Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Pokaż wątki - Ra

Strony: 1 [2] 3 4 ... 6
31
EU07 Simulator English forum / Subtitles for MaSzyna sounds
« dnia: 19 Lutego 2014, 20:59:46 »
Since version 427 of EU07.EXE it is possible to add subtitles in any language to sounds played by MaSzyna. This mainly concerns sounds like radio conversation with traffic control or train stuff. For every WAV sound a TXT file can be created. After the minus sign a language code must be placed, default is pl. E.g for radio25.wav the subtitles can be radio25-pl.txt for Polish, radio25-en.txt for English or radio25-es.txt for Spain. The language suffix is defined in eu07.ini file, after lang keyword.

The text files are in MPL2 format, that is very popular in Poland as subtitles for movies. The timing is based on 0.1s intervals. Start and end time are placed in square brackets, so the [123][456] means showing message from 12.3 to 45.6 seconds of the sound. In case the brackets are missed, subtitle will be shown all the time when sound is played. For long sentences, a vertical line | can be used to split sentence into lines. Also, slash / can be used as the first character of text line to use italics, what means unimportant background speaking (this is still not supported, so the slash is shown directly). Example:
Kod: (sz_wygaslo-en.txt) [Zaznacz]
[11][28]I'm giving you a substitute signal. Did it fade?
[35][49]Yes it did.
[58][70]Substitute granted.
[72][85]I see it, I'm gonna drive on.

If you would like to test the feature or create subtitles for your language, please contact me via PM or in this topic. We are in progress with English translation.

32
Bieżące Symulatorowe / Eksperyment z łatką binarną
« dnia: 05 Lutego 2014, 18:45:42 »
Korzystając z okazji chciałbym przeprowadzić eksperyment ze stosowaniem łatek binarnych. Do jego zastosowania niezbędny jest malutki programik bspatch.exe. Program jest do pobrania ze strony autora:
http://sites.inka.de/tesla/others.html#bsdiff
albo z bezpośredniego linku (wersja pod Windows – 73kB):
http://sites.inka.de/tesla/download/bsdiff4.3-win32.zip

W załączniku znajduje się spakowany pliczek EU07_424.exe.bsdiff. Należy go wypakować wraz z wyżej wymienionym archiwum do głównego folderu MaSzyny, a następnie z linii poleceń wykonać:bspatch EU07_424.exe EU07_424a.exe EU07_424.exe.bsdiffNałożenie tej łatki powinno naprawić otwieranie drzwi w EZT, jeśli do uruchomienia scenerii użyje się zmodyfikowanego pliku. Jeśli eksperyment się powiedzie, to będzie można taką funkcjonalność wbudować w Rainsted i udostępniać np. poprawki modeli czy tekstur w formie bardzo krótkich łatek. Jednym z problemów do rozpoznania jest nałożenie łatki na nieodpowiednią wersję pliku. Już teraz widzę, że możliwe jest podanie tej samej nazwy jako plik pierwotny i wynikowy, a wielokrotne nałożenie łatki daje w takim przypadku za kolejnym razem inną zawartość pliku wynikowego. Bezpieczniej by było, gdyby w łatce zapisane były np. CRC32 pliku sprzed i po modyfikacji, a program by zgłaszał błąd w przypadku niezgodności.

33
Publikacje / EU07.EXE, wersja: 424
« dnia: 04 Lutego 2014, 01:52:37 »
Po ponad roku prac nad kodem (o zmiennej intensywności) udostępniam kolejną wersję EU07.EXE, tym razem oznaczoną numerkiem 424 (dokładniej 14.2.929.424).

Najważniejsze zmiany, z którymi należy się zapoznać, aby np. nie zgłaszać ich jako błędy:
  • Zintegrowany kod z Megapacka, w szczególności wymagane jest załączenie baterii przez [Shift]+[J].
  • Zmieniony sposób animacji pantografów, więc w niektórych lokomotywach pantografy będą ustawiały się nieprawidłowo względem drutu. Modele te będą wymagały poprawienia, albo przynajmniej trzeba im ustawić parametry w MMD.
  • Zmieniony sposób uruchamiania lokomotywy, w szczególności jeśli jest za mało powietrza, by podnieść pantografy.
  • Zmienione działanie sieci trakcyjnej. Błędy rozwieszenia sieci w sceneriach będą powodowały wyłączanie wyłącznika szybkiego albo nawet połamanie pantografu.
  • Zmieniony sposób sterowania EN57, konieczna jest poprawka do plików FIZ.

Szczegółowy opis zmian znajduje się pod adresem:
http://rainsted.com/pl/Symulator/MaSzyna/EU07.EXE_424
niemniej niektóre zmiany zostały opisane na innych stronach:
http://rainsted.com/pl/Symulator/MaSzyna/Mega_Pack_KURS%27a_90
http://rainsted.com/pl/Symulator/MaSzyna/EU07.EXE_Kurs_2013
http://rainsted.com/pl/Symulator/MaSzyna/EU07.EXE_414

Z jednej strony jest to najlepsza wersja ze wszystkich, jakie dotychczas się pojawiły, a z drugiej strony można by nad tym siedzieć i kolejny rok, a zawsze pozostanie coś fajnego do zrobienia dodatkowo. Testy w zamkniętym gronie nie wykazują już poważnych błędów, przyszedł czas na testy otwarte. Myślę, że za parę miesięcy pojawi się kolejna wersja, uwzględniająca zgłoszone przez ten okres uwagi, a być może będzie też zawierała jakieś nowości. Mam cichą nadzieję, że do tego momentu zostaną również poprawione błędy w modelach i sceneriach, a nowe dodatki będą prawidłowo działały na niniejszej wersji.

W załączonej paczce znajdują się:
- nowe EU07.EXE
- sceneria TD z możliwością zmiany napięcia zasilającego przez [Shift]+[5] do [Shift]+[7]
- poprawione pliki FIZ i MMD dla EZT z paczki MaSzyna 08.13

34
Symulator / Ladder Diagram (LD), czyli zapis schematów
« dnia: 23 Stycznia 2014, 01:09:21 »
Chciałbym zaproponować sposób zapisu schematów sterowania lokomotyw (docelowo również np. urządzeń przekaźnikowych) w pliku tekstowym, w języku Ladder Diagram (LD albo LAD, czyli logika drabinki) na użytek MaSzyny.

Plik powinien się zaczynać od definicji zmiennych binarnych (tzn. przyjmujących stan 0 albo 1), reprezentujących stan przełączników, lampek oraz warunków opisanych analogowo (np. U>2200[V] by reprezentowało minimalne napięcie pozwalające na załączenie wyłącznika szybkiego). Docelowy format nie został jeszcze określony, na razie proponuję wypisać nazwy występujące na schematach, a po dwóch ukośnikach // dać opis.

Właściwy schemat będzie opisany za pomocą "słów", rozdzielonych spacjami. Na słowa składają się wieloznakowe symbole oraz wymienione wcześniej zmienne binarne. Zestaw symboli:
Styk
zwierny
Styk
rozwierny
Opis
LD-[LD-[/Pierwsze wejście szczebla drabinki
]-[]-[/Kolejne wejście, połączenie szeregowe
]-(]-(/Wyjście (jako ostatni element szczebla)
)Koniec szczebla drabinki
]-Nazwa węzła (odczep do innego szczebla)
-[-[/Koniec nazwy węzła, kolejne wejście
-(-(/Koniec nazwy węzła, wyjście
]+]+/Połączenie równoległe wejścia
+[+[/Kolejne wejście szeregowo

Styk zwierny: styk normalnie otwarty, zamykany po załączeniu przełącznika albo stycznika.
Styk rozwierny: styk normalnie zamknięty, otwierany po załączeniu przełącznika albo stycznika.
W miarę potrzeby będą definiowane kolejne typy wejść i wyjść, np. ze zwłoką czasową.

Przykład:S1 //przełącznik 1
S2 //przełącznik 2
S3 //przełącznik 3
S4 //przełącznik 4
K1 //kontrolka 1
K2 //kontrolka 2
Z1 //połączenie równoległe

LD-[ S1 ]-[ S2 ]- Z1 -( K1 )
LD-[/ S3 ]+ Z1 +[ S4 ]-( K2 )
W powyższym przykładzie kontrolka K1 zapali się po zamknięciu przełączników S1 oraz S2. Jednocześnie zmienna Z1 będzie miała ten sam stan, co kontrolka K1. Kontrolka K2 zapali się, gdy będzie zamknięty przełącznik S4 oraz będzie otwarty przełącznik S3 lub zamknięte będą S1 i S2 (poprzez Z1).


Jest to pierwsza wersja, która zapewne będzie podlegać zmianom.

35
Bieżące Symulatorowe / Konwencja odwołań do submodeli
« dnia: 05 Stycznia 2014, 13:47:01 »
Potrzeba taka występuje w paru przypadkach, jednak obecnie jest to potrzebne dla eventu wykonywanego po zakończeniu animacji submodelu. Niby można równocześnie z uruchomieniem animacji modelu dodać do kolejki event z odpowiednim opóźnieniem, ale trzeba to opóźnienie dobrać lub policzyć, co się nie sprawdza, jeśli istnieje możliwość przedłużenia lub zmiany kierunku animacji.

Przykładowo, czas ruchu obrotnicy zależy od jej aktualnego i docelowego położenia, a do tego obsługując obrotnicę ręcznie można zadać jej nową pozycję zanim osiągnie poprzednio zadaną. Wyliczanie z góry czasu trwania tego ruchu było by dosyć karkołomne. Podobna sytuacja jest w przypadku zapór, które mogą być opuszczone zaraz po lekkim podniesieniu, albo ponownie podniesione, gdy już rozpoczęto ich opuszczanie.

Dlatego wczoraj dodałem opcję generowania eventu po zakończeniu animacji. Event ten jest generowany przez submodel, który podlega animacji. Ponieważ w modelu może być wiele animowanych submodeli, nazwa eventu musi zawierać nazwę modelu oraz nazwę submodelu. Na początek utworzyłem nazwę o postaci model.submodel:done, gdzie "model" oraz "submodel" są odpowiednimi nazwami obiektów, a ":done" jest końcówką związaną z zakończeniem animacji. Niemniej równie dobrze mogła by być używana nazwa submodel@model:done albo model->submodel:done.

Być może ktoś ma lepsze propozycje, to dodam je do ankiety.

36
Bieżące Symulatorowe / Mapowanie trawy
« dnia: 15 Listopada 2013, 03:26:41 »
Mam problem z mapowaniem terenu teksturą trawy. Chciałbym, aby sposób mapowania terenu został ujednolicony i aby było jasne, jak nakładać teksturę. W różnych sceneriach spotkałem się z różnymi długościami powielania tekstury. Przykładowo, w Quarku i Tarniowie jest to 2.5m, z kolei 10m było w Testowie. Wydaje mi się, że powtarzanie 5m też widziałem. Chodzi mi o teksturę typu grass.

Na razie roboczo przyjąłem, że najlepsze będzie mapowanie na 5m. Ewentualnie do zaakceptowania jest 10m. Mapowanie na 2.5m wydaje mi się zbyt gęste i za bardzo widać wzorki na trawie. Jeśli ktoś ma jakieś argumenty, to chętnie się z nimi zapoznam. O ile dobrze kojarzę, Trainz przeszedł z siatki 10m na 5m około 2009 roku.

37
Inne niekolejowe / Automatyka dla maniaków
« dnia: 06 Listopada 2013, 23:39:49 »
Gdyby ktoś przypadkiem zainteresował się programowaniem automatyki, to uprzedzam, że produkty firmy Siemens są dla ambitnie cierpliwych. W załączeniu jeden z kwiatków, a spotykam się z problemami tego typu już któryś raz...

38
Bieżące Symulatorowe / Czy eventy losowe działają?
« dnia: 02 Listopada 2013, 04:39:03 »
Chciałem zrobić zdarzenia losowe w Quarku. Jednak gdy uruchamiałem scenerię kilkukrotnie, za każdym razem "losowała" mi się wartość 0.28 jako pierwsza i 0.8967 jako druga. Wygląda na to, że zamiast wartości "losowych" mamy stały ciąg liczb przy każdym uruchomieniu. Nie korzystałem wcześniej ze zdarzeń losowych, więc wiem, czy to w ogóle działało. Czy ktoś ma jakieś doświadczenie w tym zakresie? Czy były jakieś wersje EXE, na których przy każdym uruchomieniu był inny ciąg liczb? Czy może tylko u mnie się to tak dziwnie robi?

39
Wydział zamówień / Znaki drogowe
« dnia: 01 Listopada 2013, 22:15:50 »
Robiąc przekop koło Mydelniczki poprowadziłem drogę wzdłuż toru. Chciałbym poustawiać na niej znaki drogowe, bo będą widoczne z toru. Jednak nie bardzo jest co. Ze znaków mamy tylko serię G (i to w kiepskiej jakości). Przydało by się zrobić minimum kilkudziesięciu najczęściej spotykanych znaków. Dobrze by było, gdyby ktoś zajął się znakami drogowymi, zamiast robić kolejną teksturę EU07...

W zakresie tekstur możliwe są 3 rozwiązania:
  • Tekstura każdego znaku w osobnym pliku. Jest to najbardziej elastyczne rozwiązanie, gdyż zawsze można dodać bądź wymienić plik. Można też tworzyć dowolną liczbę wariantów uszkodzonych znaków. Zaletą tego rozwiązania jest łatwość utworzenia nowego znaku, gdyż modele będą wspólne. Wadą jest duża liczba plików tekstur.
  • Tekstura zbiorcza regularna. Połączenie tekstur pojedynczych znaków w większą teksturę poprawi wydajność, zwłaszcza jeśli na teksturze umieści się najczęściej spotykane znaki. Wadą tego rozwiązania jest konieczność tworzenia osobnych modeli, ponieważ każdy będzie zamapowany inaczej (innym fragmentem tekstury). Regularność tekstury (np. siatka 8×8 znaków) pozwoli na względnie łatwe zmodyfikowanie modelu, poprzez dodanie stałych do współrzędnych mapowania (można modele tworzyć generatorem).
  • Tekstura zbiorcza upakowana. W tym przypadku powierzchnia tekstury ma być maksymalnie wykorzystana, łącznie z odwracaniem w pionie trójkątnych znaków oraz użyciem mniejszej rozdzielczości dla znaków o prostszym rysunku. Pozwoli to na zmniejszenie liczby tekstur, kosztem zwiększenia liczby modeli, gdyż dla każdego znaku trzeba będzie indywidualnie dopasowywać mapowanie. Jeśli modele znaków były by łączone w ramach sektora, zwiększyło by to wydajność. Jednak przygotowanie takiej tekstury będzie wymagać starannej selekcji znaków i ręcznego przygotowania mapowania modelu dla każdego z nich.
Myślę, że trzeba będzie zacząć od rozwiązania 1, ale myśleć o docelowym zastosowaniu rozwiązania 2 albo 3. Ponadto należy uwzględnić, że znaki w innych krajach mogą wyglądać inaczej (np. słowackie są zauważalnie inne niż polskie), dlatego trzeba przewidzieć podkatalogi na poszczególne kraje. Dobrze by było przyjąć, że na jeden znak będzie przypadać kwadratowa tekstura o boku będącym całkowitą potęgą liczby 2, np. 64 albo 128 pikseli (łącznie z niewielkim marginesem).

Oprócz oznakowania pionowego, przydały by się również tekstury dróg z oznakowaniem poziomym, w szczególności potrzebne są linie zatrzymania na przejazdach kolejowych.

40
Symulator / Klatki na sekundę (FPS)
« dnia: 08 Sierpnia 2013, 03:59:37 »
Ponieważ w wątku dotyczącym modyfikacji Tarniowa pojawiło się pytanie o wydajność po zmianach, chciałbym pokrótce przybliżyć ten temat, gdyż może nie wszyscy śledzą listę zmian w EU07.EXE.

1. Rozmiar scenerii nie ma wpływu na FPS. Niezależnie od tego, jak wielka jest powierzchnia scenerii, nieużywane jej fragmenty jedynie zajmują miejsce w pamięci, ale nie są przetwarzane. Sceneria jest zorganizowana w dwuwymiarową mapę, a do wyświetlania są kwalifikowane tylko te obiekty, które znajdują się w bezpośredniej okolicy kamery użytkownika. FPS bardziej zależy od liczby i skomplikowania tych najbliższych obiektów, a także od ogólnej liczby uruchomionych pojazdów.

2. Promień wyświetlanej scenerii jest regulowany automatycznie tak, aby uzyskać około 20 FPS. Tzn. przy domyślnych ustawieniach promień będzie zwiększany, jeśli wydajność przekracza 25 FPS, a zmniejszany, jeśli będzie mniej niż 16 FPS. Jeśli ktoś uzyskuje więcej niż 25 FPS to znaczy, że wyświetla mu się maksymalna odległość widzenia (domyślnie to jest 3km). Na sprzęcie, który nie osiąga 15 FPS niewiele da się zrobić. Symulator działa w miarę poprawnie do 5 FPS, potem zaczyna oszukiwać na fizyce (np. pociągi jeżdżą wolniej niż wynikało by to ze wskazania prędkościomierza).

3. Z moich obserwacji forum wynika, że dawno już nikt się nie skarżył na słabą wydajność, pomijając problemy konfiguracyjne. Np. wybrania nieodpowiedniej z dwu kart graficznych, braku sterowników, czy włączenia multisamplingu na kartach Intel. W pewnych przypadkach symulacja startuje z bardzo kiepską wydajnością i poprawia się to dopiero po uruchomieniu jakiegoś dźwięku (np. zatrąbieniu) – przyczyna takiego zachowania nie jest znana.

4. Sporadycznie spadek wydajności może być obserwowany w przypadku błędnych tekstur (np. o bokach nie będących naturalną potęgą liczby 2) albo nieoptymalnych modeli (gdy jest zbyt wiele submodeli). Opisywane też były przypadki spadku wydajności, jeśli np. las zrobiony pojedynczymi drzewami używa zbyt wielu różnorodnych tekstur.

5. Teoretycznie istnieje jeszcze dalsza możliwość poprawy wydajności, np. poprzez łączenie siatek prostych modeli (słupów, wysięgników), czy drzew o tej samej teksturze. Jednak w ostatniej ankiecie dotyczącej najpilniejszych zmian temat ten się w ogóle nie pojawił, w odróżnieniu od wcześniejszej, w której był jednym z dominujących.

6. Postęp techniczny i sukcesywna wymiana starszego sprzętu na nowy powoduje, że skrajne optymalizacje wydajności (np. specjalnie uproszczone modele, celowo odchudzone scenerie) interesują niewielki już odsetek użytkowników. Oni i tak wymienią sobie sprzęt wcześniej lub później, a wtedy cała ta praca pójdzie w zapomnienie. Optymalizacja symulacji jest potrzebna i istotna zawsze, ale powinna też mieć rozsądne granice.

41
Na warsztacie / Tarniowo2 (Modyfikacja scenerii Tarniowo)
« dnia: 07 Sierpnia 2013, 13:51:27 »
Przymierzam się do przerobienia scenerii Tarniowo. Obecnie wygląda ona jak makieta typu tort:


Ponumerowałem poszczególne szlaki, ponieważ chcę każdy z nich wydzielić. Te oznaczone cyframi 1 oraz 4 odkładam chwilowo na później. Dwa wewnętrzne, oznaczone cyframi 2 i 3 mam zamiar połączyć razem i umieścić pomiędzy Mydelniczką a scenerią Strzęsowiec – Karpice (SDR19). Będzie to wyglądało mniej więcej tak:


Podsypki i rozjazdy zostaną wymienione na te, które niedawno opublikował Benek (będzie to linia drugorzędna). Układów torowych stacji na razie nie planuję poprawiać, bo nie jest to priorytetem (być może wyjdzie inaczej). Zachodnie fragmenty szlaków 1 oraz 3 staną się bocznicami. Sieć trakcyjna zostanie usunięta (z jednej strony dla uproszczenia, z drugiej dla uzyskania niezelektryfikowanej linii, łączącej Czerwice z Wilisiem).

Cele do zrealizowania:
- przetestowanie i dopracowanie narzędzi edycyjnych w Rainsted,
- naliczenie kilometrażu linii przechodzącej przez Mydelniczkę (od Czerwic),
- rozszerzenie funkcjonalności dotychczasowych scenerii Quark i Tarniowo,
- przetestowanie scenariuszy dla scenerii opartej na komórkach.

2014-08-24 Zmiana tematu, ponieważ sceneria została udostępniona pod nazwą "Tarniowo2".

42
Forum / Doprecyzowanie przeznaczenia działów
« dnia: 22 Czerwca 2013, 13:41:52 »
Od czasu reformy działów obserwuję, że istnieje pewne pomieszanie co do przeznaczenia poszczególnych działów. W szczególności Symulator, Bieżące symulatorowe, Pomoc doraźna i Pomoc w tworzeniu. Chciałbym niniejszym doprecyzować moją wizję funkcjonowania tych działów.

Symulator
Dział o tym, co obecnie w MaSzynie jest, co jak działa, w jaki sposób można uzyskać jakieś efekty – za pomocą wpisów, plików itd. Podobnie jak w działach Tabor kolejowy oraz Infrastruktura kolejowa podstawą odniesienia jest rzeczywisty stan.

Pomoc doraźna
Pomoc doraźna to pomoc w uruchomieniu MaSzyny. Przede wszystkim sytuacje, gdy komuś nie działa symulacja, a powinna działać, bo innym działa.

Pomoc w tworzeniu
To pomoc w użytkowaniu programów innych niż MaSzyna, a które służą do tworzenia scenerii, modeli, czy dźwięków. Czyli opisy wszelkiego rodzaju edytorów, a także innych narzędzi do konwersji czy przetwarzania plików. Również tu powinny być porady w zakresie zbierania materiałów, czyli nagrywania dźwięków, robienia zdjęć, wykonywania pomiarów itp.

Bieżące symulatorowe
Tu powinny być umieszczane tematy, których znaczenie jest tymczasowe. W szczególności zgłaszanie błędów w symulacji (nie z uruchomieniem i nie przy tworzeniu dodatków), a także propozycji zmian.


W miarę rozwoju treści wątku może okazać się właściwe przeniesienie do innego działu. Np. problem zgłoszony w Pomoc doraźna może okazać się problemem z symulatorem, wtedy powinien być przeniesiony do Bieżące symulatorowe. Z kolei propozycja zmiany funkcjonalności symulacji, zgłoszona w Bieżące symulatorowe, powinna być przeniesiona do Symulator po jej wprowadzeniu do użytkowania.

43
Bocznica / Wydzielone z: Wybór karty sieciowej
« dnia: 16 Maja 2013, 17:14:24 »
Naprawdę jest to forum dla specjalistów od kart sieciowych?

Bocznica.
Rozi

44
Ja tylko dodam, że pierwsze efekty prac można już oglądać na scenerii Quark z paczki MaSzyna 01.13, pomiędzy Wielkim Kacem a Skwarkami. Jest to pierwsza wersja betonowych podkładów, które są wstawione eksperymentalnie dla oceny wpływu na FPS oraz wrażeń wizualnych.

45
Co ta informacja wnosi w zakresie rozwoju symulatora i dlaczego użytkownicy nie mogą sobie przeczytać tego sami, wchodząc np. na stronę http://www.rynek-kolejowy.pl/?

Opcja "Zgłoś do moderatora" funkcjonuje. W przypadku łamania regulaminu, zareagujemy.
Bocznica.
Rozi

46
Bocznica / Wydzielone z: Przechyłki jednośladów
« dnia: 27 Marca 2013, 01:41:16 »
To jest symulator lokomotywy a nie motocross.
Spoko, dla malkontentów jest w przygotowaniu specjalna wersja, w której nie będzie zbędnych bajerów.



Offtopic się zrobił + zewnętrzny serwer.
Bocznica.
Rozi

47
Bieżące Symulatorowe / Zmiany w drutach
« dnia: 26 Marca 2013, 10:15:34 »
Tak czasem zdarza mi się zaglądać na kod i analizować zagadnienia związane z pantografami. Nie mam jeszcze całościowej koncepcji, ale nasunęły mi się pewne wnioski.

1. Jest zamieszanie w określeniu przedni/tylny. Dotychczas przedni był pierwszym w kierunku jazdy, przy zmianie kabiny się zamieniały, a przy ukrotnieniu to już w ogóle był koszmar. Będę to zmieniał w takim kierunku, żeby przedni był od strony sprzęgu 0, a tylny od 1.

2. Podnoszenie pantografów na wysokość drutu jest zrobione jakoś dziwnie. Specjalnie skrzywiłem drut, ustawiając jeden koniec na wysokości 4.8m, a drugi 6m ponad główką szyny. Pantografy reagują, ale bynajmniej nie prawidłowo. Opracowałem już metodę na wyliczanie pozycji drutu względem pudła (równanie parametryczne odcinka jest wstawiane do równania płaszczyzny, w której porusza się odbierak, a następnie wyliczany jest parametr, dla którego następuje przecięcie). Uzyskuje się w ten sposób informację, czy pantograf jest pod danym odcinkiem, a także współrzędne styku XYZ. Po odjęciu współrzędnych modelu uzyskuje się wektor, który można zrzutować na wersory lokalnego układu współrzędnych modelu (ustawione w górę i w prawo), dzięki czemu dostępna jest wysokość drutu nad modelem oraz jego przesunięcie względem osi pojazdu. Po drobnych poprawkach powinno to też działać dla pantografów bocznych i asymetrycznych.

3. Procedura dostosowania wysokości pantografu do sieci mogła by skutecznie znajdować parametry zasilania, jednak tego nie robi. Wystarczyło by zapamiętywać znalezione przęsło. Co ciekawe, działa to dla każdej lokomotywy w scenerii.

4. Wyszukiwanie przęsła sieci jest mocno nieoptymalne, ponieważ szukanie wykonywane jest dziewięciu okolicznych sektorach (na dużych stacjach może to dawać kilkadziesiąt odcinków) w każdej klatce. W związku z tym mam pomysł racjonalizatorski, jak można by to ulepszyć na tyle, by wyłączanie poszukiwania sieci nie miało nawet sensu. W wersji 408 uruchomiłem wstępnie łączenie przęseł w listy dwukierunkowe, podobnie jak to jest w przypadku torów. Wspomniana wcześniej metoda na obliczanie parametru w równaniu parametrycznym odcinka pozwala również szybko określić, że pobór prądu przeniósł się na kolejne przęsło. W takiej sytuacji nie potrzeba by było sprawdzać okolicznych sektorów, wystarczy zapamiętać ostatnio znaleziony odcinek i ewentualnie zmienić go na sąsiada. Problematyczna jest jedynie jazda w miejscach, gdzie kilka drutów wisi równolegle (np. przęsła naprężania). W celu uproszczenia tego proponuję ponazywać przęsła sieci, wiszące równolegle do siebie, i za pomocą dodatkowego parametru we wpisie przęsła informować, że trzeba sprawdzić, który z drutów "jest niżej". Wydaje mi się to najprostszym rozwiązaniem, bo człowiek patrząc na scenerię może szybko wskazać przebiegające blisko siebie przęsła, a automat musiałby przeliczać wszystkie okoliczne przęsła i to w kilku miejscach na długości badanego odcinka. Proponuję parametr parallel wpisywany podobnie, jak velocity w torach. Parametr mógłby być używany wielokrotnie, a wpisane w ten sposób przęsła były by łączone w jednokierunkowy pierścień.

5. W ramach rysowania przęseł o różnej budowie, proponuję rozbudowę parametru, który obecnie przyjmuje wartości Al albo Cu, do akceptowania większej liczby ciągów, np. YpC120-2C.

48
Bieżące kolejowe / O obiegu zamkniętym WC.
« dnia: 24 Marca 2013, 12:52:34 »
toalety z obiegiem zamkniętym
Genialne. Czyli spłukana w toalecie woda może być używana wielokrotnie?


Wydzieliłem do nowego tematu.
Rozi

49
Chciałbym zaproponować dwie nowe koncepcje.

I. Miesięczny cykl aktualizacji

Chodzi o to, aby w ostatnim tygodniu każdego miesiąca był publikowany pakiet najbardziej istotnych poprawek. I aby na początku każdego miesiąca można było się spodziewać czegoś do pobrania. Nie ma to jednak być jakiś heroiczny wyczyn bliżej nieokreślonej ekipy, żeby na koniec miesiąca udostępnić coś niesamowitego. Ma to być zestaw plików, stanowiących rozwiązania rozpoznanych i już naprawionych błędów.

Moim zdaniem zapotrzebowanie na paczki całościowe zostało wyczerpane. Paczka Całościowa 2009 organizowała pewne kwestie, które przez wcześniejsze lata zdążyły się rozregulować (braki taboru, niezgodność scenerii itd.). Z przyczyn technicznych wprowadzenie tekstur DDS niezbyt się wtedy udało. Zostało to naprawione w Paczce Całościowej 2010, dzięki czemu zajmowała mniej miejsca, a tekstury DDS poprawiały wydajność. Z kolei Paczka Całościowa 2011 wprowadziła modele binarne, wczytujące się szybciej niż ich tekstowe odpowiedniki. Ostatnia paczka została zrobiona jakby z rozpędu, bo zakres zmian nie miał wpływu na modele i tekstury, które stanowią największą objętościowo część paczki. Równie dobrze mogła zostać wydana nakładka do PC2011. Najbliższą okolicznością, uzasadniającą wydanie nowej paczki, wydaje się być zmiana struktury katalogów. Jednak należy przy tym zachować szczególną ostrożność, gdyż będzie to miało daleko idące konsekwencje, między innymi wobec scenerii będących aktualnie w trakcie tworzenia. Obecnie nowa struktura katalogów jest wprowadzana w sposób ewolucyjny, tzn. dotyczy przede wszystkim nowo publikowanych dodatków. Moim zdaniem, kolejne paczki całościowe powinny być wydawane tylko dla osób, które nie mają ostatniej paczki, aby pobierały tylko jeden plik. Natomiast jeśli ktoś już ma ostatnią paczkę, wystarczy mu niewielka nakładka.


II. Skrypty instalacyjne

Głównym celem powstania programu Rainsted było automatyczne instalowanie dodatków i uzupełnianie brakujących plików. Z różnych względów cel ten nadal nie został osiągnięty. Z jednej strony powstały paczki całościowe, redukujące potrzebę wyszukania, pobrania i doinstalowania dodatków z wielu paczek, a z drugiej strony moje zainteresowania rozwinęły się w kierunku budowy scenerii realistycznych i konieczności wniesienia poprawek w EU07.EXE, aby można było te scenerie testować bez wymyślania patentów na obchodzenie odwiecznych błędów symulacji.

Chciałbym jednak wrócić do tego zagadnienia. Dlatego do nowej wersji EU07.EXE opracowałem skrypt instalacyjny. Opis zmian w tej wersji znajduje się pod adresem:
http://rainsted.com/pl/Symulator/MaSzyna/EU07.EXE_408

Jedną z cech skryptu instalacyjnego jest to, że sprawdza on prawidłowość wypakowania plików. Ponieważ skrypt można edytować już po wydaniu paczki, da się w ten sposób poprawiać drobne błędy w już opublikowanym dodatku, np. poprzez pobranie brakującego pliku z innej paczki. Skrypt ma też zapisane adresy alternatywnych serwerów, z których można pobrać paczkę, jeśli główny serwer nie byłby dostępny. Skrypt również upraszcza instalowanie dodatków, co jest ważne dla osób, które nie mają biegłości w zakresie podstaw obsługi komputera.

Link do skryptu zamieszczam tutaj, a nie w Publikacjach, ponieważ skrypty instalacyjne nie były dotychczas szerzej testowane i mogą wystąpić nieznane mi problemy z ich obsługą. Ten wątek pozostawia możliwość zgłaszania błędów oraz propozycji w tym zakresie.

Oprócz samego EU07.EXE, w paczce obsługiwanej skryptem znajdują się pliki poprawek do paczki MaSzyna 01.13, stanowiące remedium na rozpoznane już błędy. Link do skryptu instalacyjnego:
http://eu07.pl/download/install/2d2p-01534296-9b377426.r_i

Zasadniczo istnieją dwie metody uruchomienia skryptu:
1. Przeciągnięcie pobranego pliku na ikonę Rainsted. Uruchomi to instalator wbudowany w Rainsted, który powinien wyświetlić procentową informację o stanie zainstalowania paczki. Otworzy się też okno instalatora, które po prawej stronie będzie mieć przycisk Instaluj paczkę. Po jego użyciu paczka zostanie wypakowana w sposób określony w skrypcie, a następnie ponownie zostanie wyświetlona informacja o stanie zainstalowania. Jeśli będzie to 100%, to instalacja się udała.
2. Po uruchomieniu Rainsted należy w głównym oknie użyć przycisku Instalator dodatków. Otworzy to wspomniane wyżej okno. W jego prawym dolnym rogu znajduje się przycisk Skojarz rozszerzenie R_I. Po jego jednorazowym użyciu, do rejestru Windows zostanie zapisana informacja, że pliki o rozszerzeniu R_I mają być otwierane w Rainsted. W efekcie, na późniejsze kliknięcia na linki do skryptów instalacyjnych, przeglądarka internetowa powinna zareagować zaproponowaniem przekazania ich do Rainsted. Procedura instalacji przebiega dalej tak, jak opisałem w punkcie 1.

Mam nadzieję, że w przyszłości proces instalacji dodatków skryptami zostanie znacznie usprawniony i zautomatyzowany. Czekam na wszelkie uwagi i sugestie.

50
Forum / Użycie cudzysłowów
« dnia: 22 Lutego 2013, 19:35:54 »
Chciałbym napisać wszem i wobec, że irytuje mnie używanie (przez niektórych użytkowników forum) dwóch przecinków w funkcji cudzysłowu. Jeżeli ktoś ma taką ambicję, żeby używać cudzysłowów drukarskich, to proszę konsekwentnie używać w tym celu odpowiednich znaków:

„ – dolny-otwierający: U+201E, [Alt]+[Num0132]

” – górny-zamykający: U+201D, [Alt]+[Num0148]

Teksty pisane z przecinkami ,, na początku oraz cudzysłowem zwykłym " na końcu są wyjątkowo nieestetyczne. Również występują problemy przy przetwarzaniu takich tekstów (oprócz forum spotykam się z tym konwertując faktury). Używając cudzysłowów drukarskich proszę też mieć świadomość, że mogą występować problemy przy kopiowaniu tekstu z takimi cudzysłowami do edytora obsługującego tylko podstawowy zestaw ANSI (co ma miejsce np. w przypadku komentarzy kodu źródłowego programu).

51
Screeny / Welcome to Hel
« dnia: 12 Lutego 2013, 22:53:39 »
Czyli konkurencja nie śpi. ;)

52
Na warsztacie / Quark Reloaded
« dnia: 02 Lutego 2013, 19:59:17 »
W ubiegłym roku zabrałem się za przerabianie scenerii Quark. Największa zmiana tam zaszła w 2007 roku, kiedy została dokończona elektryfikacja, jak również zmodyfikowane zostały misje. Później zestaw poprawek został dodany przy okazji Paczki Całościowej 2010, miały one charakter wizualny i merytoryczny, ale nie zmieniały znacząco funkcjonowania scenerii. Poniżej krótki opis moich zmian, zawartych w paczce MaSzyna 01.13.

1. Tabor. Z ostatnich ankiet, przeprowadzonych wśród użytkowników, wynikało, że sceneria nie cieszy się powodzeniem. Spotkałem się też z opiniami, że brakuje misji typowo pod EZT. Ze względu na długość tras rzędu 50km, nie ma większego sensu w puszczaniu tam pociągów pośpiesznych, których jedynym zyskiem jest przejazd bez zatrzymania przez dwa albo trzy przystanki. Dlatego wymieniłem większość taboru pasażerskiego na EZT (chciałem dać same bordowe EN57, ale nie mamy wystarczająco dużo tekstur). Przy okazji musiałem poprawić obsługę EZT w EU07.EXE, ponieważ AI nie radziło sobie z jazdą (przyspieszanie, przekaźnik nadmiarowy).

2. Ruch. Chciałem wprowadzić ruch cykliczny, powtarzany co godzinę. To nie do końca się udało. Pociągi co prawda docierają do swoich pozycji wyjściowych, ale uruchomienie cyklu na kolejną godzinę wymaga jeszcze (przede wszystkim) wyregulowania czasów jazdy na dolnej trasie. Przy okazji chciałem zademonstrować zmianę jasności światła: jest jeszcze ciemno, gdy zaczynamy, ale w ciągu godziny robi się całkiem widno. Wschód i zachód Słońca ustawiłem na 31 października (pierwotnie paczka miała być wydana w październiku), aby wschód nie wypadał za wcześnie i nie było jeszcze zaawansowanej jesieni, co musiało by mieć wpływ na wygląd drzew.

3. Dynamiczne sterowanie. Dotychczas sterowanie ruchem na sceneriach było robione "na sztywno". Jeśli coś nie tak poszło w misji, eventy "się sypały" i w wielu przypadkach uniemożliwiało to kontynuowanie jazdy, albo powstawały dziwne sytuacje (np. zderzenia). W nowym Quarku postanowiłem podejść do tego inaczej. Typ pociągu jest rozpoznawany, gdy jest on ponad kilometr od stacji. Ustalane jest, na który tor zostanie skierowany. Następnie uruchamiane jest sprawdzenie, czy głowica jest wolna. Jeśli tak, układany jest przebieg i wyświetlany sygnał na semaforze. Podobnie jest w przypadku wyjazdu, ale oprócz głowicy sprawdzany jest także szlak (albo pierwszy odstęp przy SBL). Oczywiście pociągi jeżdżą z rozkładami i zatrzymują się na przystankach.

4. Tory postojowe. Oprócz sterowania torami na stacjach i głowicami rozjazdowymi, uruchomiłem obsługę torów postojowych. W przypadku odesłania EZT na tor postojowy, wyszukiwany jest tor z wolnym miejscem. Również dynamicznie wyszukiwana jest jednostka, która zostanie wysłana na szlak.

5. Układ torów. Pierwotnie nie zamierzałem ingerować w układ torów (mimo że wiem, iż pozostawia on wiele do życzenia). Jednak po uruchomieniu mijanki w Bruchniewie okazało się, że pociągi nie wyrobią się tam w godzinnym cyklu. Również przeraziła mnie przechyłka 25cm na łukach R=500m, ułożonych w slalom. Postanowiłem na szybko wyprostować ten odcinek, co po zlikwidowaniu ograniczeń dało jazdę szybszą o 3 minuty. Niestety za późno zorientowałem się, że zlikwidowałem tam pochylenia, a w efekcie musiałem obniżać teren znacznie bardziej, niż to było konieczne. Wstawiłem tam też nowe słupy, których używamy przy sceneriach tworzonych w Rainsted. (Z powodu szybkich poprawek zostały tam rozszerzenia TGA na plikach szyn, przez co na paczce DDS szyny są niewidoczne.)


W najbliższym czasie chciałbym prace nad tą scenerią kontynuować. Ale w miarę małymi kroczkami, aby nie wyznaczyć sobie zbyt ambitnego celu, jak to wyszło przy remoncie kapitalnym Linii 546 (który też kontynuuję). Mój wstępny plan jest taki (kolejność przypadkowa):

1. Dokończyć układanie toru Wielki Kac Dolny – Bruchniewo. To znaczy wrócić do pochyleń, a w oryginalnym terenie odcisnąć prawidłowy profil, łącznie z rowami. Przy okazji przywrócić naprężanie sieci, które zniknęło z tego odcinka.

2. Dodać przystanek na trasie Skwarki – Wielki Kac.

3. Dodać mijankę na trasie Zatyle – Mydelniczka.

4. Przebudować stację w Skwarkach na przelotową.

5. Przesunąć stację Mydelniczka na północ z obrotem o 20°. Z południowej strony wyprowadzić wyjazd na wschód. Zrobione — MaSzyna 08.13!

6. Przebudować stację Wielki Kac tak, aby wjazd z Drożdżowni i Mydelniczki był od południa. Przesunąć stację Drożdżownia 1km na wschód.

7. Przebudować stację Dejawy tak, aby była bezpośrednia łącznica do Koniewic. Tory na północ i wschód od Dejaw staną się przez to oddzielnymi liniami, które będą mogły zostać przedłużone.

8. Przesunąć stację Koniewice o 2km na północ, co moim zdaniem zwiększy sens przestrzenny układu stacji (oddali od WK i ograniczy "objeżdżanie góry" o 120°).

9. Uruchomić cykle jazd na kolejne godziny. Ewentualnie zróżnicować częstotliwość w szczycie i poza szczytem.

10. Uruchomić manewry z wykorzystaniem obrotnicy.

53
EU07 Foro de Simulador en español / MaSzyna 01.13, la versión oficial
« dnia: 25 Stycznia 2013, 17:15:58 »
¡Hola!

Ayer (24.01.2013) hemos publicado el paquete más reciente del simulador oficial, llamado "MaSzyna 01.13". Este contiene todos archivos necesarios (paisajes, locomotoras, vagones etc.) publicados desde abril del 2012 (el último paquete oficial). Todos estos fueron probados, revisados y no deberían causar problemas. Ahora usted tiene dos maneras de descargar MaSzyna 01.13. Hay una página con enlaces: http://eu07.pl/pobierz/#maszyna. Si escoge el primero, descargará este archivo por BitTorrent (la velocidad de descarga es bastante buena). Si escoge el segundo, descargará MaSzyna sin BitTorrent.

Recuerdos,
eu07.pl equipo :)

¿Tienen algunas preguntas?

54
Bieżące Symulatorowe / Najbliższa Paczka Całościowa
« dnia: 24 Stycznia 2013, 21:34:09 »
Proszę wybrać odpowiedź w ankiecie.

55
Bieżące Symulatorowe / Kurs 2013
« dnia: 17 Stycznia 2013, 16:53:26 »
Dla zaawansowanych użytkowników udostępniam paczkę aktualizacji "zapomnianej" linii rozwojowej Megapack (zawieszonej w 2007 roku) o zmiany z ostatnich dwóch lat. Szczegółowe informacje o poszczególnych etapach aktualizacji i związanych z aktualizacją problemach będą na bieżąco zamieszczane pod adresem http://rainsted.com/pl/Symulator/MaSzyna/EU07.EXE_Kurs_2013. Testy mają na celu ustalenie faktycznego zakresu zmian, weryfikację procesu aktualizacji i w efekcie ułatwienie integracji obu linii rozwojowych w przyszłości. Termin zakończenia nie został określony, im więcej informacji uda się zgromadzić, tym lepiej.

Co do testów, to potrzeba tak:
1. Wybrać sobie jeden punkt z listy zmian w Megapacku.
2. Ustalić, czy do jego działania potrzebne są jakieś zmiany w CHK, MMD, tudzież jakieś specyficzne submodele w kabinie (np. dodatkowe lampki), modelu, czy scenerii. Sprawdzić też, czy znane są jakieś problemy w tym zakresie.
3. Wprowadzić owe zmiany w plikach (np. użyć modeli T3D z oryginalnej paczki).
4. Przetestować, czy dana cecha działa na ostatniej zaktualizowanej wersji (K394).
5. Jeśli działa, napisać o tym w tym wątku (wraz z opisem niezbędnych zmian w plikach).
6. Jeśli nie działa, wypróbować wcześniejsze wersje (K372, K355, K325, K212, K162, K148, K120, K71, K31) aż do oryginalnego Megapacka w razie potrzeby.
7. Po ustaleniu, między którymi aktualizacjami wybrana cecha się zepsuła, napisać o tym w tym wątku.
8. Po zakończeniu testów danego punktu, wybrać inny. Obecnie opisanych punktów jest 19. Być może istnieją jeszcze funkcje, które nie zostały opisane w opublikowanej dokumentacji.


Uwaga! Paczka nie jest przeznaczona dla osób, które nie są zorientowane w temacie i nie używały wersji wydanej w 2007 roku (była dołączona jako opcja do PC2009). Załączone pliki EXE będą raczej powodować więcej problemów niż dawać korzyści. Niektóre z nich wymagają uruchomienia na paczkach z modelami w plikach T3D (PC2009, PC2010), ponieważ nie obsługują plików E3D. Mogą też być potrzebne niektóre pliki z oryginalnej paczki, wydanej w 2007 roku. Zgłaszanie błędów sugerujących kompletną nieznajomość tematu może być podstawą do interwencji moderatora.

56
Bieżące Symulatorowe / Zmiana sterowania: m -> n, M -> m
« dnia: 23 Grudnia 2012, 19:30:19 »
Jest taka propozycja, aby włączenie i wyłączenie wyłącznika szybkiego wykonywać w inny sposób. Użyte by były klawisze [N] oraz [M], bez [Shift]. Klawisz [N] wyłączał by WS (teraz [M]), natomiast klawisz [M] by go załączał (obecnie [Shift]+[M]). Dzięki temu można by nacisnąć oba klawisze jednocześnie, co było by przydatne do sterowania na zimno. Odblokowanie przekaźników nadmiarowych silników trakcyjnych trzeba by przenieść np. na [Shift]+[N] albo [Shift]+[M].

57
Bieżące kolejowe / Symulator tramwaju ze Szczecina
« dnia: 12 Grudnia 2012, 22:16:54 »
Cytuj
W szczecińskim Muzeum Techniki udostępniono symulator tramwaju. Zwiedzający mogą zasiąść w prawdziwej kabinie motorniczego z 1977 roku i ruszyć w trasę po wirtualnych pasażerów.
http://www.rmf24.pl/wideo/polska/video,vId,894798

58
Infrastruktura kolejowa / Oznaczenia literowe w rozkładach jazdy
« dnia: 07 Grudnia 2012, 13:14:59 »
Nie spotkałem się jak dotąd z jednolitym opracowaniem tego tematu. Na FAQ pl.misc.kolej z 2002 roku znajduje się taka tabela:

rodzaje pociągów                         |parowe|elektr|  EZT |spalin| wagM |
-----------------------------------------+------+------+------+------+------+
                              PASAŻERSKIE
Eurocity v pow.130 km/h                  |      | ECSE |      |      |      |
Eurocity v 130 km/h i mniejsza           |      |  ECE |      |      |      |
Intercity v pow.130 km/h                 |      | ICSE |      |      |      |
Intercity v 130 km/h i mniejsza          |      |  ICE |      |      |      |
Ekspresowe v pow.130 km/h                |      |  ESE |      |      |      |
Pośpieszne v pow.130 km/h                |      |  PSE |      |      |      |
Ekspresowe                               |    E |   EE |   EJ |   ES |   EM |
Pośpieszne                               |    P |   PE |   PJ |   PS |   PM |
Pośpieszne z autokuszetkami              |   PA |  PAE |      |  PAS |      |
Osobowe dalekobieżne v pow.130 km/h      |    D |   DE |   DJ |   DS |   DM |
Osobowe miejscowe v 130 km/h i mniejsza  |    M |   ME |   MJ |   MS |   MM |
Osobowe miejscowe (autobusy szynowe)     |      |      |      |      |   MA |
Osobowo-towarowe                         |    O |   OE |      |   OS |   OE |

                SYSTEMOWE PRZEWOZÓW EUROPEJSKICH
W ramach systemu EUC                     |  TEA | TEAE |      | TEAS |      |
Do przewozów kombinowanych               |  TEC | TECE |      | TCSE |      |
Kontraktowane z operatorami              |  TED | TEDE |      | TEDS |      |
Do priorytetowych przew. tranzytowych    |  TET | TETE |      | TETS |      |

               POZOSTAŁE PRZEWOZY MIĘDZYNARODOWE
Graniczne lokalne                        |  TGL | TGLE |      | TGLS |      |
Do przew. ropr. SM (SR) sas. zarz. kol.  |  TGR | TGRE |      | TGRS |      |
Do standardowych przewozów tranzytowych  |  TGT | TGTE |      | TGTS |      |
Do przewozów w systemie zwartym          |  TGZ | TGZE |      | TGZS |      |

                         PRZEWOZY KRAJOWE
Eksp. do przew. gwarant. logist. CARGO   |  TXA | TXAE |      | TXAS |      |
Eksp. do przew. kombinowanych            |  TXC | TXCE |      | TXCS |      |
Eksp. do przew. kontraktow. z operatorami|  TXD | TXDE |      | TXDS |      |
Pośpieszne wielogrupowe                  |  TPG | TPGE |      | TPGS |      |
Pośpieszne jednogrupowe                  |  TPJ | TPJE |      | TPJS |      |
Liniowe wielogrupowe z wymianą grup      |  TLG | TLGE |      | TLGS |      |
Liniowe jednogrupowe                     |  TLJ | TLJE |      | TLJS |      |
Zdawcze bocznicowe                       |  TKB | TJBE |      | TKBS |      |
Zdawcze manewrowe                        |  TKM | TKME |      | TKMS |      |
Zdawcze rejonowe                         |  TKP | TKPE |      | TKPS |      |
Towarowo-osobowe                         |   TO |  TOE |      |  TOS |      |
Niemasowe łącz. SR lub SM z SM obsz.     |      |      |      |      |      |
      ciążenia innej st. rozrządowej:    |      |      |      |      |      |
                        -wielogrupowe    |  TNG | TNGE |      | TNGS |      |
                        -jednogrupowe    |  TNJ | TNJE |      | TNJS |      |
Do przew. zwartych pr. skł. węglarkowych |  TME | TMEE |      | TMES |      |
Do przew. zwartych wahadeł ład. i pr.    |      |      |      |      |      |
      (bez pr. wahadeł po wył. węgla)    |  TMW | TMWE |      | TMWS |      |
Do przew. zwartych składów ład. i pr.    |  TMZ | TMZE |      | TMZS |      |

                         POCIĄGI SŁUŻBOWE
Ratunkowe                                |  TRA | TRAE | TRAJ | TRAS | TRAM |
Próbne i doświadczalne                   |  TRV | TRVE | TRVJ | TRVS | TRVM |
Inspekcyjne                              |    N |   NE |   NJ |   NS |   NM |
Pocztowo-bagażowe                        |  SDt | SDtE |      | SDtS |      |
Robocze                                  |  TRS | TRSE | TRSJ | TRSS | TRSM |
Gospodarcze (lokalne)                    |  TRL | TRLE | TRLJ | TRLS | TRLM |
Próżne składy waganowe i zesp. (bez      |      |      |      |      |      |
     wzgl. na liczbę zesp.) przesyl:     |      |      |      |      |      |
            -na odległość ponad 300 km   |   SD |  SDE |  SDJ |  SDS |  SDM |
            -na odległość do 300 km      |   SP |  SPE |  SPJ |  SPS |  SPM |
            -między stacjami węzła       |    S |   SE |   SJ |   SS |   SM |
            -między st. węzła (a.szyn.)  |      |      |      |      |   SA |
            -pas. do przew. prac. kol.   |      |   WE |   WJ |   WS |   WM |
            -pas. do p. prac. kol. (a.s.)|      |      |      |      |   WA |

                  POJAZDY TRAKCYJNE LUZEM
Dla potrzeb sektora pasażerskiego:
 - do ruchu pasażerskiego                |  LPP | LPPE |      | LPPS |      |
 - do ruchu manewrowego                  |  LMP | LMPE |      | LMPS |      |
Dla potrzeb sektora towarowego:
 - do ruchu pasażerskiego                |  LPC | LPCE |      | LPCS |      |
 - do ruchu towarowego                   |  LTC | LTCE |      | LTCS |      |
 - do ruchu manewrowego                  |  LMC | LMCE |      | LMCS |      |
Dla potrzeb sektora infrastruktury:
 - do ruchu pasażerskiego                |  LPI | LPIE |      | LPIS |      |
 - do ruchu towarowego                   |  LTI | LTIE |      | LTIS |      |
 - do ruchu manewrowego                  |  LMI | LMIE |      | LMIS |      |
 - do ruchu roboczego                    |  LRI | LRIE |      | LRIS |      |
 - do ruchu gospodarczego                |  LGI | LGIE |      | LHIS |      |
-----------------------------------------+------+------+------+------+------+

Jednak nie jest ona już aktualna. Inne oznaczenia wkleił w 2011 Mateu na isdr.pl:
Cytuj
1.Numery 4-cyfrowe - dla następujących rodzajów pociągów pasażerskich:

Euro City - ECE, ECJ, ECS, ECM
EuroNight - ENE, ENS
Ekspresowych Intercity - EIE, EIJ, EIS, EIM
Dwie ostatnie cyfry z zakresu :
00 - 39 (EC, EN)
40 - 99 (EI)

2.Numery 5-cyfrowe - dla następujących rodzajów pociągów pasażerskich:

Międzynarodowych pośpiesznych - MME, MMJ, MMS, MMM
Międzywojewódzkich pośpiesznych typu hotelowego - MHE, MHS
Międzywojewódzkich pośpiesznych - MPE, MPJ, MPS, MPM
Międzywojewódzkich osobowych - MOE, MOJ, MOS, MOM
Międzywojewódzkich osobowych autobusów szynowych - MAJ, MAM
Regionalnych międzynarodowych - RMP, RME, RMJ, RMS, RMM
Regionalnych międzynarodowych autobusów szynowych - AMJ, AMM
Regionalnych krajowych pospiesznych - RPP, RPE, RPJ, RPS, RPM
Regionalnych krajowych osobowych - ROP, ROE, ROJ, ROS, ROM
Regionalnych krajowych osobowych autobusów szynowych - APJ, APM
Trzy ostatnie cyfry numeru 5-cyfrowego przypisuje się :
000 - 099 dla pociągów międzynarodowych i międzywojewódzkich
pośpiesznych typu
hotelowego (MM, MH)
100 - 199 dla pociągów międzywojewódzkich pośpiesznych (MP)
200 - 999 dla pociągów regionalnych (MO, MA, R, A)

3.Numery 6-cyfrowe - dla pozostałych pociągów
Trzy ostatnie cyfry z zakresu: 000 - 999
Na rodzaj pociągu wskazywać będzie trzecia cyfra w numerze 6-cyfrowym:
0 - pociągi towarowe w ruchu międzynarodowym
TAE, TAS - do priorytetowych przewozów międzynarodowych
TCE, TCS - do międzynarodowych całopociągowych przewozów
intermodalnych
TGE, TGS - do międzynarodowych przewozów masowych i granicznych
TRE, TRS - do międzynarodowych przewozów rozproszonych
1 - pociągi towarowe w ruchu krajowym - priorytetowe
TBE, TBS - do przewozów priorytetowych
TDE, TDS - do całopociągowych przewozów intermodalnych
TPE, TPS - pośpieszny o podwyższonym standardzie szybkości technicznej
do przewozu
ładunków w pojedynczych wagonach i grupach wagonów
2 - pociągi towarowe w ruchu krajowym
TNE, TNS - do przewozów niemasowych w pojedynczych wagonach i grupach
wagonów
TLE, TLS - liniowy do przewozu ładunków w pojedynczych wagonach i
grupach wagonów
TKE, TKS - zdawcze do obsługi stacji i bocznic w rejonie ciążenia
stacji manewrowej
3 - pociągi towarowe masowe w ruchu krajowym - TME, TMS
4 - próżne składy do i od pociągów pasażerskich - PWP, PWE, PWJ, PWS,
PWM
5 - pozostałe próżne pociągi pasażerskie
PCE, PCJ, PCS, PCM - próbne
PXE, PXJ, PXS, PXM - do i z naprawy
6 - pozostałe pociągi towarowe w ruchu krajowym
TTE, TTS - próżne wagony do i z naprawy
TSE, TSS - próbne oraz inne pociągi
7 - pociągi utrzymaniowo - naprawcze
ZGE, ZGJ, ZGS, ZGM - ratunkowe
ZNE, ZNJ, ZNS, ZNM - inspekcyjny
ZXE, ZXS, ZXM - gospodarczy
8 - lokomotywy luzem do i od pociągów
LPP, LPE, LPS - do i od pociągów pasażerskich
LTE, LTS - do i od pociągów towarowych
9 - pozostałe lokomotywy luzem
LME, LMS - do i od prac manewrowych
LSE, LSS - pozostałe lokomotywy luzem, pojazdy kolejowe oraz pojazdy
pomocnicze
zaliczane do taboru specjalnego
LZE, LZS od i do pociągów utrzymaniowo-naprawczych

Znaczenie dwóch pierwszych cyfr w numerach 4, 5 i 6 cyfrowych:
w ruchu międzyobszarowym pierwsza cyfra oznacza numer obszaru
konstrukcyjnego, w którym pociąg rozpoczyna jazdę, druga natomiast
numer obszaru w którym pociąg kończy jazdę - niezależnie od rodzaju
pociągu

Oznaczenie numeryczne obszarów konstrukcyjnych:
1 - Warszawa
2 - Lublin
3 - Kraków
4 - Katowice
5 - Gdańsk
6 - Wrocław
7 - Poznań
8 - Szczecin

dla pociągów rozpoczynających i kończących jazdę w granicach jednego
obszaru konstrukcyjnego przypisuje się następujące cyfry na dwóch
pierwszych pozycjach -
niezależnie od rodzaju pociągu:
11, 10, 19, 91 - Warszawa
22, 20, 29, 92 - Lublin
33, 30, 39, 93 - Kraków
44, 40, 49, 94, 90, 99 - Katowice
55, 50, 59, 95 - Gdańsk
66, 60, 69, 96 - Wrocław
77, 70, 79, 97 - Poznań
88, 80, 89, 98 - Szczecin

Znalazłem jeszcze jeden zestaw, z oznaczeniami czteroliterowymi dla pociągów pasażerskich (załącznik).


Mógłby ktoś określić lata obowiązywania poszczególnych oznaczeń?

59
Poszukuję, chcę zrobić / Quark - przesuwanie słupów
« dnia: 06 Grudnia 2012, 17:09:05 »
Poszukuję chętnego na przesunięcie sieci trakcyjnej w scenerii Quark. Chodzi o odcinek około 2.5km (ze 40 słupów). Proszę o zgłoszenia poprzez prywatną wiadomość, prześlę odpowiednie materiały.

60
Bieżące Symulatorowe / Ile razy w roku wydawać nowe EU07.EXE?
« dnia: 25 Listopada 2012, 18:12:17 »
W 2011 wydałem oficjalnie 8 wersji, plus jedna jakoś tak przeszła chyłkiem, a kolejna została szybko wymieniona na poprawioną. W obecnym roku oficjalnie wydanych było 4, a kolejna trafiła do SP1.

W kwestii kolejnych numerków, to zacząłem swoje zmiany w kodzie bodajże od 32 i w 2011 roku zakończyłem na 291, czyli pośrednich udostępnionych do testów wersji było około 260. W 2012 roku doszło 100 kolejnych wersji testowych. Kilkadziesiąt wersji udostępniałem też osobom, które testowały konkretne zmiany, nie wliczając ich do numeracji. Czyli łącznie przez te 2 lata powstało około 450 wersji testowych, co daje średnio 3 wersje na każde 5 dni. Wersji, których nikomu nie udostępniałem, było jeszcze więcej, nawet ciężko było by je zliczyć (dla porównania, w przypadku Rainsted liczba ta przekracza 9000).

Chciałbym się dowiedzieć, jaka ilość wydawanych aktualizacji EU07.EXE była by optymalna. Zbyt rzadko nie jest dobrze, bo proste do naprawienia błędy będą się długo naprzykrzać. Za często też nie, bo się potem delikwenci gubią i np. pytają, którą wersję powinni użyć z danym systemem czy modelem komputera.

Strony: 1 [2] 3 4 ... 6