Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Jaco

Strony: 1 2 3 [4] 5 6 ... 35
91
A może warto zapytać w ZNTKiM w Gdańsku? Teraz to największa z pozostałych obecnie spółek, która naprawia EU/EP07. Tego typu zakłady zawsze miały całą masę klamotów, których nie montowali już na lokomotywy.

92
Bieżące kolejowe / Odp: Pociagi o specjalnym przeznaczeniu/CC 40108
« dnia: 02 Lutego 2023, 22:15:58 »
Lokomotywa była bardzo energożerna, a przy niżej wspomnianym napięciu mógłby być dość marny efekt. Tyle mogę powiedzieć, bo źródła nic więcej nie mówią o szczegółach.

4. 04.04.1973 jazdy luzem i z dwoma wagonami na odcinku Żmigród - Skokowa przy niestabilnym napięciu w sieci 2600-3200V, co mogło się okazać kluczowe w późniejszych testach,

BTW, widziałem gdzieś zdjęcie marnej jakości, gdzie CC 40108 była spięta z EP23-001. Może ten pomarańczowy Byk prowadził jeden z pociągów specjalnych, o których pisałem wcześniej...?

93
Bieżące kolejowe / Odp: Pociagi o specjalnym przeznaczeniu/CC 40108
« dnia: 16 Stycznia 2022, 12:27:06 »
W tamtych latach testowano duże prędkości, ale od testów do "szybkich jazd" nawet rządowych daleka droga:
1. EU05-29 na odcinku Konin - Spławie poleciała 174 km/h i na tym się skończyło (to były badania m.in. pod przebudowę EU05 na EP05),
2. CC40108 (SNCF) przy testach z dużymi prędkościami połamała pantografy (zresztą niewiele wiadomo o pobycie "Nez casses" w PL).

Dodać należy, że w tamtych czasach jeśli chodzi o pociągi specjalnego znaczenia znacznie ważniejsze były transporty wojskowe w relacjach NRD-PRL-ZSRR i PRL-ZSRR.

I to by było tyle w temacie.

Aktualizacja 01.02.2023.

Minęło trochę czasu, w trakcie którego szukałem informacji o pobycie francuskiej lokomotywy w PL. Poniżej przedstawiam ciekawe fakty:
- do testów na sieci PKP wybrano lokomotywę czterosystemową o nr bocznym CC 40108,
- do PL maszyna dojechała w składzie pociągu specjalnego w dniu 31.03.1973, gdzie granicę przekroczyła na przejściu granicznym Forst/Zasieki; później przez Żagań i Leszno skład pojechał do Warszawy, gdzie lokomotywę odstawiono w szopie na Olszynce Grochowskiej,
- testy:
1. 01.04.1973 pierwsze uruchomienie maszyny pod siecią 3kV,
2. 02.04.1973 pierwsze jazdy na trasie Rembertów - Miłosna z Vmax 100 km/h,
3. 03.04.1973 oficjalna prezentacja lokomotywy na terenie COBiRTK w Warszawie (obecnie CNTK) dla przedstawicieli partii i osób związanych z branżą kolejową,
4. 04.04.1973 jazdy luzem i z dwoma wagonami na odcinku Żmigród - Skokowa przy niestabilnym napięciu w sieci 2600-3200V, co mogło się okazać kluczowe w późniejszych testach,
5. 05.04.1973 próby z 6 wagonami i prędkościami do 160 km/h, po których po odpięciu jednego wagonu rozpoczęto dalsze testy z V=120/140/160 i docelowo 180 km/h,
- ten ostatni test okazał się kluczowy, gdyż polscy inżynierowie nalegali, aby dla ułatwienia osiągnięcia Vmax 180 km/h podnieść drugi pantograf, gdzie obsługa francuska kategorycznie się sprzeciwiała - ostatecznie polskie zdanie przeważyło i lokomotywa poleciała na testach 180 km/h na dwóch pantografach,
- niestety tuż przed końcem testu sieć trakcyjna zaczęła falować, co doprowadziło do złamania pantografu nr 3 i zerwania pantografu nr 2,
6. 09.04.1973 wznowiono testy po naprawie pantografów, aby sprawdzić ich poprawność działania - jazdy odbyły się z prędkościami 120 i 160 km/h; ostatecznie tego dnia przeprowadzono 22 jazdy testowe z V 40, 125 i 160 km/h,
7. 10.04.1973 kolejne 26 jazd z prędkościami 125 i 160 km/h,
8. 11.04.1973 kolejne 13 jazd z prędkością 120 km/h,
9. 12.04.1973 kolejne 13 jazd z prędkością 140 km/h, ale głównie na łukach - te testy były ostatnimi i po sformowaniu składu pociągu specjalnego CC 40108 wróciła do Warszawy,
10. 13.04.1973 lokomotywa brała udział w wystawie na terenie COBiRTK dla przedstawicieli ministerstwa komunikacji,
11. 14.04.1973 wyjazd składu specjalnego z Warszawy przez Poznań, Leszno, Żagań, Tuplice, Zasieki do Forstu i dalej przez Niemcy do Francji.

Ostatecznie maszyna przejechała na testach niecałe 1000 km i uznano je za pomyślne. Inżynierowie byli usatysfakcjonowani. Strona francuska odniosła wrażenie, że polscy decydenci przychylnie byli nastawieni i że Polska zamówi w Alsthom elektrowozy serii CC 6500 (oryginalnie zasilane napięciem 1500V), bo to właściwie było celem wizyty CC 40108 w PL. Dlaczego do PL przyjechała zatem CC 40108, a nie przedstawiciel serii CC 6500? CC 40100 była jedyną serią, która była zasilana napięciem 3000V, a poza tym została zbudowana wg podobnej koncepcji do CC 6500 przede wszystkim jeśli chodzi o wózki napędowe, które były trzyosiowe z jednym dużym silnikiem trakcyjnym. Jak wiemy, ani CC 6500, ani CC 40100 nie zostały zamówione.

No i na koniec: CC 40108 weszła na stan SNCF w dniu 26.07.1969, a skreślono ją 03.06.1996. Maszyna przejechała przez ten czas ponad 6 600 000 km.

Poniżej na fotkach:
1. CC 40108 we Francji,
2. CC 40108 z wagonem pomiarowym i uszkodzonym pantografem, szlak Żmigród - Skokowa, 05.04.1973,
3. jako ciekawostka niezwiązana z przedmiotowym tekstem: CC 40106 po wypadku w Belgii 26.09.1969,
4. schemat malowania.

Źródła:
- materiały własne,
- "Elektrowozy serii CC 40100 SNCF i serii 18 SNCB/NMBS (1)" R.Rusak, Świat kolei 10/2017, EMI-PRESS 2017.



94
Bocznica / Odp: Pomysły na rozwój exe
« dnia: 28 Stycznia 2023, 12:14:28 »
@Irek_Wd: popieram! To niby pierdoły, ale dają fajny efekt podczas przebywania w kabinie i w trakcie jazdy.

Zakazy 15
Bocznica
MD

95
Poszukuję, chcę zrobić / ET41-100 poszukiwania II/SP47/E1000/301Dc
« dnia: 25 Stycznia 2023, 19:10:45 »
Wracając jeszcze do ET41-100 warto zaznaczyć, że był to pierwszy ryflowany "Jamnik", przy czym numery 101 - 111 nadal były "gładkie". Na dobre ryfle weszły od numeru bocznego 112.

96
Poszukuję, chcę zrobić / ET41-100 poszukiwania II/SP47/E1000/301Dc
« dnia: 24 Stycznia 2023, 20:07:19 »
Czy były jeszcze inne lokomotywy w takich barwach?
Może nie były to identyczne barwy, ale z pewnością wzornictwo wyszło z jednego biura projektowego. Mam tutaj na myśli maszyny typu 201Eg (PaFaWag), które były eksportowane do Maroka na koleje ONCF jako seria E1000. Użyte barwy są podobne, a wzór na czole na pewno posłużył później do "ozdobienia" ET41-100 w 1980 roku.

97
Poszukuję, chcę zrobić / ET41-100 poszukiwania II/SP47/E1000/301Dc
« dnia: 24 Stycznia 2023, 16:38:52 »
W moim avatarze jest SP47-001, ale podrzucam znane w necie zdjęcie jako załącznik. Lokomotywa poprowadziła pociąg specjalny wiozący z Poznania do Warszawy delegatów na VII Zjazd PZPR (08.12.1975), a dla celów propagandowych została pomalowana w atrakcyjny, nietypowy dla polskich kolei sposób (w tonacji kremowo-brązowej). Barwy zielone na styl SU46 otrzymała około 1977 roku.

98
Poszukuję, chcę zrobić / ET41-100 poszukiwania II/SP47/E1000/301Dc
« dnia: 24 Stycznia 2023, 15:41:01 »
Lokomotywę przygotowano na VIII zjazd PZPR w Warszawie w 1980 roku i "100-tka" w "reprezentacyjnych" barwach zwanych "rządowymi" miała bodaj dwa razy prowadzić extra skład z delegatami partyjnymi do Warszawy (chyba ze Śląska). Zjazd odbywał się w dniach 11-15.02.1980. PZPR się dziś źle kojarzy, a sam rok 1980 w historii PL był bardzo burzliwy.

A propos modelu PIKO w skali HO: modele ET41-100 powstawały na zamówienie i przerabiał je z fabrycznych PIKO jeden ze znanych modelarzy (zmiana malowania, nowe reflektory lusterkowe, firanki w kabinie, zielone pulpity, sterowanie cyfrowe, białe bandaże na kołach...). W sumie tych modeli jest trochę, ale raczej nie ma dwóch takich samych - różnią się detalami względem siebie i czasem względem oryginału (oprawy żaluzji, przydział macierzysty itd.).

99
Poszukuję, chcę zrobić / ET41-100 poszukiwania II/SP47/E1000/301Dc
« dnia: 23 Stycznia 2023, 15:00:02 »
Stary wątek z 2004 roku został dawno temu zamknięty dlatego założyłem nowy. Chciałbym się odnieść do fragmentu postu jak poniżej Kolegi Dudusia, bo temat jest ciekawy:

"(...) Jakiś czas później kiedy ,,era" E. Gierka legla w gruzach doszła mnie wiadomość że ET41-100 została przemalowana na zielono. Zastanawiam sie tylko kiedy i gdzie zrobiono te foty w tzw ,,barwach narodowych" które dziś stanowią tekstury do ET41-100 w symku ? Czyżby były aż tak archiwalne ?(...)"

Maszynę przemalowano na zielono podczas rewizji w 1984 w ZNTK Oleśnica. W necie jest co najmniej kilka zdjęć "100-tki" w różnych miejscach i są to zarówno fotki B&W jak i kolorowe. Zakładam, że wykonano je zarówno w HCP (taki był zwyczaj), ale również m.in. w Gliwicach i Poznaniu Głównym. Trochę szkoda, że podczas P5+M w 2019 w Ostrowie Wlkp. nie przywrócono jej takiego malowania, ale z drugiej strony komuś mogło się źle kojarzyć. Dla mnie wielka szkoda, bo na pewno fotki trafiły by na tekstury do MaSzyny.

Ostatnie dodane zdjęcie jest wykonane w Poznaniu Głównym 10.02.1980 roku.

100
Inne niekolejowe / Odp: Jaki laptop polecacie to Maszyny ?
« dnia: 23 Stycznia 2023, 20:17:51 »
Jaką masz kartę graficzną? Zakładam, że jakiegoś GeForce'a GTX?

101
Inne niekolejowe / Odp: Jaki laptop polecacie to Maszyny ?
« dnia: 23 Stycznia 2023, 11:14:18 »
Inne ważne pytanie: jaką temperaturę procesora graficznego osiągacie?

102
Bieżące kolejowe / Odp: Jazda na przednim pantografie.
« dnia: 21 Stycznia 2023, 11:32:31 »
Zapomnieliście o czynniku ludzkim. Dziś mamy czujniki etc, ale kiedyś nie było tak wesoło. Nie mam akurat tutaj na myśli sieci PKP, ale sąsiednie zarządy, gdzie znam przypadek pomyłki maszynisty na słowackiej lokomotywie serii 350, gdzie pod siecią 25 kV chciał się uruchomić jak pod 3 kV.

103
Inne niekolejowe / Odp: Jaki laptop polecacie to Maszyny ?
« dnia: 20 Stycznia 2023, 19:35:47 »
Sporo ciekawych rzeczy jest w tym wątku https://eu07.pl/forum/index.php/topic,33740.0.html

104
Bieżące kolejowe / Odp: Jazda na przednim pantografie.
« dnia: 19 Stycznia 2023, 19:49:59 »
W E4MSU zastosowano ogromny transformator. Do tego system najpierw podnosił patyk 15kV, mierzył napięcie i decydował automatycznie czy przełączyć się na patyk 3kV.
Na zdjęciu uchwyciłem moment uruchamiania się "Gryfa". Pantograf 15/25 kV (zewnętrzny) i 3 kV w górze...

105
W każdej DTR sprężarki podana jest taka wartość. Spróbuj poszukać w internecie.

106
Bieżące kolejowe / Odp: Jazda na przednim pantografie.
« dnia: 18 Stycznia 2023, 20:42:53 »
Nie ma tutaj nic o oddzielnym napędzie wózków.
Jest za to informacja o sile pociągowej 300 kN, a więc na pewno napęd jest na 4 osie. Maszyna dedykowana jest do prowadzenia lekkich pociągów towarowych.

107
Bieżące kolejowe / Odp: Jazda na przednim pantografie.
« dnia: 18 Stycznia 2023, 17:09:05 »
Hmmm, nie znam szczegółów technicznych, ale to bardzo dziwne... Przecież tam są silniki trakcyjne z przekładnią elektryczną jak mniemam. Praca na jednym wózku "zaniża" siłę pociągową, a to duże "niepowodzenie" projektu.

108
Bieżące kolejowe / Odp: Jazda na przednim pantografie.
« dnia: 18 Stycznia 2023, 15:30:02 »
Nowa lokomotywa z Pesy oznaczona 111DE ma natomiast tylko jeden pantograf nad jedną z kabin. Wynika to z zamontowania w drugiej części pojazdu sporego silnika spalinowego (Pesa deklaruje motor o mocy 1800 kW).

109
Bieżące kolejowe / Odp: Jazda na przednim pantografie.
« dnia: 18 Stycznia 2023, 14:41:44 »
Dla przykładu na E4MSU-001 jest tak...
Jako ciekawostka: niegdysiejsze lokomotywy typu 112E z Adtranz, czyli dwusystemowe EU43 miały tylko dwa pantografy, przy czym jeden był dla 3kV, a drugi dla 15kV. Gdyby jeździły na PKP to zasady, o których pisano wyżej miały by się nijak do rzeczywistości...

110
Pomoc doraźna / Odp: EN57 z 1 klasa.
« dnia: 29 Grudnia 2022, 20:03:13 »
Co ciekawe, EN57-1822 jako fabrycznie nowy nie miał pierwszej klasy. Przebudowę wykonano znacznie później.

111
Screeny / Odp: Wasze filmy z symkiem w roli głównej
« dnia: 27 Listopada 2022, 11:10:32 »
Niech ten trailer zostanie w wątku "MaSzyna Trailer?" https://eu07.pl/forum/index.php/topic,28127.msg562274.html#msg562274.

112
Bocznica / Odp: Товарищ Гагарин V2
« dnia: 13 Listopada 2022, 16:38:55 »
Przy robieniu tej kabiny, było omawiane i wyszło na to że lampki nie działały na niektórych lokomotywach, działał tylko Buczek
Dlatego rozumiem @jakisrandomowynoob, bo ja sam jeżdżę tylko M62-1145, bo inne maszyny tylko z buczkiem są mocno niekomfortowe do prowadzenia bez "lampek"...


//Post raportowany - "post pod postem". Zintegrowałem 2 posty w jeden. Ten idzie na bocznicę. Robo.

113
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 22.11 - problemy
« dnia: 11 Listopada 2022, 16:33:21 »
sterowniki najnowsze
To chyba nie najlepszy pomysł. Czasem starsze sterowniki bardziej się sprawdzały przy różnych instalacjach.

114
Symulator / Mleczne okna w EP05
« dnia: 05 Listopada 2022, 15:58:36 »
Proszę o podpowiedź, jak zmienić "mleczne" okna w EP05 na przeźroczyste takie jak choćby w Skodzie 181?

115
ATSD (A tak swoją drogą), np. w RJ 1990-1992 pociągi były oznaczane prościej:

1. EE: Ex z lokomotywą elektryczną,
2. ESE: Ex z lokomotywą elektryczną i Vmax co najmniej 140 km/h,
3. PE/PS: POSP. z lokomotywą elektryczną/spalinową,
4. DE/DS: DALEKOBIEŻNE przyspieszone (powyżej 200 km) z lokomotywą elektryczną/spalinową,
5. M/ME/MS/MJ: OSOBOWE z lokomotywą parową/elektryczną/spalinową/ezt,
6. SDE/SDS: składy do/z ZNTK,
7. SDŁE: składy pocztowe... itd.

Z biegiem lat symbole się zmieniały choćby wtedy, gdy pojawiła się kategoria IC i EC.

116
Mam pytania odnoszące do Ir-11:
1) jakie mają skróty pociągów ekspresowych międzynarodowych, które nie są EuroExpress oraz EuroNight?
2) co oznacza skrót EXE, który nie ma w Ir-11, ale jest w scenerii Wrzosy?
Odpowiedź w załączniku (w Ir-11 z 2015 jest skrót EXE). Zadajesz coraz to bardziej irytujące pytania...

117
Bieżące kolejowe / Odp: Różnica między siłą pociągową a mocą?
« dnia: 18 Października 2022, 16:37:57 »
W literaturze kolejowej, na której się wychowałem zasada była taka:

1. moc parowozów i lokomotyw spalinowych wyrażana była w KM,
2. moc lokomotyw elektrycznych i ezt wyrażana była w kW,
3. siła pociągowa wyrażana była w kN.

Lokomotywa a o większej silę pociągowej jest lepsza czy o większej mocy jest lepsza?
Trochę mieszasz pojęcia, ale podam ciekawy przykład: jeden z przewoźników w Polsce posiada co najmniej dwa rodzaje Class66 - jedne o mocy 3300 KM i sile pociągowej 409 kN, a drugie o mocy 3300 KM i sile pociągowej 467 kN. Te drugie mają zmienioną przekładnie zębatą i obniżoną prędkość max. ze 120 do 100 km/h. W ruchu towarowym ta druga jak widać jest "mocniejsza" mając większą siłę nie ujmując tej pierwszej...

Na przykład moc VL85 to 12 550 koni mechanicznych i pozwala to lokomotywie rozpędzić się do prędkości 110 km/h i ciągnąć za sobą składy o masie do 7 400 ton. Natomiast Siemens EuroSprinter ma 8700 koni mechanicznych a jej maksymalna prędkość to 230 km/h.
Porównanie lokomotyw z rozruchem oporowym (WŁ85 chyba taki ma) z Husarzem z rozruchem impulsowym nie ma sensu. Poza tym radziecki sprzęt ma 8 silników trakcyjnych i sprzęg samoczynny, który potrafi przenieść duże siły, a Siemens ma sprzęg śrubowy i tylko 4 silniki trakcyjne...

To tyle na początek.

118
Bieżące kolejowe / Odp: Imprezy Kolejowe
« dnia: 17 Października 2022, 16:27:22 »
ale chyba mamy jeszcze jakiś "stan epiddmi" nie odwołany do końca, więc na uczelni pewnie jeszcze nie będą zbyt chętni
16.05.2022 Rząd zamienił panujący w kraju „stan epidemii” na „stan zagrożenia epidemicznego” i zniósł większość obostrzeń sanitarnych, w tym nakaz zakrywania ust w miejscach publicznych.

Ciekawe, czy np. od 01.11.2022 znów nie wejdą jakieś nowe przepisy...

Źródło:
https://www.gov.pl/web/gsse-warszawa/odwolanie-na-obszarze-rzeczypospolitej-polskiej-stanu-epidemii

119
1) elektryfikacja LHS jest ważna również dla tego, żeby puścić łotewskie jednostki ER2T (screen w załączniku), żeby można przewozić pasażerów na tych liniach szerokotorowych. Elektryfikacja powinna być o 3 kV DC
Kilka uwag, bo widzę, że nie znasz polskiego rynku przewozów:
1. linia LHS jest jednotorowa i dedykowana dla ruchu towarowego, co oznacza, że dla pociągów pasażerskich nie ma tam miejsca,
2. żeby ruch pasażerski miał sens, to pomiędzy i tak słabo atrakcyjnymi pasażersko miejscowościami musiało by być co najmniej kilka jak nie więcej par pociągów na dobę, ale problemem jest to, co napisałem w pkt. 1,
3. taboru na polskie tory nie wprowadza się tylko dlatego, że mają odpowiednią szerokość toru i napięcie zasilania (obecnie konieczne jest zdobycie "Zezwolenia na wprowadzenie pojazdu do obrotu") - ezt ER2T na pewno nie mają odpowiedniej skrajni, a zezwolenie to temat nieosiągalny...

Poza tym wolałbym polski nowoczesny tabor pasażerski na szeroki tor niż stare posowieckie ER2T...

120
Wówczas wszystkie ST44 naprawiano (REV i NG) tylko w ZNTK Bydgoszcz.


Strony: 1 2 3 [4] 5 6 ... 35