Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - EU05

Strony: 1 2 3 [4] 5 6 ... 17
91
2048x256 oraz 1024x512 będą ważyć tyle samo. Zrób 2 tekstury, zapisz jako osobne pliki, odpal w scenerii jeden obok drugiego i porównaj który przedstawia lepszą jakość.

92
Bieżące kolejowe / Odp: Ruszyła po szynach konkurencja
« dnia: 16 Grudnia 2007, 11:52:43 »
Jest to na pewno sposób godny polecenia, jednak "mózgi" z PR na to nie wpadły, my niestety nie mamy głosu w takich sprawach bo jesteśmy tylko MK.

Po prostu obecnie pracujące na stanowiskach kierowniczych osoby widać nie są, tak jak bywało dawniej - kolejarzami z powołania, albo przynajmniej ludźmi lubiącymi porządek. I tu nie chodzi wcale o bycie MK, wystarczy zapoznać się z zasadami oznaczania pojazdów i trochę pomyśleć. Szkoda że nie pomyślano.

Juliusz, żeby nie było mój post nie był zaczepką, CTL oszukuje, masz rację, ja zwróciłem tylko uwagę że Cargo wcale nie lepiej gra. W tym co piszesz jest wiele prawdy. Pozdrawiam Ciebie serdecznie.
Wcale nie odebrałem tego jako zaczepki. Po prostu Ty skomentowałeś moją wypowiedź, a ja Twoją. A to, że Cargo rzuca prywaciarzom kłody pod nogi to nic nowego, szkoda tylko że czasami jest to nieuczciwa forma ratowania swojej pozycji monopolisty.

Również pozdrawiam i wracam do tekstur ;)

93
Bieżące kolejowe / Odp: Ruszyła po szynach konkurencja
« dnia: 16 Grudnia 2007, 11:05:30 »
Słuchaj dla nas miłośników 303E to co innego niż 4E, jednak dla osób które z tematem mają niewiele wspólnego a zajmują wysokie stanowiska w firmach kolejowych to po prostu lokomotywa. Niektórzy ledwo co rozróżniają spalinowozy od elektrowozów, o serii już nie wspominając. Wymieszanie 303E z 4E było celowe, na pierwszy ogień poszły "lepsze" maszyny, dlatego takowa sytuacja była celowa, no bo jak inaczej? Powiedzmy 10 sztuk 4E było lepsze niż pozostałe 4E, oraz 12 sztuk 303E było najlepszych z 303E i zarazem lepszych od pozostałych 4E. Zrobili by NG tym 10x4E nadali im oznaczenia 1001-1010, teraz przyszła pora na 303E, jakie im dać oznaczenia? Liczyć ile 4E zostało, dodać je do 1010 i później kolejno 303E numerować np od 1037? Wówczas zamotane, a co jeśli jakaś maszyna wypadnie? Dlatego wymieszano wszystkie loki razem, i na pierwszy ogień poszły te w lepszym stanie po prostu, tyle w tej sprawie.

A moim zdaniem można było zrobić w ten sposób, żeby 303E numerować od pewnego numeru, np. od 1040. Przecież EU07-255 nie istnieje tak samo jak nie istniałaby np. EP07-1039, natomiast byłby porządek z numeracją. Uważam, że można było przypisać siódemkom PRowe numery dopiero pod koniec napraw, jak z grubsza było wiadomo w jakiej kolejności wyjadą, lub nadać im oznaczenia wg kolejności starych numerów (najniższa przebudowywana 4E: EP07-1001, najniższa przebudowywana 303E: EP07-1040 lub 1041 itd.). Uważam, że można było zrobić to lepiej, uwzględniając zarówno przedstawione przez Ciebie racje, jak i nie wprowadzając takiego bałaganu.

Powiedz mi kto teraz nie oszukuje? Uważasz, że PKP Cargo gra zawsze fair play?
Co do nowego taboru - Cargo już przejrzało na oczy, leasingując 6 sztuk maszyn typu BR186, tylko takie zabiegi powinny być już zrobione z 7-8 lat temu. Ciesze się bardzo, że CTL wykupiła światowa firma - Bridgepoint, planują oni stworzyć największego, prywatnego przewoźnika i bardzo dobrze. Cargo traci obecnie coraz to więcej obsługiwanych połączeń, ale tracą je przez samych siebie. Zawsze byli pewni, że są górą, jednak sytuacja ta się zmienia. Możecie zbluzgacie mnie za to ale popatrzcie, Cargo sprzedaje np 3xEU07 prywaciarzowi, kupując za to czy leasingując coś nowego. Mija 5 lat, prywaciarz ma już padło bo siódemki się wysłużyły a Cargo cieszy się bo ma 5 letnią maszynę. Kto jest w lepszej pozycji? Ale po co starać sie o tabor jak lepiej do własnej kieszeni włożyć po kilka tysiaków więcej.
Zgadzam się z Tobą - widać nie odebrałeś mojej wypowiedzi tak, jak tego chciałem, ale tak samo uważam, że Cargo samo jest sobie winne. Cieszę się, że doszło do leasingu BR186, ale uważam, że to trochę za późno - bo teraz prywaciarze stanowią bardzo poważną konkurencję. Wcale nie sądzę, że to zło - wręcz przeciwnie. Prywaciarz to też kolej, a rozwijając się, dochodzi do rozwoju polskiej kolei. Ja jestem miłośnikiem kolei, a nie samego PKP.

94
Bieżące kolejowe / Odp: Ruszyła po szynach konkurencja
« dnia: 16 Grudnia 2007, 10:30:04 »
Oj, zaplątałeś się... ;) Niepotrzebne - piszemy razem :)

Dobra, koniec EOT. Można to zbocznicować bądź usunąć.

95
Bieżące kolejowe / Odp: Ruszyła po szynach konkurencja
« dnia: 16 Grudnia 2007, 09:54:21 »
Co do oznaczeń, fakt - mają swoje wady i zalety.

Oddzielenie przez nadanie numerów na 1000 jest niewątpliwie dobre, bo po numerze z łatwością będzie można ocenić, czy lokomotywa należy do Cargo, czy do PR, czy jest po modernizacji (mam na myśli taką PRową), czy też nie. Strasznym idiotyzmem jest bałagan, jaki w nich panuje - wymieszanie 4E i 303E to skandal, bo teraz widząc jakiś numer, np. EP07-1033, nie ma zasady, czy będzie to 4E czy 303E - a to inne pojazdy.


Co do prywatnych przewoźników - nie raz słyszałem o oszustwach, jakich dochodzi ze strony CTLu. Takiej nieuczciwej konkurencji jestem przeciwny i nie podoba mi się istnienie tych firm. Ale jeśli konkurent będzie uczciwy, może wreszcie skłoni to PKP Cargo do zakupu nowego taboru i polepszeniu swoich usług - z czego ja też będę zadowolony. Należy się jednak liczyć z prawem rynku, a zamawiający usługi przewozowe wybierają prywaciarzy zamiast PKP dlatego, że uważają ich za lepszych.

Przem710 - było zupełnie odwrotnie ;) Bardziej zdenerwował mnie błąd ortograficzny niż Twoje poglądy ;) Twoja wypowiedź została ode mnie zrozumiana jako protest przeciwko NG EU07 ("co oni im zrobili, tak pomalować i pomodernizować!"), a w tym przypadku byłaby śmieszną, wobec wizji, że lepsze są gnijące siódemki w klasycznym malowaniu i z klasycznymi numerami, niż siódemki po naprawie, w dziwnym malowaniu i z chorą numeracją.

Cytuj
Dokładnie to samo zdanie kieruje do ciebie EU05.

Proszę bardzo. Śmiech to zdrowie.

96
A moim zdaniem chodnik1.bmp, trylinka, PlatePlatform1.bmp, Peron1 oraz Peron 2 są nieco niedbale wykonane - pierwsza jest zbyt cukierkowa i strasznie nierealistyczna a reszta to źle połączone zdjęcia z widocznymi miejscami połączeń lub po prostu połączone krzywo. Do poprawy!

A - jeszcze jedno. Nie ma czegoś takiego jak "textura". Proszę o poprawę tematu i treści postu na odpowiednie polskie formy. To, że to forum, a nie wypracowanie z niczego nas nie zwalnia!

97
2048x512 dla bzdurnego gagsa? To przecież waży koło 3 MB. Coś takiego nie ma sensu... widać że jeszcze nie rozumiesz co to znaczy wymiary optymalne.

Poeksperymentuj z rozmiarami tekstury, nie musisz wcale zachowywać proporcji boków, jedynie ich rozmiary powinny być potęgami dwójki.

98
Wiedziałem że Krzysiek to solidna firma ;)

Eaosy bardzo fajnie - zarówno tekstury, jak i malowania - takich jeszcze nie było. :) Dobra robota, oby tak dalej! :)

99
Tabor kolejowy / Odp: EP07-1001,1002,1003...
« dnia: 15 Grudnia 2007, 16:59:11 »
Zarówno EU07-006 jak i 007 oczekują naprawy głównej? Zostały przez Cargo przekazane za darmo czy PR musiały za nie zapłacić?

100
Bieżące kolejowe / Odp: Ruszyła po szynach konkurencja
« dnia: 15 Grudnia 2007, 15:22:39 »
oby PCC splajtowało. Co to za straszne czasy nadchodzą dla kolei. Pełno prywaciaży :( i chore spółki, do tego ep07-milionpięcetstodziewięcet.

No tak, bo lepiej żeby te 72 siódemki stały w krzakach i gniły, a PKP obsługiwały składy bykami. A to, że je naprawili, zmodernizowali przedłużając żywotność, nieco polepszając własności trakcyjne - to przecież jest oczywiste zło.

Zastanów się co piszesz, bo tylko się ośmieszasz swoimi poglądami. Zastanów się też, jak piszesz - nie ma czegoś takiego jak "prywaciaż", jest za to "prywaciarz". Nawet Mozilla Firefox podkreśla ten błąd, co więcej o człowieka nie będącego na bakier z ortografią powinno coś takiego irytować. Niechlujstwo bądź brak poszanowania języka ojczystego, przejawiający się popełnianiem błędów ortograficznych nie są na tym forum mile widziane.

101
Na warsztacie / Odp: Instalator+Starter+Edytor (Rainsted)
« dnia: 15 Grudnia 2007, 14:56:06 »
Myślę, że można to rozpisać w formie takiego drzewa:

lokomotywa serii ET22 - folder dynamic PKP/201E
                                                  ||
   możliwe lokomotywy do wyboru      ||
                                                  ||

ET22-135   ET22-168  ET22-218  ...  ET22-1007  ...  ET22-1146 (do każdej lokomotywy w liście wyboru linjka tekstu z opisem, do każdej lokomotywy osobna miniaturka)

po wybraniu lokomotywy symulator wczytuje już zdefiniowaną teksturę i model, dla każdej lokomotywy w odpowiednim pliku tekstowym wg klucza, który później się ustali -  zdefiniowana nazwa tekstury oraz modelu (tekstura i model leżą we wcześniej określonym folderze: tutaj dynamic/PKP/201E)

Do każdej tekstury obok definiowania modelu i tekstury można zdefiniować Zakład Taboru - każdemu będzie odpowiadał odpowiedni numerek, np. 01-Białystok, 02-Bydgoszcz itd

Podczas wyboru lokomotywy albo wybieramy maszynę z listy wszystkich ET22 (np. ET22-135) i wg informacji zawartych w pliku tekstowym jest do niej dobierana tekstura (201E-135.tga) i model (201E)

Jeśli bierzemy losowo, to z listy wszystkich ET22 (a więc ET22-135, ET22-168, ... , ET22-1146) jest wybierana jedna lokomotywa, potem do niej dobierana jest tekstura i model

Jeśli bierzemy tylko z ZT Białystok, wtedy program sprawdza wszystkie lokomotywy i wyświetla listę tylko tych, które w linijce ZT mają "01", my wybieramy lokomotywę z listy i program wczytuje resztę danych j.w.

Jeśli bierzemy losowo z ZT Białystok, najpierw komputer wybiera te białostockie, j.w. a potem z kilku dostępnych losuje jedną i wczytuje do niej teksturę i model j.w.

Możemy też wprowadzić kryterium reflektorów (modele 201E, 201E-zez, 201E-w itd), wtedy wybieramy model, a komputer wyszukuje wszystkie ET22, które mają ten typ reflektorów i podaje listę, analogicznie może być losowa z tych maszyn

Możemy także wprowadzić kryterium malowania czoła (zielone/żółte), listew (są/nie ma), ewentualnie zakładu który robił naprawę.

Informacje nt lokomotywy, modelu, tekstury, ZT i ew. innych danych byłby dodawane do specjalnego pliku przy okazji instalowania tekstury instalatorem (wypakowywałby teksturę do odpowiedniego folderu oraz dopisywał dane do odpowiedniego pliku, tak że program do odpalania symulatora widziałby tę lokomotywę bez zbędnych komplikacji).

Myślę że coś takiego byłoby sensowne. Co o tym sądzisz?
 

102
Na warsztacie / Odp: Instalator+Starter+Edytor (Rainsted)
« dnia: 15 Grudnia 2007, 13:21:29 »
To może dotyczyć także byka i innych maszyn: jak na razie mamy 5 modeli i 25 tekstur ET22: można przypisać do każdego modelu dane tekstury (np. do 201E przypisane są 201E-299.tga, 201E-602.tga itd, do 201E-w 201E-w-218.tga, 201E-w-239.tga i tak dalej) - każda lokomotywa jest serii ET22, więc wybieramy sobie lokomotywę ET22, a program z dostępnych lokomotyw (każdej odpowiada 1 tekstura: np ET22-168 odpowiada tekstura 201E-wzez-168.tga, ET22-922 odpowiada tekstura 201E-922.tga) losuje jedną lokomotywę (np. ET22-168), przypisuje jej teksturę (201E-wzez-168.tga) a potem model (201E-wzez). Można wprowadzić również kryterium Zakładu Taboru - wybieram sobie ET22 z Zakładu Taboru w Białymstoku (ZT mogą być określane numerkami), a symulator losuje (spośród tych maszyn, które są w tym Zakładzie Taboru - mamy tu ET22-602, 744, 745, 998, 1007), po wylosowaniu maszyny dobierana jest tekstura, model itd.

Jest to wykonalne? Ma to sens?

103
Bocznica / Odp: Prace nad SM15.
« dnia: 15 Grudnia 2007, 10:21:51 »
Czy tabliczki "PKP", "SM15" i "22" nie są zbyt duże?

No i rzecz jasna pytanie o ilość trójkątów - będzie to można gdzieś wrzucić na boczny tor w jakieś średniorozbudowanej scenerii, czy tylko do oglądania na torze testowym jak np. EU04 czy EU20? ;)

104
Publikacje / Odp: Robótka Patrykosa z cyklu "Malujemy wagony"
« dnia: 15 Grudnia 2007, 09:58:09 »
Poprawić to trzeba!

Dopasuj kolorystycznie ściany czołowe wagonów z bocznymi!

105
Tabor kolejowy / Odp: EP07-1001,1002,1003...
« dnia: 15 Grudnia 2007, 09:00:07 »
72 - jedna "odpadła" EU07-011, a druga?

106
Tabor kolejowy / Odp: EP07-1001,1002,1003...
« dnia: 14 Grudnia 2007, 21:33:55 »
Może taki ogólny spis siódemek z PR.

Wróble ćwierkają, że siódemki PKP PR mają jeździć na Jaćwingu (na odcinku Wrocław-Białystok-Wrocław), ale póki co jeżdżą tu wrocławskie byki (w poprzednim roskładzie pociąg na odcinku Wrocław-Białystok był obsługiwany białostockimi maszynami, gł. ET22). Mozesz to potwierdzić?

Dobra, dobra, a wykonał 2 telefony i dzięki znajomościom dowiedział się jaka maszyna leci? Fakt faktem, leciała dziś ET22-992 z Zakładu Taboru Wrocław, a nie żadna PRowa siódemka...

Myślę, że to kwestia tego, że jeszcze nie wszystkie 73 sztuki jeżdżą, pewnie jak już wszystkie będą po modernizacjach, to zaczną się pojawiać i tam.

107
Publikacje / Odp: Robótka Patrykosa z cyklu "Malujemy wagony"
« dnia: 14 Grudnia 2007, 17:24:33 »
Defilerowi zapewne chodziło, że tekstura wózka jest zbyt jasna w stosunku do górnej części wagonu.

108
Publikacje / Odp: Robótka Patrykosa z cyklu "Malujemy wagony"
« dnia: 12 Grudnia 2007, 21:57:07 »
Patryk, bez przesady. Po pierwsze, nie pisz, że dziś nic nie będzie, bo nas obchodzi tylko "jak jest".

A po drugie - nie ma komentarzy negatywnych, a więc jest ok. Rób dalej, jeśli uważasz że Twoja praca jest potrzebna, to pracuj. Ja też tak uważam, na pewno wielu innych także ucieszy się z fototekstur węglarek, bo tego brakuje (a coś w końcu pod te moje byki podłączać trzeba). Kilka tekstur to jak na razie trochę za mało, by od razu wynieść Cię na piedestał. Ale spokojnie, ciężką pracą ludzie się bogacą. :)

109
Na warsztacie / Odp: Herby Stare - Blachownia - Częstochowa Stradom
« dnia: 12 Grudnia 2007, 16:26:42 »
Jeśli tak, to zwracam honor ;) ale skojarzyło mi się to z płytkami.

110
Na warsztacie / Odp: Herby Stare - Blachownia - Częstochowa Stradom
« dnia: 12 Grudnia 2007, 16:14:55 »
Popraw teksturowanie peronu - płytki chodnikowe nie są tak duże. Na razie wygląda to średnio, ale jak poprawisz, będzie super.

111
Publikacje / Odp: Passenger Pack No.2 by Cesky_Kretek
« dnia: 12 Grudnia 2007, 16:02:14 »
No, czeski - dobra robota!

Wreszcie będziemy mieli zamienne tekstury wagonów, bo te co są w Pass Packu są dobre, ale jest ich zdecydowanie za mało... tak samo jak 8 byków z 201E packa to mało i wielu brakuje (a ja staram się uzupełniać te braki), tak brakuje jeszcze wielu malowań wagonów pasażerskich (a może lepiej powiedzieć - brakuje bez tych kilkunastu których screeny widnieją powyżej). Życzę powodzenia i oprócz czasu - weny do tworzenia tekstur, bo sam czas to, jak sam pewnie wiesz, trochę za mało ;)

Pozdrowienia śle kolega po fachu

112
Publikacje / Odp: Mega Pack KURS'a 90 (ED72, ET42, ET40, EM120)
« dnia: 10 Grudnia 2007, 20:00:31 »
Oczywiście, że niebo działa pod exe kursa. Wystarczy podać odpowiednie wpisy.

I w ogóle nie rozumiem waszych głupich problemów... co to za problem zapsiać każde exe pod inną nazwą, jako osobne pliki i na torze testowym sprawdzić jak zachowuje się dany pojazd? To trwa o wiele krócej niż pisanie posta i oczekiwanie na odpowiedź.

113
Publikacje / Odp: Mega Pack KURS'a 90 (ED72, ET42, ET40, EM120)
« dnia: 10 Grudnia 2007, 17:56:24 »
Ja zauważyłem coś takiego. Przeglądnąłem gruntownie temat, ale nie jestem pewien czy to jest kwestia przeładowania oerlikona. Przy hamowaniu bylejakim składem np przy przyhamowaniu przed ograniczeniem , po odluzowaniu hamulca ciśnienie spada w hamulcach do zera jak należy, ale skład dalej hamuje. Im mocniej zahamuje, tym mocniej to zostaje. Jedynym sposobem na uratowanie pociągu od zatrzymania sie jest dodanie gazu, ale zwłaszcza przy ostrzejszym hamowaniu, pociąg dalej hamuje i dopiero po chwili zaczyna puszczać, a do tej pory opory zdąążą zawyć i trzeba zejść o przynajmniej 5 pozycji przy maksymalnym wzbudzeniu silników. Sprawdzałem przy większych prędkościach. Nawet przy łagodnym przyhamowaniu ze 130 km\h skład po luzowaniu od 100km zwalnia do zera bez pomocy silnika z dokładnie taką siła, z jaką działał hamulec mimo zerowego ciśnienia w hamulcach.
Nie ma raczej cech wyżej wymienionego przeładowania hamulca i nigdy niczego takiego w rzeczywistości nie zaobserwowałem, a troche uciążliwe to jest, wie ktoś może, o co tu chodzi?

Poza tym po załączeniu baterii nie da się wyłączyć SHP guzikiem do tego służącym, jedynie wyłącznikiem szybkim.

Coś źle hamujesz, u mnie wszystko dobrze działa. Gdy hamujesz daj na chwilę kran na popełnianie, a potem na luz, przy towarowym opóźnieniu operację możesz powtórzyć kilkukrotnie.

114
Publikacje / Odp: Robótka Patrykosa z cyklu "Malujemy wagony"
« dnia: 09 Grudnia 2007, 10:36:21 »
Wydaje mi się, że 1024x512 to trochę za dużo. Optymalny będzie rozmiar 512x512.

A, wymaż też z 401W-pcc1.tga te źdźbła trawy na dole. Strasznie tandetnie to wygląda. Poza tym fajna sprawa, ale przerób wszystkie tekstury na 512x512. 512x256 to trochę za mały rozmiar, z kolei 1024x512 ważą trochę za dużo.

Pozdrowienia i powodzenia w pracy nad teksturami!

115
Bocznica / Odp: MK pod ostrzałem ZT Żurawicy.
« dnia: 07 Grudnia 2007, 19:32:09 »
Czytanie ze zrozumieniem to jedna z umiejętności sprawdzanych testem po 6. klasie podstawówki!

"mieć prawo nie chcieć być na zdjęciu" - "chcieć być na zdjęciu lub nie życzyć sobie bycia na nim". Nie widzę sensu pisania bzdurnych postów nic nie wnoszących do dyskusji ;).

Wydzielam.
Akvin

116
Marconi, dzięki za uwagę. Paczkę podmieniłem - wrzuciłem mmd z dźwiękami syreny dołączonymi do 201E packa, także wszystko działa.

Patrykos - nie mów hop... ;)

117
Tradycja nakazuje wydawanie tekstur w piątki. Dziś co prawda czwartek, ale wypadają mikołajki, a więc termin z uwagi na ważniejszą tradycję ulega przesunięciu ;).

Owym prezentem jest ET22-168, widoczna na poniższych screenach. Ta lokomotywa jest z jednej strony pierwszą z CM Gdynia, a z drugiej pierwszą z takim typem reflektorów w MaSzynie. Spore podziękowania należą się Profecie, który przerobił model. Rzecz jasna wszystkie niezbędne pliki znajdują się w paczce.

Prośby o ten model wystąpiły już jakiś czas temu, jednak nie było zdjęć. Osobą, która takie zrobiła jest Paweł Telega - EU07-457. Namawiam więc do współpracy - współpracuje ze mną jedynie kilka osób (Paweł, Andrzej, defiler, Kawu, Krzysiek626 i MKdudu).

Dość moralizatorskiej gadki, której i tak pewnie nikt nie czyta ;) Screeny:



Link do pobrania paczki:
http://members.lycos.co.uk/eu05maszyna/download/ET22-168.rar

Mam nadzieję że prezent się wam spodoba ;) Pamiętajcie: to od Mikołaja, ja tylko przekazuję ;).

118
Inne niekolejowe / Odp: Lektor czytający tekst
« dnia: 02 Grudnia 2007, 20:05:33 »
Ale syntezator to syntezator. Sztuka czytania nie polega wyłącznie na wymawianiu odpowiednich głosek w odpowiedniej kolejności, ale także odpowiedniej intonacji, sposobie wymowy. Syntezator może być mierny, może być do niczego, może być dobry a nawet bardzo dobry, ale zawsze będzie syntezatorem. Inaczej zawód lektora przestniałby istnieć. ;)

119
Inne niekolejowe / Odp: Lektor czytający tekst
« dnia: 02 Grudnia 2007, 19:03:30 »
Według mnie najlepiej jest czytać samemu i przy okazji uczyć się poprawnej pisowni, np tego, że pytania kończymy nie kropką, a znakiem zapytania ;).

A sam syntezator Ivona jest do niczego. Kiedyś się tym bawiłem, ale to jest takie dziadowe, że ręce opadają. Głos kompletnie bez wyrazu, czuć, że sztuczny. Nic nie zastąpi człowieka.

120
Publikacje / Odp: Rezonator
« dnia: 02 Grudnia 2007, 16:53:43 »
Ręcznych też nie ma, są same lampy, ale już bez kul (przeciwwag).

Strony: 1 2 3 [4] 5 6 ... 17