Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - EU40

Strony: [1] 2 3 ... 6
1
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 30 Stycznia 2024, 01:27:38 »
Szalą
Projekt dycha, ledwo dycha wiec z nudow powstają mosty nad pilicą w Koniecpolu :3

2
Na warsztacie / Odp: Wrzosy ET22 Wolica Towarowa - Sandomierz Towarowy.
« dnia: 17 Października 2023, 14:54:42 »
Skoro już jest dyskusja o rozkazach, to przypomnę, że 9 lat temu planowałem zrobić generator, który z nagranych wcześniej fraz miał składać wypowiedzi dyżurnych, kierowników, czy maszynistów. Przy czym odpowiedź maszynisty jako użytkownika chciałem zrobić w postaci wybierania odpowiedzi z menu (co by skutkowało odtworzeniem nagrania, a jednocześnie by było możliwe do rozpoznania po stronie algorytmu prowadzącego dialog — jest to stosowane w wielu grach). W ramach przygotowania chciałem, aby jednym głosem (jednej osoby) został nagrany zestaw fraz (który by wcześniej trzeba było opracować, jakie są potrzebne). Dany głos można by podpinać (loswać) pod poszczególne nastawnie oraz inne pociągi. Może w ramach otwarcia projektu i robienia cudów przez każdego, ktoś by się za to wziął? Ja nie mówię, żeby robić dokładnie wg mojej propozycji, bo inni użytkownicy też mogą mieć dobre pomysły (tylko niech się one przekładają na jakieś efekty, a nie tylko transfer wypracowanych rozwiązań do innych projektów).

3
Na warsztacie / Wrzosy ET22 Wolica Towarowa - Sandomierz Towarowy.
« dnia: 15 Października 2023, 11:28:53 »
Przedstawiam scenariusz towarowy obejmujący odcinek Wolica Towarowa - Sandomierz Towarowy.

Odcinek z Wolicy Tow. do Dębicy bazuje na przerobionych eventach i składach ze scenariusza pociągu intermodalnego. W Dębicy jest losowanie jazdy prosto do podg. Krapikowik lub jazda drogą okrężną przez Dębicę Towarową. Do wyboru są 2 wersje scenariusza: przejazd na całym odcinku (wrzosy_test_caly.scn) lub podzielony na część do Dębicy (wrzosy_test.scn) i od Dębicy (wrzosy_test_2.scn).
Należy się zastanowić przed uruchomieniem symulacji w jaki sposób zamierzamy pokonać trasę, ponieważ w scenariuszu wrzosy_test.scn eventy są tylko do Dębicy.

Pomoc w zestawieniach składów:  RafaPolska424, fuji8
Konsultacja dialogów : matfre96

Niektóre składy zostały zaczerpnięte z innych scenariuszy.


https://eu07.pl/userfiles/11222/Wrzosy_et22.7z

Potrzebne chętne 2 osoby do nagrania rozmów na RT (najlepiej kobieta i mężczyzna).

Cytuj
DR: 332130 zgłoś się do Dębicy

M: 332130 zgłasza się

DR: Proszę przygotować rozkaz S

M: Można dyktować

DR: Rozkaz pisemny S nr 15
dla pociągu numer  332130, data dzisiejsza
Działka czwarta: jazda drogą okrężną na odcinku Dębica – Krapikowik linią numer 395
Dyżurna Karpatka

M: Powtarzam:
Rozkaz pisemny S u mnie numer 1, u pani numer 15
dla pociągu numer  332130, data dzisiejsza
Działka czwarta: jazda drogą okrężną na odcinku Dębica – Krapikowik linią numer 395
Dyżurna Karpatka,  maszynista Wafel, godzina 11:00




4
Publikacje / Odp: MaSzyna 23.07
« dnia: 09 Sierpnia 2023, 00:15:24 »
Lista zmian tym razem jako stara dobra kopia z readme. Nie będzie tak fajnej listy zmian jak w 23.04 bo odechciało mi się ją robić - sorry! Następnym razem będzie.

Wprowadzono:
    paczkę wagonów węglarek typu 408W, 408Wb, 412W, 430W, 430Wa, 436W, 441W, 452W, R462W @DieselPower, @RafaPolska424;
    modernistyczną kamienicę czterokondygnacyjną z okresu międzywojennego @Toprus
    pruską kamienicę z XIX w. ze sklepem ABC 24h @Toprus
    naczepy statyczne @Miłosz Dorsz
    kontener biurowy mobilbox MB20 @Miłosz Dorsz
    zielony kosz pkp wraz ze słupkiem przystankowym stacji Koszalin @koszowy
    model samochodu straży granicznej @lcddisplay
    model ciągnika rolniczego Władimirec T25A @lcddisplay
    zestaw tekstur włoskich naczep: Arcese, Twin, Dissegna oraz CLdN Cargo @x_Zielu
    model deskorolki @matek123
    model postaci na deskorolce na licencji CC0 ?
    paczkę billboardów reklamowych @koszowy
    paczkę 4 autobusów MAN @koszowy
    paczkę historycznych węglarkoplatform typu 401Z @RafaPolska424

Dodano tekstury:
    dla lokomotyw serii EU07: EU07-052'23;
    dla lokomotyw serii ET22: ET22-023'18, ET22-037, ET22-242, ET22-842, ET22-2029;
    dla lokomotyw serii E186: 186 364-6, E186-928, 186-945;
    dla lokomotyw serii ES64F4: ES64F4-454, ES64F4-806, ES64F4-843, 189 011, 189 012, 189 017, 189 060, 189 063, 189 917;
    dla lokomotyw serii E6ACTa: E6ACTa-013, E6ACTab-037, E6ACTadb-030;
    dla lokomotyw serii 749: 749.180;
    dla lokomotyw serii 742: 742.271-0;
    dla lokomotyw serii 751: 751.036, 751 052-2, 751.075-3, 751 077-9, 751 105-8, 751 149-6, 751 192, 751 196-7, 751 335-1, 751 374-0;
    dla lokomotyw serii 752: 752.047, 752.030;
    dla lokomotyw serii 754: 754-054'94:
    dla elektrycznych zespołów trakcyjnych 45WE: 45WE-020;
    dla lokomotyw serii EU44: EU44-003'21, EU44-007'21;
    dla wagonów serii Uacs/408S: 33 51 9307 148-7, 33 51 930 5 338-6;
    dla elektrycznych zespółów trakcyjnych EN57: EN57-1767'06.

Dodatkowo wprowadzone niewymienione w Readme zmiany do exe, takie jak:
- Przybliżenie kamery regulujemy teraz klawiszami prawy przycisk myszy + obrót kółka myszy zamiast Ctrl + obrót kółka myszy,
- Przyciskiem ESC możemy teraz wyjść z menu pauzy, a nie tylko do niego wejść,
- Został dodany nowy suwak w panelu F12, w sekcji Settings: "Głośność radia",
- Naprawiono kilka crashy i problemów z wyświetlaniem obrazków ładowania scenerii,
- Usunięto możliwość obrócenia kamery do góry nogami,
- Pociągi z kranem hamulca FVel6 sterowane przez komputer nie będą wykonywać próby hamulca - mogło to powodować problemy w przejezdności scenerii.

5
Publikacje / MaSzyna 23.07
« dnia: 08 Sierpnia 2023, 20:09:38 »

Zapraszamy do zapoznania się z najnowszym wydaniem Symulatora "MaSzyna" - MaSzyna 23.07!

Paczka może być zainstalowana oddzielnie lub jako patch do wersji 23.04.
Pobierz instalator
NIE należy instalować paczki do folderów systemowych, takich jak Program Files!
Wymagane wolne miejsce na dysku do procesu aktualizacji z wersji 23.04: 6 GiB.
Wymagane wolne miejsce na dysku do procesu czystej instalacji: 68 GiB.

Instalacja manualna:
Torrent: https://stuff.eu07.pl/maszyna-r8639.zip.torrent
Aktualizacja: http://eupack.milek.dev/maszyna-diff-r8639-r8720.zip
Wymagane pliki dla exe: https://eu07.pl/userfiles/22158/m2304_exefiles_common.zip
Pliki wykonywalne dla systemu 64 bit:
https://eu07.pl/userfiles/22158/m2203_exelibs_win64.zip
https://eu07.pl/userfiles/22158/m2203_python_win64.zip
https://eu07.pl/userfiles/22158/m2307_exe_win64.zip
Pliki wykonywalne dla systemu 32 bit:
https://eu07.pl/userfiles/22158/m2203_exelibs_win32.zip
https://eu07.pl/userfiles/22158/m2203_python_win32.zip
https://eu07.pl/userfiles/22158/m2307_exe_win32.zip
Starter (od @szczawik): https://eu07.pl/userfiles/7492/starter230613t.zip
Rainsted: https://eu07.pl/userfiles/22158/rainsted.zip
Dodatkowe pliki dla twórców: https://eu07.pl/userfiles/22158/placeholdery_nodebank.zip

Biblioteki MSVC2008:
64 bit: https://download.microsoft.com/download/5/D/8/5D8C65CB-C849-4025-8E95-C3966CAFD8AE/vcredist_x64.exe
32 bit: https://download.microsoft.com/download/5/D/8/5D8C65CB-C849-4025-8E95-C3966CAFD8AE/vcredist_x86.exe
Biblioteki MSVC2015+:
64 bit: https://aka.ms/vs/17/release/vc_redist.x64.exe
32 bit: https://aka.ms/vs/17/release/vc_redist.x86.exe
Biblioteki UCRT (tylko dla systemów starszych niż Windows 10 nieposiadających aktualizacji Universal CRT):
64 bit: https://milek7.pl/.stuff/eu07exe/ucrt64.7z
32 bit: https://milek7.pl/.stuff/eu07exe/ucrt86.7z

6
Na warsztacie / Częstochowa: finalne porządkowanie
« dnia: 19 Lipca 2023, 11:31:01 »
W ostatnim czasie doprowadziłem do lepszego stanu komórkę "Wyczerpy". Jeszcze tam jest trochę do poprawienia, ale dalsze poprawki są już bardziej trywialne — wystarczy coś zmienić w edytorze, wyeksportować i sprawdzić. Jednak na temat testowania i poprawiania Wyczerpów proszę pisać w osobnym wątku.

Teraz zabrałem się do poprawienia stanu scenerii na północ od Częstochowy. Na razie dołożyłem brakujący teren wraz z przekrojami podtorza. Pewnie niedługo dorzucę też bryły CityGML, żeby pusto nie było. Jeśli ktoś ma zdolności w zakresie szybkiego wstawiania drzewek i innych obiektów ozdobnych, to będę wdzięczny za dodatkowe dekoracje.

Jednak problemem jest kwestia podziału na komórki. Tory od Częstochowy do Kochanowic są w jednym kawałku. Tzn. jest rozdzielenie plików pomiędzy Częstochową Osobową a Stradomiem, ale mają wspólny środek w okolicy Herbów. Osobno też jest Towarowa, chociaż temu się nie przyglądałem. Do pliku z torami od Stradomia do Kochanowic dołączyłem ostatnio plik sygnalizatorów, bo ich trzymanie osobno utrudnia wprowadzanie poprawek.

Co bym chciał, to jakoś ustalić wydzielenie Częstochowy. Od północy podział zrobiłem na linii 329000 (PUWG1992), ale nie wiem, czy pod kątem tramwaju nie trzeba będzie tego skorygować. Od zachodu wstępny podział jest bliżej Gnaszyna, na 504000. Towarowa jest tymczasowo oddzielona na 508950. Tory ze Stradomia w kierunku Kucelinki są urwane w przypadkowym miejscu, około 324650.

Żeby nie psuć misji, proponuję wydzielić obiekty Częstochowy do plików lk1/cze_*.scm. Zastanawiam się, czy byłby sens dalszego rozdzielenia, tzn. osobno Stradom, osobno Osobowa, osobno Towarowa. Moim zdaniem infrastruktura nie zajmuje dużo miejsca, ale otoczenie może by było warto rozdzielić? Rozdzielenie może mieć sens pod kątem przebudowy torów w czasie, jeśli w różnych okresach zmieniano układ torowy. W następnej kolejności rozdzieli się obiekty z plików od Gnaszyna do Kochanowic, a następnie przełączy misje...

7
Na warsztacie / Wyczerpy: testy chwilowe i nie tylko
« dnia: 22 Czerwca 2023, 23:06:34 »
Do pobrania w katalogu paczek chwilowych jest paczka linia61-230622.7z. Jest to nakładka na paczkę linia61-f2305.7z i zastępuje niektóre pliki z niej.

Paczka zawiera głównie obiekty z komórki Wyczerpy. Nie jest to jeszcze w pełni dokończone, ale połatałem dużo dziur w terenie i dodałem bryły CityGML. Tory są w końcu przypisane do linii kierunkowych, skorygowane jest położenie elementów sygnalizacji. Poza opracowaniem ostatnich dziur w terenie do zrobienia jest jeszcze mocowanie sieci trakcyjnej (np. błędne kąty obrotu naprężaczy), niektóre przęsła są zbyt długie. Oczekuję sugestii, co jeszcze by można w miarę prosto i szybko poprawić, zanim zabiorę się za inną okolicę. Teksturowanie pól oraz brył CityGML to na kiedyś indziej, jak już będę miał narzędzia do tego.

Edytor naliczył 30 godzin pracy od stanu z ubiegłego roku, ale on raczej zaniża czas, więc łącznie z testami można przyjąć orientacyjnie dwukrotnie więcej.

8
Na warsztacie / Konwerter OSM > MaSzyna
« dnia: 20 Czerwca 2023, 08:28:12 »
Hej,
na samym początku chciałbym zaznaczyć że sam nie wiem czy jest się tu czym chwalić, jeśli nie to niech administracja zamknie i zepchnie na bocznicę.

Wczoraj z racji tego że mi się bardzo nudziło a chciałem się pobawić w scenerie w maszynie to napisałem prosty pythonowy konwerter pliku pobranoego z OpenStreetMap na format rozumiany przez symulator. Sam kod działa prawie dobrze i robi to co zakładałem żeby robił. Jego umiejętności są na ten moment prymitywne bo ograniczają się jedynie do wzięcia i wrzucenia prostych fragmentów torów i połączenia ich. Oznacza to że łuki będą składać się z prostych segmentów zamiast z ładnego łuku (ale na to chyba można zaradzić rainstedem). Z rzeczy które jeszcze nie działają poprawnie zostało nazywanie node tracków i rotacja mapy. W załącznikach pod postem macie przykładowy wycinek Warszawy od Centralnego do Grodziska z linią WKD włącznie, oraz spojrzenie na bazę WKD w Grodzisku.

W założeniu nie ma to być program który jednym kliknięciem stworzy nam scenerie/układ torowy do niej. Ma tylko położyć jakąś bazę torów na którą trzeba będzie nałożyć mnóstwo poprawek innym edytorem jak np. rainsted, dodając zwrotnice, odtwarzając łuki, dodawając profil pionowy

Ogólnie to program mam zamiar udostępnić jak przepisze go na C# i posprzątam w kodzie, poprawiając multithreading, a kto wie może dorobię jakiś interfejs który skonwertuje cały zaznaczony fragment mapy.

Także do potem a jak program będzie w takim stanie że będzie można go wydać tutaj to umieszczę link do pobrania tutaj. Odnośnie jakichkolwiek aktualizacji będę dodawać kolejne wiadomości. Otwarty jestem na chęć współpracy i pomocy.

Pozderki, na dniach powinna wlecieć wersja przepisana na c#

9
Podsyłam zapowiedzi SIP dla stacji jakie udało mi się wyciągnąć z rozkładów jazdy. Jeśli przyplątał się jakiś posterunek odgałęźny, to można usunąć plik.

https://eu07.pl/userfiles/20786/SIP%20L16_project.7z

PS.
Jeśli jakiś twórca scenerii chciał bym abym zrobił takie zapowiedzi dla scenerii, to wystarczy podesłać mi rozkłady jazdy, to będę mógł coś zdziałać.

10
Na warsztacie / Scenerie realistyczne, etap prac f2305-f2308
« dnia: 30 Maja 2023, 17:35:20 »
Przechodzę z plikami zmian na system miesięcznych paczek, zgrupowanych w 3 etapy w ciągu roku. Plan jest taki, żeby paczki "01", "05", "09" zawierały nowe rzeczy (reorganizacja plików, wydłużenie tras, nowe misje). Kolejne paczki ("02", "06", "10") mają mieć przede wszystkim poprawione błędy w zakresie torów, sygnalizacji oraz przebiegu misji. Następnie ("03", "07", "11") będzie głównie uzupełnianie obiektów poza główną infrastrukturą (otoczenia, sieci trakcyjnej, torów bocznych), może się też zdarzyć reorganizacja wybranych misji. Na koniec cyklu ("04", "08", "12") przypadną poprawki detali wizualnych.

Teoretycznie stan stabilny powinien być osiągnięty w paczce linia61-f2304, ale nie miałem warunków, by przetestować misje. Przetestowałem dopiero teraz i przy okazji poprawiłem trochę drobiazgów, które się prześlizgnęły wcześniej. Paczki będą publikowane pod adresem https://rainsted.com/warsztat/MaSzyna_23.04/ — chyba że jakaś nowa paczka całościowa MaSzyny wprowadzi istotne zmiany. W tym wątku można zgłaszać błędy znalezione w paczkach od linia61-f2305 do linia61-f2308. Testowanie paczek z poprawkami będzie osobno — patrz Testy chwilowe.

Faza f2305 (zakończona) — nowe odcinki tras

* Przeniesienie testów na MaSzyna 23.04.
* Dodana trasa Katowice – Lubliniec – Kępno.
* Dodana trasa Katowice – Gliwice – Lubliniec.
* Dodana trasa Tarnowskie Góry – Fosowskie.
* Dodana LK146 po przeliczeniu do map (pozioma).

Faza f2306 — poprawki misji oraz infrastruktury

Proponowane zmiany:
* Skrypty sterujące dla LK181.
* Skrypty sterujące dla LK152.
* Skrypty sterujące dla LK272.
* Uruchomienie ruchu na LK146.
* Przegląd i korekty infrastruktury od Lublińca do Ozimka.
* Korekty kątów obrotu i wysokości rezonatorów SHP.

Misje i propozycje zmian:
* ir38121_kat — dodanie pociągów dekoracyjnych
* linia61_osobowy1 — dodać pośpieszny na LK146
* linia61_osobowy1a — uzupełnić ruch na LK131
* linia61_osobowy1b — ruch na LK131, zmiana roku na 2007?
* linia61_osobowy1c — ruch na LK131, zmiana roku na 2007?
* linia61_osobowy2 — korekta ruchu w Lublińcu na LK143
* linia61_tlk-1 — poprawić obsługę w Toszku
* linia61_tlk2 — dodatkowy ruch towarowych
* linia61_tlk38501 — przestawić przed Hanulin
* linia61_tlk83500 — dodatkowy ruch towarowych
* linia61_towarowy2 — obsługa priorytetu dla TLK
* linia61_towarowy3 — dodatkowy ruch na LK143
* linia61_towarowy4 — dodatkowy ruch
* l61+l144_lotos — analiza pod kątem użycia rozkładów
* l61+l144_towarowy_1 — reorganizacja pod rozkłady

Faza f2307 — uzupełnienie infrastruktury, przebudowa misji

Korekty infrastruktury:
* Poprawki ułożenia torów stacji Fosowskie.
* Bocznica północna w Lublińcu.
* Korekty profilu pionowego w Częstochowie Osobowej.
* Uzupełnienie sieci trakcyjnej w okolicy Gliwic.
* Uzupełnienie sieci trakcyjnej w okolicy Kępna.
* Uzupełnienie sieci trakcyjnej w okolicy Opola.

Misje i propozycje zmian:
* linia61_osobowy3 — dołączenie Opola
* linia61_pospieszny1 — dodanie Opola?
* linia61_regio — dodanie Opola?
* linia61_tlk26100 — uruchomić z rozkładami 2010
* linia61_towarowy1 — przystosować do rozkładów
* l61+l144_osobowy — dołączenie Opola, dodatkowy ruch
* l61+l144_pospieszny — usunąć trwałe opóźnienia
* l61+l144_tlk — dołączenie Opola
* l61+l144_spalinowy — przystosować do rozkładów?
* l61+l144_towarowy — dołączenie Opola
* tg180'07-11 — uruchomenie EZT Katowice – Kluczbork

Faza f2308 - poprawki otoczenia i błędów wizualnych

* Zakończenie dekorowania okolicy Kaliny (ściany lasów).
* Porządkowanie terenu w okolicy Kalet.
* Porządkowanie terenu w okolicy Wyczerpów.
* Korekta ścian lasu w Lublińcu (wchodzą na bocznicę).
* Korekta przejazdów w Lublińcu.

Po opublikowaniu tej paczki w sierpniu 2023 mam zamiar zabrać się za przebudowę sieci trakcyjnej. Do zrobienia będzie także integracja LK139 z północną częścią — da się to przejechać, ale skala braków tam wypadła mi poza świadomość. Niezależnie od tego mogą się pojawić paczki o innej nazwie, jeśli ich zakres będzie wychodził poza obszar określony paczką linia61-f2305.

11
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 29 Maja 2023, 18:11:41 »
Cytuj
@MichaiŁ nie za bardzo widzę uzasadnienie, ale jeśli posiadasz jakiś materiał w tej sprawie, chętnie poczytam.
Panowie. Jesli tematy są zerokie na ten wątek, proponuje pw bądź dyskusje na czacie, do której Was zapraszam.
Z ksiązki "Zasady ustroju i działania hamulców kolejowych o sprężonym powietrzu" Adolfa Langorda. Przepraszam za jakość ale niestety tylko taki sprzęt posiadam.

12
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 27 Maja 2023, 14:48:09 »
Podkucia biorą się z kilku przyczyn:
- niewłaściwa praca systemu przeciwpoślizgu (przyczyn może być dużo) powodująca zacięcie się osi i wywołanie tzw. efektu jazdy na smyka, czyli pojazd przesuwa się na nieobracających się kołach
Zgadzam się, ale dodałbym również to, że czasem maszyniści nerwowo reagują i zaczynają np. zbyt szybko luzować skład po użyciu hamulca nagłego i ponownie próbują potem znów hamować, co ogólnie doprowadza do "przecięcia" procesu hamowania obliczanego przez przeciwpoślizg. To z kolei wydłuża drogę hamowania oraz może doprowadzić do wymienionych przez ST44-003 uszkodzeń.

Takie zachowania zdarzają się np. w składach lokalnych, gdzie "kończy nam się peron", a "wyrasta nagle W4"...

13
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 27 Maja 2023, 12:05:42 »
Praktycznie konieczne jest napisanie ich od nowa a to wymaga wiedzy i pracy. Tylko jak jest to możliwe bez wydawania fachowej literatury?
W pełni popieram. Wydawanie fachowej literatury zawsze było kosztem, a te się tnie gdzie się da nie patrząc na przyszłe zyski lub straty. Ministerstwo Komunikacji późno się zorientowało, bo dopiero w 1934 roku, a przedmowa do pierwszego wydania książki pt. "Hamulce Kolejowe" ma następującą treść:
"PRZEDMOWA DO 1-GO WYDANIA.
Polska techniczna kolejowa literatura nie miała dotychczas możności rozwoju, to też brak odpowiednich podręczników w ojczystym języku dawał się bardzo odczuwać, zarówno starym pracownikom kolejowym, jak też i nowowstępującym. Przyczyna tego nie leżała w braku ludzi chętnych do opracowywania podręczników z zakresu techniki komunikacyjnej, ale w związanych z ich wydawaniem kosztach, którychby nie mogła pokryć cena nabywcza. Doceniając wielką potrzebę szerzenia wiedzy technicznej wśród pracowników, poświęcających się pracy komunikacyjnej, Pan Minister Komunikacji, inżynier Michał Butkiewicz, rozporządzeniem z dn. 12 marca 1934 r., ogłoszonem w nr. 10 Dziennika Urzędowego Ministerstwa Komunikacji z dnia 24 marca 1934 r. położył trwałe podwaliny pod wydawnictwa z zakresu techniki komunikacyjnej, polecając Departamentowi Mechanicznemu i Zasobów Kolejowych podwładnego Mu Ministerstwa zajęcie się tą sprawą i ustalając jednocześnie wzajemny stosunek pomiędzy Ministerstwem Komunikacji, jako wydawcą i autorami takich podręczników. Możemy dzisiaj powiedzieć śmiało, że zostały otwarte szerokie horyzonty, zarówno dla tych, którzy zechcą szerzyć wiedzę techniczną, jak również i dla poszukujących tej wiedzy, gdyż cena sprzedażna podręczników będzie dostosowywana nie do kosztów ich wydawania, ale do materjalnych warunków nabywców.  Obecnie Ministerstwo Komunikacji wydaje pierwszą tego rodzaju pracę pod tytułem "Hamulce kolejowe". Zostało ona napisana przez wybitnego fachowca z dziedziny hamulców kolejowych, inżyniera Mieczysława Zabłockiego, kierownika samodzielnego Referatu Hamulcowego Ministerstwa Komunikacji. Pracy tego rodzaju polska kolejowa literatura dotychczas nie posiadała Są wprawdzie małe broszurki, opisujące niektóre typy hamulców zespolonych, ale nie ujmują one całokształtu tego zagadnienia. Potrzebę podobnego podręcznika dawało się już oddawna odczuwać, a dzisiaj podręcznik taki stał się koniecznością. gdyż tabor wagonów towarowych, składający się ze stu kilkudziesięciutysięcy jednostek, wyposażamy obecnie w hamulce zespolone — muszą się przeto zaznajomić z temi przyrządami tysiące pracowników kolejowych. Niechaj więc ten podręcznik dotrze do wszystkich tych, którzy się będą zajmowali hamulcami zespolonemi, by mogli je należycie poznać i zrozumieć, a tem samem przyczynić się do usprawnienia pracy kolejowej. Możemy być także pewni tego, że Departament Mechaniczny i Zasobów Kolejowych, któremu Pan Minister Komunikacji powierzył wykonanie tak doniosłego zarządzenia, jak szerzenie wiedzy technicznej, stanie na wysokości zadania i będzie wydawał corocznie szereg prac pożytecznych, gdyż sądząc po pierwszym początku, który jest zwykle najtrudniejszy, a który, dzięki niespożytej energii Dyrektora tego Departamentu, Pana Inżyniera Mieczysława Stodolskiego oraz jego zastępcy Pana Inżyniera Marcina Czarkowskiego, potrafił w ciągu niespełna jednego roku przygotować do druku szereg prac, uznanych przez fachowców za bardzo wartościowe.
Inż. JAN DYBOWSKI.
Warszawa, dnia 19 grudnia 1934 r
."

14
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 27 Maja 2023, 11:34:23 »
[...] każdy pojazd poddawany naprawie poziomu P5 musi być w takie urządzenia doposażony.

Z tym zdaniem nie do końca można się zgodzić. W grę wchodzi tutaj także uzasadnienie ekonomiczne doposażania pojazdów, które nie wyjeżdżają na co dzień na linie wyposażone w ERTMS a jedynie na okazjonalne przejazdy np. od i do producenta. Do tego dochodzi wiek pojazdu, gdzie część ma już blisko 12 lat, niektóre nawet już powyżej 15.
Kwestia doposażania na P5 nie została podług mej wiedzy jeszcze rozwiązana, bo dotyczy wielu województw i linii które mają znaczenie lokalne i mogą nie być objęte systemem ERTMS, a konieczność zakładania w taborze naraża mniejszych przewoźników i włodarzy na ogromne koszty których aktualnie jeszcze nikt nie zna.
Homologacja, doposażanie, szkolenia -> za tym idzie kupa kasy.

Co do pierwszej części wypowiedzi @borys_q, to tak, każdy obecnie produkowany pojazd jest wyposażany w ERTMS ETCS poziomu 3.

W jakich sytuacjach dochodzi do podkucia kół w miejscach gdzie stykają się bokiem z główką szyny? Coś takiego jest odczówalne kiedy skład wjeżdża na łuki. Normalnie podkucia z tego co wiem zdażają się, kiedy zestaw się poślizgnie, ale czy jest to możliwe podczas przejeżdżania przez łuki? Bardzo często coś takiego słyszałem w przypadku kół monoblokowych np w wagonach G90-170A.
Tzn. Na obrzezach? Wydaje mi sie że nie. Miejsce styku z szyną przypada na granicę kregu tocznego. Obrzeże kola i główki szyny może sie co najwyżej zetrzeć tworzac tzw ostrą krawędź w przypadku obrzeża koła, szczególnie niebezpieczna podczas wpisywania sie w rozjazdy. W przypadku luzów pomiedzy iglica a opornicą ostra krawędź obrzeża może doprowadzić do rozprucia rozjazdu.

Chciałem się jeszcze odnieść do tej wypowiedzi. Jak słusznie @EU40 zauważył. Przypadek o który pyta @mk1991 może mieć wszelaką przyczynę.
Z doświadczenia na EZT (ale odnieść to można do pozostałych pojazdów) stuki o których mowa na łukach wynikają z nierównomiernej pracy układów biegowych (prowadniki zestawów, amortyzatory wężykowania [czyli te poziome]) versus stan torowiska po którym pojazd się porusza oraz stopień zużycia zestawów kołowych (aktualne parametry eksploatowanego koła).
Zdarzają się przypadki, kiedy na jednej osi koło lewe ma inne parametry stromości obrzeża (parametr qr) od koła prawego, co świadczy o podcinaniu się zestawu na okręgu tocznym. To może przyczyniać się do wpadania wózka w tzw. wężykowanie które odczuwa się poprzez poprzeczne ruchy pojazdu i słyszalne jest poprzez stuki na łukach (najczęściej po jednej stronie) od uderzeń obrzeża o szynę.
Prosiłbym o ewentualne sprostowanie :)

Podkucia biorą się z kilku przyczyn:
- zbyt mocne użycie hamulca w stosunku do panujących warunków atomosferycznych
- niewłaściwa praca systemu przeciwpoślizgu (przyczyn może być dużo) powodująca zacięcie się osi i wywołanie tzw. efektu jazdy na smyka, czyli pojazd przesuwa się na nieobracających się kołach
- holowanie pojazdu (szczególnie nowych EZT) na załączonych bateriach, kiedy po wyluzowaniu z pojazdu holującego, komputer na pojeździe holowanym stwierdzi staczanie się pojazdu i wdroży hamowanie
- niewłaściwa regulacja elementów układu hamulca (np. systemu SAB) która przy lekkim hamowaniu może przyczynić się do zakleszczenia osi

15
Wypakuj do scenery/linia053_wrzosy/scm_wrzosy. W folderze scenery usuń pliki sbt wrzosów i daj znać, czy się polepszyło.

16
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 23.04 - problemy
« dnia: 24 Kwietnia 2023, 13:55:21 »
Paczka zainstalowana od zera. Starter po kliknięciu na Drawinowo wyświetla błąd.
Może ktoś sprawdzić, potwierdzić lub zaprzeczyć że takie coś występuje? (instalowałem dwa razy, wczoraj manualnie ściągnąłem i zainstalowałem, dzisiaj przez instalator i dalej jest błąd)

17
Publikacje / MaSzyna 23.04
« dnia: 23 Kwietnia 2023, 17:00:56 »

Zapraszamy do zapoznania się z najnowszym wydaniem Symulatora "MaSzyna" - MaSzyna 23.04!

Jest to samodzielna paczka i należy ją zainstalować do pustego folderu.
Pobierz instalator
NIE należy instalować paczki do folderów systemowych, takich jak Program Files!
Wymagane miejsce na dysku do procesu instalacji: 62 GiB

Instalacja manualna:
Torrent: https://stuff.eu07.pl/maszyna-r8639.zip.torrent
Wymagane pliki dla exe: https://eu07.pl/userfiles/22158/m2304_exefiles_common.zip
Pliki wykonywalne dla systemu 64 bit:
https://eu07.pl/userfiles/22158/m2203_exelibs_win64.zip
https://eu07.pl/userfiles/22158/m2203_python_win64.zip
https://eu07.pl/userfiles/22158/m2304_exe_win64.zip
Pliki wykonywalne dla systemu 32 bit:
https://eu07.pl/userfiles/22158/m2203_exelibs_win32.zip
https://eu07.pl/userfiles/22158/m2203_python_win32.zip
https://eu07.pl/userfiles/22158/m2304_exe_win32.zip
Starter (od @szczawik): https://eu07.pl/userfiles/7492/starter230321.zip
Rainsted: https://eu07.pl/userfiles/22158/rainsted.zip
Dodatkowe pliki dla twórców: https://eu07.pl/userfiles/22158/placeholdery_nodebank.zip

Biblioteki MSVC2008:
64 bit: https://download.microsoft.com/download/5/D/8/5D8C65CB-C849-4025-8E95-C3966CAFD8AE/vcredist_x64.exe
32 bit: https://download.microsoft.com/download/5/D/8/5D8C65CB-C849-4025-8E95-C3966CAFD8AE/vcredist_x86.exe
Biblioteki MSVC2015+:
64 bit: https://aka.ms/vs/17/release/vc_redist.x64.exe
32 bit: https://aka.ms/vs/17/release/vc_redist.x86.exe
Biblioteki UCRT (tylko dla systemów starszych niż Windows 10 nieposiadających aktualizacji Universal CRT):
64 bit: https://milek7.pl/.stuff/eu07exe/ucrt64.7z
32 bit: https://milek7.pl/.stuff/eu07exe/ucrt86.7z

18
Tabor kolejowy / Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
« dnia: 05 Kwietnia 2023, 20:28:20 »
To samo można zrobić z ET41-100. Myślę, że ten Jamnik oraz wagony Odry powinny być wyjątkiem w całej procedurze tworzenia tekstur. Na pewno temat jest warty grzechu... Wagony można by podpiąć do Czecha lub Ósemki, a nawet do SP45 z epoki lat 70, a ET41 mógłby prowadzić wyjątkowo jakieś PONSZ'e...

Jedna uwaga: proszę mnie nie rozliczać z realizacji tego pomysłu, bo moje umiejętności stanęły na Paint'cie i nie podejmę się w/w operacji, aby tego nie spaprać.

19
Tabor kolejowy / Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
« dnia: 27 Listopada 2021, 19:55:17 »
W bieżącym roku (2021) dość znana firma produkująca modele wagonów w skali H0 (1:87) wypuściła na rynek 4 wagony Ex "Odra" (data rewizji 02.07.1974). W opisie widnieje, że są to (zestaw I):

1. wagon 1 klasy Afwx 51 51 10-88 000-9, typ 111Ac, st. Wrocław,
2. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 543-6, typ 111Ac, st. Wrocław,
3. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 545-1, typ 111Ac, st. Wrocław,
4. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 548-5, typ 111Ac, st. Wrocław.

Aktualizacja 26.01.2023; na rynku modelarskim pojawiły się wagony Ex "Odra" (zestaw II), a mianowicie:

1. wagon 1 klasy Afwxz 51 51 10-88 001-7, typ 111A (111Ac), st. Wrocław,
2. wagon barowy 2 klasy BJwxz 51 51 85-80 001-5, typ 113A, st. Wrocław,
3. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 544-4, typ 111Ac, st. Wrocław,
4. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 547-7, typ 111Ac, st. Wrocław.

Aktualizacja 27.01.2023; pogrzebałem trochę w moich zbiorach i mam kolejne wartościowe dane, których autorem jest mój szacowny Kolega AE współpracujący z magazynem "Świat kolei":

ODRA I
- koncepcja powstała w 1973, a 17.07.1974 Pafawag opuścił ostatni z 10 wagonów "Odry",
- wagony zbudowano z okazji XXX-lecia PRL,
- 18.07.1974 załoga Pafawagu przekazała skład dla PKP,
- 22.07.1974 Ex Odra wyjechał z dolnośląskimi delegatami z Wrocławia do Warszawy na "Zlot Młodych Przodowników Pracy i Nauki",
- 25.07.1974 Ex Odra rozpoczął normalne kursowanie w RJ 1974/1975,
- skład wagonów Ex Odra I:
1. wagon 1 klasy Afwxz 51 51 10-88 000-9, typ 111A,
2. wagon 1 klasy Afwxz 51 51 10-88 001-7, typ 111A,
3. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 543-6, typ 111Ac,
4. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 544-4, typ 111Ac,
5. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 545-1, typ 111Ac,
6. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 546-9, typ 111Ac,
7. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 547-7, typ 111Ac,
8. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 548-5, typ 111Ac,
9. wagon barowy 2 klasy BJwxz 51 51 85-80 001-5, typ 113A HCP,
10. wagon bagażowy Dhxzt 51 51 95-40 011-1, typ 201C
; znany także pod nr 51 51 95-48 011-3,
- ciekawostką jest wagon nr 9 i 10: wagonów barów wtedy Pafawag nie produkował zatem HCP przekazał wagon bufet 2 klasy wyprodukowany w 1974 roku, a odnośnie "bagażu" do składu "Odry" dołączono wagon 201C wyprodukowany w Pafawagu w 1964 roku, bo innych wagonów zwyczajnie nie było, a ten był jednym z... najnowszych,
- temat wagonów 1 klasy: nie było wtedy w produkcji takich wagonów, a więc z budowanych aktualnie wagonów 2 klasy typu 111Ac przeznaczono do przebudowy 2 sztuki (generalnie zmieniono układ i ilość miejsc w przedziałach); w literaturze znany także jako 111A,
- skład "Odry" w RJ 1974/1975: SP45 MD Wrocław Gł. (do 29.09.1975), a potem EP05 MD WOG (odc. Wawa-Ostrów Wlkp.), a także po elektryfikacji wszystkich odcinków EP05 lub EP08 MD WOG +1x201C+1x111Ac (2 klasa)+1x111Ac (1 klasa)+1x113A+1x111Ac (1 klasa)+2x111Ac (2 klasa).

ODRA II
- koncepcja powstała w 1974,
- wagony zbudowano w 1975 z okazji przypadającego w tym roku jubileuszu XXX-lecia Pafawagu i VII zjazdu PZPR,
- skład wagonów Ex Odra II:
1. wagon 2 klasy Bwxzd 51 51 20-80 310-8, typ 111Aa,
2. wagon 2 klasy Bwxzd 51 51 20-80 311-6, typ 111Aa,
3. wagon 2 klasy Bwxzd 51 51 20-80 312-4, typ 111Aa,
4. wagon 2 klasy Bwxzd 51 51 20-80 313-2, typ 111Aa,
5. wagon 2 klasy Bwxzd 51 51 20-80 314-0, typ 111Af,
6. wagon 2 klasy Bwxzd 51 51 20-80 315-7, typ 111Af,
7. wagon barowy 2 klasy BJwxz 51 51 85-80 095-7, typ 113A HCP,
8. wagon barowy 2 klasy BJwxz 51 51 85-80 096-5, typ 113A HCP; wagon rezerwowy,
9. wagon bagażowy Dwxzd 51 51 95-80 020-3, typ 209C.


Ogólnie rzecz biorąc patrząc na to szerzej WGW we Wrocławiu miała w 12.1975 do dyspozycji 20 wagonów "Odra I i II":
- 111Ac: 6 szt., 111Aa: 4 szt.. 111Af: 2 szt., 111A/Ac 1 klasy: 2 szt., 112Ad/112Af 1 klasy (przemalowany poza projektem Odra): co najmniej 1 szt., bagaże 201C i 209C: 2 szt. łącznie, bufety 113A: 3 szt.,
- w/w sytuacja umożliwiała użycie kilku "kolorowych" wagonów także do Ex Opolanin.

Mam nadzieję, że w końcu na wiele pytań znalazłem odpowiedzi...

Źródło: "Świat kolei 12/2021"; "Pociąg ekspresowy "Odra" i jego modele H0 firmy Robo", A.Etmanowicz, IN-W TTS 2021.

Aktualizacja: 05.04.2023

Nasunęła mi się bardzo luźna myśl. Mamy w MaSzynie pomarańczowe EP05 i EP08, a na rynku są modele wagonów od Ex Odra I. Czy ma jakikolwiek sens wykonanie zdjęć modeli wagonów w taki sposób, aby powstały z nich textury? Oczywiście tutaj trzeba by zapytać producenta modeli o zgodę na wykorzystanie wizerunku/malowania wagonów. Jaka jest Wasza opinia w temacie? W załączniku fragment wagonu barowego typu 113A.

20
Bieżące kolejowe / Odp: Katastrofa kolejowa w Grecji
« dnia: 06 Marca 2023, 10:03:02 »
No nie wiem, czy powielanie hipotez z jakiegoś forum to dobry pomysł. Większość postów to jakieś domysły albo powtarzanie plotek z internetu. Tu artykuł z CNN z transkrypcją rozmowy maszynisty z dyżurnym: https://www.msn.com/en-us/news/world/anger-boils-over-train-crash-in-greece-as-audio-released-of-driver-being-told-to-ignore-red-light/ar-AA188o8w

21
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 22 Lutego 2023, 12:39:36 »
Czy griffiny mają ETCS na wyposażeniu?
Tak, regularnie jeżdżą zarówno pod pierwszym jak i drugim poziomem.

22
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 22 Lutego 2023, 12:11:15 »
Dla czego u nas składy wagonowe choć by były złożone z samych wagonów Z1 dopuszczonych do jazdy z prędkością 200KM/h i prowadzone przez EU44, która też ma takie możliwości są u nas dopuszczone do jazdy jedynie z prędkością do 160km/h, gdzie ED250 na pewnych odcinkach może taką prędkość rozwinąć?
EU44 nie są wyposażone w ETCS, w przetargach na doposażenie ciągle brak jest ofert. Bez tego EU44 w normalnej eksploatacji nie mogą przekroczyć 160 km/h.

Czy takie mostkowania i selektywne odblokowywanie drzwi jest urzywane u nas, co oznaczało by, że  takie wprowadzanie w symku nie miało by racji bytu? W EN Chopin są wagony, które posiadają takie możliwości, a przynajmniej te, które jadą do Grasu.
Na "Chopinie" nie łączy się przewodu UIC, stad takie opcje nie są wykorzystywane. Natomiast np. na pociągu "Wawel" jeśli maszynista jest świadomy opcji jakie posiada lokomotywa jak i skład to śmiało da się to używać.

23
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 22 Lutego 2023, 09:16:35 »
Jezeli chodzi o kanaly wlotowe przetwornic, sa one za zaluzjami zabezpieczone przed zanieczyszczeniem filtrami.

Zadając pytanie:
Czy jednak na wlocie do kanału chłodzącego silniki jest dodatkowy filtr?
dokładniej miałem na myśli bezpośredni wlot do wentylatora i kanału tłocznego chołodzenia silników trakcyjnych (jak w załączonym zdjęciu). Na zdjęciu widać, że rzeczony wlot nie zabezpiecza przed zassaniem pyłów i innych małych rzeczy unoszonych w powietrzu, które przy otwartych zewnętrznych drzwiach do tego przedziału mogą zostać zassane przez wentylator gdyż omijają filtr na żaluzji, która znajduje się na ścianie pudła lokomotywy. Czyli dlatego należy między innymi jeździć z zamkniętymi drzwiami?

24
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 21 Lutego 2023, 18:06:21 »
Pytanie wielokrotne, złożone:
Czy jazda lokomotywą w gorące dni z otwartymi drzwiami do przedziału z przetwornicą nie niesie ryzyka uszkodzenia silnika trakcyjnego poprzez zasysanie pyłów i większych elementów unoszonych w powietrzu? Żaluzje wpadowe do przedziału zabezpieczone są filtrami przeciwpyłowymi. Przy otwartych drzwiach nie ma ochrony. Czy jest to podyktowane przegrzewaniem się przetwornicy? Czy jednak na wlocie do kanału chłodzącego silniki jest dodatkowy filtr?

25
Forum / Odp: Sytuacja związana z Szogun Studio
« dnia: 20 Lutego 2023, 14:00:56 »
Cytuj
Życzono nam oczywiście jak najgorzej, a w momencie, kiedy produkcja się udała, poziom frustracji wzrósł do niespotykanej skali.

Opinia zwykłego szaraczka: To jest właśnie Drodzy Miłośnicy (wirtualnej) kolei główny problem komercyjnego projektu jakim jest SimRail. "Się udać" to może ciasto na Wielkanoc. W świecie biznesu, szczególnie tego wirtualnego, nic nie ma prawa się udać po miesiącu od wydania. Po prostu jest, a cała reszta zależy od ludzi.
Ta gra na razie jest w BARDZO wczesnym dostępie. Aż dziwne, że AŻ TAK wczesnym po tylu latach. Nie ma co ukrywać, że kompletnie zaoszczędzono na betatesterach. Po prostu nie ma tam takich osób. Zostało to, ku uciesze Mikoli zwalone na nich i na dobrą sprawę to oni w tym momencie tworzą tą grę. To jest jeden wielki poligon, a nie udana produkcja. Że się cokolwiek udało można będzie powiedzieć po roku, co najmniej. Każdy zdrowo myślący człowiek dobrze wie, że istnieje coś takiego jak efekt świeżości.

Rdzeń SimRail (jako produkt) jest tworzony przez ściśle określone grono ludzi w ramach SimRail S.A., zatrudnianych przez Pana @Szociu jako pracowników SimKol S.A.. Jako, że oba te podmioty to twory czysto biznesowe, nastawione są siłą rzeczy na zysk. Nie ma się co oszukiwać: widza ogólnokolejowa, ale w szczególności ta kolejowo-programistyczna w głównej mierze pochodzi z projektu otwartego zwanego MaSzyna. Do stwierdzenia tego faktu wystarczy tylko chwilę pomyśleć.
MaSzyna ma to do siebie, że tworzą ją różni ludzie, od wielu lat. Nigdy nie było ściśle określonego grona, a jak było (nazwijmy to samozwańcze) to działy się dziwne rzeczy (wczoraj sobie przeczytałem z ciekawości to co się działo w roku 2015). Niestety ludzie tak mają, czy to w piaskownicy, czy potem w jakiejkolwiek innej działalności życiowej, że jak nie są do czegoś przymuszani (przez różnego rodzaju czynniki) to albo działają bo chcą, albo w ogóle tego nie robią. Szczególnie jak zrobienie babki z piasku wymaga najpierw wykonania wiaderka.

W SimRail ludzie pracują, bo muszą. A jak nie chcą to po prostu się zwalniają (lub ich zwalniają), proste. Z tym, że teraz już muszą, bo produkcja ponoć "się udała", a jak jednak nie zechcą no to w tym momencie SimKol S.A. upada i koniec balu.
W MaSzynie ludzie pracują, bo chcą. A jak nie chcą to nie pracują, proste i nikt nie ma prawa mieć do nich pretensji.

Cytuj
Jako twórcy doskonale to rozumiemy i staramy się na nią obiektywnie reagować, naprawiać błędy w formie regularnych patch'y.

Różnica w obu projektach pociąga za sobą również sam ich odbiór. W SimRail klient ma prawo oczekiwać poprawki. Ma prawo domagać się tego czego chce i otrzymać odpowiedź zwrotną jeśli tak lub jeśli nie z powodem tej decyzji. W MaSzynie natomiast są twórcy, którzy robią coś, bo chcą. Nikt nie ma prawa czegokolwiek się domagać. Był swego czasu ściśle nieokreślony dziwny hejt na "oczekiwaczy". Osobiście bardzo by mi się podobało, gdyby ktoś czekał na to, co ja tworzę, bo chcę, skoro już postanowiłem powiedzieć o tym całemu światu*. Wystarczy się nie chwalić to i nie ma problemu. To się tyczy i projektów komercyjnych**.
Gracze to swego rodzaju czynna publiczność. I ta publiczność i ta może krzyczeć, ale ta pierwsza ma prawo domagać się zmian w scenariuszu i reakcji na te zachcianki. Ta druga nie ma, bo dostała bilety za darmo. Mam wrażenie, że częściowo tą metodę pracy z ludźmi w SimRail  zaczerpnięto właśnie z pracy przy projekcie MaSzyna. Naprawa błędów twardych (tak to nazwijmy) nie jest odpowiedzią na szeroko pojętą krytykę. Odpowiedzią na krytykę jest zawsze dialog, wyjaśnienie dlaczego tak, a nie inaczej i co można zmienić lub poprawić. Chociażby prosty przykład. Zmiana modelu zboża. Głosowanie. Wersja A, wersja B. Proste i klarowne.

* Dlatego na zakończenie, pomijając temat, PROPONUJĘ wydać paczę całościową Z TYMI ZMIANAMI O KTÓRYCH JUŻ POINFORMOWANO na FB (lub jako małą łatko-dodajkę, bo tu chyba by chodziło tylko o model ST44), a potem zastanowić się. Poinformować na FB o dłużej przerwie, usiąść i się zastanowić***. Może wyjście szerzej, poza to forum byłoby jakimś lekarstwem. Wszak chociażby profil na FB przy projekcie otwartym nie musi być tylko i wyłącznie reklamówką samych nowości. Tylko trzeba chcieć.
** Choćby zrobiono tak z EP08 w SimRail. Tylko wcześniej zostało to zniszczone domysłami o EN57. W SimRail możemy to określić jako chwyt marketingowy. Ale w MaSzynie jest było i będzie to zbędne.
*** A usiąść i się zastanowić to proponuje wszystkim. To tylko i wyłącznie są programy komputerowe. No chyba, że ktoś ma presje biznesową...

26
Forum / Odp: Sytuacja związana z Szogun Studio
« dnia: 20 Lutego 2023, 11:56:21 »
Nie chcę tutaj wchodzic w spory typu kto i co robił i kto winien, jednak Ci o których tutaj napisano, już do tego się odnieść nie mogą, bo są zbanowani. Tak więc moim zdaniem, czy nie lepiej by było, aby pierwszego postu nie było? Nie wiem, tak sobie tylko luźno myślę... Z mojego punktu widzenia, kogoś, kto był daleki w tych sporach, to wygląda to tak średnio...

27
Na warsztacie / Stan scenerii realistycznych na 2023-02
« dnia: 19 Lutego 2023, 19:39:31 »
Dotarła do mnie informacja, że są użytkownicy MaSzyny, którzy nie wiedzą o postępach moich prac. Dlatego chciałbym w skrócie przedstawić stan z początku 2023 i perspektywę ewentualnych dalszych planów. Nie jestem autorem tych tras, pomagam tylko przy uruchomieniu ruchu, usunięciu błędów i poprawieniu szczegółów.

1. Linia 61 (Częstochowa – Fosowskie) oraz linia 144 (Fosowskie – Opole). W ubiegłym roku zakończyłem ostatecznie przeliczanie okolicy Ozimka do map, ustawiony jest też profil pionowy. Potrzebne jest ostateczne sprzątanie drobiazgów, bo np. po przełożeniu sieci trakcyjnej na drugą stronę toru nie spasowały się naprężania. W Ozimku dodałem bocznice huty, przygotowane około 2012 roku. Da się również dojechać do Opola, aczkolwiek tor wymaga jeszcze drobnych korekt i uzupełnienia sieci trakcyjnej oraz sygnalizacji. Zrobiony jest podział na komórki, z wyjątkiem odcinka Częstochowa – Kochanowice. Są skrypty sterujące stacjami.

2. W związku z dopasowaniem do map stacji Fosowskie (jeszcze niepełnym, ale wystarczającym), uruchomiona została przejezdność linii 144 od stacji Tarnowskie Góry. Profil pionowy wymaga jeszcze drobnej korekty, bo w Tarnowskich Górach się coś nie zgadza (o około 1m). Trasa podzielona na komórki.

3. Od Kalet przez Lubliniec do Kluczborka przejezdna jest linia 143. Ma profil pionowy i podział na komórki.

4. Od Herbów da się dojechać do Katowic. W większości przypadków są tylko tory, sieć trakcyjna jest przejezdna przynajmniej jednym torem, zapewne wymaga uzupełnienia braków. Jest profil pionowy i podział na komórki.

5. Od Katowic w stronę Opola są do Toszka przygotowane tory, wymagają dopracowania, przejezdność nie była sprawdzana. Teoretycznie powinno się dać przejechać przez Gliwice do Lublińca.

6. Od Katowic jest połączenie z profilem pionowym linią 139 do granicy ze Słowacją (na Słowacji nie ma prawidłowego profilu pionowego). Trzeba podzielić na komórki. Są skrypty sterujące stacjami od Czechowic-Dziedzic do Zwardonia.

7. Opracowałem też algorytmy przeliczenia scenerii "Kaliska", dzięki nim można przejechać od Zduńskiej Woli (albo Łodzi) do Częstochowy (i dalej do Katowic czy na Słowację). Nie ma tam profilu pionowego (jest poziomo). Teoretycznie istnieje już możliwość przeliczenia całości "Kaliskiej" do map (w tym odcinka do Ostrowa), jednak sceneria po przeliczeniu będzie wymagać ręcznych korekt.

8. Pomiędzy Herbami Nowymi a Kępnem jest ułożony tor linii 181 z profilem pionowym i częściowym otoczeniem. Do zrobienia jest podział na komórki, bo wydzielone zostało tylko Kępno, a pozostała część torów powinna być rozdzielona na kilka komórek. Skrypty sterujące stacjami są tylko dla stacji, na których wychodziły mijanki. Istnieje też potencjalna możliwość połączenia Kluczborka i Kępna torami linii 272.

9. Uporządkowałem też Manewrowo 3, czyli Suwałki (nazewnictwo rozjazdów, wysokości wstawienia napędów ustalone w 2017 roku). Niestety sceneria nie działa prawidłowo na paczce 21.04, mimo że w sterowaniu nic się nie zmieniło, a w 2015 roku wszystko śmigało idealnie.

Obecnie jestem na etapie tworzenia generatora blokad liniowych (zliczających pojazdy). Mam już dosyć ich ręcznego wstawiania i szukania błędów poprzez wielokrotne uruchamianie symulacji. A blokady liniowe są potrzebne do wygenerowania skryptów sterujących stacjami. Skrypty sterujące pozwolą finalnie zweryfikować i naprawić sygnalizację oraz nazewnictwo obiektów. Gdy już będzie działał ruch w oparciu o skrypty sterujące, mam zamiar wygenerować rozkłady pociągów z 2007 roku, ponieważ kolega MW wykonał olbrzymią pracę, aby odszukać i przygotować dane o ruchu. Po uruchomieniu pociągów rozważam zabranie się za przeróbkę sieci trakcyjnej, aby móc w końcu zlikwidować lewitujące mocowania sieci, a także za algorytmy generowania terenu z danych geodezyjnych.

Co do zasady, obiekty tras są podzielone na komórki. Komórka zwykle mieści się w prostokącie o bokach pomiędzy 8km a 16km. Wszystkie obiekty komórki mają współrzędne względem środka komórki. Aby złożyć trasę z komórek, trzeba wybrać jedną z nich jako środek, a pozostałe odpowiednio przesunąć wpisem origin. Wektory przesunięcia można wyliczyć z różnic pomiędzy środkami, a te są podane w komentarzu //$g. Niestety, nie udało mi się zrobić komórek dla scenerii fikcyjnych ani złożyć scenerii fikcyjnych w jakiś sensowny sposób, udający sieć kolejową. I raczej nie będę już do tego dążył, skoro powstał już znaczny kawałek sieci kolejowej z tras realistycznych (ponad 20 komórek i potencjalnie kolejne 20 po podzieleniu torów).

Komórki są porozkładane na podkatalogi na podstawie najmniejszego numeru linii kolejowej. Zwykle komórka ma 4 pliki:
— infrastruktura z podanym rokiem (ze względu na przebudowy torów na przestrzeni lat)
— teren — powierzchnia terenu oraz ściany lasu połączone z terenem
— reszta — infrastruktura nieistotna dla symulacji, zieleń
— citygml — bryły budynków z danych geodezyjnych.

Jeśli misja nie przebiega przez jakąś komórkę, ale istnieje potrzeba, aby wyjeżdżały z niej pociągi, można dołączyć tylko plik infrastruktury.

Niezależnie od komórek są utworzone skrypty sterujące stacjami. Obsługują one rezerwację torów, rezerwację blokad liniowych oraz podawanie sygnałów (od 2022 również Sz). Komórka może zawierać więcej niż jedną stację, a przedrostki stacji mogą być inne niż przedrostki nazwy komórki. Ze względu na potrzebę unikalności nazw, przedrostki stacji nie są zgodne z tymi na schematach.

Misje testowałem na paczce 21.04. Ze względu na duży zakres przeróbek nie chciałem dodatkowo mieszać sobie zmianą paczki na nowszą i sprawdzać, co tym razem przestało działać (a w poprzedniej paczce działało) ani szukać rozwiązań, jak mam to obejść.

Paczki z moimi zmianami można pobrać z rainsted.com/warsztat/, a szczegóły doczytać na stronach z dokumentacją zmian dla poszczególnych scenerii. Gdyby komuś się chciało przetestować i wskazać konkretne miejsca, gdzie można wprowadzić konkretne ulepszenia, to będę wdzięczny (chociaż mam już wstępną listę rzeczy do poprawiania).

Jeśli ktoś chciałby wesprzeć moje działania darowizną, to podam numery rachunków bankowych (niczego nie sprzedaję).

Przymierzam się do prowadzenia strimów, na których chciałbym pokazywać wprowadzane przeze mnie zmiany, obsługę edytora Rainsted itd., ale wymaga to jeszcze przygotowania logistycznego.

28
Bieżące kolejowe / Odp: Bocznikowanie na pozycjach oporowych
« dnia: 19 Lutego 2023, 17:50:22 »
Cytuj
W schematach EU07 był przez kilkanaście lat błąd, który powodował iż osłabiane były nie te silniki które trzeba, więc maszyniści nie korzystali z tej funkcji. Później jeden z technologów OIDP z ZNLE to wychwycił, ale w całym zamieszaniu zmian własnościowych i przydziałów do napraw EU07 dla rożnych ZNTK-ów nie mam pewności, czy błąd znów nie został powielony.
Można coś szerzej o tym? Jak było, jak miało być, jak jest?

29
Bieżące kolejowe / Odp: Bocznikowanie na pozycjach oporowych
« dnia: 19 Lutego 2023, 14:02:14 »
Nawet wiem kto to wychwycił.

30
Bieżące kolejowe / Odp: Bocznikowanie na pozycjach oporowych
« dnia: 19 Lutego 2023, 13:19:48 »
Uprawnienia do opiniowania DTR i DSU? Pierwsze słyszę a kilka takich dokumentów już stworzyłem w swoim życiu.

Strony: [1] 2 3 ... 6