc S3 musi tak hamowac by następny semafor minać z v nie większą niż 100km/h "E1" i zatrzymać sie przy kolejnym, mowa cały czas o SBL 4 stawnej
                    O tym także już pisałem, w jednym ze swoich pierwszych postów - bo to jest jasne jak słońce.

                    Nie szukaj już na siłę "dziury w całym" ;-).

                    Cytat: "Radkos07"
                    Czyli jeśli jest S3, to dwa semafory naprzód w tym samym czasie może być tylko STÓJ czy także S4?
                    Wychodzi na to, że jeśli na semku jest S3, to dwa semafory dalej (na wjazdowym lub SBL) może być jeden z sygnałów: S1, S10, S10a, S11, S11a, S12, S12a, S13, S13a, Sz. Błagam Cię, Ty także przeczytaj CAŁY wątek :-).

                    Przesyłam pozdrowienia.

                    26
                    Witam.

                    Cytat: "Mateu"
                    Przerzucilem screeny na imageshacka.
                    Wcale nie widać (a może tylko ja nie widzę), żebyś to zrobił - nadal są one wielkie i choć, co prawda ich pliki są teraz na Imageshack.us, lecz nadal obrazki są tutaj w poście - nie lepiej było zrobić thumbnaile? :-P

                    Pozdrowienia.

                    27
                    Witam.

                    Cytat: "ammpp"
                    Najważniejszą zmianą jaką powinien przynieśc ten instalator byłoby prekompilowanie scenerii. Chodzi o to, żeby te 5 minut potrzebne na przeanalizowanie plików (tekstowych) ze scenerią wykonać tylko raz przy kompilacji, a nie za każdym razem przy uruchomieniu symulatora. Potem ładowałoby się już tylko gotowy plik w wersji akceptowalnej dla symulatora.
                    Aaa, to już, Proszę Szanownego Pana, musiałoby być w gestii autorów programu (czyli samego EXEka), bo symek i tak ładuje pliki w postaci tekstowej i podczas tego je parsuje (przetwarza). Prekompilacja więc tutaj by nic nie dała.

                    Pozdrowienia.

                    28
                    Cytat: "Radkos07"
                    Ostatnio podróżując po CMK (mniej więcej wysokość kilometra 160-220 czyli do Zawiercia) postanowiłem policzyć odległości między semaforami, tzn. przekonać się jak to występuje w praktyce. Okazało się, że odległości pomiędzy kolejnymi sem nie są takie same. Są to odległości od ok. 1,2 km, do 1,8km. Dodam że nie zauważyłem zasadniczej reguły w rozmieszczeniu sem.
                    Potrafisz odpowiedzieć, dlaczego sem nie są w równych mniej więcej odległościach? Bo ja niestety nie...
                    Może i to by się dało jakoś wytłumaczyć, ale musiałbym wiedzieć jakie są tam prędkosci na tej trasie. Czy jest tam stała prędkość, czy zmienia się ona?

                    Bowiem, kiedy piszesz, że odległości są od ok. 1,2 km do 1,8 km, to przypomina mi się to o czym kiedyś pisałem tutaj:
                    Cytat: "Autor WTB-E10"
                    2. Na liniach z samoczynną blokada liniową czterostawną odległość między trzema kolejnymi semaforami (dwa odstępy blokowe) nie może być mniejsza od drogi hamowania obowiązującej na danym odcinku linii, przy czym odległość między kolejnymi semaforami nie może być mniejsza niż połowa obowiązującej drogi hamowania.

                    (...)

                    4. Uwzględniając obowiązujące na PKP długości dróg hamowania, o których mowa w ust. 3. odległości pomiędzy tarczą ostrzegawczą a semaforem lub między dwoma kolejnymi semaforami. jeżeli poprzedzający semafor spełnia dodatkowo funkcję tarczy ostrzegawczej, nie powinny być mntejsze niż:[list=1][*]1600m przy największej dozwolonej prędkości dla pociągu na danym odcinku linii, wskazanej w służbowym rozkładzie jazdy wynoszącej 160km/h,[*]1300m przy największej dozwolonej prędkości dla pociągu na danym odcinku linii, wskazanej w służbowym rozkładzie jazdy wynoszącej 140km/h,[*]1000m przy największej dozwolonej prędkości dla pociągu na danym odcinku linii, wskazanej w służbowym rozkładzie jazdy wynoszącej 120km/h,[*]700m przy największej dozwolonej prędkości dla pociągu na danym odcinku linii, wskazanej w służbowym rozkładzie jazdy wynoszącej 100km/h, z tym, że na wzniesieniu średnim powyżej 5‰ (Iśr > 5‰) wymagana odległość 700m może być skrócona do 500m,[*]500m przy największej dozwolonej prędkości dla pociągu na danym odcinku linii, wskazanej w służbowym rozkładzie jazdy wynoszącej 60km/h,[*]250m przy największej dozwolonej prędkości dla pociągu na danym odcinku linii, wskazanej w służbowym rozkładzie jazdy wynoszącej 40km/h.[/list:o]Powyższe nie dotyczy odległości pomiędzy semaforami sbl czterostawnej oraz odległości pomiędzy semaforem wyjazdowym a grupowym semaforem wyjazdowym.

                    Zaś w przepisach widzę też i taki zapis:
                    Cytat: "Autor WTB-E10"
                    1. Odległość między tarczą ostrzegawczą a semaforem oraz między dwoma kolejnymi semaforami. obok których pociągi mogą przejeżdzać z maksymalną dla danego odcinka linii prędkością nie powinna być mniejsza od drogi hamowania obowiązującej dla tego odcinka linii. Nie dotyczy to śemaforow samoczynnej blokady liniowej czterostawnej oraz odległości pomiędzy semaforem- wyjazdowym i grupowym semaforem wyjazdowym, między którymi jest kolejność nastawiania.
                    Jeżeli nie można uzyskać tej odległości to należy postąpić zgodnie z postanowieniami ust. 5.
                    W obrębie tego samego posterunku ruchu wymieniona na wstępie odległość nie powinna być większa niż 2-krotna obowiązująca na danym odcinku linii droga hamowania. Jeżeli odległość ta jest większa, to w zależności od miejscowych warunków techniczno - ruchowych, należy umieścić między nimi tarczę ostrzegawczą lub dodatkowy semafor (rys 2.13).
                    W uzasadnionych przypadkach naczelny dyrektor okręgu kolei państwowych może wyrazić zgodę na zastosowanie odległości między kolejnymi semaforami tego samego posterunku ruchu większej niż podwójna obowiązująca droga hamowania bez zastosowania między nimi tarczy ostrzegawczej lub dodatkowego semafora.

                    (...)

                    5. Podane w ust. 4 odległości mogą być inne dla konkretnej linii (odcinka), jeżeli wynika to z właściwości kursującego taboru i ustalonej dla niego drogi hamowania.

                    Zatem, w pewnych marginesach, ta odległość może być regulowana dowolnie. Byleby tylko mieściła się w granicy od normalnej długości drogi hamowania do podwójnej długości drogi hamowania. Podane przez Ciebie liczby mogą właśnie na to wskazywać.

                    Napisz mi jednak odpowiedź na moje pytanie (o stałość lub zmienność prędkości na tym szlaku), bo wtedy to może też być decydujące.

                    Chociaż... odległości 1,8 km nie ma nawet dla największej dozwolonej na kolei prędkości. Zatem to może być po prostu interpreatacja powyżej zacytowanych przeze mnie przepisów.

                    Cytat: "Radkos07"
                    Co to za definicja, niestety nie mam pojęcia. Przytoczyłem powszechnie używane stwierdzenie, które także występuje w twojej pracy...
                    No właśnie... ja tych definicji nazw nie robiłem akurat z E1, tylko według tej strony. Więc właściwie nie wiem dalej, skąd są te "w przodzie dwa wolne odstępy blokowe". Jakbym zaś nie napisał tych definicji, to każdy by się przyczepił, że te sygnały na SBL inaczej się nazywają, niż na normalnych semkach :-/. Dlatego wciąż jestem w kropce. Oczywiście te definicje zostaną, ale wolałbym znać ich źródło. Poszukam jeszcze w... R1 - może się znajdzie coś tam.

                    Pozdrawiam Cię.

                    29
                    Źdybrywczór ;-).

                    Cytat: "Radkos07"
                    Tylko jeśli jest S3, to jest to sprzeczne z definicją, że dwa kolejne odstępy są wolne (bo w takim przypadku byłyby 3)
                    Jeśli natomiast jest S2, to za krótka droga hamowania (chyba).

                    Bardzo intrygujące...

                    Ja jednak się bardziej skłaniam do tego:
                    Cytat: "EU07-457"
                    Mysle, ze pokazuje sygnal S3. Jesli pokazywalby S2 mogloby sie okazac, ze droga hamowania od ostatniego semafora do semafora wjazdowego jest niewystarczajaca do zatrzymania skladu przed semaforem wjazdowym.
                    bo chyba ważniejsze jest czy da się wyhamować niż to, czy akurat są dwa odstępy wolne.

                    Po za tym ja wciąż się zastanawiam, skąd się wzięły te typowo "SBL-owe" określenia sygnałów Sn, np. ten:
                    Cytuj
                    (...) w przedzie są dwa wolne odstępy
                    bo na pewno nie z E1. Możesz mi powiedzieć co to za "definicja", z którą jest to sprzeczne i skąd się ona wzięła?

                    Poza tym przecież sygnalizator z W18 nie jest już takim sobie zwykłym SBL-em, tylko pewną jego odmianą, zapowiadającą niedaleki semafor wjazdowy do posterunku ruchu. I wreszcie, sygnalizator z W1 na czterostawnej też nie jest już takim sobie zwykłym SBL-em (choć jest "bardziej zwykłym", że się tak wyrażę, SBL-em niż ten z W18), bo stoi on w odległości potrzebnej do dobrego wyhamowania przed ewentualnym sygnałem S1 na wjazdowym.

                    Myślę, że maszynista widzący semek z W1 i sygnałem S3 już się nie zastanawia nad tym, ile ma odstępów wolnych w przodzie, tylko nad tym, że z pewnością będzie musiał hamować. Tylko jeszcze nie wie do jakiej prędkości. Ale jakby się zastanowić, to na czterostawnej semki stoją w odległościach dwa razy krótszych niż normalnie, więc całkiem niedługo od rozpoczęcia procesu hamowania powinien zobaczyć już następny semek z W18, który mu wówczas wszystko dokładnie powie.

                    Dobrze gadam? ;-)

                    Pozdrowionka.

                    30
                    Cześć.

                    Cytat: "EU07-457"
                    Mam nadzieje, ze ktos jeszcze wypowie sie na ten temat.
                    Cytat: "jaras"
                    Sprawa rozwiązana, dzięki Covalusovi.
                    No przecież masz odpowiedź :-).

                    A ręczę swoją głową, rękami, nogami i czym tam jeszcze, że jak już Covalus tak napisał, to tak jest ;-). Serio, to dla mnie duży autorytet, jeśli chodzi o sprawy sygnalizacji.

                    Gorące pozdrowienia.

                    Strony: [1] 2 3 ... 8