Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - MaciejM

Strony: 1 2 3 [4] 5 6 ... 9
91
Bieżące Symulatorowe / Wywiad dla SerwisKolejowy.pl
« dnia: 14 Grudnia 2020, 16:15:49 »
Na początku miesiąca udzieliliśmy wywiadu dla nowego portalu o tematyce kolejowej http://serwiskolejowy.pl/. Dziś został opublikowany, dostępny pod adresem: http://serwiskolejowy.pl/2020/12/14/maszyna-blisko-20-lat-historii-polskiego-symulatora-pojazdow-szynowych-wywiad/

Cytuj
MaSzyna – blisko 20 lat historii polskiego symulatora pojazdów szynowych [WYWIAD]
Symulatory to oprogramowanie, dzięki któremu możemy wcielić się w dowolną rolę i doświadczyć innej rzeczywistości. Dużą popularnością wśród polskich użytkowników cieszą się produkcje kolejowe, a szczególnie Symulator Pojazdów Szynowych „MaSzyna”. Tytuł jest obecny na rynku od 2001 roku. O jego sukcesie opowiadają nam Maciej Cierniak i Maciej Malec z zespołu jego twórców.

Serwis Kolejowy: Jak zrodziła się idea stworzenia Symulatora? Co było główną siłą napędową, żeby podjąć wyzwanie i zrealizować projekt?

MaSzyna: Symulator jest tworzony nieprzerwanie od niemalże dwudziestu lat. Jego pierwsza wersja została przygotowana i opublikowana w sierpniu 2001 roku. Zespół zmienia się niezwykle dynamicznie, dlatego nie chcemy wypowiadać się w imieniu pierwotnych twórców z początku wieku. Wydaje nam się jednak, że ich motywacja, niezależnie od okresu, w którym współtworzyli projekt, jest bardzo podobna – to możliwość realizacji marzenia związanego z prowadzeniem pociągów. Każde dziecko było na etapie fascynacji kolejką elektryczną, a „MaSzyna” jest niejako rozwinięciem tej fascynacji i przeniesieniem jej w świat wirtualny.

Dzisiaj siłą napędową Symulatora są poszczególni twórcy, którzy przyjemność czerpią już nie tyle z jazdy po wirtualnych liniach kolejowych, co przede wszystkim z tego, że mogą dołożyć kolejną „cegiełkę” do projektu. Ich celem jest dodanie do Symulatora elementów, których dotychczas w „MaSzynie” nie było albo były rozwinięte w małym stopniu. Są to cele takie jak wymodelowanie nowej lokomotywy, wagonu czy modelu otoczenia, budowa nowej wirtualnej linii kolejowej lub ulepszenie jakiejś sfery działania Symulatora, która wymaga poprawy. Realizacja tych celów, zwłaszcza skomplikowanych, zawsze przynosi olbrzymią satysfakcję dla twórców. Pozytywne opinie, które w zamian otrzymujemy od użytkowników na portalu społecznościowym czy drogą prywatnej korespondencji, są nie tylko pochwałą, ale i motywacją do dalszego udoskonalania Symulatora.

SK: „MaSzyna” cieszy się stałym, dużym zainteresowaniem. Czym wyróżnia się na tle konkurencji i na czym polega jej fenomen?

MaSzyna: Fenomen i duże zainteresowanie są spowodowane wieloma czynnikami. Jest to projekt darmowy, otwarty i dostępny dla każdego. Program jest tworzony głównie przez Polaków (twórcy innych narodowości to dosłownie kilka osób, które dają wsparcie merytoryczne, ale też wspierają nas materiałami fotograficznymi – są to miłośnicy kolei z Czech i Węgier), a co za tym idzie staramy się przenieść do świata wirtualnego oblicze przede wszystkim krajowej kolei. Dotyczy to nie tylko linii kolejowych, ale również taboru, który można spotkać głównie na polskiej kolei. Naszą przewagą nad innymi komercyjnymi projektami jest to, że grupa docelowa, do której kierujemy Symulator, jest bardzo wąska. W przypadku innych popularnych produkcji tego typu oprogramowanie i wirtualny świat muszą być skierowane do odbiorców w Europie i na całym świecie. Nie traktujemy ich jako konkurencji, gdyż „MaSzyna” jest projektem non-profit, udostępnianym bezpłatnie każdemu.

Nasz symulator wyróżnia się przede wszystkim wysoką dbałością o szczegóły – celem twórców jest jak najdokładniejsze odwzorowanie rzeczywistości i warunków pracy osób prowadzących pojazdy kolejowe. Obsługa pojazdów jest bardzo zbliżona do faktycznych czynności, które musi wykonać maszynista. Nie jest to program prosty, ze sterowaniem znanym z popularnych „wyścigówek”, gdzie pojazdem operujemy strzałkami na klawiaturze. Nigdy nie było to zaimplementowane i nic nie wskazuje na to, żeby twórcy podążali w tym kierunku. Po uruchomieniu symulacji użytkownik musi sprawdzić ciśnienia w zbiornikach, uruchomić baterię pojazdu, podnieść pantografy, uruchomić przetwornice i sprężarki, a gdy lokomotywa będzie gotowa do drogi, należy umiejętnie operować nastawnikiem jazdy oraz kranem hamulca. Modele taboru kolejowego zostały równie wiernie odwzorowane – twórcy tworzą nowe pojazdy na podstawie dokładnych planów i schematów, a gdy te nie są dostępne, korzystają z wymiarów zebranych „na gruncie” przy pomocy miarki lub linijki.

Wirtualne szlaki kolejowe (prawdziwe oraz fikcyjne) również zostały przygotowane w zgodzie z obowiązującą sztuką i przepisami dotyczącymi budowy linii kolejowych. Niewątpliwie elementem najbardziej wyróżniającym „MaSzynę” na tle pozostałych symulatorów jest to, iż nasz projekt niemalże idealnie odwzorowuje ruch pojazdów szynowych. Oznacza to, że realne charakterystyki ruchu wagonów czy lokomotyw zostały umiejętnie przełożone na warunki wirtualne. W efekcie pojazdy rozpędzają się i hamują identycznie jak w rzeczywistości – model ruchu pojazdów uwzględnia takie elementy jak opór powietrza, tarcie, spadek i wzniesienie. Lokomotywy elektryczne reagują na zmiany napięcia w sieci trakcyjnej, a wagony mają różne siły hamowania w zależności od typu czy nastawy hamulca w taborze. Wszystkie powyższe elementy sprawiają, iż poziom realizmu symulacji w „MaSzynie” jest niezwykle wysoki.

SK: Ile osób aktualnie pracuje w zespole? Jak bardzo angażujący jest proces tworzenia i ile czasu mija od powstania pomysłu do jego wdrożenia?

MaSzyna: Dziś przy projekcie pracuje około 40-50 osób. Są to osoby, które stale są aktywne na naszym [forum internetowym] (miejscu, gdzie omawiamy i testujemy nowe elementy Symulatora), odpowiedzialne między innymi za nowe modele lokomotyw i wagonów oraz scenerie czy usprawnianie symulacji. Istotny wkład mają osoby, które udzielają wsparcia merytorycznego oraz dostarczają materiały dźwiękowe, fotograficzne czy też plany taboru kolejowego przydatne do stworzenia nowego pojazdu. Mamy również w naszym gronie osoby, które nie angażują się bezpośrednio w rozwój oprogramowania, ale wspierają projekt innymi, równie istotnymi działaniami – redagują stronę internetową, odpisują na maile, prowadzą strony na portalu społecznościowym czy obsługują serwery.

Czas realizacji nowych funkcji czy elementów Symulatora wynosi od kilku godzin do nawet kilku lat. Stworzenie nowej tekstury lokomotywy lub wagonu w programie graficznym może zająć wprawionemu twórcy parę godzin pracy. Natomiast stworzenie nowego modelu pojazdu szynowego to już praca liczona w tygodniach, a nawet w miesiącach. Równie czasochłonne jest przygotowanie nowego scenariusza, czyli zorganizowanie ruchu pociągów oraz zaplanowanie zadań dla użytkowników na fragmencie linii kolejowej. Najbardziej wymagającymi projektami, zarówno pod kątem nakładu pracy, jak i czasu, jest jednak stworzenie nowej scenerii, czyli wirtualnej linii kolejowej – to zajmuje twórcom nawet kilka lat pracy.

SK:  Aktywność użytkowników wspomnianego forum, jak na obecne czasy, jest imponująca. Jaka jest rola tej społeczności podczas przygotowywania kolejnych aktualizacji produkcji?

MaSzyna: Forum dyskusyjne działa nieprzerwanie od 2003 roku, dziś mamy zarejestrowanych ponad 7,5 tysiąca użytkowników, z czego codziennie zalogowanych jest około 400-500 osób. Forma komunikacji na forach powoli zanika, ponieważ dyskusje przenoszą się na inne platformy. W naszym przypadku forum wciąż pozostaje głównym narzędziem, na którym rocznie wymieniamy 12-15 tysięcy wiadomości. Jest to wynik imponujący. Ponadto od kilku lat działa chat dla twórców i użytkowników, aby jeszcze bardziej usprawnić komunikację i wymianę myśli. W naszej ocenie Symulator działa i rozwija się dzięki społeczności – osobom, które chcą go stale wspierać swoją pracą.

SK: Tak było od zawsze?

MaSzyna: Taki model obowiązuje od samego początku projektu. Nie mamy korporacyjnego porządku pracy, gdzie lider wyznacza kierunek i zespół go realizuje, a wszystkie działania twórców są motywowane chęcią dodania od siebie kolejnej małej cząstki do projektu. Praktyka wykazała, że zanim jakikolwiek nowy element zostanie przedstawiony szerokiej publice, jest on dokładnie sprawdzany w ramach procedury beta testów. Na tym etapie następuje wymiana pomysłów i doświadczeń, gdzie społeczność twórców proponuje zmiany, ale też wskazuje na błędy, które wymagają poprawy. Staramy się wszyscy wzajemnie rozwijać, uczyć tworzenia nowych tekstur, modeli czy scenariuszy. Wzajemnie uczymy się teorii działania oprogramowania. Ta otwartość jest motorem napędowym. Gdyby nie ona, projekt stałby w miejscu. Osoby, które nieustannie wspierają go od 2001-2002 roku, można zliczyć na palcach jednej ręki. Natomiast zauważamy, że co kilka lat zespół aktywnych twórców się odświeża i wymienia – niemalże jak pokolenie.

SK: A co „MaSzyna” dała swoim twórcom?

MaSzyna: Poza tym, że Symulator działa dzięki społeczności, to również on sam wiele dla tej społeczności zrobił. Osoby, które przez ostatnie lata rozwijały aplikację, to głównie uczniowie i studenci, ale również dorośli, pracujący ludzie. Część z nich to pracownicy kolei „młodego pokolenia”. Dla nich „MaSzyna” i forum dyskusyjne było miejscem zdobywania i konfrontowania wiedzy dotyczącej fachu kolejowego z rzeczywistością, zanim zdecydowali się zatrudnić w przedsiębiorstwach kolejowych. Są również znane przypadki, gdzie na naszym forum pasjonaci transportu kolejowego rozpoczęli poszerzanie swojej wiedzy i pielęgnowanie pasji. Wymiana zdań i doświadczeń z innymi użytkownikami, nierzadko pracownikami kolei, skłoniła młodych pasjonatów do tego, że wybrali ścieżkę edukacji, aby w przyszłości również móc pracować na kolei. Jest to szeroki przekrój stanowisk: maszyniści, dyżurni ruchu, rewidenci oraz pracownicy zaplecza administracyjnego przedsiębiorstw kolejowych.

SK: Jakie nowe rozwiązania i ulepszenia planują Państwo wprowadzić do symulatora w przyszłości?

MaSzyna: To jest właśnie jedna z cech projektu, który nie jest odgórnie zarządzany. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jakie usprawnienia zostaną przygotowane w najbliższej czy dalszej przyszłości, gdyż każda inicjatywa pochodzi od poszczególnych twórców. Jeśli nowy pomysł spotka się z uznaniem pozostałych autorów, to zostanie zaimplementowany i udostępniony w kolejnym wydaniu aplikacji.

SK: Wiemy, że poziom zaawansowania Państwa symulatora pozwala na wykorzystywanie go w szkoleniach maszynistów. Jakie podmioty korzystają lub korzystały z „MaSzyny” w tym celu?

MaSzyna: Kiedy zobaczyliśmy, że nasz symulator jest wykorzystywany w celach szkoleniowych, było to dla nas dodatkową motywacją oraz nagrodą. Zdaliśmy sobie sprawę, że nie tworzymy tylko prostej aplikacji, która ma sprawiać radość użytkownikom, ale coś na kształt produktu, który spotkał się z uznaniem i jest wykorzystywany nie tylko dla rozrywki czy rozwijania pasji, ale również w celu poprawy kwalifikacji zawodowych. Jest kilka podmiotów, które wykorzystują aplikację w celach szkoleniowych: Przewozy Regionalne w Lublinie oraz w Poznaniu szkolą maszynistów z pełnowymiarowym pulpitem pojazdu serii EN57, „kolejówka” w Warszawie również korzysta z „MaSzyny” i pulpitu EN57. Technikum nr 4 w Sosnowcu zaadaptowało salę lekcyjną, gdzie została odwzorowana cała kabina lokomotywy EU07 w skali 1:1, wraz ze stanowiskiem instruktorskim. Wszystkie te instalacje to pełnowymiarowe pulpity maszynisty, które wykorzystują oprogramowanie symulatora „MaSzyna”.

Jak zachęciliby Państwo osoby, które nie miały jeszcze styczności z „MaSzyną” do spróbowania swoich sił w symulatorze?

MaSzyna: Jeśli szukacie symulatora, który skupia się na polskiej kolei i jednocześnie za cel stawia sobie najpełniejsze odwzorowanie rzeczywistości, to „MaSzyna” będzie najlepszym wyborem. Uczciwie jednak uprzedzamy, że dla początkującego pasjonata transportu kolejowego pierwszy kontakt z naszą produkcją może być trudny – pamiętajmy, że w rzeczywistości wirtualnej każdy użytkownik musi wykonać te same czynności, co maszynista w codziennej pracy. Zachęcamy też, aby dołączyć do naszej społeczności i wspierać rozwój Symulatora. Wiedza z zakresu informatyki czy modelowania 3D nie jest konieczna. W projekt można zaangażować się również poprzez udostępnianie materiałów fotograficznych czy dźwiękowych, a także oferując wsparcie merytoryczne.

Rozmawiał Patryk Galarski

92
Bieżące kolejowe / Odp: Z kamerą na PKP
« dnia: 08 Grudnia 2020, 13:56:08 »
Taka ciekawostka. Wagon nr 57 51  19-78 131 -9 (wagon 1 klasy, PKP IC, Warszawa Grochów) na ostojnicy ma podkreślone, poza cyframi oznaczenia cech eksploatacyjnych (19), cech technicznych (78) i numerem kolejnym serii (131) również oznaczenie właściciela wagonu (51). Dla porównania wagon nr 147 gdzie jest "prawidłowo".

93
Symulator / Odp: Seria prezentacji MaSzyna
« dnia: 27 Listopada 2020, 19:21:27 »
Wszystko jest okej, film powstał z moją zgodą, sam dałem @Pancerny Janek link do najnowszej wersji bt. Miałbym prośbę o nie wrzucanie go jednak na naszego FB ponieważ wciąż nie jestem w stanie określić kiedy będzie ona gotowa do publikacji.

94
Bieżące kolejowe / Podróżowanie pociągami PKP IC, a Covid-19
« dnia: 29 Maja 2020, 22:33:07 »
Uwaga - poniższe zasady obowiązywały od 04.06.2020 do 25.06.2021 r.

Cześć!
Od 04. czerwca 2020 r. do 25. czerwca 2021 r. wchodzą bardzo istotne zmiany w podróżowaniu pociągami PKP Intercity wszystkich kategorii. Piszę to, ponieważ wiem że w naszym środowisku, a w szczególności na tym forum jest mnóstwo osób, które pociągami IC podróżują z konieczności życia lub potrzeby serca :)

Oto najważniejsze zmiany:
- na każdy pociąg sprzedawane jest 100% miejsc
- nie sprzedaje się biletów "bez gwarancji miejsca do siedzenia"
- każdy pasażer obowiązkowo musi posiadać na przejazd bilet dodatkowy na miejsce do siedzenia - czyli rezerwację miejsca.
- jeśli masz bilet Miesięczny, Sieciowy, Weekendowy itd, rezerwacja będzie Cię kosztować 1 zł brutto (10 zł w EIP) do kupienia przez internet lub w kasie biletowej (jak na stacji nie ma kasy - u konduktora w pociągu PRZED WEJŚCIEM do pociągu)

Więc co z tą rezerwacją? W każdym pociągu pasażer musi mieć rezerwację miejsca.

Jeśli na stacji wsiadania jest czynna kasa biletowa, bilet / rezerwację (B/R) należy kupić w kasie (w pociągu sprzedaży nie będzie). Jeśli kasa biletowa odmówi sprzedaży B/R (brak miejsc), w pociągu również nie będzie można kupić B/R.
Jeśli na stacji wsiadania nie ma czynnej kasy, pasażer zobowiązany jest przed wejściem zgłosić się do konduktora i kupić B/R przed wejściem do pociągu. Jeśli nie będzie możliwości przydzielenia miejsca, podróżny nie może wejść do pociągu, musi czekać na kolejny.

Wejście do pociągu bez B/R (nawet jak mamy bilet Miesięczny, Weekendowy, Sieciowy itd.) jest traktowane jako przejazd bez ważnego biletu, co wiąże się z opłatą dodatkową 650 zł (lub płatne w pociągu na miejscu 130 zł). Ponadto, jeśli podróżny wsiądzie bez B/R i system dodatkowo pokaże, że nie ma możliwości przydzielenia miejsca, poza biletem z opłatą dodatkową podróżny musi opuścić pociąg na najbliższej stacji.

Pamiętajcie przede wszystkim o pobieranie rezerwacji w kasie biletowej lub na stronie https://www.intercity.pl do biletów miesięcznych / kwartalnych (jeśli jeździcie do pracy / szkoły) lub do Weekendowych, gdyż nawet jeśli macie ważny bilet na przejazd, to brak rezerwacji jest traktowane jako przejazd bez ważnego biletu. Bilety oraz rezerwacje można kupić do 5 minut przed odjazdem pociągu.

Źródło:
https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/aktualnosci/pociagami-pkp-intercity-pojedziemy-tylko-z-rezerwacja-miejsc.html
https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/kup-bilet/przepisy-i-taryfy/przejsciowe-warunki.html

95
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: Osoby chętne do nagrań RT
« dnia: 22 Września 2020, 18:28:38 »
Bum, jest wszystko, dzięki! Czekam na nagrania.

96
Poszukuję, chcę zrobić / Osoby chętne do nagrań RT
« dnia: 21 Września 2020, 19:12:20 »
Cześć,
w ramach tworzenia scenariusza osobowego na scenerii L53+Wrzosy chciałbym dodać nagrania RT, w sumie poszukuję 9 osób do wypowiedzenia kwestii dyżurnych ruchu. Poniżej stenogramy.
1) ISDR Jerzynianka:
a) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany. Na wjeździe proszę sygnał baczność, mamy pracowników na dwójce.
b) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany na bok, na grupę towarową.
c) Trzy Cztery Osiemset, na drogowskazie podany sygnał zastępczy na tor numer cztery, z powodu braku kontroli położenia rozjazdu numer 58.
d) Trzy Cztery Osiemset, wyjazd będzie za trzy minuty, krzyżujemy z Cztery Dwa Dwieście Pięćdziesiąt.
e) Cztery Dwa Dwieście Pięćdziesiąt, wjazd podany na bok, przejazd przez grupę towarową.
f) SM-ka*, i można w stronę peronów, tarcza świeci. (* wypowiedziane jako "esemka")
//-------------------------------------------
2) ISDR Nowa Ruda:
a) Trzy Cztery Osiemset, wygasł wjazdowy! W kierunku Rakowic pojedziemy na sygnał zastępczy z powodu usterki elektrycznej semafora.
b) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany.
//-------------------------------------------
3) ISDR Rakowice:
a) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany na dwójkę, krzyżujemy z osobowym trzy trzy dwieście cztery.
//-------------------------------------------
4) ISDR Mokra:
a) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany.
b) Czterysta Dwudziesty, proszę się przygotować, wjedzie Trzy Cztery Osiemset i podam wyjazd.
//-------------------------------------------
5) ISDR Wrzosy:
a) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany na tor numer 1.
b) Trzy Cztery Osiemset, wjazd odbędzie się na sygnał zastępczy na tor numer 1 z powodu braku kontroli położenia rozjazdu ochronnego.
c) Trzy Trzy Dwieście Dwa, wjedzie Trzy Cztery Osiemset i podam wyjazd do Dębicy na tor numer dwa.
//-------------------------------------------
6) ISDR Ryciny:
a) Trzy Cztery Osiemset, przelot przez Ryciny podany.
//-------------------------------------------
7) ISDR Kujacin:
a) Trzy Cztery Osiemset, bez wjazdu!
b) Trzy Cztery Osiemset, wjazd będzie na sygnał zastępczy na tor numer 1 z powodu usterki elektrycznej semafora A.
c) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany.
d) Trzy Pięć Zero Osiem, przelot przez Kujacin podany. Na wjeździe proszę podać sygnał baczność.
//-------------------------------------------
8) ISDR Arkadia:
a) Trzy Cztery Osiemset, bez wjazdu, krzyżujemy z Cztery Osiem Sto.
b) Cztery Osiem Sto, na razie bez wjazdu, krzyżujemy z Trzy Cztery Osiemset.
c) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany na jedynkę do Wolicy.
//-------------------------------------------
9) ISDR Wolica:
a) Trzy Cztery Osiemset, wjazd do Wolicy podany.
b) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany na tor nr dwa.
c) Trzy Cztery Osiemset, po wjeździe proszę zmienić kabinę, przestawimy się na tor 53 oporowy.
d) Trzy Cztery Osiemset, tarcza podana na tor nr 53, tor częściowo zajęty.
e) Trzy Cztery Osiemset, tarcza na semaforze "O dwa" nie poda się. Zezwalam na manewr za semafor "O dwa" na tor nr 53 częściowo zajęty. Droga leży, można jechać.
f) Cztery Pięć Dwa Zera, wjeżdża osobowy, wyjazd będzie za trzy minuty.
g) Trzy Cztery Osiemset, wystarczy, można zatrzymać. Manewry zakończone.
Osoby chętne proszę zgłaszać się poniżej, gotowe nagrania poproszę na PW :) Najlepiej aby każda kwestia była nagrana po 2-3 razy aby było w czym wybierać, może być to 1 plik dźwiękowy nagrany ciągiem.

98
Symulator / Odp: Programy na użytek symulatora. [szczawik]
« dnia: 03 Września 2020, 14:40:23 »
Propozycja: dodatkowy button w zakładce "pogoda" który przywróci ustawienia pogodowe zdefiniowane w SCN.

99
Bieżące kolejowe / Odp: Z kamerą na PKP
« dnia: 23 Sierpnia 2020, 17:54:51 »
Parę ciekawostek:

2 - "dwa zielone" w Pilawie. Stacja po modernizacji, ale SRK jak na razie zostały stare, stąd taki widok.
3 - międzynarodowy EIC (w okresie pandemii COVID skrócony do Katowic) i taki wagon... sytuacja wyjątkowa, podsył wagonu z Gdyni do Katowic jako dostępny dla podróżnych.
4 - rampa "roll-a-ramp" w wagonie PKP Intercity rozłożona przy wysokim peronie w Katowicach, pozwalająca na wjazd wózka inwalidzkiego
5 - wnętrze rowerowego wagonu Bv
6-8 - wagon pocztowy Olsztyn Główny, widoczny sprzęg ogrzewania parowego
9 - wagon 1 klasy z przedziałem menadżerskim (Strefa wygody), wagon nieco starszego typu, drewniane wykończenie
10 - schemat połączeń PKP IC w 2005 roku w tym samym wagonie
11 - mostki przejściowe między wagonami, jeden z mostków (górny) schował się nieco do środka przez co można tam wsadzić nawet stopę. "Usterka" usunięta w biegu :)

100
Cześć!
Czytam raport PKBWK z incydentu z 30. lipca 2019 roku na szlaku Złocieniec - Jankowo Pomorskie. Raporty PKBWK dostępne tutaj: https://www.gov.pl/web/mswia/raporty i łapię się za głowę...

W dużym skrócie:
- stacja Złocieniec na rozkaz "S" wypuszcza pociąg osobowy (SA136) na tor przeciwny do zasadniczego nr 2 w kierunku Jankowa Pom. ponieważ nastawniczy nastawni wykonawczej Zł1 niepoprawnie ułożył drogę przebiegu
- w międzyczasie z naprzeciwka na tor nr 2 z Jankowa Pom. wyrusza "pociąg roboczy" (podbijarka torowa) również na rozkaz "S"
- pociąg osobowy wyjeżdża ze Złocieńca, dyżurny nie obserwuje przejazdu pociągu przez posterunek
- maszynista wyjeżdża ze stacji na tor przeciwny do zasadniczego nr 2 na rozkaz "S"
- kierownik pociągu nie reaguje, mimo że ma 2 przystanki osobowe i podróżni w pośpiechu zmieniają perony
- maszynista miał awarię (spadek ciśnienia w PG) i zgłosił przez RT że stoi na torze nr 2, co odebrał dyżurny ruchu z J. Pom. i nie zareagował
- urządzenia na stacji J.Pom. informowały dyżurnego ruchu o zajętości toru nr 2 i o tym, że tor nr 1 jest wolny, mimo tego na "S" wypuścił pociąg na tor nr 2
- na prostym odcinku szlaku maszynista pociągu osobowego zauważa pociąg roboczy jadący z naprzeciwka i używa Radiostopu, 600 metrów brakowało do zderzenia

Wkurzyłem się bardzo po przeczytaniu tego raportu. Mamy tutaj podobne zaniedbania, które miały miejsce 3. marca 2012 roku (na co również zwracają uwagę autorzy raportu):
Przyczyny katastrofy w Szczekocinach oraz incydentu w Złocieńcu są zbieżne.
- wyprawienie na "S" na tor lewy
- brak obserwacji przejeżdżającego pociągu przez dyż. ruchu
- jazda pociągu na tor lewy przy rozkazie "S"
- wyprawienie pociągu roboczego na tor zajęty bez upewnienia się czy jest on wolny
- brak reakcji dyż. ruchu na informację, że pociąg stoi w torze nr 2

Dlaczego dochodzi do takich incydentów? Pouczenia, omawianie zmian w instrukcjach, omawianie przyczyn wypadków, wszystko jak krew w piach? Tym bardziej, że wystarczyłoby, aby jedna z czterech osób odpowiedzialnych za ruch (maszynista, kierownik poc., dyżurny w Złocieńcu, dyżurny w J. Pom.) odpowiednio zareagowała.

101
Na warsztacie / Odp: Maszynowe dodatki Miłosza.
« dnia: 05 Sierpnia 2020, 09:29:27 »
Chcesz zdjęcia poglądowe wnętrza 141A-20?

103
Tabor / Odp: EU44 i bwe w maszynie
« dnia: 22 Czerwca 2020, 19:16:19 »
Nie mamy obecnie takiego taboru w MaSzynie. Kiedyś były tekstury wagonów BWE ale ich jakość była bardzo niska. Zamykam.

105
Kontener na złom. H=2m

https://eu07.pl/userfiles/8463/kontener_zlom.zip


Wymiary (niestety część tylko wewnętrznych):
https://metbud-gonczyce.pl/produkt/kp-19/

Cytuj
Kontener KP-19

Wymiary wew. 4700 x 2300 x 1750
Hak 1200mm
Zabudowa 4/3mm
Rama nośna z dwuteownika 160
Dno zaokrąglone
Ożebrowanie co 750 mm ceownik 80x50x3
Wieniec górny rura Ø 90 x 5mm
Drzwi otwierane na boki
Kieszenie pod suwnicę
Zamek kasujący luz

107
Bieżące kolejowe / Zmiany we wskaźnikach W6a / W6b
« dnia: 08 Czerwca 2020, 16:53:47 »
Kilka dni temu weszły w życie zmiany w znaczeniach wskaźników W6a oraz W6b:
W6a


W6b

Dotychczas było tak:
W6a - jednokrotnie dać sygnał Baczność
W6b - wielokrotnie dawać sygnał Baczność

Jest tak:
W6a - znaczenie informacyjne "będzie przejazd kat. A-B", sygnał Baczność nie jest potrzebny
W6b - jednokrotnie dać sygnał Baczność

Mimo wszystko w sytuacji zagrożenia maszynista zobowiązany jest do nadania sygnału Baczność.

W związku z powyższym, w projektowanym rozporządzeniu została zaproponowana
zmiana przepisów § 96 ust. 2 rozporządzenia – wg nowych regulacji maszynista będzie co do
zasady używał sygnału Rp 1 „Baczność” przed przejazdami kolejowo-drogowymi i przejściami
jedynie w przypadku spostrzeżenia zagrożenia lub potencjalnego zagrożenia wypadkiem na
przejeździe kolejowo-drogowym lub przejściu, a także w przypadku awarii urządzeń
przejazdowych. Wyeliminowana zostaje zatem obligatoryjność podawania sygnału Rp 1
„Baczność” przez każdym przejazdem kolejowo-drogowym i przejściem.

Ponadto zaproponowana została zmiana oznaczenia wskaźników W 6a i W 6b – wg
projektowanych przepisów w § 112 ust. 2, będą on oznaczały, że za wskaźnikiem W 6a i W 6b
znajduje się przejazd kolejowo-drogowy lub przejście - odpowiednio wyposażony lub
niewyposażony w rogatki. Intencją proponowanego rozwiązania jest zwrócenie maszynistom
uwagi, że po minięciu wskaźnika W 6b zbliżają się do przejazdu lub przejścia niestrzeżonego,
na którym potencjalnie istnieje większe ryzyko wystąpienia zdarzenia ze względu na brak
rogatek.


Treść zmian rozporzadzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji:
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//521/12321361/12576896/12576897/dokument385668.pdf

Uzasadnienie:
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//521/12321361/12576896/12576897/dokument385670.pdf

W dużym skrócie:
- W6a stawiamy tam, gdzie przejazd jest wyposażony w rogatki, kategorie przejazdów A - B.
- W6b stawiamy tam, gdzie rogatek nie ma, kategorie przejazdów C - F


Zauważcie, że nawet jak mamy urządzenia ostrzegania bez rogatek (kategoria C) to stosujemy W6b

* znaczenie wskaźników W6 i W7 nie uległo zmianie

I najważniejsze: w związku z powyższym scenerie, które uznajemy za "współczesne" należałoby pod tym względem poprawić.

108
Rozumiem Waszą irytację tymi filmami, ale zauważcie że są to filmy jednego z wielu twórców na YT. Dopóki nie są one publikowane na naszych oficjalnych kanałach (FB, eu07.pl) to uważam że wizerunkowo nam to nie szkodzi.

109
Na warsztacie / Odp: Linia053_Wrzosy (do pobrania w pierwszym poście)
« dnia: 08 Czerwca 2020, 11:25:21 »
Bardzo możliwe, że sceneria w wersji ze stycznia 2020 roku ma braki, bo sporo zmian wprowadziłem od tamtego czasu. Prace wciąż trwają, zostało mi tak naprawdę powiesić sieć na dwóch stacjach i kilkunastu km szlaku więc myślę, że jest to kwestia miesiąca - dwóch i sceneria wleci na końcowe testy.

110
Bieżące Symulatorowe / Odp: 4FUN
« dnia: 05 Maja 2020, 20:37:53 »
Tor w spirali o promieniu 300 metrów, wysokości ~2 km. Nie wiem jaki może być tego cel, można sobie pokręcić kółka i w sumie tyle. Plik SCN wrzucić do /scenery. Można ustawić tabor na górze spirali i na dole.

111
Screeny / Odp: Rotfl!
« dnia: 28 Kwietnia 2020, 09:56:36 »
To weź ściśnij 4 litery i zrób to, jak nie będzie można zmienić ilości pięter w wagonach to na testach tego nie przepuścimy.

112
Symulator / Odp: Programy na użytek symulatora. [szczawik]
« dnia: 10 Kwietnia 2020, 01:10:37 »
Zakładka "Ustawienia scenariusza*": fajnie by było aby każdy suwak poza przesuwaniem myszką można było ustawić oddzielnym buttonem nastawiając konkretną wartość.
* samą nazwę zamieniłbym na "ustawienia pogodowe"

1) Dla pory roku 5 buttonów: aktualna data / wiosna / lato / jesień / zima.
Wiosna = 113
Lato = 204
Jesień = 297
Zima = 15
Wartości powyższe to mniej/więcej środek danej pory roku.

2) Temperatura - tu myślę, że można zostawić sam suwak.

Możemy z poziomu startera edytować również wpis ATMO?
3) Mgła - również sam suwak.

4) Zachmurzenie / opady: 6 buttonów
0 - Bezchmurnie
0.3 - lekkie zachmurzenie
0.7 - intensywne zachmurzenie
1.0 - pełne zachmurzenie
1.1 - lekkie opady
1.5 - intensywne opady

Wszystkie suwaki zrobiłbym szersze na szerokość całego okna. Dałoby radę?

113
Symulator / Odp: Programy na użytek symulatora. [szczawik]
« dnia: 08 Kwietnia 2020, 16:11:12 »
Sugeruję button "Sprawdź aktualizację" zamienić na "Aktualizuj starter", ludzie myślą że w ten sposób aktualizują sobie MaSzynę (podobny button jest w Rainstedzie).

114
Bieżące Symulatorowe / Odp: Tekstury schodów - Bałtyk SKM
« dnia: 03 Kwietnia 2020, 01:03:18 »
Trzeba napisać pilnie do Zakładu Linii Kolejowych w Bałtyku na adres iz.baltyk@plk-sa.pl żeby pilnie zamknęli kładkę i zrobili tymczasowe przejście w poziomie torów.

115
Symulator / Odp: Składy realistyczne - zestawienie wpisów
« dnia: 31 Marca 2020, 13:05:23 »
TLK Wrocławianin nr 16110
Okres: 2013
Warszawa Wschodnia - Wrocław Gł. przez Łódź Kal., Ostrów Wlkp.
node -1 0 EP07-384-IC dynamic PKP\303E_V1 303E-EP-TV-384 303E-EP-TV-IC  0 headdriver 99.BR 0 enddynamic
node -1 0 a64141 dynamic PKP\11XA_V2 B10NOUZ_2071102-0 111aw_spot_ic  0 nobody 115.BR 0 enddynamic
node -1 0 a57240 dynamic PKP\14XA_V1 A9NOUZ_1978130-1 140a  -1 nobody 115.BR 0 enddynamic
node -1 0 a30974 dynamic PKP\11XA_V2 B10NOUZ_2078616-3 111AW_TLK  -1 nobody 115.BR 0 enddynamic
node -1 0 a65105 dynamic PKP\11XA_V2 B10NOU_2008607-7 111an_braz  0 nobody 115.BR 0 enddynamic
node -1 0 a15878 dynamic PKP\11XA_V2 ABDNU_3970012-1 112at  -1 nobody 115.BR 0 enddynamic
node -1 0 a61225 dynamic PKP\11XA_V2 B10OU_2000158-9 111ac  -1 nobody 0.BR 0 enddynamic

116
Taka sytuacja: szlak od A do B dwutorowy. Tor nr 2 zamknięty, ruch dwukierunkowy prowadzony po torze nr 1 przy blokadzie nieprzystosowanej. Pomiędzy stacjami mamy posterunek odstępowy.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prowadzenia ruchu pociągów stacja A dyktuje rozkaz pisemny N na wyjazd po torze lewym z informacją, że przejazd przez posterunek odstępowy odbędzie się na podstawie sygnału DO MNIE oraz że wjazd do stacji B będzie na podstawie sygnału zastępczego na oddzielnym sygnalizatorze z lewej strony toru.

O ile wyjazd ze stacji A jest sprawą nieskomplikowaną (S10+W24), wjazd do stacji B również prosty (Sz), tak ciekawi mnie przejazd przez posterunek odstępowy. W jaki sposób Dyżurny Ruchu na posterunku odstępowym nadaje sygnał DO MNIE w kierunku pociągu?



W przypadku sytuacji której byłem świadkiem dyżurny poinformował maszynistę drogą radiową, że może przejechać przez posterunek odstępowy i przejechaliśmy przez posterunek z V rozkładową. Czy każdorazowo musi być to sygnał ręczny, czy taka informacja drogą radiową tez jest wystarczająca?

117
Bieżące Symulatorowe / Odp: 4FUN
« dnia: 10 Marca 2020, 21:56:57 »
Zmień tryb pracy na wyższy.

119
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 05 Marca 2020, 17:33:08 »
Trochę wagonów:
Wagon Z2B w historycznym malowaniu "Berlin Warszawa Ekspres" - burta i czoło wagonu, wózek
https://eu07.pl/userfiles/8463/Z2B%20-BWE-%2021%2090%20004.7z - burta, czoło 21 90 004
https://eu07.pl/userfiles/8463/Z2B%20-BWE-%20w%C3%B3zek%20wagonu.7z - wózek wagonu Z2B

Wagon 1 klasy A9ou
https://eu07.pl/userfiles/8463/A9ou%2019%2078%20253.7z 19 78 253

Kuszeta Bc9 zamalowana graffiti
https://eu07.pl/userfiles/8463/Bc9ou%20graffiti.7z

3 wagony sypialne WLABo, raczej w stanie wraku
https://eu07.pl/userfiles/8463/WLABo%2070%2080%20050.7z 70 80 050
https://eu07.pl/userfiles/8463/WLABo%2070%2080%20280.7z 70 80 280
https://eu07.pl/userfiles/8463/WLABo%2070%2080%20241.7z 70 80 241

120
Pomoc w tworzeniu / Odp: Budowa sieci trakcyjnej - pytania
« dnia: 26 Lutego 2020, 19:03:57 »
Dobra, problem dopasowania drutów do naprężacza rozwiązany. Dzięki za pomoc!


Strony: 1 2 3 [4] 5 6 ... 9