Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - ABu

Strony: [1] 2 3 ... 7
1
Inne niekolejowe / Odp: Zabawkowa lokomotywka do druku 3D
« dnia: 14 Maja 2022, 01:00:33 »
Presja widocznie ma sens :) Dorośli naciskali, dlatego po miesiącu pracy udało mi się stworzyć zalążki systemu torów. System sprawdza się całkiem nieźle, co widać na obrazkach.

Oczywiście nie są to prawdziwe szyny, tylko coś w stylu dwóch bieżni ograniczonych od środka imitacjami szyn, ale to celowe działanie - młodsze dzieci mają problemy z ustawianiem wagonów na szynach, dlatego ten sposób jest lepszy. Poza tym w całym taborze stosuję koła bez obręczy, żeby można się było nim bawić także na podłodze. Takie rozwiązanie ułatwia zabawę, ale strasznie utrudnia projektowanie zwrotnic.

Póki co mam zaprojektowane proste, łuki o promieniu 500 oraz 424 (co pozwala stworzyć zamkniętą linię dwutorową), zwrotnice z krótkimi torami przedłużającymi oraz krótkie tory "najazdowe" do wjazdu pociągiem bezpośrednio z podłogi.

Teraz prośba do czytających:
Szukam kontaktu do osób, które organizują pikniki kolejowe, imprezy w muzeach itp. Wydaje mi się, że prezentacja/rozłożenie takiej kolejki na takich imprezach może być fajnym uzupełnieniem oferty, w szczególności jeśli chodzi o dzieci 5-10 lat. Zanim jednak opracuję szczegółową ofertę chciałbym się skonsultować z kimś, kto ma doświadczenie w organizacji takich przedsięwzięć. Moje dotychczasowe doświadczenie opiera się o warsztaty z druku 3D w szkołach (więc na nieco innych warunkach), gdzie udało mi się pracować z ponad 3500 dzieci (modele pociągów spełniają rolę uzupełnienia warsztatów).


2
Inne niekolejowe / Odp: Zabawkowa lokomotywka do druku 3D
« dnia: 24 Stycznia 2022, 13:30:04 »
Dzięki, fajny modelik. Kto wie, czy kiedyś nie pójdę w tym kierunku, bo jest duża presja od dorosłych (!), żeby dorobić tory.

Póki co na spokojnie rozwijam swój projekt, trzymając się mniej więcej klimatów lat '70-80, poniżej przykład.

3
Bieżące kolejowe / Odp: Resory wagonów dwuosiowych
« dnia: 20 Września 2021, 16:58:20 »
Dzięki wielkie za odpowiedzi. Właśnie na tapecie mam "podobny" wagonik (-> zdjęcie). To właśnie przy okazji prac nad nim zastanawiałem się nad zmianą atrapy amortyzatorów. Za jakiś czas postaram się wrzucić zdjęcie z zawieszeniem na sprężynach.

Zostaje jedno pytanie: czy w towarowych da się spotkać sprężyny w wagonach dwuosiowych?

4
Bieżące kolejowe / Odp: Resory wagonów dwuosiowych
« dnia: 18 Września 2021, 15:22:58 »
@youby: dzięki.

Chodzi mi po głowie resorowanie podobne wizualnie do tego w wózku 25TN. Czy taki wagon dwuosiowy (towarowy lub osobowy) mógłby się pojawić na prawdziwych torach, czy też są do tego jakieś przeciwwskazania?

Nie chciałbym zrobić rzeczy, która w świecie rzeczywistym nie miałaby prawa powstać ze względu na jakieś przeszkody techniczne lub ekonomiczne.

5
Bieżące kolejowe / Resory wagonów dwuosiowych
« dnia: 18 Września 2021, 14:42:28 »
Jak już kiedyś wspomniałem, od jakiegoś czasu zajmuję się projektowaniem zabawek, w tym lokomotywek i wagoników (-> screen). Wszystkie zaprojektowane wagoniki ze względów konstrukcyjnych muszą być dwuosiowe. Chciałbym je jednak nieco urozmaicić, w związku z tym mam dwa pytania.

1. Czy wszystkie wagony dwuosiowe posiadają resorowanie na resorach piórowych? - Nie udało mi się znaleźć żadnego zdjęcia wagonu dwuosiowego np. ze sprężynami.
2. Jeśli tak to dlaczego? Jeśli nie - to jakie wagony mają inny sposób resorowania?

Udało mi się znaleźć jedynie czeski Motorak, gdzie są sprężyny, ale nie jest to klasyczny wagon.

6
Inne niekolejowe / Odp: Zabawkowa lokomotywka do druku 3D
« dnia: 05 Sierpnia 2021, 15:39:44 »
@Czarodziej: Żuraw i suwnica czekają na swoją kolej, są w planach od jakiegoś czasu :)

@Cesky Kretek: Koszt druku to w zależności od jakości materiału - od 50 do 100 zł za 1 kg w miarę sensownego filamentu. Lokomotywka waży ok. 115 g, więc z kilograma wyjdzie ich ok. 8. Koszt prądu jest niemal pomijalny, więc koszt jednej sztuki wychodzi w granicach 7-14 zł /szt. Statek jest troszkę droższy - materiały to ok. 15 zł przy najtańszym filamencie.

Fakt, że wąskie grono odbiorców, ale druk 3D się całkiem nieźle rozwija - w miarę sensowną drukarkę można mieć dzisiaj poniżej 1000 zł. Na FB grupa polskiej społeczności druku 3D ma ponad 22 tys. członków. Ale faktycznie po cichu liczę na to, że odbiorców z czasem będzie przybywało :)

7
Inne niekolejowe / Odp: Zabawkowa lokomotywka do druku 3D
« dnia: 05 Sierpnia 2021, 14:11:37 »
Tak. Dostosowane są i do pływania i zabawy na podłodze. Wszystkie stabilnie utrzymują się na wodzie. Pasażerski i towarowy mają opcję montażu silnika oraz oświetlenia nawigacyjnego, ale dzieci raczej wolą bez elektroniki, żeby statki mogły też tonąć :)

8
Inne niekolejowe / Odp: Zabawkowa lokomotywka do druku 3D
« dnia: 05 Sierpnia 2021, 13:55:31 »
Projekt jest całkowicie poza skalą. Założenia były takie:
- rozmiar pojedynczego elementu nie większy niż 8*8*7,5 cm (ma się dać wydrukować nawet na najmniejszych drukarkach 3D),
- musi pasować do ludzików z Lego,
- musi wizualnie i wielkościowo pasować do pozostałych zabawek (wcześniej zaprojektowałem też cały system modeli statków -> zdjęcie),
- każda lokomotywa/wagon musi mieć jakieś atrakcyjne akcje do wykonania (stąd np. w lokomotywkach działający hamulec, wszystkie wagoniki też mają hamulce postojowe + dodatkowo np. otwierane drzwi czy np. napełniane wodą cysterny).

Wielu dorosłych pyta o tory - jeśli będą to będzie to mój system, bo do żadnego istniejącego nie pasuje. Ale obserwowałem też bawiące się dzieci: prowadziłem kilka warsztatów z dziećmi - łącznie ok. 200 osób - i pytań o tory praktycznie nie było. Ja jestem zwolennikiem zabawy bez torów i bez ograniczeń, bo to oczywiste, że torów zawsze będzie za mało :)

9
Inne niekolejowe / Zabawkowa lokomotywka do druku 3D
« dnia: 03 Sierpnia 2021, 22:50:01 »
Ostatnimi czasy z programowania przerzuciłem się na projektowanie zabawek :)

Jakby ktoś był zainteresowany (i miał drukarkę 3D) -  moim najnowszym projektem jest mała lokomotywka manewrowa. Od razu piszę, że to konstrukcja całkowicie wymyślona - celem było zrobienie lokomotywki uniwersalnej wizualnie i podobnej do konstrukcji na całym świecie. Oceńcie, czy się udało.

Ciekawostką jest to, że lokomotywka ma działające hamulce uruchamiane dźwignią z kabiny (widać na filmiku w linku). Oryginalnie chciałem dołączyć model sprzęgu śrubowego, ale sprawiał dzieciom trudności, dlatego ostatecznie wyrzuciłem go z projektu i zamiast tego jest tylko imitacja sprzęgu automatycznego.

Link:
https://cults3d.com/en/3d-model/home/toy-locomotive-with-working-brakes
Pliki są darmowe, można ściągać bez przeszkód.

Przy okazji:
Jeśli ktoś z Was udziela się w stowarzyszeniach promujących kolej i widzi w tym potencjał na promocję kolei wśród najmłodszych to proszę o PW. Coś podziałamy.

10
Symulator / Odp: Dziwne zachowanie lokomotywy SU45
« dnia: 18 Czerwca 2021, 20:30:25 »
Jeśli sypie się tutaj, to możliwe że ten sam problem spowoduje błąd w innej, bardziej naturalnej sytuacji. Moim zdaniem warto się mocno przyjrzeć.

Btw.: do testowania oprogramowania/urządzeń najlepiej nadają się ludzie, którzy będą z nimi robili głupie rzeczy. Lata temu był taki przypadek w jednej z firm w moich okolicach - ekipa techników za wszelką cenę próbowała wymusić błąd na nowo zainstalowanym pulpicie sterowniczym. Nie udało się, więc zadowoleni poszli do domów. Jakie było ich zdziwienie, kiedy następnego dnia rano pulpit był zawieszony i nie reagował na żadne działania.

Okazało się, że pulpit zawiesiła... sprzątaczka, bo wrzuciła na niego szmatę wciskając wiele przycisków na raz. Technicy w swoich testach nie przewidzieli takiej sytuacji.

11
WWW / Odp: Strona
« dnia: 07 Maja 2021, 21:15:27 »
OK, widziałem. Obawiam się, że sam kurs może nie wystarczyć. To zbyt szeroka wiedza, żeby dało się ją przekazać w tak krótkim czasie. Napisałem kilkadziesiąt różnych stron i prowadzę podobne zajęcia, dlatego jestem pewien, że w temacie stron niejedno Cię jeszcze zaskoczy.

Moje rady, żeby Twoja praca miała sens:
1. Zrób szkic ołówkiem jak chcesz zaprojektować stronę i wrzuć to do posta, skup się w szczególności na UX (user experience) - wyobraź sobie, że to Ty jesteś użytkownikiem i spróbuj poumieszczać elementy tak, żeby były tam, gdzie będziesz ich szukał. Zajmowałem się trochę UX, więc w razie czego pomogę/pokieruję. Na tym etapie nie pisz jeszcze żadnego kodu.
2. Doceń pracę zespołową - to naprawdę może Ci pomóc. Poczekaj na uwagi, porozmawiaj o projekcie. Warto przed robotą poświęcić na dyskusję 1-2 tygodnie niż później siedzieć miesiąc nad poprawkami.
3. Wykorzystuj gotowe narzędzia - naucz się np. Bootstrapa, bo jak będziesz chciał responsywność robić ręcznie (tak jak się uczy na kursach) to bardzo szybko wymiękniesz. Szczególnie wtedy, kiedy pojawią się problemy z różnymi przeglądarkami i różną interpretacją CSS.


12
WWW / Odp: Strona
« dnia: 07 Maja 2021, 14:49:27 »
Z ciekawości: jakie zajęcia? Masz gdzieś rozpiskę tematów albo jakieś inne informacje? Mogę Ci podpowiedzieć, co jeszcze musiałbyś ogarnąć.

13
WWW / Odp: Strona
« dnia: 07 Maja 2021, 13:39:23 »
Nie pytałem wcześniej: robiłeś już kiedyś jakieś strony? Tak tylko pytam, bo jeśli to Twój pierwszy projekt to lepiej będzie jak ktoś Ci pomoże.

14
WWW / Odp: Strona
« dnia: 27 Marca 2021, 12:46:08 »
Może nie napisałem jasno, ale szkic najlepiej zrobić ołówkiem i na kartce rozplanować układ strony. Dopiero po akceptacji warto się brać za kodowanie.

Dobrze, że podesłałeś pliki - widać, że planujesz robić wszystko od podstaw. Pełen szacunek, ale prawdopodobnie się zajedziesz dopasowując to do różnych przeglądarek i różnych szerokości ekranów. Gorąco polecam ogarnięcie Bootstrapa (https://getbootstrap.com/). Tam masz już zrobioną responsywność i praktycznie całą pozaprojektową robotę. Tobie zostaje powstawianie bloków, ustalenie ich ułożenia i szerokości, reszta robi się prawie "sama". No i oczywiście do reguł Bootstrapa możesz dopisać swoje dotyczące indywidualnego wyglądu strony.

W razie problemów pisz śmiało, może coś podpowiem.

15
WWW / Odp: Strona
« dnia: 23 Marca 2021, 14:59:27 »
Pokaż jakiś ogólny projekt lub szkic układu strony (chodzi mi głównie o rozłożenie treści). Najlepiej z podziałem na różne urządzenia/szerokości ekranu. Lepiej ewentualne zmiany wprowadzić na szkicu niż później w kodzie.

Domyślam się, że nowa strona będzie responsywna, bo to jest główny problem istniejącej.

16
Nastepnie wypadaloby obmyslec format zapisywania tych danych w pliku.

JSON?

17
Jak już mowa o nastawniku i hamulcach - moja propozycja:
LPM+pionowy ruch myszy -> nastawnik
RPM+pionowy ruch myszy-> hamulec

Przy braku przesunięcia myszy lub bardzo krótkim kliknięciu można pozostawić dotychczasowe działanie.

18
Inne niekolejowe / Odp: Train Driver 2
« dnia: 27 Października 2015, 21:13:23 »
Cytuj
Czyżby MaSzyna zaczęła mieć małą konkurencję?

To bardziej gwóźdź do trumny MaSzyny niż konkurencja. Projekt z dużo większymi perspektywami i możliwościami rozwoju, do tego oparty o gotowy silnik Unity, gdzie wiele rzeczy jest już systemowo rozwiązanych. Programiści mogą się skupić na konkretach związanych z samą symulacją, dzięki czemu będzie się rozwijał dużo dynamiczniej niż MaSzyna. Mocno trzymam kciuki za jego rozwój :)

Jestem ciekaw, kto pierwszy z modelarzy przesiądzie się na Train Driver 2 - bo nie mam wątpliwości że będziemy świadkami niejednej takiej przesiadki.

19
Na warsztacie / Odp: MoverC# - Unity3d
« dnia: 19 Czerwca 2015, 18:02:38 »
Uruchomiłem, wygląda bardzo obiecująco. Myślę, że odezwałoby się więcej osób gdybyś 'w celach marketingowych' wygenerował nieco bardziej zaawansowany teren i zarzucił tu screena (kilka pagórków i drzewek, trawka, trochę przenikania się tekstur itp.).

Unity ma potencjał, to bardzo dobrze widać w Twoim projekcie. Moim zdaniem jest lepsze niż pisanie silnika od nowa, ale o tym dyskutowaliśmy w innym miejscu.

20
Jednakże skoro aktualni developerzy roszczą sobie prawo do zmiany decyzji Marcina, Olgierda i Macieja, to czas pakować walizki i poszukać prawnych środków do wyegzekwowania prawa.

Na jakiej podstawie twierdzisz, że pierwotni twórcy zakładali upublicznienie kodu? Zaryzykowałbym stwierdzenie, że 10 lat temu kod był mniej otwarty niż teraz. Zanim otrzymałem dostęp do źródeł (w 2003 roku) musiałem odpowiedzieć na kluczowe pytanie zadane przez McZapkie. Pytanie brzmiało: "A co konkretnie chciałbyś poprawić?".

21
Bieżące Symulatorowe / Odp: MaSzyna w porównaniu do Trainz Simulator 2010
« dnia: 31 Października 2014, 18:33:46 »
Faktyczny problem jest jednak w tym, że ten rozwój jest zbyt powolny, a twórcy po jakimś czasie odchodzą, zniechęceni postawą roszczeniową innych użytkowników i koniecznością przeznaczenia czasu dla siebie i rodziny.

Ja bym to napisał inaczej. Faktyczny problem nie w tym, że twórcy odchodzą - bo taka jest naturalna kolej rzeczy - ale w tym, że nie dołączają nowi. Cały proces przygotowania narzędzi, przygotowania się do kompilacji oraz zapoznania się z kodem jest skutecznie zniechęcający dla każdego potencjalnego programisty. Widzę to chociażby po sobie - nawet gdybym chciał w wolnym czasie wrócić do projektu to nie mam nigdzie instrukcji jak to wszystko złożyć do kupy i uruchomić.

Rozwiązaniem może być zebranie w jednym miejscu wszystkich niezbędnych informacji, które pozwolą dostać się do kodu i go skompilować oraz informacja czego w jakich plikach źródłowych szukać. Innymi słowy: trzebaby było opracować jakąś dokumentację do kodu.

22
Bieżące Symulatorowe / Odp: MaSzyna w porównaniu do Trainz Simulator 2010
« dnia: 29 Października 2014, 20:11:31 »
Na ile wyceniacie pracę programisty? A na ile pracę dźwiękowca czy teksturowca, który wrzucił 3 pliki? A na ile pracę @McZapkie i @Marcin EU, którzy stworzyli podstawy? Jeśli komukolwiek uda się odpowiedzieć na powyższe pytania wtedy można zacząć się zastanawiać nad dotacjami.

No chyba że komuś chciałoby się zacząć od nowa i w okrojonym składzie, tak żeby reguły rozliczeń były jasne. Tyle tylko, że w takim przypadku nowy projekt należałoby całkowicie odciąć od MaSzyny - bo niby jakim prawem komercyjny projekt miałby korzystać z wyrobionej przez lata marki?

A co do tematu: moim zdaniem z całego wywodu warto wyciągnąć konkretne obszary wymagające poprawy, ale lepiej darować sobie porównania z innymi symulatorami.

23
Na warsztacie / Odp: Notatnik
« dnia: 17 Września 2014, 12:21:37 »
Postuluję dodanie do "notatnika" listy kroków prowadzących do przeprowadzenia poprawnej kompilacji (łącznie ze wskazaniem narzędzi). Z tego co widzę na shoutBoxie trochę tam się z tym trzeba pobawić.

24
Bieżące Symulatorowe / Odp: Przejście na Blender (blender.org)
« dnia: 28 Sierpnia 2014, 15:56:15 »
Moim zdaniem słuszny kierunek. Program (wbrew pozorom) dość prosty i dostępny. Modele tworzy się stosunkowo łatwo.

No i najważniejsze: przy okazji zajęć z grafiki mógłbym wymusić na młodych tworzenie modeli do MaSzyny w ramach zaliczenia przedmiotu ;)

25
Forum / Odp: Niechciane reklamy na forum
« dnia: 20 Czerwca 2014, 22:41:29 »
Sprawdź jakie masz zainstalowane dodatki w Firefoxie (ctrl+shift+A). Być może to któryś z tych dodatków.

26
Forum / Odp: Kolekcja fajnych tekstów, czyli polska język trudna
« dnia: 24 Kwietnia 2014, 12:29:19 »
niestaranne pisanie, to brak szacunku dla czytającego!

Chyba jednak bez przecinka ;)

27
Problem jest problemem, dlatego nie ma co uspokajać użytkownika bo mamy dwa warianty:
a) jest obeznany z tematem i wie co robi, komunikat nie ma dla niego znaczenia,
b) używa nieprzetestowanego taboru bez wystarczającej wiedzy, komunikat ma go ostrzec przed konsekwencjami.

W tej sytuacji uzasadnione jest groźnie wyglądające ostrzeżenie.

28
Bieżące kolejowe / Odp: Mechanik EN57
« dnia: 24 Października 2012, 20:01:23 »
@Cordylus: czytałem trasę, ale widzę, że z moją pamięcią krucho i w zasadzie nic już nie pamiętam. Nieco może Ci pomóc jedna z podstron wspomnianej przez Ciebie czeskiej strony - tam jest opis pliku trasa.dat:
http://mechanik.wz.cz/edit/navod.php.

29
Bieżące kolejowe / Odp: Mechanik EN57
« dnia: 22 Października 2012, 16:20:56 »
Moduły były plikami tekstowymi. Z tego co pamiętam opisywało się w nich współrzędne wierzchołków i podawało skalę i rodzaj tekstury (był chyba ograniczony zestaw). To nie było pełne 3D - opisywało się jedynie ściany widoczne z kabiny, dlatego modelowanie było stosunkowo proste.

Jak masz jakąś trasę pod ręką to wklej, spróbuję sobie coś przypomnieć.

30
Bieżące Symulatorowe / Odp: Czas istnienia obiektów na scenerii
« dnia: 16 Października 2012, 10:42:36 »
Pomysł dobry. Dobrze pomyśleć o nim teraz niż później, jak już nikt nie będzie chciał przerabiać gotowych scenerii. Nawet jeśli miałoby to być martwe rozwiązanie to dobrze mieć furtkę na przyszłość.

Dodatkowo można to wykorzystać do symulacji pór roku (latem pola i kombajny, zimą śniegi i zaspy itp.).

Strony: [1] 2 3 ... 7